کاریابی بین المللی در آلمان

کشور آلمان دارای بهترین اقتصاد در اروپا است. بر اساس صندوق بین المللی پول در سال 2017، این کشور 28 درصد از اقتصاد منطقه اروپا را تشکیل داده است. علیرغم نوسانات عمده اقتصادی، طی چند سال گذشته درآمد بیشتر بخش های صنعتی کشور آلمان افزایش یافته است، از این رو سالانه بسیاری از نیروهای متخصص بین المللی به این کشور جهت کار و زندگی وارد می شوند. البته صدور ویزای کاری برای افرادی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، پیش از دریافت پیشنهاد و قرارداد کاری از سوی یک شرکت مستقر در آلمان، امکان پذیر نیست. با این مقاله که توسط کارشناسان موسسه حقوقی و مشاوره ای اصطهباناتی تهیه گردیده، همراه باشید تا با شیوه های کاریابی بین المللی در آلمان، بیشتر آشنا شوید.آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • مراحل کاریابی بین المللی در آلمان
  • مهمترین پورتال کاریابی بین المللی در آلمان
  • کاریابی بین المللی از طریق آژانس اشتغال فدرال آلمان
  • کاریابی بین المللی از طریق شرکت های خدماتی در آلمان
  • کاریابی در آلمان از طریق پورتال جابجایی کاری اروپا
  • “Make it in Germany” جهت کاریابی بین المللی در آلمان
  • تبادل کار مخصوص محققان، از برنامه های کاریابی در المان
  • وب سایت Deutscher Pflegeverband جهت کاریابی بین المللی در آلمان
  • شبکه های اجتماعی، از راه های کاریابی بین المللی در آلمان
  • کاریابی بین المللی در آلمان توسط بخش نیازمندی های روزنامه

مراحل کاریابی بین المللی در آلمان

قبل از شروع روند کاریابی در کشور آلمان، بهتر است ابتدا مشخص کنید که آیا برای کار در آلمان مناسب هستید یا خیر. شما با بررسی وب سایت Make it in Germany خواهید فهمید که به عنوان یک فرد خارجی شانستان برای یافتن کار در آلمان چقدر است. از میان مشاغلی که در این کشور مورد نیاز است، می توان به پزشکی،پرستاری، مهندسی، تکنسین های مکاترونیک، متخصصان فناوری اطلاعات و آموزش رانندگی اشاره کرد. در ادامه مراحل کاریابی بین المللی در آلمان ذکر شده است:

دریافت تاییدیه تحصیلی

در آلمان دریافت تأییدیه تحصیلی برای بسیاری از مشاغل می تواند مفید باشد و حتی برای برخی دیگر لازم است که مدارک شغلی یا آموزشی شما مورد تایید قرار گیرند. از طریق سایت Recognition in Germany، شما می توانید بررسی کنید که دریافت این تأییدیه برای شما اجباری است یا خیر.

جستجوی کار بین المللی در آلمان

در وب سایت های متعدد همچون Make it in Germany لیست مشاغل موجود و جزئیاتی از آن ها نشان داده می شود. همچنین می توانید در وب سایت آژانس استخدامی فدرال، سایت های جستجوی کار بزرگ مانند Stepstone، Indeed و Monster یا در مشاغل منتشر شده در شبکه های تجاری مانند LinkedIn یا Xing به دنبال کار بگردید. اگر به شرکت های خاصی علاقه مند هستید، مستقیماً در سایت آن شرکت ها به دنبال کار بگردید.

جستجوی کار بین المللی در آلمان

جستجوی کار بین المللی در آلمان

ارسال درخواست همکاری

به طور معمول یک درخواست برای یک شرکت آلمانی شامل کاور لتر، رزومه همراه با عکس، گواهینامه ها و رضایت نامه است. اطمینان حاصل کنید که شرایط لازم را دارید و بر آن ها در کاور لتر خود تاکید کنید.

اقدام برای دریافت ویزا

شهروندان کشور ایران برای ورود به کشور آلمان به ویزا احتیاج دارند. شما فقط در صورتی می توانید برای ویزا درخواست دهید که یک قرارداد کاری در آلمان داشته باشید. برای این منظور باید از سفارت آلمان در کشور خود وقت بگیرید و به کارفرمای آینده خود اطلاع دهید که تکمیل مراحل رسمی صدور ویزا ممکن است مدتی طول بکشد. همچنین در صورتی که دارای مدرک تحصیلی معتبر و شناخته شده ای باشید، می توانید ویزای جستجوی کار در آلمان به صورت شش ماهه دریافت کنید.

دریافت بیمه درمانی

داشتن بیمه درمانی در آلمان اجباری است و این قانون از روز اول اقامت شما لازم الاجرا است.

مهمترین پورتال کاریابی بین المللی در آلمان

تعداد زیادی پورتال آنلاین وجود دارد که مشاغل نیازمند نیروی کار را معرفی می کنند. این سایت ها اغلب رایگان، جامع و دارای ساختار مناسب هستند.

کاریابی بین المللی از طریق آژانس اشتغال فدرال آلمان

آژانس اشتغال فدرال آلمان (Bundesagentur für Arbeit, BA)، مرجع ملی آلمان برای تمام زمینه های مربوط به دنیای کار آلمان است. به طور معمول هر فردی که برای کار مناسب باشد، می تواند از خدمات این بخش به صورت رایگان استفاده کند. کارمندان این آژانس کمک و پشتیبانی خود را در قالب جستجوی شغل و دریافت کار به هر دو صورت اینترنتی و برگزاری جلسات مشاوره فردی، ارائه می دهند. کاربران می توانند مشاغل و زمینه های تخصصی خاص و همچنین محل کار دلخواه خود را در پایگاه داده وارد کنند. در مرحله بعدی جایگاه شغلی متناسب با خواسته ها و شرایط شما نشان داده می شود که شامل اطلاعات دقیق تری مانند شرح دقیق شغل یا مهلت درخواست کار، می باشد. جستجو در این آژانس به هفت زبان امکان پذیر است. لازم به ذکر است که بیشتر فرصت های شغلی به زبان آلمانی هستند. همچنین کاربران می توانند پروفایلی با اطلاعات مربوط به خودشان تنظیم کنند. اینگونه کارفرمایانی که به دنبال کارمندان متخصص هستند، می توانند این پروفایل ها را جستجو ومشاهده کنند.

کاریابی بین المللی از طریق شرکت های خدماتی در آلمان

در صورتی که در حال حاضر در آلمان اقامت دارید، می توانید به یک آژانس کاریابی، Agentur für Arbeit، در نزدیکی خود مراجعه کنید. در کل بیش از 150 آژانس کاریابی و حدود 600 شعبه شرکت، در آلمان وجود دارد. قبل از مراجعه بهتر است با یک مشاور از طریق تلفن یا ایمیل، قرار ملاقات بگذارید. خدمات کاریابی بین المللی آژانس اشتغال فدرال آلمان (Zentrale Auslands und Fachvermittlung ZAV) به صورت اختصاصی با نیازهای خارجی ها متناسب است. شما می توانید از طریق تلفن یا ایمیل با یکی از اعضای آن به زبان آلمانی یا انگلیسی ارتباط برقرار کنید. شماره تماس 0049228 7131313 و آدرس ایمیل آن zav@arbeitsagentur.de می باشد. در سایت این آژانس کاریابی، اطلاعات لازم به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی ارائه شده است.

کاریابی بین المللی از طریق شرکت های خدماتی درآلمان

کاریابی بین المللی از طریق شرکت های خدماتی درآلمان

کاریابی در آلمان از طریق پورتال جابجایی کاری اروپا

هیئت اروپا با پشتیبانی از جابه جایی افراد متقاضی کار در اروپا، شبکه آنلاین خود را به 26 زبان توسعه داده است. این پورتال “خدمات اشتغال اروپا” (EURES) نامیده می شود و یک بانک اطلاعاتی از مشاغل موجود است که اطلاعاتی راجع به بازارهای کار و نیازهای مربوطه را در اختیار شما قرار می دهد. افراد ماهر می توانند در بخش “جویندگان شغل” کار مربوط به خود را جستجو کنند. در بخش «یافتن شغل» کاربران می توانند زمینه کاری را انتخاب کنند یا کلمه ای کلیدی، به عنوان مثال عنوان شغل، را وارد نمایند. در مرحله بعدی بازدیدکنندگان از پورتال می توانند تاریخ شروع به کار و کشوری را که می خواهند در آن کار کنند، انتخاب نمایند.

وب سایت اینترنتی “Make it in Germany” جهت کاریابی بین المللی در آلمان

هدف این وب سایت برطرف کردن کمبود نیروی ماهر در آلمان است. همچنین این وب سایت یک کمپین هدفمند برای جذب متخصصان واجد شرایط است که توسط وزارت کار و امور اجتماعی فدرال و وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال به همراه آژانس استخدامی فدرال (BA)، آغاز شده است. پورتال اینترنتی ” Make it in Germany” یکی از مولفه های اصلی این کمپین است که به زبان آلمانی و انگلیسی موجود است و بخشی از آن به شش زبان دیگر از جمله پرتغالی و اندونزیایی ترجمه شده است. در این وب سایت نیروهای ماهر بین المللی می توانند مهمترین اطلاعات در مورد بازار کار آلمان را پیدا کنند. همچنین این وب سایت موقعیت های خالی موجود را لیست می کند. مزیت ” Make it in Germany ” ابزار “ترجمه خودکار” آن است که لیست کارها را به زبان های مختلف ترجمه می کند. همچنین متخصصان خارجی متبحر می توانند به زبان آلمانی و انگلیسی به صورت تلفنی مشاوره شوند که ” Hotline Working and Living in Germany ” به طور خاص برای این منظور راه اندازی شده است. کارکنان آنجا از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 3 بعد از ظهر در دسترس هستند.

تبادل کار مخصوص محققان، از برنامه های کاریابی در المان

کمیسیون اروپا از جابه جایی دانشمندان در اروپا از طریق وب سایت اینترنتی “Euraxess” ویژه محققان، پشتیبانی می کند.بیش از 30 کشور اروپایی از سراسر اروپا در این شبکه شرکت می کنند. آنها در مورد یک وب سایت واحد توافق کرده اند. به عنوان مثال کاربران علاقه مند می توانند از طریق این پورتال با دانشمندان تماس بگیرند. در آنجا کاربران ابتدا رشته تخصصی و سپس شغل خود را انتخاب می کنند.

وب سایت کاری Deutscher Pflegeverband جهت کاریابی بین المللی در آلمان

در حال حاضر تقاضا در آلمان برای افرادی که مایل به کار در زمینه مراقبت حرفه ای از افراد بیمار و سالمند هستند، زیاد است. Deutscher Pflegeverband، انجمن مراقبت آلمان، پورتال شغلی آنلاین خود را ایجاد کرده است. کاربران این پلت فرم عنوان شغل مورد نظر خود را به عنوان کلمه کلیدی وارد می کنند یا در ابتدا یک رشته حرفه ای را انتخاب می نمایند، سپس موقعیت های خالی نشان داده می شود. با انتخاب یک منطقه در بخش جستجوی این وب سایت، می توان جستجو را محدودتر کرد. این پورتال به زبان آلمانی در دسترس است.

شبکه های اجتماعی، از راه های کاریابی بین المللی در آلمان

برخی از شرکت ها به دنبال کارمندان جدید در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و زینگ هستند، بنابراین ارزش دارد نگاهی به صفحات رسانه های اجتماعی آنها بیندازید. این شرکت ها ممکن اطلاعاتی درباره موقعیت های خالی موجود در آلمان ارسال کرده باشند. علاوه بر این، آژانس استخدام فدرال آلمان و بسیاری از شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کنند. مزیت این رویدادها این است که افراد مربوطه برای صحبت با جویندگان کار، شخصاً در آنجا حضور دارند. نمایشگاه های EURES نیز گزینه های خوبی هستند و معمولاً در بهار و پاییز در کشورهای اروپایی برگزار می شوند. کارمندان خدمات بین المللی کاریابی (ZAV) و اغلب کارمندان شرکت های آلمانی نیز اطلاعات و مشاوره شخصی در مورد مشاغل فعلی ارائه می دهند.اکثر شرکت های بزرگ آلمانی پرتال استخدامی مربوط به خود را دارند که در آن نیرو های مورد نیازشان را اعلام می کنند. برخی از آن ها به زبان انگلیسی هستند. حتی اگر شرکتی موقعیت خالی در وب سایت خود نداشته باشد،متخصصان واجد شرایط می توانند درخواست همکاری به آن ها دهند.

شبکه های اجتماعی، از راه های کاریابی بین المللی در آلمان

شبکه های اجتماعی، از راه های کاریابی بین المللی در آلمان

کاریابی بین المللی در آلمان توسط بخش نیازمندی های روزنامه

بیشتر روزنامه ها و هفته نامه های آلمان نیروهای کاری مورد نیاز شرکت های آلمانی را به صورت آنلاین منتشر می کنند. آنها اغلب برای این منظور پورتال شغلی خاص خود را دارند که در آنجا کاربران می توانند موقعیت های مناسب را جستجو کنند. روزنامه های ملی مشهور جهان Frankfurter Allgemeine Zeitung و Süddeutsche Zeitung لیستی گسترده برای حرفه ای ها و مدیران واجد شرایط ارائه می دهند. روزنامه هفتگی Die Zeit نیز آگهی های استخدام را منتشر می کند. این درگاه های شغلی به طور کلی به زبان آلمانی در دسترس هستند.

همانطور که در این مقاله خواندید در کشور آلمان شیوه های مختلفی برای کاریابی بین المللی وجود دارد که از این میان می توان به روزنامه ها، پورتال های اینترنتی، بخش استخدامی شرکت ها و مهمترین آن ها، آژانس استخدام فدرال آلمان، اشاره کرد. هر یک از این پورتال ها لیستی از مشاغل موجود و نیازمند نیروی کار در کشور آلمان را منتشر کرده اند و استفاده از این اطلاعات رایگان می باشد. در نظر داشته باشید پس از آن که شغل مورد نظر خود را در کشور آلمان یافتید و پیشنهاد کاری دریافت نمودید، لازم است برای ورود به این کشور درخواست ویزا دهید. در حقیقت پیش از دریافت پیشنهاد کاری امکان ورود به این کشور برایتان وجود ندارد، مگر اینکه بتوانید به عنوان یک نیروی متخصص ویزای 6 ماهه جستجوی کار دریافت نمایید. چنانچه به اطلاعات بیشتری درباره کاریابی بین المللی در کشور آلمان ، ویزای کار آلمان احتیاج دارید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد کاریابی بین المللی در آلمان

1- آیا برای کار در کشور آلمان به عنوان فردی خارجی به ویزای خاصی احتیاج دارم؟

بله، برای آن که بتوانید به کشور آلمان وارد شوید و در آنجا مشغول به کار شوید، به ویزای کاری احتیاج دارید.

2- آیا امکان یافتن کار پیش از ورود به کشور آلمان وجود دارد؟

بله، از طریق سایت های مختلف کاریابی می توانید کار مناسب خود را پیش از ورود به کشور آلمان، پیدا کنید.

3- از چه روش هایی می توانم در آلمان کار پیدا کنم؟

شما می توانید توسط سایت های کاریابی اینترنتی، روزنامه ها، آژانس های کاریابی آلمان و شبکه های اجتماعی یا مراجعه مستقیم به سایت شرکت مورد نظر خود، در آلمان کار پیدا کنید.

4- آیا برای کار در کشور آلمان به مجوز احتیاج دارم؟

بله، افراد خارج از اتحادیه اروپا برای کار در کشور آلمان به اجازه کار احتیاج دارند.

5- کدام یک از خدمات کاریابی بین المللی در کشور آلمان جامع تر از سایرین است؟

آژانس اشتغال فدرال آلمان دارای یکی از جامع ترین لیست مشاغل مورد نیاز در آلمان است.

6- بیشترین نیاز به نیروی کار بین المللی در کشور آلمان، مربوط به کدام بخش است؟

بیشترین نیاز به نیروی کار بین المللی در کشور آلمان مربوط به بخش مراقبت از سالمندان و پرستاری می باشد.

7- ویزای جستجوی کار در آلمان برای افراد بین المللی چه مدت اعتبار دارد؟

ویزای جستجوی کار در آلمان برای افراد بین المللی تا 6 ماه اعتبار دارد.

8- برترین روزنامه های آلمان برای کاریابی بین المللی کدام است؟

Frankfurter Allgemeine Zeitung و Süddeutsche Zeitung از برترین روزنامه های آلمان برای کاریابی بین المللی هستند.

9- آیا امکان درخواست مستقیم کار به شرکت مورد نظر در آلمان توسط افراد بین المللی وجود دارد؟

بله، متقاضیان بین المللی می توانند درخواست همکاری خود را مستقیما از طریق سایت آن شرکت، به شرکت مورد نظر خود ارسال کنند.

10- محققان بین المللی از طریق کدام سایت می توانند در آلمان کار پیدا کنند؟

محققان بین المللی از طریق سایت Euraxess می توانند در آلمان کار پیدا کنند.

11- کدام سایت های کاریابی آلمان به زبان انگلیسی برای جویندگان کار بین المللی، در دسترس هستند؟

خدمات کاریابی بین المللی آژانس اشتغال فدرال آلمان و Make it in Germany، دو وب سایت کاریابی برتر آلمان هستند که به زبان انگلیسی در دسترس می باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

5 دیدگاه برای “کاریابی بین المللی در آلمان

  1. behnam گفت:

    سلام من حدود 39 سال دارم و حدود 10 سال در زمینه شبکه های کامپیوتری فعالیت دارم دورههای تخصصی شبکه مایکروسافت و سیسکو رو گذراندم و لیسانس نرم افزار دارم در حال حاضر مدیر آی تی یک شرکت هستم.
    سطح زبان آلمنی درحد A2 می باشد و دارم برای B1 می خونم شانس کاری منو چطور میبینید؟

  2. غلامرضا حقوقی گفت:

    سلام.بنده دارای 29 سال سابق کاری دارم.متقاضی کار در اروپا هستم.49 ساله هستم.سابقه کار تاسیسات مکانیکی دارم.یک سال دیگ بازنشستم.رزومه بنده آماده هست.

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام
      متاسفانه شرایط سنی شما برای اخذ ویزای جاب سیکر آلمان مناسب نمی باشد. به شما توصیه می کنیم از روش های دیگری اقدام نمایید.

      1. behnam گفت:

        سلام من حدود 39 سال دارم و حدود 10 سال در زمینه شبکه های کامپیوتری فعالیت دارم دورههای تخصصی شبکه مایکروسافت و سیسکو رو گذراندم و لیسانس نرم افزار دارم در حال حاضر مدیر آی تی یک شرکت هستم.
        سطح زبان آلمنی درحد A2 می باشد و دارم برای B1 می خونم شانس کاری منو چطور میبینید؟

        1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

          سلام وقتتون بخیر
          رشته تحصیلی شما بازار کاری مناسبی در کشور آلمان دارد. ویزای جست و جوی کار آلمان گزینه مناسبی برای شما دارد که وارد آلمان شده و بعد کار مناسب را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *