کارت شانس آلمان

آیا متقاضی مهاجرت به کشور آلمان هستید؛ اما نمی‌دانید چگونه باید اقدام کنید؟ از کجا و با چه کسی مشورت نمایید؟ تنها کافیست برای مشاوره تخصصی و بررسی شرایط با شماره 09426001036 تماس بگیرید تا وکیل و مشاور مهاجرت باتوجه به شرایط‌تان بهترین و مطمئن‌ترین روش مهاجرت را به شما ارائه نماید.کشور آلمان به دلایل مختلفی همچون اقتصاد پیشرو، کیفیت بالای زندگی، دسترسی به امکانات پیشرفته و … یک مقصد ایده آل برای مهاجرت است. از طرفی به دلیل پیری جمعیت در این کشور و کمبود نیروی کار، دولت این کشور نیروهای متخصص و ماهر را برای جبران این کمبود از کشورهای خارجی استخدام می‌کند. کارت شانس آلمان فرصتی ویژه است که به افراد دارای صلاحیت داده می‌شود تا بتوانند با استفاده از توانایی‌ها و تحصیلات خود امکان مهاجرت به آلمان را بدست آورند و بر خلاف اسمش، ربطی به شانس افراد ندارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با اطلاعاتی جامعی که کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی درباره شرایط کارت شانس آلمان برای شما آماده کرده‌اند بیشتر آشنا شویم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

کارت شانس آلمان

در زبان آلمانی به این کارت Chancenkarte گفته می‌شود و فرایندی است که دولت فعلی آلمان به منظور مدیریت و تنظیم مهاجرت نیروی کار آلمان در پیش گرفته است. طرح کلی این کارت از سپتامبر سال 2022 مطرح شد و هنوز هم در حال بررسی‌های بیشتر است و گفته می‌شود که در سال 2024 قابل اجرا خواهد بود. این ایده در جهت تسهیل مهاجرت افراد متخصص و نیروی کار خارج از اتحادیه اروپا به آلمان به کار می‌رود چرا که افرادی که تابعیت اتحادیه اروپا را دارند به راحتی و بدون نیاز به ویزا می‌توانند به این کشور بروند و شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.  به طور کلی کارت شانس نوعی ویزا است که برای مهاجرت کاری به آلمان به کار می‌رود و به نیروهای جاون و متبحر این اجازه را می‌دهد که به مدت یک سال در این کشور اقامت داشته باشند و به دنبال موقعیت شغلی مناسب خود بگردند و در طی این مدت اجازه‌ی کار پاره وقت و تامین هزینه‌های زندگی خود را نیز دارند. در صورت پیدا کردن کار مناسب و استخدام رسمی از سوی کارفرمای آلمانی، ویزای این افراد به ویزای کار تغییر می‌کند.

مزایای کارت شانس آلمان

اگر شما هم مدت‌هاست در فکر مهاجرت به آلمان هستید و هنوز شغل مناسبی را پیدا نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که از این فرصت ویژه استفاده کنید و از مزایای بی شمار ان بهره مند شوید:

  • امکان دریافت ویزای کاری بدون داشتن جاب آفر از سوی کارفرمای آلمانی
  • سادگی و سریع بودن روند درخواست کارت شانس
  • امکان داشتن شغل پاره وقت (20 ساعت کار در هفته) در طی مدت پیدا کردن شغل اصلی در آلمان
  • افزایش شانس پیدا کردن کار در این کشور به دلیل حضور فیزیکی در آن
  • داشتن فرصتی ویژه برای تسلط به زبان آلمانی به دلیل حضور در محیط

قانون کارت شانس آلمان

در تاریخ 23 ژوئن سال 2023 قانون کارت شانس آلمان به منظور استخدام نیروی کار ماهر و متخصص از خارج از اتحادیه اروپا توسط مجلس نمایندگان آلمان تصویب شد. بر اساس این قانون دولت آلمان می‌تواند برای تامین نیاز بازار کار و اقتصاد این کشور افراد جوان، با استعداد و متخصص را در حوزه‌های مختلف از سراسر جهان استخدام کند. این قانون نیز مانند سیستم اکسپرس انتری کانادا بر اساس سیستم امتیازدهی عمل می‌کند و معیارهای مختلفی مانند سن، تسلط به زبان، میزان تحصیلات، میزان تجربه کاری افراد و … بر آن تاثیرگذارند. طبیعتا افرادی که امتیاز بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند شانس بیشتری نیز برای دریافت این نوع ویزا دارند.

وضعیت کار و درآمد در آلمان

قبل از هرگونه اقدام برای پیدا کردن شغل و دریافت جاب آفر آلمان از یک کارفرمای آلمانی باید به 2 شاخص مهم در وضعیت اشتغال و درآمد در این کشور توجه داشته باشید: نرخ بیکاری و میزان رضایت عمومی. در این کشور صنایع مختلفی وجود دارد که همه‌ی آنها در مقیاس جهانی و با کیفیت بسیار زیاد در حال کردن هستند به همین دلیل است که آلمان یکی از پیشروترین کشورها در زمینه‌ی اقتصاد می‌باشد. همین امر باعث شده است تا کارفرماهای آلمانی به دنبال نیروهای کار از سراسر جهان باشند بنابراین نرخ بیکاری در این کشور پایین است به گونه‌ای که این نرخ در سال 2023 چیزی حدود 5.6% اعلام شد. از طرفی در این کشور روابط عادلانه‌ای بین کارفرما و قشر کارگر حکمفرماست و درآمد افراد به گونه‌ای است که به راحتی می‌توانند نیازهای زندگی خود و خانواده‌شان را تامین کنند.

عوامل گوناگونی بر روی میزان درآمد افراد موثر هستند که برخی از آنها شامل سن، میزان تحصیلات، تجربه کاری افراد، وسعت فعالیت شرکت، جایگاه شغلی و … می‌شود بنابراین نمی‌توان رقم دقیقی را برای میانگین حقوق مشاغل مختلف در این کشور تعیین کرد. در جدول زیر به درآمد سالانه‌ی برخی از شغل‌ها اشاره می‌کنیم:

موقعیت شغلیمتوسط حقوق سالیانه
حقوق43000 تا 77000 یورو
مهندسی65000 یورو
داروسازی52000 تا 81000 یورو
فناوری اطلاعات56500 یورو
مشاوره37000 تا 58000 یورو
بیمه35000 تا 62000 یورو
بانک و امور مالی47000 تا 87000 یورو

آلمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی ساعات کاری کوتاه‌تری دارد.تفاوت کارت شانس آلمان با ویزای کار آلمان

به طور کلی در حاضر به افرادی که به دنبال مهاجرت کاری به کشور ژرمن‌ها هستند 2 نوع ویزای کاری بلند مدت و ویزای جاب سیکر آلمان تعلق می‌گیرد. ویزای کاری این کشور برای افرادی صادر می‌شود که از سوی کارفرمای آلمانی پیشنهاد کار داشته باشند و قرارداد کار بسته باشند. ویزای جاب سیکر نیز مانند کارت شانس آلمان به افراد اجازه‌ی مهاجرت به این کشور و جستجوی کار را می‌دهد اما این دو ویزا تفاوت‌هایی نیز دارند.

ویزای کارت شانس کشور آلمانویزای جستجوی کار آلمان
این ویزا هنوز در حال بررسی‌های بیشتر است و اجرا نشده است.این ویزا در حال ارائه به متقاضیان است.
ممکن است نیاز به ارائه مدرک زبان آلمانی داشته باشد.نیازی به ارائه مدرک آلمانی نیست.
این کارت به افراد ماهر دارای حداقل 3 سال سابقه کار داده می‌شود.این ویزا به افراد متخصص دارای حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط داده می‌شود.
محدودیت سنی برای متقاضیان دارد.دارای محدودیت سنی نیست.
داشتن تمکن مالی برای متقاضیان ضرورتی ندارد.متقاضیان باید دارای 7500 دلار آمریکا در حساب بانکی خود باشند.
تعداد کارت شانس‌های محدودی در سال صادر می‌شود.محدودیتی در تعداد ویزای جستجوی کار صادر شده در سال وجود ندارد.
کارت شانس به متقاضیان اجازه کار پاره وقت و 20 ساعت کار در هفته را می‌دهد.این ویزا اجازه‌ی کار کردن به صورت نیمه وقت را به متقاضیان نمی‌دهد.

شرایط کارت شانس آلمان

با وجود اینکه دولت آلمان در پی تسهیل فرایند جذب نیروی کار خارجی از سراسر جهان است اما باز هم شرایطی وجود دارد که افراد برای اخذ کارت شانس این کشور باید آنها را رعایت کنند. 4 شرط اصلی برای دریافت این کارت وجود دارد:

  1. سن متقاضیان باید کمتر از 35 سال باشد.
  2. متقاضیان باید دارای مدرک تحصیلی و یا مدرک فنی-حرفه‌ای معتبر و مورد تایید آلمان را داشته باشند.
  3. افراد باید دارای حداقل 3 سال سابقه‌ی کار مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر خود باشند.
  4. تسلط به زبان آلمانی حداقل در سطح A1 الزامی است.

مدارک لازم برای دریافت کارت شانس آلمان

اقدام برای دریافت Chancenkarte آلمان نیز درست مانند هر روش مهاجرتی دیگری نیاز به جمع آوری مدارک مورد نیاز و ترجمه‌ی برخی از این مدارک به زبان آلمانی دارد. این مدارک عبارتند از:

  • ارائه‌ی رزومه شغلی افراد (شرح کاملی از سوابق شغلی، توانمندی‌ها و مهارت‌های افراد)
  • ارائه مدارک دانشگاهی و یا فنی-حرفه ای به همراه ریزنمرات
  • ارائه مدرک زبان المانی
  • در برخی از موارد از متقاضیان تمکن مالی خواسته می‌شود. (این مورد هنوز تایید نشده است)

دریافت ویزای کارت شانس به دلیل اینکه هنوز به مرحله اجرا در نیامده است ممکن است با ابهامات زیادی همراه باشد و متقاضیان سوالات زیادی درباره این موضوع داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از کسانی مشورت بگیرید که در جریان اطلاعات به روز شده‌ی این قانون هستند. کارشناسان موسسه مهاجرتی اصطهباناتی آماده‌ی پاسخگویی به تمامی سوالات شما در این زمینه می‌باشند.

ویزا کارت شانس آلمان

همانطور که اشاره کردیم، کارت شانس کشور آلمان بر خلاف اسمش ربطی به شانس افراد ندارد و کاملا با توجه به شایستگی‌ها و صلاحیت متقاضیان به آنها داده می‌شود. این نوع ویزا یک فرصت بی نظیر برای ایرانیانی است که به دنبال پیدا کردن یک شغل ایده آل در کشور آلمان و کسب درآمد عالی هستند. متقاضیان هر چه بیشتر با شرایط این ویزا آشنا باشند و خود را با آن شرایط وفق دهند، شانس بیشتری برای دریافت آن خواهند داشت. بنابراین بهتر است افراد فرصت را از دست نداده و در سنین پایین‌تر برای اخذ این کارت اقدام کنند و وقت بیشتری را برای یادگیری زبان آلمانی اختصاص دهند چرا که تسلط بیشتر آنها به این زبان، به ایجاد روابط بهتر با آلمانی‌ها و پیدا کردن موقعیت‌های شغلی بهتر می‌انجامد. همچنین آشنایی با بازار کار آلمان و مشاغل مورد نیاز این کشور باعث می‌شود تا افراد به دنبال کسب تجربه‌ی بیشتر در زمینه‌ی شغلی مورد نظر خود باشند و رزومه شغلی پربارتری برای خود ایجاد کنند.

هر ساله تعداد کارت شانس‌های محدودی برای متقاضیان در سراسر جهان صادر می‌شود.

امتیاز کارت شانس آلمان

سیستم امتیازدهی در کارت شانس کشور آلمان بدینگونه است که معیارهای مختلف امتیازهای متفاوتی را دریافت می‌کنند که مجموع این نمرات به 14 می‌رسد. اگر فردی بتواند حداقل نمره 6 از 14 را بدست آورد، صلاحیت دریافت کارت شانس را دارد. با استفاده از جدول زیر و توضیحات پس از آن می‌توانید امتیاز خود را محاسبه کنید.

مجموع امتیازات14
حداقل امتیاز مورد نیاز برای صدور ویزا6
داشتن مدرک تحصیلیتا 4 امتیاز
داشتن تجربه کاریتا 3 امتیاز
سن2 امتیاز برای افراد زیر 35 سال و 1 امتیاز برای افراد بین 35 تا 40 سال
تسلط به زبان آلمانیتا 3 امتیاز
حضور قبلی در کشور آلماناگر قبلا در آلمان زندگی کرده باشید 1 امتیاز
امتیاز برای همسر1 امتیاز اگر همسر شما نیز شرایط دریافت کارت شانس را داشته باشد

مدرک تحصیلی: متقاضیانی که دارای مدارک دانشگاهی باشند و یا در مراکز رسمی فنی-حرفه‌ای دوره دیده باشند و مدرک رسمی داشته باشند، در صورتی که مدارک آنها مورد تایید دولت آلمان باشد تا 4 امتیاز می‌توانند دریافت کنند. به بیانی دیگر، هرچه مدارک آنها سطح بالاتری داشته باشد، امتیاز بیشتری می‌گیرند.

تجربه کاری: جویندگان کار در کشور آلمان در صورتی که در زمینه‌ی شغل مورد نظر خود سابقه‌ی کاری زیادی داشته باشند می‌توانند حداکثر 3 امتیاز دریافت کنند.

سن: به دلیل پیری جمعیت در کشور آلمان و تقاضای شدید این کشور به جذب نیروی کار جوان، به افراد زیر 35 سال 2 امتیاز و به افراد 35 تا 40 سال 1 امتیاز تعلق می‌گیرد.

مهارت زبان: افرادی که به زبان آلمانی مسلط باشند و مدرک آن را داشته باشند با توجه به سطح زبان آنها امتیاز ویژه‌ای به آنها تعلق می‌گیرد:

  • سطح B1: 1 امتیاز
  • سطح B2: 2 امتیاز
  • سطح C1: 3 امتیاز

اقامت قبلی در آلمان: متقاضیانی که از قبل سابقه‌ی زندگی و اقامت در آلمان را داشته باشند به دلیل آشنا بودن با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور، 1 امتیاز دریافت می‌کنند. (ممکن است افرادی در سال‌های گذشته مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه‌های این کشور دریافت کرده باشند و یا در دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان شرکت کرده باشند.)

امتیاز برای همسر: افرادی که همسر آنها نیز واجد شرایط دریافت کارت شانس باشند، 1 امتیاز دریافت می‌کنند.

مراحل اقدام برای کارت شانس آلمان

اگر با انجام ارزیابی‌های لازم به این نتیجه رسیدید که شما واجد شرایط دریافت ویزای Chancenkarte هستید، حال باید با دقت تمام مدارک خواسته شده را که در پاراگراف‌های قبلی به آنها اشاره کردیم آماده کنید و آماده‌ی اقدام برای انجام پروسه دریافت ویزا شوید. روند درخواست کارت شانس کار سخت و پیچیده‌ای نیست فقط لازم است تا برای انجام مراحل آن دقت و حوصله کافی به خرج دهید. این مراحل عبارتند از:

  1. رزرو وقت ملاقات از سفارت آلمان در ایران
  2. تحویل مدارک تهیه شده به سفارت
  3. انتظار برای اعلام نتیجه درخواست ویزا
  4. اعلام نتیجه پس از چند هفته
  5. سفر به کشور آلمان در صورت مثبت بودن نتیجه
  6. مراجعه به شرکت‌های مختلف و تلاش برای پیدا کردن کار
  7. مراجعه به اداره مهاجرت آلمان در صورت پیدا کردن کار تمام وقت و تغییر نوع ویزا از کارت شانس به ویزای کار بلند مدت

اگر پس از سفر به آلمان در مدت یک سال موفق به دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرمای آلمانی نشوید، باید خاک آلمان را ترک کنید و به کشور خود بازگردید. البته ممکن است این ویزا قابل تمدید باشد اما به دلیل اینکه هنوز اجرایی نشده است، جزییات دقیقی از این موضوع در اختیار نیست.

متقاضیان با داشتن ویزای کارت شانس تا یک سال زمان دارند تا یک شغل مناسب پیدا کنند.

اقامت آلمان از طریق کارت شانس

ویزای کارت شانس آلمان نیز درست مانند ویزای تحصیلی آلمان به طور مستقیم نمی‌تواند منجر به دریافت اقامت دائم این کشور شود. افرادی که تمایل به اقامت دائم در این کشور دارند لازم است تا در ابتدا ویزای کارت شانس خود را به ویزای کار آلمان تغییر دهند که برای این کار لازم است تا متقاضیان از سوی یک کارفرمای آلمان پبشنهاد کار داشته باشند و استخدام شوند. افرادی که به مدت 5 سال در کشور آلمان زندگی کنند و در آمد داشته باشند، به دولت این کشور مالیات پرداخت کنند، الزامات سختگیرانه در رابطه با زبان آلمانی را رعایت کنند و به قوانین اجتماعی این کشور احترام بگذارند می‌توانند برای دریافت اقامت دائم آلمان به اداره مهاجرت این کشور مراجعه کنند.

گرفتن وقت از ویزامتریک برای سفارت آلمانخدمات موسسه اصطهباناتی برای گرفتن وقت از ویزامتریک برای سفارت آلمان

سفارت آلمان شرکت واسطه ویزامتریک را ایجاد کرده است تا متقاضیان برای کارهای مختلف اخذ ویزا مثل تایید مدارک و مصاحبه از طریق این شرکت وقت رزرو کنند. مشکلی که وجود دارد این است که زمان باز شدن سایت برای رزرو وقت به طور دقیق مشخص نمی­باشد و تنها اطلاع موجود، باز شدن سایت بصورت 1 بار در ماه برای تایید مدارک و 1 بار در هفته برای رزرو وقت مصاحبه ویزا می­باشد. اما در این حالت هم ظرفیت موجود بسیار سریع پر می­شود و شما باید 24 ساعته منتظر باز شدن سایت جهت رزرو وقت بمانید. خبر خوب اینکه موسسه اصطهباناتی به عنوان وکیل شما این کار را برای شما انجام می­دهد. با استفاده از خدمات موسسه مهاجرتی اصطهباناتی و ارائه مدارک و درخواست خود، شما می­توانید خیالتان را از رزرو وقت ویزامتریک آلمان راحت نمایید.

سخن پایانی

کارت شانس یا کارت فرصت آلمان یک ابتکار بسیار خوب از سوی مجلس نمایندگان آلمان برای جذب نیروی جوان خارجی به بازار کار این کشور به منظور توسعه اقتصادی می‌باشد. به دلیل اینکه این فرصت هنوز به مرحله‌ی اجرا در نیامده است، پتانسیل زیادی برای موفقیت افرادی دارد که از قبل شرایط خود را برای دریافت آن مهیا می‌کنند. برای پیشرفت هر چه بیشتر در این مسیر کارشناسان خبره موسسه مهاجرتی اصطهباناتی در کنار متقاضیان عزیز هستند تا آنها را به هدف اصلی خود یعنی پیدا کردن شغل مورد نظر در آلمان برسانند. وکلای باتجربه اصطهباناتی با آگاهی بر اطلاعات روز مهاجرتی دنیا به تمام چالش‌های این راه مسلط اند و از صفر تا صد این فرایند در کنار شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

 چه افرادی واجد شرایط دریافت ویزای کارت شانس آلمان هستند؟

این کارت به افرادی تعلق می‌گیرد که حداقل 6 امتیاز را در سیستم امتیازدهی کسب کنند و خارج از اتحادیه اروپا باشند.

مدت زمان اعتبار کارت شانس آلمان چقدر است؟

این نوع ویزا یک سال اعتبار دارد.

چه معیارهایی در امتیازدهی کارت شانس تاثیرگذارند؟

فاکتورهایی مانند سن، میزان تحصیلات، سابقه کاری و تسلط به زبان آلمانی بسیار مهم هستند.

آیا دارندگان کارت شانس آلمان اجازه کار کردن در حین جستجو برای شغل مورد نظر خود را دارند؟

بله. کارجویان می‌توانند همزمان با پیدا کردن کار اصلی برای خود، به کار پاره وقت در آلمان مشغول باشند.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *