پرورش قارچ در کانادا

بیش از صد مزرعه پرورش قارچ در کانادا وجود دارد که سالانه نزدیک به 146000 تن قارچ در آنها تولید می شود. مصرف قارچ در کانادا تقریبا 1.9 کیلوگرم  در سال است که به صورت تازه و به صورت کنسرو شده فروخته می شوند. کانادا سالانه حدود 62000 تن قارچ تازه به ایالت متحده آمریکا صادر می کند. در ادامه با جزییات شغل پرورش قارچ در کانادا آشنا خواهیم شد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

 

معرفی صنعت پرورش قارچ در کانادا

صنعت پرورش قارچ یکی از بهترین راه ها برای مهاجرت کاری به کانادا در طی 20 سال گذشته بسیار تغییر کرده است. تعداد تولید کنندگان قارچ دکمه ای و مزارع تخصصی پرورش قارچ به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. کانادا با تولید 1.7 میلیون تن قارچ هشتمین کشور تولید کننده قارچ در جهان است که تقریبا  35درصد از تولید جهانی را شامل می شود. بیشتر صادرات قارچ شامل قارچ خوراکی دکمه ای می شود که حدود 98.4 درصد از قارچ های صادراتی را تشکیل می دهد و 96 درصد ارزش دریافتی از صادرات را شامل می شود. از 37 میلیون کیلوگرم قارچ دکمه ای تولید شده در کانادا ، حدود 99.5 درصد به آمریکا صادر می شود.

 

شغل پرورش قارچ در کانادا

بیش از هزاران نوع قارچ در کانادا وجود دارد که برخی از آنها خوراکی  و برخی سمی هستند. اکثر قارچ ها در فروشگاه های مواد غذایی در کانادا عرضه می شوند و برخلاف سایر سبزیجات، در تمام طول سال به صورت روزانه از مزارع پرورش قارچ در کانادا برداشت می شوند. قارچ ها چربی و کربوهیدرات کمی دارند، کلسترول ندارند و منبع خوبی از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. پرورش دهندگان قارچ در کانادا مفتخرند که یک ماده غذایی سالم، تازه و خوب را ارئه می کنند.

محبوبترین نوع قارچ در کانادا ، قارچ خوراکی دکمه ای ( Agaricus Bisporus ) ، قارچ قهوه ای ( Crimini ) و قارچ پرتابلا (Portabellas ) است. البته قارچ های خاصی مثل شیتاکه (Shiitake ) ، قارچ صدفی ( Oyster)، قارچ صدفی کینگ (King Oyster ) و قارچ خوراکی- دارویی انوکی (Enoki ) نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. قارچ های خاص درون بطری، کنده های چوب و یا در جعبه های پر از خاک اره پرورش داده می شوند.

پرورش دهندگان قارچ در کانادا در سال های اخیر ، سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش تکنولوژی های جدید به منظور افزایش تولید، افزایش سطح کیفیت و ایمنی غذا انجام داده اند. اکثر مزارع پرورش قارچ در کانادا بخش های بسته بندی، ذخیره سازی ، یخچال ها و خنک کننده های خلایی را کاملا از قسمت های پرورش و رشد قارچ جدا کرده اند. پرورش دهندگان قارچ نه تنها در بخش آموزش ایمنی غذایی سرمایه گذاری خوبی انجام داده اند بلکه در بخش سلامت و ایمنی کارگران بسیار پیشرفت داشته اند.

شغل پرورش قارچ در کانادا

 

نحوه پرورش قارچ در کانادا

پرورش قارچ در کانادا به صورت علمی انجام می شود و تحت مدیریت متغیرهایی مثل آب و هوا ، مواد اولیه و امنیت زیستی قرار دارد. تولید بذر توسط شرکت های تخصصی در آزمایشگاه های استریل انجام می شود. میسلیوم های ژنتیکی بر روی بذرهای استریل شده در یخچال ها تکثیر می شود. از زمان بذر پاشی تا زمان برداشت اولین محصول تقریبا 30 روز طول می کشد. بعد از یک یا دو برداشت ، بعد از دو هفته دوباره بسترهای بذر ریزی آماده می شوند. بنابراین هر چرخه رشد بسته به برنامه مدیریتی ممکن است بین 7 تا 12 هفته طول بکشد. در مزارع پرورش قارچ در کانادا ، از بستر قارچ های برداشت شده نوعی محصول دامی تولید می شود که برای دامداران و مرغداران بسیار ارزشمند است.

 

آیا شغل پرورش قارچ در کانادا سودآور است؟

بسیاری از مزرعه داران در کانادا به دنبال تولید درآمد اضافی در مزرعه هستند. آنها با افزودن محصولاتی در مقیاس کوچک ، به افزایش درآمد مزرعه کمک می کنند. قارچ یکی از محصولات سودآور در مزارع است. قارچ ها میتوانند به عنوان محصولی ایده آل برای کشاورزان در کانادا باشند زیرا در محیط های سربسته رشد می کنند و بازده بالایی در هر فوت مربع دارند. قارچ صدفی و قارچ شیتاکه دو گونه ای هستند که تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد. قارچ صدفی سالانه تا  11.34 کیلوگرم در هر متر مربع می تواند محصول دهد. با متوسط قیمت 7 دلار برای هر کیلوگرم ، در یک فضای 10*10 می توان تقریبا در یک سال 17500 دلار  قارچ تولید کرد. قارچ صدفی و شیتاکه را میتوان خشک کرد و یا به صورت تازه فروخت که این امر باعث انعطاف پذیری در زمان و توزیع محصولات می شود.

 

هزینه راه اندازی مزرعه پرورش قارچ در کانادا

هزینه راه اندازی مزرعه پرورش قارچ در کانادا به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. بسته به اینکه از چه نوع تجهیزاتی می خواهید استفاده کنید و در کدام منطقه می خواهید مزرعه خود را راه اندازی کنید ، برای شروع ، هزینه ها بین 3000 دلار تا 1000.000 دلار متغیر است. البته در صنعت کشاورزی، این هزینه در بین محصولات اولیه، هزینه پایینی محسوب می شود. هزینه اصلی در راه اندازی مزرعه، هزینه فضای مناسب است. شما به مکانی نیاز دارید که کف بتنی داشته باشد و امکان تهویه و کنترل دما را فراهم کند. همچنین به یک فضای باز وسیع با کف بتنی نیاز دارید. درآمد کسب و کار در سال اول پرورش قارچ حدود 120.000 دلار است که انتظار می رود این درآمد در سال های دوم و سوم ، دو برابر شود.

 

مراحل راه اندازی پرورش قارچ در کانادا

همانطور که قبلا اشاره شد، برای پرورش قارچ به یک محیط با نور، دما و تهویه مناسب نیاز است. داشتن محیط مناسب می تواند شامل کارهایی باشد که بسیار تخصصی هستند. در ادامه مراحل راه اندازی مزرعه پرورش قارچ در کانادا را مشاهده می کنید:

 

مرحله اول- برنامه ریزی برای کسب و کار

فهرستی از نیازهای اولیه برای شروع به کار پرورش قارچ تهیه کنید:

  • داشتن فضای زیاد داخلی و خارجی
  • ایجاد اتاق هایی با نور، دما و تهویه قابل کنترل
  • دسترسی به بازار فروش
  • برنامه کاهش بو برای کمپوست های بیرونی

نکته: نزدیک بودن به مزارع کشاورزی یک مزیت محسوب می شود زیرا به کودهای حیوانی دسترسی نزدیک دارید.

 

مرحله دوم- اجاره یا خرید مزرعه

در اجاره یا خرید مزرعه به نکات زیر توجه کنید:

  • فضای باز با کف بتنی و سر پوشیده
  • اتاق های سرپوشیده با تجهیزات کنترل رطوبت و دمای هوا
  • وجود فضای کافی برای کمپوست های بیرونی

 

مرحله سوم- فراگیری اطلاعات کامل در خصوص پرورش قارچ

برخی اصطلاحات در خصوص پرورش قارچ در کانادا وجود دارد، این اصطلاحات عبارتند از:

  • هاگ ( بذر قارچ – Spore): قارچ ها میلیون ها هاگ میکروسکوپی تولید می کنند. هاگ ها زیر قسمت کلاه مانند قارچ قرار دارند و شبیه دانه هستند.
  • آماده سازی بذر ریزی (Spawn Making ): مرحله جوانه زدن هاگ ها را بذر ریزی یا تخم ریزی می گویند. هاگ های آماده شده را میسلیوم می گویند.
  • بذر ریزی (Spawn ) : میسلیوم به آب و دانه های استریل شده مثل ارزن، گندم و دانه های چاودار اضافه می شود و سپس بذر آماده می شود. بذر ها را می توان چندین ماه در یخچال نگهداری کرد. بسیاری از دانشگاه ها و کالج های کانادا دوره های شروع کسب و کار پرورش قارچ را ارئه می دهند.

 

مرحله  چهارم – تصمیم گیری در خصوص طراحی مزرعه

سه سیستم اصلی برای پرورش قارچ در کانادا وجود دارد که هر کدام دارای دو فاز هستند. در فاز اول، کمپوست ها در فضای باز اما سرپوشیده آماده میشوند و در فاز دوم کمپوست ها برای رشد در فضای مناسب نگهداری می شوند. در ادامه طرح های اصلی پرورش قارچ ارائه شده است:

  • ناحیه بندی کردن (Zoned ): کمپوست ها در ارتفاع 6 فوت بر روی سینی ها بسته بندی می شوند. سینی ها به اتاق های دارای کنترل دما و رطوبت منتقل می شوند
  • اتاق قفسه: اتاقی برای تمام این مراحل در نظر گرفته می شود.
  • سیستم بالک- کمپوست ها در تونل های ایزوله شده قرار می گیرند. کف تونل ها دارای سوراخ است و سیستم تهویه توسط کامپیوتر کنترل می شود. بعد از آماده سازی وارد اتاق های مجهز می شوند.

 

مرحله پنجم- خرید مواد اولیه و تجهیزات

مواد اولیه برای کمپوست ها کود اسب و کاه گندم است. با توجه به تغییر فصل ها بهتر است مواد اولیه خریداری و ذخیره شود. علاوه بر این سنگ گچ باید به کمپوست ها اضافه شود. میسلیوم ( بذر شروع قارچ)، خزه – Peat Moss ( در اتاق بذر در لایه بالایی به کمپوست ها اضافه می شود) و مکمل ها ( مکمل های نیتروژن مانند بادام زمینی، پنبه و غلات) از دیگر مواد اولیه مورد نیاز است.

 

مرحله ششم- تصمیم گیری در خصوص نوع قارچ پرورشی

قارچ های مختلفی برای پرورش در کانادا وجود دارد. قارچ شیتاکه مزیت زیادی برای مزرعه داران دارد زیرا از جمله گونه هایی است که به صورت خشک شده استفاده می شود. قارچ صدفی به دلیل طعم بسیار خوبی که دارد مورد استقبال بسیاری از رستوران ها است. قارچ های Crimini و Portobella با داشتن طعم های منحصر به فرد مورد توجه قرار گرفته اند.

 

شغل پرورش قارچ در کانادا

 

مرحله هفتم –  انتخاب روش کشت

آماده سازی کمپوست ها بسیار تخصصی تر  و مهم تر از آن است که فکر می کنید. مخلوط کمپوست ها معمولا 85 درصد کود و کاه و بقیه موادی مثل سنگ گچ هستند. آماده سازی کمپوست ها تقریبا دو سه هفته طول می کشد. در تمام این مدت باید دما و رطوبت کمپوست ها چک شود تا آماده بذر ریزی شوند.

 

مرحله هشتم- استخدام نیروی کار

در تمام مراحل شما به نیروهایی نیاز دارید که بتوانید دائما شرایط کمپوست ها را بررسی کنید و در صورت نیاز اقدامات تخصصی انجام دهید.

 

مرحله نهم- برداشت محصول

در حدود 18 تا 21 روز زمان لازم است که قارچ ها قابل برداشت باشند. برداشت قارچ کار فشرده ای است. براشت قارچ بین 16 تا 35 روز طول می کشد. پس از پایان برداشت، اتاق ها باید تخلیه و استریل شوند.

 

مرحله دهم- عرضه محصول

قارچ از جمله مواد غذایی است که طرفداران زیادی دارد. شما می توانید از طریق تماس با شرکت های پخش مواد غذایی، فروشگاه ها و رستوران ها و یا از طریق شبکه های اجتماعی بازار فروش محصولات خود را پیدا کنید.

 

بهترین شهرها برای پرورش قارچ در کانادا

استان انتاریو و بریتیش کلمبیا به تنهایی 92 درصد از تولید قارچ ( به ترتیب 63 و 47 میلیون کیلوگرم ) در کانادا را تشکیل می دهند.  بیش از 100 مزرعه قارچ در کانادا وجود دارد که بیش از 91000 تن قارچ سفید تولید می کنند. 50 درصد از تولید کنندگان قارچ در انتاریو قرار دارند. بریتیش کلمبیا پس از انتاریو  دومین استان تولید کننده قارچ در کانادا است. استان بریتیش کلمبیا محصولات و انواع مختلف قارچ دکمه ای را تولید می کند. 52 درصد از مزارع پرورش قارچ در استان انتاریو، 39 درصد در استان بریتیش کلمبیا و 8 درصد در سایر استان ها قرار دارد.

 

مهاجرت پرورش دهندگان قارچ به کانادا

افرادی که در صنعت کشاورزی و دامداری فعالیت می کنند می توانند از طریق برنامه مهاجرتی Agri-Food Immigration Pilot برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند. این برنامه برای تامین نیروی کار کانادا در بخش های صنایع فرآوری گوشت، تولید قارچ و محصولات گلخانه ای و صنایع دامداری طراحی شده است. حتی افرادی که به عنوان کارگر موقت در کانادا مشغول بکار هستند، از طریق این برنامه می توانند برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند. اداره مهاجرت به کانادا، تابعیت و پناهندگی کانادا (IRCC ) اعلام کرده که حدود 2750 متقاضی ( به همراه خانواده )  برای سال آینده ، تحت این برنامه مهاجرتی می توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. به این نکته توجه کنید که پایلوت  Agri-Food شامل استان کبک نمی شود. استان کبک برنامه مهاجرتی خاص خود را دارد. با این حال، کارگران فصلی این استان می توانند با دریافت نامه LMIA دو ساله در کبک کار کنند و سپس از طریق برنامه تجربه کار کبک (PEQ ) برای اقامت دائم درخواست دهند. برنامه Agri-Food مشاغل زیر را شامل می شود:

  • تولید محصولات گوشتی ( ناک 3116)
  • محصولات گلخانه ، نهال، پروش گل، تولید قارچ ( ناک 1114)
  • پرورش خوک (1122)
  • تولید مرغ و تخم مرغ (1123)
  • پرورش گوسفند و بز (1124)
  • پرورش حیوانات دیگر (1129)

 

میزان درآمد کارگران مزرعه پرورش قارچ در کانادا

متوسط حقوق سالانه در کانادا بر اساس هزینه مسکن، بیمه، حمل و نقل و سایر هزینه ها محاسبه می شود. متوسط درآمد کارگر مزرعه پرورش قارچ در کانادا 32.000 دلار در سال یا به عبارتی 15 دلار در ساعت است. کارگران تازه کار تقریبا 32.000 دلار در سال دریافت می کنند در حالیکه میانگین درآمد افراد با تجربه سالانه 34.000 دلار است. باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان درآمد کارگران مزرعه در کانادا بسته به میزان تجربه کاری و استانی که در آن کار می کنید، متفاوت است.

پرورش قارچ در کانادا

 

اسامی مزارع پرورش قارچ در کانادا

در ادامه اسامی بزرگترین مزارع پرورش قارچ در کانادا را مشاهده می کنید:

 

جزیره پرنس ادوارد

  • Valley Mushrooms (P.E.I.) Limited

 

استان کبک

  • Champag Inc

 

استان انتاریو

  • Carleton Mushroom Farms Ltd
  • Champion Mushrooms Ltd
  • Enviro Mushroom Farm Inc
  • F & A Veggy-Symphony
  • Highline Mushrooms
  • Holburne Mushroom Farm
  • Lincoln Mushroom Farm Ltd
  • Monaghan Mushrooms
  • Peeters Mushroom Farm
  • Piccioni Bros. Mushroom Ltd
  • Ravine Mushrooms (1983)
  • Sharon Mushroom Farm Ltd
  • Shogun Maitake
  • Unionville Mushroom Farm
  • Windmill Farms
  • Whitecrest Mushrooms Ltd

 

استان مانیتوبا

  • Loveday Mushroom Farms Ltd

 

استان بریتیش کلمبیا

  • Avina Fresh Produce
  • Farmers’ Fresh Mushrooms
  • South Mill Champs
  • Highline Mushrooms

 

سخن پایانی

پرورش قارچ در کانادا یکی از صنایع رو به رشد در این کشور محسوب می شود. کانادا در میان ده کشور برتر تولید کننده قارچ در جهان قرار دارد. طی بیست سال گذشته، صنعت پرورش قارچ در کانادا تغییرات زیادی داشته است و مزارع تولید قارچ به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده اند. علاوه بر این، در سال های اخیر سرمایه گذاری های خوبی در بخش تولید قارچ تخصصی انجام شده است. برای دریافت مشاوره در خصوص پرورش قارچ در کانادا با مشاوران ما در موسسه حقوقی اصطهباناتی تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1- در کانادا بیشتر چه نوع قارچی پرورش داده می شود؟ محبوبترین نوع قارچ در کانادا ، قارچ خوراکی دکمه ای ، قارچ قهوه ای و قارچ پرتابلا است.

2- میزان درآمد پرورش قارچ در کانادا چقدر است؟  تولیدکنندگان به طور متوسط 120.000 دلار در سال اول درآمد کسب می کنند.

3- بیشترین مزارع پرورش قارچ در کدام استان کانادا قرار دارد؟ استان انتاریو و بریتیش کلمبیا دارای بزرگترین مزارع پرورش قارچ در کانادا هستند.

4- برای پرورش قارچ در کانادا به چه میزان سرمایه گذاری لازم است؟ هزینه راه اندازی مزرعه پرورش قارچ در کانادا بین 3000 تا 100000 دلار متغیر است.

5- از چه طریق می توان عنوان یک تولید کننده قارچ به کانادا مهاجرت کرد؟ از طریق پایلوت Agri-food Immigration  می توانید برای مهاجرت درخواست دهید

6- میزان درآمد کارگر مزرعه پرورش قارچ در کانادا چقدر است؟ درآمد کارگران به طور متوسط 32.000 دلار در سال است.

7- پرورش دهنده گان قارچ تحت چه ناک شغلی می توانند به کانادا مهاجرت کنند؟ آنها می توانند تحت ناک شغلی 1114 می توانند برای مهاجرت اقدام کنند.

8- آیا شغل پرورش قارچ در کانادا سودآور است؟ بله، به طور مثال در یک فضای 10*10 می توان تقریبا در یک سال 17500 دلار  قارچ تولید کرد.

9- پروسه تولید قارچ چقدر طول می کشد؟ از زمان بذر پاشی تا زمان برداشت اولین محصول تقریبا 30 روز طول می کشد.

10- سالانه چند تن قارچ در کانادا تولید می شود؟ سالانه حدود 146000 تن قارچ در مزارع کانادا تولید می شود.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “پرورش قارچ در کانادا + هزينه و مراحل راه اندازی مزرعه

  1. محمود عزیزی گفت:

    سپاس از اطلاعات خوبی که گذاشته اید
    فقط سوالی که پاسخش را نگرفتم اینکه آیا کارگر برای کار به راحتی در دسترس هست؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و احترام
      بله،شما می توانید کارگر از کشور کانادا یا خارج از کشور کانادا نیز استخدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *