ویزای کاری چین

موضوع بحث ما در مقاله پیش رو در ارتباط با ویزای کاری چین می باشد. چین یا همان جمهوری خلق چین، کشوری است در شرق قاره کهن، یعنی قاره آسیا. کشور چین با جمعیتی بیش از یک میلارد و چهارصد هزار نفر، پر جمعیت ترین کشور دنیا محسوب می شود .‌پایتخت کشور چین شهر پکن است اما بزرگ ترین شهر آن شهر شانگهای می باشد. وسعت کشور چین برابر با نه و شش دهم میلیون کیلومتر مربع می باشد و از این حیث چهارمین کشور دنیا یعد از کشور های روسیه، کانادا و آمریکا است. البته اگر بدون احتساب آب های داخلی بخواهیم وسعت کشور ها را مقایسه کنیم، کشور چین در جایگاه دوم قرار می گیرد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

کشور چین به دلیل وسعت بالایی که دارد، با کشور های زیادی در همسایگی است. از جمله کشور های همسایه چین می توان به تایوان، کره و ژاپن اشاره نمود‌. تمدن این کشور یکی از قدیمی ترین تمدن های تاریخی در کل دنیا می باشد که در کنار سواحل حاصلخیز رود زرد شروع شد. واحد پول مردم در این کشور یوآن است.‌ کشور چین از نظر اقتصادی بسیار پیشرفته است و روز به روز نیز در حال پیشرفت و توسعه خود می یاشد.

در سال دو هزار و سیزده میلادی این کشور توانست به رتبه دوم بررگترین اقتصاد دنیا پس از آمریکا برسد. شاید همین مسئله گواهی دقیق بر میزان مهاجرت به چین باشد. این مهاجرت ها می تواند برای کار در چین یا سرمایه گذاری در چین اتفاق بیفتد‌. اگر‌می خواهید برای مهاجرت به چین اقدام کنید، بهتر این است که با مشورت از کارشناسان ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی روند خود را آغاز نمایید. نمایندگی های موسسه در شهر های شیراز، تهران، مشهد، اصفهان و تبریز پاسخگوی شما هستند.

ویزای کاری چین

همان طور که گفتیم چین یکی از کشور های بسیار پیشرفته در کل دنیا است که روز به روز به میزان پیشرفت آن افزوده می شود.‌ چین به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشرو در کل دنیا محسوب می شود و شاید اصلی ترین دلایل آن بهره ورس بالا در تولید، نیروی کار ارزان و زیر ساخت های مناسب باشد. ‌چین کشور است که با تلاش بسیار توانسته در تمام بخش ها جایگاه مناسبی را به خود نسبت دهد.‌

دانشگاه های چین نیز روز به روز در حال پیشرفت و بهتر کردن جایگاه خود در میان دانشگاه های برتر دنیا هستند. چین کشوری است متشکل از بیست و یک استان که هر کدام برای خود به اندازه کشوری عظیم جمعیت دارد. اما بحث ما در ارتباط با شرایط کاری در چین و اخذ ویزای کاری چین است. یک نکته بسیار مهم این است که چین و ایران روابط بین المللی مناسبی دارند و شرکای تجاری خوبی برای هم محسوب می شوند. چین کشوری است که رتبه اول را در صادرات به ایران به خود اختصاص داده است. از این رو می توان گفت که کار در کشور چین و اخذ ویزای کاری چین مورد علاقه ایرانی های بسیاری است.

برای دریافت ویزای کاری شرایط خاصی وجود دارد که با انجام آن ها و داشتن این شرایط می توان به راحتی برای این امر اقدام نمود. خبر مهم تر این است که به تازگی چین سیاست پذیرش استعداد های خارجی را فعال تر، باز تر و پویا تر کرده است. این مسئله فرایند های درخواست را ساده تر کرده است و امکان انجام درخواست ها به صورت آنلاین را پدید آورده است. برای کارفرمایانی که قصد استخدام کارمندان بین المللی در چین را دارند، رعایت قوانین و مقررات محلی درباره مهاجران بسیار مهم است. به طور مثال شرکت ها در قوانین اولیه باید با طور قانونی تصویب شده باشند و دارای گواهینامه های مناسب از اداره صنعت باشند تا بتوانند کارمندان بین المللی استخدام کنند.

شرایط اخذ ویزای کاری چین و کار در این کشور

قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه کنید که ویزای کاری کشور چین موسوم به ویزای z است و مخصوص افراد خارجی می باشد. این ویزا برای افرادی صادر می شود که از کارفرمایی در کشور چین پیشنهاد کاری دریافت کرده اند و یا قصد دارند در این کشور عملیات تجاری انجام دهند. دقت کنید که ویزای z در ابتدا تنها اجازه اقامت چین به مدت سی روزه را به شخص متقاضی می دهد و پس از آن کارفرما باید تا مدت زمان قرار داد کاری یعنی حداقل نود روز و حداکثر پنج سال برای درخواست ویزای اقامت موقت چین شخص، اقدام نماید. برای درخواست ویزای کاری z باید به کنسولگری چین مراجعه شود و درخواست ویزای کاری اعلام گردد.

اخذ ویزای کاری چین

اخذ ویزای کاری چین

اما خارجیان و افراد بین المللی که متقاضی کار در کشور چین هستند، خود نیز باید شرایطی داشته باشند. شرایط مخصوص کار برای این افراد عبارتند از: شخص باید بیش از هجده سال سن داشته باشد و از نظر سلامتی، در سلامت کامل به سر ببرد. شخص متقاضی باید مهارت های حرفه ای و تجربه کاری مربوطه را برای پر کردن جای خالی در پوزیشن شغلی داشته باشد. شخص نباید سابقه کیفری داشته باشد. شخص باید دارای یک کارفرمای خاص باشد. شخص متقاضی کار در کشور چین باید گذرنامه ای معتبر داشته باشد و یا هر یک از گاهی نامه های مسافرتی بین المللی مورد نیاز را نگه دارد. برای این که کارفرما بتواند مجوز کار شما را در چین به دست آورد، نیاز به مدارکی دارد.

شما باید این مدارک را تهیه و ارسال کنید: کپی اسکن شده از صفحه اطلاعات گذرنامه شما، گزارش معاینه پزشکی در بیمارستان های مجاز، عکس جدید با اندازه گذرنامه، توصیه نامه، سوابق کیفری با بررسی پیش زمینه ای که توسط سفارت یا کنسولگری چین تایید شده باشد و مدرک لیسانس یا بالا تر که توسط سفارت یا کنسولگری چین تایید شده باشد ( دقت کنید این گزینه صرفا برای موقعیت کاری تدریس و آموزش قابل استفاده است. ).

دقت کنید که مهاجرت به چین فقط از این روش نیست و روش هایی مانند تحصیل در چین، سرمایه گذاری در چین، خرید ملک در چین، ازدواج با تبعه چینی و … نیز برای اقامت در چین موجود است.‌

سیستم طبقه بندی مجوز کار در چین و اخذ ویزای کاری چین

در چند سال گذشته دولت چین همه موارد را زیر نظر آژانس SAFEA ( اداره امور خارجه خبرگان بین المللی) قرار داده است و از این رو فرایند درخواست اجازه کار ساده شده است. SAFEA آژانس دولتی است که مسئول ویزا های کاری برای طبقه بندی های ویزای کاری Z و ویزای کاری R می باشد. ویزا های Z ، ویزا های معمولی برای کارمندان بین المللی است در حالی که ویزا های R برای مدیران سطح بالا و افرادی است که در صنایع خاص کار می کنند. این صنایع جزو کار هایی هستند که دولت چین در آن ها از کمبود زیادی برخوردار است. از این رو برای دولت ارزشمندی بالایی دارند‌ از طریق این سیستم کارمند و کارفرما می توانند اسناد مربوطه را به صورت الکترونیکی ارسال کنند.

سیستم جدید خدمات مدیریت آنلاین، تقریبا نیمی از مدارک مورد نیاز قبل را حذف کرده است. در این سیستم لازم است تا ابتدا برای استخدام کارمند بین المللی خود مدارکی را ارسال نماید که این مدارک عبارتند از پروانه کسب و کار و مجوز کد سازمان، فرم ثبت نام، اطلاعات شناسه کارفرما، اسناد پروانه صنعت، فرم درخواست اجازه کار کارمند خارجی، تاییدیه شغل قبلی کارمند خارجی، اطلاعات اعصای همراه او، گواهی سابقه کیفری کارمند، تایید تحصیلات یا صلاحیت حرفه ای او، کپی قرار داد کاری یا نامه انتصاب و … . از آن جایی که دولت چین مایل به جذب استعداد های برتر و محدود کردن افراد کم سابقه در سیستم چین است، یک سیستم سه لایه مبتنی بر امتیازات برای اخذ ویزای چین جهت کار در این کشور ایجاد کرده است. این طبقه بندی به صورت زیر است: کلاس A برای استعداد های خارجی نخبه، کلاس B برای استعداد های خارجی حرفه ای و کلاس C برای خارجیان متفرقه.

چین تعداد ویزا های کاری ارائه شده به افراد بین المللی در کلاس A را محدود نمی کند. اما برای تعداد ویزا های کلاس های B و C محدودیت های وجود خواهد داشت. کارمندان کلاس A حدود شانزده درصد از کارگران خارجی در چین را تشکیل می دهند. از آن جا که این افراد برای دولت چین ارزش بیشتری دارند، مزایا و شرایطی بهتر از کارمندان کلاس های B و C خواهند داشت‌. درخواست افرادی که در کلاس A هستند، زودتر بررسی و تصویب می شود. در حقیقت بررسی برای این افراد پنج روز کاری خواهد بود. این افراد مشمول شرایط معمول برای دیگر گروه ها مانند سن، مدرک تحصیلی یا تجربه کار نیستند. به طور کلی کارمندان سطح A می توانند از یک محیط راحت تر، قبل، حین و بعد از درخواست کار استفاده کنند.

کارمندان کلاس B حدود شصت و یک درصد از مهاجران در چین را تشکیل می دهند و در مقایسه با کلاس A دریافت مجوز کار برای صنایعی که قبلا با کارمندان و کارگران خارجی اشباع شده است بزای آن ها سخت تر خواهد بود‌. کارگران کلاس C حدود بیست و دو درصد از مهاجران را تشکیل می دهند و معمولا توسط کارمندان کلاس A استخدام می شوند. مجوز های کلاس C معمولا برای دوره های کوتاه مدت اعتبار دارند و تابع نیاز های بازار کار است.

سیستم پردازش برای این افراد مدت زمان بیشتری می خواهد. به عبارتی می توان گفت این ها افرادی هستند که برای دوره های کارآموزس طبق توافق دولت، وارد کشور چین می شوند. برای طبقه بندی این کلاس ها از سیستم امتیاز دهی استفاده می شود. بالای هشتاد و پنج امتیاز برای کارمندان سطح A ، بین شصت تا هشتاد و پنج امتیاز برای کارمندان سطح B و زیر شصت امتیاز برای کارمندان سطح C است. مرکز SAFEA بر اساس ده عامل، نامزد های کار در چین را مورد بررسی قرار می دهد.

سیستم طبقه بندی مجوز کار در چین و اخذ ویزای کاری چین

سیستم طبقه بندی مجوز کار در چین و اخذ ویزای کاری چین

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری چین

در مراحل قبل در ارتباط با ویزای کاری چین توضیح دادیم و گفتیم که ویزای کاری در ابتدا با نام ویزای کاری Z در چین صادر می شود. این ویزا تنها سی روز اعتبار دارد. از جمله مدارکی که برای دریافت ویزای کاری Z مورد نیاز است را در این مقاله بررسی می کنیم.

این مدارک عبارتند از: اصل گذرنامه با اعتبار دوازده ماهه به همراه فتوکپی از صفحه اول آن، فرم مربوط به درخواست ویزای کاری چین، دو قطعه عکس با زمینه سفید که حداکثر شش ماه از آن نگذشته باشد، اجازه کار یا مجوز استخدام و … . این مدارک باید به سفارت یا کنسولگری چین تحویل داده شود. پردازش مدارک معمولا دو تا پنج روز زمان می برد.

دقت کنید که زمان پردازش برای مجوز اقامت کاری نیز هفت روز خواهد بود‌. نکته مهم دیگر این است که اتباع بیگانه در چین که تحصیل می کنند یا قصد دارند برای کارآموزی در چین اقدام کنند نمی توانند به صورت قانونی استخدام شوند. افرادی که به عنوان همراه فرد کارمند وارد چین می شوند، در این کشور اجازه کار ندارند.

سوالات متداول در ارتباط با ویزای کاری چین

  1. افراد مختلف برای کار در چین باید چه شرایطی داشته باشند؟

    شرایط مخصوص کار برای این افراد عبارتند از: شخص باید بیش از هجده سال سن داشته باشد و از نظر سلامتی، در سلامت کامل به سر ببرد. شخص متقاضی باید مهارت های حرفه ای و تجربه کاری مربوطه را برای پر کردن جای خالی در پوزیشن شغلی داشته باشد. شخص نباید سابقه کیفری داشته باشد و …. .

  2. سیستم پذیرش کارمندان و افراد متقاضی کار به صورت بین المللی تحت نظارت چه سازمانی است؟

    دولت چین همه موارد را زیر نظر آژانس SAFEA ( اداره امور خارجه خبرگان بین المللی) قرار داده است و از این رو فرایند درخواست اجازه کار ساده شده است.

  3. چند مدل ویزای کاری برای کار در چین موجود است؟

    طبقه بندی های ویزای کاری Z و ویزای کاری R در چین موجود است.

  4. اقامت اولیه ویزای کاری z چند روزه است؟

    اقامت اولیه این ویزا در چین سی روزه می باشد.

  5. برای دریافت مجور کار شما در چین کارفرما چه مدارکی لازم دارد؟

    شما باید این مدارک را تهیه و ارسال کنید: کپی اسکن شده از صفحه اطلاعات گذرنامه شما، گزارش معاینه پزشکی در بیمارستان های مجاز، عکس جدید با اندازه گذرنامه، توصیه نامه، سوابق کیفری با بررسی پیش زمینه ای که توسط سفارت یا کنسولگری چین تایید شده باشد و مدرک لیسانس یا بالا تر که توسط سفارت یا کنسولگری چین تایید شده باشد ( دقت کنید این گزینه صرفا برای موقعیت کاری تدریس و آموزش قابل استفاده است. ).

  6. سیستم پذیزش متقاضیان کار در چین چند قسمت دارد؟

    سه قسمت مبتنی بر امتیازبندی. کلاس A برای استعداد های خارجی نخبه، کلاس B برای استعداد های خارجی حرفه ای و کلاس C برای خارجیان متفرقه.

  7. کارمندان هر کلاس چند درصد از کامندان را به خود اختصاص می دهند؟

    کارمندان کلاس A حدود شانزده درصد از کارگران خارجی در چین را تشکیل می دهند.کارمندان کلاس B حدود شصت و یک درصد از مهاجران در چین را تشکیل می دهند و کارگران کلاس C حدود بیست و دو درصد از مهاجران را تشکیل می دهند.

  8. مزیت کارمندان کلاس A در چین چیست؟

    چین تعداد ویزا های کاری ارائه شده به افراد بین المللی در کلاس A را محدود نمی کند. این افراد مشمول شرایط معمول برای دیگر گروه ها مانند سن، مدرک تحصیلی یا تجربه کار نیستند. به طور کلی کارمندان سطح A می توانند از یک محیط راحت تر، قبل، حین و بعد از درخواست کار استفاده کنند.

  9. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری چین چیست؟

    این مدارک عبارتند از: اصل گذرنامه با اعتبار دوازده ماهه به همراه فتوکپی از صفحه اول آن، فرم مربوط به درخواست ویزای کاری چین، دو قطعه عکس با زمینه سفید که حداکثر شش ماه از آن نگذشته باشد، اجازه کار یا مجوز استخدام و … .

  10. امتیاز بندی کلاس های مختلف کاری در چین چگونه است؟

    بالای هشتاد و پنج امتیاز برای کارمندان سطح A ، بین شصت تا هشتاد و پنج امتیاز برای کارمندان سطح B و زیر شصت امتیاز برای کارمندان سطح C است.

  11. آیا همراهان فردی که برای کار به چین رفته امکان کار در این کشور را دارند؟

    خی این افراد اجازه کار در چین را ندارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *