ویزای تحصیلی یونان

در این مطلب اصول کلی ویزای تحصیلی یونان بیان خواهد شد. اما کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) همراه و در کنار شما هستند تا بتوانید آگاهی های بیشتر در این زمینه را برای انتخابی درست از آن ها دریافت نمایید. شما متقاضیان عزیز می توانید به سایر مقالات مربوطه به تحصیل در یونان و مهاجرت تحصیلی به این کشور را مطالعه فرمائید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی یونان

شهروندان اتحادیه اروپا جهت تحصیل در کشور یونان به اخذ ویزا نیاز نخواهند داشت. اما دانشجویانی که از سایر کشورها (کشورهای غیر اروپایی) جهت تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند ملزم به اخذ ویزای دانشجویی می باشند. بدین منظور متقاضی ابتدا باید از دانشگاه مورد نظر یا سازمان TEI نامه پذیرش اداری را که از نظر مقامات یونان اعتبار داشته باشد را دریافت نماید. امروزه با توجه به قوانین موجود نکات زیر حائز اهمیت می باشند:

  • دانشجویانی که از کشور های جهان سوم جهت تحصیل به یونان وارد می شوند باید گذرنامه یا هر مدرک معتبر دیگری در ارتباط با سفر خود به همراه داشته باشند که از نظر پیمان نامه جهانی مورد تایید باشد.
  • مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا باید کاملا قانونی و مورد تایید پیمان نامه جهانی و سازمان ملی باشد.
  • ویزای تحصیلی که به صورت کاملا قانونی صادر می شود باید معادل مجوز اقامت دانشجو باشد.
  • به صلاحدید مقامات یونان، در برخی شرایط، ویزا توسط آژانس های کنترل و بررسی گذرنامه تنظیم می شود.
  • در مورد کلیه مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا مقامات یونان تصمیم گیرنده می باشند.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی یونان

کشور یونان عضو اتحادیه اروپا می باشد بنابراین دانشجویان اروپایی که قصد تحصیل در یونان را دارند به ویزای تحصیلی نیاز نخواهند داشت. اما دانشجویان غیر اروپایی (بین المللی) جهت تحصیل در این کشور ملزم به تهیه ویزا می باشند. در ادامه مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی آورده شده است.

  • تکمیل نمودن فرم درخواست. (فرم درخواست برای افراد زیر 18 سال باید توسط والدین امضا شده باشد)
  • یک قطعه عکس جدید 2×2، تمام رخ، سایز گذرنامه و رنگی با زمینه روشن
  • گذرنامه معتبر که تا 3 ماه پس از اتمام تاریخ ویزا اعتبار داشته باشد.
  • دارای حداقل 2 صفحه سفید و خالی باشد.
  • در 10 سال اخیر تنظیم شده باشد.
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت کامل فیزیکی و روانی
  • بیمه نامه پزشکی
  • نامه ثبت نام در دانشگاه مورد نظر
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاه
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی
  • اثبات داشتن پشتوانه مالی جهت پرداخت هزینه های زندگی، تحصیل و یا بازگشت به کشور بومی

لازم به ذکر است که کلیه مدارک ارائه شده اعم از گذرنامه باید به صورت اصل و فتوکپی ارائه شود. همچنین کلیه این مدارک باید به زبان یونانی یا انگلیسی باشند در غیر این صورت حضور یک مترجم الزامی است. متقاضی باید مطلع باشد که ممکن است مدارک بیشتری از وی بخواهند.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی یونان

همچنین احتمال درخواست مصاحبه شخصی از طرف سفارت خانه موجود می باشد. از دیگر نکات مورد توجه این است که هزینه تقبل شده توسط متقاضی جهت اخذ ویزا، در صورت رد درخواست وی، بازگردانده نخواهد شد. روند اخذ ویزای تحصیلی یونان ممکن است مدت زمانی به طول بینجامد و این مهم به محل درخواستی (دانشگاه یا موسسه) متقاضی مورد نظر بستگی دارد.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی یونان

جهت اخذ ویزای کشور یونان، توصیه می شود 90 روز قبل از سفر در این راستا اقدام نمود. معمولا اقدامات مربوط به روند اخذ ویزا در حداقل 5 روز کاری انجام می شود، بنابراین به متقاضیان توصیه می شود حداقل 3 هفته قبل از سفر خود جهت اخذ ویزا اقدام نمایند. سفارتخانه معمولا حتی در کمتر از این زمان، در 10 روز تمامی مدارک درخواستی متقاضی را فراهم می کند.

جهت دریافت ویزای تحصیلی، زمانی که اداره کنسولی قرار ملاقاتی در این راستا با متقاضی مشخص می نماید، متقاضی نهایتا 4 تا 6 هفته جهت حضور وقت خواهد داشت زیرا زمان قرار ملاقات بسیار کم بوده و به سرعت تکمیل خواهد شد. بعد از انجام ملاقات، زمان طی روند آماده سازی ویزا 1 تا 4 هفته به طول می انجامد. بنابراین از زمان ارسال درخواست متقاضی تا دریافت گذرنامه و ویزا از اداره کنسولی تقریبا 8تا 9 هفته طول می کشد.

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی یونان

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به یونان را دارند، بسته به کشور بومی، جهت ورود به این کشور به ویزا نیاز خواهند داشت. متقاضیان جهت اخذ ویزا هزینه ای را متقبل می شوند که می تواند در شرایط مختلف و همچنین با توجه به سن افراد متفاوت باشد. هزینه ویزای کشور یونان برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال مبلغ 60 یورو می باشد. اما در برخی موارد اداره کنسولی بابت ویزا هزینه ای دریافت نخواهد کرد. مواردی مانند :

  • متقاضیان زیر 12 سال
  • در صورتی که متقاضی همسر/ همراه شهروند اروپا داشته باشد و مدارک کافی جهت اثبات این مهم، گذرنامه معتبر همسر/ همراه، سند ازدواج و مدارک شناسایی همسر/ همراه را ارائه دهد.
  • ماموران سیاسی خارجه که گذرنامه معتبر دیپلماتیک دارند.
  • شاگردان مدرسه، دانش آموزان، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و معلمانی که متعهد به گذراندن دوره ای در این کشور به قصد تعلیم می باشند.
  • نمایندگان و شرکت کننده های برخی سازمان ها که 25 سال سن یا کمتر دارند و در سمینارها، کنفرانس ها، انجمن ورزشی و سایر رویداد های علمی فرهنگی بدون سود شرکت می کنند.

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی یونان

محققانی که از کشورهای جهان سوم جهت انجام تحقیقات به کشور وارد می شوند. این افراد طبق نامه پیشنهادی پارلمان اروپا به شماره 2005/761/EC در تاریخ 28 سپتامبر 2005 مجاز به برخورداری از امکانات رفاهی و آسایش این کشور و همچنین اقامت کوتاه مدت به صورت رایگان جهت انجام تحقیقات را می باشند. لازم به ذکر است که اگر متقاضی با اداره کنسولی ژوهانسبورگ در یونان به صورت مستقیم ارتباط برقرار کند ملزم به پرداخت هزینه به صورت کامل و وجه نقد می باشد.

شرایط دریافت ویزای همراه در یونان

اگر متقاضیانی که قصد ورود به کشور یونان را دارند از کشور های جهان سوم باشند مشمول شرایط زیر می شوند:

  • طرفین رابطه رسمی/غیر رسمی باید بیش از 18 سال سن داشته باشند.
  • فرزندان اصلی یا پذیرفته شده باید زیر 18 سال سن داشته باشند.
  • در موارد چند همسری اگر کفیل دارای همسر یا همراهی که در کشور یونان زندگی می کند باشد، دولت یونان پیوند خانوادگی متقاضی را با دیگر همسران معتبر نمی شمرد.
  • کلیه متقاضیان از کشورهای هند، سریلانکا، بنگلادش و مالدیو برای اقامت طولانی مدت در کشور یونان به ویزای نوع D از مرکز  GVCW واقع در دهلی نو نیاز دارند.
  • سفارتخانه یونان پیوند های خانوادگی مردم کشورهای هند، بنگلادش، نپال، سریلانکا و مالدیو را طی آزمون هایی مورد بررسی قرار می دهند.
  • مرحله اول : آزمونی جهت روابط خانوادگی متقاضیانی که به بازبینی احتیاج دارند.
  • مرحله دوم : آزمونی جهت متقاضیان اخذ ویزای بلند مدت.

در توضیح مورد اول باید گفت که اداره ریاست ذیصلاح یونان طی تنظیم مدارکی از سفارتخانه این کشور می خواهد که روابط خانوادگی متقاضی و هرشخصی که با وی زندگی می کند و اعضای خانواده اش در هند یا هر کشور دیگری را مورد بازبینی قرار دهد. سفارتخانه تا پیش از دریافت مدارک کامل از اداره ریاست ذیصلاح، اجازه بررسی این روابط را ندارد. معمولا این مدارک 3 ماه پس از تنظیم آنان به سفارتخانه می رسند.

بنابراین بهتر است متقاضیان جهت رسیدن مدارک خود به سفارتخانه پیگیر باشند تا بتوانند به محض طی این مراحل، موفق به اخذ ویزا شوند. بازبینی بسته به هر مورد، معمولا یک ماه به طول می انجامد. در ادامه متقاضی به انجام مصاحبه ای شخصی در سفارتخانه احضار می شود. پس از انجام مصاحبه، سفارتخانه طی تکمیل کلیه مدارک در راستای تنظیم گذرنامه اقدام خواهد نمود.

اما در توضیح مرحله دوم پذیرش باید گفت که این متقاضیان باید ویزای اقامت بلند مدت نوع D را دریافت نمایند. اداره ریاست ذیصلاح در یونان بعد از دریافت مدارک لازم از سفارتخانه، با توجه به نتایج روابط خانوادگی و بررسی سایر مدارک، تصمیم به صدور یا عدم صدور ویزا می گیرد. این اداره نمی تواند قبل از دریافت مدارک کامل که اصولا 3 ماه بعد دریافت می شود، تصمیمی در این راستا اتخاذ نماید. نتیجه در نهایت به متقاضیان اعلام خواهد شد. در غیر این صورت متقاضی باید با مراجعه به GVCW از روند کار مطلع شود.

در مواردی که سفارتخانه مراحل قانونی را طبق مرحله اول پیش نمی برد، متقاضیان موظفند مدارک مورد نیاز هر دو مرحله را ارائه دهند. اگر کلیه روند قانونی به درستی پیش روند، ویزای بلند مدت متقاضی صادر خواهد شد. در غیر اینصورت سفارتخانه نامه ای مبنی بر رد درخواست ویزای متقاضی تنظیم خواهد نمود. گذرنامه ی متقاضی نیز به همراه این نامه برگردانده خواهد شد. نکته ی قابل توجه در مورد دو مرحله قانونی تحقیق و بررسی این است که جهت انجام این تحقیقات، وجود مجوز اقامت معتبر متقاضی که در یونان ساکن است، الزامی می باشد.

در مواردی که متقاضی در کشور یونان اقامت نداشته باشد باید نامه ای تنظیم کند که در آن دلایل خود را برای درخواست جهت بررسی مدارک در سفارتخانه توضیح دهد. این نامه باید به همراه فتوکپی آن که دارای تمبر معتبر اداره پلیس یا سازمان KEP می باشد، فرستاده شود. شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به یونان را می توانید از مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) بخواهید.

سوالات متداول در مورد ویزای تحصیلی یونان

1- جهت اخذ ویزای تحصیلی یونان چگونه باید اقدام کرد؟

متقاضی ابتدا باید از دانشگاه مورد نظر یا سازمان TEI نامه پذیرش اداری را که از نظر مقامات یونان اعتبار داشته باشد را دریافت و سپس برای ویزا اقدام نماید.

2- برای تحصیل در یونان اخذ ویزای تحصیلی الزامی است؟

کشور یونان عضو اتحادیه اروپا می باشد، بنابراین دانشجویان اروپایی که قصد تحصیل در یونان را دارند به ویزای تحصیلی نیاز نخواهند داشت. اما دانشجویان غیر اروپایی (بین المللی) جهت تحصیل در این کشور ملزم به تهیه ویزا می باشند.

3- برای اخذ ویزای تحصیلی یونان بیمه نامه پزشکی لازم است؟

بله، جهت اخذ ویزای تحصیلی یونان نیاز به نامه عدم سوء پیشینه، گواهی سلامت کامل فیزیکی و روانی و بیمه نامه پزشکی می¬باشد.

4- برای تحصیل در یونان نیاز به مدرک زبان می باشد؟

جهت دریافت ویزای تحصیلی، داشتن مدرک زبان انگلیسی الزامی است.

5- برای اخذ ویزای تحصیلی یونان چه مدارکی از دانشگاه باید ارائه شود؟

جهت اخذ ویزای تحصیلی یونان نامه ثبت نام در دانشگاه مورد نظر و رسید پرداخت شهریه دانشگاه مورد نیاز است.

6- برای اخذ ویزای تحصیلی یونان ارائه تمکن مالی لازم است؟

اثبات داشتن پشتوانه مالی جهت پرداخت هزینه های زندگی، تحصیل و یا بازگشت به کشور بومی برای دریافت ویزا مورد نیاز است.

7- مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی یونان به چه زبانی باید ترجمه شوند؟

کلیه مدارک ارائه شده اعم از گذرنامه باید به صورت اصل و فتوکپی ارائه شود. همچنین کلیه این مدارک باید به زبان یونانی یا انگلیسی باشند در غیر این صورت حضور یک مترجم الزامی است.

8- دریافت ویزای تحصیلی یونان چه مدت زمان طول می کشد؟

مدت زمان لازم برای سفارتخانه معمولا در 10 روز، مدت زمان برای اداره کنسولی، نهایتا 4 تا 6 هفته و به طور کلی از زمان ارسال درخواست متقاضی تا دریافت گذرنامه و ویزا از اداره کنسولی تقریبا 8 تا 9 هفته طول می کشد.

9- هزینه های اخذ ویزای تحصیلی یونان چقدر است؟

هزینه ویزای کشور یونان برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال مبلغ 60 یورو می باشد.

10- آیا برای انجام تحقیقات دانشجویی در یونان نیاز به پرداخت هزینه می باشد؟

محققانی که از کشورهای جهان سوم جهت انجام تحقیقات به یونان وارد می شوند، مجاز به برخورداری از امکانات رفاهی و آسایش این کشور و اقامت کوتاه مدت به صورت رایگان جهت انجام تحقیقات را می باشند.

11- آیا امکان اخذ ویزای همراه با تحصیل در یونان وجود دارد؟

اگر متقاضی از کشور های جهان سوم باشد باید سن بالای 18 سال داشته باشد و فرزندان اصلی باید زیر 18 سال باشند. در موارد چند همسری دولت یونان پیوند خانوادگی متقاضی را با دیگر همسران معتبر نمی شمرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *