ویزای تحصیلی سوئد

کشور سوئد همواره یکی از مقاصد منتخب برای بسیاری از مهاجران جهت تحصیل در سراسر دنیا به ‌ویژه ایرانیان بوده است. در ادامه به شرایط ویزای تحصیلی سوئد به‌ شکلی اجمالی خواهیم پرداخت گرچه برای پیمودن راه تحصیل و دانستن تمامی نکات مورد نیاز، داشتن یک همراه آگاه از لازمه‌های آن است. گروه متخصصان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) راهنمای شما در پیمودن این مسیر هستند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی سوئد

بطور کلی دو نوع ویزا می توان اخذ کرد برای اینکه به کشور سوئد بروید. ویزای مسافرتی برای تفریح و گشت و گذار (از طریق ویزای شینگن می توان اقدام کرد که اعتبار 3 ماهه دارد و به توریست ها جهت گردش در کشورهای عضو منطقه شینگن داده می شود) و ویزای تحصیلی برای ادامه تحصیل جز ویزای نوع دوم تحت عنوان مجوز اسکان برای کشور سوئد محسوب می شود. بنابراین برای دریافت این نوع ویزا باید به دفاتر مهاجرتی سوئد در کشور خود رفته و تقاضای ویزای تحصیل کنید.

شرایط لازم را باید داشته باشید. اولین شرط، قبولی در دانشگاه های سوئد می باشد (امتحان ورودی دانشگاه مورد نظر جهت ادامه ی تحصیل در رشته خاص را داده باشید، نمره قبولی گرفته باشید، دانشگاه مورد نظر نامه قبولی برایتان ایمیل کرده باشد تا بتوانید به دولت سوئد ارائه دهید). شرط دوم پرداخت هزینه دروس و شهریه دانشگاه است. بعد از انجام این دو مرحله می توانید اقدام به اخذ ویزا کنید.

بعد از پر کردن فرمهای مخصوص که از وبسایت دانلود کرده اید (اطلاعات صحیح، دقیق باشد و هیچ مغایرتی بین اطلاعات و اصل مدارک موجود نباشد) باید به سفارتخانه سوئد در کشور خود برای انجام کارهای اداری بروید. در آنجا از شما اثر انگشت می گیرند. مدارک لازم را تحویل داده و از شما علت رفتن به کشور سوئد پرسیده می شود. دلیل شما باید منطقی و طبق مدارک ارائه شده باشد (ویزای تحصیل می خواهید بنابراین دلیل شما برای رفتن به کشور سوئد ادامه ی تحصیل و پیشرفت کردن است). با توجه به زمان شروع شدن ترم تحصیلی اقدام به اخذ ویزا کنید تا از درس هایتان عقب نمانید.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی سوئد

جهت ادامه تحصیل در سوئد شما نیازمند مدارک و اسنادی هستید، که به سفارتخانه تحویل دهید. علاوه بر نامه ی قبولی در دانشگاه، مدارک متعددی برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز است. با توجه به نوع ویزایی که می خواهید، در وبسایت سوئد می توانید فرم مربوطه را دانلود کرده و با دقت پر کنید. مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی بدین گونه می باشد، برای مقطع لیسانس:

  • مقطع پیش دانشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید (نمرات مدرسه باید در فرمها ذکر شده باشند)
  • مهارت در زبان انگلیسی داشته باشید (مدرک آیلتس یا تافل با نمره قبولی را ذکر کنید)
  • باید شهریه ی دانشگاه و دروس ارائه شده در ترم یک را پرداخت کرده باشید و فیش واریزی داشته باشید.
  • حساب بانکی که نمایانگر توانایی شما در پرداخت هزینه یک سال تحصیل و زندگی در کشور سوئد باشد.
  • صورتحساب بانکی از 6 ماه قبل (در صورتی که کارت را تمدید کرده اید از زمان تمدید کارت صورتحساب بانکی بگیرید)
  • گواهی سلامت برای کسانی که دوره یک ساله فوق لیسانس دارند لازم اما برای دوره دو سال یا بیشتر نیاز نیست.
  • نامه قبولی در دانشگاه سوئد
  • پاسپورت معتبر (صفحه اول، دوم و آخر پاسپورت مورد نیاز است)
  • 4 قطعه عکس 4.5×3.5 سانتی متر، رنگی، با زمینه ی سفید و بدون اسکن باشد.
  • در صورتی که متاهل هستید (سند ازدواج لازم است)

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی سوئد

مدارک جهت مقطع فوق لیسانس:

  • دانشجو باید در مقطع لیسانس از یم دانشگاه معتبر و بین المللی فارغ التحصیل شده باشد.
  • نمره قبولی در آیلتس و تافل بالا باشد.
  • حتی الامکان کار پژوهشی انجام داده باشد.
  • بقیه مدارک همانند مقطع لیسانس است.

مدارک جهت مقطع دکترا:

  • مقالات فوق لیسانس امتیاز محسوب می شود.
  • پایان نامه فوق لیسانس باید در سطح عالی بوده باشد.
  • نمره تافل یا آیلتس بالا باشد.
  • مدرک مقطع فوق لیسانس معتبر باشد.
  • آخرین مدرکی که دارد یا فوق لیسانس باشد یا در حد مدرک لیسانس، و رشته ای که می خواهد در دکترا ادامه بدهد با رشته تحصیلی ماقبل مغایرت نداشته باشد.
  • بقیه مدارک همانند لیسانس و فوق لیسانس است.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی سوئد

با توجه به اینکه جهت اخذ ویزای تحصیل در سوئد ابتدا باید از دانشگاه مورد نظر در این کشور نامه قبولی دریافت کنید و شهریه دانشگاه را پیشاپیش بدهید تا بتوانید ویزای تحصیلی بگیرید، مدت زمان بیشتری برای انجام مراحل صدور ویزا لازم است. اگر در نحوه ارائه اطلاعات مشکلی پیش بیاید (اطلاعات ناقص باشد، دقیق و صحیح وارد نشده باشد) طبعا روند صدور ویزا به عقب می افتد. بنابراین با توجه به شروع ترم تحصیلی از چند ماه قبل تقاضای ویزای تحصیلی کنید.

از آنجایی که تمامی مدارک باید به سفارتخانه سوئد فرستاده شود در حدود 90 روز یا 3 ماه طول می کشد تا دولت سوئد مدارک را بررسی کند. در صورتی که مشکلی در اطلاعات وجود نداشته باشد مرحله بعد جهت اخذ ویزا آغاز می شود اما اگر مشکلی بوجود بیاید بیش از 3 ماه لازم است تا بتوانید ویزای تحصیلی بگیرید. نحوه ارسال مدارک نیز بر روند پیگیری ویزا و صدور آن تاثیر دارد.

اگر به صورت آنلاین مدارک را ارسال کنید مدت زمان کمتری نسبت به پر کردن فرم با دست و شخصا به سفارت رفتن، نیاز دارید. پس از بررسی مدارک توسط دولت سوئد در حدود 30-45 روز طول می کشد تا از صدور یا عدم صدور ویزای تحصیلی خود مطلع شوید. می توانید به وبسایت سوئد بروید و از نتیجه درخواست ویزایتان مطلع بشوید.

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی سوئد

دانشگاه سوئد یکی از بهترین دانشگاه های دنیا برای دانشجویانی است که می خواهند مدرک بین المللی بگیرند و در درس و آینده کاری خود پیشرفت چشمگیری کنند. با توجه به اینکه هزینه تحصیل در این کشور بالاست و باید شهریه ی هر ترم را از قبل پرداخت کنید، دولت هزینه ویزای اقامت یا تحصیل را کمتر کرده و بدین گونه است.

بطور کلی هزینه ی ویزا در حدود 30 دلار برای یک بار ورود به کشور می شود یعنی هر دانشجو جهت تحصیل در کشور سوئد در حدود 1000 کرون سوئد باید هزینه ویزای تحصیل یا همان ویزای اقامت بدهد و اگر این شخص بخواهد در مقطع دکترا ادامه تحصیل دهد همان 1000 کرون سوئد را باید پرداخت کند. در صورتی که فرزند زیر 18 سال دارید هزینه ویزای فرزندتان 500 کرون سوئد می شود. شهروندان کشورهای ایالت متحده و خانواده یا همراهشان نیازمند پرداخت این هزینه نیستند.

هزینه های اخذ ویزای تحصیلی سوئد

دانشجویانی که در دانشگاه دریانوردی در مالمو هستند، شهروندان ژاپن و سوئیس و دانشجویی که از طرف آژانس توسعه ی بین الملل سوئد کمک هزینه دانشجویی جهت تحصیل بگیرند، نیازی به پرداخت هزینه ندارند. هزینه را هم می توان به صورت آنلاین با کارت بانکی پرداخت کرد (همان هزینه در صورتی که بخواهید زمان اقامت خود را تمدید کنید باید پرداخت کنید.) هم می توان به سفارتخانه یا کنسولگری سوئد در کشور خود رفته و حضوری پرداخت کنید.

شرایط دریافت ویزای همراه در سوئد

اگر شما عضو یکی از کشورهای شهروندی اتحادیه اروپا هستید و می خواهید خانواده یا همسر خود را به کشور سوئد بیاورید، نیازمند ویزای اقامت هستید. اگر با شخص سوئدی ازدواج کرده باشید یا در رابطه باشید یا با شخص سوئدی زندگی می کنید در هر سه حالت ویزای اقامت به شما تعلق می گیرد. در صورتی که بخواهید برای ویزای همراه برای خانواده یا همسر خود اقدام کنید حتما باید یا شهروند سوئد باشید یا مجوز اقامت دائم داشته باشید یا کارت اقامت دائم داشته باشید (در هر صورت باید مدرک شناسایی شما سوئدی باشد).

در صورتی که با مرد سوئدی ازدواج کرده باشید باید سند ازدواج خود را به دفتر مالیات سوئد ببرید. در صورتی که با شخصی سوئدی زندگی می کنید اما ازدواج نکرده اید باید از دولت سوئد تقاضای مجوز اقامت کنید و مدارک لازم را تهیه کرده تا بتوانید ویزا تهیه کنید. تنها شرط لازم برای اخذ ویزای همراه، داشتن حداقل 21 سال سن است. شخص سوئدی که با ازدواج کرده یا زندگی می کنید باید توانایی حمایت مالی از شما را طی زندگی در سوئد داشته باشد.

در صورتحساب بانکی این شهروند سوئدی باید در حدود 952 7 کرون سوئدی باشد تا از پس هزینه های زندگی با همراه خود بر بیاید. شهروند سوئدی باید خانه متوسط و استاندارد داشته باشد تا زمانی که شما به عنوان همراه به کشور سوئد می آیید مکان زندگیتان مشخص شده باشد. برای اینکه ویزای همراه بگیرید نیاز به پاسپورت معتبر دارید تا اصل هویت خود را به دولت سوئد ثابت کنید. در صورتی که فرزند دارید و می خواهید برای او هم ویزای همراه بگیرید باید رابطه ژنتیکی را مشخص کنید تا به دولت سوئد اطمینان دهید که این شخص فرزند شما می باشد.

برای این کار اثر انگشت پدر مادر و فرزند و یک قطعه عکس از هر سه نفر باید در سفارت سوئد ثبت و بررسی شود. در صورتی که اثر انگشت تایید شود، و عکس ها با چهره فرد تطبیق داده شود، مجوز و اخذ اقامت سوئد داده می شود و ویزای همراه برای اشخاص صادر می شود. در صورتی که همراه یا خانواده شخص دانشجو که مقیم سوئد است می خواهد ویزای همراه بگیرد می تواند به اندازه مدتی که این دانشجو مجوز اقامت دارد ویزای همراه بگیرد. از سفارت کشور خود تقاضای ویزا کنید. اما شرایط زیر لازمه این کار است:

  • مجوز اقامت شخص دانشجو اعتبار قانونی داشته باشد.
  • کپی از تمامی صفحات پاسپورت که نشان دهنده رابطه همراه با شخص دانشجو باشد.
  • صورتحساب بانکی که نشان دهد از پس هزینه های زندگی بر می آیید.
  • در صورتی که همراه همسرتان است سند ازدواج لازم است
  • مدرکی که نشان دهد هر دو نفر در کشور مبدا باهم زندگی کرده اید مثلا سند خانه که اسم هر دو نفر در آن باشد.
  • نامه ای کوتاه از دانشجوی مقیم سوئد که بیان کند می خواهید در سوئد باهم زندگی کنید.

تمامی مدارک را یا به زبان سوئدی یا به زبان انگلیسی نوشته باشید. شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئد را می توانید از مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) بخواهید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در سوئد

1-آیا پذیرش در دانشگاه های سوئد آزمون دارد؟

بله.

2-روند گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های سوئد چقدر طول می کشد؟

حدود 6 ماه.

3-به چه زبانی می توان در سوئد تحصیل کرد؟

انگلیسی و سوئدی.

4-آیا برای تحصیل در سوئد مدرک زبان لازم است؟

بله ، برای تحصیل به زبان انگلیسی باید مدرک زبان آیلتس ارائه دهید و برای تحصیل به زبان سوئدی می بایست تسلط کامل به زبان سوئدی داشته باشید.

5-ایا متقاضی تحصیل در سوئد اجازه همراه دارد؟

بله ، با توجه به قوانین دانشگاه و شهر انتخابی.

6-ترم تحصیلی در سوئد از چه ماهی آغاز می شود؟

ترم های دانشگاهی در سوئد در پاییز و بهار شروع می شوند.

7-هزینه تحصیل در سوئد چقدر است؟

حدود 8000 الی 15000 یورو سالیانه می باشد.

8-هزینه زندگی در سوئد برای دانشجویان چقدر است؟

حدود 800 یورو ماهیانه.

9-آیا امکان گرفتن بورسیه از دانشگاه های سوئد وجود دارد؟

معمولا در صورت داشتن شرایط لازم برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بورسیه می شوند.

10-آیا متقاضی تحصیل در سوئد اجازه کار دارد؟

بله ، اجازه کار 20 ساعت در هفته را دارد.

11-آیا پس از تحصیل در سوئد اجازه کار وجود دارد؟

بله ، در صورت پیدا کردن شغل می توانید مشغول به کار شوید و اقامت بگیرید.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *