ویزای تحصیلی آلمان

در این مطلب میخوانید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارند در دانشگاه‌های کشور آلمان به ادامه تحصیل بپردازند، بهتر است اطلاعات لازم در مورد چگونگی اخذ ویزای تحصیلی آلمان را کسب کنید.‌ آلمان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در میان دانشجویان ‌بین‌المللی محسوب می‌شود. متقاضیان ایرانی بسیاری هستند که آرزوی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر موجود در آلمان را دارند.‌ در نظر داشته باشید که شرایط و قوانین مربوط به دریافت ویزای تحصیلی آلمان نیز بسته به ملیت داوطلبان متفاوت خواهد بود.‌جهت اخذ ویزا تحصیلی و پذیرش از برترین دانشگاه های آلمان، دانشگاه فنی مونیخ، داشنگاه موییخ و هایدلبرگ میتوانید با شماره 09426001036 تماس بگیرید و با رزرو مشاوره تخصصی اقدامات لازم برای اخذ پذیرش و ویزا تحصیلی آلمان را انجام دهید .

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان

شرایط دریافت ویزای آلمان از مهمترین نکاتی است که باید پیش از اقدام به ارسال درخواست خود حتما به آن توجه کنید. برای دریافت ویزای تحصیلی در کشور آلمان باید از سفارت این کشور در ایران وقت بگیرید. با توجه به تعداد بالای متقاضیان مهاجرت به آلمان، وقت سفارت شما ممکن است برای یک سال بعد تنظیم شود. به همین خاطر است که کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی به متقاضیان پیشنهاد می‌کنند که رزرو وقت سفارت آلمان را در اولویت خود قرار دهند.

نکته بسیار مهم دیگر در خصوص اخذ ویزای تحصیلی آلمان این است که در این کشور، شرایط پذیرش هر دانشگاه با دیگری تفاوت‌هایی دارد. به همین خاطر باید قبل از آن که برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید، دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس شرایط لازم را متناسب با دانشگاهی که انتخاب کرده اید، بسنجید. برای انتخاب دانشگاه نیز بهتر است بدانید که در کشور آلمان برای هر مقطع تحصیلی بورسیه داده خواهد شد.

دریافت ویزای تحصیلی آلمان شرایط مختلفی از قبیل محدودیت سنی، تحصیلی، دانش زبان و… دارد. دریافت ویزای تحصیلی آلمان بدون داشتن مدرک زبان امکان پذیر نخواهد بود. جهت ادامه تحصیل در این کشور، متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B1 را داشته باشند تا بتوانند آن را به سفارت ارائه دهند. برای تحصیل در دوره‌های انگلیسی زبان نیز باید حداقل آیلتس 6 داشته باشید.

انواع ویزای تحصیل آلمان کدام‌اند؟

ویزای تحصیلی آلمان ممکن است  در حوزه وسیعی از سطوح و مقاطع تحصیلی برای شما صادر شود. این حوزه گسترده شامل تحصیل در مقاطع کارشناسی، مبادله، تحصیلات تکمیلی یا فوق لیسانس و همچنین شرکت در دوره پیش دانشگاهی یا یک دوره غیر آکادمیک زبان آلمانی می‌شود. به طور کلی سه نوع ویزای دانشجویی آلمان وجود دارد که می‌توانید بسته به شرایط خود برای یکی از آن‌ها درخواست دهید:

انواع ویزای تحصیل آلمان

ویزای دانشجویی آلمانویزای متقاضی دانشجویی آلمانویزای دوره زبان آلمانی
این نوع ویزای دانشجویی استاندارد برای دانشجویان بین المللی صادر می‌شود تا با استفاده از آن بتوانند در یکی از دانشگاه‌های رسمی‌آلمان پذیرفته شده و آماده شروع تحصیل در یک برنامه دانشگاهی در این کشور صنعتی شوند.
  • این نوع ویزا برای افرادی مناسب است که برای درخواست پذیرش از دانشگاه خود نیاز به حضور در این کشور دارند. توجه داشته باشید که این ویزا به شما اجازه تحصیل در آلمان را نمی‌دهد بلکه فقط برای فرآیند درخواست دانشگاه اعتبار دارد.
این نوع ویزا همان‌طور که از نام آن پیداست، برای تحصیل در دوره زبان آلمانی در این کشور کاربرد دارد.

برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان چه مدرک زبانی نیاز است؟

در صورتی که تمایل دارید که در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان به صورت رایگان تحصیل کنید، باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید. این مدرک نشان دهنده دانش شما و توانایی پرداختن به مباحث درسی در دانشگاه محسوب می‌شود. بدون داشتن مهارت کافی در این زمینه، امکان تحصیل پزشکی در آلمان و دیگر رشته ها برای متقاضیان بسیار محدود خواهد بود. در ادامه به بررسی مهمترین و اصلی‌ترین مدارک زبان مورد تایید سفارت آلمان می‌پردازیم.

انواع آزمون زبان آلمانی
آزمون زبان DSHآزمون DSH آلمان یکی از معتبرترین امتحانات ‌سنجش زبان آلمانی برای اخد ویزای تحصیلی آلمان است. بسیاری از موسسات آموزشی در کشور آلمان، مدرک زبان DSH  سطح 2 و 3 را قبول داشته و از جمله الزامات آن‌ها محسوب می‌شود. امتحان مذکور در دو قسمت کتبی و شفاهی از متقاضیان گرفته می‌شود. برای شرکت در این آزمون باید بین 40 الی 140 یورو پرداخت کنید. البته این مبلغ بستگی به محل برگزاری آزمون شما نیز دارد. مجموعا مدت زمان امتحان کتبی و شفاهی DSH حدود چهار و نیم ساعت است. متقاضیان DSH از این امکان برخوردار هستند که 2 الی 4 بار در سال در این آزمون شرکت کنند. امکان ثبت نام در آزمون نیز 3 ماه قبل بوده و زمان اعلام نتایج بلافاصله بعد از یک هفته بعد از آزمون کتبی اعلام خواهد شد.
آزمون زبان آلمانی TestDaFامتحان زبان TestDaf معروف‌ترین مدرک زبان مورد تایید سفارت آلمان برای دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود. متقاضیان امکان شرکت در این آزمون را در 450 مرکز در سراسر جهان خواهند داشت و می‌توانند 6 مرتبه در سال در این آزمون شرکت کنند. هزینه پرداخت جهت شرکت در TestDaf از 100 تا 200 یورو، بسته به موقعیت کشور متقاضی و محل برگزاری آزمون متغیر است. طول مدت زمان برگزاری این امتحان زبان حدود 3 ساعت است. علاوه بر این، زمان ثبت نام در TestDaf، 4 هفته پیش از برگزاری آزمون اصلی است. نهایتا 6 هفته پس از اتمام آزمون نیز نتایج آن اعلام خواهد شد.
آزمون Großes Deutsches Sprachdiplom (GDS)آزمون GDS به بررسی مهارت‌‌های زبان آلمانی در افراد غیر آلمانی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌پردازد. این آزمون در 159 مرکز رسمی ‌در سراسر جهان برگزار شده و متقاضیان شرکت در آن می‌توانند 4 بار در سال برای شرکت در این آزمون اقدام نمایید. هزینه آزمون GDS از 100 تا 260 یورو هزینه خواهد داشت. مدت زمان برگزاری این آزمون نیز مانند آزمون‌‌های پیشین در حدود 3 ساعت برآورد می‌شود. مهلت ثبت‌نام برای شرکت در GDS، سه هفته پیش از برگزاری آزمون بوده و نتایج آن در نهایت بعد از سه هفته از برگزاری آن اعلام خواهد شد.

آزمون زبان آلمانی  telc

آزمون telc مخصوص متقاضیان غیر بومی‌ آلمانی زبان است. این آزمون در واقع معیار بررسی مهارت‌‌های زبان آلمانی به صورت آکادمیک نیز محسوب می‌شود. آزمون telc در حدود 4 بار در سال در 28 کشور اروپایی برگزار ‌‌می‌گردد. هزینه شرکت در این آزمون حدود 150 تا 200 یورو خواهد بود. زمان اعلام نتایج آزمون telc نیز حدوداً بین 4 تا 6 هفته بعد از برگزاری آن است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون داشتن مدرک زبان

دریافت مدرک مورد نیاز دانشگاه‌های آلمان، اصلی‌ترین دغدغه و نگرانی بسیاری از دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل در این کشور است. به همین خاطر است که اکثر دانشجویان در جستجوی راهی هستند که بدون مدرک زبان یا با مدرک زبان با امتیاز پایین نیز بتوانند ویزای تحصیلی آلمان و اجازه ورود به کشور مورد نظر خود را پیدا کنند. دلایل زیر همگی سبب شده‌اند که کشور آلمان به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شود:

  • دانشگاه‌‌های معتبر و مطرح
  • سیستم آموزشی با کیفیت در کشور آلمان
  • پایین بودن نرخ هزینه‌‌های تحصیل و زندگی در کشور آلمان

دانش آموزان برای دریافت ویزای تحصیلی خود نیازی به داشتن مدرک زبان ندارند اما بسته به مقطع تحصیلی، دانشجویان باید مدارک خود را در این زمینه ارائه دهند.

ویزای تحصیلی آلمان

هزینه ویزای تحصیلی آلمان

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، هزینه تحصیل در آلمان در تمامی مقاطع دانشگاه‌های دولتی (از کارشناسی تا دکتری) رایگان است اما دانشگاه‌‌های خصوصی نیز در این کشور دایر شده‌اند که تحصیل در آن‌ها منوط به پرداخت شهریه خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که تحصیل رایگان به معنای هزینه صفر نبوده و دانشجو‌‌یان در هر ‌ترم می‌بایست حدودا بین 100 الی 300 یورو هزینه پرداخت کنند.

تمکن مالی ویزای تحصیل آلمان

اثبات تمکن مالی کافی متقاضیان جهت دریافت ویزای آلمان الزا‌‌می ‌است. هدف از ارائه تمکن مالی در واقع این است که به دولت این کشور ثابت کنید که بودجه کافی برای زندگی در آلمان را دارید. لازم است خاطر نشان کنیم که درصورت عدم اثبات تمکن مالی شما، درخواست ویزا رد یا اصطلاحا ریجکت خواهد شد. به طور کلی در موارد زیر برای دریافت ویزا نیاز به اثبات تمکن مالی دارید:

حداقل مبلغ مورد نیاز جهت اثبات تمکن مالی بسته به هدف شما از مهاجرت به آلمان می‌تواند متفاوت باشد. مبلغی که برای اثبات تمکن خود جهت دریافت ویزای تحصیلی المان، حداقل  861 یورو در ماه یا 10332 یورو در سال است.

مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی آلمان

پس از ارائه تمام و کمال ‌مدارک خود به سفارت آلمان و تکمیل فرایند انجام ویزا، طبق اعلامیه این سفارت حدود 5 تا 8 هفته باید نتیجه درخواست شما مشخص شود. توجه داشته باشید که در مدارک ارائه شما نباید هیچ گونه کم و کاستی وجود داشته باشد و شرایط را کامل مطابق با موارد اعلام شده از نظر ترجمه و مهر موسسات و مراکز دولتی رعایت کرده باشید. متقاضیان می‌توانند پس از گذشت این مدت زمان، نتیجه ویزای خود را از طریق ایمیل یا پیامک به تلفن همراه خود مشاهده کنند.

شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان

شرایط سنی پذیرش در دانشگاه، همواره یکی از مهم‌ترین فاکتور‌‌های گرفتن ویزای تحصیلی محسوب می‌شود. بسیاری از پرونده‌های مهاجرت تحصیلی به آلمان علی‌رغم دریافت پذیرش از دانشگاه، به خاطر شرایط سنی ریجکت می‌شوند. اولین نکته در مورد شرایط تحصیلی دریافت پذیرش، توجه به مقطع تحصیلی است چرا که برای هر مقطع، شرایط جداگانه‌ای از لحاظ سن در نظر گرفته شده است.

برای تحصیل در کالج بهترین سن، بین 18 تا 21 سال است اما بیشتر از این محدوده سنی نیز می‌توانند تحت شرایطی وارد این دوره شوند. اگر در دوره‌های کالج این کشور شرکت نکرده باشید، باید حداقل دو ترم در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های معتبر ایران درس خوانده باشید. به بیان دیگر باید حداقل 35 واحد تحصیلی را گذرانده باشید. تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان تا سن 23 سال نیز مقدور است.

بازه سنی مورد قبول در دوره کارشناسی ارشد حداکثر تا 30 الی 31 سال و در دوره دکترا حتی تا 45 سال در نظر گرفته شده است. البته باید توجه داشته باشید که لازم است گپ تحصیلی خود را با دلایل و مدارک قانع کننده به افسر ویزا ارائه دهید.

ویزای تحصیل در آلمانشرایط ویزای همراه دانشجویی آلمان

افرادی که در آلمان مشغول تحصیل هستند این امکان را دارند که برای اعضای خانواده خود در صورت داشتن شرایط لازم، درخواست ویزای همراه دانشجویی بدهند. گرفتن ویزای همراه شرایط خاصی دارد و شخصی که قصد همراهی نمودن دانش آموز یا دانشجوی خود در این کشور را دارد، باید تمکن مالی را به اثبات برساند. به طور کلی دو نوع ویزای همراه در آلمان وجود دارد:

ویزای همراه دانش آموزی آلمان

این ویزای تحصیلی آلمان برای افراد کمتر از 18 سال است که با استفاده از آن، بتوانند همراهی یکی از اعضای خانواده خود در این کشور را داشته باشند. افراد زیر 18 سالی که برای تحصیل به آلمان ‌‌می‌روند غالبا باید در مدارس شبانه روزی و خصوصی ثبت نام کنند. به دلیل آن که این متقاضی به سن قانونی نرسیده است، نیاز است که یک سرپرست یا قیم قانونی در آلمان داشته باشد. در بسیاری از موارد مدیریت مدرسه نقش قیم دانش آموزان را بر عهده خواهد داشت.

با این که به صورت معمول اقامت تحصیلی فرزندان در یک کشور هیچ گونه مزایای اقامتی برای پدر یا مادر او در پی نخواهد داشت اما والدین او در زمینه دریافت ویزای توریستی و اقامت موقت در این کشور، شانس بیشتری دارند. علاوه بر این، با دریافت ویزای گاردین یکی از والدین ‌‌می‌تواند همراه با فرزند خود در آلمان اقامت داشته باشد. متاسفانه امروزه به دلیل سختگیری زیاد برای ایرانیان در این کشور، شانس دریافت این نوع اقامت و ویزای آلمان چندان زیاد نیست.

ویزای همراه دانشجویی آلمان

این ویزای تحصیلی آلمان به همراهان متقاضیان بالای 18 سال تعلق می‌گیرد. اگر دانشجوی مشغول به تحصیل توانست اثبات کند که از پس هزینه‌های زندگی خود و اعضای خانواده‌اش برمی‌آید، از این امکان برخوردار خواهد بود که درخواست ویزای همراه برای آن‌ها دهد. در این صورت توصیه می‌شود که اول از همه خود متقاضی به آلمان سفرکند و بعد از آن که کارت اقامت خود را گرفت، درخواست ویزای همراه برای سایر اعضای خانواده خود را ارائه دهد. به این ترتیب احتمال دارد که همراهان با فاصله چند ماه پس از اقامت متقاضی بتوانند به او ملحق شوند.

در نظر داشته باشید که شرایط دریافت ویزای همراه به مقطع تحصیلی دانشجو نیز بستگی دارد. در بعضی از دوره‌‌های تحصیلی به متقاضیان ایرانی، این اجازه داده نمی‌شود که برای اعضای خانواده خود ویزای همراه درخواست کنند. به عنوان مثال بسیاری از متقاضیان شرکت در دوره‌‌های زبان این کشور بر خلاف کشورهایی مانند سوئد و اتریش، اجازه بردن همراه با خود را ندارند.

دلایل ریجکت ویزای دانشجویی آلمان

به دلایل مختلفی ممکن است درخواست شما مبنی بر اخذ ویزای تحصیلی آلمان ریجکت یا مردود شود. مهمترین این دلایل عبارتند از:

  • پذیرش شما از یک دانشگاه معتبر صادر نشده باشد.
  • در صورتی که پذیرش معتبر داشته باشید اما شرایط سنی و معدل تحصیلی شما با مقطع درخواستی مطابقت نداشته باشد.
  • مدارک ارسال شده شما به سفارت اشتباه یا نقص داشته باشند.
  • اعتبار مدرک زبان ارائه شده به سفارت منقضی شده باشد.
  • در صورتی که سوالات سفارت را اشتباه پاسخ داده باشید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

دریافت ویزای تحصیلی آلمان را باید به یک فرآیند چند مرحله‌ای دقیق تشبیه کرد که باید تمامی مراحل آن بسیار حساب شده و دقیق انجام شود. این مراحل عبارتند از:

  • گرفتن به موقع وقت سفارت آلمان برای دریافت ویزای دانشجویی.
  • تهیه مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش آلمان از قبیل مدارک تحصیلی، شغلی، مهارت زبان، رزومه کاری در صورت نیاز، فرم انگیزه نامه سفارت آلمان و…
  • اقدام برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌‌ها یا کالج‌‌های آلمان در موعد مقرر شده
  • آمادگی سایر مدارک خواسته شده برای سفارت و همچنین آماده شدن برای روز مصاحبه با افسر ویزا
  • دریافت ویزای تحصیلی المان و سفر به این کشور
  • انجام اقدامات لازم پس از دریافت ویزا از قبیل: ثبت نام نهایی دانشگاه، دریافت کارت اقامت دانشجویی آلمان، افتتاح حساب  sparkonto، اسکان در خوابگاه دانشجویی و…

اخذ ویزای تحصیلی آلمانمدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان

برای اطلاع از مدارک مورد نیازی که باید برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان به همراه داشته باشید در سایت سفارت این کشور درج شده است. مهمترین این مدارک شامل موارد زیر است:

  • در دست داشتن پذیرش از یک دانشگاه معتبر
  • ترجمه آلمانی تمامی مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک معتبر دانش زبان انگلیسی یا آلمانی
  • ارائه گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی معادل حداقل 10332 بر حسب یورو
  • ارائه ترجمه شناسنامه در صورت داشتن توضیحات در آن
  • ارائه انگیزه نامه و رزومه
  • ارائه سری دوم تمام مدارک مذکور

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در آلمان در هر مقطع

تحصیل در آلمان به دلیل سیاست‌های این کشور در راستای گسترش علم و دانش تخصصی، شرایط چندان پیچیده‌ای ندارد. دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی با زبان آلمانی می‌توانند از مزایای تحصیل رایگان نیز بهره‌مند شوند. دریافت ویزای تحصیلی آلمان بدون داشتن مدرک زبان امکان‌پذیر نیست و متقاضی باید حداقل مدرک B1 را داشته باشد. البته مدرک زبان B1 نیز به نوعی پذیرش مشروط محسوب می‌شود و شما باید به دانشگاه مدارکی مانند TestDaf، DSH یا B2 را اخذ نمایید. این موارد تنها بخشی از شرایط دریافت ویزای تحصیلی است و سایر موارد نسبت به دوره و مقطع شما متفاوت خواهد بود.

اخذ ویزای تحصیل در کالج‌های آلمان

کشور آلمان در واقع کالج‌ها را به عنوان دوره آمادگی برای ادامه تحصیل در این کشور طراحی کرده است. به نوعی می‌توان گفت که کالج، پل بین تحصیلات دبیرستان و تحصیلات تکمیلی است. این دوره در آلمان با هدف تطبیق سیستم آموزشی کشورهای مختلف سراسر جهان با سیستم آموزشی آلمان طراحی شده است. اگر کسانی که می‌خواهند ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنند، مدرک دیپلم خود را در کشور دیگری اخذ کرده باشند، می‌بایست قبل از ادامه تحصیلات خود در دانشگاه‌های آلمان وارد دوره‌های کالج شوند. در کالج اطلاعات لازم برای آمادگی ورود به دانشگاه به متقاضیان ارائه می‌شود.

تحصیلات 13 ساله متقاضیان کالج در آلمان، مهمترین شرط ورود مستقیم به دانشگاه‌های این کشور است. سنوات سال‌های پیش از ورود به دانشگاه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران 12 ساله است. به همین جهت متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را دارند باید یک سال باقیمانده را حتما در کالج بگذرانند. دانشجویان در مدت تحصیل در کالج مجوز اشتغال به کار ندارند و تنها می‌توانند در تعطیلی بین دو ‌ترم خود کار کنند. به همین جهت تمام هزینه‌های زندگی در این مدت بر عهده دانشجو است.

اخذ ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی در آلمان

متقاضیانی که قصد اخذ ویزای تحصیلی آلمان را دارند، می‌توانند در مقطع لیسانس در این کشور مشغول به تحصیل شوند. دوره کارشناسی یا لیسانس در دانشگاه‌های آلمان بین 6 الی 8 ‌ترم است و تحصیل در این مقطع برای همه دانشجویان آلمانی و غیر آلمانی به صورت رایگان ارائه می‌شود. متقاضیان می‌توانند رشته‌های متنوعی را در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند؛ چرا که تنوع رشته در این مقطع بسیار زیاد است. این امکان برای دانشجویان بلافاصله پس از اتمام دوران تحصیلات دانشگاهی خود فراهم است که وارد بازار کار شوند و یا حتی به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بپردازند.

زبان تحصیل در مقطع کارشناسی به جز در موارد خاص، آلمانی است و متقاضیان باید آن را یاد بگیرند. امکان شرکت در دوره‌های آموزش زبان آلمانی نیز برای آن دسته از دانشجویانی که به زبان آلمانی تسلط ندارند، پیش از ورود به دانشگاه فراهم شده است. این افراد در صورت قبولی در آزمون‌های (DSH) و (Test Daf) می‌توانند وارد دانشگاه شوند. کلاس‌های آموزش زبان آلمانی در این دوره 6 الی 10 ماه طول کشیده و محل برگزاری کلاس‌های آن در دانشگاه است.

پس از پایان مراحل درسی، مدرک تحصیلی به نام (B.sc) یا (Bachelor of Science) پس از پایان دوره کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان به دانشجویانی که در رشته‌هایی نظیر علوم مهندسی و علوم پایه درس خوانده‌اند اعطا می‌شود. در رشته‌های علوم سیاسی، اجتماعی و انسانی نیز مدرک (B.A) یا (Bachelor of Art) به فارغ التحصیلان این گرایشات اعطا می‌شود.

اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس در آلمان را دارند باید واجد شرایط لازم دریافت ویزای تحصیلی آلمان باشند. تحصیل در این مقطع با توجه به رشته‌ تحصیلی متقاضی ممکن است بین 2 الی 4 سال طول بکشد. در مقطع فوق لیسانس رشته‌های متنوع‌تری نسبت به مقطع کارشناسی در آلمان وجود دارد. در حال حاضر حدود 13 هزار رشته و گرایش در این مقطع در نظام آموزشی آلمان تعریف و ارائه می‌شود.

خبر خوب برای آن دسته از متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی که مدرک زبان آلمانی ندارند این است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این مقطع در آلمان وجود دارد. به همین جهت داشتن مدارک تافل یا آیلتس 6.5 در رشته‌های انگلیسی زبان یکی از شروط لازم و ضروری است. در رشته‌هایی نیز که به زبان آلمانی در این دوره آموزش داده می‌شوند، دانشجویان باید مدرک سطح B1 زبان آلمانی خود را برای ثبت‌نام ارائه نموده و قبل از ورود به دانشگاه، در کلاس‌های زبان شرکت کنند تا موفق به دریافت مدرک DSH شوند. پس از دریافت این مدرک می‌توان وارد کورس تحصیلی دانشگاه شد.

خوشبختانه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌های کشور آلمان نیز مانند کارشناسی کاملا رایگان است. متقاضیان پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد، می‌توانند وارد دوره تحصیلات دکتری شده یا به دنبال کار بگردند. مشاوران ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه تحصیلات رایگان و کم هزینه در آلمان به متقاضیان گرامی هستند.

اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع دکتری در آلمان

آخرین مقطع تحصیلی که در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌شود، مقطع دکتری است. این دوره نیز بین 3 تا 5 سال طول می‌کشد و دانشجویان متقاضی تحصیل در این دوره می‌توانند در کنار تحصیل خود، حقوق ماهیانه نیز دریافت کنند. اخذ ویزای تحصیلی آلمان در دوره دکتری از دو روش زیر قابل انجام است:

  1. شرکت در دوره‌های ساختار یافته:  تحصیل در مقطع دکتری از این طریق حدودا سه سال طول ‌‌می‌کشد. متقاضیان باید برای شرکت در دوره‌های دکترای ساختار یافته به صورت یک گروه منسجم درآمده و سپس توسط گروهی از اساتید راهنما، راهنمایی گردند. طی این روش از دانشجویان خواسته می‌شود که پروپوزال تحقیقی خود را به صورت یک طرح منسجم ارائه کنند. در صورتی که میان طرح ارائه شده و پروپوزال تحقیقی تناسب و ارتباط مناسبی وجود داشته باشد، مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.
  2. شرکت در دوره‌های انفرادی:  تحصیل در آلمان در دکتری از این طریق معمولا 5 سال طول می‌کشد. دانشجویان طی این دوره باید به صورت مستقل و آزادانه روی تز یا پروپوزال خود کار کنند و تمامی مراحل تحت نظر مستقیم استاد راهنما باشد. در روش انفرادی دانشجویان این امکان را دارند که هم در دانشگاه و هم در نهادهای غیر سازمانی و غیر دانشگاهی پژوهش‌های خود را در رابطه با تزی که ارائه داده‌اند به انجام برسانند. جهت پذیرش در دوره انفرادی دکتری، متقاضیان می‌بایست یک پشتیبان یا سوپروایزر پیدا کنند که کارهای آن‌ها را پیندیده و حامی آن‌ها باشد. برای این کار می‌توانید از طریق پرتال اطلاعاتی موسسات تحقیقاتی آلمان یا به اختصار GERiT از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که در حوزه تحقیقاتی شما قرار دارند، اطلاعاتی کسب نموده و دانشگاه متناسب با حوزه تحقیقی خود را پیدا کنید.

شرط معدل دریافت ویزای دانشجویی آلمان

معدل  Grade Point Average یا میانگین نمرات هر فرد که با نام اختصاری GPA  شناخته ‌‌می‌شود، بسته به مقطع تحصیلی، کالج یا دانشگاهی که در آن تحصیل ‌‌می‌کنید، شرایط متفاوتی دارد. بنابراین پیش از ارسال درخواست خود باید شرط معدل تحصیل در کالج‌‌ها و دانشگاه‌‌ آلمان را بررسی کنید. در قوانین آموزشی کشور آلمان برای تحصیل در هر رشته و مقطع تحصیلی، یک معدل خاص در نظر گرفته شده است.

شرط معدل برای تحصیل در کالج‌‌های آلمان

شرط معدل گذاشته شده برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان در کالج ها، یکی از مهمترین شروطی است که باید رعایت شود. آن دسته از متقاضیانی که معدل کل دیپلم یعنی سال‌‌های دهم، یازدهم و دوازدهم‌ آن‌ها بالاتر 15 باشد، ‌‌می‌توانند برای تحصیل در کالج اپلای کنند. توجه داشته باشید که با معدل پایین نیز ممکن است بتوانید از یکی از کالج‌‌های این کشور پذیرش بگیرید، اما این احتمال وجود دارد که سفارت آلمان پرونده شما را ریجکت کند. طبیعتا در برخی از رشته‌های پرطرفدار مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی معدل شما باید به مراتب بالاتر باشد.

شرط معدل برای تحصیل کارشناسی در آلمان

جهت تحصیل مستقیم در مقطع کارشناسی در آلمان باید ابتدا چند ‌ترم را در یکی از دانشگاه‌‌های معتبر و مورد تایید آلمان در ایران سپری کرده و در این مدت حداقل 35 واحد گذرانده باشید. در این صورت ‌‌می‌توانید به طور مستقیم برای کارشناسی در آلمان درخواست ویزای تحصیلی کنید. شرط معدل برای این مورد نیز در واقع معدل همان چند ‌تر‌‌می خواهد بود که در دانشگاه‌‌های ایران گذرانده‌اید و نباید این عدد زیر 15 باشد.

شرط معدل برای ویزای تحصیلی آلمان مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا در آلمان مقداری ‌متفاوت با کارشناسی و کارشناسی ارشد است. برای پذیرش در دوره تحصیلی دکترا در آلمان، نظر اصلی را استاد راهنما خواهد داد. شما پیش از اپلای برای دکترا باید استاد راهنمای مورد نظر خود را انتخاب کرده و با مکاتبات لازم سعی نمایید که او را مجاب کنید. البته این احتمال نیز وجود دارد که برخی از دانشگاه‌‌ها در این میان، معدل را نیز در نظر بگیرند اما در نهایت تایید استاد راهنما بسیار اثرگذار واقع می‌شود. مهارت‌‌های زبان، داشتن رزومه قوی و همچنین کارهای پژوهشی و انتشار مقالات تحقیقاتی ‌‌می‌تواند در دوره دکترا پایین بودن معدل شما را جبران کند.

بیمه ویزای تحصیلی آلمان

تمامی افرادی که به قصد تحصیل وارد کشور آلمان شده و ویزای توریستی ندارند، باید نسبت به دریافت بیمه دانشجویی اقدام کنند. متقاضیان زیر 30 سال دریافت بیمه دولتی این کشور می‌بایست در یک دوره تحصیلی دانشگاهی ثبت‌نام کنند. امکان برخورداری از بیمه درمانی دولتی آلمان برای افراد زیر نیز وجود دارد:

  • کسانی که در کشور خود بیمه درمانی دارند و آلمان این بیمه را قبول می‌کند. این کشورها شامل: لیختن اشتاین، مراکش، مقدونیه، مونته نگرو، کشورهای اتحادیه اروپا، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، اسرائیل، نروژ، سوئیس، صربستان، تونس و ‌ترکیه می‌شود.
  • دانشجویان بالاتر از 30 سال
  • دانشجویان فوق لیسانس و دارای بورسیه که قرارداد کاری ندارند

ویزای تحصیلی آلمان با بورسیه تحصیلی

متقاضیانی که عملکرد آن‌ها خصوصا در مقطع کارشناسی بیش از حد متوسط ​​باشد، مشمول دریافت بورسیه تحصیلی خواهند شد. شرکت دانشجویان در پروژه‌‌های دانشگاهی، نقش بسزایی در این زمینه خواهد داشت. از جمله شرایط دریافت بورسیه تحصیلی باید به شرایط زیر اشاره کرد:

  • انطباق برنامه‌‌های بورسیه با مستندات مربوط به مدارک تحصیلی دانشجو
  • ارائه بیانیه استاد ناظر دانشجو شامل یک برنامه کاری که دلایل انتخاب او در موضوع خاص مثلا یک پروژه را نشان دهد.
  • عدم دریافت بودجه عمومی پروژه در برنامه‌‌های مشابه

مزایای ویزای تحصیلی آلمان

دانشجویان بسیار زیادی طی سال‌های اخیر، کشور آلمان را به عنوان مقصد خود جهت مهاجرت تحصیلی انتخاب کرده‌اند. علت این حجم از تقاضای بالای تحصیل در آلمان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • امکان تحصیل در آلمان بدون نیاز به پرداخت شهریه یا با شهریه پایین
  • دانشگاه‌های معتبر با مدارک علمی مورد قبول سایر کشورها
  • امکان سفر به سایر کشورهای اروپایی با استفاده از ویزای دانشجویی آلمان
  • برگزاری دوره‌های تحصیلی مختلف
  • اعتبار جهانی برنامه‌های تحصیلی آلمان
  • هزینه‌ مقرون ‌به صرفه و مناسب ناشی از زندگی در کشور آلمان
  • وجود فرصت‌های شغلی مختلف برای دانشجویان بین‌المللی
  • چشم‌اندازهای روشن آینده
  • تنوع جوامع

کار دانشجویی با ویزای تحصیلی آلمان

در صورت ثبت‌نام در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آلمان، طبق قانون  به شما اجازه داده می‌شود تا ضمن تحصیل در این کشور کار کنید. البته ساعاتی که مجاز به کار کردن در طول هفته هستید، محدودیت خواهد داشت. به همین دلیل است که می‌بایست در انتخاب شغل خود دقت لازم را داشته باشید تا از لحاظ مختلف مثل مکان، دستمزد، موقعیت و سایر وضعیت‌های آن وقفه‌ای در تحصیلات شما ایجاد نشود. در جدول زیر به تعدادی از مشاغل مناسب برای دانشجویان ضمن تحصیل اشاره شده است:

کترینگحوزه گردشگری و مهمان‌داری

 

موقعیت‌های شغلی علمی ‌و دانشگاهی

 

انبارداری

 

واحد فروش محصولات

 

تحویل بسته‌ها

 

دانشجویان در آلمان می‌توانند 2.5 روز کامل در هفته در طول ‌ترم تحصیلی خود کار کند. بین دو ترم یا پس از اتمام هر ترم نیز این امکان برای متقاضیان وجود دارد که به کار تمام وقت مشغول شده و درآمد مناسبی داشته باشند. دانشجویان در آلمان ‌‌می‌توانند ماهانه تا 450 یورو معادل 491 دلار آمریکا، بدون نیاز به پرداخت مالیات درآمد کسب کنند. در صورت بالا بودن حقوق نیز شماره مالیات بر درآمد دریافت خواهید کرد و مبلغ مورد نظر به‌ صورت خودکار از حقوق شما کسر خواهد شد. درآمد بیش از حد مجاز ماهیانه علاوه بر آن که شما را مشمول پرداخت مالیات می‌کند، ممکن است بر پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی نیز تأثیر بگذارد.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی آلمانمقدار درآمد دانشجویان از کار دانشجویی در کشور آلمان به موارد مختلفی از جمله منطقه، موقعیت شغلی، میزان تخصص متقاضی در کار و سایر مواردی از این قبیل بستگی دارد. البته که این مقدار درآمد نمی‌تواند تمام هزینه‌های شما را پوشش دهد و باید از این نظر پشتیبان مالی داشته باشید.

ویزای تحصیلی آلمان برای متاهلین

در صورتی که یکی از زوجین موفق به اخذ ویزا برای تحصیل در آلمان شود، این امکان را دارد که فرزندان زیر 18 سال و همسرش را به همراه با خود به آلمان ببرد. افراد متاهلی که با استفاده از ویزای تحصیلی آلمان در این کشور اقامت دارند تنها در صورتی می‌توانند مشغول به کار شوند که ایالت آن‌ها ممنوعیتی در این زمینه صادر نکرده باشد. به بیان ساده‌تر ایالتی که برای آن ویزای تحصیلی دریافت کرده‌اید نباید شما را به عنوان یک دانشجو از انجام کار در کنار پرداختن به تحصیل منع کند.
والدین متاهلی که بورسیه تحصیلی کشور آلمان را دریافت کرده‌اند، ‌‌می‌توانند برای فرزندان خود نیز اجازه تحصیل رایگان در موسسات و مدارس آموزشی آلمان را دریافت کنند. هر دانشجو در کشور آلمان به ازای هر ساعت کار حدود 8 یورو درآمد خواهد داشت.

معرفی بهترین دانشگاه‌‌ها برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

شرایط آموزشی فوق العاده در کشور آلمان شهرت قابل توجهی در جهان دارد. این کشور بیش از 400 دانشگاه دارد و بسیاری از آن‌ها در رتبه بندی‌های بین المللی بالایی در میان دانشگاه‌های برتر سراسر دنیا قرار دارند. به عنوان مثال، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس LMU و دانشگاه فنی مونیخ  TUM از جمله برترین موسسات آموزش عالی جهان محسوب می‌شوند که بسیاری از رشته‌های تحصیلی و پژوهشی را به متقاضیان خود آموزش می‌دهند. در ادامه به بررسی تعدادی از برترین دانشگاه‌های این کشور می‌پردازیم:

دانشگاه فرایبورگ آلمان

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌‌های آلمان، دانشگاه آلبرت لودویگز فرایبورگ  است که در سال 1457 در شهر فرایبورگ دایر شده است. این دانشگاه یکی از بهترین مراکز پذیرش دانشجویان بین الملل محسوب می‌شود. به همین خاطر سالیانه متقاضیان زیادی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان از این دانشگاه درخواست خود را ارسال می‌کنند. دانشگاه فرایبورگ در میان تمامی مراکز آموزش عالی آلمان، رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. دریافت 23 جایزه نوبل توسط فعالان و دانشجویان این دانشگاه، مهمترین دستاورد آن است.

دانشجویان غیر بومی آلمان ‌‌می‌توانند در رشته‌‌های مختلف علوم انسانی، علوم تجربی و مهندسی فرایبورگ آلمان به تحصیل بپردازند. این دانشگاه توانسته است 15 هزار محقق و 11 هزار دانشجوی دکتری را مورد آموزش تخصصی قرار دهد.  زبان آموزشی این دانشگاه آلمانی بوده و متقاضیان باید مدرک زبان TestDaf با حداقل نمره 4 تا 5 را داشته باشند.

دانشگاه توبینگن آلمان

یکی دیگر از دانشگاه‌‌های مطرح آلمان در سال 2022، دانشگاه توبینگن است. این مرکز آموزش عالی قد‌یمی در سال 1477 دایر شده است. در این دانشگاه رشته‌‌های علوم انسانی و علوم تجربی تدریس می‌شود. توبینگن رتبه یازدهم را در میان دانشگاه‌های برتر جهان به خود اختصاص داده است. سالیانه بالغ بر 23 هزار دانشجو در 60 رشته مختلف تحصیلی در این دانشگاه موفق به اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌شوند.

دانشگاه درسدن آلمان

دانشگاه فنی درسدن آلمان سالیانه بالغ بر 36 هزار دانشجو را پذیرش می‌کند. این مرکز آموزش عالی یکی از بزرگترین و پیشروترین دانشگاه‌‌های برتر آلمان محسوب می‌شود. درسدن بیش از 200 سال قدمت داشته و بیش از 124 رشته مختلف در 14 دانشکده تخصصی در آن تدریس می‌شود. رتبه این دانشگاه در بین تمام دانشگاه‌‌های جهان معادل 173 است و در زمینه فناوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

دانشگاه تکنولوژی برلین

دانشگاه تکنولوژی واقع در شهر برلین برای افرادی که قصد اخذ ویزای تحصیلی آلمان در رشته‌‌های فنی مهندسی را دارند، یک انتخاب هوشمندانه است.  رتبه جهانی این دانشگاه، 148 بوده و برای پذیرش در آن باید مدرک زبان آیلتس 6 یا Daf زبان آلمانی را داشته باشید. پس داشتن مدرک زبان با امتیاز نسبتا بالا از اولویت‌های این دانشگاه برای پذیرش دانشجو محسوب می‌شود.

در حال حاضر بالغ بر 20 درصد دانشجویان این دانشگاه را افراد غیر بومی آلمان تشکیل داده‌اند. حضور دانشگاه تکنولوژی برلین در انجمن TU9 این امکان را فراهم کرده است که بین آن و دانشکده‌‌های مهندسی برتر جهان تبادل دانشجو برقرار شود.

دانشگاه فنی آخن آلمان

دانشگاه فنی اخن در شمال غرب آلمان در زمینه رشته‌‌های فنی و مهندسی شهرت زیادی دارد. به دلیل بالا بودن سرانه این دانشگاه در قیاس با سایر دانشگاه‌های آلمان، این مرکز آموزش فنی توانسته است بیشترین ارقام را به خود اختصاص دهد. به همین جهت از جمله بهترین گزینه‌‌های دریافت پذیرش تحصیلی در میان مهاجران خارجی محسوب می‌شود. دانشگاه فنی آخن در حال حاضر با دارا بودن بیش از 260 دپارتمان و 9 دانشکده، بالغ بر 45 هزار دانشجو را هر سال پذیرش ‌‌می‌کند.

این دانشگاه توانسته است رتبه جهانی 148 را به خود اختصاص داده  و از نظر شهرت کادر نیز در جایگاه 30 جهان قرار بگیرد. به همین خاطر است که در زمره بهترین و تخصصی‌ترین دانشگاه‌های سراسر دنیا قرار دارد.

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین در بحبوحه جنگ سرد این کشور یعنی در سال 1948 تاسیس شد و امروزه از بهترین دانشگاه‌‌های آلمان محسوب می‌شود. رتبه جهانی این دانشگاه 120 بوده و در میان دانشگاه‌‌های آلمان نیز در جایگاه پنجم قرار دارد. این دانشگاه هر سال دانشجویان بسیاری را در رشته‌‌های مختلف علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی پذیرش ‌‌می‌کند و ویزای تحصیلی آلمان را برای آن ها به ارمغان می اورد.

دانشگاه هومبولت برلین

دانشگاه هومبولت در شهر برلین قرار گرفته است که مقصدی جذاب برای دانشجویان بین المللی به شمار می‌رود. این دانشگاه از مجموعا 9 دانشکده تشکیل شده و ساختمان اصلی آن نیز در بلوار Unter den Linden شهر برلین قرار گرفته است. مجموعه‌ای از ساختمان‌های تاریخی، موزه‌ها و گالری‌های هنری دیگر این مرکز آموزش را احاطه کرده‌اند.

وقت سفارت آلمان برای ویزای دانشجویی

با توجه به حجم بالای درخواست‌‌‌ متقاضیان برای گرفتن وقت سفارت آلمان جهت درخواست ویزای تحصیلی و شینگن  که شامل ویزای تحصیل آلمان نیز می‌شود، فرآیند بسیار زمان‌بری خواهد بود. برای گرفتن وقت سفارت آلمان باید به صورت آنلاین در سایت آن اقدام کنید. پس از مراجعه به این سایت احتمالا متوجه خواهید شد که به کارگزاری ویزامتریک نیز اشاره شده است. کارگزاری ویزامتریک طرف قرارداد سفارت، تنها برای اقامت‌‌های کوتاه مدت تا حداکثر 90 روز در حوزه اخذ ویزای شنگن فعالیت است. این در حالی است که ویزای تحصیلی در گروه ویزاهای کوتاه مدت نبوده و شما باید از طریق خود سایت رسمی سفارت آلمان مراحل تعیین وقت را پیگیری کنید.

گرفتن وقت سفارت آلمان جهت دریافت اخذ ویزا به دو صورت کلی زیر است:

  • گرفتن وقت سفارت آلمان برای اخذ ویزاهای بلند مدتی نظیر ویزای تحصیلی، ویزای کاری آلمانشامل جاب آفر و جاب سیکر از طریق سایت
  • تعیین وقت سفارت آلمان جهت دریافت اقامت‌‌های کوتاه مدت ویزای شنگن از طریق سایت کارگزاری ویزامتریک یا شرکت رهیاب گذر آرتا

ویزای تحصیلی آلمان و موقعیت کاری

آلمان یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه صنعت و تجارت محسوب می‌شود. زندگی در این کشور برای بسیاری از مردم جهان از جمله ایرانیان بسیار مناسب است. کشور آلمان مهد مخترعان جهان، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان و خاستگاه شرکت‌های شناخته شده‌ در تمامی زمینه‌ها به ویژه صنعت و تکنولوژی جهان است.

موقعیت‌های شغلی زیادی در این کشور برای مهاجران فراهم شده است. بسیاری از متخصصین قبل از مهاجرت کاری به آلمان و اشتغال در این کشور از جانب سازمان‌ها و کمپانی‌های آن دعوتنامه دریافت می‌کنند. همچنین افرادی که در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده‌اند نیز پس از پایان تحصیلات خود این امکان را دارند که ادامه تحصیل داده یا مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان پس از 18 ماه بعد از پایان ترم آخر خود وقت دارند که در این کشور برای خود شغل درخوری پیدا کرده و ویزای تحصیلی را به ویزای کاری تبدیل کنند. با توجه به ازدیاد فرصت‌های شغلی در آلمان، بسیاری از فارغ التحصیلان در همان چند ماه اول شغل مناسب خود را پیدا کرده و در این کشور ماندگار می‌شوند.

گرفتن وقت از ویزامتریکخدمات موسسه مهاجرتی اصطهباناتی برای گرفتن وقت از ویزامتریک برای سفارت آلمان

از سال 1379 سفارت آلمان در تهران در راستای تسریع امور انگشت نگاری و خدمات کنسولی دریافت ویزای آلمان، شرکت ویزامتریک را به عنوان کارگزار رسمی و معتبر در ایران معرفی کرد. در واقع ویزامتریک به عنوان یک رابط بین متقاضی دریافت کننده ویزای آلمان و سفارت آلمان عمل می کند. شرکت ویزامتریک مدارک مورد نیاز ویزای اقامت آلمان را از متقاضیان دریافت می کند و به سفارت آلمان ارائه می دهد. مجموعه مهاجرتی اصطهباناتی با ارائه خدماتی مانند گرفتن وقت از ویزامتریک برای سفارت آلمان می تواند به متقاضیان کمک کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن وقت سفارت آلمان را رزرو کند. بدین منظور متقاضیان می توانند از طریق سایت ویزامتریک و به صورت آنلاین فرم های مشخص شده را تکمیل و ارسال کنند. همه مراحل پس از تکمیل فرم از طرف مشاوران این موسسه انجام می شود و بدون نیاز به دخالت متقاضی وقت مورد نظر برای سفارت آلمان رزرو می شود.

سخن پایانی

کشور غیر انگلیسی آلمان یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی از سراسر جهان به شمار می‌رود. این کشور با اقتصاد بسیار قدرتمند خود توانسته است شرایط مطلوبی برای تحصیل دانشجویان بین المللی فراهم کند. علاوه بر این، امکان برخورداری از تحصیلات رایگان در این کشور نیز سبب شده است تا بسیاری از متقاضیان آن را به عنوان مقصد تحصیلی خود برگزینند.

دوره‌‌های آموزشی دانشگاه‌‌های آلمان اغلب به زبان آلمانی ارائه شده و همچنین حدود 400 موسسه آموزش عالی نیز به زبان انگلیسی در این کشور دوره‌های تحصیلی خود را ارائه می‌کنند. با توجه به این موضوع که یک مزیت مناسب به شمار می‌آید، در صورتی که با یادگیری زبان آلمانی مشکل دارید و فهم این زبان خارجی برای شما سخت است، ‌‌می‌توانید به آسانی در دوره‌‌های آموزشی انگلیسی زبان این کشور شرکت کرده و تحصیلات خود را تکمیل کنید. البته دانشگاه‌های رایگان و نیمه رایگان آلمان تنها به زبان آلمانی هستند و باید مدرک مهارت این زبان را داشته باشید.

به دلیل آن که اغلب دانشگاه‌‌های این کشور رتبه بسیار بالایی در رنکینگ جهانی دارند، تحصیل در آن‌ها نیز یک امتیاز بزرگ برای آینده حرفه‌ای شما محسوب ‌‌می‌شود. پس اگر قصد دارید شما هم از این امتیاز برخوردار شوید و ویزای تحصیلی آلمان را بدست اورید، درنگ نکنید و شرایط خود را با مشاوران مرکز مهاجرتی اصطهباناتی در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد ویزای تحصیلی آلمان

  1. آیا والدین دانشجویان هم ویزای همراه می‌گیرند؟

به طور کلی ویزای همراه به والدین، فرزندان زیر 18 سال و همسر دانشجو داده می‌شود.

  1. آیا می‌توان به صورت همزمان برای ویزای همراه و ویزای دانشجویی اقدام کرد؟

بله خوشبختانه این امکان وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنیم درخواست ویزای همراه پس از ورود به آلمان ارائه شود.

  1. آیا دانش زبان برای دریافت ویزای همراه لازم است؟

داشتن حداقل مهارت زبان آلمانی جهت برقراری ارتباط برای همسر دانشجو به عنوان همراه لازم است.

  1. آیا ممکن است فرزندان دانشجویان از مدارس رایگان آلمان استفاده کنند؟

خوشبختانه این امکان وجود دارد که فرزندان دانشجویان مشغول به تحصیل در آلمان ‌‌ از امکانات تمام مدارس خصوصی و دولتی بهره‌مند شوند.

  1. هزینه دریافت ویزای همراه چقدر است؟

هزینه اخذ ویزای همراه برای بزرگسال، حداکثر 80 یورو و برای کودکان نیز حداکثر 40 یورو است.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ویزای تحصیلی آلمان (راهنمای کامل مدارک، مراحل و شرایط)

  1. معین گفت:

    سلام من۲۹سالمه لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه پیام نور دارم و ۵سالی میشه که از اتمام درسم میگذره
    میخواستم ببینم میتونم در رشته ای دیگه در مقطع همون لیسانس یا کارشناسی در آلمان ادامه تحصیل بدم؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      لطفا در نظر داشته باشید که تحصیل کارشناسی در آلمان محدودیت سنی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *