همه چیز درباره ECTS

روند فعالیت های مهاجرتی روز به روز در حال افزایش است و سریعا به جمعیت مهاجران افزوده می شوذ. در اقع افراد زیادی برای مهاجرت به روش های مختلف اقدام می کنند. به طور مثال می توان به مهاجرت های تحصیلی و اعزام دانشجو یا مهاجرت های کاری و سرمایه گذاری اشاره نمود. هر روشی برای مهاجرت دارای شرایط ویژه ای است که می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. تمام این ها به قوانین کشور مبدا شما نیز بستگی دارد. مهاجرت تحصیلی در سال های اخیر نیز طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده و دانشجویان برای تحصیل به کشور های مختلف مهاجرت می کنند. با توجه به این نکات ما در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره ECTS را برای شما بیان کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

همان طور که گفتیم مهاجرت دارای روش های مختلفی است و با توجه به قوانین مهاجرتی می توان برای حضور در کشور مقصد اقدام نمود. قوانین مهاجرتی نیز برای هر کشور می تواند متفاوت باشد. به طور مثال قوانین مهاجرت تحصیلی به آلمان یقینا متفاوت با قوانین مهاجرت تحصیلی به اسپانیا می باشد. از این رو شما باید با دقت هر چه تمام تر پیش بروید. نکته مهم این است که در انواع روش های مهاجرتی مانند مهاجرت کاری به ایتالیا یا مهاجرت سرمایه گذاری به کانادا این تفاوت در قوانین وجود دارد. حال با تمام این توضیحات می خواهیم در ارتباط با سیستمی صحبت کنیم که بی ارتباط با تحصیل نیست. شما برای اطلاع از روش های مهاجرتی و سیستم های مختلف تحصیلی یا کاری و سرمایه گذاری می توانید به موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی دارای نمایندگی های معتبر در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و تبریز می باشد.

همه چیز درباره ECTS

همان طور که گفتیم تحصیل در کشور های مختلف و مهاجرت تحصیلی به هر کشور همانند روش های مهاجرتی دیگر دارای شرایط و خصوصیات خاصی است. از این رو می بایست به قوانین مهاجرتی توجه بسیار زیادی داشت. به طور مثال برای تحصیل در فرانسه تفاوت های بسیاری موجود است با تحصیل در آمریکا. اما با این توصیف باید گفت که هر کدام از سیستم های تحصیلی دارای ویژگی هایی خاصی هستند و از روند های خاصی پیروی می کنند.

در کشور های اروپایی هم قوانین ویژه ای برای تحصیل وجود دارد که عموما تمام کشور ها و خصوصا کشور های عضو اتحادیه اروپا از آن پیروی می کنند. یکی از این سیستم ها فرایند بولونیا است که به واسطه آن کشور ها در زمینه مدرک تحصیلی و دوره های تحصیلی با هم به توافق مشترکی رسیده اند. اما برنامه مهم دیگری که در کشور های اروپایی شناخته می شود برنامه اراسموس موندس است. اراسموس نیز به عنوان یک بورسیه تحصیلی شناخته می شود. اما در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با سیستم انتقال اعتبار اروپا یا European Credit Transfer که به اختصار ECTS شناخته می شود صحبت کنیم.

سیستم انتقال اعتبار اروپا در ابتدا در سال هزار و نهصد و هشتاد و نه میلادی به عنوان یک طرح آزمایشی در چارچوب برنامه Erasmus راه اندازی شد. در آن زمان هدف این کار تسهیل شناخت دوره های مطالعاتی انجام شده توسط دانشجویان از طریق انتقال اعتبارات بود. در ادامه این مسیر به عنوان یک سیستم انتقال ، ECTS به بیش از سی کشور گسترش یافت و در بیش از یک هزار موسسه آموزش عالی معرفی شد. چهل کشور امضا کننده در فرآیند بولونیا ECTS را یکی از سنگ بنا های روند آموزش عالی اروپا معرفی کرده اند. تعداد زیادی از کشور ها ECTS را طبق قانون به عنوان یک سیستم انباشت در روند های آموزش عالی خود تصویب کرده اند.

سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا چیست؟!

سیستم انتقال اعتبار (ECTS) ابزاری در منطقه آموزش عالی اروپا برای شفاف سازی مطالعات و دوره ها است. سیستم انتقال اعتبار اروپا دستاوردهای یادگیری را اندازه گیری و مقایسه می کند و به دانشجویان کمک می کند تا اعتبارات خود را از یک موسسه به مؤسسه دیگر به راحتی انتقال دهند. ECTS همچنین برای به رسمیت شناختن نه تنها تجربیات تبادل مطالعه ، بلکه در مقاطع لیسانس ، کارشناسی ارشد و دکترا نیز به کار می رود.

سیستم ECTS چیست

سیستم ECTS چیست

اعتبارات ECTS توسط دانشگاه های سراسر اروپا استفاده می شود. در واقع سیستم ECTS (سیستم انتقال اعتبار اروپا) عنصر مهمی از فرآیند بولونیا است و به منظور کمک به دانشجویان بین المللی برای استفاده بیشتر از مطالعه خود در خارج از کشور طراحی شده. در ابتدا ، ECTS به عنوان ابزاری برای تأیید دوره ها و برنامه هایی که در خارج از هر کشور ارائه می شود صرفا برای دانشجویان اراسموس بود. ECTS انعطاف پذیری برنامه های مطالعه را برای دانشجویان افزایش می دهد. همچنین از برنامه ریزی ، تحویل و ارزیابی برنامه های آموزش عالی پشتیبانی می کند.

هدف این برنامه برای دانشجویان ایجاد سیستم های ملی آموزش و پرورش در سطح بین المللی است. سیستم انتقال اعتبار مبتنی بر سه عنصر اصلی است: اطلاعات (در مورد برنامه های مطالعاتی و سوابق تحصیلی دانشجویان) ، توافق متقابل (بین موسسات شریک و دانشجویان) و استفاده از اعتبارات ECTS (حجم کاری دانشجویان ). این سه عنصر اصلی به سه نام دقیق تر شناخته می شوند: بسته اطلاعاتی ECTS ، توافق نامه یادگیری و رونوشت آکادمیک سوابق.

مزایای ECTS برای دانشجویان چیست؟

سیستم انتقال اعتبار اروپا دارای مزایای بسیار زیادی است. بر مینای این سیستم شما می توانید در یک کشور برای تحصیل خود به طور مثال تحصیل در پرتغال ثبت نام کنید و در کشور دیگری با اساتید خود مانند ایتالیا تحصیل نمایید. نکته مهم دیگر این است که با این روش شما می توانید در هر کشور اتحادیه اروپا که می خواهید کار کنید ، زیرا مطالعات شما به راحتی شناخته می شود و مدرک شما دراین کشور ها معتبر است.

در صورت گذراندن دوره مشترک ، تحصیل یک ترم در خارج از کشور یا تجربه تحصیل از طریق اراسموس موندس تمام روند های تحصیلی شما و حتی ساعت های دقیق درسی تان در نظر گرفته می شود. در این صورت و با این سیستم حتی کارنامه تحصیلی و علمی شما هم ساده تر خواهد شد و بر اساس اعتباراتی که به دانشجویان ارائه می شود ارزیابی پیچیدگی یک کلاس مطالعه ، سمینار ، کارآموزی ، پایان نامه و غیره آسان تر خواهد بود.

با استفاده از این سیستم میان دانشجویان محلی و بین المللی تمایز کم تری وجود خواهد داشت. اعتبارات ECTS به شما کمک می کند تا دستاورد های دانشگاهی خود را اثبات کنید. فارغ از این که چه رشته دانشگاهی را دنبال کنید ، مدرک شما به همان تعداد اعتبار نیز خواهد رسید. در ادامه این که مقصد های برتر بین المللی با استفاده از سیستم اعتباری ECTS کشور های مهمی هستند. این کشور ها عبارتند از: انگلستان، آلمان، هلند، اسپانیا، فرانسه، ایرلند و سوئد.

چرا سیستم انتقال اعتبار اروپا اهمیت دارد؟

اختلاف بین سیستم های آموزش عالی ملی می تواند منجر به بروز مشکل در شناخت مدارک تحصیلی و دوره های علمی مختلف در خارج از هر کشور شود. این موضوع تا حدودی با تقویت درک نتایج یادگیری و بار کاری برنامه های مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفته است. ECTS همچنین باعث می شود سبک های مختلف یادگیری مانند یادگیری در سطح دانشگاهی یا

یادگیری های مبتنی بر فرایند های فنی و کاری در همان برنامه مطالعاتی و از طریق یادگیری های پیشرفته با هم ترکیب شوند. از این رو با بررسی مطالبی که گفتیم و همچنین مطالبی که در بخش قبل من باب مزایای سیستم انتقال اعتبار اروپا توضیح دادیم، اهمیت ECTS واضح می شود. ECTS در سراسر اروپا مورد استفاده قرار می گیرد و شما را قادر می سازد تا به راحتی برنامه های مطالعاتی را مقایسه کرده و مدارک تحصیلی خود را از یک موسسه آموزشی به دیگری منتقل کنید.

سیستم ECTS چگونه کار می کند؟

شما با گذراندن یک دوره همراه با ویژگی های خاص خود واحد های درسی مختلفی را می گذرانید و به عبارتی اعتباراتی کسب می کنید. هر نقطه اعتباری ECTS میزان بار کاری شما در آن دوره زمانی را نشان می دهد. در واقع میزان واحد های تحصیلی که می گذرانید به عنوان اعتبار شما در نظر گرفته می شود و نشان می دهید که چه مقدار در مسیر علمی پیش رفته اید. اصولا اعتبار هر یک سال تحصیلی در کشور های اروپایی شصت است.

از این رو برنامه های سه ساله کارشناسی دارای ضد و هشتاد اعتبار و برنامه های دو ساله کارشناسی ارشد دارای صد و بیست اعتبار می باشد. اعتبارات ECTS ممکن است مقادیر مختلفی از ساعت مطالعه را در نظر گرفته باشد. این بدان معنی است که معمولاً یک ماژول یا یک دوره با ده اعتبار ECTS تقریباً دو برابر بار کاری یک دوره با پنج اعتبار است. دقت داشته باشید که اصولا یک نقطه اعتباری به معنای بیست و پنج تا سی ساعت مطالعه واقعی است. به طور مثال روند تحصیل در اتریش، ایتالیا و اسپانیا هر بیست و پنج ساعت یک اعتبار را در نظر میگیرد، فنلاند هر بیست و هفت ساعت مطالعه را یک اعتبار می داند.

هلند و پرتغال هر بیست و هشت ساعت مطالعه را یک اعتبار می دانند و آلمان، بلژیک، رومانی و مجارستان هر سی ساعت را یک اعتبار مطالعاتی می دانند. علاوه بر اعتبارات ECTS ، کمیسیون اروپا سیستم درجه بندی ECTS را نیز تعریف کرد. از آنجا که تقریباً به همان تعداد کشور ها سیستم درجه بندی مختلفی وجود دارد ، هدف از آن این است که نمرات را با یکدیگر مقایسه کرد. ECTS مشابه مقیاس درجه بندی آمریکایی ، بر اساس صدک کلاس است. این بدان معناست که نمره نشان می دهد که چگونه یک دانش آموز در مقایسه با سایر دانش آموزان در همان کلاس عمل کرده است. 

درجه بندی سیستم ECTS

سیستم درجه بندی ECTS جایگزین سیستم های درجه بندی داخلی دانشگاه ها نمی شود. اما به معنای دیگر می تواند به عنوان سیستم مکمل برای نمرات داخلی دانشگاهی همراه با سوابق تحصیلی باشد. قبل از ارزیابی ، نتایج به دو زیر گروه تقسیم می شوند: قبول و شکست. بنابراین نتایج کاملا مستقل از هم پیش می روند. مقیاس این سیستم بر مبنای نمره پنج است که در کشور های مختلف نماد های گوناگونی دارد.  سیستم درجه بندی به شرح زیر است:

  • نمرات صفر تا ده معادل صفر یا F است. این نمره به معنی رد شدن می باشد.
  • نمرات ده تا دوازده به معنی یک یا E است.
  • نمرات دوازده تا چهارده معادل ۲ یا D است.
  • نمرات چهارده تا شانزده به معنای ۳ یا C است.
  • نمرات بین شانزده تا هجده معادل ۴ یا B است.
  • نمرات بین هجده تا بیست نیز معادل پنج یا A می باشد.

با توجه به ماهیت نسبی سیستم ، مقیاس درجه بندی ECTS فقط می تواند جهت گیری را ارائه دهد. دانشجو می تواند با توجه به میزان رقابتی بودن ، در همان شاخص عملکرد ، بسته به کلاس نیز ، به نمرات مختلفی برسد. سیستم درجه بندی ECTS نسبت به بسیاری از سیستم های درجه بندی ملی شفاف تر است و به مقایسه عملکرد علمی شما نسبت به سایر دانشجویان در اروپا کمک می کند.

درجه بندی سیستم ECTS

درجه بندی سیستم ECTS

نرخ تبدیل اعتبارات برای هر کشور متفاوت است و شما باید برای تحصیل این نرخ را تبدیل کنید. به طور مثال اگر تمایل به ادامه تحصیل در آمریکا دارید باید نرخ تبدیل اعتبارات اروپا به آمریکا را بدانید. دقت کنید که حجم کار دانشجویی در ECTS شامل زمان لازم برای تکمیل کلیه فعالیت های یادگیری برنامه ریزی شده مانند شرکت در سخنرانی ها ، سمینار ها ، مطالعه مستقل و خصوصی ، تهیه پروژه ها ، امتحانات و موارد دیگر می باشد.

اعتبار به کلیه مؤلفه های آموزشی یک برنامه مطالعاتی اختصاص می یابد و میزان کار را که هر مؤلفه برای دستیابی به اهداف خاص خود یا نتایج یادگیری در رابطه با کمیت کل نیاز دارد ، منعکس می کند.

سوالات متداول در ارتباط با همه چیز درباره ECTS

  1. سیستم انتقال اعتبار اروپا یا ECTS از چه سالی مشغول به فعالیت کرد؟

    سیستم انتقال اعتبار اروپا در ابتدا در سال هزار و نهصد و هشتاد و نه میلادی شروع به فعالیت کرد.

  2. سیستم انتقال اعتبار اروپا یا ECTS چیست؟

    این سیستم ابزاری در منطقه آموزش عالی اروپا برای شفاف سازی مطالعات و دوره ها است که به مقایسه مقیاس های یادگیری می پردازد.

  3. سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا در راستای چه فرایندی است؟

    این سیستم در راستای فرایند بولونیا است.

  4. هدف سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا چیست؟

    هدف این برنامه برای دانشجویان ایجاد سیستم های ملی آموزش و پرورش در سطح بین المللی است.

  5. سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا مبتنی بر چند عنصر است؟

    این سیستم مبتنی بر سه عنصر است که عبارتند از: بسته اطلاعاتی ECTS ، توافق نامه یادگیری و رونوشت آکادمیک سوابق.

  6. مزایای سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا چیست؟

    با این روش شما می توانید در هر کشور اتحادیه اروپا که می خواهید کار کنید یا به ادامه تحصیل بپردازید زیرا مدرک شنا در همه حا معتبر خواهد بود.

  7. اصلی ترین کشور های مقصد سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا کدامند؟

    اصلی ترین کشور ها انگلستان، آلمان، هلند، اسپانیا، فرانسه، ایرلند و سوئد هستند.

  8. سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا چگونه بر اساس اعتبارات کار می کند؟

    در این سیستم به ازای هر بیست پنج تا سی ساعت مطالعه یک اعتبار به دانشجویان داده می شود.

  9. آیا سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا با درجه بندی خود جایگزین نمره دهی دانشگاهی می شود؟

    خیر این سیستم در روند نمره دهی دانشگاهی دخالتی ندارد.

  10. سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا برای درجه بندی چگونه عمل می کند؟

    درجه بندی این سیستم با نمره پنج و از بین A به عنوان بهترین و قبول تا F به عنوان رد شده متغیر است.

  11. اعتبار دریافت شده در سیستم ECTS یا انتقال اعتبار اروپا به چه چیزی بستگی دارد؟

    اعتبار به کلیه مؤلفه های آموزشی یک برنامه مطالعاتی مانند سمینار ها، پروژه ها و … بستگی دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “همه چیز درباره ECTS

  1. مسعود گفت:

    با سلام ، یکی از دانشگاه های پرتغال در مقطع دکترا ECTS را ۲۴۰ درج کرده است . این اعداد به چه معنامیباشند ؟ با تشکر

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام
      به معنای واحد های درسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *