همه چیز درباره آزمون OAT

آزمون OAT یا آزمون پذیرش بینایی سنجی (Admission Testing Optometry) آزمونی است که به منظور پذیرش در رشته های چشم پزشکی کانادا و آمریکا برگزار می شود. دانشگاه های کشورهای کانادا و آمریکا به منظور پذیرش افراد با سطح علمی و مهارت علمی بالا برای تحصیل در دوره های تخصصی چشم پزشکی اقدام به برگزاری این آزمون می کنند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

آزمون OAT از چه لحاظ حائز اهمیت است؟

آزمون OAT در واقع تائیدیه ای بر صلاحیت و مهارت دانشجویان به منظور شرکت در مقاطع تحصیلی تخصصی چشم پزشکی کشورهای آمریکا و کانادا است. هرچند روند پذیرش در دوره های تخصصی چشم پزشکی کانادا و آمریکا فقط به قبولی در این آزمون منتهی نمی شود، اما بدون شرکت در این آزمون، مجوز شرکت در دوره های تخصصی چشم پزشکی برای شما صادر نمی شود. از این جهت که این آزمون یکی از دشوارترین آزمون های پذیرش است؛ قبولی در آن به معنای تائید صلاحیت علمی بالای شما می باشد. در صورتی که این آزمون را با موفقیت بگذرانید، می توانید در دوره دستیاری چشم پزشکی کانادا و آمریکا مشغول به کار شوید و علاوه بر فراگیری دانش و علم مورد نیاز، به یک فرصت شغلی عالی دست پیدا کنید. با توجه به این که نتیجه این آزمون در کشورهای کانادا و آمریکا مورد تائید است، می توانید به درآمد کافی و شغل مطلوب و آینده کاری آن اطمینان کنید. در صورتی که بالاترین نمره این آزمون را کسب کنید؛ می توانید در بهترین دانشگاه های کانادا و آمریکا به تحصیل بپردازید.

شرایط شرکت در آزمونOAT سال 2020

این آزمون نیز همانند هر آزمون و امتحانی شرایطی دارد که قبل از ثبت نام باید مد نظر قرار گیرد:

1- دانشجویی که قصد شرکت در این آزمون را دارد، باید سال اول دوره تحصیلی لیسانس را تمام کرده باشد؛ در دروس دوره تحصیلی لیسانس نمره های بالایی کسب کرده باشد و در درس هایی مانند زیست شناسی، فیزیک، شیمی عمومی و شیمی آلی بالاترین نمره ها را کسب کره باشد.

2- اگر دانشجویی در این آزمون شرکت کند و نمره لازم را کسب نکند، برای شرکت مجدد در این آزمون باید 90 روز دیگر اقدام کند.

3- اگر دانشجویی تا کنون سه بار در این آزمون شرکت کرده و هر بار موفق به کسب نمره لازم نشده باشد، برای اخذ مجوز شرکت مجدد در این آزمون، بایستی تائیدیه ای را از انجمن چشم پزشکان یا AOA و ASCO به منظور شرکت در این آزمون دریافت کند.

4- افراد از لحاظ تفاوت های مذهبی، قومی، سلامتی، معلولیت، وضعیت تاهل یا تجرد و حتی گرایش های جنسی خاص برای شرکت در این آزمون مجاز می باشند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارند.

شرایط شرکت در آزمونOAT

شرایط شرکت در آزمونOAT

قوانین و شرایط اجرای آزمونOAT در سال 2020

از آن جا که این آزمون از لحاظ نحوه سوال و نمره دهی دشوار است، ضروری است دانشجویان از قبل با قوانین و شرایط اجرای این آزمون آشنایی داشته باشند:

  1. آزمون راس ساعت مقرر شده برگزار می شود و پس از شروع آزمون به هیچ وجه دانشجو حق ورود به سالن برگزاری آزمون را ندارد.
  2. در صورتی که دانشجو نتواند در ساعت مقرر شده در آزمون شرکت کند، هزینه ثبت نام مسترد نخواهد شد.
  3. دانشجو باید در روز آزمون پاسپورت معتبر، کارت ورود به جلسه و گواهی ثبت نام را به همراه داشته باشد.
  4. به همراه آوردن ماشین حساب، نوت بوک، دیکشنری، کیف دستی، دفترچه یادداشت و وسایل الکترونیکی دیگر ممنوع است.
  5. دانشجو اجازه ندارد در مدت زمان برگزاری آزمون، سالن آزمون را ترک کند. در این صورت اجازه ورود مجدد به وی داده نخواهد شد.
  6. دانشجو ملزم به پاسخ دهی به همه سوالات آزمون است؛ با توجه به عدم نمره منفی برای سوالات اشتباه، در صورتی که حتی به یک سوال نیز پاسخ ندهد، باید دوباره در این آزمون شرکت کند.

آزمون OAT برای چه کشورهایی است؟

همه دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل درکانادا و آمریکا در رشته تخصصی چشم پزشکی را داشته باشند، ملزم به شرکت در این آزمون و کسب نمره لازم می باشند. آزمونOAT در شهرهای واترلو و تورنتو کانادا برگزار می شود. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در رشته تخصصی چشم پزشکی کشورهای دیگر را داشته باشید، باید در آزمون های خاص این رشته در همان کشور مورد نظر شرکت کنید. در واقع نتیجه آزمون OAT در کشورهای کانادا و آمریکا قابل استفاده برای کشورهای دیگر نمی باشد.

در صورتی که قصد شرکت در این آزمون را دارید و نگران اخذ ویزا و دیگر شرایط پذیرش این آزمون می باشید، با مشاوره با کارشناسان و مشاوران موسسه حقوقی و مهاجرتی اصطهباناتی، می توانید اطلاعات خود در مورد این آزمون را تکمیل کنید و از خدمات مشاوره ای مهاجرت تحصیلی این موسسه استفاده کنید. مشاوران این موسسه برتر کشور با تخصص لازم در مورد امور مهاجرتی و اخذ ویزا و اقامت دانشجویی و پذیرش دانشگاهی موجب تسهیل روند مهاجرت و همچنین کاهش هزینه های مربوط به این کار می شوند.

محل برگزاری آزمون OAT

آزمون OAT در شهرهای کانادا و آمریکا برگزار می شود. علاوه بر این در مناطقی همچون پورتوریکو، گوام و جزیره ویرجین نیز برگزار می شود که بر اساس ملیت افراد به هنگام ثبت نام، یکی از این مناطق برای آن ها انتخاب می شود. این آزمون را هر سال شرکت Prometric برگزار می کند.

سیستم نمره دهی آزمون OAT

سیستم نمره دهی این آزمون به گونه ای است که نمره منفی برای پاسخ های اشتباه لحاظ نشده است. بالاترین نمره 400 است که در صورتی که قصد پذیرش در دانشگاه های برتر جهان را داشته باشید، نمره شما باید از 390 بالاتر باشد. نمره بین 350 تا 389 خوب است. در صورتی که نمره شما کمتر از 300 باشد، احتمال پذیرش بسیار پایین است. نتایج این آزمون به دو صورت اعلام می شود: پس از تمام شدن آزمون می توانید با مراجعه به سایت ada.org نمره های خام خود را ببینید و یا این که پس از 3 تا 4 هفته از طریق نتایج رسمی منتشر شده به نتیجه این آزمون پی ببرید. پس از یک ماه بر اساس این نتایج رسمی اعلام شده می توانید برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر اقدام کنید. در صورتی که نتوانستید نمره لازم این آزمون را کسب کنید، باید پس از 90 روز برای شرکت مجدد در این آزمون اقدام کنید.

در صورتی که به نتایج آزمون OAT اعتراض دارید و اعتبار نتایج آن را قبول ندارید، مدت 30 روز پس از برگزاری آزمون به سایت ada.org مراجعه کرده و با پرداخت 65 دلار در مورد نمره خود درخواست تجدید نظر بدهید. پس از 4 تا 6 هفته جواب این اعتراض شما مشخص می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل اعتبار این آزمون و شرایط طرح سوالات، کمتر اشتباهی در نتایج اعلام شده وجود دارد؛ اما باز برای اطمینان بیشتر متقاضیان، امکان اعتراض به نمره های آزمونOAT فراهم شده است.

هزینه شرکت در آزمون OAT در سال 2020

هزینه شرکت در آزمون OAT در سال2020 در حدود 490 دلار است که شامل هزینه ارسال نمره های خام به همه مراکزدانشگاهی است که در فرم ثبت نام قید کرده اید. در صورتی که پس از تاریخ درخواست ثبت نام آزمونOAT، خواستار اضافه کردن مرکز دانشگاهی دیگری به فرم ثبت نام باشید؛ برای اضافه کردن هر مرکز دانشگاهی باید 45 دلار بپردازید.

چگونگی آزمون OAT

آزمون OAT که با همکاری سازمان های AOA و ASCO برگزار می شود؛ از ابتدا به صورت کامپیوتری بوده و فرم کاغذی نداشته است. این آزمون شامل 230 سوال در مدت زمان 5 ساعت و 5 دقیقه است. از مزایای برگزاری کامپیوتری این آزمون می توان به فرصت بیشتر برای شرکت در مرکز آزمون دیگر، کاهش انتخاب گزینه اشتباه، بررسی سریع تر نمره های آزمون درست پس از تمام شدن آزمون، نمره دهی درست و بدون خطا و کمک به مصرف کاغذ کمتر اشاره کرد. جدا از دشواری و همه جانبه بودن سوالات آزمون OAT ذکر این نکته ضروری است که به طور کلی برای پذیرش در این آزمون، به مصاحبه نیاز نخواهید داشت. هر چند برخی از دانشگاه های آمریکا و کانادا ممکن است علاوه بر نمره این آزمون، انجام مصاحبه را هم جز مراحل پذیرش به حساب آورند.این آزمون از 4 بخش کلی تشکیل شده است و در هر زیر گروه، سوالات علمی و درسی مختلفی طراحی شده است و هیچ بخشی نسبت به بخش های دیگر مزیت و برتری ندارند و نمره هر کدام یکی است. سوالات دروس مختلف در حوزه های زیر است:

1- زیست شناسی شامل 40 سوال: زیست شناسی سلولی و مولکولی، تنوع حیات، تکامل، ساختار و عملکرد سیستم های مختلف بدن، تکامل و رفتار اجتماعی و اکولوژی جانوران.

2- شیمی شامل 30 سوال: مفاهیم شیمی عمومی، گازها، محلول ها، اسید و باز، سیالات و جامدات، ساختار ملکولی و اتمی ترکیبات، ترموشیمی، ویژگی های جدول تناوبی، شیمی آلی، واکنش های هسته ای، اسپکتروسکوپی، ایزومر،مکانیسم های مختلف و آرایش عناصر و اتم ها.

3- فیزیک شامل 40 سوال: انرژی، واحدها و بردارها، استاتیک، مدارهای D.C، الکترواستاتیک، انرژی گرمایی و ترمودینامیک، استاتیک مایع، موج ها و حرکت چرخشی.

4- درک مطلب شامل 50 سوال: توانایی درک مطلب، تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری سه متن علمی.

5- منطق کمی شامل 40 سوال: ریاضی، جبر، آنالیز، مقایسه کمی داده ها، آمار، احتمالات، معادلات و عبارات، عبارت های مطلق و ریاضیات کاربردی.

منابع آزمون OAT در سال 2020

  • منابع آزمون OAT در سال 2020 شامل سایت ها و کتاب های زیر است:
  • سایت Top Score Pro: حاوی ویدئوهای آموزشی در مورد بررسی نمونه سوالت و بخش های مخلف آزمون.
  • سایت com: حاوی آزمون های تمرینی، بررسی نمونه سوال ها، ویدئوهای آموزشی و نکته های مهم آزمون.
  • سایت OAT Achiever: حاوی نمونه آزمون های شبیه سازی شده همانند آزمون اصلی با همان زمان پاسخ دهی .
  • کتاب Crack the OAT: حاوی 3500 سوال با پاسخ و نکته های سوال ها، بالغ بر 50 نمونه آزمون شبیه سازی شده و ویدئوهای آموزشی.
  • کتاب Cracking the OAT: حاوی بررسی نمونه آزمون های پیشین و ارائه نکته های مهم.
  • کتاب OAT Strategies Practice and Review: حاوی بیش از 600 سوال، دو نمونه آزمون شبیه سازی شده و ارائه نکته های تست زنی.

زبان آزمون OAT

زبان سوالات آزمون OAT در تمامی مراکز برگزاری آزمون، انگلیسی است و حتی در ایالت کبک کانادا که زبان رسمی فرانسوی است سوالات این آزمون به زبان انگلیسی طرح می شود.

هزینه کلاس های آمادگی آزمون OAT در سال 2020

به منظور آماده سازی و آشنایی با نحوه سوالات این آزمون، موسسه هایی اقدام به برگزاری دوره های آمادگی آزمون کرده اند. از میان این موسسه ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • موسسه کاپلان( KAPLAN): هزینه ثبت نام در دوره های این موسسه از 1300 دلار تا 3000 دلار است.
  • موسسه پرینستون رویو(The Princeton Review): هزینه ثبت نام در دوره های این موسسه 1600 دلار است.
  • موسسه برگزار کننده آزمون(ASCO): هزینه ثبت نام با تخفیف ویژه 100 دلار است.
  • موسسه گلد استاندارد(The Gold Standard OAT): هزینه ثبت نام در کلاس های این موسسه 400 دلار است.

نکات مهم در مورد آزمون OAT

1- آزمون OAT فقط در کشورهای کانادا و آمریکا برگزار می شود.

2- آزمون OAT فقط برای پذیرش در دانشگاه های چشم پزشکی آمریکا و کانادا برگزار می شود، بنابراین فقط در این دو کشور اعتبار دارد و اعتبار بین المللی ندارد و برای اخذ پذیرش در دانشگاه چشم پزشکی کشورهای دیگر باید در آزمون های خاص همان کشورها شرکت کنید.

3- مهلت اعتبار نتیجه آزمون OAT به مدت 2 سال است و این زمان از تاریخ اعلام دریافت نتایج رسمی حساب می شود. در صورتی که از اعلام نتایج نمره شما دو سال گذشته باشد، باید مجددا در این آزمون شرکت کنید و نمره لازم را کسب نمائید.

4- آزمون OAT به دلیل زمان طولانی امتحان و سخت بودن سوال های طرح شده از جمله آزمون های دشوار پذیرش دانشگاه ها محسوب می شود.

5- به منظور ورود به جلسه برگزاری آزمون دارا بودن اصل مدارک شناسایی حائز اهمیت است.

6- نسبت تعداد افراد پذیرفته شده به تعداد افراد شرکت کننده در آزمون OAT بسیار زیاد است. در واقع ظرفیت پذیرش دانشگاه ها خیلی کمتر از تعداد افراد شرکت کننده در این آزمون است.

7- برای شرکت در آزمون OAT شرط سنی وجود ندارد، اما متقاضیانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند بایستی الزاما سال اول دانشگاه را تمام کرده باشند و در درس های فیزیک، شیمی و زیست شناسی مهارت لازم را دارا باشند.

8- دارا بودن سلامتی جسمی و ذهنی برای شرکت در این آزمون ضروری است.

9- نتایج آزمون OAT فقط در کشورهای کانادا و آمریکا دارای اعتبار است.

10- اگر نتوانید با موفقیت نمره لازم آزمون OAT را کسب کنید، می توانید تا سه بار با فاصله 90 روز در این آزمون شرکت کنید. به منظور شرکت در این آزمون برای بار چهارم، کسب مجوز از موسسه AOA و ASCO ضروری است.

11- آزمون OAT در تمام روزهای سال به جز روزهای تعطیل هفتگی و رسمی برگزار می شود.

نکات مهم در مورد آزمون OAT

نکات مهم در مورد آزمون OAT

سوالات متداول در مورد آزمون OAT

1- آزمون OAT چه نوع آزمونی است؟آزمون OAT به منظور پذیرش در دوره های تخصصی چشم پزشکی دانشگاه های آمریکا و کانادا است.

2- در صورت پذیرفته شدن دانشجویان در آزمون OAT ، چه فرصت های شغلی برای دانشجویان فراهم می شود؟در صورتی که دانشجویی در این آزمون نمره لازم را کسب کند، می تواند در دانشگاه های کانادا و آمریکا ادامه تحصیل دهد و علاوه بر این فرصت شغلی دستیاری چشم پزشکی نیز برای وی فراهم می شود.

3- مهم ترین شرط شرکت در آزمون OAT چیست؟مهم ترین شرط برای شرکت در آزمون OAT این است که دانشجویان سال اول دوره تحصیلی لیسانس را تمام کرده باشند و در دروس فیزیک، زیست شناسی، شیمی و ریاضی بالاترین نمره ها را کسب کرده باشند.

4- آیا نتیجه پذیرش آزمون OAT در کشور کانادا و آمریکا را می توان برای دیگر کشورها نیز مورد استفاده قرار دارد؟خیر. نتیجه پذیرش آزمون OAT در کشور کانادا و آمریکا مختص خود این کشورها است و برای کشورهای دیگر کاربردی ندارد.

5- هزینه شرکت در آزمون OAT در سال 2020 چقدر است؟هزینه شرکت در آزمون OAT در سال 2020 در حدود 490 دلار است که شامل هزینه ارسال نمره خام به همه مراکز دانشگاهی است که در فرم ثبت نام تعیین کرده اید.

6- سوالات آزمون OAT شامل چه درس ها و مباحثی است؟سوالات این آزمون شامل درس های زیست شناسی، شیمی، فیزیک، درک مطلب، منطق و ریاضی و آمار است.

7- سوالات آزمون OAT به چه زبانی طرح می شوند؟سوالات آزمون OAT فقط به زبان انگلیسی طرح می شود، حتی در ایالت کبک کانادا که زبان رسمی فرانسوی است، همه سوالات این آزمون به زبان انگلیسی طرح می شوند.

8- مهلت اعتبار نتیجه آزمون OAT تا چه مدت است؟مهلت اعتبار نتیجه آزمون OAT تا دو سال است. در صورتی که بیشتر از دو سال از تاریخ اعلام نتیجه پذیرش گذشته باشد، متقاضی باید مجددا در این آزمون شرکت و نمره لازم را کسب کند.

9- آیا برای شرکت در آزمون OAT محدودیت سنی وجود دارد؟خیر. محدودیت سنی برای این آزمون وجود ندارد اما متقاضیان باید از سلامت جسمی و ذهنی برخوردار باشند.

10- چند بار می توان در آزمون OAT شرکت کرد؟متقاضیان می توانند تا سه بار با فاصله 90 روز در آزمون OAT شرکت کنند. برای شرکت در این آزمون برای بار چهارم، کسب مجوز از موسسه AOA و ASCO الزامی است.

11- آزمون OAT چند بار در سال برگزار می شود؟آزمون OAT در تمام روزهای سال به جز روزهای تعطیل رسمی و هفتگی برگزار می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *