آزمون ales ترکیه

متقاضیانی که به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با هدف کسب اقامت در ترکیه هستند باید در آزمون ales ترکیه شرکت کنند. ales سالانه دو بار توسط سازمان مرکزی سنجش و جابه جایی دانشجو ترکیه (OSYM) برگزار می شود. امتحان ales به زبان ترکی می باشد. افرادی که با زبان ترکی آشنایی ندارند، می توانند با کسب مدرک تومر (TOMER) این مشکل را حل کنند. شما متقاضیان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

آزمون ales ترکیه چیست؟

ales مخفف Academic Perssonel and Graduate Education Exam می باشد. در کشور ترکیه دو راه برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد: آزمون ales و آزمون GRE. آزمون آلس ترکیه بیشترین تأثیر را در قبولی دانشجویان دارد (در حدود 50 درصد تأثیرگذار است). می توان گفت که این آزمون معادل کنکور ارشد و دکترا در ایران است. OSYM مسئولیت برگزاری این آزمون را بر عهده دارد. همان طور که به آن اشاره شد، این آزمون دو بار در سال (در ماه های مارچ و نوامبر) برگزار می شود.

اطلاعات بیشتر امتحان

سوالات این آزمون به گونه ای طراحی شده اند که فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاه قادر به پاسخگویی آن ها هستند. طبیعتاً رقابت در آزمون و نتایج آن از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از رشته ای به رشته دیگر متفاوت است. حداقل نمره لازم برای قبولی 55 می باشد. کلیه دانشجویانی که در سال آخر تحصیلات تکمیلی و دکترا تحصیل می کنند و همچنین دارندگان مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می توانند در آزمون ALES شرکت کنند. این آزمون دارای نمره منفی است و به ازای هر چهار سوال اشتباه یک پاسخ صحیح حذف می شود. اعلام نتایج این آزمون طی دو تا چهار هفته اعلام می شود.

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده ارائه هر گونه مشاوره در خصوص آزمون ales در کشور ترکیه به هم وطنان عزیز می باشند.

ساختار آزمون آلس ترکیه

آزمون ales از دو بخش محاسباتی (mathematical) و زبانی (linguistic) تشکیل شده است. بخش محاسباتی این آزمون شامل مسائل هندسه، ریاضیات و هوش می شود و بخش زبانی نیز توانایی متقاضیان در معنی کلمات، جمله ها، تکمیل جمله ها و متن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. هدف ales سنجیدن توانایی متقاضیان در زمینه های کلامی، محاسباتی و تفکر منطقی می باشد.

سوالات آزمون ales

آزمون ales ترکیه در مجموع شامل 200 سوال و دارای دو دفترچه می باشد. زمان پاسخ گویی به سوالات این آزمون سه ساعت (180 دقیقه) است. حداقل نمره قبولی در این آزمون 55 بوده که ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد.

سوالات آزمون ales

سوالات آزمون ales

افراد مجاز به شرکت در آزمون

دانشجویانی که شرایط زیر را دارا باشند، می توانند برای امتحان ales اقدام کنند:

  • دانشجویانی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه هستند.
  • شهروندان ترکیه که مایل به رفتن به خارج از کشور برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکترا با حمایت مالی دولت ترکیه هستند.

محل برگزاری آزمون ales

این آزمون از جمله آزمون هایی است که تنها مختص کشور ترکیه می باشد. شرکت در آزمون آلس برای دانشجویان بین المللی این کشور الزامی است و تنها در میان دانشگاه ها و موسسات کشور ترکیه دارای اعتبار است. این آزمون برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تمامی رشته ها به جز رشته های پزشکی است.

قوانین و شرایط شرکت در امتحان

آزمون ales ترکیه مانند تمامی آزمون های محلی و بین المللی دارای شرایط و قوانین خاص خود است که متقاضیان موظف به رعایت آن می باشند. از جمله شرایط شرکت در آزمون به شرح زیر می باشد:

  • همراه داشتن هایلایتر، لاک غلط گیر و مداد رنگی اکیدا ممنوع است.
  • همراه داشتن گذرنامه الزامی است.
  • کپی گذرنامه به هیچ وجه پذیرفته نمی شود.
  • درب حوزه های امتحانی رأس ساعت مقرر بسته خواهد شد و در نتیجه حضور به موقع الزامی است.
  • همراه داشتن دیکشنری و وسایل الکترونیکی الزامی است.
  • همراه داشتن ساعت مچی، خوراکی و کشیدن سیگار ممنوع است.
  • متقاضیان اجازه صحبت با یک دیگر را نخواهند داشت.

ثبت نام در آزمون آلس ترکیه

ثبت نام در آزمون آلس بسیار ساده است. توجه به این نکته الزامی است که آزمون ales به دو صورت کاغذی و اینترنتی برگزار می شود. محل برگزاری آزمون به دلخواه متقاضیان انتخاب می شود و شرایط سنی خاصی برای شرکت در آزمون وجود ندارد. روند ثبت نام در این آزمون به شرح زیر می باشد:

  1. متقاضیان باید وارد سایت gov.tr شده و در سایت ثبت نام کنند.
  2. دفترچه آزمون را دانلود و مطالعه کنند.
  3. حوزه امتحانی خود را مشخص کنند.
  4. بعد از مشخص شده حوزه امتحانی، اطلاعات خود را وارد کنند.
  5. بعد از تکمیل اطلاعات، هزینه آزمون ales را پرداخت کنند.

نکته: ثبت نام در این آزمون باید دو هفته پیش از زمان برگزاری انجام شود و ثبت نام دیر هنگام مشمول پرداخت هزینه اضافی می شود.

هزینه آزمون ales

به طور کلی، هزینه شرکت در آزمون آلس 120 لیر است. البته این میزان هزینه در موسسات مختلف با توجه به امکانات و خدمات ارائه شده متفاوت است که در واقع این تفاوت هزینه سهم خود مرکز برگزاری آزمون می باشد. به عنوان مثال، سیستم تهویه قوی تر، پذیرایی مناسب تر و سایر امکانات از جمله عواملی هستند که باعث می شوند هزینه آزمون برای متقاضیان متفاوت باشد.

هزینه آزمون ales

هزینه آزمون ales

هزینه کلاس های آمادگی

کلاس های آمادگی این آزمون در بسیاری از شهرهای ترکیه و ایران برگزار می شود. این کلاس ها به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می شوند. هزینه شرکت در کلاس ها از موسسه ای به موسسه دیگر متفاوت است اما هزینه آمادگی آزمون در آنکارا در حدود 4000 دلار (33،688.3 لیر) می باشد. هزینه شرکت در کلاس های آنلاین مناسب تر است.

هر گونه سوال در رابطه با ادامه آزمون آلس در کشور ترکیه را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید.

منابع آزمون آلس ترکیه

بر خلاف آزمون های دیگر، منابع آنلاین بسیار کمتری برای آزمون آلس وجود دارد و بیشتر به صورت نکات ارائه شده در کلاس ها، جزوات و کتاب ها است. هر ساله منابع آزمون ales توسط انتشارات یارگی (YARGI)، یدی ایکلیم (YEDIIKLIM) و پگم (PEGEM) منتشر می شوند. باید در نظر داشت که سطح کلی این آزمون در مقایسه با کنکور ایران آسان تر می باشد.

تفاوت آزمون ales ترکیه و آزمون GRE

تفاوت عمده این دو آزمون در زبان آن ها می باشد. آزمون ales تماما به زبان ترکی است و متقاضیان باید به منظور درک بهتر مطالب به این زبان مسلط باشند اما زبان آزمون GRE انگلیسی است. از دیگر تفاوت این دو آزمون با یک دیگر می توان به محل برگزاری آن ها اشاره کرد. آزمون ales در ترکیه و مراکز آموزشی این کشور صورت می گیرد و آزمون GRE در شعب تعیین شده از سوی سازمان سنجش در ایران برگزار می شود.

مدت اعتبار آزمون آلس ترکیه

اعتبار مدرک ales در طی سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است اما طبق آخرین اطلاعیه مرکز سنجش و جابه جایی دانشجویان ترکیه (OSYM) مدرک این آزمون تا حداکثر سه سال معتبر شناخته می شود. توجه به این نکته الزامی است که قبولی در این آزمون تنها 50 درصد قبولی متقاضیان را شامل می شود و جز در کشور ترکیه در جای دیگر معتبر شناخته نمی شود.

سخت یا آسان بودن آزمون ales ترکیه

ales یکی از استانداردترین آزمون های برگزار شده در کشور ترکیه می باشد و سوالات این آزمون بسیار منصفانه هستند. تنها هدف سوالات این آزمون سنجش میزان هوش، تسلط متقاضیان به ریاضی و هندسه و نیز زبان ترکی می باشد. سوالات بسیار واضح بوده و متقاضیان به راحتی متوجه منظور سوالات خواهند شد. شرایط و میزان آمادگی در این آزمون به خود متقاضیان بستگی دارد. به طور کلی، آزمون ales آزمون سختی نبوده و به مراتب از آزمون های داخلی ایران ساده تر و آسان تر است.

سخت یا آسان بودن آزمون ales ترکیه

سخت یا آسان بودن آزمون ales ترکیه

اهمیت بخش های مختلف آزمون آلس ترکیه

همان طور که به آن اشاره شد، این آزمون برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به جز رشته های پزشکی را در کشور ترکیه دارند. بسته به رشته انتخابی متقاضیان بخش های مختلف این آزمون اهمیت پیدا می کند. برای افرادی که قصد تحصیل در رشته هایی مانند اقتصاد، علوم اجرایی و مدیریتی و نیز برخی دیگر از تخصص های مشابه را دارند، بخش یکسانی در ارزیابی دارای اهمیت است. چنان چه آن ها قصد تحصیل در رشته های معماری، علوم پایه و مهندسی را داشته باشند، بخش ریاضی و هوش اهمیت پیدا می کند. برای رشته های حقوق، زبان، جغرافیا و تاریخ و ادبیات، بخش زبانی (linguistic) از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

مزایا و معایب شرکت در آزمون آلس ترکیه

مسلما شرکت در این آزمون مانند سایر آزمون ها با مزایا و معایبی همراه است که بهتر است متقاضیان با آن ها آشنا باشند. از مهم ترین مزایای شرکت در این آزمون امکان نوت برداری، خط کشیدن و نوشتن نکات مهم مد نظر متقاضیان می باشد. این کار به متقاضیان کمک می کند تا بتوانند راحت تر به پاسخ درست برسند. از دیگر مزایای آن می توان به استاندارد بودن و سادگی آزمون آلس اشاره کرد. یکی از بزرگ ترین معایب شرکت در آزمون ales می توان به نگرانی متقاضیان بابت دست خط ناخوانا یا بد نوشتن اشاره کرد (خصوصا اگر چندین بار خط خوردگی وجود داشته باشد). از دیگر معایب می توان به اشتباه وارد کردن جواب درست در پاسخ نامه اشاره کرد. متاسفانه این آزمون تنها در کشور ترکیه برگزار می شود.

سخن آخر

موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با دارا بودن وکلا و مشاوران برجسته و مجرب یکی از برترین موسسه های مهاجرتی در کشور می باشد که می تواند در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ترکیه متقاضیان را راهنمایی و کمک کند. اگر در مورد آزمون ales ترکیه و نیز منابع آزمون آلس ترکیه نیازمند اطلاعات بیشتری می باشید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت و مشهد برخوردار شوید.

سوالات متداول در رابطه با آزمون ales ترکیه

  1. آزمون ales ترکیه چیست؟

    آزمون ales (Academic Perssonel and Graduate Education Exam) آزمونی برای پذیرش دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشور ترکیه می باشد.

  2. آزمون ales ترکیه چند بار در سال برگزار می شود؟

    آزمون ales دو بار در سال برگزار می شود که دانشجویان ایرانی می توانند در هر کدام از آن ها شرکت کنند.

  3. آیا شرکت در آزمون ales دارای شرایط سنی است؟

    خیر، این آزمون دارای شرایط سنی خاصی نمی باشد.

  4. محل برگزاری آزمون ales ترکیه چیست؟

آزمون ales تنها در کشور ترکیه برگزار می شود و دارای حوزه های امتحانی بی شماری است.

  1. دلایل شرکت در آزمون ales ترکیه چیست؟

از جمله دلایل شرکت در آزمون ales می توان به انتخاب بهترین دانشگاه و استاندارد بودن و سادگی آن اشاره کرد.

  1. انواع آزمون ales ترکیه کدام است؟

    آزمون ales دارای دو نوع محاسباتی و زبانی می باشد.

  2. آزمون ales ترکیه دارای چه قسمت هایی است؟

    آزمون ales دارای قسمت های ریاضی، هندسه و هوش و نیز درک مطالب می شود.

  3. زبان آزمون ales ترکیه چیست؟

زبان آزمون ales ترکی می باشد.

  1. نمره قبولی در آزمون ales ترکیه چقدر است؟

    حداقل نمره قبولی در این آزمون برای اکثر دانشگاه های کشور ترکیه 55 است.

  2. هزینه آزمون ales ترکیه چقدر است؟

    هزینه آزمون برای متقاضیان ایرانی 120 لیر ترکیه می باشد.

  3. مدت زمان اعتبار آزمون ales ترکیه چقدر است؟

    مدت زمان اعتبار آزمون سه سال است.

  4. منابع لازم برای آمادگی شرکت در آزمون ales ترکیه کدامند؟

    هر ساله منابع آزمون ales توسط انتشارات یارگی (YARGI)، یدی ایکلیم (YEDIIKLIM) و پگم (PEGEM) منتشر می شوند

  5. آیا آزمون ales ترکیه دارای نمره منفی است؟

    بله، این آزمون دارای نمره منفی است و به ازای هر چهار سوال اشتباه یک پاسخ صحیح حذف می شود.

  6. اعلام نتیجه آزمون ales ترکیه به چه صورت است؟

اعلام نتایج این آزمون طی دو تا چهار هفته اعلام می شود.

  1. مدت زمان آزمون ales ترکیه چقدر است؟

    مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این آزمون سه ساعت (180 دقیقه) می باشد.

  2. تفاوت آزمون ales ترکیه با آزمون GRE چیست؟

    تفاوت عمده این دو آزمون در زبان آن ها می باشد. آزمون ales تماما به زبان ترکی است و متقاضیان باید به منظور درک بهتر مطالب به این زبان مسلط باشند اما زبان آزمون GRE انگلیسی است.

  3. آیا آزمون ales ترکیه آزمون سختی است؟

خیر، ales یکی از استانداردترین آزمون ها است و تنها هدف سوالات این آزمون سنجش میزان هوش، تسلط متقاضیان به ریاضی و هندسه و نیز زبان ترکی می باشد.

  1. معایب شرکت در آزمون ales ترکیه چیست؟

    متاسفانه این آزمون تنها در کشور ترکیه برگزار می شود.

  2. تعداد سوالات آزمون ales ترکیه چقدر است؟

    آزمون در مجموع شامل 200 سوال و دارای دو دفترچه می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *