تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا یکی از گزینه های پرتقاضای متقاضیان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا می باشد. بر این اساس گروه مشاوران و متخصصان مهاجرت موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با تهیه این مقاله به ارائه شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا و شرایط سنی و هزینه تحصیل در این مقطع پرداخته اند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

روند پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا

اخذ پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا فقط از طریق مکاتبه با استاد مشاور و سوپروایزر علمی و اخذ تاییدیه از این استاد مشاور در دانشگاه مورد نظر امکان پذیر است. متقاضی باید استاد مشاور در حوزه تحقیق و پژوهش خود در دانشگاه کانادا را یافته و با ارسال مدارک لازم تاییدیه اخذ پذیرش در مقطع دکترای کانادا را اخذ کند.

شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا

از جمله شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا دارا بودن شرایط تحصیلی و صلاحیت های علمی می باشد. از آنجا که پذیرش مقطع دکترا کانادا به صورت رقابتی می باشد، دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی احتمال اخذ پذیرش را افزایش می دهد. متقاضی با ارسال مدارک زیر برای استاد مشاور و یا سوپروایزر علمی در دانشگاه مورد نظر و اخذ تاییدیه پذیرش تحصیلی را دریافت می کند.

  • دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 7
  • دارا بودن نتیجه آزمون بین المللی GRE
  • دارا بودن انگیزه نامه و توصیه نامه از اساتید مقطع قبل
  • دارا بودن مقاله های منتشر شده در مجلات ISI
  • دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد 2 ساله در رشته مرتبط
  • دارا بودن مدرک کارشناسی 4 ساله در رشته مرتبط
  • دارا بودن پورتفولیو یا نمونه کارهای خلاقانه برای متقاضیان تحصیل در رشته های هنر
  • دارا بودن پروپوزال قوی برای انجام تحقیق و پژوهش
شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا

شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا

اهمیت سوپروایزر علمی

از مهم ترین شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا می توان یافتن سوپروایزر علمی و استاد مشاور را نام برد. چرا که تحصیل دکترا در کانادا فقط با دریافت تاییدیه از طرف سوپروایزر علمی دانشگاه کانادا امکان پذیر است. سوپروایزر علمی با انجام مصاحبه های علمی و بررسی مدارک و سوابق تحصیلی متقاضی پذیرش تحصیلی را صادر می کند.

یافتن سوپروایزر علمی

متقاضی برای یافتن سوپروایزر علمی در دانشگاه های کانادا می تواند از طریق مجله ها و ژورنال های علمی جهان نویسنده های مقاله های تحقیقی مشابه مقاله خود را پیدا کند. متقاضی با یافتن مقاله های مرتبط و نویسنده های این مقاله ها می تواند دانشگاه مورد نظر برای تحصیل در مقطع دکترای کانادا را نیز پیدا کند.

  • متقاضی پس از یافتن استاد مشاور و سوپروایزر علمی می تواند با وی مکاتبه کند و مدارک لازم برای اخذ تاییدیه از وی را دریافت کند.
  • از جمله مدارک مهم که متقاضی می تواند برای اخذ تاییدیه سوپروایزر علمی برای وی ارسال کند، می توان رزومه علمی تحصیلی و مقاله های علمی را نام برد.

اهمیت انگیزه نامه تحصیلی

به طور کلی همه مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی دوره دکترای کانادا اهمیت فراوانی دارند. یکی از این مدارک مهم انگیزه نامه تحصیلی Statement of Purpose است. انگیزه نامه تحصیلی باید رزومه علمی تحصیلی و سوابق علمی متقاضی را دربرگیرد. ذکر دستاوردهای علمی، مقاله های منتشر شده، جوایز جهانی و تجربه های تحقیق و پژوهشی از جمله موارد مهم در نوشتن انگیزه نامه تحصیلی است. متقاضی باید در انگیزه نامه تحصیلی اهداف خود از تحصیل در کشور کانادا را ذکر کند.

از نگاه افسر ویزا بیان اهداف و ذکر اینکه متقاضی پس از تمام شدن دوره تحصیلی قصد ترک کانادا را دارد، حائز اهمیت فراوانی است.

اخذ ویزای تحصیلی

متقاضیان پس از دارا بودن شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا و اخذ پذیرش تحصیلی می توانند برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند. بدین منظور متقاضی باید مدارک زیر را برای اخذ ویزای تحصیلی به سفارت کانادا تحویل دهد:

  • نامه پذیرش از دانشگاه کانادا در مقطع دکترا
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه
  • نمره معدل و GPA بالا در مقطع کارشناسی ارشد
  • نمره آزمون های بین المللی GRE و GMAT
  • مقاله های منتشر شده در مجله های علمی جهان و ISI
  • توصیه نامه های تحصیلی از اساتید مقطع کارشناسی ارشد
  • انگیزه نامه تحصیلی و پاسپورت با اعتبار کافی
  • مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی
  • شناسنامه و اوراق شناسایی و عکس اخیرا گرفته شده

شرایط سنی برای تحصیل دکترا در کانادا

شرایط سنی برای تحصیل دکترا در کانادا و وقفه و گپ تحصیلی از مهم ترین موارد برای تحصیل در دانشگاه های کانادا می باشد. متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های کانادا نباید دارای وقفه و گپ تحصیلی بیش از 3 تا 4 سال از زمان اخذ دیپلم باشند. برای مقطع کارشناسی ارشد این وقفه تحصیلی نباید بیشتر از 5 سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی باشد.

  • شرایط سنی برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی تا 22 سالگی می باشد
  • برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد متقاضی نباید بیشتر از 32 سال داشته باشد.
  • شرایط سنی برای تحصیل دکترا در کانادا خیلی سفت و سخت نمی باشد و متقاضیان حتی با دارا بودن سن بالاتر از 40 تا 45 سال می توانند برای اخذ پذیرش دکترا اقدام کنند.
  • وجود وقفه و گپ تحصیلی برای اخذ پذیرش دکترا کانادا اهمیت زیادی ندارد.

تحصیل دکترا در کانادا و طول مدت تحصیل

طول مدت تحصیل دکترا در کانادا به طور کلی در حدود 3 تا 5 سال و گاهی تا 6 سال می باشد. طول مدت تحصیل دوره دکترا کانادا به کار دانشجویی، انجام تحقیق و پژوهش های درسی و ارائه تز دکترا بستگی دارد. یکی از شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد می باشد. اما برخی برنامه های تحصیلی دکترا امکان تحصیل بدون مدرک کارشناسی ارشد و مستقیم از از کارشناسی به دکترا را فراهم کرده اند.

تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا

یکی از موارد مهم در تحصیل دکترا در کانادا هزینه های تحصیل در این مقطع تحصیلی و امکان اخذ بورسیه های تحصیلی می باشد. متقاضیان با دارا بودن شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی می توانند شرایط تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا را فراهم کنند. در واقع چیزی به نام تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا وجود ندارد، بلکه با برخورداری از بورسیه های تحصیلی متقاضیان می توانند بخش زیادی از هزینه های تحصیل دکترا در کانادا را تامین کنند.

تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا

تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا

بورسیه های تحصیلی

دانشگاه های کانادا در راستای فراهم کردن شرایط تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا بورسیه ها و کمک هزینه های مناسبی را به متقاضیان ارائه می دهند. از جمله این بورسیه های تحصیلی موارد زیر را می توان نام برد:

  • بورسیه وانیر Vanier Canada Graduate Scholarships: این بورسیه مختص دانشجویان مشغول تحصیل در مقطع دکترای رشته های علوم طبیعی، مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم بهداشتی می باشد. این بورسیه به میزان 50.000 دلار کانادا در هر 3 سال تحصیلی مقطع دکترا به متقاضیان اعطا می شود.
  • بورسیه ترودو Trudeau Foundation Doctoral Scholarships: این بورسیه مختص محققان و پژوهشگران در حوزه های رهبری و مدیریت در مقطع دکترا اعطا می شود. این بورسیه به میزان 60 هزار دلار کانادا در هر سال تحصیلی مقطع دکترا در حوزه های تحقیقی اعطا می شود.
  • بورسیه IDRC Doctoral Research Award: این بورسیه مختص متقاضیانی است که از کشورهای در حال توسعه برای تحصیل در مقطع دکترا مهاجرت تحصیلی به کانادا کرده اند. این بورسیه به میزان 20.000 دلار کانادا و از 3 ماه تا 12 ماه به این متقاضیان اعطا می شود.
  • IDRC Research Award این بورسیه مختص متقاضیانی است که در مرکز تحقیقات بین المللی توسعه به تحصیل دوره های کارآموزی تحصیلات تکمیلی می پردازند. این بورسیه به میزان 40.000 دلار کانادا می باشد.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری در مقایسه با دیگر کشورهای انگلیسی زبان آمریکا، انگلستان و استرالیا مناسب تر است. برخی از دانشگاه های کانادا هزینه های تحصیل متقاضیان بین المللی را دو برابر متقاضیان بومی دریافت می کنند. اما برخی دانشگاه ها نیز اقدام به دریافت هزینه های تحصیلی یکسان از متقاضیان بین المللی و بومی کرده اند. به طور کلی هزینه تحصیل در کانادا در مقطع دکتری سالانه در حدود 10.000 تا 20.000 دلار کانادا می باشد.

تحصیل دکترا در کانادا و دانشگاه های برتر

متقاضیان با دارا بودن شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا می توانند در برترین دانشگاه های این کشور تحصیل کنند. برخی از برترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در مقطع دکترا از نظر رتبه بندی جهانی سایت QS 2021 عبارت است از:

  • دانشگاه تورنتو با رتبه یک کشوری و رتبه 29 جهانی
  • دانشگاه مک گیل با رتبه 2 کشوری و رتبه 35 جهانی
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا با رتبه 3 کشوری و رتبه 51 جهانی
  • دانشگاه آلبرتا با رتبه 4 کشوری و رتبه 113 جهانی
  • دانشگاه مونترال با رتبه 5 کشوری و رتبه 137 جهانی
  • دانشگاه مک مستر با رتبه 6 کشوری و رتبه 140 جهانی
  • دانشگاه واترلو با رتبه 7 کشوری و رتبه 173 جهانی
  • دانشگاه وسترن با رتبه 8 کشوری و رتبه 211 جهانی
  • دانشگاه کلگری با رتبه 9 کشوری و رتبه 233 جهانی
  • دانشگاه کوئین با رتبه 10 کشوری و رتبه جهانی 239

کار دانشجویی در کانادا

متقاضیان با تحصیل در مقطع دکترای کانادا می توانند با اخذ مجوز کار دانشجویی به کار و اشتغال بپردازند. به طور کلی متقاضیان می توانند تا 20 ساعت در هفته به کار پاره وقت دانشجویی بپردازند. اما به دلیل وجود کار تحقیقی و پژوهشی در مقطع دکترا و کمبود وقت متقاضیان بیشتر از 10 ساعت در هفته نمی توانند به کار دانشجویی بپردازند.

متقاضیان می توانند به عنوان دستیار آموزشی TA یا دستیار پژوهشی RA به کار در داخل دانشگاه ها بپردازند و ماهانه حقوق دریافت کنند.

اخذ ویزای همراه

متقاضیان با دارا بودن شرایط تحصیل دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا می توانند ویزای همراه را برای همسر و فرزندان خود دریافت کنند. دولت کانادا در راستای اتحاد خانواده و اهمیت به بنیان خانواده قانون صدور ویزای همراه را برای همسر و فرزندان متقاضی فراهم کرده است. بر این اساس همسر متقاضی با دارا بودن مجوز کار کانادا می تواند به کار و اشتغال تمام وقت در این کشور بپردازد.

اخذ اقامت دائم کانادا

شرایط اخذ اقامت کانادا برای دانشجویان دکترا دارا بودن مدرک تحصیلی دکترا و همچنین یافتن کار مناسب می باشد. متقاضیان با یافتن کار مناسب و اخذ ویزای کار کانادا می توانند برای اخذ اقامت کانادا اقدام کنند. از شرایط اخذ اقامت کانادا برای دانشجویان دکترا می توان به کار و اشتغال مستمر، پرداخت بیمه و مالیات و همچنین تسلط کامل به زبان انگلیسی اشاره کرد.

روند اخذ اقامت کانادا برای دانشجویان دکترا

فارغ التحصیلان دوره دکترا کانادا با توجه به کار و اشتغال مستمر و پایه حقوق خود می توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند. اگر شخصی بعد از فارغ التحصیلی دارای ماهانه حقوق و درآمد در حدود 2.248 دلار کانادا باشد، می تواند مجوز اقامت کاری این کشور را اخذ کند. پس از 3 تا 5 سال کار مداوم فارغ التحصیل می تواند اقامت دائم کانادا PR را دریافت کند.

روند اخذ اقامت کانادا برای دانشجویان دکترا

روند اخذ اقامت کانادا برای دانشجویان دکترا

شرایط کار پس از فارغ التحصیلی

اخذ اقامت کانادا برای دانشجویان دکترا با اخذ مجوز کار Post-graduation Work Permit یا PGWP امکان پذیر است. دانشجویان تا 6 ماه پس از تمام شدن دوره تحصیلی دکترا می توانند برای اخذ مجوز کار کانادا اقدام کنند. دانشجویان بر اساس مدت زمان تحصیل در کانادا که از 8 ماه تا 2 سال می باشد، می تواند در این کشور به دنبال کار باشد. در واقع مدت فرصت جستجوی کار در کانادا بر اساس مدت زمان تحصیل در این کشور است.

خدمات موسسه مهاجرتی اصطهباناتی

متقاضیان برای اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی کانادا باید با قوانین مهاجرتی کانادا آشنا باشند. گروه مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با آگاهی از جدیدترین قوانین حقوقی و مهاجرتی کمک می کنند تا متقاضیان بهترین گزینه مهاجرتی را انتخاب کند. این موسسه با دارا بودن تجربه های فراوان در اخذ ویزا و پذیرش تحصیلی و همکاری با مشاوران بین المللی خدمات مشاوره ای مهاجرتی سودمندی را به متقاضیان ارائه می دهند.

سخن آخر

در این مقاله شرایط تحصیل دکترا در کانادا و همچنین شرایط اقامت کانادا برای دانشجویان دکترا مورد بررسی دقیق قرار گرفت. از جمله شرایط تحصیل دکترا در کانادا دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های مورد تایید و اخذ تاییدیه علمی از سوپروایزر علمی در دانشگاه مورد نظر در کانادا می باشد.

اگر در مورد تحصیل در مقطع دکتری در کانادا سوال دارید، با مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید. متخصصان مهاجرت این موسسه برتر در شعبه های تهران، شیراز، تبریز، مشهد، اصفهان و رشت آماده پاسخگویی به متقاضیان گرامی می باشند.

سوال های متداول در مورد تحصیل دکترا در کانادا

  1. پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا از چه طریقی امکان پذیر است؟

اخذ پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا فقط از طریق مکاتبه با استاد مشاور و سوپروایزر علمی و اخذ تاییدیه از این استاد مشاور در دانشگاه مورد نظر امکان پذیر است.

  1. شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا چیست؟

دارا بودن شرایط تحصیلی و صلاحیت های علمی و دارا بودن رزومه علمی تحصیلی قوی

  1. چه مدارکی را متقاضی باید برای استاد مشاور و یا سوپروایزر علمی ارسال کند؟

مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس 7، نتیجه آزمون بین المللی GRE،  انگیزه نامه و توصیه نامه از اساتید مقطع قبل، مقاله های ISI، مدرک کارشناسی و مدرک کارشناسی

  1. روند یافتن سوپروایزر علمی در دانشگاه های کانادا چگونه است؟

متقاضی می تواند از طریق مجله ها و ژورنال های علمی جهان نویسنده های مقاله های تحقیقی مشابه مقاله خود را پیدا کند.

  1. مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی کانادا کدامند؟

نامه پذیرش از دانشگاه کانادا در مقطع دکترا، مدرک مهارت زبان انگلیسی، نمره معدل و GPA بالا در مقطع کارشناسی ارشد، نمره آزمون های بین المللی GRE و GMAT، مقاله های ISI

  1. آیا امکان تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا وجود دارد؟

در واقع چیزی به نام تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کانادا وجود ندارد، بلکه با اخذ از بورسیه های تحصیلی متقاضی می تواند بخش زیادی از هزینه های تحصیل در کانادا را تامین کنند.

  1. بورسیه وانیر کانادا برای تحصیل دکترا در چه رشته هایی است؟

این بورسیه مختص دانشجویان مشغول تحصیل در مقطع دکترای رشته های علوم طبیعی، مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم بهداشتی می باشد.

  1. میزان بورسیه وانیر چقدر است؟

این بورسیه به میزان 50.000 دلار کانادا در هر 3 سال تحصیلی مقطع دکترا به متقاضیان اعطا می شود.

  1. آیا امکان اخذ ویزای همراه برای تحصیل دکترا در کانادا وجود دارد؟

    بله، متقاضیان با دارا بودن شرایط تحصیل دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا می توانند ویزای همراه را برای همسر و فرزندان خود دریافت کنند.

  2. آیا امکان اخذ اقامت دائم کانادا با تحصیل دکترا وجود دارد؟

    بله، متقاضیان با یافتن کار مناسب و اخذ ویزای کار کانادا می توانند برای اخذ اقامت کانادا اقدام کنند.

  3. شرایط اخذ اقامت کانادا برای دانشجویان دکترا کدامند؟

کار و اشتغال مستمر، پرداخت بیمه و مالیات و همچنین تسلط کامل به زبان انگلیسی

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *