مهندسی پزشکی در آلمان

برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در آلمان ابتدا باید با شرایط کلی آن آشنا شوید. رشته مهندسی پزشکی در واقع ترکیبی از مهندسی و پزشکی می باشد. این رشته یکی از محبوب ترین رشته های کشور آلمان است که سالانه دانشجویان بین الملی زیادی را برای پذیرش در این رشته جذب می کند. با این مقاله که توسط موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی تهیه گردیده همراه باشید تا با ادامه تحصیل در رشته حقوق در آلمان آشنا شوید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل در رشته مهندسی پزشکی آلمان

از شرایط ادامه تحصیل مهندسی پزشکی در آلمان، مدرک زبان ایلتس است. تمامی متقاضیان باید حداقل مدرک زبان ایتلس ۶ و سطح زبان آلمانی   c1را برای پذیرش در دانشگاه های آن کشور داشته باشند.

شرایط ورود به رشته مهندسی پزشکی در آلمان

اگر داوطلبان و متقاضیان رشته مهندسی پزشکی حدوداً یک سال، در یکی از دانشگاه های ایران درس بخوانند می توانند بدون گذراندن دوره کالج به صورت کاملاً مستقیم وارد مقطع لیسانس شوند و ادامه تحصیل بدهند. نکته دیگر دارا بودن معدل حداقل ۱۷ برای پذیرفش در دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی است.

شرط معدل و دوره زمانی تحصیل رشته مهندسی پزشکی

هر دانشکده می تواند شرایط مخصوص به خود را برای پذیرفتن دانشجویان خود داشته باشد. اما همه دانشجویان باید حدوداً معدلی بین ۱۵ یا۱۷ داشته باشند تا بتوانند، در آزمون ورودی دانشکده ها ثبت نام کنند. مهندسی پزشکی در آلمان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا وجود دارد که هر کدام از مقاطع شرایط خاص و دوره زمانی متفاوت برای فارق التحصیل شدن دارند.

کارشناسی مهندسی پزشکی

کارشناسی مهندسی پزشکی در آلماندر دوره کارشناسی یا لیسانس تمامی متقاضیان باید مدارک زبان خود را به دانشگاه ارائه داده و انگیزه نامه خود را نیز تحویل دهند. این دوره حدودا ۴ سال در ۷ ترم به دانشجویان ارائه خواهد شد. زبان دروس ارائه شده انگلیسی و آلمانی است. در این مقطع دروس پایه و دروس عمومی برای تمامی دانشجویان در نظر گرفته شده است.

کارشناسی مهندسی پزشکی در آلمان

مقطع کارشناسی ارشد

ارشد مهندسی پزشکی در آلمان به گونه‌ای است که حتماً باید مدرک کارشناسی خود را به زبان انگلیسی و زبان آلمانی ترجمه کرده و به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهید. معدل شما باید حداقل بین ۱۵ تا ۱۷ باشد. ۲ توصیه نامه نیز از سوی اساتید معتبر و بنام ایران را به همراه انگیزه نامه خود ضمیمه مدارک اصلی خود کنید. زمان اتمام دوره فوق لیسانس رشته مهندسی پزشکی در آلمال حدوداً ۴ ترم بوده و شامل ۲ سال می باشد. موضوع دروس ارائه شده نیز دروس پایه و پایان نامه است.

مقطع دکترا

برای گذراندن این مقطع در دانشگاه‌ های آلمان باید حتماً زبان انگلیسی را به صورت کامل بلد باشید و مدارک آیلتس و تافل خود را با نمره ۶ به دانشگاه‌های مورد نظر خود ارائه دهید. مدرک کارشناسی ارشد نیز به همراه معرفی نامه اساتید دانشگاه و پایان نامه و رزومه قوی می‌تواند باعث شود در گزینش دانشگاه امتیازات مثبتی را بدست آورید.

هزینه تحصیل

هزینه ادامه تحصیل در کشور آلمان کاملا رایگان است. رشته مهندسی پزشکی یکی از رشته های پر مخاطب در این کشور است که در دانشگاه های خصوصی و دولتی آلمان ارائه شده است اما دانشکده های خصوصی برای دانشجویان بین الملی مبلغی را بابت شهریه دریافت می کنند.

تحصیل رایگان در کشور آلمان

درست است که نظام آموزشی و پرورشی کشور آلمان رایگان بوده اما تمامی دانشجویان و دانش آموزان برای آنکه بتوانند در دانشگاه‌ها و مدارس این کشور ثبت ‌نام کنند باید دارای شرایط لازم باشد.

البته در کنار بسیاری از دانشگاه‌های دولتی که این کشور برای افراد جامعه خود تدارک دیده دانشگاه‌های خصوصی نیز وجود دارند که از نظر تربیتی و سطح آموزشی هیچ تفاوتی بین این دو دانشگاه به چشم نمیخورد.

هزینه تحصیل در مقاطع تکمیلی دانشگاه های آلمان

نکته قابل ذکر این است که هزینه تحصیل دانشجویان در تمامی مقاطع به نوع رشته و محل پذیرش دانشگاه انتخابی آن‌ها دارد. البته سطح کیفیت و نوع زندگی دانشجو نیز در این هزینه‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی

متقاضیانی که تسلط کافی به زبان آلمانی دارند، می‌توانند در دانشگاه‌های دولتی آلمان ثبت ‌نام کرده و هزینه رایگان برای تحصیل خود داشته باشند و تنها با دویست و پنجاه یورو در سال می‌توانند ادامه تحصیل دهند. اما اگر این متقاضیان بخواهند در دانشگاه های خصوصی اقدام به تحصیل کنند باید حدوداً بین ۲0 تا ۵۰ هزار یورو در سال را برای پرداخت شهریه خود کنار گذاشته تا بتوانند ادامه تحصیل کنند.

هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های آلمان، شما  باید به زبان انگلیسی و آلمانی تسلط کافی را داشته باشید. افرادی که بتوانند در دانشگاه‌های دولتی ثبت‌ نام کنند تحصیل آن‌ها به صورت رایگان بوده، زیرا زبان آلمانی می‌تواند کمک زیادی در پذیرفتن آن‌ها در دانشگاه‌های دولتی انجام دهد. اما اگر به زبان انگلیسی مسلط هستند تنها می‌توانند در دانشگاه‌های خصوصی ثبت ‌نام کنند که باید حدوداً بین ۱۰ تا ۴۰ هزار یورو شهریه پرداخت کنند.

هزینه مقطع دکترا

هزینه تحصیل در مقطع دکترای کشور آلمان کاملاً رایگان می‌باشد و می توان در مواقعی نیز از دانشگاه کمک‌هزینه تحصیلی دریافت کرد. زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی است.

دانشگاه های رشته مهندسی پزشکی در آلمان 

دانشگاه RWTH Aachen

دانشگاه آخن یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه فنی آلمان به شمار رفته و جزو ۵ دانشگاه برتر اروپا شناخته شده است. رتبه دانشگاه آخن در مجله تایمز ۹۹ است. این دانشگاه یک دانشگاه تحقیقی نیز می باشد و تحقیقات بسیار گسترده‌ای را در تمامی زمینه ها خصوصاً در رشته مهندسی پزشکی انجام داده است.

شرایط عمومی دانشگاه آخن

دانشگاه آخن بیشترین رشته‌های خود را در علوم طبیعی مهندسی و مهندسی پزشکی ارائه داده است. برای پذیرفته شدن در این دانشگاه باید مهارت‌های زبان خود را اثبات کنید. شما باید کپی گواهی زبان را نیز به این دانشگاه ارائه دهید. این دانشگاه حدوداً ۱۰ دانشکده داشته و شهریه ای برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل دریافت نخواهد کرد و دانشجو باید تنها برای استفاده از امکانات حمل‌ونقل عمومی خوراک و مسکن هزینه خود را پرداخت کند.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی RWTH Aachen مراجعه کنید.

دانشگاه HIEDELBERG UNIVERSITY

یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان بوده و در لیست بهترین دانشگاه های تحقیقاتی اروپا از آن نام برده شده‌است .

این دانشگاه حدوداً ۱۲ دانشکده دارد و به مدرک زبان اهمیت زیادی می دهد. برای پذیرفته شدن در این دانشگاه باید تمامی گواهی های لازم برای اثبات مهارت زبان را داشته باشید. این دانشگاه مانند دانشگاه آخن هیچ نوع شهریه برای ثبت‌نام دریافت نخواهد کرد و حدود ۳۰ یورو در ابتدای ترم از هر دانشجو دریافت می کند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام دانشگاه هایدلبرگ 

  1. نمره تافل کاتبی: ۵۷۰
  2. نمره تافل کامپیوتری: ۲۳۰
  3. نمره تافل اینترنتی: ۸۰
  4. نمره آیلتس: بالای ۶/۵
  5. Zentrales sprachlabor حداقل خوب
  6. مدرک DSH سطح ۲ به بالا

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی HIEDELBERG UNIVERSITY مراجعه کنید.

دانشگاه TUBICEN UNIVERSITY

دانشگاه TUBINGEN UNIVERSITYیکی دیگر از دانشگاه‌های قدیمی آلمان است که بیشتر علوم طبیعی و انسانی را در خود جای داده است. حدوداً هر ترم ۱۴۳ یروو از تمامی دانشجویان دریافت می شود که ۷۰  یورو آن را برای سرویس‌های اجتماعی قرار داده شده است. البته ناگفته نماند که این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بعضی از رشته‌ها شهریه را افزایش داده است.

  1. مدارک لازم جهت ثبت نام در دانشکده توبینگن
  2. آیلتس مقطع کارشناسی حداقل نمره 5/5
  3. آیلتس مقطع کارشناسی ارشد حداقل نمره 6
  4. آیلتس مقطع دکتری حداقل نمره 5/6
  5. تافل به صورت اینترنتی مقطع کارشناسی حداقل نمره 75
  6. تافل به صورت اینترنتی مقطع کارشناسی ارشد حداقل نمره 80
  7. تافل به صورت اینترنتی مقطع دکتری حداقل نمره 90
  8. تافل به صورت کتبی مقطع کارشناسی حداقل نمره 500
  9. تافل به صورت کتبی مقطع کارشناسی ارشد حداقل نمره 550
  10. تافل به صورت کتبی مقطع دکتری حداقل نمره 580

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی TUBINGEN UNIVERSITY مراجعه کنید.

دانشگاه TUBINGEN UNIVERSITYدانشگاه TUBICEN UNIVERSITY

دانشگاه TU MUNICH

این دانشگاه یکی از برجسته‌ترین مؤسسه فناوری و دانشگاه تحقیقاتی آلمان است که به دانشکده فنی مونیخ معروف می باشد. این دانشکده بیشتر اعتبار خود را برای رشته‌های مهندسی و مهندسی پزشکی خود دارد.

اعتبار این دانشگاه به‌قدری زیاد است که هر فردی اگر در این دانشکده درس بخواند به احتمال ۹۷ درصد در عرض یک ‌سال می‌تواند شغل مورد نظر خود را پیدا کند. از نقاط مهم نسبت به این دانشگاه ارائه مدرک زبان و رتبه 46 دانشکده در مجله تایمز است.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی TU MUNICH مراجعه کنید.

دانشگاه SAARLAND UNIVERSITY

این دانشگاه یک دانشگاه آلمانی فرانسوی بوده و درست در بین مرز آلمان و فرانسه قرار دارد و ۶ دانشکده دارد و مبلغی بین دویست و هشت یورو برای خدمات دانشجویی خود دریافت خواهد کرد.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی SAARLAND UNIVERSITY مراجعه کنید.

موقعیت کار پس از تحصیل رشته مهندسی پزشکی در آلمان

رشته مهندسی پزشکی آلمان آینده بسیار خوبی دارد و می‌توان در تمامی زیرشاخه‌های آن شغل بسیار مناسبی را با درآمد بالا پیدا کرد. دلیل این موقعیت مناسب صنعتی بودن کشور آلمان است که به رشته مهندسی اهمیت بسیار زیادی می دهد. از آنجا که رشته مهندسی پزشکی یکی از رشته‌های مناسب مهندسی به شمار می آید، بازار کار پر رو نقی دارد.

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی در آلمان

کشور آلمان با توجه به مدرک تحصیلی و سابقه کاری و رزومه و مهارت‌های تکمیلی که هر فرد دارد می‌تواند کار خاص با درآمد مناسب را برای او ایجاد کند اما به صورت کلی آمار درآمد متخصصان مهندسی پزشکی که سابقه چندانی در این کار ندارند، حدوداً بین 2500 تا 6000 یورو در ماه است که این مبلغ بدون محاسبه مالیات و کسر درآمد این افراد بیان شده است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی رشته مهندسی پزشکی در آلمان 

اخذ ویزای تحصیلی رشته مهندسی پزشکی در آلماندانشگاه های آلمان در هر مقطع مدارک مورد نیاز خاص خود را احتیاج دارند که تمامی دانشجویان و متقاضیان پذیرش در آن دانشگاه باید از آن پیروی کنند که ما در این قسمت به بررسی شرایط و مدارک لازم برای پذیرش ویزای تحصیلی در آلمان در تمامی مقاطع دانشگاهی خواهیم پرداخت.

اخذ ویزای تحصیلی رشته مهندسی پزشکی در آلمان

مدارک مورد نیاز برای مقطع کارشناسی رشته مهندسی پزشکی در آلمان 

تمامی کشورها از دانشجویان بین الملی انتظار دارند که در امتحانات ورودی شرکت کنند. اولین مدرک لازم برای پذیرش در این دانشگاه گواهی‌نامه تحصیلات دبیرستانی است. یعنی شما باید گواهی اتمام دوازده‌ ساله دبیرستان خود را به دانشگاه تقدیم کنید تا دانشگاه بتواند صلاحیت شما را از کشوری که زندگی می‌کنید، دریافت کند.

مهلت زمان ارسال مدارک

بعضی از دانشگاه‌های آلمانی یک دوره آموزشی برای دانش آموزانی که خواهان امتحان ورودی هستند برگزار می‌کنند که متقاضیان باید ۶ ماه تا ۱ سال قبل از شروع ترم در آن دوره شرکت کنند. مهلت زمان ارسال مدارک نیز قبل از شروع ترم سپتامبر می باشد.

مدارک مورد نیاز برای مقطع کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در آلمان 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام برای مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی در آلمان به شرح زیر است:

  • ارائه مدارک تحصیلی دوره قبل یعنی کارشناسی ارشد که مورد تأیید کشور آلمان باشد.
  • ارائه مدارک هویتی مانند پاسپورت و کارت شناسایی فرد متقاضی
  • داشتن مدرک زبان آلمانی و انگلیسی با توجه به شرایط دانشگاه انتخابی فرد متقاضی
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه یا مؤسسه آموزشی در آلمان
  • داشتن تمکن مالی برای طول دوره قبل از یافتن شغل پاره‌وقت
  • داشتن بیمه شخصی و ۲ قطعه عکس

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در مقطع دکترای رشته مهندسی پزشکی در آلمان

همان‌طور که می‌دانید دانشکده‌های زیادی در کشور آلمان وجود دارند اما همه آن‌ها مقطع دکترا را ارائه نمی دهند و تنها مؤسسات تحقیقاتی که با دانشگاه‌های معتبر همکاری دارند می توانند دانشجویان دکترا را پذیرش کنند. اما برای پذیرش در این مقطع  دانشجویان باید مدارک ۱۲ ترم به صورت آکادمیک قبل  از دکترا، را داشته باشند.

سخن پایانی

برای مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان و اخذ پذیرش برای تحصیل رشته مهندسی پزشکی در آلمان و اطلاع از مقاطع این رشته از جمله کارشناسی، ارشد مهندسی پزشکی و دکتری می توانید با مشاوران مجرب موسسه اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی می تواند با ارائه مشاور های مناسب با توجه به شرایط شما، امکان دریافت ویزای تحصیلی را ایجاد کند.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در آلمان

  1. آیا دانشگاه‌های آلمان مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی را برای تحصیل رشته مهندسی پزشکی لازم می دانند؟

بله، تمامی دانشگاه های آلمان، رشته‌ها را به زبان های آلمانی و انگلیسی ارائه خواهند داد. به همین دلیل ارائه مدرک زبان برای آنها ضروری می باشد.

  1. محدودیت سنی پذیرش در رشته مهندسی پزشکی کشور آلمان چگونه است؟

برای مقاطع کارشناسی بین ۱۸ تا ۲۲ سال و برای مدارک بالاتر بالای ۲۲ تا ۳۰ سال باید اقدام کرد.

  1. معدل مورد نیاز برای ورود به دانشگاه یا آلمان در رشته مهندسی پزشکی چیست؟

آلمان برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی بر روی معدل آن‌ها حساسیت بیشتری نشان می دهد. پس توصیه می‌شود که معدل بالای ۱۷ داشته باشید تا بتوانید تاثیر مثبتی در  مصاحبه‌های دانشگاه‌ها داشته باشید.

  1. اعتبار دانشگاه های آلمان برای رشته مهندسی پزشکی به چه صورت است؟

دانشگاه های آلمان دارای اعتبار بسیار زیادی هستند. اگر در یکی از دانشگاه های دولتی این کشور قبول شوید، می توانید در همه جای جهان شغل داشته باشید.

  1. هزینه تحصیل رشته مهندسی پزشکی در آلمان چگونه است؟

باید اشاره داشت که تمامی دانشگاه های آلمانی زبان رایگان

  1. وضعیت ویزای تحصیلی کشور آلمان برای رشته مهندسی پزشکی چگونه است؟

ویزای تحصیلی کشور آلمان در تمامی مقاطع آموزشی و تحصیلات عالیه وجود دارد. این ویزا مدت زمان مشخصی دارد که طبق سابقه افراد ممکن است تا 18 ماه طول بکشد.

  1. چگونه می توان در دانشگاه های آلمان برای رشته مهندسی پزشکی ادامه تحصیل داد؟

ابتدا باید مدارک ۱۲ گانه دیپلم را داشته باشید. بعد مدارک زبان آلمانی و انگلیسی را نیز به دانشگاه ارائه دهید.

  1. آیا می توان ار ایران در مقطع کارشناسی مهندسی پزشکی آلمان ادامه تحصیل داد؟

دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی ایران یکسال تحصیل کرده‌اند، می تواند با پذیرش در یکی از دانشگاه های المان بدون گذراندن دوره کالج ادامه تحصیل دهند.

  1. مقاطع تحصیلی رشته مهندسی پزشکی آلمان چگونه است؟

سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا موجود است.

  1. بهترین دانشگاه های المان در رشته مهندسی پزشکی کدام اند؟

دانشگاه TU MUNICH

دانشگاه SAARLAND UNIVERSITY

دانشگاهRWTH Aachen

  1. برای پذیرش در مقطع دکترا باید چه مدارکی داشته باشیم؟

شما باید یک رزمه قوی برای پذیرش داشته باشید زیرا تعداد محدودی از دانشگاه ها دانشجوی دکترا می پذیرند. پروپوزال نهایی شما و ایده دکترا از مهم ترین شرایط پذیرش است.

3.3/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *