مقایسه تحصیل در ایتالیا و اسپانیا

کشورهای ایتالیا و اسپانیا جزء کشورهای اروپایی با دانشگاه‌های بسیار معتبر و تراز اول جهانی هستند و همچنین شرایط زندگی در این کشورها بسیار ایده‌آل می‌باشد، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین المللی با هدف تحصیل رایگان در اسپانیا یا ایتالیا به مهاجرت به این کشورها فکر می‌کنند، هر چند با توجه به اینکه تحصیل در ایتالیا و اسپانیا مزیت‌های فراوانی برای دانشجویان به همراه دارد، به همین دلیل انتخاب یکی از این کشورها به عنوان مقصد تحصیلی کمی سخت گردیده است. به همین جهت بهتر است قبل از انتخاب یکی از این دو کشور برای تحصیل، شرایط آنها را مورد بررسی قرار داد که از جمله موارد مهم جهت بررسی می‌توان به میزان شهریه دانشگاه، دانشگاه‌‌های برتر این کشورها، امکان انجام کار دانشجویی به هنگام تحصیل، دریافت اقامت بعد از تحصیل و … اشاره کرد. بنابراین اگر قصد تحصیل در اروپا و در دانشگاه‌های ایتالیا یا اسپانیا را دارید، در این مقاله به مقایسه شرایط تحصیل در ایتالیا و اسپانیا می‌پردازیم تا شما عزیزان بتوانید با اطلاع و آگاهی بیشتری به مهاجرت تحصیلی خود به این کشورها بپردازید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

بررسی دانشگاه های ایتالیا و اسپانیا

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به هنگام انتخاب تحصیل در ایتالیا یا اسپانیا باید به آن توجه نمود، بررسی شرایط دانشگاه‌های دو کشور ایتالیا و اسپانیا می‌باشد. معمولاً دانشگاه‌های هر دو کشور جزء معتبرترین و بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند و اگر به وبسایت‌های برتر دانشگاه‌های جهان همچون QS مراجعه نمایید، خواهید دید که نام دانشگا‌ه‌های ایتالیا و اسپانیا در رتبه‌های بالایی جهان قرار گرفته‌اند. موسسه QS در سال ۲۰۲۱ تعداد دانشگاه‌های برتر هر دو کشور را معرفی نموده که معمولا این موسسه برای ارزیابی این دانشگاه‌ها مولفه‌های مختلفی را در نظر گرفته است که برخی از آنها شامل شهرت و اعتبار علمی، شهرت و اعتبار کاری، نسبت استاد به دانشجو، میزان ارجاع به ازای هر استاد، نسبت اساتید بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین المللی و … می‌باشد.

بنابراین با توجه به آمارهای نشان داده شده در این وب سایت، ایتالیا با داشتن ۳۶ دانشگاه و اسپانیا با داشتن ۲۶ دانشگاه، در بین هزاران دانشگاه مطرح جهان از کشورهای برجسته اروپایی به شمار می‌آیند که براساس تعداد دانشگاه‌های بالایی که دارند، در این لیست قرار گرفتند. مطابق با این رتبه بندی به ترتیب دانشگاه پلی تکنیک میلان با رتبه ۱۳۷، دانشگاه بولونیا با رتبه ۱۶۰ و دانشگاه ساپینزا رم با رتبه ۱۷۱ توانسته‌اند جزء سه دانشگاه برتر ایتالیا معرفی شوند. همچنین در جدیدترین لیست رتبه بندی QS در سال ۲۰۲۱ برخی از  رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های ایتالیا به قرار زیر هستند:

 دانشگاه های ایتالیا رتبه QS
دانشگاه نرماله204
دانشگاه پادوا216
دانشگاه میلان316
دانشگاه پلی‌تکنیک تورین308
دانشگاه پیزا383
دانشگاه پانل392

همچنین در رتبه بندی دانشگاه‌های کشور اسپانیا در سال ۲۰۲۱ این دانشگاه‌ها، نیز دارای رتبه‌های بالایی بودند که از جمله می‌توان به دانشگاه بارسلونا که در رتبه ۱۸۳ قرار گرفته است و دانشگاه مستقل مادرید در رتبه ۲۰۰ و دانشگاه کمپلوتنسه مادرید در رتبه ۲۰۶ از جمله برترین دانشگاه‌های اسپانیا به شمار می‌آیند. بنابراین با توجه به لیست وب سایت QS، تعداد دانشگاه ایتالیا نسبت به تعداد دانشگاه‌های اسپانیا در این لیست در سال ۲۰۲۱ بیشتر است و در نتیجه می‌توان گفت که دانشگاه های ایتالیا در سال ۲۰۲۱ دارای عملکردی بهتر بودند.

مقایسه تحصیل در ایتالیا و اسپانیا

مقایسه تحصیل در ایتالیا و اسپانیا

مقایسه تفاوت هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا و اسپانیا

از موارد مهم دیگر که در تصمیم‌گیری جهت انتخاب تحصیل در اسپانیا یا ایتالیا موثر است، مقایسه هزینه‌های تحصیل و زندگی در هنگام تحصیل در این کشورها می‌باشد که در ادامه مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا

شهریه‌های دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا با توجه به موارد مختلفی همچون نوع مقطع تحصیلی، نوع رشته، نوع دانشگاه و … متفاوت می‌باشند و می‌توان گفت به طور متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا برای یک سال تحصیلی مابین صفر تا 5000 هزار یورو متغیر است، اما این مبلغ برای دانشجویانی که در خارج از اتحادیه اروپا هستند، ممکن است در بعضی از دوره‌ها بیشتر باشد.
بنابراین دانشجویان بین المللی که قصد دارند، ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند، باید به وب سایت دانشگاه‌های این کشور مراجعه کنند و از بخش میزان شهریه دانشگاه‌ها با توجه به مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر خود اطلاعات کامل و جامعی در مورد میزان شهریه‌شان در یک سال تحصیلی به دست آورند. در ادامه به بررسی برخی از دانشگاه‌های ایتالیا و متوسط میزان شهریه آنها در یک سال تحصیلی در جدول زیر می‌پردازیم:

دانشگاه های ایتالیا متوسط شهریه در یک سال تحصیلی
دانشگاه سنت آنا۴۰۰۰ یورو
دانشگاه بولونیا۳۰۰۰ یورو
دانشگاه پادوا۴۰۰۰ یورو
دانشگاه پلی تکنیک میلان۳۹۰۰ یورو
دانشگاه ترنتو۴۰۰۰ یورو
دانشگاه تورین۲۸۰۰ یورو
دانشگاه سیه نا۱۸۰۰ یورو
دانشگاه پلی تکنیک میلان ۳۳۰۰ یورو

همچنین هزینه زندگی دانشجویان بین المللی در شهرهای مختلف ایتالیا متفاوت است و می‌توان گفت دانشجویان برای موارد مختلفی همچون هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، کتاب و .. ماهیانه بین 600 تا 700 یورو در ماه پرداخت خواهند کرد. همچنین دانشجویان برای کاهش هزینه‌هایشان، می‌توانند در خوابگاه‌ها، آپارتمان‌های اشتراکی و … زندگی نمایند. بعلاوه داشتن بورسیه تحصیلی ایتالیا نیز میتواند در مدیریت هزینه کمک شایانی نماید.

بررسی هزینه تحصیل و زندگی در اسپانیا

در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا، شهریه توسط دولت این کشور تعیین خواهد شد و در واقع این کشور اروپایی دارای پایین‌ترین میزان شهریه در دانشگاه‌هایش در بین سایر کشورهای اروپایی خواهد بود. شهریه دانشگاه های اسپانیا براساس مبلغی که برای هر واحد درسی در نظر گرفته می‌شود و تعداد واحدهای درسی اخذ شده در ترم تعیین می‌گردد، اما ممکن است کسی درسی را حذف کند یا برای بار دوم یا سوم آن را بگیرد که در این صورت شهریه آن متفاوت خواهد بود.

می‌توان گفت شهریه دانشگاه‌های اسپانیا نیز با توجه به نوع شهر محل تحصیل، نوع دانشگاه، نوع مقطع تحصیلی و نوع رشته تحصیلی تعیین می‌گردد و به طور کلی هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا ۲۰۰۰ یورو در سال است و در مقطع کارشناسی ارشد در سال بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو می‌باشد و در مقطع دکترا نیز در یک سال ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو خواهد بود. دانشگاه‌های خصوصی در اسپانیا هزینه‌های مختص به خودشان را دارند و ممکن است تا ۲۰ هزار یورو در سال نیز شهریه داشته باشند. به طور کلی متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا به صورت ماهیانه بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو است که این هزینه با توجه به سبک زندگی افراد و شهری که در آن زندگی می‌کنند، ممکن است دارای تفاوت‌های نیز باشد. گفتنی است با اخذ بورسیه تحصیلی اسپانیا می توان هزینه های فوق را به شکل چشمگیری کاهش داد.

مقایسه شرایط پذیرش از دانشگاه های ایتالیا و اسپانیا

برای آنکه دانشجویان بین المللی بتوانند در مورد شرایط پذیرش دانشگاه ایتالیا و اسپانیا اطلاعات بیشتری کسب کنند در ادامه مقاله به مقایسه شرایط تحصیل بین ایتالیا و اسپانیا و نحوه پذیرش آنها با یکدیگر می‌پردازیم که با نگاه کلی می‌توان گفت پذیرش از دانشگاه ایتالیا نسبت به دانشگاه اسپانیا راحت‌تر است.

شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا و دانشگاه‌های معتبر این کشور نیاز به ویزای تحصیلی ایتالیا است و یکی از مهمترین مدارک جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در دوره‌های زبان انگلیسی، داشتن مدرک زبان انگلیسی و برای دوره‌های ایتالیایی، داشتن مدرک زبان ایتالیایی می‌باشد. بنابراین افراد می‌توانند در ابتدا بدون داشتن مدرک زبان پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود را در ایتالیا دریافت کنند و از آنجایی که برای پذیرش تحصیلی در ایتالیا شرط معدل ملاک نیست، به راحتی امکان پذیرش تحصیلی وجود دارد.

برای ورود به بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا هیچ گونه آزمون ورودی گرفته نمی‌شود، اما برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا یک آزمون ورودی گرفته خواهد شد، مثلاً برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی باید دانشجویان بین المللی در آزمونIMAT شرکت کنند. لازم به ذکر است دانشگاه‌های ایتالیا جهت پذیرش دانشجویان به شرایط سنی اهمیت نمی‌دهند و در این مورد سختگیری نخواهند کرد.

همچنین در دانشگاه‌های ایتالیا دانشجویان با داشتن گپ تحصیلی نیز می‌توانند ادامه تحصیل بدهند و درخواست پذیرش از دانشگاه مورد نظرشان را بنمایند. بنابراین شرایط پذیرش دانشگاه‌های ایتالیا با بیان ساده به قرار زیر است:

  • امکان دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان
  • اهمیت نداشتن معدل برای دریافت پذیرش
  • بدون گذراندن آزمون ورودی
  • بدون محدودیت سنی
  • داشتن گپ تحصیلی

شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه های اسپانیا

شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه اسپانیا با توجه به نوع مقطع تحصیلی آنها متفاوت است، مثلاً برای تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا، دانشجویان پس از انتخاب رشته مورد نظر، باید دوره کالج یعنی آمادگی برای آزمون ورودی که ۹ ماه زمان می‌برد را سپری کنند، سپس در آزمون ورودی شرکت نمایند تا بتوانند وارد دانشگاه‌های اسپانیا گردند.

معمولا دانشجویان برای گرفتن ویزای تحصیلی کارشناسی در اسپانیا نیاز به مدرک زبان ندارند، اما اگر دارای مدرک زبان اسپانیایی باشند، امتیاز ویژه‌ای برای آنها محسوب خواهد شد.

همچنین دانشجویان برای پذیرش از دانشگاه اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد نیز نیاز به مدرک ندارند، اما شرکت در دوره‌های انگلیسی زبان و گرفتن مدرک زبان مربوطه، به هنگام اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و ویزای تحصیلی به آنها کمک زیادی خواهد کرد و بدین ترتیب به هنگام پذیرش در رشته‌های مورد علاقه خود همچون تحصیل پزشکی در اسپانیا، تحصیل تجارت در اسپانیا و …با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

مقایسه تحصیل در ایتالیا و اسپانیا

جمع بندی

در این مقاله به مقایسه شرایط تحصیل در ایتالیا و اسپانیا در سال ۲۰۲۱ پرداختیم تا دانشجویان بتوانند با توجه به شرایط تحصیل در دو کشور، مزیت‌ها و معایب زندگی در هر دو کشور، زبان و … تصمیم نهایی را جهت مهاجرت به ایتالیا یا مهاجرت به اسپانیا برای تحصیل بگیرند، البته بهتر است با کارشناسان زبده نیز در این زمینه مشورت کنند. بنابراین با توجه به مطالب بیان شده و با بررسی تفاوت تحصیل در ایتالیا و اسپانیا می‌توان گفت که این کشورها با داشتن شرایطی ایده‌آلی که دارند، می‌توانند یکی از بهترین مکان‌ها برای افرادی باشند که متقاضی تحصیل در اروپا هستند، اما با توجه به شرایط ساده‌تر جهت پذیرش دانشجویان توسط دانشگاه‌های ایتالیا، هزینه‌های تحصیل پایین‌تر در این کشور و رتبه بندی بهتر آنها، می‌توان گفت شرایط ایتالیا ایده‌آل‌تر نسبت به اسپانیا می‌باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *