مقایسه تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه

کشور مجارستان و روسیه در سال های اخیر از برترین مقاصد مهاجرتی متقاضیان ایرانی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی بوده اند. در این راستا در این مقاله به بررسی تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه می پردازیم و مزیت ها و معایب هر دو کشور را از لحاظ چگونگی تحصیل پزشکی مورد مقایسه قرار می دهیم. در این مقاله می خوانید:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • چرا تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه؟
  • مقایسه کلی تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه
  • شرایط تحصیل پزشکی مجارستان
  • شرایط تحصیل پزشکی روسیه
  • آزمون پذیرش پزشکی PreMedical مجارستان
  • آزمون پذیرش پزشکی PADFAK روسیه
  • مقایسه دانشگاه های پزشکی مجارستان و روسیه از نظر وزارت بهداشت ایران
  • مقایسه برنامه تحصیلی پزشکی مجارستان با روسیه
  • تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان در روسیه و مجارستان
  • تحصیل رایگان پزشکی در روسیه و مجارستان
  • دانشگاه های پزشکی مجارستان مورد تائید وزارت بهداشت ایران۲۰۲۰۲۰۲۱
  • دانشگاه های پزشکی روسیه مورد تائید وزارت بهداشت ایران۲۰۲۰۲۰۲۱
  • مقایسه هزینه های تحصیل پزشکی در برترین دانشگاه های پزشکی روسیه و مجارستان
  • مقایسه هزینه های زندگی در مجارستان و روسیه
  • مزایای تحصیل و زندگی در مجارستان
  • مزایا تحصیل و زندگی در روسیه
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد مقایسه تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه

چرا تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه؟

رشته پزشکی کشور مجارستان هم راستای دوره های پزشکی دانشگاه های برتر اروپا می باشد. دوره پزشکی این کشور اروپایی به دلایل فراوانی مورد توجه متقاضیان فراوانی قرار دارد. از مهم ترین این دلایل می توان به پایین بودن شهریه دوره پزشکی و شرایط اخذ پذیرش راحت این کشور اشاره کرد. اعتبار بالای مدارک دانشگاهی پزشکی این کشور در همه کشورهای اروپایی و آمریکا یکی از دلایل مهم جذب دانشجویان بین المللی به این کشور می باشد.کشور روسیه نیز در سال های اخیر از برترین مقاصد تحصیلی برای تحصیل پزشکی بسیاری از متقاضیان ایرانی بوده است. بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاهی،پایین بودن هزینه های تحصیل و هزینه زندگی در مجارستان، اعتبار مدارک پزشکی در همه کشورهای جهان و کیفیت بالای زندگی در این کشور موجب شده است تا متقاضیان فراوانی از سرتاسر جهان برای تحصیل پزشکی در این کشور اقدام کنند.سیستم آموزشی روسیه، بزرگترین کشور جهان در راستای کیفیت آموزشی بالا و هزینه های تحصیل پایین می باشد. بیشتر رشته های تحصیلی در روسیه به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می شوند و عامل مهم در جذب افراد از کشورهای دیگر به دانشگاه های روسیه، عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی است. برخی از مهم ترین دانشگاه های پزشکی روسیه و مجارستان مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشند و متقاضیان با تحصیل در این دانشگاه ها نگرانی از بابت کار و طبابت و ادامه تحصیل در کشور خود ندارند.

این مقاله که توسط مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی تهیه شده است به بررسی دقیق و مقایسه تحصیل پزشکی مجارستان و روسیه می پردازد. اگر قصد تحصیل پزشکی در یکی از این کشورها رادارید و نمی دانید کدام را انتخاب کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

مقایسه کلی تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه

شرایط تحصیل و اعتبار مدارک دانشگاهی و هزینه تحصیل پزشکی کشور مجارستان و کشور روسیه متفاوت است. به طور کلی تفاوت های کلی تحصیل پزشکی در روسیه و مجارستان را می توان به این صورت ذکر کرد:

زبان تحصیل پزشکی برای تائید وزارت بهداشت ایران

دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته پزشکی روسیه در صورتی که مورد تائید بودن دانشگاه پزشکی این کشور از نظر وزارت بهداشت ایران برای دانشجو اهمیت داشته باشد، باید رشته پزشکی را به زبان روسی تحصیل کند تا وزارت بهداشت ایران مدارک پزشکی این متقاضی را مورد پذیرش قرار دهد. اما دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت ایران در مجارستان به زبان انگلیسی تدریس می کنند که از این نظر یک امتیاز مثبت و بزرگ محسوب می شود.

کیفیت دانشگاه های پزشکی

کیفیت آموزشی دانشگاه های مجارستان و رنکینگ و رتبه جهانی و اعتبار بین المللی دانشگاه های این کشور به نسبت کشور روسیه در سطح بسیار بالایی قرار دارد. هزینه زندگی در روسیه به نسبت کشورهای اروپایی بسیار بیشتر است. هزینه زندگی در شهر مسکو ماهانه در حدود ۱۲۰۰ دلار می باشد که به نسبت شهر بوداپست مجارستان بیشتر است که در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار می باشد.

مزیت های اخذ اقامت مجارستان

از آن جا که کشور روسیه جز کشورهای حوزه شینگن نمی باشد، با اخذ ویزای این کشور متقاضی نمی تواند به کشورهای سوئیس و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی رفت و آمد کند و برای سفر به این کشورها متقاضی باید ویزای شینگن را دریافت کند. اما دانشجو با اخذ اقامت کشور مجارستان از مزایای شهروندی و تابعیت این کشور و کشورهای اروپایی حوزه شینگن برخوردار می شود.

دشواری های فراگیری زبان روسی

شرط دانشگاه های پزشکی مورد تائید وزارت بهداشت ایران تحصیل دروس تحصیلی به زبان روسی می باشد که دربرگیرنده سختی و دشواری فراگیری زبان روسی است اما دانشگاه پزشکی مورد تائید وزارت بهداشت ایران در مجارستان به زبان انگلیسی تدریس می کنند که متضمن تدریس راحت به زبان انگلیسی می باشد.

هزینه های تحصیل پزشکی

هزینه های تحصیل پزشکی در روسیه سالانه در حدود ۸.۰۰۰ یورو تا ۹.۰۰۰ یورو اما هزینه های تحصیل پزشکی در کشور مجارستان سالانه در حدود ۱۸.۰۰۰یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو می باشد.

هزینه های تحصیل پزشکی مجارستان

هزینه های تحصیل پزشکی مجارستان

شرایط تحصیل پزشکی مجارستان

متقاضیان تحصیل پزشکی در مجارستان می توانند در طی مدت ۶ سال دوره پزشکی را به زبان انگلیسی تحصیل کنند. شرایط پذیرش پزشکی مجارستان گذراندن دوره یک ساله پیشپزشکی، دارا بودن مدرک مهارت زبان آیلتس و یا تافل، اخذ نمره لازم در آزمون پذیرش و مصاحبه علمی می باشد. سهولت در اخذ ویزای تحصیلی و صدور ویزای دوره زبان از مهم ترین موارد اخذ ویزای تحصیلی مجارستان می باشد. از جمله مزیت های تحصیل در دانشگاه های مجارستان می توان تحصیل به زبان انگلیسی،پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی، بالا بودن کیفیت آموزشی، هم راستا بودن سیستم آموزشی با سیستم آموزشی کشورهای اروپایی و امکان اخذ اقامت این کشور با تحصیل و اشتغال را نام برد.از آن جا که مدارک پزشکی دانشگاه های مجارستان مورد تائید کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا و کانادا می باشد، برای متقاضیان ایرانی که شرایط اخذ ویزای مستقیم به آمریکا را ندارند، کشور مجارستان به عنوان پلی در راستای تحقق این هدف آن ها محسوب می شود.برخورداری نظام آموزشی مجارستان از سیستم بولونیا موجب شده است تا دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های این کشور بتوانند پس از گذراندن چند ترم تحصیلی به دانشگاه های دیگر کشورهای برتر اروپایی منتقل شوند. علاوه بر این، بر اساس برنامه اراسموس دانشجویان می توانند برنامه مبادله دانشجویی را انجام دهند. دولت مجارستان به منظور پذیرش دانشجویان در رشته ها و مقاطع گوناگون شرایط راحت تری را به نسبت دیگر کشورهای اروپایی در نظر گرفته است. یکی از این موارد عدم نیاز به ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی است، البته داشتن این مهارت یک امتیاز محسوب می شود.

شرایط تحصیل پزشکی روسیه

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های روسیه نیاز به شرکت در آزمون ورودی و کنکور پذیرش ندارند. اما عدم برگزاری آزمون ورودی به معنای پذیرش هر متقاضی با هر شرایطی نمی باشد. متقاضیان باید برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های روسیه دارای ۵۰ درصد نمره در دورس فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زبان انگلیسی دوره دبیرستان و دارای معدل بالای ۱۷ در دبیرستان باشند. تحصیل پزشکی در روسیه به زبان های روسی، انگلیسی و فرانسوی انجام می شود. علاوه بر این متقاضیان باید دارای پاسپورت معتبر با اعتبار کافی، فرم درخواست پذیرش تحصیلی پزشکی این کشور و گواهی آزمایش منفی ایدز باشند. یکی از مهم ترین مزیت های تحصیل پزشکی در روسیه این است که متقاضیان با دیپلم علوم تجربی و علوم ریاضی می توانند در این رشته تحصیل کنند و فقط مختص دیپلم علوم تجربی نمی باشد. دانشگاه های این کشور نیاز به ارائه مدارک آیلتس، تافل،GMAT، CAE و TCF ندارند.بر اساس آخرین بیانیه وزارت بهداشت ایران در راستای تائید مدارک فارغ تحصیلان پزشکی روسیه، در صورتی مدارک این افراد قابل تائید است که همه دروس و واحدهای تحصیلی دوره پزشکی را به زبان روسی گذرانده باشند. متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی روسیه به زبان انگلیسی را داشته باشند باید به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند. اگر متقاضی قصد تحصیل به زبان روسی داشته باشد، باید در دوره آمادگی پادفک( PADFAK) شرکت کند.

شرایط تحصیل پزشکی روسیه

شرایط تحصیل پزشکی روسیه

آزمون پذیرش پزشکی PreMedical مجارستان

از آن جا که متقاضیان تحصیل پزشکی به ویژه متقاضیان ایرانی فاقد آمادگی لازم برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی مجارستان می باشند، باید در دوره های پیش پزشکی یا پری مدیکال شرکت کنند که در برخی کالج های مجارستان برگزار می شود. هدف از شرکت دانشجویان در این دوره پیشپزشکی کسب آمادگی لازم در جهت اخذ نمره لازم در آزمون ورودی و تسلط به زبان انگلیسی می باشد. دانشجو با شرکت در این دوره آمادگی با مرور دروس پایه به زبان انگلیسی برای کسب نمره لازم آزمون پذیرش دانشگاه های پزشکی مجارستان آماده می شود.اگر متقاضی تحصیل پزشکی مجارستان برای شرکت در آزمون پذیرش دوره پزشکی این کشور آمادگی لازم را ندارد و یا قصد دارد تا پذیرش بهترین دانشگاه پزشکی مجارستان را اخذ کند، می تواند قبل از شرکت در آزمون پذیرش در دوره های پیشپزشکی (PreMedical) شرکت کند و آمادگی کافی را برای این آزمون پذیرش کسب کند.

آزمون پذیرش پزشکی PADFAK روسیه

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی روسیه به زبان روسی را دارند، باید قبل از شروع تحصیل در دانشگاه ها، در دوره پادفکPADFAK شرکت کنند. دوره پادفک یک دوره پیش نیاز برای آمادگی دانشجویان است که نه تنها موجب تقویت بنیه علمی دانشجویان در درس های زیست شناسی و شیمی می شود، بلکه زمینه لازم در جهت آموزش زبان روسی را برای آن ها فراهم می کند. این دوره آمادگی اجباری که صرفا برای تحصیل به زبان روسی الزامی است، در دانشگاه های محل تحصیل دانشجویان و همچنین کالج ها برگزار می شود.در دوره آمادگی پادفک، زبان روسی و دروس اختصاصی شیمی و زیست شناسی تدریس می شوند. پس از گذراندن این دوره آمادگی، دانشجویان مدرک زبان روسی دریافت می کنند و می توانندهمراه دانشجویان روس زبان در دانشگاه به تحصیل خود ادامه دهد.

مقایسه دانشگاه های پزشکی مجارستان و روسیه از نظر وزارت بهداشت ایران

بیشتر دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه به زبان های انگلیسی و روسی تدریس می کنند. بر اساس آخرین بیانیه وزارت بهداشت ایران در راستای تائید مدارک فارغ تحصیلان پزشکی روسیه، در صورتی مدارک این افراد قابل تائید است که همه دروس و واحدهای تحصیلی دوره پزشکی را به زبان روسی گذرانده باشند. البته این موضوع برای فارغ تحصیلانی اهمیت زیادی دارد که قصد بازگشت به کشور خود و طبابت و کار را داشته باشند. اما متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه های مجارستان را دارند، تحصیل به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر تاثیری بر روند تائید وزارت بهداشت ایران ندارد و مدارک پزشکی برخی از دانشگاه های پزشکی مجارستان مورد تائید و پذیرش وزارت بهداشت ایران قرار دارد.

مقایسه برنامه تحصیلی پزشکی مجارستان با روسیه

طول مدت برنامه تحصیلی پزشکی(MD) مجارستان ۶ سال می باشد. این برنامه ۶ ساله شامل ۱۰ ترم تحصیلی و یک سال دوره انترنی و کارآموزی در بیمارستان های این کشور می باشد. البته این دوره ۶ ساله بدون در نظر گرفتن دوره پیشپزشکی می باشد. طول مدت دوره پیشپزشکی یک سال می باشد.دانشگاه های پزشکی کشور روسیه به فارغ تحصیلان دوره پزشکی در این کشور مدرک MD اعطا می کند. طول مدت دوره پزشکی در این کشور درحدود ۶ تا ۷ سال می باشد. مدرک پزشکی MD روسیه معادل مدرک MBBS یا مدرک لیسانس جراحی و پزشکی می باشد. اگر متقاضی قصد تحصیل در دوره پزشکی به زبان روسی را داشته باشد، یک سال به طول مدت تحصیل دوره پزشکی این متقاضی اضافه می شود. مدت زمان تحصیل در دوره های آمادگی زبان روسی این کشور در حدود یک سال می باشد.

تحصیل پزشکی مجارستان و روسیه بدون مدرک زبان

دوره های پزشکی و دندانپزشکی کشور مجارستان به زبان های انگلیسی و آلمانی و مجاری تدریس می شود. البته زبان تدریس برخی دانشگاه ها به زبان آلمانی می باشند و بیشتر دانشگاه ها برای متقاضیان بین المللی به زبان انگلیسی تدریس می کنند. بر این اساس آشنایی به زبان انگلیسی برای تحصیل در دوره های پزشکی به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می شود.اما اگر متقاضی فاقد مدرک مهارت زبان انگلیسی باشد و یا با زبان انگلیسی آشنایی نداشته باشد، متقاضی می تواند پس از ورود به مجارستان و قبل از شروع دوره پزشکی در کلاس های آمادگی زبان انگیسی شرکت کند که در کالج ها و دانشگاه های مجارستان برگزار می شود.متقاضیان می توانند با اخذ ویزای دوره زبان در دوره ها و کورس های های زبان انگلیسی مجارستان شرکت کنند و پس از کسب مهارت و اخذ نمره و مدرک لازم تحصیل در دوره پزشکی را شروع کنند. متقاضیان برای تحصیل پزشکی در روسیه نیاز به ارائه مدارک آیلتس، تافل،GMAT، CAE و TCF ندارند. در صورتی که دانشجو مهارت کافی به زبان انگلیسی یا روسی نداشته باشد، قبل از ورود به دانشگاه باید در دوره های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کند تا مهارت لازم را کسب نماید.

تحصیل رایگان پزشکی در روسیه و مجارستان

کشور روسیه با لحاظ شرایطی بورسیه های عالی را به دانشجویان پزشکی ارائه می دهد و شرایط تحصیل رایگان را برای آن ها فراهم می کند. یکی از مهم ترین شرایط برخورداری از تحصیلات رایگان در روسیه، بالا بودن بنیه علمی و نبوغ تحصیلی متقاضی در دوره های تحصیلی قبل و همچنین داشتن پشتکار است. این مهم ترین شرط پذیرش در این نوع تحصیل رایگان می باشد. در صورتی که دانشجویی دارای تمکن مالی ناکافی برای تحصیل پزشکی در روسیه باشد، دانشگاه صحت ادعاهای وی مبنی بر سطح علمی بالا را با آزمون ها و مصاحبه های علمی مورد ارزیابی قرار می دهد. موفقیت در این آزمون ها به معنای پذیرش در تحصیلات رایگان دانشگاه های روسیه می باشد.به منظور برخورداری از بورسیه و کمک هزینه دانشجویی در روسیه، دانشجو باید واجدشرایطی مانند ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی، ارائه توصیه نامه از اساتید دانشگاه و ارائه مقاله های منتشر شده در ژورنال های علمی معتبر باشد.دانشجو با بهره مندی از بورسیه ها و کمک هزینه های دانشجویی می تواند بخش زیادی از هزینه های تحصیل و زندگی در کشور مجارستان را تامین کند و شرایط تحصیل رایگان را فراهم کند. کار پاره وقت دانشجویی نیز در تامین بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور نقش مهمی دارد. دولت مجارستان در سال ۲۰۱۳ برنامه بورسیه تحصیلی The Stipendium Scholarship را با هدف جذب دانشجویان بین المللی در مجارستان و تشویق دانشگاه های این کشور به ارتقا کیفیت آموزشی و برنامه های تحصیلی به اجرا درآورد.

تحصیل رایگان پزشکی در روسیه و مجارستان

تحصیل رایگان پزشکی در روسیه و مجارستان

دانشگاه های پزشکی مجارستان مورد تائید وزارت بهداشت ایران۲۰۲۰۲۰۲۱

طبق ضوابط اعلام شده قابل ارزشیابی دانشگاه های پزشکی مجارستان که مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشد، عبارت است از:

  • دانشگاه سگد(University Of Szeged)
  • دانشگاه پزشکی سملوایز(University Of Semmelwies)
  • دانشگاه پزشکی پچ(University Of Pecs)
  • دانشگاه پزشکی دبرسن(University Of Debrecen)

دانشگاه های پزشکی روسیه مورد تائید وزارت بهداشت ایران۲۰۲۰۲۰۲۱

از میان برترین و معتبرترین دانشگاه های روسیه که مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشند، چند دانشگاه علوم پزشکی زیر را می توان نام برد:

  • دانشگاه پزشکی ایالتی لومونوسکف روسیه(Lomonosow Moscow State University)
  • دانشگاه پزشکی ایالتی پاوولف فرست سنت پترزبورگ(Pavlov FirstSanit Petersburge State Medical University)
  • دانشگاه پزشکی ایالتی نووسیبریسک(Novosibrisk State University)
  • دانشگاه پزشکی شچنوف فرست مسکو (Sechenov First Moscow State Medical University) فقط رشته داروسازی
  • دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی ایالتی اودوکیموف مسکو(A.I Evdokimov Moscow State U Nniversity Of Medicine and Dentistry) فقط رشته دندانپزشکی

مقایسه هزینه های تحصیل پزشکی در برترین دانشگاه های پزشکی روسیه و مجارستان

دانشگاه های روسیه و مجارستان از جمله دانشگاه های پزشکی معتبر و برتر در جهان می باشند که در رتبه بندی های جهانی از رتبه های برتری برخوردار می باشند. در جدول های زیر دانشگاه های برتر پزشکی مجارستان و روسیه و شهریه و هزینه خوابگاه و مدت تحصیل ارائه شده است.

دانشگاه های برتر پزشکی روسیهشهریه سالانههزینه خوابگاه
۱-دانشگاه پزشکی مری استیت(Mari State)سال اول: ۴۶۰۰ دلار

سال دوم تا ششم: ۲۸۰۰ دلار

سال اول: ۴۰۰ دلار

سال دوم تا ششم:۳۰۰ دلار

۲-دانشگاه پزشکی اورال استیت(Orel State)سال اول: ۳۹۰۰ دلار

سال دوم و سوم:۳۹۰۰ دلار

سال چهارم و پنجم و ششم:۳۲۰۰ دلار

سال اول: ۳۰۰ دلار

سال دوم و سوم: ۳۰۰ دلار

سال چهارم و پنجم و ششم:۳۰۰ دلار

۳-دانشگاه پزشکی کریمه استیت(crimea State)سال اول:۵۰۰۰ دلار

سال دوم تا ششم: ۳۰۰۰ دلار

سال اول: ۵۰۰ دلار

سال دوم تا ششم: ۵۰۰ دلار

۴-دانشگاه پزشکی بشکر استیت(Bashkir State)سال اول: ۵۰۰۰ دلار

سال دوم تا ششم: ۲۵۰۰ دلار

سال اول:۳۰۰ دلار

سال دوم تا ششم:۳۰۰ دلار

۵-دانشگاه پزشکی ولگوگراد استیت(Velgograd State)همه سال های تحصیلی:۶۰۰۰ دلارهمه سال های تحصیلی: ۵۵۰ دلار
دانشگاه های برتر پزشکی مجارستان

 

مدت زمان تحصیلشهریه سالانه
دوره پیش-پزشکی دانشگاه سملوایزیک سال۸۰۰۰ دلار
دوره پزشکی دانشگاه سملوایز۶ سالسالانه ۱۸.۰۰۰ دلار
دوره پیش-پزشکی دانشگاه سگد۱ سال۶۵۰۰ دلار
دوره پزشکی دانشگاه سگد۶ سالسال اول تا پنجم سالانه ۱۶.۵۰۰ دلار-ترم آخر پزشکی در حدود ۸۰۰۰ دلار
دانشگاه های برتر پزشکی مجارستانمدت زمان تحصیلشهریه
دوره پیش-پزشکی دانشگاه پچیک سال۸۲۰۰۰ دلار
دوره پزشکی دانشگاه پچ۶ سالسالانه ۱۶.۰۰۰ دلار
دوره پیش-پزشکی دانشگاه دبرسن۱ سال۷۰۰۰ دلار
دوره پزشکی دانشگاه دبرسن۶ سالسالانه ۱۷.۰۰۰ دلار

مقایسه هزینه های زندگی در مجارستان و روسیه

کشور مجارستان در سال ۲۰۲۰ همچنان یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل و زندگی محسوب می شود. بر اساس بررسی های دقیق هزینه های زندگی در مجارستان به نسبت هزینه های زندگی در ایران ۱۰ درصد گران تر است. به طور متوسط هزینه های زندگی هر فرد در کشور مجارستان در حدود ۱۰۰۰ دلار می باشد. هزینه مسکن و محل اقامت در مجارستان در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از ایران ارزان تر است. هزینه زندگی در روسیه به نسبت کشورهای اروپایی بسیار بیشتر است. هزینه زندگی در شهر مسکو ماهانه در حدود ۱۲۰۰ دلار می باشد که به نسبت شهر بوداپست مجارستان بیشتر است که در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار می باشد.هزینه های محل اقامت، خورد و خوراک، کتاب و لوازم تحصیل و هزینه های متفرقه برای یک دانشجوی پزشکی در کشور روسیه ماهانه در حدود ۳۰۰ دلار می باشد که هزینه معقول و مناسبی می باشد. هزینه شهریه برخی از دانشگاه های این کشور در حدود ۲۰۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار می باشد. شهریه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی سالانه در حدود ۸۰۰۰ دلار تا ۹۰۰۰ دلار می باشد در حالی که شهریه تحصیل پزشکی به زبان روسی سالانه در حدود ۷۰۰۰ دلار تا ۸۰۰۰ دلار است.

مزایای تحصیل و زندگی در مجارستان

دانشجویان مشغول به تحصیل در مجارستان می توانند از همه مزایا و حقوق شهروندی همانند دیگر شهروندان کشور مجارستان برخوردار شوند. از مهم ترین مزایای تحصیل و زندگی در این کشور موارد زیر را می توان نام برد:

  1. تحصیل پزشکی در یک کشور اروپایی به زبان انگلیسی
  2. امکان تحصیل و کار و طبابت در کشورهای اروپایی
  3. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی
  4. سفر به کشورهای کشورهای عضو شینگن بدون نیاز به اخذ ویزا
  5. امکان تحصیل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تبدیل شدن به یک شهروند و تبعه اروپا
  6. امکان تحصیل بر اساس استانداردهای اروپا
  7. پذیرش راحت در دانشگاه های مجارستان
  8. عدم محدودیت سنی برای تحصیل در دانشگاه های مجارستان
  9. اخذ اقامت و ویزای شینگن برای متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در مجارستان را دارند.
  10. برخورداری از مزایای بورسیه تحصیلی
  11. امکان کار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  12. پایین بودن هزینه های زندگی در کشور مجارستان
  13. بالا بودن اعتبار مدارک تحصیلی کشور مجارستان در کشورهای اروپایی
  14. دارا بودن پاسپورت معتبر مجارستان، پاسپورت مجارستان در رتبه نهمین پاسپورت جهان قرار دارد
  15. دارا بودن حق شهروندی ضمنی اتحادیه اروپا
  16. دارا بودن تابعیت دوگانه، تابعیت کشور متقاضی و تابعیت مجارستان
  17. استفاده از سیستم های بهداشتی و درمانی پیشرفته مجارستان
  18. امکان تحصیل رایگان فرزندان
  19. بالا بودن سطح رفاه و امنیت اجتماعی، ثبات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی
  20. امکان استفاده از تسهیلات بانکی کشور مجارستان
مزایای تحصیل و زندگی در مجارستان

مزایای تحصیل و زندگی در مجارستان

مزایا تحصیل و زندگی در روسیه

دانشجویان با تحصیل  و اقامت در کشور روسیه از مزیت های فراوانی برخوردار می شوند. از جمله مهم ترین مزایای تحصیل در کشور روسیه عبارت است از:

  • پایین بودن هزینه های تحصیل به نسبت کشورهای اروپایی
  • تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی
  • عدم نیاز به شرکت در آزمون ورودی
  • اعتبار جهانی و مورد تائید بودن رشته پزشکی روسیه بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی
  • عدم نیاز به ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل
  • مدرک بسیار معتبر رشته پزشکی
  • رعایت نظم و قانون در جامعه
  • اخذ راحت ویزای تحصیلی
  • پیروی دانشگاه ها از نظام بولونیا
  • عدم نیاز به مدرک مهارت زبان انگلیسی ( آیلتس و تافل)
  • اعطای بورسیه تحصیلی
مزایا تحصیل و زندگی در روسیه

مزایا تحصیل و زندگی در روسیه

سخن آخر

در این مقاله شرایط تحصیل در رشته پزشکی در دو کشور مجارستان و روسیه مورد بررسی دقیق و علمی قرار گرفت. از مجموع موارد شرح داده شده می توان نتیجه گرفت که شرایط تحصیل و اعتبار مدارک دانشگاهی و هزینه تحصیل پزشکی کشور مجارستان و کشور روسیه متفاوت است. دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته پزشکی روسیه در صورتی که مورد تائید بودن دانشگاه پزشکی این کشور از نظر وزارت بهداشت ایران برای دانشجو اهمیت داشته باشد، باید رشته پزشکی را به زبان روسی تحصیل کند تا وزارت بهداشت ایران مدارک پزشکی این متقاضی را مورد پذیرش قرار دهد. اما دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت ایران در مجارستان به زبان انگلیسی تدریس می کنند که از این نظر یک امتیاز مثبت و بزرگ محسوب می شود.کیفیت آموزشی دانشگاه های مجارستان و رنکینگ و رتبه جهانی و اعتبار بین المللی دانشگاه های این کشور به نسبت کشور روسیه در سطح بسیار بالایی قرار دارد. هزینه زندگی در روسیه به نسبت کشورهای اروپایی بسیار بیشتر است. هزینه زندگی درشهر مسکو ماهانه در حدود ۱۲۰۰ دلار می باشد که به نسبت شهر بوداپست مجارستان بیشتر است که در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار می باشد.از آن جا که کشور روسیه جز کشورهای حوزه شینگن نمی باشد، با اخذ ویزای این کشور متقاضی نمی تواند به کشورهای سوئیس و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی رفت و آمد کند و برای سفر به این کشورها متقاضی باید ویزای شینگن را دریافت کند اما با اخذ ویزای مجارستان متقاضی می تواند به کشورهای شینگن رفت و آمد کند.

اگر برای انتخاب تحصیل پزشکی در کشور مجارستان یا روسیه تردید دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرت تحصیلی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی بهره مند شوید. کارشناسان موسسه ما در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز با آگاهی از جدیدترین قوانین حقوقی و مهاجرتی و دارا بودن سوابق کاری برجسته بهترین گزینه مهاجرتی ممکن را از لحاظ شرایط زندگی، تحصیلات و بودجه به شما ارائه می دهند.این مقاله به بررسی تحصیل پزشکی در دو کشور مجارستان و روسیه پرداخت. به طور کلی می توان گفت که اعتبار دانشگاه های پزشکی و هزینه تحصیل پزشکی در دو کشور مجارستان و کشور روسیه متفاوت است. اگر دانشجو قصد کار و طبابت در کشور ایران پس از فارغ تحصیلی در روسیه را دارد، باید رشته پزشکی روسیه را به زبان روسی تحصیل کند، در حالی که در مجارستان با تحصیل به زبان انگلیسی این امکان برای دانشجو فراهم می باشد. دانشگاه های مجارستان از لحاظ رتبه های جهانی در سطح و رتبه های بالاتری نسبت به دانشگاه های روسیه قرر دارند. هزینه زندگی در شهر مسکو روسیه در مقایسه با شهر بوداپست مجارستان بیشتر می باشد. اگر قصد آشنایی با شرایط تحصیل پزشکی در کشورهای برتر جهان را دارید، مقاله های موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی را دنبال کنید و بدون پرداخت هزینه از خدمات مشاوره ای این موسسه برتر در سطح کشور برخوردار شوید.

سوالات متداول در مورد مقایسه تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه

1- شرایط تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان در مجارستان چیست؟

متقاضی می تواند پس از ورود به مجارستان و قبل از شروع دوره پزشکی در کلاس های آمادگی زبان انگیسی شرکت کند که در کالج ها و دانشگاه های مجارستان برگزار می شود.

2- مقایسه برنامه تحصیلی پزشکی مجارستان با روسیه چگونه است؟

طول مدت پزشکی(MD) مجارستان ۶ سال می باشد. این برنامه ۶ ساله شامل ۱۰ ترم تحصیلی و یک سال دوره انترنی می باشد. طول مدت دوره پزشکی روسیه درحدود ۶ تا ۷ سال می باشد.

3- مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان چیست؟

ارائه آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه، رزومه تحصیلی علمی، گواهی مهارت زبان انگلیسی، بیمه نامه سلامت با اعتبار ۳ ماه، نامه پذیرش از دانشگاه، انگیزه نامه تحصیلی، پاسپورت معتبر

4- شرایط پذیرش پزشکی مجارستان چیست؟

گذراندن دوره یک ساله پیشپزشکی، دارا بودن مدرک مهارت زبان آیلتس و یا تافل، اخذ نمره لازم در آزمون پذیرش و مصاحبه علمی

5- آیا با مدرک پزشکی مجارستان در ایران می توان کار کرد؟

بله زیرا دانشگاه های پزشکی مجارستان مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشند و فارغ تحصیل می تواند برای کار و طبابت و یا ادامه تحصیل به ایران بازگردد.

6- آیا بدون مدرک زبان می توان در رشته پزشکی مجارستان و روسیه تحصیل کرد؟

بله. متقاضی می تواند در کلاس های آمادگی زبان انگیسی شرکت کند که در کالج ها و دانشگاه های مجارستان و روسیه برگزار می شود.

7- هزینه های تحصیل پزشکی در روسیه و مجارستان را مقایسه کنید؟

هزینه های تحصیل پزشکی در روسیه سالانه در حدود ۸.۰۰۰ یورو تا ۹.۰۰۰ یورو می باشد. هزینه های تحصیل پزشکی در کشور مجارستان سالانه در حدود ۱۸.۰۰۰یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو می باشد.

8- دانشگاه پزشکی روسیه مورد تائید وزارت بهداشت ایران۲۰۲۰۲۰۲۱ کدامند؟

دانشگاه پزشکی ایالتی لومونوسکف روسیهدانشگاه پزشکی ایالتی پاوولف فرست سنت پترزبورگدانشگاه پزشکی ایالتی نووسیبریسکدانشگاه پزشکی شچنوف فرست مسکو

9- دانشگاه پزشکی مجارستان مورد تائید وزارت بهداشت ایران ۲۰۲۰۲۰۲۱کدامند؟

دانشگاه سگد، دانشگاه پزشکی سملوایز، دانشگاه پزشکی پچ. دانشگاه پزشکی دبرسن

10- زبان تدریس پزشکی مجارستان چیست؟

دوره های پزشکی مجارستان به زبان های آلمانی و مجاری و برای دانشجویان بین المللی به انگلیسی تدریس می شوند.

11- اخذ اقامت روسیه و مجارستان با تحصیل چه تفاوتی دارد؟

به دلیل قرار نگرفتن روسیه در حوزه شینگن، اخذ اقامت روسیه مزایایی در پی ندارد. اما دانشجو با اخذ اقامت مجارستان از مزایای شهروندی و تابعیت این کشور و کشورهای اروپایی حوزه شینگن برخوردار می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *