مزایا و معایب تحصیل در صربستان

صربستان کشوری کوچک است که در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. این کشور دارای تقریباً 7.3 میلیون نفر جمعیت است و مجموعاً بیش از 26 گروه قومی را تشکیل می دهند. دانشجویان بین المللی در صربستان فرصت آشنایی با مکان ها و تاریخ آشفته و در عین حال خارق العاده این کشور را دارند. اگرچه تحصیلات عالی در صربستان هنوز در حال پیشرفت است، اما برخی از دانشگاههای معروف در این کشور قرار دارند، همچون دانشگاه بلگراد، دانشگاه دولتی نووی پازار و دانشگاه هنر در بلگراد. شهرهایی مانند بلگراد و نووی ساد سرشار از هنر، موسیقی پویا، غذاهای عالی و فرهنگ کافه گردی پر جنب و جوشی هستند که دانشجویان را به خود جلب می کند. چنانچه شما نیز علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های کشور صربستان هستید، در ادامه خواهید دید که گزینه های تحصیلی، خوابگاهی و فرصت های زیادی در آنجا برایتان وجود دارد که به واسطه آن ها تحصیلی آسان در صربستان خواهید داشت. در ادامه این مقاله که توسط نیروی مجرب موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی نوشته شده است با مزایا و معایب تحصیل در صربستان آشنا خواهید شد.آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • مزایای تحصیل در صربستان
  • وجود چندین دانشگاه برتر جهان در صربستان
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در صربستان
  • مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه های صربستان
  • شهریه پایین دانشگاه ها در صربستان
  • امکان کار پاره وقت حین تحصیل در صربستان
  • هزینه زندگی مقرون به صرفه حین تحصیل در صربستان
  • تجربه فرهنگ قدیمی و جدید حین تحصیل در صربستان
  • زندگی دانشجویی مفرح دانشجویان صربستان
  • ارائه خوابگاه های مجهز به دانشجویان صربستان
  • رفتار دوستانه مردم صربستان با دانشجویان
  • معایب تحصیل در صربستان
  • مصرف سیگار بالا در صربستان
  • عدم وجود برنامه ریزی در صربستان

مزایای تحصیل در صربستان

تحصیل در صربستان، این کشور زیبای اروپایی برای دانشجویان بین المللی با مزایای بسیاری همراه است که در ادامه به شرح تعدادی از این مزایا می پردازیم:

وجود چندین دانشگاه برتر جهان در صربستان

در کشور صربستان 8 دانشگاه دولتی و 10 دانشگاه خصوصی است وجود دارد که دانشگاه بلگراد و دانشگاه دولتی نووی پازار معرف ترین آن ها هستند. تعداد گزینه های تحصیلی عالی در صربستان یکی از مزایای تحصیل در صربستان به حساب می آید. دیگر دانشگاه های برتر صربستان عبارتند از:

  • دانشگاه اروپا (بلگراد، صربستان)
  • دانشگاه نووی ساد (نووی ساد، صربستان)

این گزینه های دانشگاهی در نهایت مدارکی ارائه می دهند که در سراسر جهان معتبر است. همچنین دانشجویان می توانند مطمئن باشند که رفتن به صربستان برای دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد بهترین راه برای یادگیری، رشد و کاوش است. علاوه بر این وجود دانشکده های خصوصی قدرتمند در این کشور که با موفقیت از تمام استانداردهای اروپا و جهان پیروی می کنند نیز قابل تحسین است.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در صربستان

در صربستان تعداد زیادی دانشکده وجود دارد که برنامه های آموزشی معتبر به زبان انگلیسی ارائه می دهند، از جمله:

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده معماری و بسیاری دیگر
امکان تحصیل به زبان انگلیسی در صربستان

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در صربستان

در دو شهر بزرگ بلگراد و نووی ساد دانشجویان می توانند در دانشگاه های برتر (دولتی و خصوصی) به زبان انگلیسی تحصیل کنند. علاوه بر آموزشات مقطع لیسانس، مقطع ارشد و همچنین دکترا نیز به زبان انگلیسی در دسترس می باشد.

مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه های صربستان

آنچه که در هنگام ثبت نام در برخی از دانشکده های صربستان می توانید از آن اطمینان داشته باشید، این است که مدرک تحصیلی ارائه شده در پایان دوره در بسیاری از کشورهای اروپایی و سایر نقاط جهان شناخته شده و معتبر می باشد. دانشکده های این کشور توافق نامه های همکاری با دانشکده های بین المللی بسیاری امضا کرده اند که برای دانشجویان فعال در صربستان فرصت های مناسبی فراهم می کند. این قرارداد ها به شما این امکان را می دهد که تحصیلات عالی خود را در صربستان آغاز کنید و در صورت تمایل در برخی از دانشگاه های طرف قرارداد، تحصیلاتتان را ادامه دهید. با این حال در صورتی که تحصیل خود را در صربستان به پایان برسانید و در آنجا مدرکتان را دریافت کنید، ادامه تحصیل در کشوری دیگر، کار سختی نخواهد بود. علاوه بر این یافتن کار به واسطه مدرک تحصیلی شما از صربستان، در این کشور و سایر کشور های اروپا بدون مشکل خواهد بود.صربستان به عنوان دانشگاه همکار، توافق نامه همکاری با دانشگاه هایی ازقبیل ایتالیا، اتریش، بلژیک، اسپانیا، چین، ژاپن، یونان و بسیاری از کشورهای دیگر جهان را امضا کرده است.

شهریه پایین دانشگاه ها در صربستان

شهریه در دانشگاه های صربستان به نسبت سایر کشور های جهان پایین است. البته این بدان معنا نیست که آموزشات ارائه شده نیز از کیفیت پایینی برخوردار است. دریافت جوایز متعدد توسط دانشجویان صربستان در مسابقات مختلف بین المللی نیز گواه کیفیت تحصیلات آکادمیک در این کشور است. شهریه دانشگاه به انتخاب دانشکده بستگی دارد و از 2100 یورو در سال تا 10 هزار یورو در برخی از معتبرترین دانشکده های صربستان متغیر است. همچنین، صربستان برنامه ای به نام “جهان در صربستان” را ایجاد کرده است که به دانشجویان کشورهای ضعیف پیشنهاد می کند به صربستان بروند، زبان صربی را بیاموزند و در دانشکده های مورد نظر ثبت نام کنند و این کاملا رایگان است. یعنی، دانشجویان این کشورها برای اقامت، تحصیل و زندگی در طول تحصیل در صربستان از بودجه دولت تمین می شوند.

شهریه پایین دانشگاه ها در صربستان

شهریه پایین دانشگاه ها در صربستان

امکان کار پاره وقت حین تحصیل در صربستان

دانشگاه های صربستان به دانشجویان خود امکان کار نیمه وقت حین تحصیل می دهند. بنابراین با توجه به امکان دریافت بورسیه تحصیلی، ممکن است در نهایت درآمد بیشتری نسبت به هزینه های خود در آنجا کسب کنید.

هزینه زندگی مقرون به صرفه حین تحصیل در صربستان

با توجه به شاخص هزینه زندگی، صربستان یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای جهان است. نسبت به ایالات متحده، ترکیه، مجارستان، چین، یونان، انگلیس، هلند و استرالیا، هزینه زندگی در صربستان حتی نزدیک به سایر کشور های محبوب گران قیمت نیست. اگر به عنوان دانشجو به صربستان بروید، می توانید هزینه اجاره، غذا، خرید و اقامت را با بودجه دانشجویی به راحتی مدیریت کنید.برای مثال به طور متوسط یک آپارتمان 3 خوابه هزینه ای معادل 390 یورو در هر ماه در نزدیکی مرکز شهر دارد. یک وعده غذایی برای دو نفر در یک رستوران میان رده تنها معادل 17 یورو هزینه دارد. بنابراین، اگر امور مالی و بودجه عاملی اساسی برای تصمیم گیری محل تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد باشد، صربستان برای دانشجویی با هر بودجه ای جذاب است. همچنین شما می توانید برای تأمین هزینه تحصیل در صربستان بورس تحصیلی دریافت کنید.

تجربه فرهنگ قدیمی و جدید حین تحصیل در صربستان

یکی از محبوب ترین مکان ها برای بازدید در بلگراد، پایتخت صربستان، موزه تاریخ یوگسلاوی است. این موزه به شما این فرصت را می دهد تا نگاهی انتقادی به میراث یوگسلاوی سابق و دیدگاهی انتقادی درباره زندگی سیاسی و اجتماعی قرن بیستم و محل دفن رئیس جمهور معروف سوسیالیست یوگسلاوی، یوسیپ بروز تیتو داشته باشید. بعد از خروج از موزه، می توانید در مرکز شهر جذاب و بی نظیر بلگراد قدم بزنید و با نمایشگاه های هنری معاصر، رستوران های باشکوه و زندگی شبانه پرشور صربستان آشنا شوید.

زندگی دانشجویی مفرح دانشجویان صربستان

تحصیل در دانشکده های صربستان دو چیز را برای شما تضمین می کند: اول اینکه، صربستان به طور گسترده ای به مهمان نوازی معروف است، بنابراین می توانید روی این واقعیت که در صربستان پذیرفته خواهید شد، حساب کنید.در وهله دوم، می توانید تفریحات شبانه دانشجویی با تمام امتیازاتش را تجربه کنید. دانشجویان در صربستان تخفیف های زیادی بابت خدمات مختلف، از خرید کتاب در کتابخانه ملی و حمل و نقل در سطح شهر، تا صرف غذا در برخی رستوران ها را دریافت می کنند.حین تحصیل در صربستان می توانید در شبه جزیره زیبای بالکان ماجراجویی کنید! به کوههای بالکان بروید یا دریاهای مختلف اطراف را کاوش کنید. برای دانشجویانی که در صربستان تحصیل می کنند، سفر به مناطق بالکان، دیدن منظره های طبیعی و زیبایی شگفت انگیز اطراف این منطقه آسان و هیجان انگیز است.

زندگی دانشجویی مفرح دانشجویان صربستان

زندگی دانشجویی مفرح دانشجویان صربستان

ارائه خوابگاه های مجهز به دانشجویان صربستان

بسیاری از دانشجویان در صربستان در خوابگاه های دانشجویی زندگی می کنند. زندگی در خوابگاه دانشجویی در این کشور به نحوی، یک ماجراجویی به حساب می آید. در آنجا با افرادی از سایر نقاط آشنا خواهید شد و هیچگاه بیکار نخواهید بود. به علاوه در آنجا مکان هایی آرام برای مطالعه دانشجویان وجود دارد.دانشگاه های صربستان بهترین خوابگاه های دانشجویی را به دانشجویان خارجی اختصاص می دهند. این خوابگاه ها بهترین جا برای درآمیختن با صربستان است، در عین حال در آنجا می توانید با افرادی از سراسر کشور و سراسر جهان ملاقات کنید.

رفتار دوستانه مردم صربستان با دانشجویان

نکته جالب دیگر در مورد تحصیل در صربستان این است که مردم در آنجا رفتار بسیار دوستانه ای دارند. مردم محلی با شما طوری رفتار می کنند که احساس غریبی نخواهید کرد و حتی بعد از اولین ملاقات با آن ها گاهی اوقات از شما برای صرف نهار دعوت می کنند. اینگونه دانشجویان آداب و رسوم صربستان را می آموزند و همچنین آداب و رسوم خود را به اشتراک می گذارند.

معایب تحصیل در صربستان

برخلاف مزایای متعدد تحصیل در کشور صربستان، معایب تحصیل در این کشور محدود هستند که در این قسمت به این معایب خواهیم پرداخت:

مصرف سیگار بالا در صربستان

صربستان به معنای واقعی، بیشترین سرانه مصرف سیگار در جهان را دارد. در این کشور افراد در هر سنی در همه جا سیگار می کشند. به ندرت اتفاق می افتد که یک بخش غیر سیگاری وجود داشته باشد؛ زیرا بخش ها به ندرت از یکدیگر جدا می شوند. این عادت وقتی هوا خوب است، کمتر به چشم می آید؛ زیرا همه سعی می کنند بیرون باشند. اما اگر در ژانویه به یک رستوران بروید، دود سیگار و بوی خاکستر آن را در همه جا حس خواهید کرد. دانشجویانی که سعی دارند زندگی سالمی داشته باشند، ممکن است در این شرایط کمی با مشکل مواجه شوند.

عدم وجود برنامه ریزی در صربستان

در صربستان تمام کار ها در لحظه آخر انجام می شوند. برای مثل جای تعجب نیست که جلسه یا آزمونی که هفته ها برایش برنامه ریزی کرده اید، در آخرین لحظه لغو شود. این خصوصیت ممکن است برای دانشجویان منظم که دوست دارند همه چیز را با برنامه ریزی پیش ببرند، آزار دهنده باشد.

به طور کلی، اگر بخواهید در خارج از کشور تحصیل کنید، کشور صربستان نیز می تواند کشوری عالی برای این هدف باشد. درحقیقت صربستان کشوری فوق العاده برای زندگی است و به عنوان یک دانشجو نیز تجربه ای شگفت انگیزی خواهید داشت. کشور صربستان دانشگاه های بسیار معروفی دارد. از بلگراد تا نووی ساد و شهرهای حاشیه رود دانوب آموزشات عالی ارائه می دهند. کیفیت سیستم آموزشی صربستان از پزشکی گرفته تا مهندسی، فوق العاده است و هزینه تحصیل در این کشور بین 500-2500 یورو است که به نسبت سایر کشور ها بسیار پایین می باشد. این درحالی است که امروزه آموزش خوب باقیمت مقرون به صرفه امری نادر است. در کنار تحصیل در این کشور شما تجربیات شگفت انگیزی به عنوان دانشجوی بین المللی خواهید داشت. بنابراین با توجه به مزایای این کشور می توان گفت صربستان کشوری فوق العاده برای تحصیل است. چنانچه به اطلاعات بیشتری درباره مزایا و معایب تحصیل در صربستان دارید با مشاورین مجرب ما در موسسه حقوقی اصطهباناتی تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد مزایا و معایب تحصیل در صربستان

1- هزینه تحصیل در کشور صربستان چقدر است؟

هزینه تحصیل در کشور صربستان حدوداً 500-2500 یورو در هر سال است.

2- آیا امکان تحصیل رایگان در صربستان وجود دارد؟

خیر، اما هزینه تحصیل در دانشگاه های صربستان بسیار کم است.

3- آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در صربستان وجود دارد؟

بله، در بسیاری از دانشگاه های صربستان امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد.

4- آیا امکان کار پس از تحصیل در صربستان وجود دارد؟

بله، فارغ التحصیلان صربستان می توانند با مدرک خود در صربستان مشغول به کار شوند.

5- هزینه زندگی در صربستان چگونه است؟

هزینه زندگی در صربستان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار کم است.

6- آیا در صورت تحصیل در صربستان می توانم به کشورهای منطقه شنگن سفر کنم؟

خیر، در صورت تحصیل در صربستان نمی توانید بدون ویزا به کشورهای منطقه شنگن سفر کنید.

7- آیا مدرک صادر شده از کشور صربستان معتبر است؟

بله، بسیاری از مدارک صادر شده در صربستان از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار است.

8- آیا بدون یادگیری زبان بومی حین تحصیل در صربستان امکان برقراری ارتباط وجود دارد؟

خیر، بدون یادگیری زبان بومی زندگی در کشور صربستان برایتان دشوار خواهد بود.

9- کیفیت سیستم آموزشی در صربستان چگونه است؟

سیستم آموزشی دانشگاه های صربستان از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار است.

10- برخورد مردم صربستان با دانشجویان بین المللی چگونه است؟

صربستان مردم خونگرمی دارد و با دانشجویان دوستانه برخورد می کنند.

11- برترین دانشگاه صربستان کدام است؟

دانشگاه بلگراد برترین دانشگاه صربستان به حساب می آید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *