تحصیل در مدارس فرانسه

تحصیل در مدارس فرانسه در سال های اخیر بسیار مورد توجه والدین و دانش آموزان ایرانی قرار گرفته است. این محبوبیت نه تنها به دلیل هزینه های مقرون به صرفه تحصیل در مدارس فرانسه بلکه به خاطر فرصت های وسیعی که برای فارغ التحصیلان مدارس فرانسوی برای ورود به موسسات آموزش عالی این کشور و جهان وجود دارد، ایجاد شده است. دانش آموزانی که موفق به دریافت مدارک تحصیلی فرانسه می شوند، شانس بالایی برای پذیرش در بهترین دانشگاه های فرانسه را دارند. در ادامه با تمام جزئیات شرایط تحصیل در مدرسه های فرانسه، هزینه تحصیل در مدارس فرانسه و ویزای تحصیلی فرانسه آشنا خواهید شد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

سیستم آموزشی در مدارس فرانسه

فرانسه به عنوان یک کشور ایده آل برای دانش آموزان بین الملل، بهترین شرایط را برای تحصیل و کسب یک تجربه عالی فراهم می کند. سیستم آموزشی در مدارس فرانسه به سه بخش ابتدایی، آموزش متوسطه و عالی تقسیم می شود. بیشتر مدارس ابتدایی، متوسطه و موسسات آموزش عالی فرانسه دارای مدیریت متمرکز هستند. برنامه های درسی در مقاطع ابتدایی و متوسطه فرانسه همگی از یک استاندارد مشخص پیروی می کنند.

فرانسه همانند بسیاری از کشورها شامل تحصیلات ابتدایی، تحصیلات متوسطه و تحصیلات تکمیلی می شود. آموزش در مدارس فرانسه برای کودکان بین سه تا 16 سال اجباری است و شامل چهار دوره است:

  • پیش دبستانی (écoles maternelles) : کودکان بین 3 تا 6 سال
  • دوره ابتدایی (école élémentaire): دانش آموزان 6 تا 11 سال
  • دوره راهنمایی (college): دانش آموزان 11 تا 15 سال
  • دبیرستان (lycée) : دانش آموزان 15 تا 18 سال

همانند اکثر کشورها، والدین می توانند فرزندان خود را در مدارس دولتی یا خصوصی ثبت نام کنند. طبیعتا تفاوت های زیادی بین این مدارس با یکدیگر وجود دارد که افراد می توانند بر اساس شرایط و انتظاراتشان فرزندان خود را در یکی از این مدارس ثبت نام کنند. مدارس دولتی فرانسه (écoles publiques) رایگان، مختلط و غیر مذهبی هستند. بر عکس آن مدارس خصوصی فرانسه دارای هزینه های بالایی هستند و می تواند متعلق به یک جنسیت مشخص یا مذهب خاص باشد. علاوه بر این، اگرچه برخی از مدارس دولتی در فرانسه دو زبانه هستند، اما آموزش دو زبانه معمولا در مدارس خصوصی این کشور اتفاق می افتد.

در مدارس دولتی فرانسه، تعداد دانش آموزان در یک کلاس زیاد است، به طوری که در مقطع ابتدایی، معمولا یک معلم از یک کلاس متشکل از 25 دانش آموز مراقبت می کند. یا به طور مثال در مقطع دبیرستان کلاس ها از 30 دانش آموزان تشکیل شده است. در حالیکه در مدارس خصوصی تعداد بسیار کمتری دانش آموز در یک کلاس تحصیل می کنند. با این وجود، مدارس دولتی فرانسه از استانداردهای بالای آموزشی برخوردار هستند و تنها 20 درصد از دانش آموزان در فرانسه در مدارس خصوصی تحصیل می کنند.

به این نکته توجه داشته باشید، هر یک از این مسیرها را که برای تحصیل انتخاب می کنید، نمرات و پیشرفت تحصیلی شما بر انتخاب رشته های تخصصی در دوره متوسطه تاثیر گذار است. دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی در مدارس می توانند تحصیلات عالی خود را ادامه دهند یا با گذراندن دوره های کارآموزی وارد بازار کار شوند.

سیستم آموزشی در مدارس ابتدایی فرانسه

اگر شما والدینی هستید که می خواهید فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به مدارس فرانسه بفرستید، باید گفت که تصمیم بسیار هوشمندانه ای گرفته اید. تحصیلات رسمی در کشور فرانسه از سن سه سالگی شروع می شود، زمانی که کودکان به پیش دبستانی (maternelle) می روند. البته آموزش های مهد کودک از سن دو سالگی (pré-maternelle) در دسترس است.

اگرچه آموزش های پیش دبستانی و مهد کودک در فرانسه اجباری نیست، اما کودکان از سن 6 سالگی باید در مدرسه ثبت نام کنند. آموزش های ابتدایی در فرانسه از سن شش سالگی شروع و تا سن یازده سالگی ( شبیه به مدارس ایالت متحده آمریکا) ادامه پیدا می کند.

در دوره پیش دبستانی کودکان برای تحصیل در مقطع ابتدایی آماده می شوند. کلاس‌ها مهارت‌های خواندن، نوشتن و شمارش اعداد در مدارس پیش دبستانی فرانسه به دانش آموز آموزش داده می شود و گاهی اوقات شامل یادگیری یک زبان خارجی می‌شود. کودکانی که از والدین غیر فرانسوی هستند، مدارس پیش دبستانی مکان عالی برای یادگیری زبان این کشور است.

در فرانسه دانش آموزان دوره ابتدایی باید پنج سال تحصیلی را به ترتیب زیر به اتمام برسانند:

  • CP (Cours préparatoire): 6 تا 7 سالگی
  • CE1 (Cours élémentaire 1): سن 7 تا 8 سالگی
  • CE2 (Cours élémentaire 2): سن 8 تا 9 سالگی
  • CM1 (Cours moyen 1): سن 9 تا 10 سالگی
  • CM2 (Cours moyen 2): سن 10 تا 11 سالگی

مدارس ابتدایی در فرانسه دارای catchment areas هستند، این بدان معنا است که کودکان باید در مدارس نزدیک به خانه خود ثبت نام کنند. البته در برخی از موارد امکان ثبت نام در منطقه دیگر وجود دارد مشروط بر اینکه، دلایل محکمی برای خارج از حوزه مورد نظر داشته باشید. به منظور تغییر منطقه مدرسه، والدین می بایست از مقامات محلی (mairie) و بازرس مدرسه (rectorat) نامه دریافت کنند. در خصوص کودکان غیر فرانسوی باید گفت این امکان وجود دارد که برای ثبت نام در یک حوزه دیگر نیازی به این مدارک وجود نداشته باشند.

مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، سال تحصیلی در فرانسه از ماه سپتامبر شروع می شود و تا ماه ژوئن / ژوئیه ادامه دارد. در طول سال تحصیلی فرانسه، پنج تعطیلات رسمی وجود دارد. به این مسئله باید اشاره کرد که مدارس ابتدایی در فرانسه در خصوص برخی از قوانین اختیاراتی دارند. به طور کلی ساعتهای آموزش در این مقطع شامل 24 ساعت تدریس در هفته ( دوشنبه تا جمعه) می شود.

والدینی که مدارس خصوصی فرانسه را برای تحصیل فرزندانشان انتخاب می کنند، این کار را معمولا به خاطر ارزش های مذهبی مدرسه، امکانات شبانه روزی و ضعف مدارس دولتی در منطقه انجام میدهند. اکثر مدارس خصوصی تحت قرارداد (sous contrat) با دولت فرانسه فعالیت می کنند. این بدین معنی است که در این مدارس دولت حقوق معلمان را پرداخت می کند، برنامه های درسی در سطح ملی ارائه می شود و شهریه ها بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر کشورهای اروپایی است. البته برخی از مدارس خصوصی (écoles privées) که وابسته به مذهب و یا بین المللی هستند، به صورت کاملا مستقل عمل می کنند.

سیستم آموزشی در مدارس متوسطه فرانسه

به طور کلی، وزارت آموزش و پرورش در فرانسه مسئول مدارس در این کشور است. پس از تحصیلات ابتدایی، دانش آموزان وارد دوره متوسطه می شوند که به دو مرحله تقسیم می شود. مرحله اول شامل college است که شامل دانش آموزان یازده تا پانزده سال ( شبیه دوره راهنمایی ایالت متحده آمریکا) می شود. دانش آموزان پس از اتمام این دوره مدرک brevet des colleges دریافت می کنند. پس از اتمام college، دانش آموزان وارد lycée ( دبیرستان) می شوند. این دوره سه ساله است و دانش آموزان در پایان آن مدرک baccalauréat ( دیپلم) دریافت می کنند. در این دوره کودکان برای تحصیل در دوره ابتدایی آماده می شوند.

سه نوع دبیرستان (lycée) در فرانسه وجود دارد. lycée general یا a lycée technologique دبیرستان هایی هستند که بیشتر بر روی مباحث تئوری و آکادمی تمرکز دارند. در دبیرستان های professionnel دانش آموزان بیشتر بر رشته های عملی کار می کنند. تحصیل در دبیرستان های دولتی فرانسه برای تمام دانش آموزان رایگان است. در دبیرستان های این کشور برنامه های درسی که توسط آموزش و پرورش فرانسه تعیین شده است، تدریس می شود. به طور معمول، سیستم آموزشی فرانسه از متد آموزشی متداول و قدیمی استفاده می کند. این بدین معنی است که سیستم آموزشی فرانسه، تفکر خلاق و انتقادی را ترویج نمی دهد.

علاوه بر این، سیستم آموزشی فرانسه سبک های یادگیری خاصی را برای دانش آموزان با سطوح مختلف یادگیری استفاده نمی کند و همه از یک سیستم تبعیت می کنند. سبک تدریس بر یادگیری گام به گام و تکرار آموزش متمرکز است و استانداردهای بالای تحصیلی در این مدارس اجرا می شود. به طور کلی دبیرستان های دولتی فرانسه ورزش و فعالیت های خلاقانه را ترویج می کنند، اما این برنامه ها به صورت برنامه درسی ارائه نمی شود و انجمن های اجتماعی یا خصوص مسئول برگزاری برنامه ها هستند.

22 درصد از دانش آموزان دبیرستان در مدارس خصوصی تحصیل می کنند. استانداردهای بالای آموزشی در دبیرستان های خصوصی فرانسه، افراد زیادی را مشتاق به تحصیل در این موسسات کرده است. برنامه های درسی دو زبانه، رویکرد آموزشی خلاقانه و آموزش های همه جانبه باعث ایجاد این محبوبیت در میان دانش آموزان شده است. دولت فرانسه به اکثر مدارس خصوصی در این کشور کمک های مالی ارائه می دهد که هزینه های تحصیل در این مراکز را مقرون به صرفه تر می کند.

قوانین مدارس فرانسه

در مدارس فرانسه به طور کلی فارغ از کلاس یا سن تحصیلی، دانش آموزان می بایست به یکسری قوانین پایبند باشند. اگر دانش آموزان از این قوانین پیروی نکنند، مورد تنبیه انضباطی قرار می گیرند و در صورت تکرار مجدد نقص قوانین، ممکن است از مدرسه اخراج شوند. در ادامه با قوانین مدارس فرانسه آشنا خواهید شد:

  • احترام به همکلاسی ها، معلمان و نیروهای کار مدرسه یک قانون مطلق است. هیچ حرکت خشونت آمیز و توهین آمیزی مورد قبول نیست.
  • زبان برقراری ارتباط در مدارس و فعالیت های گروهی فرانسوی است.
  • دانش آموزان نسبت به تمیز و سالم نگه داشتن محیط مدرسه مسئولیت دارند.
  • وقت شناسی یکی دیگر از قوانین مدارس فرانسه است. تاخیر و بی نظمی عملکرد مدرسه و کلاس های درس را مختل می کند. مدیران مدارس ابتدایی این حق را دارند که برای تاخیرهای بیش از 5 دقیقه والدین دانش آموزان را در جریان بگذارند. در مقطع دبیرستان دانش آموزان در صورت داشتن تاخیر در روز چهارشنبه یک ساعت باید بیشتر در مدرسه بمانند.
  • حضور و غیاب دانش آموزان هر روز انجام می شود. در صورتی که دانش آموزان غیبت داشته باشند، والدینشان در همان روز باید به مدرسه مراجعه کنند. سپس باید دفاتری که مخصوص والدین است در خصوص این موضوع تکمیل کنند. غیبت داشتن تنها در موارد خاص مورد پذیرش است. اولین شرط موفقیت در مدرسه حضور منظم در مدرسه است. دانش آموزان در صورت بیمار بودن بعد از سه روز باید گواهی پزشک ارائه دهند.
  • هر دانش آموز باید از تجهیزات مورد نیاز برای دوره تحصیلی خود اطمینان حاصل کند.
  • داشتن لباس مناسب برای فعالیت های ورزشی الزامی است.
  • دفترچه ارتباط میان والدین و معلمان همواره باید همراه دانش آموزان باشد.
  • دانش آموزان نمی توانند در زمان استراحت به تنهایی در ساختمان مدرسه راه بروند.
  • والدین باید مطمئن شوند که فرزندانشان وسایل با ارزش و خطرناک مانند دوربین فیلمبرداری، جواهرات و دیگر وسایل با ارزش را با خود به مدرسه نیاورند.
  • استفاده از کامپیوتر و تبلت برای مقاصد آموزشی مجاز است و مدرسه هیچ مسئولیتی در قبال مفقود و خراب شدن وسایل ندارد.
  • استفاده از تلفن همراه در مدرسه ممنوع است. در صورت پیدا شدن تلفن همراه در مدرسه برای 3 روز توقیف شده و سپس به والدین تحویل داده می شود.
  • والدین می بایست لیست افرادی که مدرسه می تواند فرزندان را تحویل بگیرند به مدیر ارائه دهد.
  • حق دسترسی به وسایل مدرسه برای دانش آموزان محفوظ است.
  • نقض قوانین مدرسه شامل اخطار، تکالیف اضافی، بازداشت و محرومیت خواهد بود.
  • دانش آموزان باید از کتاب های امانت گرفته شده از مدرسه به خوبی مراقبت کنند. در صورت مفقود شدن یا خراب شدن کتاب ها، دانش آموزان موظف به بازپرداخت هزینه ها هستند.
  • دانش آموزان باید با ظاهر مناسب و متناسب با قوانین آموزشی در مدرسه حضور داشته باشند.
  • دانش آموزان حق خروج از مدرسه بین ساعت 12 تا 13 بدون همراه بزرگسال را ندارند. تنها دانش آموزان پایه دهم تا دوازدهم که والدین آنها در برگه مجوز دفترچه والدین و معلمان خروج فرزندان خود را تایید کرده اند حق بیرون رفتن از محیط مدرسه را در این زمان دارند.

شرایط تحصیل در مدارس فرانسه

والدینی که قصد دارند فرزندان خود را در مدارس فرانسه ثبت نام کنند در گام اول می بایست با مسئولان مدرسه تماس حاصل کرده و تعیین کنند که فرزندشان در کدام پایه باید ثبت نام شود. سپس از طریق سایت مدرسه الزامات ورود به پایه مورد نظر را چک کنند. برای ثبت نام در برخی از مدارس فرانسه به شرکت در آزمون ورودی نیاز است. در صورتی که دانش آموزان تمام الزامات ورود به مدرسه را داشته باشند می توانند برای ثبت نام اقدام کنند. معمولا از والدین خواسته می شود که هزینه های یکسال تحصیلی را به حساب مدرسه واریز کنند. توصیه ما در خصوص ثبت نام در مدارس فرانسه به والدین این است که چندین گزینه را بررسی کنند و انتخاب خود را تنها به یک مدرسه خاص محدود نکنند.

با توجه به اینکه مدرسه های فرانسه دارای مقاطع تحصیلی مختلفی هستند و همچنین هر مدرسه دارای الزامات مشخصی برای ثبت نام دانش آموزان است می توان گفت که مدارک لازم برای ثبت نام مدارس این کشور در مقاطع مختلف متفاوت است.

با این وجود ما با بررسی مدارک لازم در مدارس مختلف سعی کردیم مدارکی که در اکثر مراکز آموزشی این کشور مورد نیاز است را جمع آوری کنیم. در ادامه مدارک لازم برای ثبت نام مدارس فرانسه ارائه شده است:

  • تکمیل فرم ثبت نام مدرسه
  • سوابق تحصیلی به همراه ریز نمرات ( ترجمه شده به زبان فرانسوی)
  • ارائه مدارک بانکی یا دیگر منابع مالی برای اثبات داشتن تمکن مالی والدین
  • پرداخت هزینه های یکسال تحصیلی
  • ارائه گواهی های پزشکی ( در صورت لزوم)

نحوه ثبت نام در مدارس فرانسه

مدارس فرانسه همواره به دلیل ارائه استاندارد ها و کیفیت بالای آموزش یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در سراسر جهان شناخته می شود. با توجه به اینکه افراد زیادی خواستار تحصیل در مدارس این کشور هستند، باید گفت که رقابت بالایی در میان متقاضیان برای اخذ پذیرش مدارس وجود دارد. چه کسانی در این رقابت پیروز می شوند؟ اطلاع دقیق از نحوه ثبت نام در مدارس این کشور مهم ترین گام برای تحصیل در این کشور است. در ادامه به جزئیات نحوه اخذ پذیرش در مدارس فرانسه می پردازیم :

مرحله اول- انتخاب محل تحصیل

زمانی که برای تحصیل در مدارس فرانسه می خواهید تصمیم گیری کنید، در اولین گام می بایست محل تحصیل خود را انتخاب کنید. اکثر دانش آموزان در خصوص انتخاب محل تحصیل در فرانسه دچار ابهام می شوند و با تفاوت عمده مدارس در فرانسه آشنایی ندارند. هر چند که هیچ محدودیتی برای انتخاب مدرسه برای دانش آموزان بین الملل در فرانسه وجود ندارد، اما والدین می بایست بر اساس شرایط فرزندشان و انتظاراتشان محل مناسبی را برای تحصیل فرزندانشان انتخاب کنند.

هر چند که مدارس دولتی در فرانسه امکان پذیرش دانش آموزان بین الملل را دارند، اما بسیاری از والدین ترجیح می دهند فرزندان خود را در مدارس خصوصی به ویژه مدارس شبانه روزی ثبت نام کنند. تفاوت عمده مدارس دولتی و مدارس خصوصی در فرانسه در میزان هزینه ها است.

مرحله دوم- بررسی شرایط

متقاضیان پس از انتخاب مدارس مورد نظر در فرانسه، می بایست الزامات ورود به این مدارس را بررسی کنند. به منظور اخذ پذیرش در برخی از مدرسه های فرانسه به شرکت و قبولی در آزمون های ورودی نیاز است. علاوه بر این برخی از موسسات تنها دانش آموزانی را پذیرش می کنند که دارای دانش بالا در علوم پایه و یا دستاوردهای علمی هستند. در نتیجه والدین می بایست از طریق تماس با مسئولان مدرسه یا چک کردن سایت از الزامات ورود به مدرسه مطمئن شوند

مرحله سوم- ارائه درخواست

حال وقت آن رسیده که درخواست خود را ارائه دهید. اگر تمام الزامات پذیرش در مدرسه مورد نظر را دارید به منظور ارائه درخواست در مدارس فرانسه، می بایست به سایت مدرسه انتخابی رجوع کرده و فرم درخواست آنلاین را تکمیل کنید. مطمئن شوید که تمام مدارک مورد نیاز را ضمیمه درخواست کرده اید؛ زیرا در غیر اینصورت درخواست شما توسط مسئولین موسسه رد می شود.

مرحله چهارم- دریافت نامه پذیرش

در صورتی که مدیران مدرسه با درخواست شما موافقت کنند برای تایید نهایی پذیرش، یک مصاحبه را ترتیب می دهند. در طول مصاحبه مدیران در مورد علایق و اهداف تحصیلی با دانش آموزان صحبت می کنند. در صورت قبولی در مصاحبه دعوتنامه ای از طرف مدرسه برای پذیرفته شدگان ارسال می شود.

مرحله پنجم: اخذ ویزای تحصیلی

دریافت ویزا برای تحصیل در مدارس فرانسه الزامی است. دانش آموزان پس از دریافت نامه پذیرش با مراجعه به سفارت یا کنسولگری فرانسه می توانند برای اخذ ویزای تحصیلی درخواست دهند.

تحصیل در دبیرستان های فرانسه

اگر می خواهید فرزند خود را در دبیرستان های کانادا ثبت نام کنید گزینه های متعددی پیش روی شما قرار دارد. شما می توانید یک مدرسه دولتی، مدرسه خصوصی، مدرسه بین المللی یا حتی یک مدرسه تجارت (trade school) ثبت نام کنید. اگر چه انتخاب مدرسه مناسب می تواند کمی گیج کننده باشد، اما تحقیقات کامل می تواند شما را در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.

اکثریت دانش آموزان در مقطع دبیرستان در مدارس دولتی فرانسه تحصیل می کنند. تنها حدود 15 درصد از دانش آموزان تحصیلات خود را در مدارس خصوصی ادامه می دهند. اکثر مدارس خصوصی در فرانسه مذهبی ( کاتولیک ) هستند، با این وجود برخی از این مدارس به صورت بین المللی و دو زبانه فعالیت می کنند. وزارت آموزش فرانسه مسئول مدارس دولتی در این کشور است. طبق قوانین فرانسه کودکان تا سن 16 سالگی می بایست در مدرسه تحصیل کنند. بین 11 تا 15 سالگی دانش آموزان در فرانسه در مدارس راهنمایی یا به عبارتی college تحصیل می کنند.

اگرچه تحصیل تا سن 16 سالگی در مدارس فرانسه اجباری است اما اکثر دانش آموزان ترجیح می دهند تا سن 18 سالگی در مدرسه بمانند. آنها سه سال آخر دوره متوسطه را در دبیرستان یا به عبارتی lycée می گذرانند. همانطور که قبلا اشاره کردیم سه نوع lycée در فرانسه وجود دارد. lycée general یا a lycée techniqueبیشترین دانش آموزان را با تفکر آکادمیک آشنا می کند، در حالیکه lycée technique به دنبال آموزش حرفه ای به دانش آموزان است.

در پایان دوره دبیرستان، دانش آموزان به منظور دریافت مدرک دیپلم می بایست در آزمون baccalauréat exam شرکت کنند. به این نکته توجه داشته باشید که دیپلم دوره متوسطه فرانسه با International Baccalaureate ( دیپلم بین الملل) یا به عبارتی IB متفاوت است. انواع مختلف دیپلم در مدارس فرانسه در دسترس است. به طور مثال Baccalauréat français international که به 14 زبان در برخی از مدارس این کشور ارائه می شود. دانش آموزان برای ورود به دانشگاه می بایست در آزمون baccalauréat پذیرفته شوند.

فرانسه 28 منطقه آموزشی (academies) دارد که هر کدام الزامات و آزمون های مشخصی برای تعیین استانداردها دارند. تمرکز سیستم آموزشی فرانسه بیشتر بر روی کارهای آکادمیک است. موضوعاتی مانند هنر، موسیقی، تئاتر و ورزش در خارج از مدرسه انجام می شود. باید به این مسئله اشاره کرد که سیستم آموزشی فرانسه در مقطع متوسطه به دو بخش مدارس راهنمایی (college) و دبیرستان (lycée) تقسیم می شود. college در فرانسه از چهار سال آموزش تشکیل شده است:

  • Sixième (6ème): سن 11 تا 12 سال
  • Cinquième (5ème): سن 12 تا 13 سال
  • Quatrième (4ème): سن 13 تا 14 سال
  • Troisième(3ème): سن 14 تا 15 سال

هیچ آزمون ورودی برای تحصیل در مدارس دولتی فرانسه وجود ندارد. دانش آموزان باید تا ماه ژوئن و قبل از شروع سال تحصیلی ( در سپتامبر) در mairie ( تالار محلی شهر) ثبت نام کنند. پس از آن نزدیکترین مدرسه به محل زندگی دانش آموزان انتخاب می شود. البته والدین در صورتی که فرزندانشان به برنامه درسی یا موضوع خاصی علاقه دارند، می توانند برای حوزه های دیگر نیز درخواست دهند. موضوعات درسی در مدارس راهنمایی فرانسه شامل فرانسوی، ریاضیات، علوم (شیمی، فیزیک)، تاریخ و جغرافیا، آموزش فنی، هنر و موسیقی، تربیت بدنی، آموزش اجتماعی و یک زبان خارجی می شود.

تحصیل در مدارس دولتی فرانسه

تحصیل در مدارس دولتی فرانسه

همانطور که قبلا اشاره کردیم، آموزش دوره متوسطه در فرانسه تا سن 16 سالگی اجباری است. پس از آن دانش آموزان می توانند با شرکت در آزمون Brevet des Collèges سیستم آموزشی را ترک کنند. این آزمون مهارت و دانش آنها را در دروس فرانسه، ریاضیات، تاریخ و جغرافیا ارزیابی می کنند. البته دانش آموزان می توانند تحصیلات خود را تا سن 18 سالگی در دبیرستان ادامه دهند یا در دوره دو ساله کارآموزی یا خدمات اجتماعی شرکت کنند. دانش آموزانی که تصمیم می گیرند در دوره سه ساله دبیرستان شرکت کنند، می بایست یکی از سه دوره تحصیلی lycée را انتخاب کنند:

  • عمومی (lycée générale): آموزش آکادمی
  • فنی (lycée technologique): هنر، علوم کاربردی، آموزش فنی
  • تخصصی (lycée professionnel): آموزش تخصصی

قابل ذکر است که برخی از دبیرستان های فرانسه (lycée polyvalents) هر سه مسیر آموزشی را ارائه می دهند. تمام مسیرهای آموزشی lycée شامل سه سطح زیر می شود:

  • Seconde: 15 تا 16 سال
  • Première: 16 تا 17 سال
  • Terminale: 17 تا 18 سال

دانش آموزانی که در دبیرستان های فنی و تخصصی شرکت می کنند پس از دو سال، دیپلم های متفاوتی از جمله Le certificate d’aptitude profesionalle (CAP) یا Le brevet d’études professionnelles (BEP) دریافت می کنند که بدون دریافت مدرک دیپلم دوره متوسطه (baccalauréat) می توانند وارد دوره آموزش مشاغل شوند.

دوره عمومی (Lycée Générale) در دبیرستان فرانسه

به طور کلی دوره های عمومی دبیرستان های فرانسه از سه جریان زیر پیروی می کنند:

  • L: فرانسه، زبان ها یا هنرها، فلسفه
  • ES: اقتصادها، ریاضیات
  • S: ریاضیات، فیزیک/شیمی، زمین و علوم زندگی

البته باید گفت در پی اصلاحاتی که در اواخر سال 2021 در سیستم آموزشی فرانسه اتفاق افتاد، این جریان ها از بین رفته است. دانش آموزان در پایان سال اول (seconde) در کلاس های اجباری شامل دروس اصلی فرانسه، تاریخ، جغرافیا، زبان های خارجی، ورزش، فلسفه و علوم شرکت خواهند کرد. علاوه بر این، دانش آموزان به منظور تطبیق برنامه های درسی با علایق شخصی خود می بایست سه برنامه درسی مانند تربیت بدنی، هنر، مطالعات اجتماعی و اقتصادی انتخاب کرده و سپس در سال آخر یکی از این موضوعات را حذف کنند. هدف این اصلاحات جدید تمرکز بر روی پیشرفت مستمر دانش آموزان در طول سال تحصیلی و کمتر شدن تاثیر گذاری امتحانات نهایی است.

در پایان سه سال تحصیل دبیرستان، دانش آموزان می توانند در یکی از آزمون های baccalauréat شرکت کرده و وارد دانشگاه های فرانسه شوند.

دوره فنی (Lycée Technologique) در دبیرستان های فرانسه

دانش آموزانی که دوره فنی در دبیرستان های فرانسه را انتخاب می کنند، اساسا برای رشته های فنی و غیر آکادمی مانند مدیریت مهمانداری یا طراحی لباس آماده می شوند. 8 نوع دیپلم فنی (baccalauréat technologique) در این مدارس ارائه می شود که 17 رشته فنی تخصصی را پوشش می دهد. در ادامه 8 دیپلم فنی مدارس فرانسه ارائه شده است:

  • علوم و تکنولوژی های صنعتی و توسعه پایدار (STI2D)
  • علوم سلامت و اجتماعی (ST2S)
  • علوم مدیریت (STMG)
  • طراحی و هنرهای کاربردی (STD2A)
  • موزیک و رقص (TMD)
  • کشاورزی (STAV)
  • مدیریت هتلداری (STHR)

پس از تکمیل سال اول در مدارس فنی فرانسه، دانش آموزان می توانند یک رشته تخصصی یا یک رشته عمومی را انتخاب کنند.

علاوه بر این، آنها می توانند پس از فارغ التحصیلی برای دوره کارشناسی (license) در دانشگاه های فرانسه درخواست دهند یا در یک دوره فنی دو ساله مانند Brevet de techicien supérieur (BTS) ، Diplôme universitaire technologique (DUT) تحصیل کنند.

دوره فنی در دبیرستان های فرانسه

دوره فنی در دبیرستان های فرانسه

دوره تخصصی (Lycée Professionnel) در دبیرستان های فرانسه

دوره تخصصی در دبیرستان های فرانسه دانش آموزان را برای دوره های حرفه ای مانند لوله کشی یا آرایشگری آماده می کند.

این دوره ها بهترین مسیر برای ورود به بازار کار بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در دبیرستان است. علاوه بر این، بیش از 100 تخصص در این دوره ها ارائه می شود که منجر به دریافت مدارکی همچون Certificat d’aptitude professionnelle (CAP) یا Brevet d’études professionnelles (BEP) می شود. پس از تکمیل این دوره سه ساله، دانش آموزان دیپلم فنی و حرفه ای (bac pro) دریافت می کنند که می توانند برای ورود به دانشگاه درخواست دهند. البته بسیاری از فارغ التحصیلان ترجیح می دهند در برنامه های Brevet de techicien supérieur (BTS) یا Diplôme universitaire technologique ( DUT) درخواست دهند که معادل دو سال تحصیل در دوره کارشناسی است.

به طور کلی، استانداردهای آموزشی در دبیرستان های فرانسه بالا است و مدارس این کشور از برنامه درسی در سطح ملی پیروی می کنند. اگر به دنبال رشد خلاقیت و برنامه های آموزشی متفاوت برای فرزندانتان هستید، باید گفت که سیستم آموزشی در فرانسه بیشتر بر روی نظم و انضباط متمرکز است تا خلاقیت.

در دوره متوسطه مدارس فرانسه، دانش آموزان 26 ساعت در هفته در کلاس حضور دارند. به طور کلی 15 ساعت آموزش بین دروس اصلی از جمله فرانسه، ریاضیات، تاریخ / جغرافیا و یک زبان خارجه که اغلب انگلیسی است تقسیم می شود. زمان های اضافه نیز برای دروسی همچون علوم، تکنولوژی، ورزش و هنر صرف می شود. اگر چه حدود دو تا سه ساعت برای فعالیت های بدنی و ورزشی در دبیرستان های فرانسه اختصاص داده می شود، اما موضوعات هنری تنها یک ساعت تدریس می شوند.

البته موضوعات یا زبان های خاص ممکن است در برخی از مدارس آموزش داده شود.

به طور معمول، معلمان در مدارس کانادا به جای نمره دهی دانش آموزان بر روی منحنی، از سیستم رتبه بندی برای تشویق بیشتر آنها استفاده می کنند. اکثر تست ها و آزمون های از 20 نمره برگزار می شود که نمره قبولی در آنها 10 است. سیستم نمره دهی در مدارس فرانسه به صورت زیر است:

  • Echec ( مردود): نمره 0 تا 9 – F
  • Suffisant ( کافی): نمره 10- E
  • Satisfaisant ( مناسب): نمره 11 – D
  • Assez bien ( متوسط): نمره 12 و 13 – E
  • Bien ( خوب) : نمره 14 و 15 – B
  • Très bien ( خیلی خوب ) نمره 16 و 17 – A
  • Excellent ( عالی ) نمره 18 تا 20 – A+

تحصیل در مدارس شبانه روزی فرانسه

اگر به این فکر می کنید که در مدارس شبانه روزی فرانسه تحصیل کنید باید گفت که فرانسه یکی از بهترین انتخاب ها برای تحصیل در مدارس خصوص شبانه روزی در اروپا است. از اولین باری که به این کشور سفر می کنید تا پایان تحصیلاتتان از دیدن مناظر و مکان های دیدنی لذت خواهید برد. تنها مدارس خصوصی در فرانسه دارای مدارس شبانه روزی هستند. در این نوع مدارس دانش آموزان در خوابگاه ها و محل های اقامت تعیین شده توسط مدرسه زندگی می کنند و علاوه بر تحصیل از زندگی در کنار همکلاسی هایشان لذت می برند.

بسیاری از مدارس خصوصی شبانه روزی در فرانسه دارای فضای منحصر به فرد و جذابی هستند. محیط های چند ملیتی نه تنها باعث ایجاد دوستی های جدید و آشنایی با فرهنگ ها و ملیت ها می شود، بلکه مهارت های زبانی دانش آموزان را تقویت می کند. مدارس شبانه روزی در فرانسه آموزش های با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای اروپا را ارائه می دهند. فارغ التحصیلان این مدارس شانس بالایی برای ورود به دانشگاه های برتر جهان را دارند. علاوه بر این، اکثر مدارس شبانه روزی در فرانسه دو زبانه هستند و حتی امکان یادگیری زبان های بیشتر را نیز فراهم می کنند.

هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی معتبر فرانسه در حال حاضر بین 26.000 یورو تا 40.000 یورو در سال است. به منظور ثبت نام در مدارس شبانه روزی فرانسه ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • کپی پاسپورت و کارت شناسایی
  • ریز نمرات دو سال آخر تحصیل به همراه نمرات سه ماهه ترم جاری
  • مدرک زبان
  • توصیه نامه از معلم ریاضی و انگلیسی
  • انگیزه نامه ( در صورت نیاز)
  • تکمیل فرم ثبت نام مدرسه
  • مصاحبه اسکایپ با مسئولین مدرسه
تحصیل در مدارس شبانه روزی فرانسه

تحصیل در مدارس شبانه روزی فرانسه

در ادامه لیست بهترین مدارس شبانه روزی فرانسه ارائه شده است:

1- مدرسه SVIS – Sainte Victoire International School

مدرسه SVIS در جنوب فرانسه واقع شده است و توسط سازمان دیپلم جهانی (International Baccalaureate Organization) معتبر شناخته شده است. از همین رو برنامه های دیپلم بین المللی و امتحانات IGCSE کمبریج در این مدرسه برگزار می شود.

تمام دوره های آموزشی از مهد کودک تا دبیرستان و حتی فراتر از آن در مدرسه SVIS ارائه می شود. زمانی که کودکان از همان ابتدا آموزش های دو زبانه را دریافت می کنند، برای تحصیل در مقاطع بالاتر از پتانسیل خوبی برخوردار خواهند بود. مدرسه SVIS دارای مراکز شبانه روزی مجزا برای دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان است.

2- Ermitage International School

در مدرسه بین المللی Ermitage دانش آموزان می توانند بین برنامه های دو زبانه فرانسوی و برنامه های دیپلم بین المللی به زبان انگلیسی یکی را انتخاب کنند. برنامه های آموزشی در این مدرسه بر تقویت تفکر انتقادی، خلاقیت و کنجکاوی تمرکز دارند.

از همین رو دانش آموزان آمادگی مواجه با هر چالشی را در آینده خواهند داشت.

3- International Bilingual School of Provence

مدرسه دو زبانه Provence در جنوب فرانسه در شهر اکس- آن – پراوونس واقع شده است. این شهر به دلیل داشتن جمعیت دانش آموزی متنوع که طیف وسیعی از ملیت ها را شامل می شود، شناخته شده است. این مدرسه در سال 1984 تاسیس شده است و شامل دپارتمان ابتدایی و متوسطه می شود. سالانه 950 دانش آموز از بیش از 75 کشور جهان در این مدرسه ثبت نام می کنند. دانش آموزان می توانند تحصیلات خود را به زبان انگلیسی یا فرانسوی ادامه دهند.

4- École Jeannine Manuel Lille

مدرسه Manuel Lille همواره به دلیل خلاقیت آموزشی و ارائه بهترین روش های تدریس شناخته شده است. این مدرسه وابسته به یونسکو بوده و تقریبا 880 دانش آموز از مهد کودک تا کلاس دوازدهم در آن تحصیل می کنند. پانسیون تازه بازسازی شده مدرسه Manuel Lille محیط راحتی را برای اقامت دانش آموزان فراهم می کند. علاوه بر امکانات آموزشی، این مدرسه دارای امکانات ورزشی و تفریحی عالی از جمله باشگاه بدنسازی به مساحت 1500 متر مربع است.

5- Notre Dame International High School

مدرسه بین المللی Notre Dame یک مدرسه شبانه روزی خصوصی در فرانسه است که بخش از دبیرستان های بین المللی توتردام است. این مدرسه دارای برنامه های آموزشی چند زبانه برای کلاس های نهم تا دوازدهم است. مدرسه نوتردام در قلب پاریس اقامتگاه های فرانسوی برای دانش آموزان از سراسر جهان را فراهم می کند.

6- The Lisses public school

مدرسه Lisses در نزدیکی شهر پاریس واقع شده است و آموزش جامعی را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می کند. فارغ التحصیلان Lisses از شانس بالایی برای پذیرش در دانشگاه های معتبر جهانی برخوردار هستند.

تحصیل در مدارس خصوص فرانسه

تحصیل در مدارس یکی از بهترین کشورهای جهان، اولویت بسیاری از والدین و دانش آموزان است. مدارس خصوصی فرانسه همواره به دلیل ارائه استاندارد ها و کیفیت بالای آموزشی یکی از بهترین مقاصد تحصیلی شناخته می شوند. مدارس خصوصی اکثرا در شهرهای بزرگ فرانسه قرار دارند و انتخاب بسیاری از والدینی است که به دنبال تحصیل فرزندشان در فرانسه هستند.

تمام مدارس خصوصی در فرانسه می بایست به صورت رسمی در این کشور به ثبت رسیده باشند باشند و الزامات برنامه های آموزشی و دیگر استانداردهای مشخص شده توسط نهادهای نظارتی را رعایت کنند. در مورد شهریه مدارس خصوصی باید گفت که والدین باید برای یک سال تحصیلی یا یک نیمسال هزینه ها را پرداخت کنند.

تحصیل در مدارس دولتی فرانسه

حدود 80 درصد از دانش آموزان در فرانسه در مدارس دولتی تحصیل می کنند. مدارس دولتی این کشور از استانداردهای بالای آموزشی برخوردار هستند. مدارس دولتی فرانسه کاملا رایگان بوده و از سیستم آموزش ملی پیروی می کنند. بر اساس قوانین آموزشی این کشور، والدین می بایست فرزندان خود را در نزدیکترین مدرسه به محل سکونت خودشان ثبت نام کنند. البته در برخی از شرایط امکان رفتن به مدارس دولتی در حوزه های دیگر وجود دارد. با توجه به اینکه سیستم آموزشی در مدارس دولتی فرانسه بر پایه نظم و قوانین مشخصی بنا شده است، باید گفت که خلاقیت و نوآوری در این مدارس کمتر دیده می شود.

مدرسه کوردن بلو در فرانسه

Cordon Bleu در فرانسوی به معنی روبان آبی است و در ابتدا به عنوان مجله هفتگی در سال 1895 توسط روزنامه نگاری به نام Marthe Distel شروع به فعالیت کرد. این مجله با نام رسمی la Cuisiniére Cordon Bleu بیش از 70 سال منتشر می شد و هدف آن ارائه آموزش آشپزی فرانسوی بود. مقالات مجله شامل تکنیک ها و دستورالعمل های تهیه غذا بود. نام این مجله بسیار با دقت انتخاب شده بود. اعضای خانواده سلطنتی که همگی از شجاع ترین افراد بودند در مهمانی ها و ضیافت ها روبان آبی پهن می پوشیدند.

مدرسه کوردن بلو (Le Cordon Bleu) در سال 1895 تاسیس شده است. امروزه مدرسه کوردن بلو با بیش از 35 موسسه در بیش از 20 کشور جهان و حدود 2000 دانش آموزش از 200 کشور، بزرگترین مدرسه آشپزی و مهمانداری در جهان شناخته می شود. مدرسه Le Cordon Bleu یک شبکه بزرگ جهانی از موسسات آموزشی است که به ارائه بالاترین سطح آموزش در رشته آشپزی و مهمانداری اختصاص دارد.

این مدرسه ابتکار و نوآوری را با سنت ها از طریق گواهی ها، دیپلم ها؛ مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد ادغام کرده است. بیش از یک قرن است که مدرسه کوردن بلو برای مشتاقان علم آشپزی این امکان را فراهم کرده است که رویای خود را به واقعیت تبدیل کنند. این مدرسه طیف وسیعی از برنامه ها و رشته های تحصیلی را در مقاطع مختلف ارائه می کند. دانش آموختگان در مدرسه کوردن بلو برای ورود به مشاغل مختلف از جمله آشپزی رستوران، مهمانداری، مدیریت رستوران و هتل، ژورنالیست، مشاوره، خدمات غذا و دیزاین غذا آموزش می بینند.

هزینه تحصیل در مدرسه کوردن بلو بسته سطح آموزشی بین 20000 یورو تا 70000 یورو است. البته باید به این نکته اشاره کرد که کمک های مالی و کمک هزینه های تحصیلی در اختیار دانش آموختگان قرار می گیرد.

ویزای همراه برای تحصیل در مدارس فرانسه

در بسیاری از کشورها، والدین نقش مهمی در خصوص تصمیم گیری برای تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور ایفا می کنند، از همین رو آنها به بخش جدایی ناپذیر از زندگی فرزندان در کشور مقصد تبدیل می شوند. در خصوص تحصیل در فرانسه باید گفت که والدین این امکان را دارند که از طریق ویزای همراه به فرانسه سفر کنند.

طبق قوانین فرانسه والدین دانش آموزان بین المللی زیر 18 سال که دارای مجوز اقامت طولانی مدت هستند می توانند از طریق ویزیتور ویزا وارد این کشور شوند. به این نکته توجه داشته باشید که والدینی که فرزندان آنها در فرانسه تحصیل می کنند، امکان تحصیل و کار در این کشور را ندارند مگر اینکه برای ویزاهای تحصیلی یا کاری درخواست دهند. والدین دانش آموزان می توانند با دریافت ویزیتور ویزا وارد این کشور شده و به مدت یکسال در فرانسه همانند یک توریست اقامت داشته باشند. این ویزا حداکثر تا 5 سال قابل تمدید است.

برترین مدارس برای تحصیل در فرانسه

سیستم آموزش منحصر به فرد و هزینه های مقرون به صرفه تحصیل در مدارس فرانسه باعث شده که افراد زیادی خواستار تحصیل در این کشور باشند. مدارس فرانسه همواره در میان برترین مراکز آموزشی جهان قرار دارند و بسیاری از نخبگان و دانشمندان در این مدارس تحصیل کرده اند. در ادامه لیست بهترین مدارس فرانسه ارائه شده است:

ردیفاسامی مدارس
1Saint-Denis International School
2Notre Dame International High School
3Lycée Sainte Marie Public School
4Lycée Louis Querbes Public School
5St. Joseph’s Collège School
6Lycée Blanche de Castille Public School
7Lycée Saint Joseph Public School
8Lycée Sainte Agnès Public School
9Institut du Bois Robert
10The Lisses public school in France
11Lycée Bourg Chevreau St Anne Public School

مزایا و معایب تحصیل در مدارس فرانسه

بسیاری از هموطنان به دلیل استانداردهای بالای زندگی و آموزش و فرهنگ مدرن فرانسه، تحصیل در مدارس این کشور را انتخاب می کنند. بسیاری از مدارس فرانسه از زیرساخت ها و امکانات بسیار مطلوبی برخوردار هستند و هر ساله تعداد مشخصی از دانش آموزان بین الملل را پذیرش می کنند. در ادامه مزایا و معایب تحصیل در مدارس فرانسه ارائه شده است:

هزینه های مقرون به صرفه تحصیل

مطمئنا یکی از مهم ترین فاکتورهای تحصیل در هر کشوری، هزینه های آن است. فرانسه به عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپایی، امکان تحصیل با هزینه های مقرون به صرفه را برای دانش آموزان بین الملل فراهم می کند. هر چند که تحصیل در مدارس دولتی این کشور رایگان است، اما دانش آموزان برای تحصیل در مدارس خصوص و بین الملل ملزم به پرداخت هزینه هستند.

کیفیت بالای آموزش

در خصوص کیفیت آموزش باید گفت که فرانسه در میان برترین کشورهای جهان برای ارائه آموزش با کیفیت قرار دارد. این کشور از سیستم آموزش بولونیا پیروی می کند که در اکثر کشورهای اروپایی اجرا می شود. کیفیت بالای آموزش در مدارس فرانسه یک تجربه هیجان انگیز است.

امکان کار بعد از فارغ التحصیلی

دانش آموزان بین الملل که پس از فارغ التحصیلی از مدارس فرانسه این امکان را دارند که در این کشور مشغول به کار شوند.

آنها به راحتی می توانند در دوره هایی که آموزش دیده اند کار پیدا کنند.

امکان کار بعد از فارغ التحصیلی از مدارس فرانسه

امکان کار بعد از فارغ التحصیلی از مدارس فرانسه

اعتبار مدارس فرانسه در سطح بین الملل

دانش آموزان زیادی از کشورهای مختلف در مدارس فرانسه تحصیل می کنند. مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های این کشور در سراسر اروپا و جهان به رسمیت شناخته می شود.

امکان تحصیل در موسسات آموزش عالی فرانسه

دانش آموزان پس از گذراندن دوره دبیرستان و دریافت مدرک دیپلم می توانند برای تحصیل در دانشگاه ها و دیگر موسسات آموزش عالی فرانسه درخواست دهند. باید بدانید که دانشگاه های فرانسه از اعتبار بالایی در سطح جهانی برخوردار هستند.

معایب تحصیل در مدارس فرانسه

موانع زبان

تحصیل در مدارس دولتی فرانسه در تمام مقاطع به زبان فرانسوی است. از همین رو شاید بزرگترین مانع برای تحصیل در مدارس این کشور یادگیری زبان فرانسوی باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که اکثر والدین غیر فرانسوی ترجیح می دهند که فرزندان خود را در مدارس خصوص و بین الملل ثبت نام کنند. این مدارس دو زبانه بوده و اکثر جمعیت آن را دانش آموزان بین الملل تشکیل می دهند.

هزینه بالای مدارس خصوصی

تقریبا 20 درصد از دانش آموزان در فرانسه در مدارس خصوصی تحصیل می کنند. اگرچه امکان تحصیل رایگان در مدارس دولتی فرانسه وجود دارد اما والدینی که تحصیل در مدارس خصوصی را برای فرزندانشان انتخاب می کنند ملزم به پرداخت هزینه های بالایی هستند. در حال حاضر هزینه تحصیل در مدارس خصوصی فرانسه بیشتر از مدارس خصوصی در لندن است.

هزینه های بالای زندگی

فرانسه به عنوان یکی از گران ترین کشورهای اروپا برای زندگی شناخته می شود. اینکه به چقدر پول برای زندگی در فرانسه نیاز دارید، به سبک زندگی شما و منطقه ای که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که هزینه زندگی در شهرهای فرانسه با یکدیگر متفاوت است. مطمئنا زندگی در پاریس به بودجه ای بسیار بیشتر از زندگی در مناطقی همچون شرانت یا اوورنی نیاز دارد. اما به طور کلی باید گفت هزینه زندگی در فرانسه نسبتا بالا است اما برنامه ریزی دقیق می تواند به شما کمک کند که هزینه های خود را مدیریت کنید.

هزینه تحصیل در مدارس فرانسه

سیستم آموزشی فرانسه یکی از شناخته ترین سیستم های آموزشی در سراسر جهان است که همواره به دلیل ارائه آموزش با کیفیت در رتبه های برتر قرار دارد. مدارک تحصیلی اخذ شده در موسسات آموزش عالی فرانسه در تمام دنیا معتبر شناخته می شود. تحصیل در مقاطع ابتدایی تا متوسطه در مدارس دولتی فرانسه کاملا رایگان است. در خصوص دیگر هزینه تحصیل در این کشور باید گفت که مدارس دولتی هزینه های بسیار کمی برای تجهیزات آموزشی، وعده غذایی و سرویس دریافت می کنند.

برخلاف تحصیل در مدارس دولتی فرانسه که کاملا رایگان است، دانش آموزانی که قصد تحصیل در مدارس خصوصی این کشور را دارند ملزم به پرداخت هزینه هستند. به طور کلی هزینه تحصیل در مدارس خصوصی فرانسه بسته به منطقه و امکانات تفریحی و آموزشی بین 20.000 دلار تا 40.000 دلار در سال است.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در مدارس فرانسه

به طور کلی، هزینه تحصیل در مدارس فرانسه در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. با این وجود، زندگی در یک کشور خارجی در حالی که دور از خانواده خود هستید به مهارت های مدیریت مالی خوبی نیاز دارد. طبق آمارها، هزینه زندگی دانش آموزان بین الملل در فرانسه 800 تا 1200 یورو در ماه است. با توجه به اینکه هزینه ها می تواند برای دانش آموزان چالش برانگیز باشد، برنامه هایی توسط مراکز و موسسات مختلف در فرانسه ارائه می شود که تحت عنوان بورسیه کمک های مالی را در اختیار دانش آموزان بین الملل قرار می گیرد. در ادامه انواع بورسیه تحصیلی برای مدارس فرانسه ارائه شده است:

بورسیه تحصیلی BeArt Presets Academic Scholarships

این بورسیه تحصیلی توسط BeArt برای تمام ملیت ها به منظور تحصیل در مدارس و دانشگاه های معتبر جهان از جمله فرانسه ارائه می شود. بورسیه تحصیلی BeArt تنها بخشی از هزینه های تحصیل را پوشش می دهد. 1 آوریل آخرین مهلت برای ارسال درخواست بورسیه تحصیلی BeArt است.

بورسیه تحصیلی The James Alan Cox Foundation Student Photography Scholarship

این بورسیه تحصیلی به صورت فول فاند در اختیار دانش آموزان بین الملل که در مدارس فرانسه تحصیل می کنند، قرار می گیرد. تمام دانش آموزان از ملیت های مختلف واجد شرایط این بورسیه تحصیلی هستند. 15 نوامبر آخرین مهلت برای ارسال درخواست بورسیه تحصیلی است.

بورسیه تحصیلی Microsoft Imagine Cup Global Competition

بورسیه تحصیلی مایکروسافت یک بورسیه تحصیلی فول فاند است که توسط شرکت مایکروسافت ارائه می شود. دانش آموزان از تمام ملیت ها واجد شرایط درخواست برای این بورسیه تحصیلی هستند. 12 می آخرین مهلت ارائه درخواست برای بورسیه تحصیلی مایکروسافت است.

بورسیه تحصیلی ThePensters Essay Writing Contest

این بورسیه تحصیلی به صورت پارشال فاند در اختیار دانش آموزان محصل در مدارس فرانسه قرار می گیرد. تمام دانش آموزان بین الملل واجد شرایط این بورسیه تحصیلی هستند. 10 ژوئن آخرین مهلت درخواست برای بورسیه تحصیلی ThePensters Essay است.

بورسیه تحصیلی Berows International Scholarship Program Test

بورسیه تحصیلی BISPT برای تمام دانش آموزان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در مدارس فرانسه را دارند، ارائه می شود.

31 مارس آخرین مهلت ارائه درخواست برای بورسیه تحصیلی فول فاند BISPT است.

ویزای دانش آموزی برای تحصیل در مدارس فرانسه

به طور کلی دانش آموزان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که قصد تحصیل در مدارس فرانسه را دارند، می بایست برای ویزای تحصیلی درخواست دهند. پس از اخذ پذیرش از مدرسه افراد باید برای دریافت ویزا به سفارت یا کنسولگری فرانسه مراجعه کنند. کشور فرانسه سه نوع ویزا برای دانشجویان ارائه می کند:

ویزای تحصیلی کوتاه مدت (Visa de court séjour pour etudes) :

ویزای تحصیلی کوتاه مدت برای افرادی ارائه می شود که قصد دارند کمتر از سه ماه در فرانسه مشغول به تحصیل شوند. این ویزا برای دوره های کوتاه مدت آموزشی و برنامه های زبان صادر می شود. برای تحصیل در دوره های کوتاه مدت دانشجویان به مجوز اقامت نیاز نخواهند داشت و پس از منقضی شدن ویزا می توانند برای تمدید آن اقدام کنند.

ویزای اقامت موقت طولانی مدت (Visa de long séjour temporaire pour etudes):

ویزای اقامت موقت طولانی مدت برای افرادی صادر می شود که قصد دارند در دوره های مطالعاتی بین 3 تا 6 ماه تحصیل کنند.

ویزای بلند مدت تحصیلی (Visa de long séjour etudes) :

متقاضیانی که خواستار تحصیل در دوره های بلند مدت در فرانسه هستند می بایست برای ویزای بلند مدت تحصیلی درخواست دهند. این ویزا به دانشجویان بین الملل اجازه می دهد که برای کل طول دوره تحصیل خود در فرانسه زندگی و کار کنند. علاوه بر این دانشجویان می توانند بعد از فارغ التحصیلی برای مجوز اقامت یکساله درخواست دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *