قیمت آپارتمان در استانبول

خرید ملک در ترکیه مورد استقبال ایرانی بوده است، ما در این مقاله به بررسی شرایط و قیمت آپارتمان در استانبول پرداخته ایم. مشاوران موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در دفاتر تهران، شیراز، اصفهان و مشهد پاسخگوی سوالات شما در زمینه های مختلف اخذ اقامت و مهاجرت به ترکیه هستند. در این مقاله سعی شده، اطلاعاتی مفیدی در زمینه خرید خانه در استانبول به شما داده شود.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

قیمت آپارتمان در استانبول

ترکیه در بحران به سر می برد و نمود آن در بازار املاک است. یک اثر آن، تورم بسیار بالا است که قیمت بسیار بالای املاک در ترکیه واقعی نیست.

در واقع، هنگامی که تورم با شرایط تطبیق پیدا می کند، قیمت املاک پایین می آید. نرخ های بهره بسیار بالا هستند، یک اقتصاد راکد، یک ارز رو به رکود، و بدهی رو به افزایش – همه این موارد نشان دهنده یک وضعیت بحرانی اقتصادی نیست، اما ممکن است به عنوان آنفلونزای اقتصادی توصیف شود.

افراد محلی در طی چند سال شاهد رشد پایین، افزایش بیکاری و سقوط قیمت املاک هستند. برای افراد اخراجی، کاهش ارز پول به این معنی است که بازار املاک دارای قیمت بسیار جذابی است و باعث جذب بسیاری به ترکیه می شود.

نرخ املاک در ترکیه در طول سال تا نوامبر  2018 در تورم، 9.2% کاهش یافت – که سقوط بیشتری از 1.5% تورم تعدیل شده در زمان مشابه سال گذشته داشت. فروش کلی خانه ها در ترکیه نیز کاهش یافته است، سقوط 2.41% در سال 2018. علاوه بر این، ارزش لیره ترکیه در مقابل دلار آمریکا به شدت سقوط کرد، که باعث تشویق خارجی ها (مخصوصا خریداران از خلیج فارس) برای خرید املاک شد.

در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، قیمت ظاهری خانه در طول سال تا نوامبر  2018؛ 6.3 % افزایش یافت. اما هنگامی که تورم تعدیل شد، قیمت خانه در واقع به میزان 12.6%  y-o-y کاهش یافت.

خریداران خارجی هم اکنون در حال خرید میزان بسیاری از املاک در ترکیه هستند، که منعکس کننده افزایش خیره کننده توریسم در خلیج فارس است. با سقوط ارزش لیره، توریست ها جذب ترکیه شدند و استانبول هم اکنون سرشار از توریست های عرب است و صحبت کردن به عربی در مغازه ها و رستوران ها باعث شده است شهر مانند شهری خلیجی شود، از طرفی تقاضای تحصیل در ترکیه از طرف ایرانی اخیراً زیاد مورد استقبال واقع شده است.

بر اساس انستیتو آمار ترکیه؛ در سال 2018، خرید املاک به میزان 78.4% افزایش یافت، رشدی سریع از 22.2% در سال 2017. بیشتر خریداران خارجی، خانه ها را در استانبول خریداری کردند، نشان دهنده 36% املاک و مستغلات (14.270 فروش)، آنتالیا (7.938 فروش) و پورسانت (2.720 فروش).

قیمت خرید آپارتمان در استانبول

  • قیمت متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر = 0.986077 دلار آمریکا
  • قیمت متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز شهر= 0.5637449 دلار آمریکا

مراحل خرید آپارتمان در ترکیه

  • مرحله 1: انتخاب ملک بر روی وب سایت ها 

بر روی وب سایت آن ها شما می توانید بزرگ ترین مجموعه املاک دارای کیفیت بالای ترکیه را بیابید. شما می توانید خودتان ویژگی هایی که با نیازهای شما تطابق دارد را انتخاب نمایید، یا می توانید با یکی از مشاوران آن ها تماس گرفته و برای مجموعه ای از املاک، درخواست بفرستید. متخصصان آن ها به سرعت ویژگی های مناسب را انتخاب کرده و با شما تماس می گیرند.

  • مرحله 2: رفتن برای بازدید رایگان

تور بازدید و بررسی ملک به همراه اسکان در یک مجموعه اقامتی لوکس دارای زیر ساخت های هتلی قوی، را خواهید داشت. به منظور تعیین تاریخ های ورود و اسکان با مدیران آژانس ها آن ها تماس بگیرید. رفتن به منظور بررسی ویژگی های ملک به شما این امکان را می دهد تا آپارتمان ها و ویلا ها را ببینید، کیفیت اتمام کار را ارزیابی نمایید و با زیر ساخت های مجموعه ی اقامتی و محله اطراف آن آشنا شوید.

مراحل خرید آپارتمان در ترکیه

مراحل خرید آپارتمان در ترکیه

  • مرحله 3: تشریفات تراکنش مالی

پیش از تکمیل تشریفات تراکنش مالی، ملک انتخاب شده کاملا مورد بازرسی قرار می گیرد. متخصصان آژانس ها  وجود همه مجوزها و مدارک ثبتی، و همچنین عدم وجود موانع و حکم های قضایی بر روی ملک را بررسی می نمایند.

معمولا قرارداد خرید و فروش بین خریدار و آژانس معاملات املاکی که فروش ملک خاصی را بر عهده دارد، انجام می شود و یا توافق سه جانبه ای ما بین فروشنده ملک، خریدار و آژانس معاملات املاک هم می تواند انجام شود. هنگام خرید ملک در ترکیه اطلاعات مربوط به خریدار، فروشنده، آژانس معاملات ملکی که ضامن تراکنش شما شده است و همچنین اطلاعاتی مربوط به ملک در حال خریداری، قیمت ملک و روش پرداخت در قرارداد ذکر می شود.

لازم است تاکید نماییم که پس از امضای قرارداد خرید و فروش، شما، بر مبنای این قرارداد و توافق دو طرفه با فروشنده ملک، می توانید ملک خریداری شده را بدون هیچ محدودیتی استفاده نمایید، حتی اگر فرایند ثبت به نام شما کاملا به پایان نرسیده باشد.

  • مرحله 4: ارسال مدارک

پس از بسته شدن قرارداد و انجام همه فرایند های مورد نیاز برای شروع انتقال ملک، آژانس به وکلات از مشتری مدارک او را به اداره ی Tapu and Cadastre شهر و ناحیه ای که در آن جا ملک خریداری شده است، می فرستد.

  • مرحله 5: پرداخت بهای ملک

پرداخت بهای ملک مطابق با قرارداد خرید و فروش نوشته شده انجام می شود. انتقال پول به کمک بانک و انتقال نقدینگی به کمک موسسات مالی خصوصی برای پرداخت بهای ملک خریداری شده (هم به وسیله ی تبادل ارز خارجی و هم بدون آن) و همچنین نقدینگی دریافت شده به عنوان پیش پرداخت خرید یا استفاده از ملک، مشمول هیچ گونه محدودیتی نمی شود.

  • مرحله 6: دریافت عنوان

پس از دریافت پاسخ مثبت از هیئت های بازرسی مربوطه ی شهروندان خارجی و پرداخت مالیات و عوارض مربوطه، خریدار سندی را دریافت می کند که در آن عنوان ملک (TAPU) درج شده و این سند تایید می کند که انتقال عنوان از فروشنده به مالک جدید انجام شده است. عنوان یا همان TAPU به معنی ایجاد مالکیت مطلق و نامحدود به زمان برای مالک است که پس از به پایان رسیدن قرارداد خرید و فروش نمی تواند در دادگاه از سوی کسی مورد دعوی قرار گیرد. یک یا چند شخصیت حقیقی یا حقوقی می توانند مالک ملک باشند.

قوانین خرید آپارتمان در استانبول

قوانین سرمایه گذاری در ترکیه در زمینه خرید ملک در ترکیه برای افراد خارجی در مقایسه با سایر کشورهای جهان نسبتاً آسان است. این قوانین آسان هجوم سالانه سرمایه گذاران خارجی برای خرید زمین یا واحدهای مسکونی در ترکیه را توجیه  می کند. از نظر آماری املاک متعلق به افراد خارجی در سال 2013 با 66 درصد افزایش رشد مواجه بوده است  و تعداد آنها همچنان در حال افزایش است. به عنوان یک مهاجر، در هنگام خرید ملک در کشور ترکیه چندین فاکتور وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

خوشبختانه دولت ترکیه مقررات کمی در رابطه با مالکیت ملک به عنوان یک فرد خارجی  تعیین نموده است.  در برخی از حومه های می توانید یک سوئیت یا آپارتمان لوکس خریداری کنید. با این حال باید  جهت  انتقال کامل مالکیت کلیه اسناد مورد نیاز را ارائه داده و در مراجع مربوطه آن ها را ثبت کنید. همچنین همواره  بخاطر داشته باشید که قوانین املاک و مستغلات ترکیه بیشتر از مهاجران به نفع افراد محلی است. خرید ملک در ترکیه می تواند با توافق کوتاه مدت یا بلند مدت همراه شود. برای مهاجران که اقامت دائم در ترکیه دارند، مالکیت بلند مدت گزینه ای مناسب تر می باشد . بسیاری از مالکان خارجی بلند مدت در ترکیه مشغول به کار هستند یا تجارت می کنند و یا فرزندان خود را برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه اعزام کرده اند.

 از سوی دیگر مالکیت کوتاه مدت ملک می تواند برای مهاجرانی که کسب و کار املاک را از کشور اصلی خود اداره می کنند، اعمال شود. این افراد معمولاً خارجی هایی هستند که استراحتگاه و اقامتگاهی تفریحی در ترکیه را هدایت می کنند. در مقایسه با سایر دارندگان املاک ، آنها مسئولیت کمتری دارند که نگرانش باشند ، چراکه تجارت آنها فصلی است.

مطابق با ماده ی 35 قانون ثبت اراضی شماره 2644 اصلاح شده توسط قانون شماره 6302  که در تاریخ 18 مه 2012 لازم الاجراء شد ، شرایط متقابل برای خارجیانی که مایل به خرید ملک در ترکیه هستند لغو شده است. اطلاعات مربوط به کشورهایی که شهروندان آنها می توانند ملکی را در ترکیه خریداری کنند را می توان از طریق سفارتخانه ها / کنسولگری های ترکیه در خارج از کشور و اداره کل ثبت املاک و کاداستر تهیه کرد.

افراد دارای تابعیت خارجی می توانند هر نوع ملکی را در محدودیت های قانونی خریداری کنند (مسکونی، محل تجاری، زمین و مزرعه). اشخاص با تابعیت خارجی که ملکی بدون ساختمان (زمین، مزرعه) خریده اند، باید طی مدت 2 سال پروژه مورد نظر خود را برای ساخت آن ملک به وزارت مربوطه ارسال نمایند.

قوانین خرید آپارتمان در استانبول

قوانین خرید آپارتمان در استانبول

مدارک لازم برای خرید آپارتمان در استانبول

برای خرید ملک باید مراحل انتقال سند به طور قانونی انجام شود. برای انتقال سند، فروشنده و خریدار باید مدارکی ارائه دهند. با مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ارائه مدارک لازم ، دفتر دار پروسه انتقال سند را انجام می دهد.

با توجه به نوع کار در پروسه انتقال سند، باید هزینه مشخصی پرداخت کرد؛ در حال که در فروش، انتقال سند 20 در هر هزار است ، مبلغ اهدایی 68.31 در هر هزار است.

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک و انتقال سند در استانبول:

مدارک لازم فروشنده:

  • اصل سند ملک یا کپی آن
  • یک قطعه عکس
  • کارت شناسایی ( شماره شناسایی C.) یا شماره مالیات ( برای خارجیان)
  • هیچ بدهی مالیاتی به شهرداری وجود نداشته باشد.
  • وکالت نامه ؛ در صورتی که شخص ثالث مسئولیت انتقال سند را به عهده گرفته باشد.
  • مدارک DASK

مدارک لازم خریدار:

  • کارت شناسایی ( ترجمه شده برای خارجیان )
  • شماره مالیات : اخذ شماره مالیات به معنای پرداخت مالیات نیست، با این حال شماره مالیات برای تکمیل کلیه معاملات رسمی در ترکیه ازجمله : افتتاح حساب، انتقال سند، سند ازدواج ، پاسپورت و غیره لازم است. شماره مالیات را می توانید تنها یک بار و بدون پرداخت هیچ هزینه ای دریافت کنید.
  • وکالت نامه ؛ در صورتی که شخص ثالث مسئولیت انجام معامله را به عهده گرفته باشد.

اخذ اقامت از طریق خرید آپارتمان در استانبول

طبق آیین نامه جدید که در 18 سپتامبر منتشر شده است، جمهوری ترکیه تابعیت این کشور را به خارجیانی که شرایط زیر را داشته باشند، اعطا می کند:

  • 250000 دلار سرمایه گذاری در املاک
  • تاسیس یا خرید شرکتی با سرمایه 500000 دلار
  • سپرده 500000 دلاری در دستگاه های سرمایه گذاری کشور یا در بانک های دولتی ترکیه و عدم برداشت سپرده برای حداقل 3 سال
  • همچنین استخدام 50 پرسنل واجد شرایط طبق آیین نامه جدید برای اخذ شهروندی ترکیه.

چندین بند از آیین نامه منتشر شده در روزنامه رسمی شماره 106 برای تصمیم گیری درباره اعطای تابعیت ترکیه به خارجیان تغییر کرده است. به عنوان مثال سرمایه مورد نیاز برای اخذ تابعیت از 2 میلیون دلار به 500000 دلار کاهش پیدا کرد.

حداقل مبلغ مورد نیاز برای درخواست شهروندی از طریق خرید املاک غیرمنقول در ترکیه 250000 دلار تعیین شده است. رایج ترین نوع سرمایه گذاری برای اخذ شهروندی ترکیه ،خرید ملک غیر منقول به ارزش حداقل 250000 دلار است. ملک خریداری شده تا حداقل سه سال غیر قابل فروش است. پس از به اجرا در آمدن آیین نامه برای اولین بار، وزارت محیط زیست و شهرسازی در نظر داشت که املاک خریداری شده طی سه سال پس از زمان خرید فروخته شود. این وضعیت برای خارجیانی که از این قانون آگاهی ندارند ، مشکلات بزرگی ایجاد کرده است. خوشبختانه وزارت محیط زیست و شهرسازی به توافق جدیدی رسید و این شرط را حذف کرد. پس از خرید ملک غیر منقول 250000 دلاری ، تا سه سال نمی توان آن را فروخت.

شرایط دریافت اخذ شهروندی ترکیهحداقل شرایط حال حاضرحداقل شرایط گذشته
حداقل سرمایه ثابت500000 دلار یا سایر ارزهای خارجی معادل یا لیر ترکیه2 میلیون دلار یا سایر ارزهای خارجی معادل یا لیر ترکیه
سرمایه گذاری در املاکحداقل به ارزش 250000 دلار یا سایر ارزهای خارجی معادل یا لیر ترکیهحداقل به ارزش یک میلیون دلار یا سایر ارزهای خارجی معادل یا لیر ترکیه
استخدام کارمندحداقل 50 پرسنلحداقل 100 پرسنل
خرید اوراق قرضه دولتیحداقل به ارزش 500000 دلار یا سایر ارزهای خارجی معادل یا لیر ترکیهحداقل به ارزش 3 میلیون دلار یا سایر ارزهای خارجی معادل یا لیر ترکیه

امید است مقاله فوق توانسته باشد، پاسخگوی سوالات شما در زمینه خرید ملک در استانبول و شرایط و مدارک خرید ملک بوده باشد، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران موسسه در دفاتر و شعبات موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

8 دیدگاه برای “قیمت آپارتمان در استانبول

  1. مرتضی گفت:

    با ۲۰۰ میلیون تومان میشه ی خونه ویلایی یا اپارتمان کوچیک خرید تو استامبول بعدش چطور میتونم سند بزنم

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      متاسفانه با توجه به رشد قیمت ها، با این مقدار هزینه امکان پذیر نمی باشد.

  2. امید کریمی گفت:

    سلام شرایط گرفتن اقامت در ترکیه چی هست؟

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام
      از طرق مختلفی می توانید اقامت کسب کنید که می توان به تحصیل، کار و زندگی اشاره کرد. اما بستگی به شرایط و توانایی مالی شما دارد.

  3. محمد اسلم طوقی گفت:

    سلام با یک میلیارد تومن یه منزل شیک در حومه استانبول با وسایل می توان خرید و نرخ سود بانکی چقدر است

    1. مشاور تحصیلی و مهاجرت گفت:

      سلام ميانگين خريد ملك بسته به حومه و محدوده ي شهري دارد كه بهتر است براي كسب جزئيات بيشتر با مشاورين ما تماس حاصل فرمائيد.

  4. امین جلیل زاده گفت:

    با عرض سلام
    میخواستم بپرسم با ۴۰۰ میلیون تومان میشه آپارتمان توی استانبول خرید؟

    1. مشاور مهاجرت های عمومی گفت:

      با سلام
      این مبلغ برای خرید ملک در استانبول، کافی می باشد.البته پر واضح است که قیمت ملک به ازای هر متر، در هر محدوده با مناطق دیگر تفاوت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *