Banking laws in Turkey

کشور ترکیه، به عنوان کشوری بسیار قانونمند و سختگیر در هر زمینه ای به ویژه مسئله پولشویی است. ساختار بانکی این کشور، بسیار دقیق است. پولشویی، از مسائل مهم بانکی در سراسر جهان است. کلیه کارهایی که، در جهت از بین بردن منشا پول کثیف انجام می‌دهند پولشویی نام دارد. قوانین بانکداری ترکیه، بر اساس قانون 5411 تنظیم و گرد آوری شده اند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

بانک های ترکیه، مجوز فعالیت خود را از سازمان های بازرسی و نظارت دریافت می‌کنند. مجمعی تحت عنوان اتحادیه بانکی ترکیه، برای گردآوری این بانک ها به وجود آمده است.

اصول مربوط به سیستم بانکی در ترکیه

بانک های کشور ترکیه، علاوه بر شعبه های داخلی شعبه های بین المللی متعددی نیز در سراسر دنیا دارند. تمامی بانک های ترکیه، از طریق شبکه الکترونیک به سیستم بانکی بین المللی متصل هستند.

مبنای اصلی تعیین نرخ و فعالیت بانک های ترکیه، اصول موجود در بازار آزاد این کشور است. در واقع بر اساس قوانین بانکداری ترکیه، بانک مرکزی در روند تعیین نرخ بهره بانکی دخالتی ندارد. بهره بانکی در کشور ترکیه، بر اساس تورم موجود در بازار آزاد تعیین می‌شود. با این وجود، مهمترین و موثرترین عامل در تعیین نرخ سود بازارهای مالی، میزان نرخ بهره وام هایی است که توسط بانک مرکزی به سایر بانک ها اعطا می‌شود.

تفاوت اصلی قوانین بانکداری ترکیه با سایر کشورها، عدم دخالت مستقیم بانک مرکزی در تعیین سودهای بانکی است. اما بانک مرکزی دارای وظایف مهمی شامل موارد زیر است:

  • تامین منبع مالی سایر بانک ها
  • مهمترین عملکرد و وظیفه این بانک، تامین بخش زیادی از سرمایه و بودجه دولت است
  • تاثیر مستقیم بر حجم پول کشور
  • به وجود آوردن نظم و ثبات در قیمت ها و اقتصاد کشور
  • پیشگیری از شوک های اقتصادی بین المللی
  • بهبود شرایط اقتصادی کشور از طریق انتشار اوراق قرضه

در واقع مهمترین نقش برای توسعه و بهبود اقتصاد کشور ترکیه، بر عهده بانک مرکزی این کشور است. یکی از تصمیمات جدید که در جلسه هیئت مدیره بانک مرکزی ترکیه گرفته شد، رفع مشکلات ناشی از عدم وجود سود ثابت در بانک ها بود. در این تصمیم، نرخ بهره در روزهای کاری، ماهیانه و سالیانه فروش لیره بین بانکی توسط بانک های ترکیه اعلام می‌شود.

Banking laws in Turkey

Banking laws in Turkey

6 نوع بانک اصلی در ترکیه بر اساس قوانین بانکداری ترکیه

سرمایه و حساب های موجود در بانک های دولتی کشور ترکیه کاملا تحت حمایت و ضمانت دولت ترکیه هستند. اما حساب های موجود در بانک های خصوصی، فقط در صورتی مورد ضمانت دولت قرار می‌گیرند که حداکثر موجودی آن ها ده هزار لیر باشد. قوانین بانکداری ترکیه، به 6 نوع اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • بانکداری تجاری: هدف اصلی این بانک، به دست آوردن سود و همچنین سپرده گذاری است.
  • بانکداری سرمایه گذاری: هدف اصلی این بانک، تامین بودجه لازم برای بخش دولتی و خصوصی است.
  • بانکداری پشتیبان و حامی: وظیفه اصلی این بانک ها، حمایت و پشتیبانی از توسعه و پیشرفت شرکت ها و کشور است.
  • بانک های مشارکتی بدون بهره: اینگونه بانک ها، بیشتر در پرداخت وام های بدون بهره نقش دارند. ارتباط این بانک ها بیشتر، با بانک های اسلامی است. به همین علت، اولین بانک مشارکتی ترکیه در بحرین افتتاح شده است. در کشور ترکیه، 6 بانک مشارکتی وجود دارد.
  • بانکداری دریایی: این نوع سیستم بانکداری در ترکیه موجود نیست. اما هدف ااصلی این نوع بانکداری، آسانتر شدن معاملات تجارت بین المللی است.
  • سیستم بانک مرکزی

قوانین بانکداری ترکیه برای افتتاح حساب اتباع خارجی

افرادی که شهروند ترکیه نیستند، به عنوان اتباع خارجی شناخته می‌شوند. کشور ترکیه برای سرمایه گذاری بیشتر خارجی ها در این کشور، زمینه افتتاح حساب برای اتباع خارجی را به خوبی و راحتی فراهم نموده است.

شرایط الزامی برای افتتاح حساب در کشور ترکیه، داشتن آدرسی ثابت و همچنین داشتن کد مالیاتی کشور ترکیه است. همچنین داشتن پاسپورت نیز، یکی از شروط ضروری برای افتتاح حساب در بانک های ترکیه است.

افتتاح حساب اتباع خارجی، در مدت زمان کمی در حدود چند ساعت انجام می‌شود. برای سهولت در روند افتتاح حساب، رعایت شروط لازم برای افتتاح حساب و همچنین مراجعه به بانک با وکیلی خبره ضروری است.

اخذ تابعیت ترکیه با افتتاح حساب

افرادی که شهروند ترکیه هستند و تابعیت این کشور را دارند، می‌توانند با ارائه کارت ملی نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام نمایند. بر اساس قوانین بانکداری ترکیه، سرمایه گذاری به صورت زیر می‌تواند زمینه دریافت شهروندی ترکیه را برای اتباع خارجی فراهم نماید:

  • افتتاح حساب و یا حساب هایی با موجودی 500000 دلار، بدون برداشت به مدت 3 سال، موجودی مذکور می‌تواند در یک بانک و یا چند بانک در کشور ترکیه باشد.

شباهت و تفاوت افتتاح حساب برای اشخاص و شرکت ها در بانک های ترکیه

افتتاح حساب برای اشخاص و شرکت ها نیازمند ارائه مدارک زیر است:

  • آدرس ثابت
  • کد مالیاتی
  • اراائه کلیه مدارک شناسایی شخص و یا شرکت

تفاوت اصلی افتتاح حساب اشخاص و شرکت ها

  • ارائه کلیه مدارک مربوط به ثبت و راه اندازی شرکت، همچنین ارائه رزومه کامل و سوابق شرکت نیز الزامی است.

برای کسب اطلاع بیشتر از شرایط لازم برای افتتاح حساب برای شرکت در بانک های ترکیه، قسمت بعدی را مطالعه نمایید.

شرایط لازم برای افتتاح حساب شرکت در بانک های ترکیه

بر اساس قوانین بانکداری در ترکیه، افتتاح حساب برای شرکت های خارجی در بانک های ترکیه باید فقط توسط شخصی که حق امضای مدارک شرکت و انجام معاملات را دارد انجام شود. ارائه آدرس و کد مالیاتی شرکت نیز برای افتتاح حساب در بانک های ترکیه ضروری است. افراد برای دریافت کد مالیاتی شرکت خود می‌توانند به اداره مالیات کشور ترکیه مراجعه کنند.

مدارک لازم برای افتتاح حساب شرکت در بانک های ترکیه شامل اساسنامه شرکت، سند ثبت در اتاق بازرگانی و همچنین شناسنامه تجاری شرکت هستند.

با مطالعه دقیق قوانین بانکداری ترکیه، می‌توانید با خیالی راحت و مطمئن در این کشور به انجام فعالیت های تجاری خود بپردازید. همچنین بانک های ترکیه، فرصت دریافت تابعیت و شهروندی را با افتتاح حساب در اختیار اتباع خارجی قرار می‌دهند. وکلای موسسه مهاجرتی اصطهباناتی با ارائه مشاوره دقیق و تخصصی، شما را در روند افتتاح حساب یاری می‌نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *