شرایط گرفتن پاسپورت روسیه

بر اساس آنچه در باب شرایط گرفتن پاسپورت روسیه شما پس از یک سال اقامت روسیه می توانید برای اقامت دائم درخواست بدهید. شما باید این پروسه را  شش ماه قبل از پایان مجوز اقامت موقت خود انجام دهید. دقت داشته باشید که مجوز اقامت دائم روسیه به مدت پنج سال معتبر است و می توان آن را به تعداد نامحدودی تمدید کرد، اما نمی تواند بیش از تاریخ انقضای گذرنامه تان صادر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مطالب زیر را بخوانید و در صورت وجود هرگونه سوال با مشاورین ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر تماس بگیرید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط گرفتن پاسپورت روسیه

اخذ تابعیت کشور روسیه کار راحتی نیست و باید به این نکته توجه داشته باشید که برای ثبت درخواست خود می بایست فرم هایی را تکمیل کنید که تماما به زبان روسی هستند و مدارکی که می بایست ارائه دهید نیز باید توسط یکی از مترجمان معتبر و از طریق دفاتر اسناد رسمی به زبان روسی ترجمه شوند و صلاحیت آنها در روسیه تایید شود. ممکن است لازم باشد چند آزمایش پزشکی در درمانگاه ها و کلینیک های کشور روسیه نیز انجام دهید. در صورتی که مدرک دبیرستان روسی نداشته باشید می بایست برای اثبات تسلط خود به زبان روسی در یک آزمون نیز شرکت کنید.

به منظور راحتتر کردن انجام این فرآیند می توانید با سازمانهای مربوط در روسیه تماس بگیرید و در خصوص جزئیات شرایط و مدارک لازم اطلاعاتی کسب کنید. با این وجود اگر وبسایت های رسمی دولتی را مطالعه کرده اید و از تمامی مدارکی که لازم است ارائه دهید اطلاع دارید، باز هم ممکن است دفتر محلی مورد نظر اطلاعات و مدارک متفاوتی را از شما درخواست کند. نحوه انجام کار در کشور روسیه به این طریق است و برای اطمینان حاصل کردن از اینکه از مراحل و پروتکل های لازم پیروی کرده اید، سازمانهای قانونی ای وجود دارند که می توانند در فرآیند ثبت درخواست به شما کمک کنند.

چهارچوب کلی روش های مختلفی که می توانید با استفاده از آنها برای اخذ تابعیت روسیه درخواست دهید شامل موارد زیر میشوند:

  • شما نمیتوانید مستقیما پس از ورودتان به روسیه برای اخذ تابعیت این کشور اقدام کنید.
  • ابتدا لازم است مجوز اقامت موقت کسب نمایید. این مجوز 3 سال اعتبار خواهد داشت.
  • اگر می خواهید با استفاده از مجوز اقامت موقت خود در این کشور کار کنید، می بایست به صورت جداگانه برای اخذ مجوز کاری اقدام کنید. حتی در صورتی که با یکی از اتباع این کشور ازدواج کرده باشید نیز می بایست این مرحله را انجام دهید.

پس از اینکه برای مدت 1 سال در کشور روسیه زندگی کردید، می توانید برای اخذ مجوز اقامت دائم که 5 سال اعتبار دارد درخواست دهید. این مجوز را می توانید هر چند بار که دوست داشته باشید تمدید کنید و به شما مجوز ورود به کشور روسیه بدون نیاز به ویزا را می دهد. در صورتی که موفق به کسب این مجوز شوید نیازی به مجوز کاری نخواهید داشت.

در صورتی که برای مدت حداقل 3 سال با یکی از اتباع کشور روسیه ازدواج کرده باشید می توانید بلافاصله پس از اینکه مجوز اقامت موقت خود را اخذ کردید، برای اخذ تابعیت روسیه اقدام کنید. برای این کار می بایست گواهی ازدواج و پاسپورت همسرتان را ارائه دهید. اگر خارج از کشور روسیه ازدواج کرده باشید، گواهی ازدواجتان می بایست در کشوری که صادر شده است پشت نویسی شده باشد و می بایست یک ترجمه رسمی روسی از گواهی ازدواجتان ارائه دهید و آن را در کشور روسیه تایید کنید.

در صورتی که بخواهید پروسه عادی اخذ شهروندی روسیه را طی کنید، می توانید بلافاصله پس از اینکه مجوز اقامت دائم شما صادر شد این فرایند را شروع کنید. شرط لازم برای این کار این است که طی 5 سال اخیر بیشتر از 3 ماه کشور روسیه را ترک نکرده باشید. هزینه های انجام این فرایند ممکن است با توجه به مدارک و شرایط شما و ترجمه هایی که می بایست انجام دهید متفاوت شود.

گرفتن پاسپورت روسیه از طریق اجداد روس

گرفتن پاسپورت روسیه از طریق اجداد روس

گرفتن پاسپورت روسیه از طریق اجداد روس

چنانچه شما فردی خارجی هستید و بیش از 18 سال سن دارید، بر اساس ماده 14 قانون شهروندی فدرال روسیه، در صورتی که حداقل یکی از والدینتان شهروند روسی باشد و در روسیه زندگی کند، می توانید به آسانی برای شهروندی این کشور  ویزای روسیه درخواست دهید.

شهروندی از طریق والدین در شرایطی که والدین غیر روسی داشته باشید اما یکی از والدینتان شهروندی روسیه را دریافت کرده باشد و قبل از 16 سالی به همراه خانواد در این کشور زندگی کرده باشید، نیز امکان پذیر است. به این شیوه شهروندی از طریق اصل و نسب می گویند و به خانواده هایی که به کشور روسیه مهاجرت کرده اند کمک می کند همه در یک زمان شهروندی این کشور را دریافت کنند.

گرفتن پاسپورت روسیه از طریق تولد

اولین و بهترین شیوه برای دریافت هر نوع شهروندی، از طریق تولد می باشد. اما حتی اگر در روسیه به دنیا نیامده باشید و یکی از والدین شما شهروند این کشور باشد، هنوز این امکان برایتان وجود دارد که ملیت روسیه برایتان صادر شود. بر اساس ماده 12 قانون شهروندی روسیه چندین نکته وجود دارد که مشخص می کند چه چیزی شما را واجد صلاحیت دریافت این شهروندی می کند. این مراحل را می توان در 3 گزینه مختصر کرد. در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشید، می توانید شهروند روسیه از طریق تولد را به دست آورید:

  1. حداقل یکی از والدین شهروند روسی باشد ( بدون توجه به محل تولد کودک )
  2. هر دو والد مقیم روسیه، غیر شهرند یا بدون کشور باشند، کودکشان در روسیه به دنیا آمده باشد و هیچ کدام از والدین ادعای نکند که آن کودک شهروند کشور دیگریست. 
  3. کودک را در روسیه پیدا کرده باشند، والدینش مشخص نباشند و طی 6 ماه پس از پیدا کردن کودک والدینش پیدا نشوند. این شرایط معمولا با نام حق خاک و حق خون شناخته می شوند. 

طرق مختلف گرفتن پاسپورت روسیه

با توجه به شرایطی که دارید، شیوه های مختلفی برای دریافت شهروندی این کشور وجود دارد. که این شیوه ها به طور کلی به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • شهروندی از طریق تولد
  • شهروندی از طریق تابعیت
  • از طریق بازگرداندن شهروندی

اما به طور کلی، راه های بسیار متفاوتی برای دریافت شهروندی کشور روسیه وجود دارد. 

تفاوت گرفتن اقامت دائم و پاسپورت روسیه

در نهایت، بین اجازه اقامت دائم و شهروندی در روسیه تفاوت زیادی وجود ندارد. ساکنان دائم دارای حقوق تقریبا یکسان با شهروندان عادی می باشند، و استخدام دارندگان اجازه اقامت دائم ( PRP ) ممکن است برای کسب و کار های روسی نسبت به استخدام شهروندان عادی سودمند باشد. یک PRP برای 5 سال معتبر است ومی تواند به تعداد نامحدودی مجددا تمدید شود. 

با این حال، بر خلاف PRP، شهروندی هرگز نیازی به تمدید ندارد و شما با احتمال از دست دادن ویزا مواجه نخواهید شد. شهروندی به معنای ویزای ازاد یا ویزای فرودگاهی در هنگام دسترسی به 105 کشور با گذرنامه روسی شما است که بسیاری از آن ها برای ساکنان آمریکایی و انگلیس به ویزا نیاز دارند.

با این حال، بسیاری از مهاجران انتخاب می کنند که در یک کشور PRP باقی بمانند تا برای شهروندی درخواست کنند. یکی از دلایل این امر ان است که تبدیل شدن به یک شهروند روسی به معنی ترک تابعیت از سرزمین خود می باشد. در حالی که این امر به طور گسترده ای مورد تایید قرار می گیرد، اکثر تبعه ها مجبور به لغو شهروندی خود برای به دست آوردن شهروندی روسیه نمی باشند، مگر این که کشور اصلی آن ها اجازه ندهد که آن ها ملیت دوگانه را داشته باشند.

روز هایی هستند که محدودیت های سفر در داخل روسیه را دارند. با این حال، یک حرکت نزولی نسبت برای صاحبان PRP در مقابل شهروندان روسیه وجود دارد که محدودیت سفر به شهرها و قلمرو های ممنوع الورود روسیه است که اغلب مکان هایی هستند که دارای اهداف خاص نظامی می باشند. اگر شما PRP هستید، نمی توانید تحت هیچ شرایطی از این مکان ها بازدید کنید. در واقع، در هر صورت، احتمالا هرگز نیازی به دیدن هر یک از این 44 شهر ممنوع الورود را نداشته باشید. شهروندان روسی خود نیاز دارند که مجوز ها را از طریق دعوت رسمی از سوی یکی از ساکنین شهر یا دلیل دولتی برای رفتن به آنجا داشته باشند. 

مانند بسیاری از کشورها در اروپا، هر چند بدون در نظر گرفتن اینکه آیا شما یک شهروند هستید یا نه، اگر در یک محل برای بیش از 90 روز اقامت داشته باشید، باید در جایی که در روسیه زندگی می کنید ثبت نام کنید. در اولین قدم برای دیدار روسیه، باید توجه داشته باشید که میزبان شما باید اگر بیش از 7 روز کاری باقی می مانید، باید شما را در دفتر مهاجرت ثبت نام نماید. 

تفاوت گرفتن اقامت دائم و پاسپورت روسیه

تفاوت گرفتن اقامت دائم و پاسپورت روسیه

گرفتن پاسپورت روسیه با داشتن پاسپورت دیگر کشور ها

بله، شهروندی دوگانه در روسیه شناخته شده می باشد و بیش از یک میلیون نفر در کنار دیگر پاسپورت های خود شهروندی کشور روسیه را نیز دارند. البته باید پیش از ارائه این درخواست، قوانین مربوط به شهروندی دوگانه در کشور اصلیتان را بررسی کنید. در بسیاری از کشورها که اجازه داشتن شهروندی دوگانه را نمی دهند، ارائه درخواست شهروندی برای ملیت دوم موجب از دست دادن شهروندی پیشین می شود. 

بسیاری از منابع موجود در وب سایت عنوان می کنند که ارائه درخواست شهروندی، شهروندی پیشین شما را لغو می کند. با این حال باقی سایت ها تضمین می کنند مادامی که کشور اصلی شما شهروندی دوم را مجاز بداند، چنین اتفاقی نمی افتد. ملیت های خارجی در هنگام ارائه درخواست شهروندی روسیه نیازی نیست که نگران حفظ شهروندی پیشین خود باشند. 

گرفتن پاسپورت روسیه با ازدواج

ازدواج با شهروندی روسی می تواند سرعت بخش انجام فرایند دریافت شهروندی باشد. اگرچه در این شرایط نیز باید اول اجازه اقامت موقت ( TRP ) این کشور را دریافت کنید اما زمانی که با شهروندی روسی ازدواج می کنید، سهمیه سالانه صدور اقامت موقت اعمال نمی شود. بنابراین حتی زمانی که این سهمیه به اتمام رسیده باشد، در صورت ازدواج با شهروندی روسی بازهم می توانید برای دریافت اقامت موقت روسیه درخواست دهید.

به طور معمول می توانید پس از 5 سال زندگی در فدرال روسیه از زمان دریافت اقامت موقت، برای شهروندی کشور روسیه اقدام کنید.در طول این 5 سال نمی توانید بیش از 3 ماه در سال به خارج از روسیه سفر نمایید. اما در صورتی که با شهروندی از فدرال روسیه ازدواج کردید پس از حداقل سه سال می توانید به شیوه ای آسان برای دریافت شهروندی درخواست دهید. در واقع در این شیوه دیگر لازم نیست که 5 سال صبر کنید و می توانید این فرایند را درست پس ازآنکه اقامت موقت خود را دریافت کردید، شروع نمایید. شما می توانید درخواست خود را به اداره خدمات مهاجرتی محل زندگی خود یا ماموران دیپلمات روسی یا کنسولگری روسیه در کشور محل زندگیتان ارائه دهید. اگرچه در صورت ازدواج با شهروندی روسی این فرایند سریع تر پیش خواهد رفت، اما لزوما مراحل کمتری ندارد. همچنان در ذهن داشته باشید که مدارک بسیاری را باید تهیه نمایید و این فرایند در مجموع وقت گیر می باشد. 

گرفتن پاسپورت روسیه با سرمایه گذاری

در صورتی که کسب و کاری داشته باشید که بخواهید آن را به کشور روسیه انتقال دهید، کسب و کاری جدید در روسیه راه اندازی کنید یا علاقمند به سرمایه گذاری در کسب و کار های کشور روسیه هستید، در این صورت دریافت شهروندی کشور روسیه برایتان راحت تر و آسان تر خواهد بود. برای آنکه واجد شرایط دریافت شهروندی از طریق سرمایه گذاری باشید باید شرایط زیر را فراهم نمایید:

مالک شرکتی در کشور روسیه باشید که از حداقل سه سال پیش از ارائه درخواست شهروندی فعال بوده باشد. در طول سه سال مشخص تحت نام شرکت مالیات ها وبیمه مشارکت در صندوق بازنشستگی به مبلغ حداقل یک میلیون روبل را پرداخت کرده باشید.

به مدت حداقل سه سال پیش از ارائه درخواست شهروندی روسیه حداقل 10 درصد از سهام کسب و کاری روسی که در کشور روسیه در زمینه اقتصادی مشخص شده از سوی دولت فعالیت دارد، به شما اختصاص داشته باشد. ارزش مجموع سهام های این کسب و کار باید به 100 میلیون روبل برسد و مالیات ها و بیمه های سالیانه پرداخت شده توسط آن کسب وکار باید حداقل به 6 میلیون روبل در سال برسد. 

پروسه گرفتن پاسپورت روسیه

از نظر فنی دو نوع فرایند تابعیت وجود دارد: عمومی و ساده شده. با این حال بر خلاف اسمشان، تفاوت کمی بین سرعت و سادگی آن ها وجود دارد. فرایند ساده شده علی رقم اسمی که دارد ساده تر نمی باشد. جهت ارائه این درخواست لازم است که در کشور روسیه اقامت داشته باشید که برای این کار باید اجازه اقامت موقت روسیه را داشته باشید. بنابراین کل فرایند دریافت شهروندی از طریق تابعیت ساده شده هنوز حداقل 2 تا 2.5 سال زمان می برد. 

در صورتی که یکی از موقعیت های زیر را داشته باشید می توانید از طریق روند ساده شده دریافت تابعیت اقدام کنید:

  1. در اتحاد شوروی روسیه به دنیا آمده باشید و رسما شهروند اتحادیه شوروی باشید
  2. حداقل یکی از والدینتان شهروند کشور روسیه باشد و در حال حاضر در کشور روسیه زندگی کند. 
  3. با شهروندی روسی ازدواج کرده باشید. از زمان ازدواجتان باید سه سال یا بیشتر گذشته باشد. 
  4. دارای نوعی از ناتوانی باشید که مانع کار کردن شما شود و دارای فرزند بزرگسالی با صلاحیت رسمی باشید که شهروند کشور روسیه و علاقمند به حمایت از شما باشد. 
  5. دارای فرزند صغیری باشید که شهروند کشور روسیه محسوب می شود ( در کشور روسیه به دنیا آمده باشد ” حق خاک ” ) و والد دیگرش فوت شده باشد یا حزانت و حقی نسبت به کودکش نداشته باشد. 
  6. شهروند سابق اتحادیه شوروی باشید و در کشور شوروی سابق بدون دریافت شهروندی زندگی کرده باشید. این شخص، فردی است که شهروندی هیچ کشور دیگری را نیز ندارد. 
پروسه گرفتن پاسپورت روسیه

پروسه گرفتن پاسپورت روسیه

در صورتی که هیچ یک از شرایط بالا را نداشته باشید برای دریافت شهروندی کشور روسیه باید از طریق فرایند عمومی اقدام کنید. که در این صورت باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • باید اجازه اقامت دائم روسیه را داشته باشید ( PRP )
  • باید به مدت 5 سال پی در پی در روسیه زندگی کرده باشید و نهایتا 3 ماه از هر سال را در خارج از کشور روسیه سپری نموده باشید. 
  • دارای گواهینامه یا دیپلم دبیرستانی داشته باشید که نشان دهنده دانش شما در زبان روسی باشد
  • درآمدی ثابت در روسه داشته باشید
  • درخواستی مبنی بر حذف تابعیت فعلی خود ارائه دهید ( در صورتی که کشور اصلیتان شهروندی دوگانه را مجاز نداند )

هزینه زندگی در روسیه بستگی به شرایط زندگی شما دارد، مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) می توانند شما را به صورت کامل در این زمینه راهنمایی کنند و شرایط گرفتن پاسپورت روسیه را طبق قوانین به روز به شما انتقال دهند.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *