شرایط کار حین تحصیل در ترکیه

طبق قانون جدید نیروی کار بین المللی، دانشجویان خارجی که در برنامه های فارغ التحصیلی رسمی در موسسه آموزش عالی در ترکیه، برنامه کارشناسی ارشد یا Ph.D. ثبت نام می کنند، قادر به درخواست و شرایط کار حین تحصیل در ترکیه می باشند. دانشجویان خارجی که در دوره های فوق دیپلم یا کارشناسی ثبت نام می کنند، نمی توانند برای اجازه کار درخواست دهند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

الزامات و شرایط کار حین تحصیل در ترکیه

متاسفانه دانشجویان بین المللی هیچ حق قانونی برای کار در دفاتر دولتی یا خصوصی ندارند. با این حال، دانشگاه های ترکیه نسبت به پژوهشگران خارجی نسبتا باز هستند. هر دو دانشگاه های دولتی و خصوصی کارکنان غیر ترکی را استخدام می کنند. از جمله دانشگاه هایی با مشخصات بین المللی روشن، دانشگاه بوغازیچی ترکیه (استانبول) و دانشگاه فنی خاورمیانه (آنکارا)، که هر دو دولتی هستند. دانشگاه های خصوصی شامل دانشگاه سابانچی استانبول، کوچ و بیلگی (همه در استانبول) و دانشگاه بیلکنت (آنکارا) می شوند.

شرایط کار در ترکیه

زبان تنها مانع عمده برای دریافت یک کار موقت نیست. دانشگاه ها و اداراتی هستند، که زبان آموزش زبان انگلیسی است یا زبان انگلیسی رایج ترین زبان است. بعضی از دانشگاه های خصوصی جهت تحصیل در ترکیه به عنوان دانشگاه های انگلیسی زبان تاسیس شده اند و اکنون سعی دارند با دانشگاه های دولتی رقابت کنند، تا کارکنان و محققان دانشگاهی بین المللی را جذب کنند. همچنین موسسات پژوهشی وجود دارند که تدریس در فرانسه و آلمانی را ارائه می دهند.

شرایط کار در ترکیه

علاوه بر این، اکثر دانشگاه های پایه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا را در یک طرح جامع تحصیلی استخدام می کنند. گاهی اوقات دانشجویان تحصیلات تکمیلی ممکن است نیاز به دانشجویان بین المللی برای کمک به برخی از استادان در انجام وظایف خاص مانند تدریس، انجام تحقیقات و یا تهیه آمار و غیره داشته باشند. در همه این موارد، نیازی نیست که دانشگاهیان و دانشجویان بین المللی زبان ترکی را یاد بگیرند و آموزش دهند.

اجازه کار دانشجویان بین المللی در ترکیه

اجازه کار برای دانشجویان خارجی، مجوز اقامت معتبر دانشجویی و حقوق اعطا شده توسط این اجازه اقامت را محدود نمی کند. روش ها و اصول مربوط به اشتغال دانشجویان خارجی توسط وزارتخانه با در نظر گرفتن ملاحظات وزارت امور داخلی و اصول تعیین شده توسط کمیته سیاست های مهاجرت تعیین می شود.

دانشجویانی که تحصیل در ترکیه 2018 را به پایان رسانده اند، می توانند برای مدت یکسال از تاریخ فارغ التحصیلی خود درخواست مجوز کار کنند، درخواست باید مطابق با اصول تعیین شده توسط هیئت مشورتی بین المللی ارزیابی شود. پس از پیدا کردن شغلی در یک شرکت ترکی، این شرکت باید از طرف خارجی برای مجوز کار درخواست کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که وزارتخانه مطمئنا اجازه کار را به خارجیان ارائه دهد.

اجازه کار در ترکیه

اکثر مجوزها و شرایط اخذ ویزای کار در ترکیه برای مدت یکسال صادر می شوند. زمانی که آنها تمدید می شوند، مجوز جدید معمولا برای سه سال و سپس برای شش سال است. اگر شما هشت سال ساکن ترکیه بوده اید و مجوز شغلی برای شش سال داشته باشید، پس باید بتوانید برای اجازه کار دائمی درخواست دهید. دانشجویان خارجی که در دوره مدرک لیسانس دولتی و بورس تحصیلی در ترکیه دریافت کرده اند، پس از فارغ التحصیلی اجازه دریافت مجوز کار ندارند، حتی اگر اجازه اقامت آنها به اجازه اقامت کوتاه مدت تغییر کند.

دریافت ویزای ترکیه برای کار و همچنین تحصیل را به مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) بسپارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *