قوانین کار افرینی در ایتالیا

از آنجایی که کشور ایتالیا از کشورهای اتحادیه اروپا می‌باشد که دارای موقعیت جغرافیایی عالی در اروپا است، به دلیل این که به بازارهای جنوب، مرکز و شمال اروپا و همچنین بنادر مدیترانه دسترسی آسانی دارد و به همین جهت این کشور محبوبیت زیادی در میان بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی یافته است. به طوری که این افراد می‌توانند در بخش‌های مختلف ایتالیا همچون گردشگری، صنایع غذایی، کشاورزی و تولیدی، بخش املاک و مستغلات و…  سرمایه گذاری نمایند چرا که ایتالیا از کشورهای سیاستمدار است و به همین دلیل از سرمایه گذاری اتباع خارجی و کارآفرینی در کشور ایتالیا استقبال فراوانی می‌گردد. بنابراین در این مقاله شرایط کارآفرینی در ایتالیا در سال 2022 مورد بررسی قرار گرفته تا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در ایتالیا و ایجاد کسب و کار در این کشور را دارند اطلاعات لازم را به دست آورند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

در مورد کشور ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای توسعه یافته در جنوب اروپا می‌باشد که پایتخت آن شهر رم است و دارای شهرهای مختلف و مهمی همچون میلان، فلورانس، تورین، پالرمو و … می‌باشد. کشور ایتالیا دارای مساحتی در حدود ۳۰۱ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود ۶۰ میلیون نفر دارد و یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی به شمار خواهد آمد. ایتالیا داشتن آب و هوای معتدل و مردمی با فرهنگ بالا موجب شده است تا بسیاری از افراد به فکر مهاجرت به این کشور گردند.

بنابراین از شیوه‌های مختلفی برای مهاجرت به این کشور استفاده می‌نمایند که می‌توان برخی از روش های مهاجرت به ایتالیا را به صورت مهاجرت کاری به ایتالیا، مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری، مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، مهاجرت از طریق ازدواج به ایتالیا، مهاجرت از طریق  فرزند به ایتالیا و … بیان کرد. یکی از راه‌های آسان جهت گرفتن اقامت ایتالیا، سرمایه‌گذاری در این کشور و کارآفرینی در ایتالیا است که در ادامه این مقاله آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدارک و شرایط کارآفرینی در ایتالیا

از آنجایی که اقتصاد کشور ایتالیا ناپایدار است و به همین دلیل افراد محدودی در این کشور دست به ایجاد کسب و کار می‌زنند، اما با توجه به این که ایتالیا جزء کشورهای اتحادیه اروپا و اتحادیه شینگن است به همین دلیل بسیاری از متقاضیان بین المللی خواهان ایجاد کسب و کار در این کشور هستند و با انجام کارآفرینی، بیزینس، ثبت شعبه در این کشور می‌توانند اقامت ایتالیا را کسب کنند و ویزای شینگن را نیز بگیرند. این افراد جهت دریافت اطلاعات لازم و خدمات مورد نیازشان برای کارآفرینی در این کشور، از اتاق کارآفرینی ایتالیا استفاده خواهند کرد.

از جمله راه‌های کارآفرینی در این کشور می‌توان به ثبت دفتر تجاری اشاره کرد که برای این کار افراد باید فرم‌هایی را به صورت دستی یا اینترنتی تکمیل نمایند. می‌توان گفت حداقل سرمایه لازم برای کارآفرینی در ایتالیا در حدود ۱۲۰ هزار یورو تخمین زده شده است و البته روش های دیگری مانند اقامت ایتالیا از طریق ثبت شرکت با 10هزار یورو نیز وجود دارد.

معمولاً برای کارآفرینی در ایتالیا باید بتوان ویزای کارآفرینی این کشور را به دست آورد که از جمله شرایط و مدارک لازم جهت اخذ ویزای کارآفرینی در ایتالیا شامل موارد زیر است:

  • این افراد باید در ایتالیا سکونت داشته باشند.
  • داشتن گواهی عدم سوء پیشینه
  • داشتن تمکن مالی و مدارک مالی لازم در خصوص اثبات این موضوع
  • فرم درخواست کار آفرینی
  • امضای اساسنامه کارآفرینی
  • مدارک هویتی و شناسایی
  • میزان مالیات و میزان سرمایه گذاری کارآفرین
  • بیمه کارمندان

کارآفرینی در ایتالیا

انواع کارآفرینی در ایتالیا در سال 2023

بسیاری از افراد ممکن است با این سوال مواجه شده باشند که چطور در ایتالیا کارآفرینی کنیم؟ می‌توان گفت به طور کلی کارآفرینی و ثبت شرکت در این کشور به دو صورت انجام می‌شود یا می‌خواهند کسب و کاری که در کشورشان داشته‌اند در ایتالیا پیاده کنند یا با توجه به تحصیلات و تجربه‌ای که دارند قصد شروع یک بیزنس را خواهند داشت.

افرادی که می‌خواهند در ایتالیا کارآفرینی کنند و کسب و کاری راه اندازند، باید بتوانند یک پروپوزالی یا همان طرح اولیه در مورد شغل و بیزینس خود بنویسند، اما باید در نوشتن این طرح اولیه از اطلاعات کاملی از هدف و چگونگی انجام کار برخوردار باشند و با آگاهی عمل نمایند و سپس آن را به اداره مهاجرت ایتالیا بدهند.

می‌توان گفت به طور کلی ۳ نوع کارآفرینی در کشور ایتالیا وجود دارد که به قرار زیر است:

  • کارآفرینی با مسئولیت محدود: در واقع این کارآفرینی از پرطرفدارترین نمونه کارآفرینی‌ها در این کشور است چرا که کارآفرینان در این شیوه با مبلغ ۱۰ هزار یورو یا کمتر از آن می‌توانند کارآفرینی خود را اجرا کنند و برای تعداد سهامدار در این نوع کارآفرینی، هیچ مانعی وجود ندارد و این نمونه کارآفرینی کوچک است و حسابرسی آن سال به سال انجام می‌گردد.
  • کارآفرینی سهامی عام: کارآفرینی سهامی عام برای شرکت‌های متوسط و بزرگ است و کمترین میزان هزینه برای شروع کارآفرینی به مبلغ ۱۲۰ هزار یورو می‌باشد و باید یک مدیر برای این کارآفرینی معرفی شود و هیچ محدودیتی برای تعداد سهامداران خارجی وجود ندارد و حسابرسی این کارآفرینی بعد از  شروع فعالیت آغاز می‌شود. کمترین میزان سرمایه در این نوع کارآفرینی ۵۰ هزار یورو خواهد بود و برای انجام این کار آفرینی هم نیاز به دفتر واقعی نیست و می‌توان یک دفتر مجازی ایجاد کرد.
  • ثبت شعبه شرکت کارآفرین: در این نوع کارآفرینی یک مدیر لازم است و شرکت اصلی در کشور دیگر قرار گرفته و در واقع شرکت ثانویه در ایتالیا است و همچنین شرکت اصلی باید هیچ گونه بدهی مالیاتی نداشته باشد و حساب شرکت باز بماند. در این شیوه کارآفرینی تمام موارد حقوقی شرکت را باید شعبه اصلی انجام دهد و حساب شرکت اگرچه باید باز بماند اما هیچ گزارشی از آن مورد نیاز نیست و همچنین شعبه موجود در ایتالیا نیز باید دارای یک نماینده قانونی باشد که در خاک آن مستقر گردیده و همینطور شعبه نیاز به یک دفتر ثبت نام خواهد داشت.

استانداردهای سرمایه گذاری در ایتالیا

برای آنکه بتواند شرایط کارآفرینی در ایتالیا را یا سایر کشورها را فراهم نمود باید استانداردها و شاخص‌های اقتصادی این کشورها را مورد بررسی قرار داد و اطلاعات لازم در مورد جایگاه آنها در ایتالیا و سایر کشورها به دست آورد، بنابراین از جمله استانداردهای سرمایه گذاری در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرخ مصادره اموال: اگر سرمایه گذار خارجی در کشور ایتالیا دچار مشکلات حقوقی و قضایی با دولت این کشور گردید، به نظر شما قوه قضاییه این کشور می‌تواند اموال او را به نفع خود مصادره نماید؟ معمولا کشورها به لحاظ امنیت نرخ مصادره اموال رتبه بندی خواهند شد و کشورهای که در رتبه‌های ۱ و ۲ در جهان قرار گرفتند جزء رتبه‌های برتر محسوب خواهند شد که ایتالیا با داشتن رتبه یک در این زمینه از جمله کشورهای امن خواهد بود.
  • کنترل فساد: کنترل فساد یکی از اصلی‌ترین استانداردها جهت سرمایه گذاری در یک کشور می‌باشد، بنابراین باید قبل از سرمایه‌گذاری در کشوری همچون ایتالیا میزان توانایی دولت این کشور در خصوص جلوگیری از ایجاد فسادهای بزرگ و کوچک مورد بررسی قرار گیرد.
  • کیفیت نظارتی: معمولا اگر یک کشور میزان قدرت اقتصادی در بخش خصوصی بالا رود و به پیشرفت‌های زیادی برسد، کنترل نظارت این کشور بالا خواهد بود، بنابراین باید قبل از رفتن و سرمایه‌گذاری در کشوری همچون  ایتالیا میزان تغییرات کیفیت نظارتی در این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایتالیا و بررسی مزایای آن

سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایتالیا مزیت‌های فراوانی برای افراد به همراه خواهد داشت و با توجه به اینکه دریافت اقامت از طریق سرمایه گذاری و کارآفرینی در این کشور  نسبت به روش‌های دیگر بسیار آسان‌تر است از این رو اقامت از طریق سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ایتالیا متقاضیان زیادی دارد.

بنابراین می‌توان از جمله مزایای کارآفرینی در ایتالیا را به صورت زیر بیان کرد:

  • داشتن مالکیت صددرصد شرکت برای فرد متقاضی
  • مالیات های بسیار پایینی نسبت به سایر کشورهای اروپایی برای فرد کارآفرین بیزینس در نظر گرفته می‌شود.
  • امکان همراهی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال برای شخص متقاضی وجود دارد.
  • امکان رفت و آمد آزادانه و سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به راحتی برای سرمایه گذار و کارآفرین در ایتالیا میسر خواهد بود.
  • عدم نیاز به کارمند ایتالیایی و تسلط بر زبان ایتالیا.
  • حمایت ویژه دولت ایتالیا از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی در طول سرمایه‌گذاری خود در این کشور

کارآفرینی در ایتالیا

کلام آخر

در این مقاله درباره شرایط کارآفرینی در ایتالیا و چگونگی اخذ اقامت این کشور از طریق کارآفرینی، انواع کارآفرینی‌های موجود در ایتالیا و مزایای این کار مورد بررسی قرار گرفت، تا آن دسته از عزیزانی که قصد سرمایه‌گذاری در این کشور و ایجاد کسب و کار در ایتالیا را دارند بتوانند اطلاعات لازم در زمینه کارآفرینی ایتالیا به دست آورند و بتوانند پاسخ سوال‌های خود را کسب کنند. شایان ذکر است جهت کارآفرینی در ایتالیا و گرفتن اقامت این کشور باید ابتدا طرح اولیه‌ی قدرتمند به اداره مهاجرت این کشور ارائه داد که بتواند آنها را متقاعد سازد که شما توانایی انجام چنین بیزنس پلنی را دارید و با ویزای کارآفرینی شما موافقت نمایند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *