شرایط تولد فرزند در ایتالیا و اخذ اقامت

در این مقاله قصد داریم با توجه به بررسی های انجام شده در ارتباط با شرایط تولد فرزند در ایتالیا و اخذ اقامت صحبت کنیم. روش های متفاوتی برای مهاجرت وجود دارد و یکی از این روش ها، تولد فرزند در کشور مقصد است. البته باید توجه داشت که در این باره، اصل خاک و اصل خون حرف اول را می زنند و هر کشوری در این باره قوانین خاص خود را دارد. برخی از کشور ها تابع اصل خون هستند و برخی دیگر تابع اصل خاک. با توجه به موضوع مقاله که در ارتباط با شرایط تولد فرزند در ایتالیا و اخذ اقامت است، باید دید که این کشور بر مبنای کدام اصل عمل می کند و آیا اجازه اقامت پس از تولد و یا تابعیت ایتالیا صادر خواهد شد؟ قبل از پاسخ به این سوالات کمی در ارتباط با کشور ایتالیا می خوانیم و با این کشور آشنا می شویم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

قبل از هر چیز باید گفت که اطلاع از قوانین هر کشوری که مقصد مهاجرتی است، به راحتی با کمک مشاوران و متخصصان این زمینه صورت می گیرد. از این رو مراجعه به وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی برای شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود. برای مهاجرت به ایتالیا روش های مختلفی وجود دارد. از جمله این راه های مهاجرتی عبارتند از: مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، مهاجرت کاری به ایتالیا، مهاجرت سرمایه گذاری ایتالیا، مهاجرت از طریق تولد فرزند در ایتالیا و … . اگر تمایل دارید شرایط و نحوه هر کدام از این مهاجرت ها را بدانید به نمایندگی های موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی مراجعه کنید. نمایندگی های موسسه در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و تبریز فعال هستند.

شرایط تولد فرزند در ایتالیا و اخذ اقامت

همان طور که گفتیم، یکی از روش های مهاجرت به ایتالیا، تولد فرزند در این کشور است. اما این تولد فرزند و نکات مربوط به آن قوانینی هم دارد. باید ببینیم کشور ایتالیا تابع اصل خاک است یا اصل خون؟ قبل از آن باید دید اصل خاک و اصل خون چه تفاوت هایی دارند و هر کدام چگونه هستند؟ طبق اصل خاک، کودک به واسطه تولد در یک کشور، تابعیت و شهروندی آن کشور را دریافت می کند. بر طبق این اصل اگر کودک در هواپیما یا کشتی و … در این کشور متولد شود، تمام شرایط شهروندی کشور را خواهد داشت و به هیچ عنوان با گذشت زمان بر شهروندی او تاثیری نخواهد گذاشت.

در مقابل اصل خاک، با اصل خون مواجه هستیم که طبق آن کودک می تواند صرفا بر مبنای ملیت یکی یا هر دو والدین خود دارای حق تابععیت شود. البته برخی از کشور های دنیا تلفیقی از اصل خاک و اصل خون را ارائه می کنند. حالا باید ببینیم کشور ایتالیا کدام یکی از این اصول را دارد؟ و آیا ممکن است تلفیقی از این دو را برای تولد فرزند در نظر گرفته باشد. در ادامه قبل از پاسخگویی به این سوالات کمی با کشو ر ایتالیا آشنا می شویم.

آشنایی با ایتالیا جهت تولد فرزند در این کشور

ایتالیا کشوری است که در اروپای جنوبی قرار گرفته و پایتخت آن شهر تاریخی و زیبای رم است. البته اکثر شهر های ایتالیا مانند رم، میلان و ونیز در کل دنیا و میان مردم شناخته شده هستند. ایتالیا با مساحت سیصد و یک هزار و سیصد و چهل کیلومتر مربع، بیش از شصت میلیون نفر جمعیت دارد. مردم این کشور به زبان ایتالیایی صحبت می کنند و دارای هشتمین اقتصاد برتر دنیا هستند. واحد پول در کشور ایتالیا، یورو است. در این بخش ما کمی با کشور ایتالیا و شرایط عمومی آن آشنا شدیم. حال قصد داریم به بررسی شرایط تولد فرزند در کشور ایتالیا بپردازیم و ببینیم در این راستا چه قوانینی حاکم است.

قوانین مربوط به تولد فرزند در ایتالیا

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با قوانین مربوط به تولد فرزند در ایتالیا صحبت کنیم و ببینیم در چه شرایطی می توان تابعیت ایتالیایی را برای فرزند در نظر گرفت؟! برای پاسخ به این سوال و سوالاتی شبیه به آن در این قسمت ما را همراهی کنید. اما ببینیم در چه صورت می توان برای تابعیت واجد شرایط بود. طبق قوانین موجود در کشور ایتالیا، کودکی که در ایتالیا متولد می شود، به طور خودکار تابعیت این کشور را دریافت نمی کند و در حقیقت از اصل خاک پیروی نمی کند. اما کودک می تواند تا قبل از رسیدن سن هجده سالگی برای شهروندی خود درخواست پذیرش دهد.

قوانین مربوط به تولد فرزند در ایتالیا

قوانین مربوط به تولد فرزند در ایتالیا

در ابتدا این که به طور قانونی و معقول هر کشور،  کودکی که از پدر و مادر ایتالیایی متولد شود، به طور خودکار شهروند ایتالیا محسوب می شود. اما در این باره قوانین دیگری نیز وجود دارد. اگر پدر کودک در زمان تولد او شهروند ایتالیا باشد، کودک می تواند از همان ابتدا شهروندی ایتالیا را دریافت نماید. اگر مادر کودک در زمان تولد او، شهروند و تبعه ایتالیا باشد، کودک می تواند از همان ابتدا شهروتد این کشور باشد. قوانین جذاب دیگری هم در این باره و در صورت عدم شهروندی ایتالیا پدر و مادر نیز وجود دارد.

اگر پدر بزرگ پدری کودک تبعه و یا شهروند ایتالیا باشد، و در زمان تولد کودک این تابعیت را داشته باشد، حتی اگر پدر کودک تبعه کشور دیگری باشد، باز هم کودک تابعیت کشور ایتالیا را دریافت می نماید. این قانون برای مادر نیز برقرار است. یعنی اگر پدر بزرگ مادری کودک تابعیت ایتالیا را داشته باشد و این تابعیت را در زمان تولد او حفظ کرده باشد و حتی اگر مادر تابعیت ایتالیا را نداشته باشد، کودک می تواند دارای تابعیت و شهروندی ایتالیا شود. در حقیقت اگر طبق بررسی های مقامات قضایی مشخص شود که اجداد والدین کودک ایتالیایی بوده اند، کودک نیز تابعیت این کشور را دریافت می کند.

قوانین خاص تابعیت کودک

در زمینه اخذ تابعیت کودک از والدین غیر ایتالیایی و در شرایط خاص نیز قوانینی وجود دارد که در این بخش آن ها را بررسی می کنیم. برای اخذ تابعیت کودکانی که والدین آن ها شهروند ایتالیا نیستند، قوانینی خاص وجود دارد و ممکن است دریافت تابعیت و شهروندی آن ها تا شش سال هم به طول بی انجامد.

در این راستا، افرادی که در خاک ایتالیا متولد می شوند و حتی اگر والدین آن ها تابعیت این کشور را نداشته باشند با داشتن شرایطی خاص می توانند تابعیت ایتالیا را دریافت کنند. اگر کودکی در ایتالیا و خاک این کشور رها شده باشد و والدین او ناشناخته شده باشند، می تواند شهروندی ایتالیا را دریافت کند. اگر افرادی که در ایتالیا بی وقفه زندگی کرده باشند و اقامت آن ها کاملا قانونی باشد، در صورتی که صاحب فرزند شوند، می توانند یک سال پس از تولد فرزند خود برای تابعیت او درخواست دهند.

اگر یکی از والدین فرزند در ایتالیا به طور قانونی ده سال اقامت داشته باشد و هیچ سو پیشینه ای هم نداشته باشد، می تواند برای تابعیت فرزند خود درخواست دهد. اگر خانواده هایی که در ایتالیا زندگی می کنند، کودکی را به فرزندی قبول کنند که جزو اتباع بیگانه باشد، می توانند برا او تابعیت ایتالیا را درخواست دهند.

اقامت والدین از طریق تولد فرزند در ایتالیا

در بخش های قبلی این مقاله ما در ارتباط با قوانین و شرایط مربوط به تولد فرزند در ایتالیا و قواعد اقامت ایتالیا با تواجه به اصل خاک و اصل خون صحبت کردیم. اما سوالی که ممکن است برای افراد زیادی پیش بیاید این است که آیا می توان با تولد فرزند در ایتالیا، برای والدین کودک نیز درخواست اقامت داد؟ به عبارتی آیا امکان اخذ تابعیت ایتالیا از طریق تولد فرزند برای والدین وجود دارد؟ در این باره می بایست گفت که تولد کودک از همان ابتدا تاثیر اقامتی و تابعیتی برای والدین کودک به همراه نخواهد داشت. اما با داشتن شرایطی خاص و قوانینی ویژه والدین هم می تواند اقامت و تابعیت ایتالیا را دریافت نمایند.

اقامت والدین از طریق تولد فرزند در ایتالیا

اقامت والدین از طریق تولد فرزند در ایتالیا

در این راستا اگر والدین کودک به وسیله روش های دیگری همچون کار یا تحصیل و سرمایه گذاری در این کشور حضور داشته باشند، می توانند پس از پنج سال زندگی در ایتالیا و به واسطه داشتن فرزند در این کشور، اقامت دائم ایتالیا را دریافت کنند و پس از شش سال نیز پاسپورت ایتالیا را دریافت نمایند. از این رو با داشتن فرزند در ایتالیا و کار در ایتالیا، تحصیل در ایتالیا یا سرمایه گذاری در کشور ایتالیا و پس از گذارندن دوره ای پنج ساله می توان برای اقامت دائم ایتالیا اقدام نمود و پس از آن با یک سال زندگی می توان تابعیت ایتالیا را دریافت کرد.

دقت داشته باشید که با دریافت ویزای توریسیتی ایتالیا و تولد فرزند در این کشور نمی توان تبعه ایتالیا شد.

مزیت های دارا بودن پاسپورت ایتالیایی برای کودک

در این بخش از مقاله می خواهیم ببینیم داشتن پاسپورت ایتالیایی و تابعیت ایتالیا برای کودکان چه مزایایی با خود به همراه دارد. در این راستا می بایست به عنوان اصلی ترین و مهم ترین مزیت گفت که پاسپورت ایتالیا، دارای مقام چهارم از میان پاسپورت های قدرتمند دنیا قرار دارد.

پس داشتن پاسپورت ایتالیایی برای کودک شرایط بسیار خوبی را فراهم می کند. از این رو با داشتن شهروندی ایتالیا، کودک می تواند در طول زندگی خود بدون داشتن ویزا به کشور های بسیاری سفر کند و از مزیت های این پاسپورت قدرتمند استفاده نماید. علاوه بر آن به راحتی می تواند در کشور های اتحادیه اروپا به راحتی اقدام به تحصیل و یا کار کند. از این رو شرایط تحصیل و کار برای او بهتر خواهد بود.

زمانبندی تابعیت ایتالیا از طریق تولد فرزند

در این بخش از مقاله قصد داریم زمان انتظار برای دریافت تابعیت ایتالیا را برای شما بیان کنیم. مدت زمانی طول می کشد تا یک کودک بتواند تابعیت ایتالیا را دریافت کند اما ببینیم در هر شرایطی این مدت زمان چقدر خواهد بود؟ برای کودکانی که تابعیت آن ها قرار است از طریق اجداد مانند پدربزرگ مادر یا پدری و اجداد گذشته آن ها تعیین شود، مدت زمان دریافت تابعیت کشور ایتالیا سه ساله خواهد بود.

برای کودکانی که والدین آن ها تبعه یکی از کشور های اروپایی هستند و قصد دارند تابعیت ایتالیا را داشته باشند، مدت زمان سه ساله خواهد بود. کورکان افرادی که بدون تابعیت هستند یا در این کشور پناهنده شده اند پس از پنج سال امکان دریافت تابعیت کشور ایتالیا را خواهند داشت. شهروندان خارج از اتحادیه اروپا پس از ده سال می توانند اقامت و تابعیت کشور ایتالیا را دریافت نمایند. اما کودکانی که در این کشور به فرزند خواندگی گرفته می شوند می توانند پس از هفت سال برای درخواست تابیعت یا اقامت این کشور اقدام کنند.

سوالات متداول در ارتباط با شرایط تولد فرزند در ایتالیا و اخذ اقامت

  1. ایتالیا تابع چه قانونی برای تولد فرزند است؟

    قوانین کشور ایتالیا برای تولد فرزند به نسبت شرایط والدین متفاوت است و برای هر شرایط راهکاری خاص را در نظر گرفته است.

  2. آیا پاسپورت ایتالیا معتبر است؟

    بله از نظر اعتباری پاسپورت ایتالیا در چهارمین رتبه از قدرتمند ترین پاسپورت های دنیا قرار دارد و به واسطه ان می توان از مزایای بسیاری استفاده نمود.

  3. آیا به واسطه ویزای توریستی و تولد فرزند می توان تابعیت ایتالیا را کسب نمود؟

    خیر والدین نمی توانند صرفا با داشتن ویزای توریسیتی برای خود و فرزند متولد شده در ایتالیا درخواست تابعیت دهند.

  4. آیا کودکی که در ایتالیا رها شده است می تواند تابعیت این کشور را داشته باشد؟

    بله در صورتی که والدین کودک مشخص نباشند او تابعیت این کشور را خواهد داشت.

  5. اگر کودکی در ایتالیا متولد شود آیا والدین او بلافاصله تابعیت ایتالیا را دریافت می کنند؟

    خیر در این صورت والدین نمی توانند تابعیت ایتالیا را دریافت کنند.

  6. والدین کودک متولد شده در ایتالیا در چه صورتی می توانند تابعیت این کشور را دریافت کنند؟

    در صورتی که والدین کودک مشغول به کار ، تحصیل یا سرمایه گذاری در این کشور باشند پس از شش سال می توانند برای تابعیت ایتالیا درخواست دهند.

  7. آیا با قبول فرزند خوانده در ایتالیا می توان برای کودک غیر تابعه درخواست تابعیت نمود؟

    بله در صورتی که خانواده ای ایتالیایی کودکی را به فرزند خواندگی قبول کند، می توانند برای او درخواست تابعیت دهند.

  8. آیا تابعیت اجداد ایتالیایی می تواند بر تابعیت کودک تاثیر بگذارد؟

    بله در صورتی که طبق قوانی ثابت شود، اجداد کودک ایتالیایی بودند و حتی اگر والدین ایتالیایی نباشند، کودک تابعیت ایتالیا را خواهد داشت.

  9. آیا در صورتی که مادر کودک فقط تابعیت ایتالیا را داشته باشد کودک تابعیت این کشور را خواهد داشت؟

    بله در صورتی که مادر کودک تابعیت ایتالیا را داشته باشد او نیز تبعه ایتالیا خواهد شد.

  10. آیا تابعیت ایتالیایی صرفا پدر کودک باعث دریافت تابعیت ایتالیایی کودک می شود؟

    بله در صورتی که پدر تابعیت ایتالیا را داشته باشد، می تواند برای درخواست تابعیت کودک خود اقدام نماید.

  11. آیا داشتن تابعیت ایتالیایی پدر بزرگ مادری یا پدری تاثیر گذار بر تابعیت کودک است؟

    بله در این صورت و حتی تابعه نبودن پدر و مادر، کودک می تواند تابعیت ایتالیا را دریافت نماید.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *