دانشگاه پيراگوف مسکو روسیه

کشور روسیه با داشتن دانشگاه های متعدد و معتبر هر ساله پذیرای تعداد زیادی دانشجو از سرتاسر دنیا می باشد. دانشگاه پیراگوف از جمله دانشگاه های دولتی و معتبر جهت تحصیل در روسیه است که مدرک اخذ شده از آن به رسمیت شناخته می شود. موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی با داشتن سابقه طولانی در امور مربوط به مهاجرت می تواند شما در راه اخذ پذیرش از دانشگاه پیراگوف تا اقامت تحصیلی در کشور روسیه یاری کند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

درباره دانشگاه ملی تحقیقات علوم پزشکی پيراگوف مسکو

این دانشگاه روسی اولین تدریس و سخنرانی خود را در تاریخ 26 سپتامبر 1906، هنگامی که به عنوان یک دانشگاه علوم پزشکی روسی RSMU نامگذاری شد، برگزار کرد. دانشجویان ثبت نام شده همه زن بودند، به نام medichki و در مقطع HMCW (دوره پزشکی عالی برای زنان) تحصیل کردند. این کشور به متخصصان پزشکی احتیاج داشت و تأسیس RSMU این نیاز را برای پزشکان بیشتر برطرف کرد. در سال 1930 به عنوان دومین موسسه ی پزشکی دولتی مسکو شناخته شد و در سال 1956 به نام جراح و کالبدشناس برجسته روسی نیکولای پیروگوف، که پدر بنیانگذار جراحی میدانی به حساب می آمد و از اولین جراحان اروپا بود که ازاتر به عنوان بی حس کننده استفاده کرد، نامیده شد. در سال 1847، او اولین جراحی شد که در یک عمل میدانی از بیهوشی استفاده کرد و همچنین تکنیک خاص خود را برای استفاده از قالب گیری گچی برای درمان استخوان های شکسته ایجاد کرد. بنابراین به نظر می رسد مناسب است که یکی از بزرگترین دانشگاه های پزشکی روسیه به نام یکی از پزشکان شناخته شده این کشور باشد.

دانشگاه تحقیقات علوم پزشکی پیراگوف روسیه همچنین یکی از بزرگترین موسسه های پزشکی در اروپا است که بیش از 9200 نفر در 115 بخش مختلف دانشگاهی در آن ثبت نام کرده اند. بسیاری از اعضای انجمن پزشکی برجسته روسیه در پیروگوف حضور داشتند، از جمله لئونید روشل (Leonid Roshal) رئیس دفتر پزشکی روسیه. این دانشگاه در رشته های تحصیلات تکمیلی درمانی، کودکان و میکروبیولوژی نیز تخصص دارد.

تمام بیمارستان های بزرگ دولتی در مسکو وابسته به دانشگاه ملی تحقیقات علوم پزشکی پیروگوف روسیه هستند و دانشجویان طی یک دوره کارآموزی در بیمارستان شرکت خواهند کرد. رئیس فعلی آن سرگئی لوکیانف(Sergey Lukyanov) است.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه پيراگوف مسکو

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه پيراگوف مسکو

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه پيراگوف مسکو

به منظور تعیین مبنای مالی دوره تحصیلی مورد نظر و آشنایی با لیست مدارک مورد نیاز و همچنین امتحانات و مهلت ارسال مدارک، مطالعه دقیق آیین نامه پذیرش دانشجو در دانشگاه پیراگوف(Pirogov) مسکو ضروری است. پذیرش دانشجو در دانشگاه پیراگوف (Pirogov) مسکو با تأمین هزینه و تخصیص بودجه توسط دولت فدرال و همچنین با هزینه اشخاص حقیقی و حقوقی و مطابق با قراردادهای ارائه خدمات آموزشی به ازای دریافت شهریه انجام می شود. دانشجویان زیر واجد شرایط پذیرش با تأمین هزینه و تخصیص بودجه فدرال روسیه به طور یکسان (در یک رقابت عمومی) با شهروندان فدراسیون روسیه هستند:

  • شهروندان خارجی و افراد بدون تابعیت، که هموطنانی هستند که در خارج از کشور روسیه زندگی می کنند.
  • شهروندان خارجی واجد شرایط ادامه تحصیل در مقاطع آموزش عالی با تأمین هزینه و تخصیص بودجه مورد نیاز، مطابق با معاهدات بین المللی و توافق نامه های بین دولتی فدراسیون روسیه با کشورهای دیگر.

مدارک مربوط به درخواست پذیرش مجدد در دانشگاه پیراگوف (Pirogov)

  • تکمیل و ارائه فرم درخواست پذیرش مجدد برای ادامه تحصیل در دانشگاه
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست پذیرش مجدد برای قبولی در آزمون نهایی دولت

در فرم درخواست پذیرش مجدد باید موارد زیر ذکر شود:

  • هدف از ارائه درخواست پذیرش مجدد به دانشگاه (برای شرکت در آموزش / برای قبولی در امتحان نهایی دولتی) با ذکر برنامه آموزشی، شامل: نام دانشکده، سال تحصیلی، فرم ها و اصول آموزش؛
  • اطلاعات مربوط به آموزش قبل از اخراج دانشجوی متقاضی از دانشگاه؛
  • دلیل اخراج دانشجو

فرم درخواست پذیرش مجدد در دانشگاه بایستی همراه با مدارک زیر ارائه گردد:

  • یک کپی از گذرنامه دانشجوی متقاضی پذیرش مجدد در دانشگاه.
  • نسخه اصلی و یک نسخه از مدارک مربوط به آموزش قبلی یا یک دوره تحصیلی طی شده توسط دانشجو (یک گواهی دانشگاهی).
  • از طرف دیگر، دانشجوی متقاضی می تواند اظهار نماید که او مدارک ذکر شده در بالا را از دانشگاه درخواست ننموده است و این مدارک در دانشگاه بایگانی شده اند.

آخرین مهلت برای ارائه فرم درخواست به منظور پذیرش مجدد در دانشگاه:

  • برای ادامه شرکت در دوره تحصیلی

روش ارائه فرم درخواست پذیرش مجدد در دانشگاه:

  • انجام روش پذیرش مجدد در دانشگاه به صورت رایگان می باشد.
  • تصمیم در مورد پذیرش مجدد دانشجو در دانشگاه، توسط یک کمیسیون انجام می شود، که ترکیب این کمیسیون توسط ریاست دانشگاه تصویب می شود. تصمیم اتخاذ شده توسط این کمیسیون به دستور ریاست کمیسیون، و ظرف مدت 10 روز تقویمی پس از تاریخ اخذ تصمیم صادر می شود، اما نباید دیرتر از حداکثر 5 روز تقویمی پس از شروع نیمسال تحصیلی بعدی باشد. در صورت صدور تصمیم مثبت در مورد پذیرش مجدد دانشجو، نامبرده باید از تاریخ شروع ترم علمی مربوطه، آموزش دوره تحصیلی خود را مجدداً آغاز نماید.
  • دانشجویانی که به موجب یک توافق نامه پرداخت شهریه، مجدداً به آنها شهریه تحصیلی اعطا می شود، بایستی توافق نامه ارائه خدمات آموزشی بر اساس پرداخت شهریه تحصیلی را امضا کنند و مدارک پرداخت هزینه ای را به دانشگاه ارائه کنند که تأیید کند آنها قبل از انتشار دستور پذیرش مجدد، هزینه مربوطه را پرداخت کرده اند. در صورت پذیرش مجدد شخصی که قبلاً در یک دانشگاه و تحت توافق نامه پرداخت شهریه تحصیل می کرده است، دانشجو بایستی در مورد شرایط جدید، یک توافق نامه جدید را برای ادامه دوره تحصیلی خود منعقد کند.
  • کمیسیون ممکن است در مورد پذیرش دانشجو در یک دوره تحصیلی یا در یک برنامه آموزشی دیگر و به شکل دیگری از تحصیل (تمام وقت، پاره وقت) توصیه کند. در اینگونه موارد، انتشار یک دستور پذیرش مجدد برای دانشجوی متقاضی، فقط با رضایت کتبی از شخص متقاضی پذیرش مجدد برای تغییر پارامترهای آموزش معین، و با نوشتن یک اظهارنامه شخصی توسط دانشجوی متقاضی انجام می گردد.
  • در صورت وجود اختلاف در مورد پذیرش مجدد دانشجوی متقاضی برای ادامه تحصیل در برنامه آموزشی معین شده، به منظور از بین بردن اختلافات دانشگاهی، تنها پس از دریافت رضایت کتبی دانشجوی متقاضی برای شرکت در آموزش دوره تحصیلی مربوطه در این مورد اقدام خواهد شد.
  • آن دسته از دانشجویان متقاضی که برای شرکت مجدد در دوره آموزشی در دانشگاه حضور می یابند، باید تا ابتدای ترم تحصیلی جدید، گواهی مربوط به تأیید سلامت خود را برابر نمونه تعیین شده به دفتر رئیس دانشگاه ارائه نمایند.
رتبه و رنکینگ دانشگاه پيراگوف مسکو

رتبه و رنکینگ دانشگاه پيراگوف مسکو

رتبه و رنکینگ دانشگاه پيراگوف مسکو

رتبه بندی دانشگاه های جهان که توسط وبسایت آموزش عالی تایمز 2020 انجام شد، شامل رتبه بندی تقریباً 1،400 دانشگاه در 92 کشور جهان است که به عنوان بزرگترین و متنوع ترین رتبه بندی دانشگاه ها در تاریخ شناخته شده است. این جدول رتبه بندی، بر اساس 13 شاخص عملکردی است که با دقت تنظیم شده اند و عملکرد یک مؤسسه را در زمینه آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی، اندازه گیری می کنند.

این نوع رتبه بندی، تنها رتبه بندی دانشگاهی است که بطور مستقل توسط شرکت خدمات حرفه ای پرایس واترهاوس کوپرز (PricewaterhouseCoopers) و به روش بازرسی انجام می شود و مورد اعتماد دانشجویان، اساتید، دولت ها و کارشناسان صنعت در سراسر جهان می باشد. در سال جاری، این جدول رتبه بندی بینش مناسبی را در مورد تعادل قدرت در آموزش عالی جهانی ارائه نموده است. 

روش رتبه بندی 2020 دانشگاه ها به صورت جهانی

برای چهارمین سال پیاپی، دانشگاه آکسفورد(Oxford) موفق به کسب رتبه های اول بر اساس شاخص های این جدول رتبه بندی دانشگاه ها شده است، در حالی که دانشگاه کمبریج(Cambridge) به رتبه سوم این لیست سقوط کرده است. موسسه فناوری کالیفرنیا نیز از رتبه سوم این جدول به رتبه دوم صعود کرده است، در حالی که دانشگاه های استانفورد(Stanford)، ییل (Yale)، هاروارد (Harvard) و امپریال کالج لندن جزو ده دانشگاه برتر می باشند. در حال حاضر کشور چین نیز دو دانشگاه برتر آسیا را ارائه می دهد، که شامل دانشگاه های شین هوا (Tsinghua) و پکینگPeking) ) می باشند و به ترتیب در مکان های 23 و 24 این جدول رتبه بندی قرار دارند. همچنین، دانشگاه های کشور چین به گسترش نفوذ و حضور خود در صحنه های جهانی علم و فناوری ادامه می دهند. کشور ایالات متحده آمریکا نیز دانشگاه های بسیار خوبی در بین دانشگاه های نخبه جهان دارد، در حالی که دانشگاه های برتر کشور کانادا نیز در این جدول رتبه بندی ارتقاء داشته اند.

در اروپا، همه مؤسسات آموزش عالی برتر کشور ایتالیا در بین 200 مؤسسه آموزش عالی نخبه و برتر و موسسات آموزش عالی کشور آلمان نیز همچنان به صورت قدرتمند در این لیست رتبه بندی قرار دارند. با این حال، رتبه بندی دانشگاه های انگلستان رو به کاهش است.

رتبه بندی دانشگاه پیراگوف (Pirogov) در بین دانشگاه های جهان 2020

  • 1001

رتبه بندی دانشگاه پیراگوف (Pirogov) از نظر تاثیرات سلامتی و رفاه برای مردم، سال 2019

  • رتبه 43

رشته های دانشگاه پيراگوف مسکو

دانشگاه ملی تحقیقات پزشکی پیراگوف (Pirogov) واقع در کشور روسیه، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های پزشکی روسیه است که در سراسر جهان بسیار مشهور است. این دانشگاه در سال 2016، صد و دهمین (110) سالگرد فعالیت آموزشی خود را جشن گرفت.

دانشگاه پیراگوف مسکو، اولین موسسه آموزشی در کشور روسیه است که به زنان این فرصت را داد که آموزش علوم پزشکی را در سطح بالاتری فرا بگیرند. دانشگاه پیراگوف Pirogov)) اولین دانشگاه در جهان است که دانشکده پزشکی کودکان را تاسیس کرده است که به عنوان یک الگو برای تاسیس این نوع بخش های آموزش پزشکی در سایر دانشگاه های جهان قرار گرفته است. همچنین، دانشکده زیست پزشکی که در سال 1963 در دانشگاه پیراگوف (Pirogov) افتتاح شد، یکی از اولین دانشگاه های زیست پزشکی در جهان می باشد. 

مشارکت فعال در فعالیت های پزشکی و توسعه مراقبت های بهداشتی، پشتیبانی مداوم از تحقیقات علمی و معرفی نوآوری ها، این امکان را به دانشگاه پیراگوف(Pirogov) می دهد که جایگاه برتر خود را در زمینه آموزش پزشکی در کشور روسیه حفظ کند. امروزه دانشگاه پیراگوف Pirogov)) مجموعه ای از بخش ها و مراکز آموزشی، علمی و پزشکی است که دوره های تحصیلی را در همه سطوح پزشکی بالینی، زیست پزشکی، روانشناسی، کار اجتماعی و داروسازی ارائه می نماید.

 رشته های آموزشی که در دانشگاه پیراگوف (Pirogov) تدریس می شود:

  • روانشناسی
  • علوم بالینی، پیش بالینی و بهداشت
  • پزشکی و دندانپزشکی
  • رشته های مربوط به سایر مراقبت های بهداشتی
  • علوم زیستی
  • علوم بیولوژی (زیست شناسی)
  • علوم اجتماعی
  • جامعه شناسی
  • علم فیزیک
  • علم شیمی
  • بیوانفورماتیک پزشکی
  • مدیریت فرایندها و پروژه های اجتماعی
  • روانشناسی بالینی در سیستم مراقبت های بهداشتی
هزینه و شهریه تحصیل در دانشگاه پيراگوف مسکو

هزینه و شهریه تحصیل در دانشگاه پيراگوف مسکو

هزینه و شهریه تحصیل در دانشگاه پيراگوف مسکو

دوره کارشناسی

  • پزشکی عمومی/ 6000 دلار/ پزشکی بالینی
  • پزشکی کودکان/ 5000 دلار/ پزشکی بالینی
  • دندان پزشکی 6000 دلار/ پزشکی بالینی
  • بیوپزشکی/ 6000 دلار/ پزشکی پایه
  • بیوفیزیک شیمی/ 6000 دلار/ پزشکی پایه
  • داروسازی/ 5000 دلار/ داروشناسی
  • بیولوژی/ 5000 دلار/ علوم زیستی
  • روانشناسی بالینی/ 4000 دلار/ علوم روا پزشکی
  • علوم اجتماعی/ 4000 دلار/ جامعه شناسی و علوم اجتماعی

دوره دکتری

  • روانپزشکی/ 4000 دلار
  • شیمی ارگانیک/ 4000 دلار
  • بیوفیزیک/ 4000 دلار
  • بیوشیمی/ 4000 دلار
  • ژنتیک/ 4000 دلار
  • زیست شناسی سلولی،سیتلوژی، هستولوژی/ 4000 دلار
  • زیست شناسی ریاضی، بیوانفورماتیک/ 4000 دلار
  • فیزیولوژی/ 4000 دلار
  • زیست شناسی مولکولی/ 4000 دلار

پزشکی پایه

  • ایمنی شناسی بالینی و آلرژولوژی/ 6000 دلار
  • آناتومی پاتولوژی/ 6000 دلار
  • فارماکولوژی بالینی/ 6000 دلار

پزشکی بالینی

  • زنان و زایمان/ 6000 دلار
  • بیهوشی و مراقبت های ویژه/ 6000 دلار
  • بیماری های گوش، حلق و بینی/ 6000 دلار
  • طب داخلی/ 6000 دلار
  • بیماری های چشم/ 6000 دلار
  • جراحی کوکان/ 6000 دلار
  • قلب و عروق/ 6000 دلار
  • پوست و بیماری های مقاربتی/ 6000 دلار
  • پرتو درمانی/ 6000 دلار
  • بیماری های سیستم عصبی/ 6000 دلار
  • تومور شناسی/ 6000 دلار
  • دندانپزشکی/ 6000 دلار
  • خدمات پزشکی/ 6000 دلار
  • اورولوژی/ 6000 دلار
  • پزشکی ورزشی، علم استحمام درمانی، فیزیوتراپی/ 6000 دلار

علوم سلامت، طب پیشگیری

  • بهداشت/ 4000 دلار
  • بهداشت عمومی و بالینی/ 4000 دلار

کمک هزینه ها و بورسیه های دانشگاه پيراگوف مسکو

هنگامی که فرم درخواست خود برای ادامه تحصیل در دانشگاه پیراگوف مسکو را به صورت آنلاین تکمیل می کنید، بایستی این کار را در یک مرحله انجام بدهید. هنگامی که گزینه ارسال نهایی فرم درخواست خود را بر روی وب سایت دانشگاه انتخاب و آن را کلیک نمودید، دیگر نمی توانید تغییری در فرم درخواست ارسال شده ایجاد نمایید. برای تأیید اینکه دانشگاه درخواست شما در مورد ادامه تحصیل را دریافت نموده است، شما یک ایمیل از طرف دانشگاه دریافت خواهید کرد. در این مورد حتماً بخش نامه های ناخواسته را در ایمیل خود نیز بررسی کنید تا از دریافت ایمیل تأیید از سوی دانشگاه مطمئن شوید.

اگر فرم درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه را در یک تلفن هوشمند تکمیل می کنید، لازم است حالت نمایش بر روی صفحه تلفن هوشمند خود را به صورت افقی در بیاورید تا بتوانید متن فرم درخواست را به صورت کامل مشاهده نمایید. برای کمک به آمادگی شما برای تهیه فرم درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه فوق، اطلاعات زیر بیان می گردد:

اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به فرم درخواست: شما برای تکمیل صحیح فرم درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه به اطلاعات زیر نیاز خواهید داشت:

  • UCAS یا شناسه فرم درخواست مشترک (اگر دانشجوی مقطع کارشناسی هستید) 
  • شناسه درخواست (اگردانشجوی کارشناسی ارشد هستید) 
  • شناسه دانشجویی (اگر از طریق برنامه انتقال جهانی یا CELFS درخواست کرده اید)
  • نام دوره یا رشته تحصیلی که برای ادامه تحصیل در آن رشته درخواست نموده اید.
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نوع ملیت
  • کشور محل سکونت
  • موسسه آموزشی فعلی یا آخرین مؤسسه آموزشی که در آن تحصیل کرده اید.
  • جزئیات هرگونه منابع مالی دیگری که قرار است برای ادامه تحصیل در دانشگاه دریافت کنید.

برنامه بنیاد بین المللی برای واگذاری بورس تحصیلی

بورس های تحصیلی در مقطع کارشناسی

  • بورس های تحصیلی در مقطع لیسانس و در رشته اقتصاد جهانی
  • بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی و در رشته عدالت جهانی

بورس های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

  • بورس های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و در دانشکده علوم بهداشت
  • بورس های تحصیلی در رشته تحصیلی شهروندی جهانی
  • بورس های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته اقتصاد جهانی
  • بورس های تحصیلی در رشته تحصیلی حسابداری و امور مالی جهانی
  • بورس های تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته عدالت جهانی
  • بورس های تحصیلی فیلیس مری موریس (Phyllis Mary Morris)

بورس های تحصیلی تحت عنوان شریک

دانشگاه پیر اگوف مسکو، بوسیله شرکای خارجی معتبر خود، طیف وسیعی از بورس های تحصیلی را به دانشجویان مناطق خاصی ارائه می نماید که به شرح زیر می باشند:

مقطع تحصیلی کارشناسی:

  • بورس های تحصیلی:Aviva برای دانشجویان کشورهای چین، هنگ کنگ، اندونزی، سنگاپور، تایوان و ویتنام (محدود)
  • بورس تحصیلی Beacon: برای دانشجویان کشورهای کنیا، تانزانیا واوگاندا
  • بورس تحصیلی 2019 GREAT اندونزی: برای دانشجویان کشور اندونزی
  • بورس تحصیلی 2019GREAT ترکیه: برای دانشجویان کشور ترکیه

مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد

  • بورس های تحصیلی: Aviva برای دانشجویان کشورهای چین، هنگ کنگ، اندونزی، سنگاپور، تایوان و ویتنام (محدود)
  • بورس تحصیلی 2019 GREAT چین: برای دانشجویان کشور چین
  • بورس تحصیلی سانتاندر(Santander) برای دانشجویان آمریکای لاتین
دانش آموختگان برجسته دانشگاه پيراگوف مسکو

دانش آموختگان برجسته دانشگاه پيراگوف مسکو

دانش آموختگان برجسته دانشگاه پيراگوف مسکو

نیکولای ایوانوویچ پیروگوف (Nikolay Ivanovich Pirogov)، پزشک و جراح مشهور جهان، در مسکو و در یک خانواده خزانه دار متولد شد. پدر نیکولای 14 فرزند داشت که بسیاری از آنها در دوران نوزادی وفات نمودند. نیکولای 5 برادر و خواهر داشت که او کوچکتر از همه آنها بود.

با توجه به محبوبیت رشته پزشکی، میزان رقابت جهت ورود به رشته پزشکی بسیار بالا بود. در سال 1906، دانشجویان دانشکده پزشکی 206 نفر بودند و در سال 1908-1907، تعداد دانشجویان رشته پزشکی، به 285 نفر رسید. علاوه بر این، 2،128 نفر متقاضی ادامه تحصیل در رشته پزشکی نیز رد شده بودند. بنابراین، میزان رقابت ورود به این رشته، تقریباً برابر با 9 نفر به ازای یک نفر بود. نیکلای تحصیل خود در رشته پزشکی را مدیون یک دوست خانوادگی بود که پزشک و استاد دانشگاه دولتی مسکو بود. او متوجه استعداد نیکلای شده و شروع به تدریس به صورت انفرادی به او نمود. پس از 14 سالگی، نیکولای وارد دانشکده پزشکی در دانشگاه دولتی مسکو شد و به دروغ گفت که او 16 سال دارد.

پیروگوف دوست داشت تحصیل کند. او برای کمک به خانواده خود مجبور به کار شد و سرانجام در سالن آناتومی محلی، وظیفه یک کالبد شکاف را به عهده گرفت. این شغل به او تجربیات ارزشمندی در رشته آناتومی (کالبدشکافی) داد و او را تشویق به جراح شدن نمود. پیروگوف در میان بهترین دانشجویان از دانشگاه پزشکی فارغ التحصیل شد و برای آماده شدن به منظور خدمت در شغل استاد دانشگاه، به دانشگاه یوریف (Yuriev) در ناحیه درپت (Derpt)، که در آن زمان بهترین دانشگاه روسیه بود، رفت.

سعی ما در نگارش این مقاله بر آن بود تا تمامی اطلاعات لازم درباره دانشگاه پیراگوف روسیه را در اختیار شما قرار دهیم. اما اگر هنوز سوالاتی هست که پاسخ آن ها برای شما مشخص نیست و یا نمیدانید که روند اعزام دانشجو به روسیه را از کجا شروع کنید؛ می توانید با مشاورین مجرب موسسه حقوقی اصطهباناتی در شعب رسمی شهرهای شیراز، تهران، مشهد و اصفهان تماس بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *