دانشگاه های فنی مهندسی آلمان

تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان، فرصتی مناسب را برای علاقه مندان به رشته هایی مانند: مکانیک، برق، انرژی و… ایجاد می کند. آلمان یک کشور کاملا پیشرفته در حوزه های صنعت است. پیشرفت آلمان در این حوزه باعث شده تا برنامه دقیق آموزشی در دانشگاه های فنی آلمان ایجاد شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به موسسه مهاجرتی اصطهباناتی مراجعه کنید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

محبوبت مهندسی در آلمان

آلمان به علت توانایی بالایی که در عرصه صنعت به دست آورده، نیاز شدیدی به مهندسین و رشته های مهندسی و فنی دارد. این نیاز باعث محبوبیت و پر مخاطب شدن رشته مهندسی در آلمان شده است. از این رو بیشتر دانشجویان بین المللی خواهان پذیرش در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان هستند.

چرا دانشگاه های مهندسی فنی آلمان، در جهان پر مخاطب هستند؟

قبل از آنکه به شرایط پذیرش در دانشگاه های مهندسی آلمان بپردازیم، لازم است علت این محبوبت را بدانیم. از مهم ترین دلایل این انتخاب عبارت اند از:

  • معتبر بودن مدارک دانشگاه های فنی مهندسی این کشور در سطح جهانی
  • فرصت های شغلی بالا در تمامی کشور های اتحادیه اروپا و جهان
  • هزینه پایین زندگی در آلمان نسبت به کشور های دیگر اروپایی
  • دانشگاه های فنی مهندسی رایگان آلمان
  • برخورداری از بورسیه های تحصیلی در تمامی مقاطع
  • امکان ادامه تحصیل در گرایش های مختلف رشته مهندسی فنی

مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان

قدم اول برای پذیرش در دانشگاه های فنی مهندسی رایگان آلمان، انتخاب مقطع تحصیلی است. مدارک و شرایط پذیرش در هر مقطع کاملا متفاوت است. ارائه مدرک زبان انگلیسی و آلمانی از شرایط عمومی در تمامی مقاطع تحصیلی است.

شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی

تمامی متقاضیان مقطع کارشناسی قبل از ورود به دانشگاه باید یک دوره کالج را بگذرانند. دوره کالج به مدت یک سال است. بعد از دوره کالج یک آزمون ورودی برگذار می شود که متقاضیان باید در این آزمون نمره قبولی را کسب کنند. دوره کارشناسی در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان ۳ الی 4 سال به طول می انجامد.

شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد 

کارشناسی ارشد دانشگاه های فنی مهندسی آلمان تحقیق محور است. طول اتمام دوره تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی آلمان ۱ الی ۲ سال است. برای پذیرش تمامی متقاضیان باید مدرک معتبر کارشناسی را داشته باشند. رزومه قوی تحصیلی و ایده قوی برای پایان نامه از دیگر شرایط تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی است.

شرایط پذیرش در مقطع دکترا

مقطع دکترا مهندسی آلمان، یکی از مقاطع سخت به حساب آمده و نیاز به آزمون ورودی و رزومه قوی برای پذیرش دارد. داوطلبان این مقطع باید در زبان آلمانی و انگلیسی مهارت کافی داشته تا در مصاحبه های دانشگاه های فنی مهندسی آلمان نمره قبولی را دریافت کنند.

رشته های تحصیلی در مقطع ارشد دانشگاه های فنی مهندسی 

رشته مهندسی در آلمان در مقطع ارشد شامل دو دسته بندی کلی است. این دسته بندی ها عبارت اند اند از:

  • رشته های consecutive: این رشته ها با رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی هماهنگ است. تحصیل در آنها رایگان بوده و به عبارتی کامل کننده رشته مقطع کارشناسی است.
  • رشته های Non_consecutive: این نوع از رشته ها هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ندارد. رشته ارائه شده کاملاً جدید بوده و برای داوطلبانی خوب است که دنبال تجربه جدید هستند. هزینه تحصیل در این نوع رشته ها ۵۰۰ یورو در سال بوده و در بعضی از دانشگاه ها نیز بیشتر است.

لیست دانشگاه های فنی مهندسی آلمان و شرایط پذیرش آنها 

بیشتر دانشگاه های فنی مهندسی این کشور به علت بالا بودن سطح علمی، علاوه بر شهرت جهانی شرایط خیلی خاصی برای پذیرش دارند. دانشگاه های فنی مهندسی رایگان آلمان، دانشگاه های دولتی آن هستند. دانشگاه های خصوصی معمولا شهریه بالایی داشته و برای افرادی که تمکن مالی مناسب دارند مناسب است.

لیست دانشگاه های فنی مهندسی آلمان

دانشگاه مونیخ

این دانشگاه در قرن ۱۹ میلادی تأسیس شد و یکی از بهترین دانشگاه های فنی مهندسی به حساب می آید. این دانشگاه رتبه بسیار بالایی در سطح جهانی دارد. بیشتر دانشجویان بین المللی خواهان ادامه تحصیل در این دانشگاه هستند.

اهداف و علت محبوبیت دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ به عنوان بهترین دانشگاه فنی مهندسی آلمان و اروپا شناخته شده است. اهداف اصلی این دانشگاه بر پایه دروس فنی و مهندسی است. بزرگترین مرکز تحقیقی و پژوهشی را نیز دارد.

دانشگاه مونیخ

دانشگاه مونیخ

دروس و رشته های ارائه شده در دانشگاه مونیخ آلمان

همان طور که در پاراگراف های قبلی ذکر شد دانشگاه مونیخ یکی از برترین دانشگاه های فنی و مهندسی آلمان است. این دانشگاه برنامه ریزی قوی در آموزش داشته و انواع گرایش های مهندسی و فنی را دارد. رشته های ارائه شده در این دانشگاه عبارت اند از: مهندسی هوا و فضا، مهندسی انرژی خام، مهندسی مکانیک، مهندسی قدرت، مهندسی پزشکی، مهندسی تکنولوژی، مهندسی صنعتی، مهندسی رباتیک و هوش مصنوعی.

دانشگاه آخن

یکی دیگر از دانشگاه های فنی مهندسی آلمان، دانشگاه آخن است. این دانشگاه دارای شهرت جهانی در رشته های صنعتی و مهندسی بوده و رتبه بالایی دارد. کیفیت و سطح علمی دانشگاه آخن باعث شده تا بسیار از دانشجویان بین المللی خواهان ادامه تحصیل در آن باشند.

اهداف و شرایط پذیرش در دانشگاه آخن

دانشگاه آخن، یکی از دانشگاه های فنی مهندسی رایگان آلمان است. حدود ۴۵،۶۳۷ دانشجو دارد که یک سوم آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. شرایط پذیرش در این دانشگاه تا حدودی دشوار است. هدف اصلی دانشگاه آخن حمایت از دانشجویان جهان حتی آنان که ناتوانایی جنسی دارند، می باشد. این دانشگاه حتی دانشجویان بیماری خاص را مورد حمایت قرار می دهد.

دروس ارائه شده در دانشگاه آخن

دانشگاه آخن یکی از برترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان و قاره اروپا شناخته شده است. این دانشگاه تمامی گرایش های رشته مهندسی را ارائه می دهد. رشته های تحصیلی در این دانشگاه عبارت اند از: مهندسی اتوماتیک، مهندسی پزشکی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی مدیریت و سیستم فروش، مهندسی علوم رباتیک و شبیه سازی، مهندسی نرم افزار، مهندسی علوم محاسباتی، مهندسی فناوری ارتباط، و مهندسی هوانوردی.

دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین در قلب اروپا تأسیس شده و لقب بهترین دانشگاه فنی مهندسی آلمان را از آن خود کرده است. استاندارد های بالای آموزشی این دانشگاه باعث شده تا بیشتر دانشجویان بین المللی خواهان ادامه تحصیل در آن باشند. سیستم آموزشی دانشگاه فنی برلین بر پایه تحقیق و پژوهش است.

اهداف دانشگاه فنی برلین 

این دانشگاه سعی دارد با حمایت از دانشجویان خود آنها را برای بازار کار جهانی آماده سازد. دانشگاه فنی برلین در پایتخت کشور آلمان است. این دانشگاه امکانات زیادی از جمله، بورسیه های تحصیلی برای حمایت از دانشجویان بین المللی خود دارد.

دروس و رشته های ارائه شده در دانشگاه فنی برلین

این دانشگاه به عنوان یکی از برترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان طیف وسیعی از گرایش های مهندسی را ارائه می دهد. رشته های ارائه شده عبارت اند از: مهندسی انرژی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی ارتباطات، مهندسی هوافضا، مهندسی علوم رباتیک، مهندسی شبیه سازی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مخابرات.

دانشگاه فنی کارلسروهه

موسسه فنی کارلسروهه یکی از بهترین دانشگاه های فنی آلمان است. تبادل اطلاعات در سطح جهانی از مهمترین اقداماتی است که دانشگاه فنی کارلسروهه آن را انجام می دهد. تحقیقات و پروژه های پژوهشی پایه و اساس برنامه آموزشی پادشاه فنی کارلسروهه است.

هدف دانشگاه فنی کارلسروهه

دانشگاه کارلسروهه به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان و اروپا شناخته می شود. این دانشگاه خواهان تربیت بهترین و مجرب ترین دانشجویان برای ورود به بازار کار جهانی است. این دانشگاه از تمامی منابع مالی و انسانی خود برای رسیدن به این هدف کمک می‌گیرد.

رشته های ارائه شده در دانشگاه کارلسروهه

دانشگاه فنی کارلسروهه سیستم آموزشی بسیار خوبی دارد و تمامی گرایش های مهندسی را ارائه می دهد این گرایش های عبارت اند از: مهندسی ساخت، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی برق، مهندسی اقتصاد، مهندسی سیستم اطلاعات، مهندسی حمل و نقل، و مهندسی منابع

دانشگاه دارمشتات

یکی از بهترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان، دانشگاه دارمشتات است. کیفیت آموزشی و سیستم برنامه ریزی آن بر اساس استاندار های جهان است. این دانشگاه توانسته در اروپا رتبه خوبی بدست آورد. حمایت از دانشجویان بین المللی از اهداف اصلی آن است.

دروس ارائه شده در دانشگاه دارمشتات

برخی از پرمخاطب ترین گرایش های مهندسی دانشگاه دارمشتات عبارت اند از: مهندسی زیست، مهندسی پزشکی، مهندسی برق، مهندسی قدرت، مهندسی مخابرات، مهندسی مکانیک، مهندسی شهرسازی، مهندسی ساخت و تولید و مهندسی.

دانشگاه فنی درسدن

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان دانشگاه درسدن است. این دانشگاه دارای سیستم آموزشی کاملا حرفه است. بیشتر اساتید آن، از کشور های مختلف بوده و هدف اصلی خود را حمایت از دانشجویان بین المللی قرار داده است. دانشگاه فنی درسدن، تمامی مقاطع عالی را ارائه می دهد. پروژه های تحقیق این دانشگاه دستاورد های ممتازی را به جهان ارائه کرده است.

دروس ارائه شده در دانشگاه فنی درسدن

دانشگاه درسدن از آنجایی که جزو بهترین دانشگاه های فنی مهندسی است، تمامی گرایش های مهندسی را ارائه می دهد. پرطرفدار ترین رشته های مهندسی این دانشگاه عبارت اند از:

مهندسی مطالعاتی، مهندسی عمران، مهندسی محاسبات پیشرفته، مهندسی کارتوگرافی، مهندسی سیستم های توزیع و مهندسی پزشکی است.

دانشگاه اشتوتگارت

یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه های فنی مهندسی است. این دانشگاه به چندین دانشکده تقسیم می شود. این دانشگاه عنوان بهترین موسسه آموزشی عالی آلمان  را در سال ۲۰۲۰ دریافت کرده است. ۵۶ برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۲۰ برنامه تحصیلی در مقطع ارشد و دکترا را دارد. سیستم آموزش آنلاین این دانشگاه باعث شد تا در سال ۲۰۲۰ به عنوان بهترین دانشگاه آلمان و اروپا شناخته شود.

دروس و رشته های ارائه شده در دانشگاه اشتوتگارت

این دانشگاه به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های فنی آلمان، توانسته بیشتر گرایش های مهندسی را ارائه دهد. پرمخاطب ترین رشته های تحصیلی مهندسی این دانشگاه عبارت اند از: مهندسی پردازش آب، مهندسی کنترل هوا، مهندسی برق، مهندسی ژئوماتیک، مهندسی مکانیکی محاسبات مواد، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی علوم مواد، و مهندسی معماری.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

این دانشگاه دومین دانشگاه پرجمعیت و یکی از بهترین دانشگاه های فنی مهندس آلمان است. دانشجویان بین المللی زیادی هرساله تقاضای پذیرش به این دانشگاه را می دهند. ۱۳ درصد از دانشجویان این دانشگاه خارجی هستند. این دانشگاه در سال ۱۴۷۲ میلادی تأسیس شد.

رشته های ارائه شده در دانشگاه ماکسیمیلیان مونیخ

این دانشگاه دانشمندان برجسته ای مانند اوتو هان، ماکس پلانک را تربیت کرده است. به عنوان قدیمی ترین دانشگاه آلمان بیشتر گرایش های رشته های مهندسی را دارد. از پرمخاطب ترین رشته های تحصیلی این دانشگاه می توان اشاره داشت به: مهندسی کشاورزی، مهندسی تکنولوژی، مهندسی زیست محیطی، مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی هوا فضا و مهندسی ساخت و ساز.

دانشگاه هومبولت برلین

یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فنی مهندسی به شمار می آید. این دانشگاه توانسته بنیانگذار مدل آموزشی خاص خود باشد. این شیوه توسط بسیاری از دانشگاه های جهان دنبال می شود. بیشتر اساتید این دانشگاه محققان نخبه جهان هستند. شرایط پذیرش در آن دشوار است. از اساتید به نام آن آلبرت انیشتین، والتر بنیامین، اشاره کرد. این دانشگاه دارای ۵۵ جایزه نوبل است.

رشته های ارائه شده در دانشگاه هومبولت برلین

این دانشگاه حدودا ۱۶ درصد دانشجو دارد و یکی از رشته های پر مخاطب آن مهندسی است. از پرمخاطب ترین رشته های مهندسی آن می توان اشاره کرد به: مهندسی تکنولوژی، مهندسی و علوم هسته ای، مهندسی فناوری، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، و مهندسی هوا فضا.

دانشگاه نورنبرگ

رتبه بالای این دانشگاه باعث تا به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های فنی مهندسی آلمان شناخته شود. برنامه های تحصیلی عالی در زمینه رشته مهندسی ارائه کرده باعث شده تا دانشجویان ملی و بین المللی نیز خواهان پذیرش در این دانشگاه شوند. دانشگاه نورنبرگ جوایز زیادی در زمینه علوم و فناوری کسب کرده است.

رشته های ارائه شده در دانشگاه فنی نورنبرگ

دانشگاه نورنبرگ بعضی از گرایش های رشته مهندسی را دارد که عبارت اند از: مهندسی فیزیک و مواد، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی، مهندسی رسانه، مهندسی علوم و ارتباطات، مهندسی پزشکی و مهندسی مکانیک.

سخن آخر

همان طور که گفته شد کشور آلمان یک کشور صنعتی است که خدمات زیادی را به جهان ارائه می دهد. این کشور برنامه عالی آموزشی در رشته های مهندسی دارد. بیشتر دانشجویان رشته مهندسی خواهان ادامه تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان هستند.

موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی می تواند با ارائه مشاوره های کارآمد، تمامی سوال های شما عزیزان را درباره مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان پاسخ دهد.

سوال های متداول در ارتباط با دانشگاه های فنی مهندسی آلمان

  1. شرایط پذیرش در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان چیست؟

داشتن مدارک زبان آلمانی و انگلیسی، آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات، قبولی در آزمون های ورودی.

  1. آیا دانشگاه های فنی آلمان بورسیه می دهند؟

بله، دانشگاه های آلمان برای حمایت از دانشجویان بین المللی خود انواع بورسیه های تحصیلی در تمامی مقاطع را می دهند.

  1. آیا تحصیل در دانشگاه های فنی آلمان رایگان است؟

بله، کشور آلمان امکان تحصیل رایگان را فراهم کرده است.

  1. برای مهاجرت تحصیلی به آلمان چه مدارکی لازم است؟

پاسپورت، نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر، تمکن مالی، آخرین مدرک تحصیلی، ارائه مدارک زبان.

  1. بهترین دانشگاه های فنی آلمان کدامند؟

دانشگاه مونیخ، دانشگاه فنی برلین، دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه آخن و دانشگاه کارلسروهه در لیست بهترین دانشگاه های فنی مهندسی قرار گرفته اند.

  1. شرط معدل برای پذیرش در دانشگاه های فنی و مهندسی آلمان چگونه است؟

شرط معدل برای مقاطع کارشناسی ۱۷به بالا و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ۱۵ به بالا است.

  1. هزینه تحصیل در دانشگاه های فنی مهندسی آلمان چقدر است؟

آلمان علاوه بر ارائه دانشگاه دولتی و رایگان، دانشگاه های خصوصی نیز دارد که شهریه آن ها متفاوت است.

  1. مقاطع تحصیلی در دانشگاه های فنی آلمان چیست؟

دانشگاه های آلمان، تمام مقاطع عالی دانشگاهی را ارائه می دهند.

  1. گرایش های موجود در دانشگاه های مهندسی آلمان چیست؟

این دانشگاه ها تمامی گرایش های رشته مهندسی را ارائه می دهند.

  1. پر مخاطب ترین رشته تحصیلی مهندسی در دانشگاه های فنی آلمان کدام است؟

رشته مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی تکنولوژی، مهندسی برق از جمله پر مخاطب ترین رشته های تحصیلی هستند.

  1. زبان تحصیلی در دانشگاه های فنی آلمان چیست؟

دروس در دانشگاه های آلمان هم به زبان انگلیسی ارائه می شوند هم به زبان آلمانی.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *