دانشگاه اسپلیت

کرواسی کشوری در جنوب اروپا و جزو منطقه بالکان است. این کشور در همسایگی با کشور های اسلوونی، بوسنی هرزگوین و مونته نگرو قرار دارد. جمعیت این کشور حدود چهار و نیم میلیون نفر است و مردم آن به زبان کرواتی صحبت می کنند. شهر زاگرب بزرگترین شهر این کشور و مرکز کرواسی است. سایر شهر های بزرگ این کشور عبارتند از: زادار، سیساک، اسپلیت، اوسییک، دوبرونیک، پولا، واراژدین، رییکا و کارلوواتس. واحد پول رسمی این کشور کونا است و به اختصار HRK خوانده می شود. افراد زیادی برای مقاصد گوناگون اقدام به مهاجرت به کرواسی می کنند. مهاجرت تحصیلی به کرواسی، مهاجرت کاری به کرواسی، مهاجرت سرمایه گذاری به کرواسی و … جزو انواع مهاجرت ها به این کشور است. ما در این مقاله قصد داریم برای افرادی که قصد دارند برای تحصیل به این کشور مراجعه کنند، اقدام به معرفی یکی از دانشگاه های کرواسی به نام دانشگاه اسپلیت کرواسی کنیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

 

معرفی دانشگاه اسپلیت کرواسی

قبل از ارائه هر گونه نکاتی درباره این دانشگاه به ارائه تاریخجه اولیه در ارتباط با دانشگاه اسپلیت کرواسی می پردازیم.

 

تاریخچه و معرفی اولیه دانشگاه اسپلیت کرواسی

 

دانشگاه اسپلیت در پانزدهم ژوئن سال ۱۹۷۴ میلادی زمانی که واحد های دیگری از قبل در حوزه های تخصصی، علمی و تدریس وجود داشتند، وارد ساختار آموزشی شد. این دانشگاه به عنوان یک موسسه عمومی علمی و تدریس در منطقه، در طی سی سال گذشته گسترش یافت و شامل یازده دانشکده، یک آکادمی هنر و چهار دپارتمان تحصیلی است.‌ حدود بیست و پنج هزار دانشجو مجموعا در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حضور دارند.
قرار بود پردیس جدیدی از این دانشگاه در حال ۲۰۱۴ به بهره برداری برسد اما بحران های اقتصادی روند افتتاح آن را کند کرد.‌ این مرکز شامل دانشکده ها، مرکز بزرگ دانشجویی با سالن های ورزشی، زمین چمن و کتابخانه خواهد بود. البته هر ساله به امکانات این دانشگاه افزوده می شود. تمرکز کار های تحقیقاتی انجام شده توسط دانشگاه در حوزه های علمی با استناد به رشته هایی است که با ویژگی های طبیعی، زیست پزشکی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و سایر ویژگی های این منطقه مشخص شده باشد. دانشکده پزشکی در اسپلیت یک برنامه پزشکی به زبان انگلیسی را از سال تحصیلی ۲۰۱۱ / ۲۰۱۲ آغاز کرد که این برنامه توسط فرایند بولونیا اداره می شود.

تاریخچه و معرفی اولیه دانشگاه اسپلیت کرواسی

تاریخچه و معرفی اولیه دانشگاه اسپلیت کرواسی

 

دانشکده ها، بخش ها و گروه های مختلف دانشگاه اسپلیت کرواسی

 

در این بخش از مقاله برای بهبود روند اطلاعاتی افراد متقاضی به ادامه تحصیل در دانشگاه اسپلیت کرواسی، ریز جزئیات دانشکده ها و گروه های این دانشگاه را ارائه می کنیم. دانشکده هایی که در دانشگاه اسپلیت کرواسی قرار دارند، عبارتند از: دانشکده مهندسی عمران، معماری و ژئودزی، دانشکده علوم، دانشکده اقتصاد، دانشکده حقوق، دانشکده الهیات کاتولیک، دانشکده شیمی و فناوری، دانشکده پزشکی، دانشکده کینزیولوژی، دانشکده مطالعات دریایی، دانشکده فلسفه و آکادمی هنر های زیبا.

توجه داشته باشید که دوره آموزشب داروسازی به طور مشترک توسط دانشکده پزشکی و دانشکده مهندسی شیمی ارائه می شود. در دانشکده مهندسی این دانشگاه، فعالیت های اساسی در زمینه های آموزش عالی، پژوهش، تحقیق و توسعه، علوم فنی و علوم طبیعی می باشد. محققان بخش های مهندسی با گروه های بین المللی زیادی برای تبادل اطلاعات و فعالیت های علمی همکاری دارند. گروه های مختلف دانشکده مهندسی عبارتند از: گروه مهندسی نیرو، گروه الکترونیک و محاسبات، گروه ریاضی و فیزیک، گروه مهندسی مکانیک و معماری دریایی، گروه فناوری مهندسی مکانیک و گروه دروس عمومی. روش های تحقیقی گسترده این دانشگاه باعث شده که نه تنها در کرواسی بلکه در جهان نیز متمایز باشد. این دانشگاه با موفقیت در برنامه بورسیه تحصلی اراسموس موندس هم شرکت می کند و بزرگترین تبادل های دانشجویی و کارمندان اداری را دارد.‌

نکته بسیار مهم این است که از سال جدید میلادی و ترم جدید تحصلی در سال ۲۰۲۰، دانشکده پزشکی این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت و درمان کشور ایران نیز قرار گرفته است.

دانشگاه اسپلیت دارای رتبه ۴۹۷ در بین بهترین دانشگاه های جهان و با امتیاز ریویو چهار و هفت دهم است. طبق بررسی های دانشجویی در استادی پورتالز، دانشجویان در این دانشگاه بهترین تجربه تحصیل و زندگی خود را داشتند.

 

پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه اسپلیت کرواسی

 

همان طور که اشاره کردیم مدارک پزشکی در این دانشگاه به تازگی به تایید وزارت بهداشت کشور ایران قرار گرفته است، از این رو متقاضیان زیادی را به خود جلب نموده.‌ به همین دلیل ما در این بخش درباره دانشکده پزشکی این دانشگاه و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کرواسی و دانشگاه اسپلیت صحبت خواهیم کرد.

تحصیل پزشکی در دانشگاه اسپلیت

تحصیل پزشکی در دانشگاه اسپلیت

دانشکده پزشکی اسپلیت در ۲۶ مارس سال ۱۹۹۷ به عنوان دانشکده ای مستقل تاسیس شد. این دانشکده در کل چهار برنامه تدریسی دارد: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی ( با همکاری دانشکده فناوری شیمیایی) و مطالعات پزشکی به زبان انگلیسی. سالیانه نود دانشجو برای رشته های مختلف ثبت نام می کنند و در پزشکی به زبان انگلیسی هم سالیانه شصت دانشجو شروع به تحصیل می کنند. ملاک اصلی ثبت نام در این دانشکده و ورود به آن برای ادامه تحصیل، موفقیت در امتحانات نهایی دولتی است. پزشکی به زبان انگلیسی از سال تحصیلی ۲۰۱۱ / ۲۰۱۲ آغاز شد و در ابتدا با سهمیه ثبت نام سی نفری شروع به فعالیت نمود.‌ دوره های تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی در این دانشگاه شش سال به طول می انجامد ولی دوره داروسازی، پنج ساله است. این دانشکده در ساحل جنوبی شبه جزیره اسپلیت قرار دارد و ساختمان آن شامل ساختمان علوم پایه پزشکی، آزمایشگاه ها، ساختمانی برای تدریس، ساختمان مدیریت، هتل و رستوران است. تحقیقات علمی و همکاری های بین المللی زیادی در این دانشکده صورت می گیرد. مدرسه تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی دانشگاه اسپلیت شامل تحصیلات تکمیلی علمی و تخصصی است و برای دانشجویان خارجی و بین المللی هم پذیرش دارد. مرکز بهداشت جهانی کرواسی بخش جدایی ناپذیر این دانشکده است. دانشکده پزشکی دارای تعالی در تدریس و تحقیق ، فرهنگ نوآوری و رویکرد بین رشته ای و همچنین مشارکت گسترده با بهترین دانشگاه های جهان از جمله مشارکت های رسمی با دانشگاه اتاوا در کانادا و کالج پزشکی ویسکانسین در ایالات متحده است. تمرکز دانشکده بر روی پزشکی و مراقبت های بهداشتی مبتنی بر شواهد و تحقیقات و آموزش در سطح جهانی ، آن را به بهترین مکان برای دانش آموزانی که مایل به دستیابی به دستاوردهای فن آوری مدرن در پزشکی با رویکرد شخصی در افراد و جمعیت هستند ، تبدیل کرده است. برنامه ام دی، مدرک دکتری پزشکی به زبان انکلیسی را پس از شش سال ارائه می دهد.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه اسپلیت کرواسی

تحصیل پزشکی در کرواسی به زبان انگلیسی، برای متقاضیان خارجی و شهروندان کرواسی ارائه می شود. افرادی که به صورت بین المللی در کرواسی قصد تحصیل دارند، باید اقامت خود را تنظیم کنند. اولین اقدام برای تنظیم اقامت، دریافت شماره OIB است. در ادامه برای دانشجویان دارای کارت X دانشجویی و دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که بیش از مود روز در کرواسی اقامت دارند، به منظور تنظیم بیمه درمانی اجباری، هماهنگی با موسسه بیمه درمانی بهداشت کرواسی یعنی HZZO لازم است. برای اخذ شماره OIB مدارکی لازم است. برخی از این مدارک عبارتند از: فرم تکمیل شده، گذرنامه یا کارت شناسنامه اروپایی یا سند شناسایی صادر شده توسط کشور فرد مانند شناسنامه و … . نکته مهم این است که شماره OIB اطلاعات مهمی برای ثبت نام فرد متقاضی در سیستم آموزشی است و افراد موظف هستند آن را در روز معرفی به دفتر مطالعات پزشکی به زبان انگلیسی ارائه کنند.

یک‌ نکته دیگر در ارتباط با ادامه تحصیل در کرواسی این است که متقاضیانی که تحصیلات دبیرستان خود را در خارج از کرواسی به اتمام رسانده اند، باید مدرک دبیرستان خود را در کرواسی دریافت کنند تا واجد شرایط ثبت نام شوند. روش تشخیص صلاحیت و واجد شرایط بودن، تقریبا دو ماه طول می کشد. بنابر این برای بررسی دقیق برنامه زمانی بهتر است که این روش را در اسرع وقت شروع کنید. برای این کار در ابتدا باید اصل مدرک خود به همراه ترجمه آن را در اختیار دانشگاه قرار دهید و فرم درخواست را پر کنید. معمولا ترجمه به زبان کرواتی در کشور های دیگر گران است، از این رو سیستم آموزشی کرواسی لیستی از مترجمان کرواتی را منتشر کرده است که می توانند به شما کمک کنند.‌
نکته بعدی این است که قبل از تایید درخواست خود برای اقامت موقت باید بیمه درمانی خود را تنظیم کنید. تنظیم بیمه خدمات درمانی برای تایید وضعیت موقت در کرواسی توسط مقامات دولتی بسیار مهم است. بیمه در کرواسی با هزینه ۶۰ یورو در ماه قابل دریافت است.

دانشگاه اسپلیت کرواسی

دانشگاه اسپلیت کرواسی

دانشجویان بین المللی در کرواسی برای مسکن خود، باید به اقامت خصوصی روی بیاورند. و دانشگاه اسپلیت در این باره هیچ گونه اقدامی انجام نخواهد داد. آژانس های مختلفی هستند که می توانند به دانشجویان در انجام این فرایند کمک کنند. محله های مجاور دانشکده که دانشجویان می توانند در آن ها ساکن شوند عبارتند از اسپلیت ۳ پلاتین، ترستنیک، مرتجوک، آنجان، گریپ و فیرول. توصیه ما این است که حتما قرارداد اجاره و سکونت خود را برای کل طول اقامتتان امضا کنید، تا از مشکلات اسکان در طول فصل گردشگری که پس از عید پاک شروع می شود جلوگیری کنید. این در حالی است که شهروندان کرواسی مجاز به در خواست مسکن دانشجویی هستند که بخشی از آن تحت پوشش وزارت علوم، آموزش و ورزش کرواسی است.

یکی دیگر از چیز هایی که دانشجویان باید برای تحصیل در اسپلیت کرواسی اخذ کنند، کارت یا شناسنامه دانشجویی است که به آن کارت X گفته می شود. این کارت وضعیت دانشجویی را اثبات می کند و مزایای خاصی از جمله تخفیف یا یارانه روی وعده های غذایی در رستوران ها و کافه های دانشجویی در سراسر کرواسی، تخفیف یا یارانه روی حمل و نقل عمومی، تخفیف بلیط اتوبوس و حنل و نقل ریلی را برای دانشجو فراهم می کند. این کارت فقط توسط خود فرد مورد استفاده قرار می گیرد و تا زمانی که دانشجو دارای ثبت نام معتبر در دانشگاه باشد، قابل استفاده است. دانشجویان پس از ثبت نان در سیستم آموزشی دانشگاه، کارت ایکس خود را در دفتر دانشجویی دریافت می کنند.

یک نکته بسیار مهم در ارتباط با این دانشگاه این است که این دانشگاه هم اکنون بر روی وب سایت خود یک اسکولار شیپ تخصیلی شش هزار یورویی ارائه داده است و شما می توانید از این بورسیه تحصیلی در کرواسی استفاده نمایید. به طور میانگین برای هزینه های تحصیلی در کرواسی باید سالیانه بین سه هزار تا چهار هزاز یورور در نظر گرفت و این مسئله جدا از هزینه های زندگی در کرواسی است. در حقیقت هزینه تحصیل به واحد پولی این کشور چیزی بین ۲۲ هزار کونا تا ۲۷ هزار کونا می باشد. کرواسی یکی از ارزان ترین کشور های اروپایی محسوب می شود و نسبت به کشور های دیگر برای زندگی راحت تر است. هزینه زندگی کاملا به فرد دانشجو بستگی دارد اما با بررسی های صورت گرفته می توان گفت که به طور میانگین هزینه زندگی برای هر دانشجو چیزی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه می باشد. از این رو باید فرد متقاضی با بررسی تمام هزینه های پیش رو اقدام به اخذ پذیرش یا ویزای کرواسی نماید.

سوالات متداول در ارتباط با دانشگاه اسپلیت کرواسی split

  1. آیا دانشگاه اسپلیت کرواسی، دانشگاه معتبری می باشد؟

    بله این دانشگاه در دنیا از رنکینگ بسیار بالایی برخوردار است.

  2. آیا در دانشگاه اسپلیت کرواسی می توان به تحصیل رشته های پزشکی پرداخت؟

    بله داشنگاه اسپلیت کرواسی دارای دانشکده های بسیاری از جمله دانشکده پزشکی و با شاخه های گوناگون تحصیلی است.

  3. تحصیل در دانشگاه اسپلیت کرواسی شامل هزینه خواهد بود؟

    بله برای تحصیل در رشته های مختلف دانشگاه اسپلیت کرواسی باید هزینه ای بسته به رشته و مقطع خود بپردازید.

  4. آیا دانشگاه اسپلیت کرواسی رشته های غیر پزشکی هم ارائه می دهد؟

    بله دانشکده های مهندسی این دانشگاه جزو معتبر ترین دانشکده ها هستند و شرایط آموزشی مناسبی دارند.

  5. آیا دانشگاه اسپلیت کرواسی به دانشجویان خود خوابگاه اعطا می کند؟

    خیر سکونت در اسپلیت برای ادامه تحصیل نیاز به اسکان عادی دارد البته برای دانشجویان اتحادیه اروپا امتیازاتی در نظر گرفته شده است.

  6. امکانات دانشگاه اسپلیت کرواسی چگونه است؟

    این دانشکاه به دانشجویان خود اکانات زیادی می دهد و کارت دانشجویی دانشگاه اسپلیت کرواسی بسیار معتبر می باشد.

  7. با داشتن کارت دانشجویی دانشگاه اسپلیت کرواسی می توان از چه امکاناتی استفاده نمود؟

    کارت دانشجویی دانشگاه اسپلیت کرواسی یا همان ایکس کارتی که برای دانشجو صادر می شود شامل تخفیفاتی ویژه جهت رستوران ها، کافه ها، حمل و نقل و .. می باشد.

  8. هزینه زندگی برای دانشجویان دانشگاه اسپلیت کرواسی چقدر می تواند باشد؟

    هزینه زندگی برای دانشجویان به طور متوسط ماهیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو است.

  9. آیا تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه اسپلیت کرواسی امکان پذیر است؟

    بله این دانشگاه امکان تحصیل شش ساله ای را برای دانشجویان دانشگاه اسپلیت کرواسی فراهم کرده است.

  10. آیا دانشگاه اسپلیت کرواسی بورسیه تحصیلی ارائه می دهد؟

    بله دانشگاه اسپلیت کرواسی به تازگی شرایط بورسیه تحصیلی شش هزار یورویی را بر روی صایت خود منتشر نموده است.

  11. اولین اقدام برای تحصیل در دانشگاه اسپلیت کرواسی چیست؟

    شما در ابتدای مسیر خود باید شماره او آی بی دریافت نمایید.

 

سخن آخر

 

کرواسی را می توان یکی از معدود کشور های نامید که تعداد باسوادان آن بسیار زیاد است و درصد نود هشت تایی را به خود اختصاص داده است. از این رو تحصیل در این کشور می تواند جذاب و در عین حال چالش برانگیز باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر در ارتباط با ویزای تحصیلی کرواسی یا نحوه زندگی و ادامه تحصیل در این کشور به همکاران ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید. ما در این مقاله نکات مهمی را در ارتباط با دانشگاه اسپلیت کرواسی و رشته های مختلف آن بیان نموده ایم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *