حقوق کارگر ساده در آلمان

در آلمان، چیزی مانند “ اشتغال به اراده ” وجود ندارد. به موجب قانون کار در آلمان ،کارکنان آلمانی باید قراردادهای کاری را که منعکس کننده جنبه های کلیدی رابطه کار می باشد، روشن و واضح بیان کنند. سیستم اجباری سوشال سکیوریتی در آلمان شامل وضع قانون حقوق کارگر ساده در آلمان به همراه بیمه درمانی، مراقبت از خانه و بیمه پرستاری، بیمه بازنشستگی و بیمه بیکاری است. به طور کلی، این الزامی است که همه کارکنان توسط سیستم تأمین اجتماعی آلمان بیمه شوند. در ادامه مقاله موسسه حقوقی توسعه گران مهر، بیشتر به این مسئله می پردازی.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

حقوق کارگر ساده در آلمان

در حالی که حداقل مقررات دستمزد در سایر کشورهای اروپایی برای مدتی وجود داشته است.. حداقل حقوق فدرال در آلمان تحت قانون حداقل دستمزد(Mindestlohngesetz) تصویب شد. پیش از این کشور اصولا به اتحادیه های کارگری و گروه های تجاری برای تعیین حداقل دستمزدها تکیه داشت. در حدود 4 میلیون نفر در آلمان حداقل دستمزد آلمان را پرداخت میکنند و برای تقریبا تمام کارگران در سن 18 سالگی و با توجه به افراد متعهد و برخی از کارآموزان قابل اجرا هستند. این قوانین به صورت کلی حتی برای خارجیان تازه وارد تحت ویزای کار آلمان نیز قابل اجراست.

حداقل دستمزد در آلمان در سال 2023

حداقل حقوق در آلمان در سال 2019 برابر با 9.19 یورو( 10.234 دلار) در هر ساعت می باشد. این نرخ در مقایسه در سال 2018 افزایش 35 درصدی داشته و به معنی پیش پرداخت مالیات بر درآمد 1.593 یورو معادل با (1.774 دلار آمریکا) برای افرادی است که به طور استاندارد 40 ساعت در هفته کار میکنند.

حداقل دستمزد فدرال به تقریبا تمام کارکنان، از جمله کارگران خارجی، کارگران نیمه وقت، کار آموزان ( تحت شرایط خاص) و افرادی که در دوره آموزشی مشغول به کار هستند؛ اعمال می شود. اضافه کاری نیز باید در همان سطح پرداخت شود یا اینکه در ماه بعد دستمزد اضافه کاری پرداخت شود. کارگران موقت در آلمان دارای حداقل دستمزد هستند.

در آوریل سال 2018، در غرب آلمان، دستمزد به 9.47یورو در هر ساعت و در شرق آلمان به 9.27 یورو در هر ساعت افزایش یافت. دولت برای دریافت حداقل دستمزد آلمان(Mindestlohn) و ماشین حساب برای محاسبه حداقل دستمزد شما در آلمان بر اساس ساعت کار میکند.

میزان ساعات کار در آلمان

اگر مهاجرت به آلمان را انتخاب کرده اید، لازم است در مورد شرایط کار در این کشور اطلاعاتی داشته باشید. میزان ساعات کاری در کشور آلمان بسیار انعطاف پذیر است. کارکنانی که بر اساس قانون کار کشور آلمان کار می کنند، مجاز هستند که هشت ساعت در روز (48 ساعت در هفته) کار کنند. روز شنبه به عنوان یک روز عادی برای کار کردن در نظر گرفته می شود. با در نظر گرفتن پنج روز کار در هفته، میزان مجاز کار در یک هفته، حداکثر 40 ساعت است. اکثر کسب و کارها در کشور آلمان از روز دوشنبه تا جمعه انجام می شود، اما خرده فروشان و صنایع تولیدی معمولاً در روزهای شنبه نیز فعالیت می کنند. در مقابل، معمولاً روزهای یکشنبه به عنوان روز تعطیل می باشد. قابل ذکر است که تحت شرایط خاص، تمدید مدت زمان کار در هر روز، حداکثر به میزان 10 ساعت در روز امکان پذیر است.

میزان ساعات کار در آلمان

میزان ساعات کار در آلمان

میزان اضافه کاری نیز باید توسط پرداخت دستمزد آن توسط کارفرما جبران گردد. پرداخت پاداش اضافه کاری نیز امکان پذیر است، اما شرایط انجام این کار به طور قانونی مشخص نشده است. پاداش اضافه کاری تنها زمانی باید پرداخت شود که پرداخت آن توسط مفاد مندرج در قرارداد های انفرادی الزامی شده باشد و یا در قراردادهای کار جمعی قابل اجرا شده باشد.

مقدار قانونی مدت استراحت در حین انجام کار، به میزان کل ساعات کار در روز بستگی دارد. هنگامی که کارکنان بین شش تا نه ساعت کار در روز کار می کنند، مدت استراحت آنها در حین انجام کار 30 دقیقه می باشد. در صورتی که مدت زمان کار کارکنان بیش از 9 ساعت در روز باشد، آنها حق دارند 45 دقیقه استراحت کنند. مدت زمان استراحت ممکن است در طول روز تقسیم شود، اما این تقسیم زمان استراحت نباید در هر بار کمتر از 15 دقیقه باشد. استراحت های قانونی بین شیفت ها حداقل یازده ساعت می باشد.

آندسته از کارکنان تمام وقت (یعنی کارکنانی که بیش از شش ماه در یک تقویم سالانه کار می کنند) که شش روز در هفته کار می کنند، حق دارند حداقل 24 روز (معادل چهار هفته) در هر سال مرخصی داشته باشند. بر این اساس، آندسته از کارکنان تمام وقت که پنج روز در هفته کار می کنند، حداقل استحقاق 20 روز مرخصی در سال را دارند.

کارمندی که کمتر از شش ماه در یک تقویم سالانه کار می کند، به نسبت میزان کارکرد خود حق استفاده از مرخصی را دارد. در طول دوره آزمایشی که معمولاً شش ماه است و در ابتدای هر قرارداد کاری جدید وجود دارد، کارکنان معمولاً مجاز به گرفتن هیچگونه مرخصی نمی باشند. در کشور آلمان، میزان تعطیلات عمومی در میان ایالت ها متفاوت است، و در برخی از مناطق کشور آلمان از حداقل نه روز تا حداکثر 13 روز متفاوت است.

مزایای کار در آلمان

بیمه سلامت؛

فردی که به طور قانونی در کشور آلمان مشغول به کار می شود، نیمی از هزینه بیمه سلامت خود را به کارفرما می پردازد و کارفرما نیز نصف دیگر هزینه بیمه مربوط به کارمند خود را پرداخت می کند. اعضای خانواده این کارمند نیز تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

مرخصی استعلاجی؛

حقوق و دستمزد به کسانی پرداخت می شود که به صورت قانونی کار می کنند و در اثر بیماری یا نوعی تصادف به طور موقت استراحت می کنند. این حقوق مربوط به مرخصی استعلاجی کارمند بیمار، می تواند حداکثر تا شش هفته ادامه داشته باشد.

حفاظت در برابر اخراج غیر منصفانه از محیط کار؛

دلووانی (Dlovani) می گوید زمانی که یک کارگر به طور قانونی کار می کند، نمی تواند بدون یک علت معتبر اخراج شود و یا از کار خود عزل گردد. بعضی از روش های قانونی مانند هشدار قبلی وجود دارد که قبل از اینکه به کار کارمند خاتمه داده شود، باید از این روش پیروی شود و هشدار لازم به کارمند ابلاغ گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توان به وبسایت به آدرس زیر مراجعه نمود:

پایبندی به حداقل دستمزد؛

در کشور آلمان، حداقل دستمزد 84/8 یورو در ساعت است و پرداخت دستمزدی کمتر از این توسط کارفرما، غیر قانونی است. با این حال، افرادی که به طور غیر قانونی کار می کنند، اغلب مورد سوء استفاده قرار می گیرند و حداقل دستمزد نیز به آنها پرداخت نمی گردد.

مزایای اجتماعی و استرس کمتر؛

دلووانی (Dlovani) در این مورد گفته است که افرادی که به طور قانونی کار می کنند نه تنها دارای مزایای اجتماعی هستند، بلکه دارای مزایای اقتصادی نیز می باشند. افرادی که به شکل قانونی کار می کنند، بهتر به اجتماع می پیوندند و به احتمال زیاد با دید مثبت جامعه خود را در نظر می گیرند. این افراد می توانند آزادانه و راحت در کشور آلمان زندگی و مسافرت کنند و کمتر از کسانی تحت تنش و اضطراب قرار می گیرند که به طور غیرقانونی کار می کنند. افرادی که به طور غیر قانونی کار می کنند، اغلب مضطرب هستند و می دانند که ممکن است در هر لحظه طبق قوانین و شرایط زندگی در آلمان دستگیر شوند.

حق کسب حقوق و درآمد از دست رفته؛

هنگامی که فردی به طور قانونی در کشور آلمان کار می کند، اگر کارفرمای او به هر دلیلی حقوق و دستمزد او را پرداخت نکند، حق دارد به سیستم قضایی مراجعه کند. همان طور که توسط دادگاه فدرال آلمان در سال 2014 تایید شده است، فردی که به صورت غیرقانونی در کشور آلمان کار می کند، از این امتیاز برای بازیابی درآمد از دست رفته خود برخوردار نمی باشد.

بیمه بازنشستگی؛

دلووانی (Delovani) در مورد این مهم ترین مزیت کار کردن به صورت قانونی می گوید: “این واقعیت وجود دارد که کار کردن به صورت قانونی افراد را مجبور می کند که بیمه بازنشستگی یا حق بازنشستگی خود را پرداخت کنند. کارفرما نیز به صندوق بازنشستگی کارکنان خود کمک می کند. افرادی که کمک مالی از اداره کار دریافت می کنند، در حالی که به طور قانونی کار می کنند، اغلب هزینه بیمه بازنشستگی خود را پرداخت نمی کنند، زیرا مشاهده می کنند هنگامی که آنها مسن تر شوند، این پول برای آنها کافی نیست.

پردرآمدترین و کم درآمدترین شغل ها در آلمان

وبسایت آنلاین Gehalt.de پس از تجزیه و تحلیل بیش از 750،000 فقره از اطلاعات جمع آوری شده در مورد حقوق کارکنان در کشور آلمان، بر روی وبسایت خود با عنوان Gehaltsatlas بیشترین و کمترین مبلغ دستمزد انجام کار در سال 2018 را در کشور آلمان نشان داده است. تعدادی از مشاغلی که بر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه، در هر سال و در مجموع در سطح متوسط دستمزد ناخالص قرار گرفته اند، به شرح زیر می باشند.

ده شغل با بالاترین مبلغ درآمد

  1. دکتر ارشد (فوق دکترا) (116،900 یورو)
  2. دکتر متخصص (78،000 یورو)
  3. مدیر منابع مالی (75،800 یورو)
  4. مدیر مالی شرکت (75،400 یورو)
  5. مدیر کل حسابداری (72،600 یورو)
  6. مهندس ثبت اختراعات (72،000 یورو)
  7. مهندس امور بیمه (71،000 یورو)
  8. مدیر فروش منطقه ای (70،800 یورو)
  9. وکیل / مشاور حقوقی (69،000 یورو)
  10. مهندس فروش (68،000 یورو)

همانند بسیاری از کشورهای دیگر، در کشور آلمان نیز مقام اول از نظر بالاترین میزان دستمزد مشاغل حرفه ای، به یک پزشک ارشد (فوق دکترا) تعلق دارد. بر اساس گفته وبسایت Gehaltsatlas، این نوع پزشکان به طور سنتی دارای دستمزد خوبی در این کشور می باشند و در حال حاضر حدود 116،900 یورو در سال درآمد دارند. از این نظر، کارکنان بخش خدمات نیز 100،000 کمتر از این پزشکان (16،900 یورو) درآمد دارند که کمترین میزان دستمزد در کشور آلمان می باشد.

پردرآمدترین و کم درآمدترین شغل ها در آلمان

پردرآمدترین و کم درآمدترین شغل ها در آلمان

جایگاه دوم دستمزد بالا در کشور آلمان به پزشکان متخصص با حقوق متوسط 78،000 یورو تعلق دارد، که فاصله قابل توجهی با پزشکان ارشد (فوق دکترا) دارد. پزشک متخصص در رشته مامایی و بیماریهای زنان، تصویربرداری، DPA نیز از نظر دستمزد در جایگاه بعدی قرار دارد. هفت حرفه دیگر با دستمزد بالا که در این لیست منظور شده اند، جزو رشته های گروه پزشکی نمی باشند، اما اکثر آنها در رشته های بخش مالی، اقتصاد و قضایی قرار دارند.

بر اساس این مطالعه انجام شده، اکثر مشاغل با دستمزد بالا به نوعی مدرک نیاز دارند. مشاغل اشغال شده توسط کارگران غیر متخصص، در پایین ترین سطح پرداخت دستمزد قرار دارند. در انتهای دیگر این طیف دستمزد، مشاغلی بر روی وبسایت Deutschland منظور شده اند که دارای کمترین دستمزد می باشند و با توجه به میانگین درآمد ناخالص سالانه، به ترتیب در زیر بیان شده است:

ده شغل دارای کمترین دستمزد در آلمان

  1. کارکنان بخش خدمات (19،400 یورو)
  2. کارگر رستوران / آشپزخانه (20،000 یورو)
  3. آرایشگر (21،400 یورو)
  4. خدمتکار (22،300 یورو)
  5. کارمند مرکز تماس (24،800 یورو)
  6. صندوقدار (24،900 یورو)
  7. مسئول پذیرش (25،000 یورو)
  8. آشپز (25،600 یورو)
  9. دستیار دندانپزشکی (26،900 یورو)
  10. راننده بخش تجاری (27،000 یورو)

یکی از اهداف اصلی این مطالعه، روشن کردن این موضوع است که آیا کار کردن در مناطق خاصی از این کشور نقش مهمی را در بحث درآمد کارمند ایفا می کند یا خیر. متغیرهایی که در این مورد در نظر گرفته شده اند، شامل سوابق آموزشی، صنعت کارگری و شکاف پرداخت دستمزد بین مردان و زنان می باشد (در حال حاضر دستمزد مردان حدود 21 درصد بیشتر از دستمزد زنان است).

بهترین شهر ها برای پیدا کردن کار در آلمان

در صورتی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید لازم است در مورد وضعیت پیدا کردن کار در آلمان اطلاعاتی داشته باشید. پایتخت آلمان، برلین، اقامتگاه شرکت های بزرگ و شناخته شده جهانی است که این شرکت ها در میان بزرگترین کارفرمایان در جهان هستند. برلین یک مجموعه بی نهایت از فرصت های شغلی و مسیرهای شغلی است، در نتیجه تعداد افرادی که به دنبال شغل در این شهر هستند، در حال افزایش است.

فرانکفورت

بر اساس آخرین گزارش های رسمی، فرانکفورت پنجمین شهر بزرگ آلمان است که 717،624 سکنه دارد. به لحاظ پوشش منطقه، این شهر بزرگترین شهر در ایالت هِسِن است. فرانکفورت یک مرکز مالی جهانی است.

مونیخ

بزرگترین شهر در ایالت بایِرن است، مونیخ برای کارکنان آینده نگر مکان عظیمی است. این شهر دارای یک نمایه قوی بین المللی در بخش صنعت، به ویژه در مهندسی، تکنولوژی نوآورانه و صنایع بهداشتی است. طبق آمار رسمی در سال 2013، بیش از 750،000 نفر در آن زمان در شهر مونیخ استخدام شدند، که بیشتر در تجارت، ارتباطات، علوم، حمل و نقل، دولت و سرگرمی مشغول به کار شدند. همچنین، بخش قابل توجهی از کارکنان در صنایع تولیدی مشغول به کار هستند.

اشتوتگارت

612،441 نفر در اشتوتگارت ساکن هستند که آن را یکی از ده شهر بزرگ آلمان از لحاظ جمعیت در نظر می گیرند. علاوه بر این، اشتوتگارت یکی از قویترین مناطق شهری تجاری در آلمان است.

هامبورگ

هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان است که به عنوان مرکز ملی تجارت شناخته می شود. بندرها همان چیزی است که اکثریت مردم را با هامبورگ مرتبط می کنند، اما بخش های اقتصادی دیگری وجود دارد که در آن بخش ها، این شهر بسیار خوب عمل می کند. بخش خدمات، از جمله تجارت، گردشگری، آموزش، و بهداشت، قوی ترین بخش های اقتصادی در هامبورگ هستند، در حالی که بخش کشاورزی درآمد کمتری تولید می کند. حقوق ها در هامبورگ بالاتر از میانگین ملی هستند.

کُلُن

شهر کلن دارای بیش از یک میلیون سکنه و بسیاری از صنایع تولیدی و تجاری است و دارای یک اقتصاد بسیار پیشرفته است که آن را به یکی از بهترین شهرهای آلمان برای کار تبدیل می کند. صنعت خودرو در قلب اقتصاد این شهر قرار دارد. اما بخش های اقتصادی دیگری وجود دارند که شانس بالای استخدام شما را تضمین می کنند. بخش های خدمات رسانه ای و بیمه ای بسیار توسعه یافته اند.

ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) مشاغل مورد نیاز آلمان را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید آینده شغلی خود را تامین کنید. پس با ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنیم.

4.2/5 - (4 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *