کانادا به عنوان کشوری ثروتمند و پیشرفته با امکانات زیاد و همچنین با پاسپورت رتبه 9، دارای طرفداران فراوانی در سراسر جهان است. بنابراین هدف بسیاری از افراد، دریافت اقامت دائم و همچنین حق شهروندی کشور کانادا است. همه افراد برای اخذ شهروندی کشور کانادا باید ابتدا نسبت به دریافت اقامت دائم اقدام نمایند. این دو مقوله با هم تفاوت و شباهت هایی دارند. در ادامه مقاله قصد داریم به بیان تفاوت شهروندی و اقامت کانادا بپردازیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

اقامت دائم کانادا

افرادی که دارای اقامت دائم کشور کانادا هستند باید همه قوانین مربوط به شهروندی، اعم از پرداخت مالیات را رعایت کنند. امکان دریافت شهروندی، فقط در صورت کسب اقامت دائمی کانادا و طی کردن مدت 5 سال از اقامت دائم و رعایت شرایطی خاص است. ورود و خروج این افراد به سایر کشورها از طریق کارت اقامت دائم کانادا، مدرک دائم سفر(PRTD) و همچنین پاسپورت کشوری که شهروند آن هستند امکان پذیر است. دریافت کارت اقامت دائم یا همان کارت سبز ایالات متحده، امکانات زیر را برای افراد فراهم می‌نماید:

  • برخورداری از همه امکانات شهروندی شامل خدمات اجتماعی، درمانی و تحصیلی به صورت رایگان
  • مورد حمایت واقع شدن از طرف دولت فدرال
  • امکان تحصیل و کار و زندگی در هر بخشی از کشور کانادا
  • دریافت حق شهروندی کشور پس از گذشت سه الی 5 سال

موارد مذکور، وجوه تشابه اقامت در کانادا و شهروندی در کانادا هستند. اما این دو مورد دارای تفاوت هایی نیز هستند. تفاوت شهروندی و اقامت کانادا در ادامه ذکر می‌شوند.

حق شهروندی در کانادا

افراد در دو صورت می‌توانند حق شهروندی کانادا را دریافت کنند. مورد اول، تولد در کشور کانادا است. مورد دوم، انجام شروط لازم برای کسب شهروندی کانادا از جمله دریافت اقامت دائمی است. در صورت داشتن هر یک از این دو مورد، افراد به عنوان شهروند کشور کانادا به حساب می آیند. شهروندان کانادایی می‌توانند به راحتی به کشور رفت و آمد کنند. همچنین امکان اخراج این افراد از کشور، تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. افراد دارای تابعیت دائمی کانادا امکانات زیر را دارند:

  1. شرکت در انتخابات و برخورداری از حق رای
  2. استفاده از خدمات بیمه و بازنشستگی به صورت رایگان
  3. استفاده از حقوق اقتصادی
  4. حقوق مساوی شهروندی مانند دیگر شهروندان کشور

3 مورد از مهمترین تفاوت های شهروندی و اقامت کانادا

شهروندی کانادا در چند مورد، با اقامت در کانادا متفاوت است. افرادی که اقامت دائم دارند دارای محدودیت های زیر هستند:

  1. دارندگان اقامت دائم، امکان شرکت در انتخابات استانی و دولت فدرال را ندارند.
  2. این افراد اجازه اشتغال در مشاغل دولتی و امنیتی را ندارند.
  3. این افراد همچنین امکان اخذ پاسپورت کشور کانادا را ندارند.

روش های معمول دریافت اقامت دائم کانادا

زمان لازم برای کسب اقامت دائم و همچنین حق شهروندی به روش اقدام بستگی دارد. از جمله این روش ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مهاجرت به کانادا با هدف کاری: افرادی که مهاجرت کاری به کانادا را برای مهاجرت را انتخاب می‌کنند شانس بیشتری برای دریافت اقامت دائم دارند. به ویژه ایرانیایی که بتوانند پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمایان کانادایی دریافت کنند راحتتر می‌توانند اقامت دائم را اخذ کنند.
  • مهاجرت به کانادا با هدف تحصیل: افرادی که به قصد تحصیل مهاجرت می‌کنند نیز امکان دریافت اقامت دائم را دارند. این افراد می‌توانند پس از طی مدتی و با کسب پیشنهاد شغلی، ویزای خود را از حالت تحصیلی به حالت شغلی تغییر دهند.
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری: افرادی که دارای وضعیت مالی خوبی هستند، می‌توانند از روش سرمایه گذاری در کانادا بهره بگیرند. در این شرایط، افراد ضمن افزایش سرمایه خود در مدت زمان کمتر از سه سال قادر به دریافت اقامت دائم هستند.
  • کسب اقامت دائم از طریق ازدواج با شهروند کانادایی: افرادی که با یک شهروند کانادایی ازدواج می‌کنند می‌توانند اقامت دائم بگیرند.

نکاتی در مورد حفظ اقامت دائم کانادا

افرادی که اقامت دائم کشور کانادا را دارند، ممکن است بنا به دلایلی مجبور به زندگی در کشوری به جز کانادا باشند. در این موقعیت، باید حتما دو سال مداوم در کانادا زندگی کنند. زندگی بیشتر از سه سال در سایر کشورها، تنها در صورت رعایت برخی شرایط ممکن است. زندگی در کشوری دیگر در کنار فردی مانند والدین و یا همسری که دارای حق شهروندی کانادا باشند. اشتغال در کشوری خارج از کانادا با معرفی از طرف کشور کانادا. در این صورت، مدت زمان اقامت شما در دیگر کشورها جزو مدت اقامت شما در کانادا محسوب می‌شود.

روش های دریافت حق شهروندی کانادا

همانگونه که پیشتر نیز گفتیم، دریافت شهروندی کانادا پس از گذشت 5 سال اقامت دائم این کشور ممکن است. همچنین داشتن شرایط زیر لازمه اصلی دریافت حق شهروندی کانادا است:

  • رعایت قوانین اجتماعی و حقوقی کشور
  • عدم سابقه کیفری و همچنین سابقه اخراج از کشور
  • کسب نمره قبولی در آزمون شهروندی
  • شرکت در مراسم سوگند وفاداری و دریافت شهروندی

در این مقاله سعی کردیم با بیان تفاوت شهروندی و اقامت کانادا، شما را از اهمیت و همچنین مزیت های بسیار مهم شهروندی آمریکا آگاه کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمائید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *