تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بنگلادش

اگر تمایل دارید بدون در نظر گرفتن شرایط بازگشت پس از تحصیل به ایران، به کشوری خارجی مهاجرت تحصیلی کنید، ما در این مقاله شما را با شرایط تحصیل در بنگلادش آشنا می کنیم. اطلاعات تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بنگلادش در این مقاله توسط مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) گردآوری شده که علی رغم مورد تایید نبودن دانشگاه های این کشور، باز هم شرایط را برای تحصیل فراهم آورده اند. آن هم برای متقاضیانی که تقاضای تحصیل در کشور های خارجی را دارند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بنگلادش

  • بنگلادش بهترین کشور برای تحصیل در رشته پزشکی است، زیرا هزینه تحصیل بسیار مقرون به صرفه است. دانشکده های پزشکی دولتی بنگلادش بیش از 75 ظرفیت و دانشگاه های خصوصی 30 _ 35 درصد ظرفیت را به دانشجویان بین المللی اختصاص داده اند.
  • هزینه مسکن بسیار مقرون به صرفه است و به امکانات بسیاری مجهز می باشند.
  • زبان آموزش در دانشگاه های بنگلادش انگلیسی می باشد .اما برخی از اساتید در سخنرانی های خود از زبان بنگالی استفاده می کنند. لازم نیست از پیش دانش زبان بنگالی داشته باشید، زیرا طی چند ماه این زبان را یاد خواهید گرفت .
  • استانداردهای آموزشی در دانشگاه های پزشکی بنگلادش بسیار بالاست و قابل مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته است.
  • به دانشجویان پزشکی دانشگاه های بنگلادش این فرصت داده می شود تا دوره های کارآموزی خود را در بهترین شرکت های چندملیتی و بیمارستان های دنیا بگذرانند .
  • بیمارستان ها به تکنولوژی های بسیار مدرن مجهز هستند.
  • به فارغ التحصیلان از دانشگاه های بنگلادش این فرصت داده میشود تا در سمینارها و کنفرانس ها شرکت کنند که بسیار به پیشرفت دکترهای آینده کمک خواهد کرد.

پذیرش پزشکی در بنگلادش هر سال در ماه جون آغاز و تا ماه جولای ادامه دارد. پروسه پذیرش در ماه های اکتبر _ نوامبر پایان می یابد. اولین سال تحصیلی پزشکی در هفته نخست ژانویه آغاز می شود.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بنگلادش

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در بنگلادش

  • قبولی در کلاس 10 یا SSC/ O و یا معادل آن تا حداکثر سال 2015 قابل قبول است.
  • قبولی در کلاس 12 ( 10 + 2 ) یا HSC/ A و یا معادل آن تا حداکثر سال 2017 قابل قبول است.
  • حداقل معدل کل GPA مورد نیاز در SSC یا معادل آن و HSC و یا معادل آن 8 می باشد.
  • حداقل GPA مورد نیاز در SSC یا معادل آن و HSC و یا معادل آن 3.5 می باشد.
  • حداقل GP مورد نیاز در زیست شناسی 3.5 می باشد.
  • برای محاسبه GPA از نمرات به دست آمده در سطح SSC / O و یا آزمون معادل آن ، تنها 5 درس برای محاسبه GPA در نظر گرفته می شود. در نتیجه GPA در سطح O برابر است با : مجموع نمرات کسب شده در پنج درس تقسیم بر 5
  • نمره یا رتبه قابل قبول در هر درس C می باشد . در نتیجه GPA در سطح A برابر است با : مجموع نمرات کسب شده در سه درس تقسیم بر 3
  • برای تحصیل در رشته پزشکی نباید بیش از یک سال پس از اتمام کلاس دوازدهم وقفه وجود داشته باشد.

مدارک لازم برای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های پزشکی بنگلادش :

  1. تکمیل فرم درخواست در سه نسخه
  2. کپی پاسپورت
  3. شش قطعه عکس در سایز عکس پاسپورت
  4. تمام مدارک باید توسط مقامات با صلاحیت مانند وزارت آموزش و پرورش کشور مبدا ، نمایندگان بنگلادشی خارج از کشور و نمایندگان خارجی داکا تایید شوند.
  5. متقاضیان موفق باید اصل تمام مدارک آموزشی به همراه ریز نمرات و رونوشت ها را در زمان پذیرش ارائه دهند.

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل دندانپزشکی در بنگلادش

تعداد دندانپزشکان در کشور بنگلادش در مقایسه با سایر کشور ها بسیار کم است و به همین علت تحصیل در رشته دندان پزشکی آینده خوبی در این کشور دارد. دندانپزشکی یکی از شاخه های تخصصی رشته پزشکی است. تحصیل در این رشته به 3 مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتر تقسیم می شود. در چهار ساله اول مقطع کارشناسی دانشجویان با اطلاعات پایه ای پزشکی مثل اناتومی، فیزیولوژی ، داروشناسی، جراحی پاتولوژی و غیره آشنا می شود و تخصص اصلی دندانپزشکی در طی دوره کارشناسی ارشد آموزش داده می شود.

برای ورود به این رشته و اخذ پذیرش آن دانشجویان می بایست در یک آزمون ورودی رشته دندان پزشکی شرکت کنند و نمره قبولی کسب کنند. این آزمون از سوال های زیست شناسی، شیمی ، فیزیک، زبان ، اطلاعات عمومی مثل تاریخ و فرهنگ بنگلادش و سوالات بین المللی تشکیل شده است. همچنین داشتن مدارک دبیرستان و نمرات مناسب ( نمره زیست شناسی بسیار حائز اهمیت است ) نیز از شرایط مورد نیاز برای پذیرش در رشته دندانپزشکی در کشور بنگلادش است. لازم به ذکر است که مدارک تحصیلی قبلیتان را باید با کشور بنگلادش معادل سازی کنید.

مقطع کارشناسی ارشد رشته دندان پزشکی در کشور بنگلادش بر اساس سیستم واحد گذاری دروس تحصیل می شود و طی مدت 2 سال 80 واحد باید گذرانده باشید ( 1800 ساعت ). دانشگاه های این کشور هر ساله در دو نوبت بهار و پاییز دانشجو می پذیرند. برای ورود به آن داشتن مدرک کارشناسی از کمیته پزشکی و دندانپزشکی کشور بنگلادش لازم است و دانشجویان بین المللی نیز باید مدرک معادل آن را ارائه دهند.

یکی دیگر از شرایط پذیرش در این رشته داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی و دریافت مدرکیست که مهارت شما را اثبات کند. کسب حداقل نمره 7 در آزمون آیلتس و یا نمره 94 در آزمون اینترنتی تافل می تواند نشانگر مهارت زبانی شما باشد.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بنگلادش

  • دانشجویان SAARC برای تحصیل در رشته پزشکی نیاز به پرداخت شهریه ندارند و فقط باید هزینه های شخصی از جمله هزینه غذا ، لباس و … را پرداخت کنند.
  • دانشجویان غیر SAARC برای تحصیل در رشته پزشکی باید سالیانه مبلغ 3000 دلار به عنوان هزینه تحصیل و هزینه خوابگاه پرداخت کنند.
  • دانشجویان غیر SAARC برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی داکا باید سالیانه مبلغ 5000 دلار پرداخت کنند.
  • دانشجویان غیر SAARC برای تحصیل در دانشکده های دولتی پزشکی و دندانپزشکی بنگلادش باید مبلغ 7000 _ 8000 دلار در سال به علاوه هزینه ای برابر با هزینه پرداختی از طرف دانشجویان بنگلادشی پرداخت کنند. دانشجویان باید برای پنج سال تحصیل رشته پزشکی مبلغ 34000 _ 42000 دلار پرداخت کنند.

هزینه درخواست برای رشته پزشکی به دانشکده های پزشکی بنگلادش 60 دلار می باشد. لازم به ذکر است در صورت عدم پذیرش این هزینه غیر قابل بازگشت می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بنگلادش

دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی بنگلادش مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های پزشکی بنگلادش اصلا مورد تایید وزارت بهداشت نیستند

آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی بنگلادش

آزمون ورودی برای دانشجویان به منظور تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بنگلادش وجود ندارد ؛ در نتیجه پروسه پذیرش ساده تر خواهد شد. این پروسه و روند ثبت نام را می توانید از طریق مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) کاملا واضح مرور کنید. تنها کافی است با دفاتر ما در شیراز و تهران در ارتباط باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *