تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

در این مطلب میخوانید

هزینه های بین دانشگاه های فردی و برنامه های تحصیلی متفاوت است. مانند دانشجویان داخلی، که معمولا باید هزینه تحصیل پزشکی در کانادا را بیشتر پرداخت کنند.هزینه ی تحصیلی شما هرچقدر که باشد، بودجه یا وام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا توسط طیف وسیعی از منابع در دسترس است. ادامه این مطلب با بررسی موضوع هزینه ها و شرایط تحصیل ارشد در کانادا از زبان مشاورین موسسه حقوقی توسعه گران مهر در خدمت شما هستیم.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

بیش از 300000 دانشجوی بین المللی برای ادامه تحصیلات عالی خود مهاجرت به کانادا را انتخاب کرده اند. در چند سال گذشته تعداد دانشجویان بین المللی که به سیستم تحصیلی این کشور وارد شده اند 4 برابر افزایش یافته است. یکی از عوامل اصلی جذابیت پیوسته کانادا برای دانشجویان خارجی، شهر های پر جنب و جوش و جوامع متعدد چند فرهنگی آنجا می باشند. کشور کانادا دارای دانشجویانی از سراسر جهان است که برای تحصیل در موسسات با کیفیت وارد این کشور شده اند.که این امر موجب ایجاد جامعه دانشجویی بسیار متنوعی شده است.

با وجود اینکه کانادا گزینه های متنوعی به دانشجویان ارشد پیشنهاد می دهد، اما بسیاری از دانشجویان بین المللی از نحوه ارائه درخواست پذیرش در مقطع ارشد در کشور کانادا و کسب صلاحیت تحصیل در یکی از دانشگاه های این کشور آگاه نیستند. در اینجا کل فرایند ارائه درخواست برای دوره ارشد در کانادا درست از زمان شروع تحقیقات و در نهایت تا زمان ارسال فرم تقاضانامه، توضیح داده شده است. انتخاب دوره ای که می خواهید در آن تحصیل کنید:

اگرچه بیشتر دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج را دارند، دوره مورد نظر خود را انتخاب کرده اند، اما همچنان جا تحقیقات بیشتر وجود دارد. دانشگاه های کانادایی طیف گسترده ای از دوره ها را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. بنابراین همواره بهتر است برای دوره هایی که ممکن است از آن ها خبر نداشته باشید اما درنهایت در محدوده علاقمندی شما قرار می گیرند، تحقیق کنید. افراد زیادی نمی دانند که دانشگاه های کانادا در زمینه جنگلداری بین المللی یا مدیریت زمین های نفت خیز دوره های تحصیلی ارائه می دهند.

شناخت دانشگاه ها:

حدود 100 دانشگاه در بیش از 13 استان و قلمرو کشور کانادا پراکنده شده اند. این تعدد دانشگاه موجب شده است که دانشجویان بین المللی گزینه های بسیاری برای انتخاب داشته باشند. توصیه می شود که در حین انتخاب دانشگاه، 8 تا 10 دانشگاه در چک لیست تقاضانامه خود داشته باشید. همچنین باید تحقیق درباره دانشگاه ها را حداقل 15 ماه قبل از شروع ترم آغاز نمایید. در صورتی که می خواهید برای ترم پاییز پذیرش بگیرید حتما بین ماه جون و جولای دانشگاه ها را بررسی کنید. این کار باعث می شود زمان کافی برای شرکت در آزمون هایتان و فراهم نمودن مدارک و شرایط مورد نیاز پذیرش را داشته باشید.

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

  1. تربیت معلم: 15،236 دلار
  2. هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی و فناوریهای ارتباطی:14144 دلار
  3. علوم انسانی: 13،520 دلار
  4. علوم اجتماعی و رفتاری: 14304 دلار
  5. حقوق، حرفه های حقوقی و مطالعات: 15،941 دلار
  6. مدیریت تجارت و مدیریت دولتی: 22442 دلار
  7. علوم و فنون فیزیکی و زندگی: 29067 دلار 14،664 دلار
  8. ریاضیات، کامپیوتر و علوم اطلاعات: 30،187 دلار
  9. مهندسی: 30،742 دلار
  10. معماری: 24654 دلار 
  11. کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت: 14016 دلار
  12. پرستاری: 13،713 دلار 
  13. داروخانه: 11،642 دلار
  14. دامپزشکی: 9،088 دلار
  15. سایر رشته ها پزشکی، تربیت بدنی: 16،590 دلار
  16. خدمات شخصی، محافظتی و حمل و نقل 13،948 دلار

و برای یک دانشجوی بین المللی هزینه تحصیل در کانادا و هزینه های زندگی بین 20 تا 30 هزار دلار، به دلار کانادا، در سال متغیر است. در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل در کانادا بسته به دوره ای که در آن ثبت نام میکنید، موسسه، شهر و هزینه های زندگی می تواند تغییر زیادی کند.

مدارک جهت اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا

برای اخذ پذیرش در دانشگاه کانادا، باید مدرک تافل / آیلتس / می لب (برای دانشجویان کشورهای غیر انگلیسی زبان) داشته باشید. برخی از دانشگاه ها و دوره های خاص در دانشگاه های برتر ممکن است نیاز به نمره GRE داشته باشند. دریافت ویزای دانشجویی کانادا در مقایسه با ویزای ایالات متحده و انگلیس آسانتر است. هزینه تحصیل کمتر است (در صورت مقایسه با ایالات متحده). در صورت داشتن مدرک تحصیلی در کانادا، اعتبار بیشتری برای اقامت خود دریافت می کنید.

پذیرش در دانشگاه های کانادا – شرایط لازم برای پذیرش

دانشگاه های کانادا موسسات در سطح جهانی هستند و ارزان تر از دانشگاه های آمریکایی هستند. مهلت اکثر برنامه های مهندسی بین دسامبر و فوریه است (توجه: این مقررات نسبت به دانشگاه های آمریکا مهلت زودتر دارند). پذیرش در دانشگاه کانادا نسبتاً آسان تر است، اما ورود به دانشگاه های 3-4 دانشگاه دشوار است. تافل / آیلتس و معدل مهندسی برای پذیرش مهم هستند. GRE همچنین تافل یا نمره آیلتس بسیار مهم هستند.

  • برای اکثر دانشگاه های برتر باید نمره تافل 90 تا 100 داشته باشید.
  • حداقل نمره آیلتس: 7.5
  • حداقل نمره مورد نیاز برای (می لب): 90 و حداقل 80 نمره در هر بخش و نمره 3 در بخش گفت و گو
  • الزامات مشابهی در دانشگاه های فرانسه زبان فرانسه کانادا وجود دارد. به دانشجویان بین المللی توصیه می شود که با دانشگاه هایی که میخواهند تحصیل کنند تماس بگیرند.

دانشگاه های برتر در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

  1. دانشگاه تورنتو 
  2. دانشگاه بریتیش کلمبیا
  3. دانشگاه مک گیل 
  4. دانشگاه مک مستر 
  5. دانشگاه مونترال
  6. دانشگاه آلبرتا
  7. دانشگاه ویکتوریا
  8. دانشگاه واترلو
  9. دانشگاه اتاوا
  10. دانشگاه کلگری
  11. دانشگاه دال هوس
  12. دانشگاه کارلتون
  13. دانشگاه لاوال
  14. دانشگاه سیمون فریزر
  15. دانشگاه غربی
  16. دانشگاه یورک
  17. دانشگاه کوئین، انتاریو
  18. دانشگاه گلف
  19. دانشگاه کنکوردیا
  20. دانشگاه ساسکاچوان
  21. دانشگاه منیتوبا
  22. دانشگاه کبک

دانشگاه های کانادا

رنکینگ دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

هر یک از رتبه بندی های موضوعی با استفاده از چهار منبع تدوین می شود. دو مورد اول بررسی جهانی QS از دانشگاهیان و کارفرمایان است که برای ارزیابی اعتبار بین المللی موسسات در هر موضوع استفاده می شود. دو شاخص دوم، تأثیر تحقیق را بر اساس استناد به تحقیق در هر مقاله و شاخص h-در موضوع مربوطه ارزیابی می کند. اینها از پایگاه داده Scopus Elsevier، جامع ترین پایگاه داده استنادهای تحقیقاتی جهان تهیه شده است.

رتبه دانشگاه ها کانادا بر اساس رتبه بندی QS

  • دانشگاه تورنتو 20
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا 32
  • دانشگاه مک گیل 39
  • دانشگاه مک مستر 94
  • دانشگاه مونترال 83
  • دانشگاه آلبرتا 84
  • دانشگاه ویکتوریا 290
  • دانشگاه واترلو 169
  • دانشگاه اتاوا 218
  • دانشگاه کلگری 171
  • دانشگاه دالوشی 235
  • دانشگاه کارلتون 501-550
  • دانشگاه لاوال 298
  • دانشگاه سیمون فریزر 222
  • دانشگاه غربی 201
  • دانشگاه یورک 421-430
  • دانشگاه کوئین، انتاریو 187
  • دانشگاه گلف 431-440
  • دانشگاه شروبوک 441-450
  • دانشگاه کنکوردیا 461-470
  • دانشگاه ساسکاچوان 481-490
  • دانشگاه منیتوبا 501-550
  • دانشگاه کبک 501-
رنکینگ دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

رنکینگ دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

کمک هزینه مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

 بورس تحصیلی رهبری جهانی UBC

بورس تحصیلی رهبری جهانی، افرادی را که پتانسیل مناسبی برای رهبر شدن دارند، در کشورهای در حال توسعه را قادر می سازند تا مطالعات دکترا را در UBC دنبال کنند. هدف این کمک هزینه تحصیلی این است که از دانشجویانی که کار های بشر دوستانه و توسعه گرانه در کشور خود انجام داده اند حمایت کند:

  • ارزش بورس تحصیلی 18200 دلار در سال به علاوه شهریه چهار سال است
  • هر سال دو بورس تحصیلی جدید ارائه می شود

  بورس بانتینگ برای دره پست دکتری

بورس بانتینگ برای دوره پست دکتری توسط دولت کانادا به دانشجویان بین المللی که تحصیلات تکمیلی را در علوم طبیعی و اجتماعی یا تحقیقات بهداشتی انجام می دهند، ارائه می شود. در اینجا نکات کلیدی این بورس تحصیلی ذکر شده است:

بورسیه های تحصیلات تکمیلی کانادا – برنامه کارشناسی ارشد

هدف از برنامه بورسیه های تحصیلات تکمیلی کانادا کمک به توسعه مهارت های پژوهشی و کمک به آموزش پرسنل بسیار ماهر با حمایت از دانشجویانی است که در تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد سطح بالایی از پیشرفت را نشان می دهند.

 بورس های پست دکتری NSERC

بورس های تحصیلی، کمکهای مالی و جوایز مختلفی در دولت کانادا برای دانشجویان برجسته که مشغول به تحصیل در علوم طبیعی یا مهندسی در دانشگاه معتبر کانادا هستند، در دسترس است.

جوایز دانشگاه کارلتون برای دانشجویان بین المللی

بورس های تحصیلی برای تحصیل در کانادا در دانشگاه کارلتون، برای همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، که بطور خودکار برای جوایز در هنگام درخواست در نظر گرفته می شوند، آزاد است.

دستیاری های پژوهشی (RA)

RA ها توسط اعضای هیات علمی (به طور معمول سرپرست شما) استخدام می شوند تا در یک پروژه تحقیقاتی که به طور مستقیم با تحقیقات شخصی شما در ارتباط باشد، کمک کنند. مبلغی با بودجه حاصل از قراردادهای خارجی یا کمکهای پژوهشی عضو هیئت علمی پرداخت می شود. این اشتغال شامل کار در محل دانشگاه است که از شما خواسته می شود درمورد تحقیقاتی که انجام می شود، از جمله بررسی علمی ژورنال ها، انجام آزمایشات، ضبط داده ها، انجام مصاحبه ها و غیره از شما خواسته شود.

در زیر نکات کلیدی در مورد RA:

  • ارزش: بسته به محقق متفاوت است
  • الزامات: حداقل معدل 84٪ یا بالاتر
  • دستورالعملهای مربوط به اشتغال RA معمولاً توسط آژانس، شورا یا مشاغل ارائه دهنده قرارداد یا کمک هزینه به عضو هیات علمی تعیین می شود

 بورسیه های دانشگاه Dalhousie

بورس های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی / داخلی در تمام سطوح، که در دانشگاه Dalhousie در Halifax تحصیل می کنند.

 بورسیه های Fairleigh Dickinson برای دانشجویان بین المللی

بورس های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در تمام سطوح، تحصیل در کانادا در دانشگاه Fairleigh Dickinson در ونکوور.

 بورسهای تحصیلی McGill دانشگاه و کمک تحصیلی

بودجه تحصیلات تکمیلی توسط ادارات دانشگاهی دانشگاه صورت می گیرد و داوطلبان باید بر این اساس از پشتیبانی مالی سؤال کنند. دانشجویان در برنامه های مبتنی بر تحقیق معمولاً توسط بودجه مک گیل (بورس های تحصیلی و کمک هزینه ها) و همچنین بودجه خارجی (کمک هزینه ها و بورس های تحصیلی توسط دولت های استانی و فدرال یا سایر آژانس ها اداره می شوند) پشتیبانی می شوند.

 بورسیه های بین المللی دانشگاه ملکه

تعدادی بورسیه برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کانادا در دانشگاه کوئین در کینگستون، انتاریو. برخی از جوایز صرفاً برای دانشجویان هند، پاکستان و ایالات متحده آزاد است.

 جوایز بین المللی دانشجویان دانشگاه ساسکاچوان

بورس های تحصیلی “عالی” برای تحصیل در کانادا، برای دانشجویان بین المللی کارشناسی در دانشگاه ساسکاچوان.

 کمک های مالی و جوایز دانشگاه سیمون فریزر

طیف وسیعی از بورس های تحصیلی و سایر فرصت های بودجه برای دانشجویان داخلی و بین المللی که هم اکنون در دانشگاه سیمون فریزر مشغول به تحصیل یا برنامه ریزی برای تحصیل هستند.

شرط واجد شرایط بودن:

  • حداقل CGPA 3.00 در SFU داشته باشید (برای اولین بار از دانشجویانی که نمره کمتری می گیرند چشم پوشی میشود).
  • تمام وقت در یک برنامه تایید شده ثبت نام کنید، مگر اینکه تصریح شده باشد.
  • یک نیاز اقتصادی اثبات شده (همانطور که توسط SFU ارزیابی می شود) داشته باشید.
  •  بورسیه های پذیرش بین المللی دانشگاه غربی

بورس های تحصیلی مختلف کانادایی به دانشجویان بین المللی که در دانشگاه غربی انتاریو تحصیل می کنند ارائه می شود. در نهایت این مشاورین ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) هستند که به طور کامل از هزینه زندگی دانشجویی در کانادا اطلاع دارند، پس با ما در تماس باشید تا تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا را به صورت کاملا به روز به شما راهنمایی کنیم.

جایگاه دانشگاه های کانادا در رتبه بندی های جهانی سال 2022

سیستم رتبه بندی و رنکینگ جهانی QS در سال 2022 در آخرین اعلام خود دانشگاه های جهان را رتبه بندی کرده است. در این رتبه بندی و رنکینگ جهانی QS در سال 2022 در حدود 28 دانشگاه کانادا دیده می شود. در واقع جایگاه دانشگاه های کانادا در رتبه بندی های جهانی 2022 در سطح بسیار خوبی است.

دانشگاه تورنتو به عنوان برترین دانشگاه کانادا در این رتبه بندی در جایگاه 26 برترین دانشگاه جهان قرار دارد که به نسبت سال 2021 یک پله صعود کرده است. دانشگاه مک گیل نیز چندان عقب نمانده است و با صعود چشمگیر 4 رتبه در رتبه 27 برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا با کسب جایگاه جهانی 46 در میان 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است که در مقایسه با سال 2021 یک رتبه کاهش داشته است. بر اساس سیستم رتبه بندی QS در سال 2022 برای رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان 10 دانشگاه برتر کانادا در این رتبه بندی جهانی عبارتند از:

رتبه کشوری در کانادارتبه جهانینام دانشگاهمحل دانشگاه
126دانشگاه تورنتوشهر تورنتو
227دانشگاه مک گیلشهر مونترال
346دانشگاه بریتیش کلمبیاشهر ونکوور
4111دانشگاه مونترالشهر مونترال
5126دانشگاه آلبرتاشهر ادمنتون
6140دانشگاه مک مسترشهر همیلتون
7149دانشگاه واترلوشهر واترلو
8170دانشگاه وسترنشهر لندن
9230دانشگاه اوتاواشهر اوتاوا
10235دانشگاه کلگریشهر کلگری

 

مزایای اخذ پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا

کشور کانادا مجموعه ای از مزایای مهم را به متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور ارائه می دهد. متقاضیان با دارا بودن شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیل در مقطع ارشد در کانادا از مزایای بسیاری برخوردار می شوند. از مهم ترین مزایای اخذ پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا موارد زیر را می توان نام برد:

  • مقرون به صرفه بودن هزینه فوق لیسانس در کانادا

دانشگاه های کانادا در مقایسه با دانشگاه های برتر کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و دیگر کشورهای انگلیسی زبان دارای هزینه های مقرون به صرفه برای تحصیل در مقطع ارشد می باشد.

  • دانشگاه های شناخته شده بین المللی

کشور کانادا دارای 26 دانشگاه برتر در میان 300 دانشگاه برتر جهان از لحاظ سیستم رنکینگ و رتبه بندی جهانی QS در سال 2022 می باشد. دانشگاه تورنتو و دانشگاه مک گیل از جمله این 26 دانشگاه برتر جهانی است.

  • اعتبار مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا

دانشگاه های کانادا دارای یکی از بهترین سیستم های آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف و به ویژه مقطع کارشناسی ارشد است. در واقع متقاضیان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا مدرک معتبر جهانی دریافت می کنند.

تحصیل در کشورهای دیگر شاید برای متقاضیان بین المللی کمی دلهره آور باشد، اما در کشور کانادا با رواج زبان انگلیسی و وجود مهاجران فراوان از کشورهای مختلف و استانداردهای بالای زندگی متقاضیان راحت تر با هم کنار می آیند و سازگاری بیشتری با هم دارند.

  • کار ضمن تحصیل

متقاضیان بین المللی برای تحصیل در مقطع ارشد کانادا از مزیت اخذ مجوز کار دانشجویی و کار تا حدود 20 ساعت در هفته در مدت تحصیل و حدود 30 ساعت در هفته در زمان تعطیلات برخوردارند.

  • فرصت های کاری پس از تحصیل

کانادا یکی از معدود کشورهایی است که مهلت جستجوی کار را به فارغ التحصیلان دانشگاه ها تا حدود 3 سال پس از تمام شدن تحصیل ارائه می دهد. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در این مهلت جستجوی کار می توانند کار مورد نظر را پیدا کنند.

  • اقامت در محیط چند فرهنگی

مردم کانادا رفتارهای مناسب با مهاجران دارند و برقراری ارتباط با مردم کانادا راحت تر از مردم کشورهای اروپایی است. وجود مناظر بکر و طبیعی، دریاچه های بزرگ اتاریو، کوه های راکی، بیابان های دست نخورده و سرزمین های وسیع شمال غربی برای کاوش در دوران تحصیل کارشناسی ارشد بسیار مناسبند.

مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیلی و امکان کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی از مهم ترین دلایل متقاضیان برای تحصیل مقطع ارشد در کانادا است.

مهم ترین دلایل گرایش ایرانی ها به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا

کشور کانادا در صدر مقاصد مهاجرت تحصیلی متقاضیان ایرانی قرار دارد. در واقع متقاضیان ایرانی تمایل زیادی به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های این کشور دارند. اما واقعاً دلایل گرایش ایرانی ها به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کانادا چیست؟ شاید یکی از دلایل این گرایش وجود برنامه های کارشناسی ارشد آموزش محور و برنامه های کارشناسی ارشد پژوهش محور با رویکرد گسترش ایده های خلاقانه است.

وجود این برنامه های تحصیلی موجب می شود تا متقاضیان با دانش علمی و عملی و روش های تحقیق آشنا شوند که در دانشگاه های ایران کمتر وجود دارد. و به همین دلیل متقاضیان پس از فارغ التحصیلی سریع جذب بازار کار و اشتغال می شوند. در ادامه برخی از مهم ترین دلایل گرایش ایرانی ها به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا را ارائه می دهیم:

  • وجود فرصت های شغلی متنوع و امکان اخذ ویزای کار
  • تحصیل کم هزینه و رایگان و امکان کار و اشتغال
  • دارا بودن بالاترین رتبه استانداردهای جهانی برای زندگی
  • اعتبار مدرک تحصیلی در کشورهای اروپایی و آمریکا
  • وجود ثبات و رفاه اجتماعی بالاتر از کشورهای اروپایی و آمریکا
  • برخورداری از بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد
  • مناسب بودن هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس
  • شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا
  • دارا بودن بالاترین کیفیت و استانداردهای زندگی
  • پایین بودن نرخ جرم و جنایت و ناامنی
  • بالا بودن سطح و کیفیت نظام آموزشی
  • دارا بودن دانشگاه های برتر با رنکینگ های جهانی
  • بالا بودن سطح امنیت اجتماعی، کاری، اقتصادی و سیاسی
  • رواج زبان های انگلیسی و فرانسه
  • زندگی در فضایی چند فرهنگی و آشنایی با فرهنگ های جدید
  • وجود قوانین اجتماعی برای حمایت از زنان و مهاجران
  • زندگی در صلح و آرامش و برابری زن و مرد
  • امکان اخذ اقامت دائم و تابعیت و شهروندی کانادا
  • برخورداری از حق و حقوق شهروندی کانادا با اخذ شهروندی
  • امکان اخذ پاسپورت کانادا و سفر به بسیاری از کشورهای جهان بدون اخذ ویزا

 

انواع دوره های مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا شامل دو دوره آموزش محور Course Based و دوره پژوهش محور Research Based می باشد. دوره آموزش محور  Course Based دوره های آموزش سنتی با همان مقررات خاص خود می باشند. دوره پژوهش محور Research Based دوره هایی با تحقیق و پژوهش و آموزش در حین تحصیل می باشد. در ادامه به بررسی تفاوت های این دو دوره تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد کانادا می پردازیم:

دوره آموزش محور Course Basedدوره پژوهش محور Research Based
آموزش سنتی و شرکت در کلاس های درسانجام فعالیت های تحقیقی و پژوهشی
با هدف کسب آمادگی و مهارت های کاری برای ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلیبا هدف ادامه تحصیل در مقطع دکتری و انجام فعالیت های تحقیقی و پژوهشی پس از فارغ التحصیلی
بدون نیاز به ارائه پایان نامهنیاز به ارائه پایان نامه
عدم امکان دریافت بورسیه ها و فاندهای تحصیلیامکان دریافت بورسیه ها و فاندهای تحصیلی
اخذ پذیرش راحت تراخذ پذیرش دشوارتر و رقابتی
عدم نیاز به ارائه رزومه تحصیلی خیلی قوی و پربارنیاز به ارائه رزومه تحصیلی قوی و پربار
آموزش از طریق شرکت در کلاس های درسی و انجام تکالیف درسی و شرکت در امتحان هاآموزش به طور غیرمستقیم از طریق کارهای تحقیقی و پروژه های پژوهشی

 

مهم ترین تفاوت دوره آموزش محور و پژوهش محور مقطع ارشد کانادا در ادامه تحصیل و یا ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی است.

 

دوره آموزش محور Course Based مقطع کارشناسی ارشد کانادا

دوره آموزش محور Course Based مقطع کارشناسی ارشد کانادا بر گذراندن واحدهای درسی، شرکت در کلاس های درسی، انجام تکالیف درسی و شرکت در امتحانات متمرکز است. به طور کلی متقاضیانی که قصد ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی از مقطع ارشد را دارند، این دوره تحصیلی را انتخاب می کنند. در واقع متقاضیان با انتخاب دوره آموزش محور Course Based مقطع کارشناسی ارشد کانادا قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری و بالاتر را ندارند و هدف آن ها از تحصیل کسب آمادگی و مهارت لازم برای ورود به بازار کار است.

مزیت تحصیل در دوره آموزش محور Course Based کارشناسی ارشد کانادا عدم نیاز به ارائه پایان نامه، اخذ پذیرش راحت تر و کسب آمادگی و مهارت لازم برای کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی است.

 

دوره پژوهش محور Research Based مقطع کارشناسی ارشد کانادا

دوره پژوهش محور Research Based مقطع کارشناسی ارشد کانادا بر انجام کارهای تحقیقی و پژوهشی متمرکز است. متقاضیانی که قصد تحصیل در دوره پژوهش محور Research Based کارشناسی ارشد کانادا را دارند، تمایل به ادامه تحصیلات خود در مقطع دکتری دارند. متقاضیان با تحصیل در دوره پژوهش محور Research Based کارشناسی ارشد کانادا از مزیت دریافت بورسیه ها و فاندهای تحصیلی برخوردار می شوند. در کل دوره پژوهش محور برای متقاضیانی مناسب است که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری یا فعالیت های تحقیقاتی را دارند.

 

برنامه های تحصیلی دوره های مقطع کارشناسی ارشد کانادا 2022

برنامه های تحصیلی دوره های کارشناسی ارشد در کانادا به دو نوع برنامه های دوره آموزش محور Course Based و دوره پژوهش محور Research Based تقسیم می شوند که در ادامه به ارائه برنامه های تحصیلی هر دوره و رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد کانادا می پردازیم.

 

برنامه های تحصیلی دوره آموزش محور Course Based

برنامه های تحصیلی آموزش محور از گزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های کانادا است. مدت زمان تحصیل در برنامه های آموزش محور کارشناسی ارشد در حدود 2 سال می باشد. تعداد دوره های آموزش محور مقطع کارشناسی ارشد کانادا در مقایسه با دوره های دیگر کمتر است. برنامه تحصیلی دوره های آموزش محور مقطع کارشناسی ارشد کانادا شامل رشته های تحصیلی زیر است:

  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
  • کارشناسی ارشد علوم
  • کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
  • کارشناسی ارشد مهندسی
  • کارشناسی ارشد هنر
  • کارشناسی ارشد علوم بالینی
  • کارشناسی ارشد تجزیه و تحلیل تاریخ
  • کارشناسی ارشد آموزش حرفه ای
  • کارشناسی ارشد محیط زیست و پایداری
  • کارشناسی ارشد اقتصاد و امور مالی
  • کارشناسی ارشد رسانه در روزنامه نگاری و ارتباطات
  • کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی
  • کارشناسی ارشد مدیریت علمی کاربردی
  • کارشناسی ارشد پرستاری
  • کارشناسی ارشد فیزیوتراپی
  • کارشناسی ارشد بهداشت عمومی
  • کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی
  • کارشناسی ارشد پزشکی قانونی

 

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دوره های آموزش محور کانادا در حدود 2 سال است.

برنامه های تحصیلی دوره پژوهش محور Research Based

برنامه های تحصیلی پژوهش محور از گزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های کانادا است. مدت زمان تحصیل در برنامه های آموزش محور کارشناسی ارشد معمولاً در حدود 2 سال می باشد. متقاضیان با تحصیل در دوره های پژوهش محور مقطع کارشناسی ارشد باید در دوره های تکمیلی شرکت کنند و در ترم آخر پایان نامه ارائه دهند. برنامه تحصیلی دوره های پژوهش محور مقطع کارشناسی ارشد کانادا شامل رشته های تحصیلی زیر است:

  • کارشناسی ارشد آناتومی و زیست شناسی سلولی
  • کارشناسی ارشد مردم شناسی
  • کارشناسی ارشد ریاضیات کاربردی
  • کارشناسی ارشد ستاره شناسی
  • کارشناسی ارشد بیوشیمی
  • کارشناسی ارشد زیست شناسی
  • کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی
  • کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و بیوشیمی
  • کارشناسی ارشد علم شیمی
  • کارشناسی ارشد مهندسی عمران و محیط زیست
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد آموزش
  • کارشناسی ارشد مهندسی برق و کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی و آمار زیستی
  • کارشناسی ارشد پزشکی خانواده
  • کارشناسی ارشد تغذیه
  • کارشناسی ارشد جغرافیا
  • کارشناسی ارشد زمین شناسی
  • کارشناسی ارشد ژئوفیزیک
  • کارشناسی ارشد علوم بهداشتی و توانبخشی
  • کارشناسی ارشد علوم اطلاعات سلامت
  • کارشناسی ارشد تاریخ
  • کارشناسی ارشد حرکت شناسی
  • کارشناسی ارشد حقوق
  • کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و مواد
  • کارشناسی ارشد میکروبیولوژی و ایمونولوژی
  • کارشناسی ارشد موسیقی
  • کارشناسی ارشد پرستاری
  • کارشناسی ارشد ارتودنسی
  • کارشناسی ارشد آسیب شناسی پزشکی
  • کارشناسی ارشد آزمایشگاهی
  • کارشناسی ارشد فیزیک
  • کارشناسی ارشد فیزیولوژی و فارماکولوژی
  • کارشناسی ارشد علوم سیاسی
  • کارشناسی ارشد روانشناسی
  • کارشناسی ارشد جامعه شناسی
  • کارشناسی ارشد آمار
  • کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی

 

 

پردرآمدترین رشته های کارشناسی ارشد در کانادا

متقاضیان با دارا بودن شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد رشته های مختلف می توانند با کار و اشتغال هزینه های زندگی و اقامت در کانادا را تامین کنند. در این میان برخی از رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد دارای درآمدهای بالایی می باشند. بر این اساس در این بخش به ارائه پردرآمدترین رشته های کارشناسی ارشد در کانادا و مشاغل مربوط به آن می پردازیم.

  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

بسیاری از دانشگاه های کانادا برنامه های کارشناسی ارشد رشته MBA تمام وقت، پاره وقت و اجرایی را ارائه می دهند که از حدود یک تا 2 سال طول می کشد. هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا برای پرطرفدارترین رشته ها مانند رشته مدیریت بازرگانی سالانه از حدود 22.000 تا 120.000 دلار می باشد. دانشگاه تورنتو، دانشگاه یورک، دانشگاه وسترن و کالج کسب و کار کوئینز از بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است.

 

  • کارشناسی ارشد مهندسی عمران

تحقیقات حاکی از آن است که شغل مهندسی عمران در کانادا با تقاضای زیادی همراه است. دانشگاه های کانادا نیز برنامه تحصیلی مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد را به متقاضیان ارائه می دهند تا آنها را با تجربه علمی و عملی برای کار در این کشور مجهز کنند. گرچه هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا برای پرطرفدارترین رشته ها مانند مهندسی عمران بالا است، اما یکی از بهترین برنامه های کارشناسی ارشد در کانادا و یکی از پردرآمدترین مشاغل است. بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا در رشته مهندسی عمران دانشگاه های تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک گیل و واترلو می باشند.

 

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مهندسی عمران و علوم کامپیوتر از پردرآمدترین رشته های مقطع کارشناسی ارشد کانادا است.

  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور کانادا در رشته علوم کامپیوتر از بهترین برنامه های تحصیلی کانادا است. دانشگاه های کانادا برنامه کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر را در گرایش های هوش مصنوعی، توسعه اپلیکیشن، توسعه نرم افزار، علم داده ها، شبکه های بی سیم، رباتیک و سیستم های تجاری ارائه می دهند. برنامه های کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر شامل دوره های آموزش عملی، کار بر روی پروژه ها و تحقیق و کارآموزی است. پس از فارغ التحصیلی تقاضای بسیار برای کار و اشتغال فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در کانادا وجود دارد.

 

  • کارشناسی ارشد امور مالی و حسابداری

اقتصاد کشور کانادا در حال حاضر از سریع ترین اقتصادهای جهان است که در حال رشد و توسعه می باشد. دانشجویان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد امور مالی و حسابداری در کانادا با چندین سیستم مالی جهان و اصول اقتصادی کانادا آشنا می شوند. برنامه تحصیلات تکمیلی امور مالی و حسابداری دارای گرایش های تجارت بین الملل، مدیریت ریسک، برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری است. فارغ التحصیلان با تمام شدن تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور کانادا در رشته امور مالی شانس بالایی برای کار و اشتغال پردرآمد در کانادا یا دیگر کشورهای جهان دارند.

 

  • کارشناسی ارشد بهداشت عمومی

کار در حوزه های بهداشت و درمان همیشه و در همه کشورهای جهان مورد تقاضا است. سیستم مراقبت های بهداشتی توسعه یافته کانادا موجب می شود که تقاضا برای کار فارغ التحصیلان بهداشت عمومی افزایش یاید. کالج های دانشگاه ویکتوریا، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه سایمون فریزر و دانشگاه گوئلف برای متقاضیان دارای شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد در رشته بهداشت عمومی بسیار مناسب است. متقاضیان با تمام شدن تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا در رشته بهداشت عمومی می توانند در مشاغل پردرآمد در سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت کانادا، آژانس های بهداشت عمومی و واحدهای بهداشت عمومی مشغول کار شوند.

 

  • کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی

متقاضیان با دارا بودن شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی به فراگیری قانون استخدام، استانداردهای پرداخت، رفتار سازمانی و مدیریت تغییر و رهبری می پردازند. فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی می توانند در حوزه استراتژی های کسب و کار در بازارهای بی ثبات فعالیت کنند. فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی می توانند در مشاغل مختلف در سازمان های غیردولتی، صنایع و سازمان های چند ملیتی فعالیت کنند.

 

  • کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

در مطالعه ای که توسط COPS انجام شد، مدرک برنامه های مهندسی از جمله کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از معتبرترین و با ارزش ترین مدارک تحصیلی در کانادا است. متقاضیان با تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا در رشته مهندسی مکانیک طراحی و توسعه دستگاه های مکانیکی و حرارتی با استفاده از تجزیه و تحلیل کامپیوتری را فرا می گیرند. گرایش های تخصصی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک شامل مهندسی صنایع، نانو تکنولوژی، مکاترونیک، مهندسی مواد، مهندسی هسته ای، هوافضا و مهندسی ساخت و ساز است.

 

  • کارشناسی ارشد داروسازی

متقاضیان دارای شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد داروسازی با تحصیل در این رشته چگونگی تحقیق و توسعه داروهای جدید را می آموزند. علاوه بر این از طریق شرکت در کلاس های درسی، کار آزمایشگاهی و آموزش حرفه ای نوع فعالیت در صنعت مراقبت های بهداشتی، موسسه های دانشگاهی و صنایع را فرا می گیرند. تخصص های رشته داروسازی در مقطع ارشد در کانادا شامل بیوتکنولوژی، علوم دارویی و فارماکولوژی یا تداخل دارویی در بدن است. هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد داروسازی در کانادا بالا است اما از مشاغل پرتقاضای این کشور می باشد. کمبود داروسازان متخصص زمینه لازم برای کار و اشتغال فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد داروسازی را در کانادا فراهم کرده است.

 

  • کارشناسی ارشد مهندسی برق

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی برق در کانادا دارای چشم انداز مطلوبی برای کار و اشتغال و آینده شغلی می باشند. متقاضیان با دارا بودن شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد فرصت تحقیق، طراحی، توسعه و تجزیه و تحلیل سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی را دارا می باشند. علاوه بر این متقاضیان در حین تحصیل باید به مدت یک سال تحت آموزش های صنعتی قرار گیرند تا برای کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی آماده شوند.

 

  • کارشناسی ارشد روانشناسی

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا در رشته روانشناسی به صورت تمام وقت و پاره وقت و در حدود یک تا 2 سال می باشد. گرایش های کارشناسی ارشد روانشناسی در کانادا شامل علوم شناختی، روانکاوی، روانشناسی کودک و روانشناسی بالینی است. دوره کارشناسی ارشد روانشناسی در کانادا شامل 3 دوره کارشناسی ارشد پژوهش محور MS Psychology، دوره تحقیقی روانشناسی MS و دوره حرفه ای کاربردی روانشناسی است. دانشگاه های واترلو، وسترن، مک گیل و بریتیش کلمبیا بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در مقطع ارشد در کشور کانادا در رشته روانشناسی می باشند. تنوع شغلی و کار در حوزه های مختلف رشته روانشناسی را به یکی از بهترین برنامه های کارشناسی ارشد کانادا تبدیل کرده است.

 

  • کارشناسی ارشد روابط بین الملل

برنامه کارشناسی ارشد روابط بین الملل به رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب افتاده می پردازد. کار درسی این رشته بیشتر بر امور مالی جهانی، اقتصاد سیاسی بین المللی و مداخلات بشردوستانه متمرکز است. علاوه بر این شیوه های برنامه ریزی، مدیریت پروژه، همکاری های بین المللی و توسعه اقتصادی را آموزش می دهد. متقاضیان در حین تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور کانادا در رشته روابط بین الملل تفکر انتقادی، مهارت های فنی لازم برای توسعه و تغییرات اجتماعی و پایداری و حکومت جهانی را فرا می گیرند. متقاضیان با اخذ مدرک کارشناسی ارشد روابط بین الملل می توانند در مشاغل پردرآمد کانادا مشغول کار و فعالیت شوند.

 

رشته های کارشناسی ارشد داروسازی و روانشناسی به دلیل کمبود نیروی کاری متخصص و تنوع فرصت های شغلی از پردرآمدترین مشاغل در کانادا می باشند.

 

هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در دانشگاه های ارزان

کشور کانادا دارای دانشگاه های برتر، کیفیت زندگی بالا، نرخ جرم و جنایت پایین و فضایی مناسب برای تحصیل می باشد. گرچه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا و یا حتی در مقطع کارشناسی یا دکتری خیلی ارزان نیست اما در مقایسه با هزینه های تحصیلی در آمریکا مناسب تر و ارزان تر است. هزینه های تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی سالانه از حدود 650 تا 30.000 دلار کانادا است. هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در دانشگاه های ارزان از حدود 1000 تا 65.000 دلار کانادا یا معادل 5.000 دلار آمریکا می باشد.

متقاضیان برای تحصیل در برخی از دانشگاه های کانادا نیاز به پرداخت هزینه تحصیل در کانادا در سطح بالایی نمی باشند. در واقع هزینه تحصیل در مقطع ارشد در کشور کانادا در برخی از دانشگاه های این کشور می تواند بسیار مناسب و مقرون به صرفه باشد. البته این دانشگاه ها ارزان ترین دانشگاه های کانادا نمی باشند، اما از جمله دانشگاه های برتر با هزینه فوق لیسانس در کانادا در سطح مناسب می باشند:

دانشگاه های ارزان کاناداهزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا 2022
دانشگاه ویکتوریاسالانه 1010 دلار کانادا
دانشگاه کیپ برتونسالانه 1067 دلار کانادا
دانشگاه مموریال نیوفاندلندسالانه 2150 دلار کانادا
دانشگاه سایمون فریزرسالانه 3258 دلار کانادا
دانشگاه مونت الیسونسالانه 3340 دلار کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیا شمالیسالانه 3500 دلار کانادا
دانشگاه ترنتسالانه 4381 دلار کانادا
دانشگاه جزیره پرنس ادواردسالانه 5150 دلار کانادا
دانشگاه نیپیسینگسالانه 5670 دلار کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیاسالانه 5736 دلار کانادا
دانشگاه کلگریسالانه 4000 دلار کانادا
دانشگاه ساسکاچوانسالانه 4000 دلار کانادا

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های برتر کانادا 2022

بسیاری از متقاضیان بین المللی کشور کانادا را برای هزینه های پایین و سیستم آموزشی هم راستا با سیستم آموزشی کشورهای آمریکا و انگلستان و اعتبار مدرک تحصیلی انتخاب می کنند. US News برترین دانشگاه های کانادا را به ترتیب دانشگاه های تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک گیل، مک مستر و مونترال رده بندی کرده است که هنوز هم هزینه های کمتر و مقرون به صرفه تری برای شهریه تحصیلی از متقاضیان دریافت می کنند.  در ادامه به ارائه هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های برتر کانادا در سال 2022 بر اساس آمار US News می پردازیم:

  • دانشگاه مونترال Montreal University

از ارزان ترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است که در استان کبک قرار دارد. هزینه های تحصیلی و زندگی در شهر مونترال بسیار مقرون به صرفه تر از شهرهای دیگر کانادا است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا در دانشگاه مونترال سالانه در حدود 16.372 دلار آمریکا است.

 

  • دانشگاه مک گیل McGill University

دانشگاه مک گیل از برترین دانشگاه های شهر مونترال در استان کبک است که دارای هزینه های مقرون به صرفه و مناسب برای زندگی و تحصیل است. متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه مک گیل باید دارای مدرک زبان فرانسه باشند. هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس دانشگاه مک گیل سالانه در حدود 16.816 دلار آمریکا است.

 

  • دانشگاه مک مستر McMaster University

دانشگاه مک مستر در استان انتاریو کانادا قرار دارد و از جمله دانشگاه های معتبر و مطرح کانادا است. این دانشگاه در میان 150 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و از دانشگاه های معتبر جهان با رنکینگ های بین المللی می باشد. هزینه تحصیل در مقطع ارشد در کانادا در این دانشگاه سالانه در حدود 16.761 تا 17.096 دلار آمریکا است.

 

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا University of British Columbia

دانشگاه بریتیش کلمبیا از برترین دانشگاه های کانادا دارای رتبه های جهانی در میان برترین دانشگاه های جهان است. این دانشگاه در شهر زیبای ونکوور قرار دارد که بنا به جاذبه های طبیعی و امکانات پیشرفته زندگی از بهترین شهرهای کانادا محسوب می شود. هزینه فوق لیسانس در کانادا در دانشگاه بریتیش کلمبیا سالانه در حدود 8.605 دلار آمریکا است.

 

  • دانشگاه تورنتو University of Toronto (UofT)

دانشگاه تورنتو دارای رتبه برتر کشوری و رتبه 28 جهانی در میان برترین دانشگاه های جهان است. این دانشگاه مبتنی بر تحقیق دارای کالج های علوم پزشکی، علوم مهندسی، هنر، موسیقی و جنگلداری است. دانشگاه تورنتو ارائه دهنده بیش از 1000 برنامه تحصیلی مختلف با شهریه مقرون به صرفه و مناسب است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا در دانشگاه تورنتو سالانه در حدود 6.900 تا 22.640 دلار آمریکا است.

بر اساس اعلام US News برترین دانشگاه های کانادا به ترتیب دانشگاه های تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک گیل، مک مستر و مونترال است که هنوز هم هزینه های کمتری برای شهریه تحصیلی از متقاضیان دریافت می کنند.

 

ارزان ترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل کارشناسی ارشد 2022

تحصیل در مقطع ارشد و کارشناسی و دکتری در کشور کانادا بسیار مقرون به صرفه تر از برخی کشورهای اروپایی است. تحصیل در کشور کانادا یک جایگزین عالی برای متقاضیانی است که به عنوان دانشجوی بین المللی با صرف هزینه ای مقرون به صرفه به دنبال اخذ مدرک تحصیلی معتبر می باشند. متقاضیان با صرف هزینه ای پایین در محیطی انگلیسی یا فرانسوی زبان و در یک کشور بسیار توسعه یافته تحصیل می کنند. از ارزان ترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل کارشناسی ارشد موارد زیر را می توان نام برد:

  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند

دانشگاه مموریال نیوفاندلند در شهر سنت جانز استان نیوفاندلند قرار دارد و دارای برنامه های تحصیلی متنوعی است. متقاضیان می توانند در برنامه های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه به صورت آنلاین و حضوری شرکت کنند. از برنامه های تحصیلی این دانشگاه می توان به رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی، برنامه های حرفه ای، برنامه های رشته علوم و برنامه های بین رشته ای اشاره کرد. دانشگاه مموریال که از ارزان ترین دانشگاه های کانادا برای تحصیلی کارشناسی است دارای شهریه سالانه 3.222 دلار برای هزینه تحصیل کارشناسی ارشد می باشد.

 

دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی از ارزان ترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل کارشناسی ارشد در شهر پرنس جورج استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. از مهم ترین برنامه های تحصیلی این دانشگاه برنامه های رشته MBA یا مدیریت اجرایی، MEng، Med، MSc، MSW و MScn و برنامه های تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکتری را می توان نام برد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا در این دانشگاه سالانه در حدود 3.297 دلار است.

 

  • دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری یکی دیگر از ارزان ترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل کارشناسی ارشد در شهر کلگری استان آلبرتا قرار دارد. دانشگاه کلگری ارائه کننده برنامه های تحصیلی متنوع و از جمله برنامه های کارشناسی ارشد و دکتری و دوره های پژوهشی و تحقیقی در حوزه های مختلف می باشد. هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در دانشگاه کلگری سالانه در حدود 3.693 دلار است.

 

  • دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر از دانشگاه های ارزان کانادا در شهر برنابی استان بریتیش کلمبیا کانادا قرار دارد. این دانشگاه برنامه های تحصیلی مختلف در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های علوم کاربردی، هنر، علوم اجتماعی، ارتباطات، تجارت، محیط زیست، علوم بهداشتی، هنر و فناوری و علوم را به متقاضیان ارائه می دهد. هزینه های تحصیل در مقطع ارشد دانشگاه سایمون فریزر سالانه در حدود 3.743 دلار است.

 

  • دانشگاه ساسکاچوان

دانشگاه ساسکاچوان از ارزان ترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در شهر ساسکاتون در استان ساسکاچوان قرار دارد. این دانشگاه بیش از 80 برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را به متقاضیان ارائه می دهد. متقاضیان در این دانشگاه می توانند در حوزه های تحقیقی و پژوهشی و پزشکی فعالیت کنند. هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در این دانشگاه سالانه در حدود 4.358 دلار است.

 

دانشگاه بدون شهریه در کانادا

گرچه دانشگاه های کانادا در مقایسه با دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان دارای شهریه مقرون به صرفه تر و مناسب تری می باشند، اما یک دانشگاه در کانادا وجود دارد که هیچ شهریه ای از متقاضیان دریافت نمی کند. دانشگاه University of the People یک موسسه معتبر علمی آموزشی با اعتبار بخشی موسسه آمریکایی است. این دانشگاه بدون شهریه برای همه متقاضیان بین المللی و کانادایی مناسب است.

تفاوت این دانشگاه با دیگر دانشگاه های کانادا این است که University of the People یک دانشگاه کاملاً آنلاین با انواع برنامه های تحصیلی بدون شهریه است. متقاضیان می توانند در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های علوم کامپیوتر، علوم بهداشتی، بازرگانی و آموزش در این دانشگاه تحصیل کنند.

 

دانشگاه University of the People یک موسسه معتبر علمی آموزشی با اعتبار بخشی موسسه آمریکایی و بدون شهریه برای همه متقاضیان بین المللی و کانادایی است.

 

تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا

یکی از مدارک لازم و مهم برای اخذ ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا گواهی های مالی و گواهی تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی در مدت اقامت در کانادا می باشد. دولت کانادا از متقاضی می خواهد که مدارک بانکی معتبر و گواهی تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا به میزان 12.000 دلار کانادا برای هزینه های زندگی یک سال در کانادا را ارائه دهد. گرچه بر اساس افزایش هزینه های زندگی در همه کشورها در سال 2022 متقاضی نیازمند مبلغ بیشتری برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا است.

هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا همانند بسیاری از کشورهای جهان به شهر محل زندگی و هزینه های اجاره مسکن و غیره بستگی دارد. گرچه هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ کانادا زیاد است اما در برخی شهرهای این کشور می توان با بودجه دانشجویی زندگی و تحصیل کرد. تمکن مالی لازم برای هزینه های زندگی روزمره و هزینه های شهریه تحصیلی و همچنین هزینه های زندگی روزمره بر اساس آمار Pexels عبارت است از:

 

تمکن مالی کافی برای متقاضی: هزینه های زندگی در حدود 12.000 دلار به همراه شهریه تحصیلی

تمکن مالی کافی برای متقاضی و همسر وی: هزینه های زندگی در حدود 18.000 دلار به همراه شهریه تحصیلی

تمکن مالی برای متقاضی و همسر و فرزند وی: هزینه های زندگی در حدود 22.000 دلار به همراه شهریه تحصیلی

هزینه ناهار و نوشیدنی18 دلار
هزینه اجاره بهای آپارتمان 45 متریماهانه 1.160 دلار
هزینه اینترنت ماهانهماهانه 102 دلار
هزینه حمل و نقل عمومیماهانه 109 دلار
هزینه عضویت در باشگاه ورزشیماهانه 59 دلار
هزینه ویزیت پزشک خانواده93 دلار
هزینه خرید یک شلوار جین72 دلار
هزینه خرید کاپوچینو5.05 دلار

 

 

برخی از ریز هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا بر اساس تمکن مالی متقاضیان در جدول زیر ارائه شده است:

امکاناتهزینه های زندگی در شهر مونترالهزینه های زندگی در شهر تورنتو
هزینه اجاره یک سوئیت یک خوابه در مرکز شهر986.82 دلار1.632.92 دلار
هزینه اجاره یک خوابگاه دانشجویی550 دلار600 دلار
هزینه صرف 3 وعده غذا برای 2 نفر در یک رستوران معمولی60 دلار70 دلار
هزینه حمل و نقل در یک ماه83 دلار143.35 دلار
متوسط هزینه های زندگی برای یک نفر بدون اجاره محل اقامت944.66 دلار1.038.73 دلار
متوسط هزینه های زندگی دانشجویی بدون اجاره محل اقامت675 دلار879.95 دلار
متوسط هزینه های زندگی یک خانواده 3 تا 4 نفره بدون اجاره محل اقامت3.481.98 دلار3.790.91 دلار

 

شرایط سنی برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

یکی از مهم ترین شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد دارا بودن سن مناسب است. در واقع متقاضیانی که دارای همه شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد می باشند، باید از شرایط سنی مناسب برخوردار باشند. شرایط سنی برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا زیر 25 سال است. متقاضیانی که دارای سن بالاتر از 25 سال باشند، باید برای افزایش احتمال اخذ پذیرش وقفه و گپ تحصیلی موجود را با دلایل قانع کننده برای افسر ویزا ارائه دهند. از دلایل قانع کننده برای اصلاح وقفه و گپ تحصیلی از زمان اخذ مدرک کارشناسی می توان به سپری کردن دوران سربازی، شرکت در کلاس های آمادگی زبان انگلیسی یا فرانسه و یا شرکت در دوره های کارآموزی اشاره کرد.

 

شهریه رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا

شهریه رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا بر اساس شهر دانشگاهی و مقطع تحصیلی متفاوت است. هر چند متقاضیان با دارا بودن شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد می توانند از بورسیه های تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد برخوردار شوند. متقاضیان بین المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا باید دانشگاهی را انتخاب کنند که دارای پشتیبانی دانشجویان بین المللی باشد و برنامه های حمایتی و پشتیبانی به دانشجویان بین المللی در مورد خوابگاه دانشجویی، رفاه دانشجویی و فرصت های شغلی پس از فارغ التحصیلی ارائه دهد.

مدت زمان تحصیل در بیشتر رشته های مقطع کارشناسی ارشد در کانادا از حدود یک تا 2 سال و شامل شرکت در کلاس های درس و تحقیق و پژوهش است. شهریه رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا سالانه از حدود 16.250 تا 28.650 دلار کانادا می باشد. شهریه رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا بر اساس دانشگاه، برنامه و رشته تحصیلی و محل تحصیل متفاوت است. بسیاری از دانشگاه ها شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد را نیز فراهم کرده اند.

 

شهریه رشته های تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا سالانه از حدود 16.250 تا 28.650 دلار کانادا می باشد.

 

هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا برای رشته های پرتقاضا

به طور کلی هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا برای رشته های پرتقاضا در مقایسه با کشورهای دیگر مناسب تر و مقرون به صرفه تر است. اما گرایش به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا در رشته های مدیریت بازرگانی، مهندسی، حقوق و علوم کامپیوتر در بالاترین سطح قرار دارد. بر این اساس هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا برای رشته های پرتقاضا عبارت است از:

پرتقاضاترین رشته های کارشناسی ارشد کاناداهزینه های تحصیلی
رشته مدیریت و تجارتسالانه از حدود 2.150 تا 52.700 دلار کانادا
رشته علوم کامپیوتر و ITسالانه از حدود 2.150 تا 52.500 دلار کانادا
رشته های مهندسی و فنیسالانه از حدود 2.150 تا 52.500 دلار کانادا
رشته های پزشکی و بهداشتسالانه از حدود 2.150 تا 58.300 دلار کانادا
رشته های علوم اجتماعیسالانه از حدود 2.150 تا 37.000 دلار کانادا

 

ددلاین اخذ پذیرش تحصیلی کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد

ددلاین اخذ پذیرش تحصیلی کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد بر اساس نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و شهر دانشگاهی متفاوت است. علاوه بر این ممکن است دوره های مختلف تحصیلی یک دانشگاه دارای ددلاین های متفاوتی برای اخذ پذیرش و ثبت نام دانشگاه باشند. بر این اساس برای اطلاع دقیق از ددلاین اخذ پذیرش تحصیلی کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد و یا مقاطع تحصیلی دیگر بهتر است متقاضی به سایت آن دانشگاه مراجعه کند.

به منظور دریافت پذیرش تحصیلی در زمان مناسب متقاضی باید از حدود 8 تا 12 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی اقدام کند. متقاضیان با دارا بودن شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد می توانند برای ترم زمستان یا تابستان اقدام کنند. ددلاین اخذ پذیرش تحصیلی کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد در ترم زمستان اول سپتامبر و برای ترم تابستان از 15 ژانویه می باشد.

 

مدرک زبان مورد نیاز تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

از مهم ترین مدارک برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقطع کارشناسی ارشد مدرک کارشناسی در رشته مرتبط، مدرک زبان انگلیسی آیلتس 7 یا تافل بالای 80 و انگیزه نامه قوی تحصیلی علمی را می توان نام برد. در برخی از دانشگاه های کانادا متقاضیان برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد باید دارای نتیجه آزمون های بین المللی مانند GMAT و GRE نیز باشند.

برخی دانشگاه های کانادا مدرک زبان دولینگو را نیز به جای مدرک آیلتس یا تافل پذیرش می کنند. مدرک زبان مورد نیاز تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا مدرک زبان انگلیسی آیلتس 7 یا مدرک آزمون تافل بالای 80 می باشد. البته مدرک PTE Academic نیز برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا مورد تایید می باشد.

 

اخذ مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا

متقاضیان دارای شرایط تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد در صورتی که فاقد تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا باشند، می توانند با اخذ مجوز کار دانشجویی و کار و اشتغال پاره وقت بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در مدت اقامت تحصیلی در کانادا را تامین کنند. متقاضیان با اخذ مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا علاوه بر درآمد می توانند تجربه کاری نیز کسب کنند.

متقاضیانی که مجوز کار دانشجویی را دریافت کرده اند، می توانند در محیط دانشگاه و یا خارج از آن فعالیت کنند. برخی از مشاغل با اخذ مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا شامل فروشندگی در فروشگاه ها، کار در رستوران ها و بارها، رانندگی در شرکت های حمل و نقل خصوصی مانند شرکت اوبر Uber، آموزش و تدریس به دانشجویان سال اول، ویراستاری و مترجمی و تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی می باشد. علاوه بر این متقاضیان می توانند به عنوان دستیار تحقیق و پژوهش در دانشگاه به کار و فعالیت علمی بپردازند.

 

فروشندگی، کار در رستوران، آموزش و تدریس به دانشجویان سال اول و دستیاری تحقیق و پژوهش در دانشگاه از کارهای ضمن تحصیل مقطع ارشد کانادا است.

شرایط اخذ مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا

متقاضیان در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا می توانند با اخذ مجوز کار دانشجویی به کار و اشتغال پاره وقت در حدود 20 تا 40 ساعت در هفته بپردازند. اما متقاضیان برای اخذ مجوز کار دانشجویی باید دارای شرایط لازم باشند.

از شرایط اخذ مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا می توان به دارا بودن مجوز تحصیل در کانادا یا ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در دانشگاه یا کالج های معتبر کانادا اشاره کرد. علاوه بر این متقاضی باید به تحصیل تمام وقت و دائمی در دانشگاه یا کالج های کانادا مشغول باشد و دارای بیمه درمانی دانشجویی معتبر باشد.

 

شرایط بیمه دانشجویی با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا

یکی از موارد مهم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دیگر مقاطع تحصیلی کانادا دارا بودن بیمه درمانی دانشجویی است. در اهمیت دارا بودن بیمه درمانی دانشجویی همین بس که تا پایان تحصیلات دانشگاهی دارا بودن آن لازم است. متقاضیان برای دریافت بیمه درمانی دانشجویی باید بر اساس قوانین استان و شهر محل سکونت خود عمل کنند. از مهم ترین شرایط بیمه دانشجویی با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا موارد زیر را می توان نام برد:

  • متقاضیان باید قبل از ورود به دانشگاه مورد نظر بر اساس قوانین استان محل اقامت بیمه دانشجویی را دریافت کنند.
  • بیمه درمانی دانشجویی معتبر باید در تمام مدت اقامت متقاضی در کانادا دارای اعتبار باشد.
  • پوشش درمانی رایگان و یا مزایای اضافی از جمله مزیت های برخی از استان های کانادا برای بیمه درمانی دانشجویی است.
  • اگر متقاضی دارای شرایط بیمه دانشجویی با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا نباشد و یا نتوانسته باشد بیمه دانشجویی را دریافت کند، باید به طور آزاد برای خود بیمه درمانی تهیه کند.
  • برخی از دانشگاه های کانادا هزینه بیمه دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد را به صورت اجباری از متقاضی دریافت می کنند.
  • برخی از دانشگاه های کانادا بیمه دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد را به صورت اختیاری ارائه می کنند.

 

 

اخذ ویزای همراه کانادا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

یکی از مزایای اخذ پذیرش تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا این است که متقاضیان با دارا بودن ویزای تحصیلی تمام وقت می توانند برای همسر و فرزندان خود ویزای همراه دریافت کنند. دولت کانادا به منظور اتحاد و بنیان خانواده و دلگرمی متقاضی تحصیل در این کشور با همراهی همسر و فرزندان قوانین صدور ویزای همراه کانادا را تصویب کرده است.

بر اساس این قانون متقاضی مشغول تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا می تواند ویزای همراه تحصیلی کانادا را برای همراهی همسر و فرزندان خود در کانادا دریافت کند. بر طبق این قانون، همراه به همسر و شریک زندگی متقاضی، فرزندان قانونی آن ها و پدر و مادر متقاضی اطلاق می شود.  متقاضی برای اخذ ویزای همراه خانواده کانادا باید شناسنامه خود و همسر و عقدنامه را ارائه دهد.

فرزندان زیر 22 سال مجرد به عنوان فرزندان وابسته متقاضی محسوب می شوند و می توانند ویزای همراه دریافت کنند. اما فرزندان بالاتر از 22 سال که وابستگی مالی به والدین خود داشته باشند و یا دچار مشکلات جسمی و روحی باشند، شامل ویزای همراه کانادا می شوند.

 

 

اخذ مجوز کار کانادا برای همسر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیان دارای شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد با اخذ ویزای دانشجویی از مزیت همراهی همسر و فرزندان خود در کانادا برخوردار می شوند. در واقع کشور کانادا با اجرای سیاست های حمایت از بنیان خانواده و همراهی خانواده متقاضی شرایط لازم برای اخذ ویزای همراه را فراهم کرده است. متقاضی با اخذ ویزای دانشجویی کانادا به همراه همسر و فرزندان می تواند در کشور کانادا اقامت و تحصیل و زندگی کند و از مزیت های اخذ ویزای همراه تحصیلی کانادا مانند اخذ مجوز کار برای همسر برخوردار شود. یکی از مهم ترین مزایای اخذ ویزای همراه، اخذ مجوز کار کانادا برای همسر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد است.

 

از مهم ترین مزایای اخذ ویزای همراه خانواده کانادا، اخذ مجوز کار کانادا برای همسر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد است.

 

شرایط اخذ مجوز کار کانادا برای همسر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضی برای اخذ مجوز کار کانادا برای همسر خود باید دارای شرایطی باشد. از مهم ترین شرایط اخذ ویزای کار همسر دانشجو کانادا این است که متقاضی دارای مجوز تحصیل کانادا برای دوره های تمام وقت باشد و دیگر این که متقاضی در حال تحصیل در دوره های آکادمیک دانشگاه های معتبر کانادا باشد. نکته مهم دیگر این که اگر متقاضی مشغول تحصیل در دوره و کورس های آمادگی زبان انگلیسی باشد، مجوز کار برای همسر وی صادر نمی شود.

همسر متقاضی می تواند با اخذ ویزای کار در کانادا به کار و اشتغال تمام وقت بپردازد. برای کار تمام وقت همسر متقاضی مشغول تحصیل در مقطع ارشد در کشور کانادا محدودیت هایی وجود دارد. همسر متقاضی می تواند در همه مشاغل به جز تدریس و آموزش در مدارس و یا در حوزه های بهداشت و سلامت کانادا مشغول کار شود. البته همسر متقاضی با ارائه گواهی پزشکی می تواند در حوزه بهداشت و سلامت نیز کار کند و از درآمد خود بخش زیادی از هزینه های زندگی در کانادا را تامین کند.

متقاضی برای اخذ ویزای همراه کانادا باید دارای تمکن مالی کافی برای اثبات توانایی تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود و همسر و فرزندان خود در مدت اقامت و تحصیل در کانادا باشد. علاوه بر این دارای محل اقامت ثابت در کانادا و گواهی اقامت قانونی تحصیلی در کانادا باشد. همچنین متقاضی برای دریافت ویزای همراه خانواده کانادا باید سند ازدواج قانونی و یا معادل آن را ارائه دهد و دارای وابستگی های عاطفی در کشور خود برای ترک کانادا در زمان فارغ التحصیلی باشد.

 

برنامه های تحصیلی کوآپ Co-op برای مقطع کارشناسی ارشد کانادا

برنامه های تحصیلی کوآپ Co-op از بهترین برنامه های تحصیلی در مقطع فوق لیسانس در کانادا می باشد. برنامه های تحصیلی کوآپ Co-op مختص متقاضیانی است که قصد کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی در کانادا را دارند. در برنامه تحصیلی کوآپ Co-op برای مقطع کارشناسی ارشد متقاضی نصف مدت تحصیل خود را به کارآموزی و کار عملی می پردازد و از این طریق تجربه لازم برای اشتغال پس از فارغ التحصیلی را کسب می کند.

متقاضیان با تحصیل در برنامه های تحصیلی کوآپ Co-op می توانند ضمن تحصیل به کسب درآمد و تامین هزینه های زندگی بپردازند. هزینه های تحصیل در برنامه های تحصیلی کوآپ Co-op برای مقطع کارشناسی ارشد از حدود 1000 تا 2000 دلار بیشتر از برنامه های تحصیلی معمولی است. اما از مزیت اخذ سریع تر ویزای تحصیلی کانادا و اشتغال بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در بازار کار کانادا برخوردار است. بهترین برنامه های تحصیلی کوآپ Co-op برای مقطع کارشناسی ارشد کانادا برنامه های رشته های مهندسی، داروسازی، مدیریت، کامپیوتر و نرم افزار، هتلداری و علوم بهداشتی می باشد.

 

آیا امکان تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد کانادا وجود دارد؟

تحصیل رایگان در کانادا به معنای عدم پرداخت شهریه در دانشگاه های دولتی فقط برای شهروندان و اتباع این کشور امکان پذیر است. در واقع متقاضیان بین المللی و از جمله ایرانی ها برای تحصیل در کانادا باید هزینه تحصیل در مقطع ارشد در کشور کانادا را پرداخت کنند. هر چند متقاضیان بین المللی و از جمله ایرانی ها با دارا بودن شرایط لازم می توانند با برخورداری از بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل کم هزینه و تا حدودی رایگان را فراهم کنند. می توان گفت که دانشگاه های کانادا شرایط تحصیل رایگان را فقط برای متقاضیان بومی و شهروندان این کشور فراهم کرده اند.

علاوه بر بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی امکان کار پاره وقت دانشجویی و کسب درآمد از این طریق نیز یک روش عالی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا است. متقاضیان ایرانی می توانند با اخذ مجوز کار دانشجویی در روزهای تعطیل رسمی به طور تمام وقت به کار و اشتغال بپردازند.

بر این اساس امکان تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا وجود ندارد. اما متقاضیان با اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی می توانند شرایط تحصیل کم هزینه را فراهم کنند. متقاضیان برای اخذ بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد کانادا باید دارای شرایط زیر باشند:

  • دارا بودن معدل تحصیلی در سطح الف A
  • دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 7 به بالا و یا تافل 100 به بالا
  • دارا بودن رزومه علمی، تحصیلی و کاری قوی
  • دارا بودن مقاله های علمی منتشر شده در ژورنال های علمی جهان
  • دارا بودن نتیجه آزمون های بین المللی GRE و GMAT
  • دارا بودن توصیه نامه های تحصیلی از اساتید مقطع قبل

 

امکان تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا وجود ندارد، اما با اخذ بورسیه های تحصیلی شرایط تحصیل کم هزینه فراهم می شود.

عوامل موثر در کاهش هزینه تحصیل در مقطع ارشد در کانادا

به منظور کاهش هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس متقاضیان می توانند از روش های مختلف استفاده کنند. در واقع عوامل موثری در تحصیل مقرون به صرفه و کم هزینه و کاهش هزینه فوق لیسانس در کانادا وجود دارد. بر این اساس عوامل موثر در کاهش هزینه تحصیل در مقطع ارشد در کانادا عبارتند از:

  1. برخورداری از بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضیان با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل کم هزینه را در کانادا فراهم کنند. البته شرایط تحصیل نسبتاً رایگان در کانادا بیشتر برای مقطع دکتری امکان پذیر است.

 

  1. اخذ پذیرش از دانشگاه های ارزان کانادا

دانشگاه های برتر و با رنکینگ های برتر در کانادا و همه کشورهای جهان نه تنها دارای شهریه های بالا بلکه دارای شرایط دشوارتر برای اخذ بورسیه های تحصیلی می باشند. در حالی که دانشگاه های معمولی و با رتبه های پایین تر شرایط بهتری برای پرداخت هزینه های تحصیلی و اخذ بورسیه های تحصیلی دارند.

 

  1. تحصیل در رشته های علوم انسانی و اجتماعی

نوع رشته تحصیلی می توان به نوعی هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس را کاهش دهد. هزینه تحصیل در رشته های علوم پزشکی، مهندسی و مدیریت به مراتب از هزینه تحصیل در رشته های علوم انسانی بالاتر است.

 

  1. اخذ مجوز کار دانشجویی پاره وقت

متقاضیان با اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی می توانند در حدود ۲۰ ساعت در هفته در مدت تحصیل و 40 ساعت در هفته در زمان تعطیلات رسمی و تابستان ها به کار پاره وقت بپردازند. متقاضیان با کار دانشجویی نه تنها کسب درآمد بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود در کانادا را تامین کنند بلکه با کسب تجربه کاری حرفه ای مقدمات کار و اشتغال پس از فارغ التحصیلی در کانادا را فراهم می کنند.

 

  1. انتخاب شهر و دانشگاه مناسب

برخی از شهرهای کانادا مانند شهر ونکوور در استان بریتیش کلمبیا دارای هزینه های زندگی در سطح بالاتری در مقایسه با دیگر شهرهای کانادا می باشند که موجب افزایش هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد می شود. البته هزینه فوق لیسانس در کانادا در دانشگاه های دولتی به مراتب کمتر از دانشگاه های خصوصی است.

 

دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی برای تحصیل کارشناسی ارشد کانادا

بسیاری از متقاضیان با وجود اینکه در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه مورد نظر در کانادا پذیرش تحصیلی را دریافت کرده اند، اما ویزای تحصیلی آن ها ریجکت می شود. در بسیاری مواقع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا با بررسی پرونده مهاجرتی توسط مشاوران و وکلای برجسته موسسه های مهاجرتی حل می شود و متقاضیان با ارائه درخواست مجدد اخذ ویزا می توانند ویزای تحصیلی را دریافت کنند.

ریجکتی ویزا به دلیل عدم بازگشت هزینه های اخذ ویزا و همچنین ناامیدی از پیگیری روند مهاجرت تحصیلی می تواند ضررهای مالی و روحی فراوانی برای متقاضیان در پی داشته باشد.

 

مهم ترین دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی برای تحصیل کارشناسی ارشد کانادا

دلایل گوناگونی برای ریجکت شدن ویزای کانادا وجود دارد که گاهی با بررسی ساده پرونده مهاجرت و تکمیل کردن مدارک ناقص می توان ریجکتی را رفع کرد. البته گاهی متقاضی با ارسال مدارک جعلی و تقلبی خود موجب ریجکتی پرونده اخذ ویزای تحصیلی می شود که گاهی تا سال ها نمی تواند برای درخواست مجدد ویزای تحصیلی اقدام کند. برخی از مهم ترین دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی برای تحصیل کارشناسی ارشد کانادا عبارت است از:

  • عدم وجود برنامه شغلی مشخص پس از فارغ التحصیلی
  • نامشخص بودن هدف از مهاجرت تحصیلی به کانادا
  • عدم وجود وابستگی های خانوادگی در ایران
  • تقاضای بسیار زیاد متقاضیان ایرانی برای اخذ ویزای کانادا
  • عدم اثبات تمکن مالی کافی با ارائه گواهی های مالی معتبر
  • وجود سوابق تحصیلی ضعیف و با ریز نمره های ضعیف
  • انتخاب رشته مقطع کارشناسی ارشد نامرتبط با رشته مقطع کارشناسی
  • عدم برخورداری از سلامت جسمی و روحی
  • دارا بودن سوء پیشینه و ارتکاب جرم و جنایت در کانادا و ایران
  • نداشتن سوابق سفرهای خارجی به کشورهای مختلف
  • ارائه مدارک تحصیلی و کاری جعلی و غیرواقعی
  • عدم اطمینان افسر پرونده از صداقت متقاضی
  • عدم اطمینان افسر پرونده از واقعی بودن مدارک
  • وجود مدارک تحصیلی و کاری ناقص
  • عدم ارائه مدارک و اسناد مالی کافی
  • اشتباه از طرف افسر پرونده مهاجرتی
  • وجود وابستگان نزدیک در کانادا
  • موضوع وابستگی خانوادگی
  • عدم اخذ پذیرش تحصیلی از کالج یا دانشگاه کانادا
  • عدم رعایت قوانین و مقررات کانادا در سفرهای قبل
  • وجود گپ و وقفه تحصیلی

 

از مهم ترین دلایل ریجکتی ویزای دانشجویی کانادا می توان به عدم ارائه گواهی تمکن مالی کافی، وجود مدارک ناقص یا جعلی و نامشخص بودن هدف از تحصیل در کانادا اشاره کرد.

اخذ اقامت موقت پس از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

دولت کانادا بر اساس قوانین جدید شرایط اقامت موقت پس از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا و اخذ ویزای کار کانادا را برای فارغ التحصیلان فراهم کرده است. بر این اساس فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادا پس از تمام شدن مقطع کارشناسی ارشد و تمام شدن مدت اعتبار ویزای تحصیلی می توانند برای اخذ مجوز اقامت موقت و ویزای کار کانادا اقدام کنند.

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد کانادا می توانند تا 3 ماه پس از تمام شدن دوره تحصیلی با اخذ مجوز اقامت موقت در کانادا اقامت کنند. مدت زمان اعتبار ویزای کار کانادا برای فارغ التحصیلان دانشگاه بر اساس رشته و مقطع تحصیلی و حداکثر تا 3 سال می باشد. فارغ التحصیلان پس از 3 سال کار و اشتغال در کانادا می توانند برای اخذ مجوز اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

 

اخذ ویزای کار PGWP پس از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

اخذ ویزای کار PGWP پس از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا است. ویزای کار PGWP مختص فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری کانادا است که قصد کار در این کشور را دارند. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های کانادا با اخذ ویزای کار Work Permit می توانند پس از تمام شدن دوره تحصیلی برای یافتن کار در کانادا اقدام کنند.

مدت زمان اعتبار ویزای کار پس از فارغ التحصیلی از 8 ماه تا 3 سال می باشد. فارغ التحصیلان برای اخذ ویزای کار PGWP باید در دوره های تحصیلی حضوری و تمام وقت تحصیل کرده باشند.

هر چند متقاضیان پس از اخذ ویزای کار نیز می توانند به تحصیل خود در دوره های تمام وقت یا پاره وقت در دانشگاه ادامه دهند. از مزایای اخذ ویزای کار PGWP پس از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا می توان به کسب تجربه کاری و سوابق حرفه ای برای افزایش احتمال اخذ مجوز اقامت دائم کانادا اشاره کرد.

 

اخذ اقامت دائم و شهروندی کانادا پس از تحصیل کارشناسی ارشد

متقاضیان پس از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا می توانند کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را در کانادا پیدا کرده و به کار و اشتغال در این کشور بپردازند. متقاضیان با یافتن کار در مهلت جستجوی کار و دریافت مجوز کار کانادا می توانند برای اخذ اقامت دائم و تابعیت و شهروندی کانادا اقدام کنند.

متقاضیان پس از حدود 4 تا 6 سال کار مداوم و مستمر در کانادا با اخذ ویزای کار می توانند با دارا بودن شرایط لازم برای اخذ مجوز اقامت دائم و یا شهروندی کانادا اقدام کنند. متقاضیان با تمام شدن تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا و اخذ ویزای اقامت می توانند از مزایای بیمه و مراقبت های بهداشتی کانادا ۳ ماه پس از ورود به این کشور و اخذ ویزای همراه خانواده برخوردار شوند. فرزندان متقاضی نیز می توانند در مدارس دولتی کانادا به طور رایگان تحصیل کنند. متقاضی پس از 4 تا 6 سال کار و اقامت مستمر و مداوم می تواند برای اخذ تابعیت و شهروندی کانادا اقدام کند.

 

فارغ التحصیلان پس از حدود 4 تا 6 سال کار مداوم و مستمر در کانادا می توانند با دارا بودن شرایط لازم برای اخذ مجوز اقامت دائم و یا شهروندی کانادا اقدام کنند.

 

شرایط اخذ اقامت دائم و شهروندی کانادا پس از تحصیل کارشناسی ارشد

متقاضی برای اخذ اقامت دائم و شهروندی کانادا پس از تحصیل کارشناسی ارشد باید دارای شرایط لازم باشد. از جمله مهم ترین اخذ اقامت دائم و شهروندی کانادا پس از تحصیل کارشناسی ارشد موارد زیر را می توان نام برد:

  • تسلط به زبان انگلیسی یا دارا بودن مدرک زبان انگلیسی
  • اخذ نمره لازم در آزمون های شهروندی و تطبیق اجتماعی
  • پرداخت منظم و مرتب مالیات و هزینه های بیمه درمانی
  • تبعیت از قوانین و مقررات اجتماعی کانادا
  • عدم سوء پیشینه و عدم ارتکاب جرم و جنایت
  • کار مداوم و مستمر در مدت زمان مشخص 4 تا 6 سال
  • دارا بودن شرایط لازم اقامت و زندگی در کانادا

 

سخن پایانی

در این مقاله شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد، هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت.

نکات مهم این مقاله در مورد چگونگی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا است که مشاوران موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با آگاهی کامل از این شرایط و برخورداری از دانش روز بهترین راهنمایی ها را ارائه کرده اند.

حتی اگر دارای تمکن مالی کافی یا ریز نمره های عالی در مقطع کارشناسی نیستید، نگران نباشید! کارشناسان موسسه مهاجرتی بهترین گزینه ممکن برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را به شما ارائه می دهند.

گرچه مطالب این مقاله بر اساس آخرین قوانین مهاجرتی نوشته شده است اما با گذشت زمان و تغییر قوانین ممکن است تغییر کند.

بدون شک بسیاری از متقاضیان بدون مشاوره های مهاجرتی و بدون کمک از کارشناسان موسسه های مهاجرتی قادر به ارائه درخواست و ارسال مدارک لازم برای تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور کانادا می باشند، اما کمک از مشاوران و کارشناسان ماهر موجب تسریع در روند اخذ ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در بهترین دانشگاه های کشور کانادا می شود.

اگر از نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا آگاه نیستید، می توانید سوال های خود را در بخش دیدگاه این مقاله مطرح کنید تا کارشناسان و مشاوران مهاجرتی مطلع و باتجربه و آگاه از آخرین قوانین مهاجرتی به آن ها پاسخ دهند.

مشاوران و کارشناسان ارشد موسسه مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی دارای تخصص کاری و آگاه از آخرین قوانین مهاجرتی هستند. این مشاوران همه تلاش خود را به کار می بندند تا شرایط لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور کانادا را برای متقاضیان فراهم کنند.

 

سوالات متداول در مورد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

1.آیا هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا مقرون به صرفه است؟

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا و یا حتی در مقطع کارشناسی یا دکتری خیلی ارزان نیست اما در مقایسه با هزینه های تحصیلی در آمریکا مناسب تر و ارزانتر است. هزینه های تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی سالانه از حدود 650 تا 30.000 دلار کانادا است. هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا در دانشگاه های ارزان از حدود 1000 تا 65.000 دلار کانادا یا معادل 5.000 دلار آمریکا می باشد.

 

2.تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا چقدر است؟

دولت کانادا از متقاضی می خواهد که مدارک بانکی معتبر و گواهی تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد کانادا به میزان 12.000 دلار کانادا برای هزینه های زندگی یک سال در کانادا را ارائه دهد. گرچه بر اساس افزایش هزینه های زندگی در همه کشورها در سال 2022 متقاضی نیازمند مبلغ بیشتری برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا است.

تمکن مالی کافی برای متقاضی شامل هزینه های زندگی در حدود 12.000 دلار به همراه شهریه تحصیلی و تمکن مالی کافی برای متقاضی و همسر وی شامل هزینه های زندگی در حدود 18.000 دلار به همراه شهریه تحصیلی و تمکن مالی برای متقاضی و همسر و فرزند وی شامل هزینه های زندگی در حدود 22.000 دلار به همراه شهریه تحصیلی می باشد.

 

3.مدرک زبان مورد نیاز تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا کدامند؟

از مهم ترین مدارک مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقطع کارشناسی ارشد مدرک کارشناسی در رشته مرتبط، مدرک زبان انگلیسی آیلتس 7 یا تافل بالای 80 و انگیزه نامه قوی تحصیلی علمی را می توان نام برد. در برخی از دانشگاه های کانادا متقاضیان برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد باید دارای نتیجه آزمون های بین المللی مانند GMAT و GRE نیز باشند.

برخی دانشگاه های کانادا مدرک زبان دولینگو را نیز به جای مدرک آیلتس یا تافل پذیرش می کنند. مدرک زبان مورد نیاز تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا مدرک زبان انگلیسی آیلتس 7 یا مدرک آزمون تافل بالای 80 می باشد. البته مدرک PTE Academic نیز برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا مورد تایید می باشد.

 

4.شرایط اخذ مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا چیست؟

متقاضیان در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا می توانند با اخذ مجوز کار دانشجویی به کار و اشتغال پاره وقت در حدود 20 تا 40 ساعت در هفته بپردازند. اما متقاضیان برای اخذ مجوز کار دانشجویی باید دارای شرایط لازم باشند. از شرایط اخذ مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا می توان به دارا بودن مجوز تحصیل در کانادا یا ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در دانشگاه یا کالج های معتبر کانادا اشاره کرد. علاوه بر این متقاضی باید به تحصیل تمام وقت و دائمی در دانشگاه یا کالج های کانادا مشغول باشد و دارای بیمه درمانی دانشجویی معتبر باشد.

 

5.آیا امکان تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد کانادا وجود دارد؟

تحصیل رایگان در کانادا به معنای عدم پرداخت شهریه در دانشگاه های دولتی فقط برای شهروندان و اتباع این کشور امکان پذیر است. در واقع متقاضیان بین المللی و از جمله ایرانی ها برای تحصیل در کانادا باید هزینه تحصیل در مقطع ارشد در کانادا را پرداخت کنند. هر چند متقاضیان بین المللی و از جمله ایرانی ها با دارا بودن شرایط لازم می توانند با برخورداری از بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل کم هزینه و تا حدودی رایگان را فراهم کنند. علاوه بر بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی امکان کار پاره وقت دانشجویی و کسب درآمد از این طریق نیز یک روش عالی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *