تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه پس از رشته های پزشکی و دندانپزشکی طرفداران زیادی دارد. مدرک اخذ شده از دانشگاه های ترکیه بسیار معتبر است که همین موضوع باعث توجه بیش از پیش دانشجویان ایرانی به این کشور شده است. تحصیل در رشته فیزیوتراپی در ترکیه فرصت دسترسی به آزمایشگاه های مدرن را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه نسبت به سایر کشورهای دیگر مقرون به صرفه تر است. شما متقاضیان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

چرا تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه؟

بسیاری از متقاضیان ایرانی به دلیل موانعی چون کنکور و نتایج غیر قابل پیش بینی این آزمون نمی توانند رویای خود در تحصیل در رشته های علوم پزشکی مانند فیزیوتراپی را  در ایران محقق سازند اما کشور ترکیه با ارائه تسهیلات لازم جهت تحصیل در دانشگاه های این کشور بسیاری از متقاضیان علاقمند به رشته فیزیوتراپی را به این کشور جذب کرده است. مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه در زمره معتبرترین مدارک بین المللی است که توسط سازمان های معتبر جهانی به رسمیت شناخته می شود.

همکاری های بین المللی

علاوه بر این موارد، می توان همکاری علمی دانشگاه های ترکیه با دانشگاه های برتر و معتبر جهانی و مورد تأیید بودن مدارک دانشگاه های این کشور در کشورهای اتحادیه اروپا و هم راستایی نظام آموزشی این کشور با نظام اروپایی را نیز ذکر کرد.

امکانات خوب آموزشی

کشور ترکیه نه تنها تسهیلات لازم را در جهت تحصیل متقاضیان در این رشته فراهم می کند، بلکه تمهیدات لازم برای یافتن کار برای فیزیوتراپ های خارجی را امکان پذیر می سازد. وجود آزمایشگاه های مجهز، کامپیوترهای مدرن و دسترسی به امکانات علمی تحقیقی و پایگاه های اطلاعاتی در دانشگاه های ترکیه از جمله امکانات تحصیلی برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی می باشد.

شرایط تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه چیست؟

متقاضیان تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه باید دارای مدرک مهارت زبان باشند. دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه باید درخواست اخذ پذیرش تحصیلی خود را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنند. متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشند. علاوه بر این، آن ها باید در کنکور سراسری ایران رتبه بالایی را کسب کرده باشند. کسب نمره های لازم در آزمون های YOS و SAT الزامی می باشد. ارائه گواهی سلامت جسمی و ذهنی متقاضی برای تحصیل در این کشور الزامی می باشد.

شرایط تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه چیست؟

شرایط تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه چیست؟

مدارک لازم جهت تحصیل در رشته فیزیوتراپی در ترکیه

به طور کلی، جهت تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه نیاز به ارائه مدارک خاصی به دانشگاه می باشد. از جمله مدارک لازم جهت اخذ پذیرش رشته فیزیوتراپی از دانشگاه های این کشور به شرح زیر می باشد:

  • فرم تکمیل شده درخواست اخذ پذیرش فیزیوتراپی ترکیه
  • ارائه نمره آزمون SAT و آزمون YOS
  • مدرک مهارت زبان
  • ارائه توصیه نامه از کالج یا مدرسه
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی
  • مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه آن ها
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه آن ها
  • رسید پرداخت هزینه اخذ پذیرش
  • نامه پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه ترکیه

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه با زبان انگلیسی

دانشجویان بین المللی فرصت تحصیل در این رشته به زبان انگلیسی را خواهند داشت. دارا بودن مدرک زبان آیلتس برای دانشجویانی که مایل به تحصیل این رشته در دانشگاه های انگلیسی زبان می باشند، الزامی است. دانشجویانی که فاقد این مدرک می باشند، می توانند در دوره های آمادگی زبان انگلیسی در کالج ها و دانشگاه های ترکیه شرکت کنند و پس از کسب مهارت و نمره لازم تحصیل در دانشگاه ترکیه را شروع کنند.

لازم به ذکر است شهریه دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، به نسبت دیگر دانشگاه ها بیشتر است. از برترین دانشگاه های ترکیه که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، می توان دانشگاه بیلکنت، دانشگاه استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه را نام برد.

تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه در مقطع کارشناسی

متقاضیان برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در دوره کارشناسی باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشند. مدت زمان تحصیل در این مقطع در حدود چهار سال و یا هشت ترم تحصیلی می باشد. متقاضیان در طول مدت تحصیل باید در حدود 180 واحد درسی را بگذرانند. زبان تحصیل دوره کارشناسی رشته فیزیوتراپی ترکی می باشد.

تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

متقاضیان تحصیل رشته فیزیوتراپی در دوره کارشناسی ارشد باید دارای مدرک کارشناسی فیزیوتراپی باشند. از شرایط لازم اخذ پذیرش مقطع کارشناسی ارشد فیزیوتراپی ترکیه دارا بودن نمره های خوب در آزمون مهارت زبان انگلیسی آیلتس و یا آزمون GRE می باشد. دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا ترکی برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکترای فیزیوتراپی ترکیه الزامی است. متقاضیان برای تحصیل در مقطع دکترا فیزیوتراپی باید دارای مدرک کارشناسی ارشد فیزیوتراپی باشند.

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه بدون آزمون ورودی

یکی از مهم ترین شرایط تحصیل در رشته های علوم پزشکی و فیزیوتراپی در ترکیه بدون آزمون ورودی دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی رشته ریاضی یا علوم تجربی (معدل 18 تا 20) می باشد. اگر معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی متقاضی کمتر از 18 باشد، متقاضی با ارائه مدرک لیسانس علوم طبیعی با معدل بالا می تواند در رشته فیزیوتراپی ترکیه بدون شرکت در آزمون ورودی تحصیل کند. برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه بر اساس معدل و یا فقط نمره های آیلتس و تافل امکان تحصیل متقاضیان را فراهم می کنند. اگر متقاضی دارای مدال های المپیک جهانی باشد، پذیرش فیزیوتراپی به طور مستقیم و بدون آزمون ورودی انجام می شود.

بهترین دانشگاه های فیزیوتراپی در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه از برترین دانشگاه های جهان محسوب می شوند و در فهرست رتبه بندی و رنکینگ های جهانی دارای رتبه های برتر هستند. برخی از برترین دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشند.

بهترین دانشگاه های فیزیوتراپی در ترکیه

بهترین دانشگاه های فیزیوتراپی در ترکیه

از میان دانشگاه های پزشکی ترکیه که دارای رتبه و رنکینگ های جهانی می باشند و به عنوان برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه شناخته شده اند، موارد زیر را می توان نام برد:

  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)
  • دانشگاه کوچ (Koc University)
  • دانشگاه سابانچی (Sabanci University)
  • دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)
  • دانشگاه بغازیچی (Bogazici University)
  • دانشگاه استانبول (Istanbul University)
  • دانشگاه اژه (Ege University)
  • دانشگاه آنکارا (Ankara University)
  • دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)

هزینه تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه های کشور دولتی ترکیه بسیار مقرون به صرفه می باشد، به خصوص در مقایسه با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده. دانشگاه های خصوصی این کشور گران تر از دانشگاه های دولتی هستند. هزینه آن ها بیش از 20،000 دلار در سال می باشد.

  • هزینه های زندگی در این کشور ماهانه در حدود 250 دلار تا 500 دلار می باشد.
  • هزینه تحصیل فیزیوتراپی در دانشگاه های دولتی از 6،000 دلار تا 8،000 دلار می باشد.

هزینه های زندگی

هزینه زندگی یک دانشجوی بین المللی رشته فیزیوتراپی در ترکیه می تواند 250 تا 500 دلار در ماه باشد. این قیمت در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در جهان بسیار مقرون به صرفه است. متوسط ​​هزینه های زندگی دانشجویان بسته به سبک زندگی و عادت های آن ها بالا یا پایین می رود. دانشجویان می توانند تا 25 ساعت در هفته کار دانشجویی انجام دهند.

بورسیه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در ترکیه

دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه می توانند با برخورداری از بورسیه های تحصیلی مختلف دانشگاه های ترکیه تا حد زیادی از هزینه های تحصیل خود در این کشور را تأمین کنند. دولت ترکیه در حدود 111 برنامه بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان مشغول به تحصیل در این کشور در نظر گرفته است. بورسیه های تحصیلیMED  برای دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و دانشجویان علوم پزشکی و فیزیوتراپی می باشد. برخی از بورسیه های تحصیلی که دولت ترکیه به دانشجویان علوم پزشکی اعطا می کند عبارت است از:

  • بورسیه تحصیلی علوم پزشکی ابن سینا: برای همه مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی و از جمله فیزیوتراپی
  • بورسیه تحصیلی پژوهشی تحقیقی STRC : برای همه مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی و از جمله فیزیوتراپی
  • بورسیه تحصیلی پیشرفت و حمایت از دانشجویان بین المللی: برای همه مقاطع تحصیلی رشته های علوم پزشکی و از جمله فیزیوتراپی

مزایای تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

یکی از مهم ترین دلایل انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل از نظر متقاضیان ایرانی نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی و تاریخی با ایران و همچنین پایین بودن هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. از دیگر مزیت های مهم تحصیل و اقامت در کشور ترکیه موارد زیر را می توان برشمرد:

  1. بالا بودن کیفیت آموزشی و معتبر بودن مدارک تحصیلی دانشگاهی ترکیه در دیگر کشورهای جهان. بر اساس رتبه بندی های جهانی کشور ترکیه از لحاظ کیفیت آموزشی در بین 45 کشور جهان قرار دارد.
  2. اعطای بورسیه تحصیلی. در صورت دریافت بورسیه تحصیلی دانشجویان از حقوق ماهانه، پوشش هزینه های بیمه سلامت، پوشش هزینه های رفت و آمد به ترکیه و خوابگاه رایگان برخوردار می شوند.
  3. استفاده از سیستم تبادل دانشجو(اراسموس) با کشورهای اروپایی و آمریکا. در برخی از دانشگاه ها، دانشجویان پس از تمام شدن ترم دوم می توانند وارد دانشگاه های اروپایی و آمریکا شوند.
  4. مطابقت نظام آموزشی ترکیه با نظام آموزشی آمریکا و معتبر بودن مدارک تحصیلی دانشگاهی ترکیه در دیگر کشورهای جهان
  5. مورد تأیید بودن بسیاری از دانشگاه ها توسط وزارت علوم و بهداشت ایران و امکان اشتغال در ایران با مدرک اخذ شده در ترکیه
  6. اعطای کمک هزینه و وام های دانشجویی و ارائه تخفیف ویژه به دانشجویان و امکان صدور مجوز کار پاره وقت دانشجویی
  7. وجود دانشگاه های مجهز و مدرن و وسیع و وجود رشته های متنوع دانشگاهی
  8. بالا بودن امنیت اجتماعی و بالا بودن سطح علمی دانشگاه های ترکیه
  9. سهولت رفت و آمد به ایران به دلیل نزدیکی دو کشور و امکان سفر به ترکیه بدون نیاز به اخذ ویزا
  10. پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در ترکیه و تحصیل فیزیوتراپی به زبان انگلیسی
  11. امکان کار و تحصیل دانشجویان فیزیوتراپی در کشورهای اروپایی و همچنین کشور متقاضی
مزایای تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

مزایای تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

حوزه های شغلی فیزیوتراپی در ترکیه

دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از رشته فیزیوتراپی می توانند در بیمارستان های دولتی و خصوصی، مراکز توانبخشی و باشگاه های ورزشی مشغول به کار و فعالیت شوند. فارغ التحصیلان فیزیوتراپی از کشور ترکیه دارای دانش لازم در مورد سیستم های عضلانی و اسکلتی و مکانیسم های حرکتی می باشند. فارغ التحصیلان با این علم و دانش می توانند به بیماران در بهبود ناتوانی های جسمی و معلولیت های حرکتی و ضعف های موضعی کمک کنند. فیزیوتراپیست ها در کشور ترکیه در حوزه های مختلفی می توانند کار و فعالیت کنند. برخی از زمینه های شغلی فیزیوتراپیست ها در ترکیه عبارت است از:

  • توانبخشی ورزشکاران در اثر آسیب های وارد شده به آن ها در طی مسابقه های ورزشی
  • بهبود معلولیت های جسمی کودکان و کمک به رفع مشکلات در سیستم های عصبی و ستون فقرات
  • بهبود درد ماهیچه ای و رباط ها و مفاصل در اثر فعالیت های بزرگسالان
  • رفع درد در انتهای لگن زنان باردار قبل و بعد از تولد نوزاد
  • رفع استرس و درمان بیماری های استخوانی در کمر و دست و پا برای افراد شاغل
  • کمک به درمان دیابت و فشار خون و آرتروز در افراد بیمار
  • درمان فلج اندام ها در سالخوردگان

وضعیت اقامت پس از تحصیل در ترکیه

دولت ترکیه با ارائه فرصت یک ساله جست و جوی کار پس از تمام شدن دوره تحصیلی به متقاضیان تحصیل در ترکیه کمک می کند تا با یافتن کار ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. اگر متقاضی مسلط به زبان ترکی باشد، در زمان کوتاه تری می تواند کار مورد نظر را در ترکیه بیابد. پس از پنج سال کار و اشتغال مداوم در کشور ترکیه، متقاضیان می توانند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند.

سخن آخر

اگر در مورد تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه و نیز شرایط تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه نیازمند اطلاعات بیشتری می باشید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی برخوردار شوید. مشاوران و کارشناسان این موسسه برتر در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت و مشهد با آگاهی از به روزترین قوانین حقوقی و مهاجرتی تلاش می کنند تا سریع ترین و بهترین گزینه مهاجرتی را به شما ارائه دهند و امکان مهاجرت تحصیلی به این کشور را فراهم کنند.

سوالات متداول در رابطه با تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

  1. آیا مدرک فیزیوتراپی اخذ شده از دانشگاه های ترکیه معتبر است؟

    بله، مدرک اخذ شده از دانشگاه های ترکیه بسیار معتبر است که همین موضوع باعث توجه بیش از پیش دانشجویان ایرانی به این کشور شده است.

  2. آیا جهت تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه باید در آزمون ورودی شرکت کرد؟

    بله، دانشجویانی که قصد تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه باید در آزمون ورودی شرکت کرده و آن را با موفقیت پشت سر بگذارند.

  3. مدارک لازم جهت تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه چیست؟

مدارک لازم جهت تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه شامل مدرک تحصیلی، ریز نمرات، مدرک زبان و سایر موارد دیگر می شود.

  1. زبان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه چیست؟

    زبان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه در مقطع کارشناسی ترکی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی یا ترکی می باشد.

  2. مدت زمان دوره فیزیوتراپی در ترکیه در مقطع کارشناسی چقدر است؟

    مدت زمان تحصیل در این مقطع در حدود چهار سال و یا هشت ترم تحصیلی می باشد.

  3. آیا امکان تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه بدون آزمون ورودی وجود دارد؟

بله، یکی از مهم ترین شرایط تحصیل در رشته های علوم پزشکی و فیزیوتراپی در ترکیه بدون آزمون ورودی دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی رشته ریاضی یا علوم تجربی (معدل 18 تا 20) می باشد.

  1. بهترین دانشگاه ها برای فیزیوتراپی در ترکیه کدامند؟

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه دانشگاه استانبول، دانشگاه بغازیچی، دانشگاه سابانجی و غیره می باشند.

  1. آیا دانشگاه های فیزیوتراپی ترکیه مورد تأیید وزارت بهداشت ایران می باشند؟

    بله، دانشگاه های حاجت تپه، کوچ، بیلکنت و غیره مورد تأیید وزارت بهداشت ایران می باشند.

  2. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه چقدر است؟

هزینه تحصیل این رشته در دانشگاه های کشور دولتی ترکیه بسیار مقرون به صرفه می باشد، به خصوص در مقایسه با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده.

  1. آیا دانشجویانی که به تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه مشغول هستند، اجازه انجام کار پاره وقت را دارند؟

بله، دانشجویان می توانند تا 25 ساعت در هفته کار دانشجویی انجام دهند.

  1. آیا برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه امکان اخذ بورسیه وجود دارد؟

    بله، دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه می توانند با برخورداری از بورسیه های تحصیلی مختلف دانشگاه های ترکیه تا حد زیادی از هزینه های تحصیل خود در این کشور را تأمین کنند.

  2. مزایای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه چیست؟

    مزایای تحصیل فیزیوتراپی شامل امکان تحصیل به زبان انگلیسی، رفت و آمد آسان به ایران، اخذ بورسیه تحصیلی و سایر موارد دیگر می شود.

3.3/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *