مهندسی شیمی در آلمان

مهندسی شیمی در آلمان بسیار پرطرفدار بوده و هر ساله دانشجویان زیادی برای اخذ پذیرش در این رشته با یک دیگر به رقابت می پردازند. رشته مهندسی شیمی در المان در معتبرترین دانشگاه های این کشور ارائه می شود. شما دانشجویان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید و در صورت نیاز با ما تماس بگیرید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

چرا تحصیل مهندسی شیمی در آلمان؟

کشور آلمان بزرگ ترین صنعت شیمیایی در اروپا را به خود اختصاص داده است. در سال 2017، این کشور 29 درصد از کل فروش صنعت شیمی در اروپا را به خود اختصاص داد. آلمان بزرگ ترین صادر کننده و سومین وارد کننده محصولات شیمیایی در جهان می باشد. تحصیل رشته شیمی در آلمان با مزایای زیادی همراه است که به شرح زیر می باشند:

  • طبق گزارشات شورای صنایع شیمیایی اروپا (CEFIC)، صنعت شیمیایی و دارویی سومین صنعت بزرگ در آلمان است که برای بیش از 462،553 نفر اشتغال زایی می کند.
  • طبق مطالعه انجمن صنایع شیمیایی آلمان (VCI) پیش بینی می شود صنعت شیمیایی آلمان تا سال 2050 سالانه 1.6 درصد رشد کند.
  • بر اساس گزارش هایCEFIC ، بیش از 60 درصد از شرکت های شیمیایی آلمان در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کنند. هزینه تحقیق و توسعه توسط صنایع شیمیایی هر سال بیش از 11 میلیارد یورو است.
  • یک سوم شرکت های شیمیایی آلمان با پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی همکاری می کنند. پیش بینی می شود، این صنعت تا سال 2050 حدود 25.7 میلیارد یورو سرمایه گذاری کند.
  • تحصیل رشته مهندسی شیمی در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان است.
  • دانشگاه های کشور آلمان از جایگاه خوبی در میان سایر دانشگاه های دنیا برخوردارند، در نتیجه مدرک اخذ شده از آن ها در تمام دنیا به رسمیت شناخته می شوند.

تحصیل رشته مهندسی شیمی در المان در مقطع کارشناسی

باید بدانید که تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی سه الی چهار سال زمان خواهد برد. در طول این مقطع تحصیلی، دانشجویان می آموزند که چگونه با استفاده از ریاضیات، اصول علمی و همچنین روش ها و فناوری های جدید، مشکلات مهندسی را حل کنند. زبان تحصیل در این مقطع تحصیلی، آلمانی خواهد بود.

تحصیل رشته مهندسی شیمی در المان در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در آلمان یک دوره 1.5 تا 2 ساله است که در بیش از 11 دانشگاه موجود است. برخی از تخصص های ارائه شده توسط دانشگاه های آلمان مهندسی فرآیند شیمیایی، مهندسی بیوشیمی و مهندسی انرژی است. شرایط تحصیل در این مقطع در دانشگاه های کشور آلمان به شرح زیر می باشد:

  • هزینه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در آلمان در هر ترم در دانشگاه های دولتی حدود 300 یورو است در حالی که در برخی از دانشگاه های خصوصی تا 6000 یورو می باشد.
  • ارائه مدرک کارشناسی در یک رشته مرتبط برای درخواست در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در آلمان نیاز است.

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده ارائه خدمات در رابطه با تحصیل مهندسی شیمی در کشور آلمان می باشند.

شرایط تحصیل رشته شیمی در آلمان

جهت اخذ پذیرش در رشته مهندسی شیمی در آلمان، دانشجویان باید مهارت زبان خود را به اثبات برسانند. رشته کارشناسی ارشد این رشته تحصیلی هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمانی ارائه می شود. شرایط ورود به رشته شیمی در این کشور با توجه به دانشگاه انتخابی و دوره تحصیلی دانشجویان متفاوت خواهد بود.

شرایط تحصیل رشته شیمی در آلمان

شرایط تحصیل رشته شیمی در آلمان

در مجموع دانشجویان بین المللی که قصد درخواست برای رشته مهندسی شیمی را دارند، باید مدارک زیر را ارسال نمایند:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات
  • اثبات مهارت زبان
  • سابقه شغلی و حرفه ای مرتبط
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • رزومه

 شرایط زبانی

زبان تحصیل در اکثر دانشگاه ها آلمانی است اما در سال های اخیر تقاضا برای تحصیل در رشته مهندسی شیمی به زبان انگلیسی افزایش یافته است. دانشگاه ها معیارهای زبانی مختص به خود را دارند. به طور کلی، آزمون های قابل قبول جهت تحصیل رشته شیمی در آلمان به شرح زیر می باشند:

  • آزمون DSH
  • آزمون TestDaF
  • آزمون تافل
  • آزمون آیلتس

 شرایط سنی

جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های مهندسی شیمی این کشور محدودیت هایی را در نظر گرفته است. آن دسته از دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در رشته شیمی در آلمان در مقطع کارشناسی را دارند باید نهایتا 21 سال سن داشته و وقفه تحصیلی آن ها نباید بیشتر از سه الی چهار سال باشد.

دانشگاه های مهندسی شیمی در کشور آلمان

کیفیت بالای آموزشی در دانشگاه های کشور آلمان باعث شده تا هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا جهت تحصیل در این کشور با یک دیگر به رقابت بپردازند. رشته مهندسی شیمی در آلمان یکی از پرطرفدارترین رشته ها است. از بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل رشته مهندسی شیمی در کشور آلمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

دانشگاه فنی مونیخ جزو برترین دانشگاه ها در جهان است. این دانشگاه یکی از ارزان ترین دانشگاه های آلمان است که در آن می توان تحصیل کرد. این دانشگاه کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار خودرو را ارائه می دهد.

دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

دانشگاه فنی برلین (Technische Universität Berlin)

دانشگاه فنی برلین جزو بزرگ ترین و قابل توجه ترین موسسات فناوری آلمان می باشد. این دانشگاه جزو 10 دانشگاه برتر آلمان قرار دارد. این دانشگاه همچنین دارای بالاترین نسبت دانشجویان بین المللی در آلمان است.

موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruhe Institute of Technology)

موسسه فناوری کارلسروهه یکی از دانشگاه های برجسته در زمینه مهندسی و علوم طبیعی در کل اروپا است. این دانشگاه عضو TU9 بوده و یکی از بزرگ ترین و معتبرترین دانشگاه های مهندسی و فناوری کشور می باشد.

دانشگاه دورتموند (Dortmund University)

دانشگاه دورتموند یک دانشگاه پیشرو در زمینه های مهندسی تولید، مهندسی برق، مهندسی شیمی و تحقیقات آموزشی است. این دانشگاه دارای 34،000 دانشجوی بین المللی است که آن را به مکانی محبوب برای تحصیل رشته شیمی در آلمان تبدیل کرده است.

دانشگاه دورتموند (Dortmund University)

دانشگاه دورتموند (Dortmund University)

دانشگاه فنی آخن (RWTH Aachen University)

این دانشگاه یکی از مشهورترین دانشگاه های آلمان است که در میان دانشگاه های برتر این کشور قرار دارد و همچنین در بین دانشگاه های برتر دنیا نیز شناخته می شود. این دانشگاه کارشناسی ارشد مهندسی و حمل و نقل خودرو را ارائه می دهد.

دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart)

دانشگاه اشتوتگارت در سال 1829 تأسیس شد و دارای شهرت عالی به عنوان پیشروترین دانشگاه تحقیقاتی در آلمان می باشد. این دانشگاه دارای 167 دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart)

دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart)

دانشگاه فردریش الکساندر ارلانگن نورنبرگ (Friedrich-Alexander-Universität ErlangenNürnberg)

دانشگاه فریدریش الکساندر ارلانگن نورنبرگ در حال حاضر یکی از بزرگ ترین دانشگاه های تحقیقاتی در آلمان است. این دانشگاه دارای پنج دانشکده در حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی و الهیات، پزشکی، حقوق، اقتصاد و علوم و مهندسی می باشد.

آلبرت لودویگز دانشگاه فرایبورگ (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg)

دانشگاه فرایبورگ جزو برترین موسسات تحقیقاتی و آموزشی اروپا است. این دانشگاه پنجمین دانشگاه قدیمی آلمان می باشد و فرصت تحصیل در رشته شیمی را برای دانشجویان خود فراهم کرده است.

آلبرت لودویگز دانشگاه فرایبورگ (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg)

آلبرت لودویگز دانشگاه فرایبورگ (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg)

دانشگاه صنعتی هامبورگ (Hamburg University of Technology)

دانشگاه هامبورگ به عنوان جوان ترین دانشگاه های آلمان شناخته می شود که برنامه های مختلف تحصیلی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می دهد. بیشتر دوره های این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شوند و دانشجویان را از سراسر کشور جذب خود می کند.

هزینه تحصیل رشته مهندسی شیمی در المان

هزینه تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی کشور آلمان رایگان است و دانشجویان تنها مبلغی در حدود 250 یورو در هر ترم را به عنوان سهم ترم جهت انجام کارهای ادارای و خدمات دانشجویی و حمل و نقل پرداخت خواهند کرد.

هزینه زندگی

دانشجویان بین المللی که به تحصیل مهندسی شیمی در آلمان مشغول هستند، علاوه بر هزینه تحصیل با هزینه های دیگری نیز در این کشور رو به رو خواهند بود. برآورد هزینه های زندگی در آلمان به شرح زیر می باشد:

دسته بندی هاهزینه ماهیانه
خوابگاه300 یورو
اجاره مسکن (آیارتمان شخصی)700 یورو
اینترنت، تلفن همراه و تلویزیون220 یورو
مسافرت100 یورو
بیمه سلامت87 یورو
دیگر هزینه ها20 یورو

رتبه دانشگاه های شیمی در آلمان

همان طور که گفته شد، دانشگاه های مهندسی شیمی آلمان جزو بهترین دانشگاه های شیمی در دنیا هستند. هر ساله دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته شیمی دارند این کشور را انتخاب می کنند.

رتبه دانشگاه های شیمی در آلمان

رتبه دانشگاه های شیمی در آلمان

رتبه بهترین دانشگاه های شیمی در آلمان به شرح زیر می باشد:

نام دانشگاهرتبه بر اساس QS
دانشگاه فنی آخن37
دانشگاه فنی مونیخ45
موسسه فناوری کارلسروهه100 – 51
دانشگاه دورتموند150 – 101
دانشگاه اشتوتگارت150 – 101
دانشگاه ارلانگن نورنبرگ200 – 151
دانشگاه صنعتی هامبورگ250 – 201
دانشگاه مونستر300 – 251

هر گونه سوال در رابطه با تحصیل رشته مهندسی شیمی در کشور آلمان را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید.

بورسیه تحصیل رشته مهندسی شیمی در المان

سه نوع بورسیه و کمک هزینه تحصیلی در آلمان برای دانشجویان بین المللی وجود دارد: بورسیه های دولتی، بورسیه های خصوصی و بورسیه های خاص دانشگاه. سازمان های دیگری از جمله سازمان DAAD (حداکثر 1000 یورو در ماه) نیز بورسیه های گوناگونی را در اختیار دانشجویان این کشور قرار می دهند.

بورسیه تحصیل رشته مهندسی شیمی در المان

بورسیه تحصیل رشته مهندسی شیمی در المان

برخی از بورسیه های دانشگاهی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در آلمان به شرح می باشند:

بورسیه تحصیلیمبلغ
بورسیه تحصیلی Deutschlandstipendium1500 – 500 یورو در هر ترم
بورسیه های دانشگاه اولم برای دانشجویان بین المللی250 یورو به صورت ماهانه
بنیاد هاینریش بول842 یورو به صورت ماهانه
بنیاد بایر20،000 یورو

گرایش های رشته شیمی در آلمان

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در کشور آلمان این فرصت را خواهند داشت تا در گرایش های متنوع این رشته به ادامه تحصیل مشغول شوند. برخی از پرطرفدارترین گرایش های رشته مهندسی شیمی در آلمان به شرح زیر می باشد:

  1. مهندسی شیمی و انرژی
  2. مهندسی شیمی
  3. سیستم های میکرو و نانو
  4. فناوری پلیمر
  5. علوم و مهندسی مواد
  6. بازیافت نوآورانه مواد پیشرفته
  7. مهندسی شیمی و زیست پردازش

درآمد مهندسان شیمی در کشور آلمان

طبق پایگاه داده حقوق و دستمزد آلمان، متوسط ​​حقوق متخصصان مهندسی شیمی 64.067 یورو در سال است. درآمد مهندسان شیمی در مونیخ ​​18.2 درصد بیشتر از میانگین ملی آلمان است. فرانکفورت، ماسین، هسن، برلین و هامبورگ از جمله شهرهایی هایی هستند که حقوق بالایی به مهندسان شیمی پرداخت می کنند. فارغ التحصیلان مهندسی شیمی می توانند سالانه 55،184 یورو  تا 74،379 یورو دستمزد بگیرند.

عنوان شغلیدرآمد سالانه
تکنسین شیمی58،864 یورو
دستیار آزمایشگاه شیمیایی38،015 یورو
مهندس شیمی62،475 یورو
دستیار فنی شیمی37،549 یورو
شیمی دان مواد غذایی64،081 یورو
متخصص تولید مواد شیمیایی76،524 یورو
شیمی دان64،081 یورو
مهندسی تحلیل60،869 یورو
بیوشیمی64،081 یورو
درآمد مهندسان شیمی در کشور آلمان

درآمد مهندسان شیمی در کشور آلمان

ویزای دانشجویی کشور المان

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل رشته مهندسی شیمی در آلمان را دارند به ویزای دانشجویی نیاز خواهند داشت. هزینه درخواست ویزای دانشجویی این کشور در حدود 75 یورو می باشد. ویزای تحصیلی به دانشجویان اجازه اقامت در آلمان را می دهد. مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان شامل موارد زیر می شود:

  • تکمیل فرم درخواست همراه با نامه ای حاوی هدف و مدت اقامت
  • گذرنامه معتبر
  • عکس
  • نامه پذیرش از دانشگاه های آلمان
  • ریز نمرات تحصیلی
  • مدرک زبان معتبر
  • بیمه درمانی
  • گواهی اثبات تمکن مالی

 کار دانشجویی در زمان تحصیل در آلمان

دانشجویانی که در دانشگاه های المان مهندسی به ادامه تحصیل مشغول هستند، می توانند جهت کاهش هزینه های زندگی خود در این کشور به کار دانشجویی بپردازند. کشور آلمان دارای پایین ترین نرخ بیکاری در کل اروپا است در نتیجه دانشجویان در یافتن مشاغل نیمه وقت مشکلی نخواهند داشت.

مدت زمان کار دانشجویی در آلمان

دانشجویان رشته مهندسی شیمی که خارج از اتحادیه اروپا هستند، می توانند در هنگام تحصیل در این کشور به مدت 120 روز به صورت تمام وقت تا 240 روز به صورت نیمه وقت به کار دانشجویی مشغول شوند. دانشجویان رشته مهندسی شیمی در کشور آلمان می توانند حداکثر 450 یورو ماهانه درآمد داشته باشند. اگر درآمد آن ها بیش از این مقدار باشد، شماره مالیات بر درآمد دریافت خواهند کرد و مالیات از حقوق آن ها کسر خواهد شد.

سخن آخر

موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی با سال ها تجربه در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی، ویزا و اقامت آماده ارائه مشاوره تخصصی در رابطه با تحصیل مهندسی شیمی در دانشگاه های کشور آلمان می باشد. هم وطنان عزیز می توانند جهت راهنمایی و مشاوره حضوری به شعب این موسسه در شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و رشت مراجعه کنند.

سوالات متداول در رابطه با مهندسی شیمی در آلمان

  1. آیا تحصیل مهندسی شیمی در آلمان می تواند انتخاب مناسبی برای دانشجویان ایرانی باشد؟

    بله، آموزش های ارائه شده در دانشگاه های مهندسی شیمی آلمان مطابق با استانداردهای روز دنیا است که در نتیجه تحصیل این رشته می تواند انتخاب مناسبی برای دانشجویان ایرانی باشد.

  2. مدت زمان تحصیل مهندسی شیمی در آلمان چقدر است؟

    مدت زمان تحصیل مهندسی شیمی در آلمان برای مقطع کارشناسی سه الی چهار ساله خواهد بود.

  3. زبان تحصیل مهندسی شیمی در دانشگاه های آلمان چیست؟

    زبان تحصیل مهندسی شیمی در دانشگاه های آلمان برای مقطع کارشناسی آلمانی و برای مقطع کارشناسی ارشد انگلیسی می باشد.

  4. مدارک لازم برای تحصیل مهندسی شیمی در آلمان چیست؟

    مدارک لازم برای تحصیل مهندسی شیمی در آلمان شامل آخرین مدرک تحصیلی، ریز نمرات تحصیلی، مدرک زبان معتبر، تمکن مالی و سایر موارد دیگر می شود.

  5. بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی شیمی در آلمان کدامند؟

    بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی شیمی در آلمان دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه فنی برلین، دانشگاه فنی آخن، دانشگاه دورتموند و غیره می باشند.

  6. هزینه تحصیل مهندسی شیمی در آلمان چقدر است؟

بیشتر دانشگاه های آلمان دولتی هستند، بنابراین دانشجویان فقط باید هزینه امور اداری را بپردازند که هزینه آن معمولاً در حدود 250 یورو در هر ترم می باشد.

  1. هزینه زندگی دانشجویان مهندسی شیمی در آلمان چقدر است؟

    متوسط ​​هزینه های زندگی دانشجویان رشته مهندسی در کشور آلمان با احتساب محل اقامت بین 700 تا 800 یورو در ماه است.

  2. مزایای تحصیل مهندسی شیمی در آلمان چیست؟

    از مزایای تحصیل مهندسی شیمی در آلمان می توان به هزینه تحصیل رایگان، امکان دریافت بورسیه تحصیلی، تحصیل به زبان انگلیسی، مدرک معتبر دانشگاهی و سایر موارد دیگر اشاره کرد.

  3. آیا تحصیل مهندسی شیمی در آلمان دارای شرایط سنی است؟

    بله، آن دسته از دانشجویان بین المللی که قصد در تحصیل مهندسی شیمی در آلمان در مقطع کارشناسی را دارند باید نهایتا 21 سال سن داشته باشند.

  4. آیا امکان دریافت بورسیه برای دانشجویان مهندسی شیمی در آلمان وجود دارد؟

    بله، امکان دریافت بورسیه برای دانشجویان مهندسی شیمی وجود دارد.

  5. رتبه دانشگاه های مهندسی شیمی در آلمان چقدر است؟

دانشگاه های مهندسی شیمی از جایگاه خوبی در دنیا برخوردارند و رتبه اکثر آن ها زیر 500 می باشد.

 

3.5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *