بورسیه تحصیلی کانادا

در این مطلب میخوانید

سالانه دانشجویان بین المللی زیادی برای تحصیل در کانادا به این کشور مهاجرت می کنند. کانادا مقصدی مناسب برای افرادی می باشد که علاقه دارند در دانشگاه های معتبر تحصیل کنند. کانادا با داشتن دانشگاه هایی با کیفیت آموزشی بالا، امکانات عالی و همچنین مدرک معتبر، بسیاری از دانشجویان را از سراسر دنیا مجذوب خود می کند. تحصیل در بعضی رشته های تحصیلی مانند شاخه پزشکی در کانادا، کمی هزینه بر است، اما این مسئله نمی تواند مانعی برای تحصیل افراد در این کشور باشد. دانشجویان می توانند با دریافت بورسیه هایی که توسط دانشگاه های کانادا ارائه می شود، هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را پوشش دهند. البته نا گفته نماند که به دلیل ظرفیت محدود اعطای بورسیه، همه دانشجویان موفق به دریافت بورسیه نخواهند شد. متقاضیان باید شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا را داشته باشند تا بتوانند رضایت موسسه آموزشی مورد نظر را جلب کنند که به آن ها بورسیه ارائه دهند. در این مقاله می خواهیم در رابطه با شرایط بورسیه تحصیلی کانادا، انواع بورسیه های این کشور، دانشگاه هایی که بورسیه ارائه می کنند و مراحل دریافت کمک هزینه های تحصیلی در کانادا توضیحاتی ارائه کنیم و به این سوال که  “چگونه بورسیه تحصیلی کانادا بگیریم؟” پاسخ دهیم، پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

آیا تحصیل در کانادا رایگان است؟

در پاسخ به سوال “آیا تحصیل در کانادا رایگان است؟” باید گفت که تحصیل رایگان در کانادا برای شهروندان و اتباع این کشور رایگان می باشد و متقاضیان بین المللی ملزم به پرداخت شهریه و هزینه های تحصیل می باشند. اما متقاضیان بین المللی با دارا بودن شرایط لازم می توانند با برخورداری از بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل کم هزینه و تا حدودی رایگان را فراهم کنند.

نگاه کلی به بورسیه تحصیلی در کشور کانادا

بورسیه هایی که در دانشگاه های کانادا ارائه شده، بیشتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد و بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس خیلی اندک اعطا می شود. به همین دلیل دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی نیز دشوار تر از سایر مقاطع خواهد بود. دریافت کمک هزینه های تحصیلی در همه مقاطع، چه در دبیرستان و چه در دانشگاه مستلزم داشتن شرایطی است که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم.

  • داشتن رزومه تحصیلی قوی
  • برخورداری از معدل بالا
  • داشتن مدرک زبان با نمره قابل قبول
  • داشتن فعالیت های علمی و پژوهشی
  • داشتن تمکن مالی: به این معنی که دانشجو بتواند هزینه هایی که توسط بورسیه پوشش داده نمی شود را جبران کند.
  • شایسته محوری: دانشجویان اگر ثابت کنند که واجد شرایط هستند و از سطح علمی بالایی برخوردار باشند، می توانند مشمول دریافت بورسیه کانادا شوند.

معرفی انواع بورسیه تحصیلی کانادا

در دانشگاه های کانادا بورسیه های تحصیلی مختلفی به دانشجویان اعطا می شود که هر کدام از آن ها بسته به وضعیت، سطح علمی، شایستگی و همچنین نیاز مالی متقاضیان به آن ها داده می شود. در این جا انواع بورسیه تحصیلی رایگان کانادا آورده شده است:

  • اسکالرشیپ (شایسته محوری)
  • گرنت و برسری
  • دستیار تدریس
  • دستیار تحقیق
  • وام برای دانشجویان

بررسی انواع بورسیه تحصیلی کانادا

در قسمت قبل عناوین بورسیه های تحصیلی کانادا معرفی شد، حال می خواهیم به شرح و بررسی شرایط بورسیه تحصیلی کانادا رایگان در این قسمت بپردازیم.

اسکالرشیپ یا شایسته محوری (Scholarships)

بورسیه اسکالرشیپ بر اساس شایستگی و وضعیت تحصیلی متقاضیان به آن ها اعطا می شود و دانشگاه ها، شرکت های خصوصی و منابع دولتی، این بورسیه را به دانشجویان ارائه می کنند. برای دریافت بورسیه اسکالرشیپ دانشجویان باید معدل بالا، نمرات زبان خوب، مقالات علمی و تجربه تحقیقاتی داشته باشند. به این نوع بورسیه، بورسیه فلوشیپ نیز گفته می شود.

بورسیه های کانادا در مقطع کارشناسی محدود است و شرایط اخذ آن دشوار می باشد

گرنت و برسری (Grant  و Bursaries) یا نیاز دانشجو

این نوع بورسیه بر اساس نیاز مالی به دانشجویان اعطا می شود، به گونه ای که شرایط مالی و درآمدی که خانواده دانشجو به طور سالیانه دریافت می کنند، بررسی شده و بر اساس آن به متقاضی کمک هزینه ارائه می شود. برای دریافت بورسیه گرنت و برسری، نیازی به داشتن صلاحیت علمی نمی باشد و اصولا دانشجویان خارجی کم تر از این بورسیه برخوردار می شوند.

دستیار تدریس Teaching Assistants (TA)

یکی از روش هایی که دانشجویان می توانند از طریق آن کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند، فعالیت در دانشگاه به عنوان دستیار آموزش و تدریس می باشد. دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند با اساتید خود صحبت کنند و آن ها را در امر تدریس و آموزش یاری دهند و در قبال آن هزینه دریافت کنند. از شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا با استفاده از روش دستیار تدریس، این است که متقاضی باید در آزمون های معتبری چون آیلتس و تافل نمره بالایی کسب کرده باشد.

دستیار تحقیق Research Assistantships (RA)

شرایط بورسیه تحصیل در کانادا برای دستیار تحقیق این گونه است که، دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند در فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه شرکت کنند و از کمک هزینه تحصیلی بهره مند شوند. در این نوع بورسیه دانشکده ها یا سازمان های خاصی، دانشجویان را برای فعالیت های ذکر شده انتخاب می کنند و دانشجویان قادر خواهند بود به مدت 15 تا 20 ساعت در هفته فعالیت پژوهشی نمایند.

وام برای دانشجویان (Loans)

متقاضیان می توانند برای پوشش هزینه های تحصیل خود در کانادا از دانشگاه طلب وام کنند. دانشجویان بین المللی نیز با همان شرایط دانشجویان کانادایی می توانند از این وام بهره مند شوند و سود دریافت شده از آن ها با یکدیگر برابر است. لازم به ذکر است دانشجویان بین المللی نمی توانند از دانشگاه وام بگیرند و برای دریافت وام باید به بانک های خصوصی مراجعه کنند.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا

برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا لازم است مدارکی ارائه کرد تا بتوان بورسیه را از دانشگاه مورد نظر دریافت کرد. این مدارک به قرار زیر است:

  • فرم تکمیل شده درخواست بورسیه در کانادا
  • مدارک شناسایی به همراه یک برگ کپی از آن ها
  • پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل 6 ماه
  • ترجمه مدارک دانشگاهی به همراه اسکن آن ها
  • ترجمه ریز نمرات دانشگاهی به همراه اسکن آن ها
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی (بسته به نوع دانشگاه)
  • ارائه انگیزه نامه (SOP)
  • مدارک مالی و یا پرینت حساب والدین متقاضی به عنوان پشتوانه مالی
  • ارائه توصیه نامه به تعداد خواسته شده (مدرکی است از سوی استاد مربوطه برای این که چرا فکر می کنید شخص مناسبی برای ادامه تحصیل و گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا هستید.)
  • عکس 3.5 در 4.5
  • گواهی پزشکی معتبر
  • داشتن نمره های بالا در آزمون هایی مانند GRE، SAT، GPA و ACT (تاثیر بسیاری دارد.)
  • رزومه و سوابق تحصیلی

ذکر این نکته لازم است که مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی کانادا، باید توسط یک دارالترجمه رسمی ترجمه شده باشند و دارای مهر و تائیدیه وزارت دادگستری و امور خارجه باشند. مدارک ذکر شده باید در تاریخ تعیین شده توسط دانشگاه برای آن ها ارسال شود و متقاضی منتظر جواب بماند.

یکی از روش های تامین هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا دریافت وام دانشجویی می باشد

مراحل دریافت بورسیه های تحصیلی کانادا

متقاضی باید برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا، مراحل زیر را طی کند:

مرحله 1: انتخاب دانشگاه مقصد و استاد مربوطه

اولین قدم برای دریافت بورسیه تحصیلی انتخاب دانشگاهی می باشد که دانشجویان قصد دارند از آن بورسیه بگیرند. افراد باید دانشگاه مورد نظر را بر اساس حوزه تخصصی خود انتخاب کنند، تا در صورت وجود تخصص آن ها در هر کدام از دانشگاه های کانادا، سریعا اقدام به دریافت بورسیه نمایند. متقاضیان باید در حین جست و جو برای دانشگاه مورد نظر، نگاهی به اساتید نیز داشته باشند و استاد هایی که در زمینه پژوهشی آن ها فعالیت دارند را انتخاب نمایند تا مقالات دانشجو نظر آن ها را جلب کرده و موفق به دریافت بورسیه در کانادا شوند. لازم به ذکر است که دانشجویان برای این کار باید مهارت بالایی در مکاتبه رسمی داشته باشند، در این صورت شانس بیشتری برای اخذ بورسیه تحصیلی کانادا خواهند داشت.

مرحله 2: آماده سازی مدارک و ارسال رزومه

پس از انتخاب دانشگاه و استاد و همچنین مکاتبه با استاد مورد نظر، باید فرم های در خواست پذیرش را تکمیل کنید و پس از آن اقدام به ارسال رزومه نمایید. رزومه شما آینه ای تمام نما از تجربیات و مهارت های شما می باشد و تنها دستاویزی است که می تواند استاد و دانشگاه مورد نظر را قانع کند تا به شما بورسیه اعطا کنند، بنابراین در تدوین و نوشتن آن نهایت دقت را به خرج بدهید. برای اطمینان از این که مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی  کشور کانادا را به طور کامل آماده می کنید، لازم است که شش ماه تا یک سال قبل، این فرایند را شروع کنید تا مشکل و نقصی در تهیه مدارک نداشته باشید. هر چه رزومه و سابقه تحصیلی شما قوی تر باشد و هر چه مدارک کامل تری برای دانشگاه ارسال کنید، شانس بیشتری برای گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا خواهید داشت.

مرحله 3: آماده سازی تقاضانامه و اپلای

در این مرحله متقاضیان به طور رسمی وارد فرایند دریافت بورسیه تحصیلی کشور کانادا می شوند. بعد از آماده سازی مدارک لازم، دانشجویان باید فرم های اپلای را تکمیل کرده و مدارک آماده شده را برای دانشگاه ارسال کنند.

مرحله 4: پرداخت هزینه اپلای

افراد برای هر دانشگاهی که در کانادا اپلای کرده باشند، جهت بررسی مدارک و پرونده خود باید مبلغی حدود 100 تا 200 دلار به حساب دانشگاه واریز کنند. دانشگاه پس از بررسی پرونده نتیجه درخواست متقاضی را اعلام می کند. این مبلغ فارغ از این که دانشجو پذیرفته شود یا نشود، قابل استرداد نبوده و به دانشجو برگشت داده نخواهد شد.

مرحله 5: دریافت ویزا

پس از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا، نوبت به دریافت ویزای تحصیلی می رسد. برای این کار متقاضیان باید از سفارت کانادا وقت بگیرند و در زمان تعیین شده به سفارت مراجعه کنند. وقت شناس بودن در این مورد اهمیت بسیاری دارد، چرا که در صورت دیر رسیدن به سفارت و از دست دادن وقت تعیین شده، افراد باید مدت زیادی منتظر بمانند تا وقت جدیدی برای آن ها تعیین شود.

مرحله 6: مهاجرت

بعد از انجام تمام مراحل لازم برای دریافت بورسیه، بالاخره وقت مهاجرت به کانادا فرا رسید و شما باید مهیای سفر شوید. این تازه اول راه است و مرحله ای تازه در زندگی شما شروع شده است. پس با قدرت به سمت هدف جدیدتان حرکت کنید!

متقاضیان باید برای بررسی مدارک خود توسط دانشگاه مبلغی حدود 100 تا 200 دلار بپردازند

معرفی بورسیه های تحصیلی دولتی کانادا

بورسیه هایی که در دانشگاه های کانادا به دانشجویان ارائه می شوند، می توانند از طرف نهاد های دولتی یا خصوصی پرداخت شوند. بورسیه های دولتی کانادا بیشتر به دانشجویان بومی این کشور اعطا می شود. بورسیه های دولتی نیز انواع مختلفی دارند. به طور مثال برخی از بورسیه های دولتی به دانشجویانی تعلق می گیرد که از کشور های در حال توسعه مهاجرت تجصیل به کانادا کرده اند، این نوع بورسیه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود. برخی از بورسیه ها فقط مختص مقاطع خاصی هستند که در صورت واجد شرایط بودن متقاضیان به آن ها تعلق می گیرد. بعضی از بورسیه های دولتی نیز برای دانشجویانی است که در زمینه های علوم طبیعی، علوم اجتماعی و یا علوم بهداشتی در مقطع دکترا تحصیل می کنند. با همه این توضیحات با ما باشید تا بورسیه های دولتی کانادا را به شما معرفی کنیم:

 بورسیه ی تحصیلی وانیر کانادا

این بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا که در رشته های علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، مهندسی و علوم بهداشت تحصیل می کنند، تعلق می گیرد. مبلغ این بورسیه سالانه 50 هزار دلار کانادا می باشد و به مدت سه سال به دانشجویان ارائه می شود.

بورسیه های تحقیقاتی IDRC

این بورسیه تحقیقاتی از طرف دولت کانادا به دانشجویان بین المللی از کشور های در حال توسعه است که در مقاطع ارشد و دکتری در حال تحصیل در دوره پژوهشی هستند.

بورسیه ی فارغ التحصیلی دکترا گرانت بانتینگ

این کمک هزینه، فلوشیپی از طرف دولت کانادا برای دانشجویانی است که در مقطع دکترا و در رشته های علوم اجتماعی، علوم طبیعت و تحقیقات سلامتی در دانشگاه های کانادا تحصیل می کنند.

بورسیه پس از فارغ التحصیلی NSERC

این نوع بورسیه متعلق به دانشجویانی است که نمرات بالایی دارند و در یکی از دانشگاه های معتبر کانادا در رشته های مهندسی یا علوم طبیعی تحصیل می کنند. بورسیه NSERC از طرف انجمن تحقیقاتی علوم طبیعی و مهندسی کانادا به دانشجویان ارائه می شود.

بورسیه ی آکادمیک سازمان ایالت های آمریکا (OAS)

این بورسیه از طرف سازمان ایالت های آمریکا (OAS) به دانشجویان فارغ التحصیلی اعطا می شود که اهل کشور های عضو سازمان ایالت های آمریکا می باشند. کشور های سازمان ایالت های آمریکا شامل کشور های منتخبی در آمریکای لاتین و جزیره های کارائیب می باشند.

بورسیه فارغ التحصیلی کانادا- مقطع کارشناسی ارشد

این کمک هزینه تحصیلی، برای دانشجویانی که در یکی از مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکترا ثبت نام کرده اند، در نظر گرفته شده است.

معرفی بورسیه های تحصیلی غیر دولتی کانادا

بورسیه های غیر دولتی یا خصوصی دانشگاه های کانادا معمولا از طرف شرکت ها و سازمان های خصوصی ارائه می شود. هدف از ارائه بورسیه های غیر دولتی اغلب کمک به کشور های در حال توسعه می باشد و یا در زمینه های تحقیقاتی خاصی اعطا می شوند. در ادامه به معرفی بورسیه های غیر دولتی کانادا می پردازیم:

بورسیه دادخواست کانادا

این بورسیه تمام هزینه های زندگی، تحصیل و سایر هزینه های جانبی افراد را پوشش می دهد و یک بورسیه کامل برای دانشجویان بین المللی انگلیسی زبان که در دانشگاه های معتبر تحصیل می کنند می باشد.

بورسیه های تحصیلی کانادا از طرف ساز مان های دولتی و خصوصی به دانشجویان اعطا می شود

بورسیه فاند بومی Anne Vallee

این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا تعلق می گیرد که در یکی از دانشگاه های معتبر کبک یا بریتیش کلمبیا، در زمینه حیوانات تحقیقات و پژوهش انجام می دهند.

معرفی بورسیه تحصیلی دانشگاه های کانادا

علاوه بر مراکز دولتی و غیر دولتی که بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می کنند، دانشگاه ها نیز از طریق همکاری با اساتید، بورسیه های زیادی را ارائه می دهند. گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا در همه دانشگاه های این کشور ممکن نیست و تنها بعضی از دانشگاه های کانادا به دانشجویان، بورسیه تحصیلی ارائه می دهند. یکی از شرایط بورسیه تحصیل در کانادا، تحصیل از دوره دبیرستان در کالج های این کشور می باشد. می توان گفت تعداد زیادی از دانش آموزانی که از کالج های کانادا فارغ التحصیل شده اند، موفق به اخذ بورسیه از دانشگاه ها خواهند شد. اغلب بورسیه های تحصیلی در کانادا، به دانشجویان مقطع دکتری تعلق می گیرد. در ادامه به معرفی تعدادی از بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاه های کانادا می پردازیم:

اسکالر شیپ  Lester B. Peterson Scholarship

این بورسیه به دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه تورنتو ارائه می شود که شهریه های دانشگاهی را پوشش می دهد.

بورسیه UBC International Leader for Tomorrow Award

این بورسیه متعلق به دانشجویان بین المللی دانشگاه بریتیش کلمبیا می باشد. شرایط این بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا، تحصیل در مقطع کارشناسی می باشد.

فاند دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو کانادا، فاند های زیادی به دانشجویان بین المللی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. مبلغ این بورسیه برای مقطع کارشناسی ارشد معادل 2 هزار و 45 دلار برای هر ترم می باشد که به مدت 2 سال ارائه می شود. همچنین برای مقطع دکترا نیز برای هر ترم مبلغی حدود 4 هزار و 90 دلار در یک بازه زمانی 3 ساله به دانشجویان پرداخت می شود.

اسکالرشیپ دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، بورسیه های متعددی ارائه داده است که مبلغی حدود 4 تا 15 هزار دلار کانادا ارزش دارند.

اسکالرشیپ York University Automatic Entrance Scholarship

دانشجویان کانادا برای دریافت این بورسیه باید دارای مجموع نمرات 80 تا 95 درصدی باشند و حداقل معدل مورد نیاز که دانشگاه تعیین کرده را کسب کنند. ارزش این بورسیه مبلغی حدود هزار تا 4 هزار دلار کانادا می باشد.

اسکالرشیپ بین المللی دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا اسکالر شیپ های تحصیلی زیادی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به دانشجویان بین المللی از بعضی کشور ها ارائه می کند که مبالغ متعددی دارند.

فاند SFU Financial Aids and Rewards

این کمک هزینه تحصیلی فقط به دانشجویان دانشگاه سایمون فریزر ارائه می شود و طرح های مختلفی دارد.

اسکالرشیپ بین المللی دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری بورسیه های متعددی را برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته است که مبلغی حدود 500 تا 60 هزار دلار کانادا را شامل می شود.

کمک هزینه های دانشگاه کارلتون به دانشجویان بین المللی

این کمک هزینه ها برای دانشجویان بین المللی در تمام مقاطع تحصیلی ارائه می شوند.

اسکالرشیپ بین المللی دانشگاه کوئست

این بورسیه برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است که در رشته های مرتبط با علوم و رشته های مشابه تحصیل می کنند. اسکالرشیپ بین المللی دانشگاه کوئست مبلغی حدود 2 تا 8 هزار دلار کانادا را به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می کند.

علاوه بر مراکز دولتی و غیر دولتی دانشگاه های کانادا نیز بورسیه های تحصیلی ارائه می کنند

کمک هزینه دانشجویان بین المللی مقطع لیسانس در دانشگاه کنکوردیا

این بورسیه برای دانشجویان مقطع لیسانس کانادا در نظر گرفته شده است.

بورسیه تحصیلات تکمیلی دانشگاه تورنتو انتاریو

این بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بومی و بین المللی دانشکده تحصیلات تکمیلی تورنتو تعلق می گیرد.

جوایز بین المللی دانشجویان دانشگاه ساسکاچوان

این مجموعه از کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان بین المللی ای که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ساسکاچوان تحصیل می کنند، پرداخت می شود.

بورسیه های دانشجویی بین المللی در کالج هامبر کانادا

کالج هامبر کانادا بورسیه های متعددی برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی در نظر گرفته است.

فاند Western University International President’s Entrance Scholarship

این کمک هزینه تحصیلی عالی، به دانشجویانی تعلق می گیرد که دارای رزومه درخشانی هستند و فقط به سه نفر در هر سال ارائه می شود. شرایط بورسیه کانادا در این دانشگاه این است که دانشجو رشد خوبی داشته باشد و فعالیت های فوق برنامه انجام دهد. این موارد تاثیر زیادی برای اختصاص این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان دارد و مبلغ آن 50 هزار دلار می باشد.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقاطع مختلف تحصیلی

به طور کلی شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است و دانشجویان باید حداقل های لازم برای اخذ بورسیه را در هر مقطع فراهم کنند تا موفق به دریافت این کمک هزینه ها از دانشگاه خود شوند. لازم به ذکر است که که دریافت بورسیه در مقاطع پایین تر سخت تر است و هر چه دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر تحصیل کنند، تعداد بورسیه ها بیشتر شده و همچنین شرایط اخذ آن ها راحت تر می شود.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع فوق دکتری

در مقطع پست داک یا پسا دکتری کانادا، برخی بورسیه ها برای دانشجویان بین المللی ممتازی که در رشته های علوم طبیعی، اجتماعی و یا تحقیقات سلامت تحصیل می کنند، در نظر گرفته می شود. ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان فوق دکترا، سبب حفظ این استعداد ها و جذب استعداد های جدید و برتر از کشور های خارجی و همچنین خود کشور کانادا می شود. علاوه بر این باعث توسعه و افزایش پتانسیل های هدایت و رهبری دانشجویان خواهد شد. ارائه بورسیه به دانشجویان در این مقطع، آن ها را در مسیر موفقیت به عنوان پیشرو های تحقیق و پژوهش در آینده قرار خواهد داد.

بورسیه تحصیلی کانادا برای مقطع دکتری

بورسیه های تحصیلی کانادا در مقطع دکتری، تنوع بیشتری نسبت به مقاطع پایین تر دارند و به همان نسبت تقاضا هم برای آن ها بیشتر است. شرایط بورسیه کانادا در این مقطع به این صورت است که دانشجویان باید ابتدا توسط استاد راهنما تائید شوند و رزومه های آن ها بررسی شود، سپس به آن ها بورسیه تعلق گیرد. این موضوع سبب ایجاد رقابت بین دانشجویان دکتری در گرفتن بورسیه شده است. بورسیه های ارائه شده در مقطع دکتری به صورت دستیار تحقیقاتی و دستیار آموزشی به دانشجویان ارائه می شود. به این صورت که دانشجویان می توانند در ازای مبلغی که از دانشگاه می گیرند در دانشگاه تدریس کنند و یا در پروژه های تحقیقاتی و فعالیت های علمی تا زمان فارغ التحصیلی فعالیت نمایند. لازم به ذکر است که تحقیقات و فعالیت های علمی بیشتر مختص دانشجویان رشته های علوم پایه و فنی می باشد. میزان بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری به مواردی از جمله بودجه دانشگاه، میزان بودجه ای که استاد راهنما برای پروژه در نظر گرفته است و مبلغی که در اختیار دارد و همچنین سطح توانایی دانشجو بستگی دارد. به طور کلی میزان دریافتی دانشجویان در این بورسیه ها حدودا 18 هزار دلار کانادا می باشد.

بورسیه های ارائه شده در مقطع دکتری در کانادا تنوع بیشتری نسبت به مقاطع پایین تر دارند

بورسیه هایی که دانشگاه های کانادا در مقطع دکتری ارائه می دهند عبارتند از:

  • کمک هزینه ی تحصیلی دانشگاه مانیتوبا
  • بورسیه تحصیلی ونیر (Vanier)
  • بورسیه تحصیلی UBC
  • بورسیه ی تحصیلی ترودو (TRUDEAU)

بورسیه ی تحصیلی ترودو (TRUDEAU)

بورسیه تحصیلی ترودو در سال به 15 نفر از دانشجویان مقطع دکتری که در رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی تحصیل می کنند، تعلق می گیرد. این بورسیه مبلغی حدود 60 هزرا دلار کانادا می باشد و تا حداکثر سه سال به دانشجویان دکترا ارائه می شود.

بقیه بورسیه ها در قسمت های بالایی توضیح داده شده است.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع فوق لیسانس

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد دارای شرایط لازم برای دریافت بورسیه هستند می توانند از طرف دولت کانادا، دانشگاه های معتبر و موسسات آموزشی خصوصی حمایت مالی شوند. این شرایط عبارتند از: نمره زبان بالا، رزومه علمی قوی، مقالات بین المللی، داشتن توصیه نامه از اساتید معتبر دانشگاه و سن مناسب. بورسیه های مقطع فوق لیسانس در کانادا، به صورت تحقیقاتی و علمی بوده و دانشجویان در قبال فعالیت های علمی و تحقیقاتی خود در طول سال مبلغی حدود 14 هزار دلار کانادا دریافت می کنند. به طور کلی بورسیه های این مقطع برای دوره های تحقیقاتی ارائه می شوند و به دوره های درس محور تعلق نمی گیرند. در ادامه برخی از بورسیه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد را معرفی می کنیم:

  • بورسیه ی تحصیلی دانشگاه کوئست (Quest)
  • کمک هزینه ی تحصیلی دانشگاه مک گیل
  • بورسیه ی تحصیلی دانشگاه واترلو
  • بورسیه ی تحصیلی بین المللی دانشگاه کلگری

بورسیه تحصیلی دانشگاه مک گیل

این بورسیه، کمک هزینه های مالی متعددی از جمله بورس تحصیلی McGill Entrance و یا PBEEE – Quebec Scholarship را به دانشجویان بین المللی که در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند اعطا می کند.

باقی بورسیه ها در قسمت های بالا توضیح داده شده است.

بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس

به طور کلی کشور کانادا در مقطع لیسانس بورسیه های محدودی را ارائه کرده و دریافت کمک هزینه های تحصیلی در این مقطع سخت تر از بقیه مقاطع می باشد. دانشجویانی که از مقطع دبیرستان یا کالج در کانادا تحصیل می کنند، شانس بیشتری برای به دست آوردن بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس دارند. کمک هزینه های تحصیلی در این مقطع بر اساس شایستگی به دانشجویان اعطا می شود و متقاضیان باید شرایط لازم برای گرفتن بورسیه را دارا باشند. مبلغ بورسیه کارشناسی در کانادا برای دانشجویان بین المللی بین 2 تا 5 هزار دلار کانادا می باشد. در اینجا به برخی از بورسیه های تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس اشاره می کنیم:

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه دالهاوزی (DALHOUSIE)
  • بورسیه تحصیلی بین المللی لستر ب. پیرسون در دانشگاه تورنتو (LESTER B. PEARSON)
  • جایزه دانشجویان بین المللی دونالد آ. ورنگ (DONALD A. WEHRUNG)
  • جایزه بین المللی دانشگاه کنکوردیا (CONCORDIA)
  • بورسیه تحصیلی فرلی دیکنسون FAIRLEIGH DICKINSON)) برای دانش آموزان بین المللی

بورسیه تحصیلی دانشگاه دالهاوزی (DALHOUSIE)

این کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی و بومی در تمام مقاطع تحصیلی در دانشگاه دالهاوزی و شهر هلیفکس ارائه می شود.

بورسیه تحصیلی بین المللی لستر ب. پیرسون در دانشگاه تورنتو (LESTER B. PEARSON)

این بورسیه هر ساله به 37 نفر از دانش آموزان بین المللی که در کالج های کانادا تحصیل می کنند ارائه می شود. هزینه هایی که این کمک هزینه تحصیلی پوشش می دهد عبارتند از: هزینه های تحصیل، هزینه های اقامت و هزینه های اجباری متقاضی در طی جهار سال تحصیل.

بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به دوره های تحقیقاتی اعطا می شود نه به دوره های درس محور

جایزه دانشجویان بین المللی دونالد آ. ورنگ (DONALD A. WEHRUNG)

مبلغ این بورسیه بنا به نیاز مالی دانشجو تعیین می شود و معمولا هزینه های تحصیل و زندگی افراد را پوشش می دهد. این بورسیه تا اتمام تحصیلات دانشجو در مقطع کارشناسی و یا حداکثر سه سال تداوم دارد.

جایزه بین المللی دانشگاه کنکوردیا (CONCORDIA)

این بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی دانشگاه کنکوردیا که در شهر تورنتو کانادا واقع شده است تعلق می گیرد.

بورسیه تحصیلی فرلی دیکنسون (FAIRLEIGH DICKINSON) برای دانش آموزان بین المللی

این کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی که در دانشگاه فرلی دیکنسون واقع در شهر ونکوور تحصیل می کنند، در هر سطحی که باشند تعلق می گیرد.

بورسیه تحصیلی کشور کانادا در کالج

اخذ بورسیه تحصیلی کشور کانادا در کالج و با مدرک دیپلم هم از نظر تعداد و هم از نظر مبلغ محدود است که آن هم برای دانشجویان واجد شرایط به صورت تخفیف در شهریه اعمال می شود. تعداد کمی از کالج ها به دانشجویان خود بورسیه اعطا می کنند که غالبا از رشته های علوم، کسب و کار و مدیریت هستند. مبلغ بورسیه هایی که در کالج های کانادا ارائه می شود حدود هزار تا 5 هزار دلار کانادا می باشد.

بورسیه تحصیلی کشور کانادا در مقطع دبیرستان

برای دریافت بورسیه کانادا در مقطع دبیرستان محدودیتی وجود ندارد و همه دانش آموزان می توانند در آن ثبت نام کنند، اما این نکته خیلی مهم است که به دست آوردن بورسیه در این مقطع بسیار دشوار است و رقابتی می باشد. کسب رتبه در المپیاد های خارجی و داخلی و همچنین آزمون های بین المللی، شانس شما را برای دریافت بورسیه بالا می برد. در ادامه به چند مورد از بورسیه های ارائه شده در مقطع دبیرستان اشاره می کنیم:

  • بورسیه ی دیفاین یورسلف
  • بورسیه ی YFU-USA Key Club/Key Leader
  • بورسیه ی زبان ایتالیایی ویاگیو
  • بورسیه ی دیفاین یورسلف
  • بورسیه تجربه یادگیری بین المللی (اکسپریمنت)
  • بورسیه ی کمک هزینه ی هالسی
  • کمک هزینه و بورسیه برنامه تابستانی آبِی رود

بورسیه جوایز تحقیقاتی (IDRC RESEARCH AWARDS)

این بورسیه به دانشجویان بین المللی که اهل کشور های در حال توسعه در جنوب شرق آسیا هستند تعلق می گیرد. این کشور ها عبارتند از: کشور های عضو ASEAN به همراه چین، هنگ کنگ و هند. بورسیه IDRC برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در کانادا در نظر گرفته شده است و شامل دانشجویان ایرانی نمی شود.

نکات بورسیه تحصیلی کانادا

یک سری نکات برای دریافت بورسیه در مقاطع مختلف کانادا وجود دارد که در این قسمت به توضیح آن ها می پردازیم.

نکات اخذ بورسیه دکتری

  • بسیاری از بورسیه ها در این مقطع به صورت دستیار پژوهشی و آموزشی به دانشجویان ارائه می شود.
  • دانشجویان دکترا می توانند به انتخاب خود و در ازای مبلغی که از دانشگاه می گیرند، به اساتید خود در زمینه تدریس و یا پژوهش کمک کنند.
  • افراد در قبال فعالیتی که به عنوان دستیار آموزشی و یا تحقیقاتی انجام می دهند، مبلغی را دریافت می کنند.

نکات اخذ بورسیه کارشناسی ارشد

  • بورسیه های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر تحقیقاتی هستند و دانشجویان در ازای انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی مبلغی را دریافت می کنند.
  • برای دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان باید دارای معدل بالایی باشند و همچنین از مقالات علمی و پژوهش های بین المللی برخوردار باشند.

در کالج های کانادا بورسیه ها بیشتر به صورت تخفیف در شهریه ارائه می شود

نکات اخذ بورسیه کارشناسی

  • در صورتی که دانشجویان نمرات بالایی در دانشگاه های کانادا کسب کرده باشند، مشمول تخفیف هایی در شهریه خواهند شد.
  • دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی بسیار دشوار تر از مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.
  • در مقطع کارشناسی، دانشجویانی که دارای دستاورد های علمی هستند، از تخفیف های مختلف در شهریه برخوردار خواهند شد.
  • دانشجویان کارشناسی برای به دست آوردن بورسیه باید 85 تا 90 درصد نمرات هر ترم را اخذ کرده باشند.

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا

برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا دانشجویان باید از شرایطی برخوردار باشند تا این کمک هزینه ها به آن ها تعلق گیرد. در ادامه این شرایط را بیان می کنیم:

تسلط به زبان و برخورداری از مدرک زبان با نمره بالا

دانشجویان برای دریافت بورسیه باید حتما از سطح زبان خوبی برخوردار باشند و نمره آیلتس آن ها حداقل 6.5 باشد. اگر چه افراد می توانند بدون مدرک زبان در دانشگاه های کانادا تحصیل کنند، اما برای گرفتن بورسیه لازم است تا حتما مدرک زبان داشته باشند. متقاضیان برای مصاحبه با اساتید باید تسلط خوبی روی زبان داشته باشند، در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد و نمی توانند پذیرش بگیرند.

داشتن رزومه تحصیلی قوی و نمرات بالا

بهتر است برای مقطع کارشناسی معدل دانشجویان بالای 16 و در مقطع دکتری بالای 17 باشد. هر چه معدل متقاضیان بیشتر باشد شانس بیشتری برای دریافت بورسیه خواهند داشت، چرا که اغلب بورسیه های کانادا شایسته محور هستند و به متقاضیانی تعلق می گیرند که معدل بالاتری داشته باشند.

داشتن فعالیت های فوق برنامه

در برخی از بورسیه های تحصیلی مانند کار های اجتماعی و … داشتن فعالیت های فوق برنامه، تاثیر بسیاری در دریافت بورسیه دارد.

رزومه پژوهشی و کاری قوی و داشتن مقالات علمی

داشتن سوابق پژوهشی و علمی و همچنین نوشتن مقالات معتبر بین المللی به ویژه مقالات ISI می تواند تاثیر زیادی در قانع کردن مسئولین امر داشته باشد. توصیه می شود قبل از اقدام برای دریافت بورسیه تحصیلی، رزومه پژوهش و علمی خود را قوی کنید.

داشتن مدرک GRE و یا GMAT

مدرک GRE بیشتر مختص دانشجویان فنی مهندسی و روانشناسی می باشد و مدرکی اختیاری به شمار می رود، اما داشتن آن مزیت محسوب می شود. مدرک GMAT مربوط به رشته های MBA و DBA می باشد و ارائه آن نیز نقطه قوتی برای دانشجو خواهد بود.

دیگر شرایط لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا عبارتند از:

تحصیل در یکی از دانشگاه های کانادا

طبیعتا افرادی که می خواهند بورسیه دانشگاه های کانادا را دریافت کنند، باید در حال تحصیل در یکی از دانشگاه های کانادا باشند.

لیست دانشگاه‌ های ارائه‌ کننده بورسیه تحصیلی در کانادا

برخی از دانشگاه هایی که در کانادا بورسیه تحصیلی ارائه می دهند، عبارتند از:

  • دانشگاه کنکوردیا
  • دانشگاه کارلتون
  • دانشگاه فرلی دیکنسون
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه کوئیز
  • دانشگاه UBC
  • دانشگاه کوئست
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه UBC
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشگاه مانیتوبا
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه وسترن انتاریو
  • دانشگاه سایمون فریزر
  • دانشگاه تورنتو اونتاریو
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه وسترن

یکی از شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا داشتن معدل بالا می باشد

بهترین زمان اقدام برای بورسیه تحصیلی در کانادا

به طور کلی نمی توان زمان دقیقی را برای اقدام جهت بورسیه تحصیلی در کشور کانادا اعلام کرد، چرا که دانشگاه های مختلف ددلاین های متفاوتی برای ارائه کمک هزینه های تحصیلی دارند. دانشجویان برای آگاهی از این ددلاین باید به سایت دانشگاه های مورد نظر مراجعه کنند، اما به طور کلی بهترین زمان اقدام برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا، اواخر تابستان تا اوایل زمستان هر سال می باشد. برای دریافت بورسیه هر چه زود تر شروع کنید بهتر است. برای ترم سپتامبر دانشجویان باید درخواست بورسیه خود را از ماه سپتامبر تا دسامبر سال قبل به دانشگاه ارائه دهند که برخی مواقع تا فوریه و مارچ هم ادامه دارد. همچنین برای ترم ژانویه دانشگاه ها، افراد باید از ماه آپریل تا جولای سال قبل درخواست اخذ بورسیه را ارائه دهند. در حالت کلی دانشجویان باید 8 تا 12 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی، مکاتبه با اساتید را انجام دهند و پس از پیدا کردن استاد راهنما و سوپروایزر برای اپلای بورسیه اقدام کنند.

مقدار فاند دانشگاه های کانادا چقدر است؟

مقدار فاندی که دانشگاه های مختلف کانادا به دانشجویان ارائه می دهند، با یکدیگر متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی دارد. بعضی از دانشگاه ها و کالج ها بورسیه های خود را به صورت تخفیف در شهریه دانشجویان ارائه می دهند که مبلغی حدود چند صد دلار و یا در حد چند ده دلار می باشد. برخی دیگر بخشی از هزینه های تحصیل در کانادا را پرداخت می کنند و بعضی دیگر از دانشگاه ها نیز بورسیه فول فاند به متقاضیان ارائه می دهند، که همه هزینه های تحصیل و زندگی افراد را پوشش می دهد. این نوع بورسیه نیاز به رزومه خیلی قوی و نمرات بالا دارد.

بورسیه فول فاند کانادا یعنی چه؟

فول فاند اصطلاحی است که در بورسیه های تحصیلی بسیار به گوش می رسد و به معنی پوشش تمام هزینه های تحصیل دانشجویان می باشد. این هزینه ها شامل هزینه تحصیل، هزینه زندگی، هزینه های مربوط به تحقیقات و سایر هزینه های دانشگاه می باشد که در طول دوران تحصیل، ممکن است پیش بیایند. لازم به ذکر است که بورسیه فول فاند به همه دانشجویان تعلق نمی گیرد و افراد باید شرایط خیلی خاصی داشته باشند تا بتوانند این بورسیه را به دست آورند. در واقع گرفتن بورسیه فول فاند دشوار است ولی غیر ممکن نیست. بیشتر دانشگاه های دولتی میزان محدودی فول فاند برای دانشجویان واجد شرایط خود، در نظر می گیرند. از شرایط بورسیه تحصیلی کانادا رایگان یا همان فول فاند می توان به مواردی چون داشتن رزومه علمی و پژوهشی قوی، معدل بالا، نمره زبان بالا و انگیزه نامه قوی اشاره کرد. دانشگاه های کانادا در مقاطع تحصیلی مختلف به دانشجویان خود، بورسیه فول فاند ارائه می دهند.

شرایط بورسیه فول فاند در مقاطع تحصیلی مختلف

از شرایط دریافت بورسیه فول فاند در مقاطع تحصیلی مختلف این است که، دانشجویان باید در رشته های مهندسی، علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی فعالیت کنند و رزومه قوی ای داشته باشند. در واقع در رشته های مهندسی و علوم، بیشتر کار های تحقیقاتی انجام می شود و شرکت ها بیشتر روی این رشته ها سرمایه گذاری می کنند. در نتیجه این گروه از دانشجویان شانس بیشتری برای دریافت بورسیه فول فاند خواهند داشت. کانادا از جمله کشور هایی است که در ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان خود، بسیار فعال می باشد.

بورسیه فول فاند یعنی تمام هزینه های تحصیل و زندگی افراد پرداخت می شود و در واقع تحصیل در کانادا رایگان خواهد بود

اخذ بورسیه فول فاند در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی دانشجویان باید دارای شرایط لازم برای دریافت فول فاند باشند، که این شرایط عبارتند از:

  • داشتن معدل بالای 16
  • داشتن مدرک دیپلم
  • مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5
  • ارائه توصیه نامه
  • ارائه انگیزه نامه

لازم به ذکر است داشتن توصیه نامه از اساتید و انگیزه نامه خوب، تاثیر زیادی در دریافت بورسیه فول فاند خواهد داشت. در کل گرفتن بورسیه در مقطع کارشناسی به خصوص فول فاند خیلی دشوار است و بسیار محدود تر از مقاطع دیگر می باشد. اما اگر دانشجویان نمره بالایی در مصاحبه یا آزمون ورودی  بورسیه ای که از طرف دانشگاه برگزار می شود اخذ کنند، می توانند این بورسیه را به دست آورند.

اخذ بورسیه فول فاند در مقطع کارشناسی ارشد

برای گرفتن بورسیه فول فاند در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • داشتن معدل بالای 16
  • داشتن نمره بالا در مدرک آیلتس (حداقل 6.5)
  • دارا بودن رزومه تحصیلی قوی
  • داشتن مقالات تحقیقاتی
  • ارائه انگیزه نامه

موارد کمک کننده و تاثیر گذار در اخذ فول فاند در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • داشتن اختراع و جوایز مرتبط با رشته تحصیلی
  • پلان تحقیقی و تحصیلی
  • داشتن توصیه نامه از اساتید دانشگاهی

اخذ بورسیه فول فاند در مقطع دکتری

دانشجویانی که تمایل به دریافت فول فاند در مقطع دکتری دارند، باید شرایطی که در ادامه آورده شده است را داشته باشند:

دانشجویان در مقطع دکتری باید تمام شرایط تحصیلی که برای مقاطع قبلی گفته شد را داشته باشند. علاوه بر آن باید حداقل نمره 7 در آزمون زبان آیلتس را به دست آورند، چرا که دانشجو در این مقطع باید تحقیقات انجام دهد و برای ارائه این تحقیقات نیاز به زبان عالی دارد. به همین دلیل هر چه نمره زبان دانشجویان بالا تر باشد امتیاز بیشتری برای آن ها به حساب می آید. یافتن سوپروایزر در مقطع دکتری برای دریافت فول فاند تاثیر زیادی دارد. همچنین چنان چه دانشجو در طرح اولیه و پروپوزال تائید استاد راهنما را بگیرد و نشان دهد که کار تحقیقی وی برای دانشگاه و حوزه علمی کانادا می تواند مفید باشد، شانس بیشتری برای اخذ بورسیه فول فاند خواهد داشت.

آیا می توان به طور هم زمان از چند فاند در کانادا استفاده کرد؟

در جواب این سوال باید بگوییم امکان استفاده از چند فاند به صورت هم زمان در کانادا وجود ندارد، چرا که هر استاد فقط می تواند یک فاند به دانشجویان اختصاص دهد. اما متقاضیان می توانند برای جبران هزینه های زندگی و تحصیل خود از وام دانشجویی استفاده کنند. برخی از بورسیه هایی که به دانشجویان ارائه می شود کفاف هزینه های افراد را نمی دهد و بسیاری از هزینه ها بر دوش خود متقاضیان خواهد بود. از این رو استفاده از وام دانشجویی توصیه می شود. لازم به ذکر است که وام های دانشجویی به دانشجویان بین المللی تعلق نمی گیرد و فقط دانشجویان بومی می توانند از آن استفاده کنند. با این حال دانشجویان بین المللی می توانند از بانک ها و موسسه های مالی وام دریافت کنند.

چه مواردی باعث ریجکت شدن بورسیه کانادا می شود؟

نمره زبان انگلیسی

بهترین نمره های زبان آیلتس و تافل برای دریافت بورسیه های تحصیلی در کانادا، 7 و 100 به بالا می باشد و در صورتی که افراد نمراتی کم تر از این اعداد داشته باشند، درخواستشان ریجکت می شود.

سن متقاضی

سن متقاضیان بورسیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، نباید از حد مشخصی بالاتر باشد، در صورت داشتن گپ تحصیلی، دانشجویان باید آن را توجیه کنند و اگر توجیهی برای آن نداشته باشند، درخواست بورسیه آن ها مردود خواهد شد.

ارائه توصیه نامه و انگیزه نامه قوی تاثیر زیادی بر گرفتن بورسیه فول فاند خواهد داشت

مدرک تحصیلی

دانشجویان ممتاز در هر مقطع احتمال بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی برای مقطع بعدی خود دارند. یعنی هر چه مقطع تحصیلی افراد بالا تر باشد، شانس پذیرش بورسیه بیشتر خواهد شد.

تمکن مالی

درست است که دانشجویان قرار است بورسیه دریافت کنند، اما این کمک هزینه به غیر از بورسیه فول فاند، فقط بخشی از هزینه های زندگی افراد را پوشش می دهد. بنابراین متقاضیان برای اثبات پوشش سایر هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا، باید گواهی تمکن مالی به دانشگاه ارائه دهند. در صورتی که این توانایی مالی را نداشته باشند، درخواست بورسیه آن ها رد خواهد شد.

ارائه مدارک

در صورتی که دانشجویان، مدارکی که دانشگاه از آن ها درخواست کرده را به طور کامل تهیه نکنند، ممکن است برای اخذ بورسیه تحصیلی با مشکل مواجه شوند.

تحصیل رایگان در کانادا

دانشجویان در دانشگاه های کانادا می توانند از طریق بورسیه های تحصیلی، فلوشیپ و فاند، امکان تحصیل رایگان داشته باشند. در صورتی که افراد شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه های تحصیلی را نداشته باشند، باید برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا تمکن مالی لازم را داشته باشند. بنابراین دانشجویان بین المللی برای تحصیل رایگان در کانادا، تنها راهی که پیش رو دارند استفاده از کمک هزینه های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های این کشور می باشد که اخذ آن نیز در مقطع کارشناسی بسیار دشوار است.

بورسیه تحصیلی رایگان کانادا

دانشجویان بین المللی امکان تحصیل در دانشگاه های کانادا بدون پرداخت شهریه را ندارند و تمامی متقاضیان خارجی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، باید هزینه های تحصیل را بپردازند. اما شهروندان کانادا و افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند، می توانند به صورت رایگان در این کشور به تحصیل بپردازند.

شرایط تحصیل کارشناسی رایگان در کانادا

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، افراد مقیم کشور کانادا، امکان تحصیل رایگان در این کشور از جمله تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند. همچنین امکان دریافت بورسیه تحصیلی کانادا برای مقطع کارشناسی سخت تر می باشد، بنابراین دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید تمکن مالی لازم برای تامین بخشی از هزینه هایی که توسط کمک هزینه های تحصیلی، پوشش داده نمی شود را داشته باشند.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد رایگان در کانادا

دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد، شانس بیشتری برای تحصیل رایگان در کانادا را دارند و افراد دارای شرایط لازم، می توانند از بورسیه های فول فاند برخوردار شوند. برای تحصیل رایگان در کانادا در مقطع ارشد، دانشجویان باید دارای معدل بالا، نمره زبان بالا، انگیزه نامه، توصیه نامه قوی و همچنین رزومه عالی باشند.

معرفی بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رایگان

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل رایگان به ترتیب زیر می باشند:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه سایمون فریزر

چگونه بورسیه تحصیلی کانادا بگیریم؟

متقاضیان برای دریافت بورسیه تحصیلی دیگر لازم نیست مانند درخواست پذیرش دانشگاه، هزینه اپلیکیشن فی پرداخت کنند. بنابراین درخواست بورسیه تحصیلی برای دانشگاه های کانادا رایگان است و فقط دانشجویان باید یک سری شرایط را داشته باشند. برای اطلاع از شرایط لازم برای دریافت بورسیه، متقاضیان باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنند، اما در حالت کلی شرایط و مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی رایگان کانادا به شرح زیر است:

  • ثبت نام در سایت دانشگاه و ایجاد حساب کاربری
  • دانلود فرم درخواست بورسیه و تکمیل آن
  • ارسال توصیه نامه از سوی اساتید
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه
  • ارائه مدارک تمکن مالی
  • ارائه مقالات و تحقیقات در صورت وجود
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • ارائه نمره زبان

برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا ارائه تمکن مالی برای تامین بخشی از هزینه هایی که بورسیه پوشش نمی دهد الزامی است

در ادامه برای چگونگی دریافت بورسیه های کانادا، به نحوه سرچ و اپلای بورسیه می پردازیم.

نحوه سرچ بورسیه تحصیلی کانادا

متقاضیان برای یافتن بورسیه های تحصیلی، باید به صورت دقیق سرچ کنند که بهترین ابزار برای سرچ کردن گوگل است. افراد باید با جستجو کردن اسم رشته و مقطع تحصیلی خود در گوگل، نتایج به دست آمده را بررسی کنند. به طور مثال برای سرچ فاند تحصیلی در رشته مهندسی عمران، این عبارت را سرچ کنید:

“Scholarship for Master of Civil Engineering in Canada “

با این کار تمام دانشگاه هایی که با این عبارت مرتبط هستند را در نتایج گوگل مشاهده خواهید کرد و می توانید آن ها را به طور دقیق مو شکافی کنید.

نحوه اپلای بورسیه کانادا

هر دانشگاه کانادا بورسیه های متعددی را ارائه می دهد. متقاضیان پس از این که بورسیه های مربوط به رشته و مقطع تحصیلی خود را پیدا کردند، باید تک تک آن ها را بررسی کرده و شرایط و مدارک مربوطه را مطالعه کنند. سپس مدارک خواسته شده را فراهم نمایند و بعد استاد راهنمای رشته مورد نظر خود را پیدا کرده و مدارک لازم را برای وی ارسال نمایند.

نحوه مکاتبه برای دریافت بورسیه کانادا

بعد از پیدا کردن استاد مورد نظر، دانشجویان باید از حوزه کاری و پژوهشی استاد مربوطه کسب اطلاع کنند و سپس تا جایی که می توانند رزومه خود را به حوزه فعالیت استاد، نزدیک کنند. در مرحله آخر نیز باید مدارک و اسناد خود را به همراه انگیزه نامه برای استاد ارسال کنند.

بورسیه تحصیلی رایگان در رشته پزشکی

در رشته های پزشکی ظرفیت پذیرش دانشجو بسیار محدود است و رقابت تنگاتنگی بین متقاضیان برای ورود به این رشته ها وجود دارد. همچنین معمولا شهریه تحصیل در رشته های پزشکی بسیار بیشتر از سایر رشته ها می باشد. بنابراین برای تحصیل رایگان در این رشته ها، دانشجویان باید از رزومه بسیار قوی برخوردار باشند. به همین دلیل شرایط بورسیه تحصیلی کانادا پزشکی، بسیار دشوار بوده و رقابت شدیدی بین متقاضیان وجود خواهد داشت. در تحصیل رایگان در این رشته ها معمولا اولویت با دانشجویان بومی کانادا می باشد، بنابراین اگر قصد تحصیل پزشکی در کانادا را دارید، باید با ارائه رزومه ای فوق العاده ثابت کنید که واجد شرایط تحصیل رایگان در این رشته می باشید. شرایط لازم برای دریافت بورسیه پزشکی کانادا عبارتند از: نمره زبان بالا، ریز نمرات دروس تخصصی، ارائه مقالات بین المللی و موفقیت در آزمون های ورودی و مصاحبه ها.

در چه رشته هایی می توان در کانادا بورسیه گرفت؟

به طور کلی در هر رشته ای که با تحقیقات همراه باشد، امکان دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا وجود دارد. از آن جایی که در رشته های علوم و مهندسی کار های تحقیقاتی بیشتری انجام می شود، بورسیه های بیشتری به این گروه تعلق می گیرد. اما با ابن حال به برخی از رشته های دیگر که به آن ها بورسیه تعلق می گیرد می پردازیم.

روانشناسی

در دانشگاه آلبرتا بورسیه یادبود چومیکی به دانشجویان رشته روانشناسی اختصاص می یابد که مبلغ آن 1800 دلار می باشد. برای دریافت این بورسیه دانشجویان باید به دانش آموزان دارای معلولیت تدریس کنند.

در کانادا بیشتر برای رشته های علوم و مهندسی بورسیه ارائه می شود

پرستاری

برای رشته پرستاری در کانادا، بنیاد پرستاران کانادا 50 بورسیه مختلف بنا به مقطع و زمینه تحصیلی دانشجویان مهیا کرده است. مبلغ این بورسیه ها برای مقطع کارشناسی بین 750 تا 3 هزار دلار، برای مقطع کارشناسی ارشد هزار تا 5 هزار دلار و برای مقطع دکترا 1800 تا 10 هزار دلار کانادا می باشد.

هنر

دانشگاه های کانادا بورسیه های مختلفی در شاخه های مختلف رشته هنر ارائه می کنند. دانشجویان رشته هایی مانند عکاسی، فیلم سازی و موسیقی، کمک هزینه ای بین 10 تا 20 هزار دلار و حتی بیشتر دریافت می کنند.

شانس دریافت بورسیه کانادا چقدر است؟

شانس گرفتن بورسیه کانادا روی کاغذ بالاست ولی در عمل بسیار رقابتی و دشوار است. به طور مثال شرایط بورسیه دانشگاه بریتیش کلمبیا به این صورت است که این دانشگاه سالانه بیش از 30 میلیون دلار بورسیه تحصیلی ارائه می کند که بیش از 105 ملیت این کمک هزینه های تحصیلی را دریافت می کنند. در صورتی که رقابت بین متقاضیان بسیار بالا است و افراد باید شرایط خوبی برای دریافت این کمک هزینه ها داشته باشند.

بورسیه تحصیلی کانادا بدون مقاله امکان پذیر است؟

یکی از مهم ترین شرایط لازم برای دریافت بیشتر بورسیه های تحصیلی کشور کانادا، داشتن مقالات معتبر می باشد که تاثیر زیادی نیز در موفقیت در این فرایند دارد. اما آیا بدون داشتن مقاله نمی توان به بورسیه های کانادا دست یافت؟ در پاسخ باید بگوییم که اگر چه ارائه مقاله شانس دریافت کمک هزینه های تحصیلی را بالا می برد ولی تنها شرط دریافت بورسیه نمی باشد و عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر این مسئله تاثیر گذار است. در صورتی که سایر شرایط متقاضی مناسب باشد، افراد می توانند بدون مقاله نیز اقدام به دریافت بورسیه تحصیلی کانادا نمایند. شرایط لازم برای دریافت بورسیه بدون مقاله عبارتند از: معدل بالا، داشتن موضوع تحقیقاتی قوی، داشتن مدرک زبان با نمره بالا، داشتن پروپوزال آماده و یافتن استادی که در حوزه موضوع پروپوزال دانشجو، فعالیت داشته باشد.

دریافت بورسیه تحصیلی کانادا با رتبه کنکور

رتبه کنکور مانند داشتن رزومه تحصیلی قوی در روند دریافت بورسیه کانادا تاثیر گذار خواهد بود. در واقع هر چه معدل و رتبه کنکور افراد بهتر باشد شانس بیشتری برای دریافت کمک هزینه تحصیلی خواهند داشت.

بورسیه تحصیلی کشور کانادا برای دانشجویان ایرانی

اصولا تمام بورسیه های تحصیلی در کانادا که برای دانشجویان بین المللی ارائه می گردد، شامل دانشجویان ایرانی هم می شود. مگر اینکه در یک بورسیه خاص نام یک سری کشور های مشخص آمده باشد و ایران جزو آن ها نباشد. بورسیه های دولتی کانادا اغلب به دانشجویان بومی تعلق می گیرد ولی برخی از این بورسیه های دولتی مانند بورسیه ونیر شامل دانشجویان بین المللی نیز خواهد بود.

هزینه بورسیه تحصیلی کانادا

معمولا برای دریافت بورسیه کانادا نیزی به پرداخت هزینه نمی باشد و بیشتر اوقات زمانی که متقاضیان برای اپلای دانشگاه های کانادا اقدام می کنند، باید یک هزینه اپلیکیشن فی پرداخت کنند که مبلغی حدود 100 تا 200 دلار خواهد بود. در واقع زمان پذیرش دانشگاه، بسته به رزومه تحصیلی به طور خودکار برای افراد اسکالرشیپ در نظر گرفته می شود. در بعضی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی غیر دولتی، متقاضیان باید برای دریافت هر نوع از بورسیه، جداگانه اپلای نمایند و در این صورت باید اپلیکیشن های جداگانه پر کنند. بنابراین باید هزینه های جداگانه نیز برای اپلکیشن فی پرداخت نمایند. که در این حالت نیز برخی دانشگاه ها بدون پرداخت هزینه اپلیکیشن فی اجازه ارسال درخواست را به دانشجویان می دهند.

اصولا تمام بورسیه های بین المللی که در کانادا ارائه می شود شامل دانشجویان ایرانی هم خواهد شد

آیا بورسیه کانادا به صورت اتوماتیک هم وجود دارد؟

در بعضی از دانشگاه ها نیازی به اقدام دانشجویان برای بورسیه وجود ندارد و در صورتی که دانشجویان شرایط استفاده از بورسیه تحصیلی را داشته باشند، به طور خودکار بورسیه به آن ها تعلق می گیرد و لازم نیست تا افراد برای دریافت آن اقدام نمایند. در حالی که برای برخی از دانشگاه های کانادا، باید درخواست جداگانه برای بورسیه ارسال شود و مدارک لازم تهیه شده و ارسال گردد.

چگونه شانس اخذ بورسیه تحصیلی کانادا را بالا ببریم؟

همان طور که در مطالب قبلی ذکر شد، موارد زیادی همچون معدل، سطح زبان و رزومه تحصیلی تاثیر مستقیم بر دریافت بورسیه های تحصیلی کانادا دارد. برای این که شانس دریافت بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی را بالا ببرید، باید این موارد را در رزومه خود تقویت کنید، تا بتوانید دانشگاه را قانع کنید که به شما بورسیه ارائه کند. شما می توانید با چاپ مقالات معتبر بین المللی، کسب نمره خوب در آزمون های زبان، بالا بردن معدل در مقاطع قبلی و شرکت در آزمون های معتبری مانند SAT، GRE و ACT و همچنین کسب نمره بالا در این آزمون ها، تاثیر مناسبی روی دانشگاه گذاشته و شانس بالاتری برای اخذ کمک هزینه های تحصیلی داشته باشید.

تحصیل رایگان در کبک

یکی از مهم ترین مزیت های تحصیل در کبک کانادا این است که متقاضیان می توانند شهریه های دانشگاه های این ایالت را به صورت اقساطی پرداخت کنند. در واقع روش تحصیل رایگان در کبک برخورداری از وام های کمک تحصیلی بلند مدت و بورسیه های دانشجویی می باشد. جدا از این موارد هزینه های تحصیل در کبک کانادا از دیگر مناطق این کشور ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. شرایط و هزینه تحصیل رایگان در کبک برای مقطع کارشناسی سالانه فقط در حدود 3000 دلار تا 7000 دلار می باشد.

شرایط کار پس از تحصیل در کانادا

از جمله دلایل تحصیل رایگان در دانشگاه های کانادا یافتن کار پس از فارغ التحصیلی می باشد. فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادا می توانند در مدت زمان جست و جوی کار پس از تمام شدن دوره تحصیلی کار مناسب را در این کشور پیدا کنند. اگر مدت زمان تحصیل متقاضی در کانادا بیش از 3 سال باشد، متقاضی می تواند پس از فارغ التحصیلی تا 2 سال در این کشور به دنبال کار مناسب باشد.

  • متقاضی پس از فارغ التحصیلی باید برای اخذ PGWPP (POST GRADUATION WORK PERMIT PROGRAM) یا مجوز کار پس از فارغ تحصیلی از دانشگاه های کانادا اقدام کند.
  • شرایط اخذ مجوز کار بر اساس برنامه PGWPP تحصیل تمام وقت، دارا بودن ویزای تحصیلی معتبر، بیشتر از ۸ ماه بودن طول مدت تحصیل در کانادا و سن بالاتر از ۱۸ سال می باشد.

رخی از مهم ترین مزایای تحصیل رایگان در کانادا عبارت است از:

  • زندگی در کشوری با بالاترین استانداردهای جهانی از لحاظ کیفیت زندگی
  • حمایت دولت کانادا از شهروندان و مهاجران در روزهای بحرانی و سخت
  • احترام مردم کانادا به مهاجران و برخورداری از همه حق و حقوق شهروندی کانادا
  • زندگی در کشوری با بالاترین رتبه استاندارد جهانی بالاتر از آمریکا و کشورهای اروپایی
  • برخورداری از خدمات درمانی رایگان کانادا
  • وجود فرصت های شغلی فراوان
  • بالا بودن کیفیت سیستم آموزشی کانادا
  • امکان اشتغال و کار پس از فارغ تحصیلی
  • وجود آزادی های فردی و اجتماعی
  • وجود حقوق برابر شهروندان و ساکنان کانادا
  • امنیت، رفاه و ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی بورسیه های تحصیلی کشور کانادا، سازمان های ارائه دهنده کمک هزینه های تحصیلی و همچنین شرایط و مدارک لازم جهت اخذ بورسیه پرداختیم. کشور کانادا به دلیل برخورداری از امکانات بالا برای تحصیل، همواره مقصد دانشجویان بین المللی بوده است و برای تامین بخشی از هزینه های تحصیل در این کشور، کمک هزینه های تحصیلی مناسبی ارائه شده است. شرایط دریافت بورسیه در کانادا آسان نمی باشد ولی متقاضیان می توانند با داشتن شرایط لازم برای دریافت این کمک هزینه های تحصیلی از آن ها برخوردار شوند. در صورت نیاز به مشاوره در زمینه اخذ بورسیه تحصیلی کانادا، می توانید با متخصصان و مشاوران ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس بگیرید و با خیالی آسوده پرونده خود را به دست وکلای ما بسپارید.

سوالات متداول درباره بورسیه تحصیلی کانادا

  1. بورسیه دانشگاه تورنتو برای دانشجویان ایرانی به چه صورت است؟

دانشگاه تورنتو برای بزرگداشت یاد دانشجویان ایرانی در پرواز شماره 752، بورسیه ای برای دانشجویان ایرانی در نظر گرفته است و به افرادی که نیاز مالی دارند اعطا می شود.

  1. آیا بورسیه تمام هزینه های زندگی و تحصیل دانشجویان را پوشش می دهد؟

برخی از بورسیه ها فقط بخشی از این هزینه ها را تامین می کنند و برخی دیگر که به آن ها بورسیه فول فاند می گویند، تمام هزینه های زندگی و تحصیل دانشجویان را پوشش می دهد.

  1. فاند با بورسیه کانادا چه فرقی دارد؟

فاند به دانشجویانی تعلق می گیرد که نیاز مالی دارند ولی بورسیه بر اساس شایستگی به افراد ارائه می شود.

  1. چه عواملی باعث می شوند افراد موفق به دریافت بورسیه تحصیلی کانادا نشوند؟
  • نداشتن مدرک زبان و یا کم بودن نمره آن
  • بالا بودن سن متقاضی
  • عدم ارائه تمکن مالی به دانشگاه
  • وجود نقص در مدارک ارائه شده
  • نداشتن مدرک دانشگاهی با نمره بالا
  1. کدام دانشگاه ها بورسیه تحصیلی رایگان کانادا ارائه می دهند؟

برخی از این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه مک گیل، آلبرتا، سایمون فریزر، مانیتوبا، ساسکاچوان، تورنتو، واترلو، کلگری، دالهاوزی، فرلی  و … .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *