تحصیل دکتری در روسیه ۲۰۲۰

پهناور ترین کشور دنیا، فدراسیون روسیه یا همان کشور روسیه است که در شمال اوراسیا قرار دارد‌. وسعت این کشور به حدی است که فقط با چهارده کشور اروپایی و اسیایی مرز زمینی دارد و با تعداد زیادی از کشور های دنیا مرز آبی دارد. روسیه با اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک مرز مشترکی دارد. وسعت این سرزمین پهناور که در این مقاله قصد داریم در ارتباط با تحصیل دکترا ۲۰۲۰ میلادی در آن صحبت کنیم، هفده میلیون و هفتاد و پنج هزار و چهارصد کیلومتر مربع است. با دانستن اختلاف زمانی نه ساعته غربی ترین و شرقی ترین منطقه روسیه می توان متوجه وسعت زیاد این سرزمین شد. در این سرزمین پهناور بیش از صد و چهل میلیون نفر سکونت دارند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

پایتخت روسیه شهر مسکو می باشد. جمعیت موجود در این کلان شهر وسیع بیش از دوازده میلیون نفر است و وسعتی حدودا سه و نیم برابر شهر تهران را دارد. زبان رسمی مردم این کشور روسی است. اما در هین حال بیست و هفت زبان رسمی دیگر نیز در مناطق مختلف این کشور وجود دارد. روش های مهاجرت به کشور روسیه بسیار متفاوت است. اگر تمایل دارید برای مهاجرت به کشور روسیه اقدام کنید بهترین راه مشورت گرفتن و راهنمایی از مشاوران برگزیده مهاجرتی است. شما می توانید با حضور در نمایندگی های موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی از این امکان بهره ببرید. نمایندگی های موسسه حقوقی اصطهباناتی در شهر های شیراز، تهران، مشهد، اصفهان و تبریز فعال هستند.

تحصیل دکتری در روسیه

روسیه کشوری است با روند تحصیلی روشنفکرانه، افتخار آمیز همراه با سیستم آموزشی عالی. تحصیل در روسیه در مقاطع مختلف فرصتی خارق العاده برای استفاده از دانشگاه های عالی در سطح جهانی و غوطه ور شدن در یک فرهنگ غنی و جذاب است. می توان گفت این کشور پهناور با نفوذ ترین افراد تاریخ را به جهانیان هدیه داده است‌. شرایط روسیه برای ایرانیان نیز بسیار مناسب است. در این کشور می توان تحصیل به زبان روسی را نیز انجام داد. تعدادی از دانشگاه های این کشور در رده بندی دانشگاه های خصوصی روسیه قرار دارند. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی تحصیل دکتری در روسیه ۲۰۲۰ بپردازیم و تمام نکات و جوانب آن را به طور کامل برای شما بازگو کنیم. این امر به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین تصمیم را اخذ نمایید.

چرا تحصیل دکتری در روسیه

سوالی که ممکن است برای عده زیادی از داوطلبان پیش بیاید این است که چرا باید تحصیل در روسیه را انتخاب کرد؟ آیا مهاجرت تحصیلی به روسیه مناسب است؟! تحصیل در روسیه به معنای این است که شما می توانید از بین بیست و یک دانشگاهی که در رنکینگ برترین دانشگاه های جهان هستند، انتخابی مناسب داشته باشید. در حقیقت می توان گفت کیفیت بالای تدریس در دانشگاه های روسیه کاملا مشهود است‌. علاوه بر آن می توان به پردیس های پر از امکانات دانشگاه های برتر روسیه اشاره نمود.

روسیه کشوری ممتاز است که به شما فرصت تفریح در مناطق خاصی از بزرگترین سرزمین جهان را می دهد. این کشور تمام رشته های تحصیلی را در تمام مفاطع پوشش می دهد. از این رو می توان گفت محبوبیت این کشور برای تحصیل بسیار بالا است. البته این نکته را فراموش نکنید که روسیه زمستان های سرد و خشنی دارد. کشور روسیه برای داوطلبان تحصیل وب سایتی ایجاد کرده که دانشجویان را به دانشگاه متصل می کند. در روسیه حدود دویست و پنجاه هزار دانشجوی بین المللی وجود دارد که همین گواه پاسخ چرا تحصیل در روسیه است.

ساختار تحصیلی دکتری در روسیه

کشور روسیه در سال دو هزار و سه میلادی به فرایند بولونیا پیوست که سیستم اموزش عالی خود را با سایر دانشگاه های اروپایی هماهنگ کرد. در حقیقت بر اساس این ساختار، دانشجویان دانشگاه از یک چرخه آشنا و سه مرحله ای از لیسانس شروع به تحصیل می کنند. تحصیل دکتری در کشور روسیه بین سه تا چهار سال زمان لازم دارد و سال تحصیلی برای این مقطع مهم از سپتامبر تا ژوئن است‌. این کشور که دارای هفتصد و شصت و شش دانشگاه مهم و مختلف است توانسته بیست و یک برنده جایزه نوبل را به جهانیان معرفی کند‌.

در کشور روسیه می توان از دو روش برای دریافت مدرک دکتری اقدام کرد. یکی از این روش ها مدرک دانشگاهی دکتری کاندیداتوری است و روش بعد مدرک دکتری نواک است. حالت اول که کاندیدای علوم است معادل دکتری عادی در سایر کشور ها خصوصا کشور های اروپایی است در حالی که دکترای نواک شبیه به مدرک فوق دکتری سایر کشور ها است. مسیر اخذ مدرک دکترای نواک غالبا با نام آسپیرانتور شناخته می شود که دانشجویان دکتری آن را به عنوان آرمان خود می شناسند. آسپیرانتور به طور عادی ترکیبی از عناصر زیر به عنوان یک برنامه مطالعاتی دکتری است: سخنرانی ها و سمینار، دوره های آموزشی، پژوهش و در نهایت نوشتن و ارائه پایان نامه سپس دفاع از آن. دکتری را در کشور روسیه می توان به صورت تمام وقت یا نیمه وقت مطالعه نمود‌. اما دقت داشته باشید که این تحصیل نمی تواند بیشتر از سه یا جهار سال طول بکشد.

روند تحصیل در مقطع دکتری در کشور روسیه بسیار دقیق است و در دانشگاه های این کشور پهناور از شما انتظار می رود در طی دوره دکتری خود چندین موضوع را امتحان کنید. همچنین ممکن است از شما درباره مهارت های فلسفه و زبان خارجی آزمون هایی گرفته شود‌. پایان نامه در مقطع دکتری بخش مهمی برای تبدیل شدن به یک کاندیدای نواک در روسیه است‌. این بخش مهم از تحصیل با توجه به رشته دانشگاهی شما و قدرت تحقیق تان ارزیابی می شود.

دقت کنید که قبل از ارائه پایان نامه دکتری شما باید یافته های خود را ارائه دهید و در مباحثه ای قوی به عنوان پیش پایان نامه شرکت کنید. پس از این ارائه شورای نظارت، بررسی های لازم را انجام می دهد و رای ای مبنی بر ادامه روند پژوهشی یا تغییر آن به شما ارائه خواهد دا‌د. اگر حداقل دو سوم از حاضران و داوران بحث شما را مورد تایید قرار دهند شما می توانید برای کار بر روی پایان نامه خود اقدام نمایید.

هزینه تحصیل دکتری و بورسیه دکتری

بخش مهم دیگری که باید به بررسی آن بپردازیم، هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه است. البته هزینه زندگی در روسیه را نیز باید به ان اضافه کرد. دقت کنید که کار در روسیه نیز می تواند باعث بهبود روند زندگی در این کشور شود. از این رو با دانستن مشاغل مورد نیاز روسیه می توان در این امر موفق تر پیش رفت. در این بخش از مقاله ما به بررسی هزینه تحصیل دکتری در کشور روسیه می پردازیم و البته بورسیه های تحصیلی روسیه در مقطع دکتری را نیز بررسی خواهیم کرد.‌

بورسیه تحصیل دکتری روسیه ۲۰۲۰

هزینه های تحصیل دوره دکتری در کشور روسیه با توجه به شرایط تحصیلی و دانشگاه مورد نظر متفاوت است. میانگین سالیانه تحصیل دکتری در روسیه حدودا سه هزار و پانصد یورو می باشد.‌ هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های روسیه می تواند حداقل مقدار هزار و هفتصد و هشتاد یورو در سال و حداکثر مقدار پنج هزار و هفتصد و هشتاد یورو در سال را داشته باشد.

اما دولت روسیه بورسیه های مختلفی ارائه می دهد. هر ساله حدودا پانزده هزار بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی در دانشگاه های دولتی کشور روسیه ارائه می شود. این بورسیه ها شامل هزینه های شهریه، کمک هزینه ماهیانه برای گدران زندگی و هزینه های اقامت می باشد. بورسیه های مخصوص دانشجوبان بین المللی برای هر کشور سهمیه های خاصی دارد. شما می توانید با برقراری تماس با دانشگاه مقصد یا سفارت روسیه، از شرایط سهمیه ها اطلاع پیدا کنید.

در ادامه باید درخواست تحصیلی خود را با ثبت تام در پرتال رسمی روسیه شروع کنید و سطح مهارت زبان انکلیسی خود را نیز نشان دهید. بورسیه های تحصیلی با در نظر گرفتن سوابق تحصیلی و عملکرد شما در امتحانات بر اساس یک روند رقابتی به افراد واجد شرایط اعطا می شود.‌

برای دریافت پذیرش و بورسیه تحصیلی لازم است تا مدارکی به دانشگاه مورد نظر ارسال گردد.‌ این مدارک عبارتند از فرم آنلاین تکمیل شده، کپی گذرنامه، گواهی مدرک کارشناسی ارشد، گواهی پزشک مبنی بر منفی بودن آزمایش ایدز و … . اگر درخواست اولیه شما با موافقت روبرو شود، دانشگاه از شما برای دریافت بورسیه تحصیلی دکتری در سال ۲۰۲۰ میلادی دعوت به عمل می آورد.‌

دانشگاه های روسیه برای تحصیل دکتری

انواع مختلفی از دانشگاه ها در کشور روسیه وجود دارد.‌ دانشگاه با وضعیت ویژه مانند دانشگاه ایالتی مسکو و دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ که استاندارد های عالی و بالایی دارند و سهم خود را در زمینه تحقیقات در طول سال های متمادی نشان داده اند. دانشگاه های ملی تحقیقات مدل دیگری از دانشگاه های کشور روسیه هستند‌. دوزاده دانشگاه با این شرایط وجود دارند که بودجه بیشتری برای تحقیقات، تجهیزات و تدریس به آن ها داده می شود.

مدل بعدی دانشگاه های فدرال هستند که این دانشگاه ها دارای بودجه دولتی می باشند. در نهایت آخرین مدل دانشگاه های کشور روسیه آکادمی ها هستند که در رشته های خاصی تخصص دارند. اگر چه دانشگاه های دولتی از طرف دولت تامین اعتبار می شوند ولی تعداد دانشگاه های خصوصی در این کشور در حال افزایش است.

دانشگاه های این کشور در رده بندی جهانی عملکرد بسیار خوبی دارند و بین پانصد دانشگاه برتر جهان در رنکینگ بین المللی هستند. ده دانشگاه برتر روسیه در ابتدای سال دو هزار و بیست میلادی عبارتند از: دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو، موسسه فیزیک و فناوری مسکو، دانشکده عالی اقتصاد، دانشگاه ایتمو روسیه، دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه، دانشگاه ایالتی نووسیبیریک، دانشگاه پلی تکنیک پیتر بزرگ سن پترزبورگ، دانشگاه ایالتی تامسک، دانشگاه فدرال کازان، دانشکاه ملی علوم و فناوری روسیه و … . اطلاعاتی که درباره این دانشگاه های روسیه به ترتیب ارائه دادیم بر اساس آخرین رتبه بندی آن ها توسط رتبه بندی دانشگاه ها در سیستم تایمز، رتبه بندی دانشگاه های جهانی یعنی QS و رتبه بندی کلی دانشگاه های دنیا است.

دانشگاه ایتمو روسیه

دانشگاه ایتمو روسیه

توجه داشته باشید که پس از اتمام تحصیل در مقطع دکتری می توانید در این کشور مشغول به کار شوید. ‌البته شرایط کمی برای دانشجوبان بین المللی سخت است. در زمان تصحیل نیز دانشجوبان اجازه کار را در این کشور دارند‌.

اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل دکتری روسیه

برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور روسیه و دریافت پذیرش یا بورسیه تحصیلی دانشگاه های روسیه لازم است تا برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه اقدام کنید تا بتوانید اقامت روسیه را به دست اورید. توجه داشته باشید که اهالی برخی کشور ها نیاز به ویزا برای ورود به روسیه ندارند. کشور هایی که نیاز به اخذ ویزای روسیه ندارند عبارتند از: ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، اوکراین و ازبکستان. اتباع سایر کشور ها برای هر مدل مهاجرتی به روسیه مانند سرمایه گذار در روسیه باید برای دریافت ویزای این کشور اقدام کنند.

برای دریافت ویزای تحصیلی لازم است تا مدارک برای تحصیل در روسیه ارائه دهید. شما باید گذرنامه، نامه پذیرش از دانشگاه، فرم درخواست ویزای تکمیل شده، گواهی پزشکی، گواهی عدم سو پیشینه، عکس با اندازه گذرنامه، بیمه سلامت و … ارائه دهید.‌

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل دکتری در روسیه

  1. آیا دانشگاه های روسیه اعتبار جهانی مناسبی دارند؟

    بله بیشتر دانشگاه های این کشور در رنکینگ جهانی از رتبه بسیار بالایی برخوردار هستند و جزو پانصد دانشگاه اول دنیا می باشند.

  2. هزینه تحصیل در مقطه دکتری در دانشگاه های روسیه چقدر است؟

    میانگین سالیانه تحصیل دکتری در روسیه حدودا سه هزار و پانصد یورو می باشد.‌ هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های روسیه می تواند حداقل مقدار هزار و هفتصد و هشتاد یورو در سال و حداکثر مقدار پنج هزار و هفتصد و هشتاد یورو در سال را داشته باشد.

  3. آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای مقطع دکتری در روسیه وجود دارد؟

    بله دولت روسیه انواع بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان مقطه دکتری ارائه می دهد.

  4. برای دریافت پذیرش و بورسیه تحصیلی دانشگاه های روسیه چه مدارکی لازم است؟

    مدارک مورد نیاز عبارتند از فرم آنلاین تکمیل شده، کپی گذرنامه، گواهی مدرک کارشناسی ارشد، گواهی پزشک مبنی بر منفی بودن آزمایش ایدز و … .

  5. آیا بورسیه های تحصیلی مقطع دکتری در روسیه فقط شامل هزینه تحصیل است؟

    خیر. این بورسیه ها شامل هزینه های شهریه، کمک هزینه ماهیانه برای گدران زندگی و هزینه های اقامت می باشد.

  6. تحصیل دکتری در کشور روسیه چقدر طول می کشد؟

    تحصیل دکتری در کشور روسیه بین سه تا چهار سال زمان لازم دارد و سال تحصیلی برای این مقطع مهم از سپتامبر تا ژوئن است‌.

  7. چه مدل های تحصیلی برای تحصیل دکتری در روسیه وجود دارد؟

    در کشور روسیه می توان از دو روش برای دریافت مدرک دکتری اقدام کرد. یکی از این روش ها مدرک دانشگاهی دکتری کاندیداتوری است و روش بعد مدرک دکتری نواک است.

  8. چه دانشگاه هایی در روسیه برای تحصیل در مقطع دکتری سال ۲۰۲۰ مناسب تر هستند؟

    دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو، موسسه فیزیک و فناوری مسکو، دانشکده عالی اقتصاد، دانشگاه ایتمو روسیه، دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای روسیه، دانشگاه ایالتی نووسیبیریک، دانشگاه پلی تکنیک پیتر بزرگ سن پترزبورگ، دانشگاه ایالتی تامسک، دانشگاه فدرال کازان، دانشکاه ملی علوم و فناوری روسیه بهترین دانشگاه ها در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی در روسیه بودند.

  9. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی روسیه چیست؟

    شما باید گذرنامه، نامه پذیرش از دانشگاه، فرم درخواست ویزای تکمیل شده، گواهی پزشکی، گواهی عدم سو پیشینه، عکس با اندازه گذرنامه، بیمه سلامت و … ارائه دهید.‌

  10. آیا در حین تحصیل در مقطع دکتری می توان در روسیه مشغول به کار شد؟

    بله شما در زمان تحصیل در روسیه می توانید با شرایط خاص مجوز کار را دریافت نمایید.

  11. زبان کورس های تحصیلی در مقطع دکتری در روسیه چیست؟

    کورس های تحصیلی هم به زبان انگلیسی و هم به زبان روسی ارائه می گردد.

3/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *