تحصیل دکترا در آمریکا

ایالات متحده آمریکا کشوری است با مساحتی معادل نه و هشت دهم میلیون کیلومتر مربع و از جزایر زیادی هم تشکیل شده است. این کشور دارای پنجاه ایالت می باشد. آنریکا چهارمین کشور دنیا از نظر وسعت می باشد. پایتخت کشور آمریکا، شهر واشنیگتن دی سی است‌. اما پر جمعیت ترین شهر آن نیویورک می باشد. کشور آمریکا جمعیتی بالغ بر سیصد و بیست میلیون نفر دارد و سومین کشور دنیا از نظر جمعیت محسوب می شود. موضوع مورد بحث ما در این مقاله تحصیل دکترا در آمریکا است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

این کشور در سطح فدرال زبان رسمی ندارد اما زبان ملی مردم آن انکلیسی است. آمریکا قدرتمند ترین نیروی مسلح جهان را دارد و بودجه زیادی را به این کار اختصاص می دهد. اگر قصد مهاجرت به کشور آمریکا را داشته باشید، می توانید با مراجعه به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی از شرایط مهاجرت به این کشور آگاه شوید. نمایندگی های موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهر های شیراز، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز دایر هستند. کارشناسان مجرب این موسسه در تمامی نمایندگی ها پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

تحصیل دکترا در آمریکا

دانشحویان بسیاری در کل دنیا حضور دارند که برای تحصیل در آمریکا بسیار تلاش می کنند. پس از حضور ترامپ در این کشور به عنوان رئیس جمهور افراد زیادی خصوصا ایرانی ها تصور کردند که اخذ ویزای آمریکا با مشکل مواجه شده است. اما خبر خوب این است که تقریبا نود درصد درخواست ویزا ها با موفقیت مواجه شده است‌. پس می توان گفت تحصیل در آمریکا و اخذ ویزای تحصیلی آمریکا دیگر نمی تواند رویا باشد. نکته مهم در این زمینه نحوه درخواست و ارائه کامل مدارک همراه با رزومه تحصیلی قابل قبول است.

در ادامه این مقاله به بررسی تحصیل دکترا در این کشور می پردازیم. آمریکا کشوری است که از نظر علمی در بهترین رتبه های جهان قرار گرفته است. در حقیت می توان گفت نظام آموزشی این کشور به عنوان استاندارد آموزشی جهان خصوصا در سطح علمی دانشگاهی محسوب می شود. این کشور دانشگاه ها و کالج های تراز بالای زیادی دارد که معمولا رتبه های یک تا ده جهانی را دارند.

پذیرش در مقطع دکترا در کشور آمریکا

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با پذیرش مقطع دکترا صحبت کنیم‌. اگر تمایل دارید برای اقامت آمریکا از طریق تحصیل در این مقطع اقدام کنید، لازم است در ابتدا بدانید که این دوره طولانی است و شما باید متحمل هزینه های زیادی شوید. اگر شما تمایل دارید برای پذیرش دکترا در آمریکا اقدام کنید، باید برای خود برنامه های زیادی داشته باشید. قبل از هر چیزی برای پذیرش لازم است تا دانشگاه های مورد نظر خود را انتخاب کنید و به جست و جوی استادی بپردازید که در زمینه تحصیلی و شاخه پژوهشی شما فعالیت کرده است.

پس از بررسی اعضای هیات علمی و اساتید مربوطه، لازم است تا با شخص مورد نظر ارتباط برقرار کنید و در مورد ایده تحصیلی خود و پایان نامه دکترا مورد نظرتان با وی گفت و گو کنید. در صورتی که استاد راهنما شما را قبول کند، می توانید بیشتر راه خود را طی شده بدانید. پس از بررسی این شرایط و قبولی توسط استاد راهنما، باید مدارک خود را تکمیل کرده و برای ادامه فرایند پذیرش دانشگاه های آمریکا و دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. البته نکته قابل توجه دیگر، بررسی هزینه های تحصیل در آمریکا و هزینه زندگی در آمریکا است‌. البته بورسیه های تحصیلی آمریکا را نمی توان فراموش کرد.

مدت تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های آمریکا بین چهار تا شش سال است و معمولا سال تحصیلی از ماه آگوست تا ماه می می باشد. توجه داشته باشید که برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آمریکا باید در برخی ازمون های خاص شرکت کنید.

آزمون های خاص برای تحصیل دکترا در آمریکا

همان طور که گفتیم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا لازم است تا شرایط خاصی اعمال شود. یکی از این شرایط خاص، آزموم های ویژه ای است که دانشجو باید در آن ها نمره قبولی اخذ کند. دقت کنید که این آزمون ها برای هر شاخه تحصیلی خاصی متفاوت است. یکی از مدارک مهم برای اخذ پذیرش دکترا در دانشگاه های آمریکا مدارک تافل و آیلتس است. به عبارتی مدرک زبان معتبر بسیار مهم می باشد. برای اخذ پذیرش دکترا باید نمره تافل کاغذی ششصد باشد و نمره تافل آی بی تی بین ۹۵ تا ۱۰۰ باشد. حداقل نمره آیلتس برای اخذ پذیرش دکترا در دانشگاه های آمریکا هفت و هفت و نیم است.

آزمون های خاص برای تحصیل دکترا در آمریکا

آزمون های خاص برای تحصیل دکترا در آمریکا

مدرک مهم دیگر برای دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در رشته های مهندسی می باشد‌. این مدرو با نام آزمون GRE شناخته می شود. برای اخذ پذیرش دکترا در رشته های مهندسی باید برای بخش رایتینگ این آزمون نمره شما بین سه تا پنج و نیم باشد. نمره بخش شفاهی این آزمون برای قبولی باید بین صد و پنجاه و چهار تا صد و شصت و سه باشد. برای ارزیابی کمی نمره اخذ شده باید بین صد و پنجاه و هفت تا صد و شصت و هفت باشد‌. باقی رشته ها نیز باید در آزمون هایی شرکت کنند و برای دریافت پذیرش نمره قبولی اخذ کنند.

به طور مثال دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی در آمریکا باید در آزمون MCAT شرکت کنند. اگر شخصی تمایل به ادامه تحصیل در آمریکا برای رشته حقوق داشته باشد، لازم است تا در آزمون LAST شرکت کنند و نمره قبولی بگیرد. دریافت نمره قبولی در این آزمون ها باعث اخذ پذیرش شما خواهد شد‌. پس از شرکت در ازمون ها و دریافت پذیرش لازم است تا مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آماده شود.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری کشور آمریکا

در بخش های قبل به بررسی شرایط پذیرش تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های کشور آمریکا پرداختیم. اما نکته مهم دیگر بررسی مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری است. این مدارک بسیار مهم می باشند. دانشجویی که تمایل دارد برای دریافت پذیرش خود اقدام کند لازم است تا مدارکی ارائه کند. اولین سری از مدارک ارائه شده، مدارک تحصیلی دوره های قبل دانشجو است. این مدارک شامل ریز نمرات و مدرک تحصیلی می باشند که باید به زبان انکلیسی ترجمه شود.

مدارک معمولا از طریق دانشگاه مبدا برای دانشگاه مقصد ارسال می گردد. مدرک پر اهمیت دیگر، توصیه نامه اساتید است. اساتیدی که دانشجو در گذشته با آن ها کار کرده است باید توصیه نامه هایی به شخص برای ادامه تحصیل وی در دانشگاه های آمریکا ارائه کنند. برخی دانشگاه ها از استاد می خواهند تا شخصا توصیه نامه را ارسال کند. علاوه بر آن شما باید رزومه تحصیلی خود را نیز ارائه دهید. رزومه تحصیلی شامل مشخصات فردی، مشخصات علمی، مقالات فرد، مهارت های تخصصی و شخصی، مهارت های ورزشی، هنری و … می باشد.

دانشجو باید برای دریافت پدیرش مدارک قبولی در آزمون های خاص مربوط به رشته خود و مدرک زبان انکلیسی نیز ارائه کند. علاوه بر تمام این ها تکمیل فرم درخواست پذیرش و ارسال آن تیز لازم است. هر دانشگاهی برای خود فرم‌ پذیرش خاصی دارد‌. باید هزینه ارزیابی فرم نیز به دانشگاه پرداخت گردد که حدودا بین پنجاه تا صد دلار می باشد.‌

بورسیه تحصیلی و شهریه های تحصیل در مقطع دکتری کشور آمریکا

مسئله مهم دیگر، مسئله شهریه و بورسیه های دانشگاهی است. در حقیقت می توان گفت هزینه های تحصیل در کشور آمریکا قبل از هر چیزی باید بررسی گردد. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی هزینه های تحصیل و همچنین بورسیه های تحصیلی برای مقطع دکتری در آمریکا بپردازیم. البته دقت کنید که راه های مهاجرت به کشور آمریکا صرفا از روش تحصیلی نیست و می توان با سرمایه گذاری در آمریکا یا کار در آمریکا در این کشور اقامت داشت.

دانشگاه های کشور آمریکا به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم بندی می شوند‌. شهریه برای هر کدام از این دانشگاه ها متفاوت است و یقینا دانشگاه های خصوصی شهریه های بیشتری از دانشجویان دریافت می کنند. دانشگاه های دولتی که شهریه کمتری دریافت می کنند، بیشتر دانشجویان بومی آمریکا را پذیرش می کنند اما داتشگاه های خصوصی در کشور آمریکا برای اخذ پذیرش دانشجویان بین المللی نیز ظرفیت هایی در نظر می گیرند. به طور کلی می توان گفت متوسط هزینه تحصیل دز کشور آمریکا بین بیست و هشت هزار دلار تا چهل هزار دلار است. این هزینه برای مقطع دکتری بیشتر از میانگین است.

به طور مثال هزینه تحصیل در دانشگاه ماساچوست چهل و نه هزار دلار می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه استنفورد نیز حدودا چهل و نه هزار دلار است. برای تحصیل در دانشگاه هاروارد، هزینه تحصیل چهل و هفت هزار دلار در سال است. هزینه سالانه تحصیل در دانشگاه شیکاگو نیز پنجاه و هشت هزار دلار می باشد. برای تحصیل در دانشگاه پرینستون نیز باید پنجاه و یک هزار دلار هزینه نمود. نکته بسیار مهم در زمینه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه های آمریکا، بورسیه های تحصیلی است.

بورسیه های تصحیلی برای مقطع دکتری در کشور آمریکا مدل های مختلفی دارد. یکی از این مدل های بورسیه تحصیلی، فلوشیپ است که خود دو زیر بخش دستیار تحقیقلتی و دستیار تدریس یا استادیاری دارد. برای استفاده از این بورسیه های تحصیلی می توان از طرح اسیستنت شیپ استفاده نمود. در این طرح دانشجو به جای این که پولی به عنوان بورسیه دریافت کند، اجازه کار می گیرد و طبق آن می تواند در طول دوران تحصیل خود برای داتشگاه کار کند‌. بسته به نوع فعالیت، شخص می تواند کار تحقیقاتی انجام دهد یا برای تدریس اقدام نماید. ساعات کاری بین پانزده تا بیست ساعت در هفته است و در روز های تعطیل حتی به چهل ساعت در هفته هم خواهد رسید.

بورسیه تحصیلی دکترا آمریکابرای دانشجویان

بورسیه تحصیلی دکترا آمریکا برای دانشجویان

در کشور آمریکا حدود چهل و سه درصد از دانشجویان بین المللی بورسیه های خود را از موسسات دریافت می کنند و تنها سه درصد از دانشجویان می توانند از بورسیه های دولتی یا دانشگاهی استفاده کنند.‌ یک خبر خوب این است که دولت آمریکا سالانه برای دریافت بورس تحصیلی صد ها میلیون دلار هزینه می کند‌. در حقیقت اگر شما رزومه قوی ای داشته باشید، به راحتی می توانید بورسیه تحصیلی دانشگاه های کشور آمریکا را دریافت نمایید‌. حضور دانشجویان ایرانی در مقطع دکتری و رزومه قوی این دانشجویان باعث شده تا دیدگاه مثبتی بر دانشجویان ایران متقاضی تحصیل در دانشگاه های آمریکا صورت پذیرد.

اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

پس از بررسی تمام این موارد لازم است تا مدارک لازم برای اخذ ویزی تحصیلی آمریکا برای مقطع دکتری را بررسی کنیم. دانشجویان دکتری باید برای دریافت ویزای اف یک اقدام کنند. مدارک برای دانشجویان هر کشوری متفاوت است اما مدارک کلی وجود دارد که در این بخش ارائه می کنیم. برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا نیاز به پاسپورت معتبر، فرم درخواست ویزا، هزینه درخواست، مدارک تحصیلی، مدارک تمکن مالی، گواهی عدم سو پیشینه، فرم ارسال شده توسط دانشگاه و … خواهید داشت.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل دکتری در آمریکا

  1. دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته های مهندسی کشور آمریکا باید چه مدرک چه آزمونی را ارائه دهند؟

    این دانشجویان برای تحصیل علاوه بر قبولی در مدرک زبان، باید برای تحصیل در مقطع دکتری مدرک قبولی آزمون جی آر ای نیز ارائه کنند.

  2. برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته های مرتبط با حقوق داوطلبان باید در چه آزمونی قبول شوند؟

    برای تحصیل رشته های حقوقی در دانشگاه های آمریکا قبولی در آزمون ال اس ای تی بسیار مهم است.

  3. اولین اقدام برای دریافت پذیرش دکتری در دانشگاه های آمریکا چیست؟

    در اولین اقدام دانشجو باید با اساتیدی که در زمینه رشته او کار کرده اند وارد مذاکره شود تا بتواند استاد راهنمای خود را انتخاب نماید.

  4. آیا برای اخذ پذیرش تحصیلی مقطع دکتری نیاز به توصیه نامه از استاد است؟

    بله یکی از مدارک بسیار مهم توصیه نامه از اساتید دوره های قبل دانشجو است. گاهی اوقات خود استاد باید این توصیه نامه را ارسال کند.

  5. برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آمریکا چه نمره ای برای مدرک زبان انگلیسی لازم است؟

    برای اخذ پذیرش دکترا باید نمره تافل کاغذی ششصد باشد و نمره تافل آی بی تی بین ۹۵ تا ۱۰۰ باشد. حداقل نمره آیلتس برای اخذ پذیرش دکترا در دانشگاه های آمریکا هفت و هفت و نیم است.

  6. هزینه تحصیل در مقطع دکتر در دانشگاه ماساچوست آمریکا چقدر است؟

    هزینه تحصیل در دانشگاه ماساچوست چهل و نه هزار دلار می باشد. به این هزینه باید هزینه های زندگی در آمریکا را نیز اضافه نمود.

  7. آیا امکان دریافت بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکتری آمریکا وجود دارد؟

    بله موسسات و دانشگاه های آمریکا بورسیه های تحصیلی متفاوتی برای دانشجویان دکتری ارائه می دهند. دولت آمریکا سالیانه مبالغ زیادی برای بورسیه تحصیلی دانشجویان اختصاص می دهد.

  8. چه مدل هایی از بورسیه های تحصیلی در آمریکا وجود دارد؟

    بورسیه های تحصیلی در آمریکا در مدل های بورسیه تحصیلی دستیار تدریس، دستار پژوهشی و اجازه کار می باشد. اجازه کار برای دانشجویان بین پانزده تا بیست ساعت در هفته است.

  9. برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا چه مدارکی لازم است؟

    برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا نیاز به پاسپورت معتبر، فرم درخواست ویزا، هزینه درخواست، مدارک تحصیلی، مدارک تمکن مالی، گواهی عدم سو پیشینه، فرم ارسال شده توسط دانشگاه و … خواهید داشت.

  10. دانشگاه های کشور آمریکا چگونه تقسیم بندی می شوند؟

    دانشگاه های کشور آمریکا به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم بندی می شوند‌. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی است.

  11. آیا امکان دریافت پذیرش از دانشگاه های آمریکا برای دانشجویان ایرانی است؟

    بله بر خلاف تصور عموم با بررسی شرایط و مشورت از کارشناسان زبده موسسه حقوقی اصطهباناتی ی توان برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آمریکا اقدام کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *