تحصیل دندانپزشکی در کانادا

بسیاری از جوانان به دنبال تحصیل دندانپزشکی در کانادا هستند و ترجیح می‌دهند تا در این کشور به فراگیری رشته دندانپزشکی مشغول شوند. کشور کانادا یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است که درهای خود را به روی مهاجرین و به خصوص دانشجویان بین‌المللی باز کرده است. کانادا در زمینه علم دندانپزشکی دارای سطح بسیار خوبی است و این رشته در بهترین دانشگاه‌های کانادا با استفاده از تکنولوژی روز دنیا تدریس می‌شود. در ادامه با شرایط پذیرش و هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا بیشتر آشنا خواهیم شد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

این مقاله توسط موسسه مهاجرتی اصطهباناتی خدمت شما عزیزان ارائه شده است. چنانچه تمایل دارید شرایط خود را برای پذیرش در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های کانادا ارزیابی کنید، می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در موسسه تماس حاصل فرمایید تا به سوالات شما پاسخ داده شود.

معرفی رشته دندانپزشکی در کانادا

رشته دندانپزشکی در کانادا شاخه‌ای از علم پزشکی در نظر گرفته می‌شود که دانشجویان آن به بررسی، تشخیص و درمان بیماری‌های لثه، دهان و دندان می‌پردازند. با اینکه این رشته بیشتر به دندان مربوط است اما وارد حوزه‌های دیگری مانند سر و صورت و فک نیز می‌شود. رشته دندانپزشکی در کانادا یکی از علوم پیشرو محسوب شده و دندانپزشکان در این کشور آینده شغلی بسیار خوبی دارند. همچنین به دلیل اینکه کانادا کشوری توسعه‌یافته است، سیستم آموزشی در دانشگاه‌های آن بسیار باکیفیت بوده و از تکنولوژی روز برای آموزش به دانشجویان دندانپزشکی استفاده می‌شود. سایر اطلاعات در خصوص این رشته در جدول زیر ارائه شده است:

اطلاعات کلی تحصیل دندانپزشکی در کانادا

تعداد دانشگاه‌های برتر دندانپزشکی در کانادا17
طول مدت تحصیل4 تا 5 سال
نوع مدرکدکترای عمومی
نوع دورهدکترای پیوسته
میانگین شهریه سالانه40 هزار تا 100 هزار دلار
متوسط درآمد دندانپزشکان در کانادا209 هزار دلار در سال

مزایای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا یکی از بهترین و مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای علاقه‌مندان این رشته است و دلایل و مزایای زیادی برای انتخاب کانادا وجود دارد، از جمله:

  • فرصت‌های شغلی بسیار پس از اتمام تحصیل در بخش خصوصی و دولتی
  • برخورداری از کیفیت و سطح بالای آموزش در دانشگاه‌ها
  • افزایش جمعیت در کانادا و افزایش نیاز به دندانپزشک
  • فرصت‌های بیشمار یادگیری در این کشور برای دندانپزشکان
  • اعتبار بالای مدرک دریافت شده از دانشگاه‌های کانادا
  • درآمد بسیار خوب دندانپزشکان در کانادا
  • امکان دریافت مدرک تخصص طی 1 الی 4 سال
  • زندگی در جامعه توسعه‌یافته
  • ظرفیت بالای این رشته در کانادا

دانشگاه های دندانپزشکی کانادا

کشور کانادا دارای بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی در جهان است که از امکانات بسیار خوبی برخوردارند و از پیشرفته‌ترین امکانات آموزشی برای تحصیل دانشجویان استفاده می‌کنند. در لیست بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی کانادا، دانشگاه تورنتو رتبه اول را دارد و دانشگاه بریتیش کلمبیا در رتبه دوم قرار گرفته است. به طور کلی نام دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته دندانپزشکی در جدول زیر ارائه شده است:

نام دانشگاهرتبه در کانادارتبه در جهان
دانشگاه تورنتو (University of Toronto)145
دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)264
دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)398
دانشگاه مک گیل (McGill University)4136
دانشگاه وسترن (Western University)5206
دانشگاه لاوال (Laval University)6310
دانشگاه مونترال (University of Montreal)7312
دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba)8437
دانشگاه مک مستر (McMaster University)9495
دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie University)10511
دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan)11538

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران در کانادا

بسیاری از متقاضیان تمایل دارند تا از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران در کانادا پذیرش دریافت کنند. به این دلیل که مدرک اخذ شده از این دانشگاه‌ها در ایران مورد تأیید است و دانشجویان این امکان را دارند تا بعد از اتمام تحصیل در صورت تمایل با مدرک خود در ایران مشغول به کار شوند و یا ادامه تحصیل دهند. خوشبختانه تمام دانشگاه‌های برتر دندانپزشکی کانادا مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم ایران قرار دارند و دانشجویانی که موفق به پذیرش در این دانشگاه‌ها شوند، علاوه بر شانس دریافت مدرک از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان، از بابت پذیرش مدرک تحصیلی خود در ایران نیز نگرانی نخواهند داشت.

دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه برای تحصیل دندانپزشکی و دانشگاه بریتیش کلمبیا در رتبه دوم قرار داردهزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

شهریه دانشگاه‌های کانادا در هر استان متفاوت است. به عنوان مثال شهریه دانشگاه‌ها در استان کبک حدود 41 هزار دلار کانادا در سال است و دانشجویان برخی رشته‌ها در استان بریتیش کلمبیا تا سالانه 220 هزار دلار نیز باید شهریه پرداخت کنند.

اما به طور کلی هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی بین 45 تا 120 هزار دلار خواهد بود. شهریه تحصیلی برخی از بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی کانادا در جدول زیر ارائه شده است:

نام دانشگاه

شهریه رشته دندانپزشکی (دلار کانادا در سال)

دانشگاه تورنتو90 هزار
دانشگاه مک گیل50 هزار
دانشگاه آلبرتا42 هزار
دانشگاه بریتیش کلمبیا86 هزار

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا بدون آزمون

دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا باید در یک آزمون ورودی شرکت کنند. این آزمون یک آزمون سراسری مختص داوطلبان دندانپزشکی است که توسط انجمن دندانپزشکی کانادا برگزار می‌شود. هزینه این آزمون حدود 450 دلار است. البته بعضی از دانشگاه‌های کانادا الزامی برای قبولی در این آزمون ندارند و پذیرش بدون آزمون را نیز امکان‌پذیر کرده‌اند. به عنوان مثال پذیرش در دانشگاه مک گیل نیاز به شرکت در آزمون DAT ندارد و هزینه شرکت در آزمون جزو هزینه‌های تحصیل شما نخواهد بود.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

برای پذیرش دندانپزشکی در کانادا دانشجویان ملزم هستند تا ابتدا در یک رشته کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم پایه تحصیل کنند و یک لیسانس علوم پایه دریافت کنند که مدت تحصیل در این دوره 2 تا 4 سال به طول می‌انجامد. سپس دانشجویان می‌توانند بعد از گذراندن آزمون پذیرش دندانپزشکی در کانادا وارد دوره دندانپزشکی عمومی شوند. شرایط پذیرش در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است اما معمولا شرکت در آزمون DAT (Dental Aptitude Test Program) در کانادا یک سال پیش از شروع تحصیل دندانپزشکی در این کشور ضروری است. با این حال توصیه می‌شود دانشجویان پیش از هر اقدامی سایت دانشگاه مورد نظر خود را برای شرایط پذیرش چک کنند.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مورد نظرتان در کشور کانادا با موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما پس از بررسی دقیق شرایط دانشگاه مورد علاقه شما، لیست مدارک و شرایط مورد نیاز را ارائه کرده و در آماده‌سازی مدارک همراهتان خواهند بود.

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در کانادا

حداقل سن پذیرش در رشته دندانپزشکی کانادا 18 سال است و متقاضیان تا سن 30 سال نیز می‌توانند برای پذیرش درخواست دهند. اما باید دقت کنید که هرچه سن و گپ تحصیلی کمتر باشد، شانس پذیرش و به خصوص دریافت ویزای تحصیلی کانادا بیشتر خواهد شد. سفارت کانادا برای صدور ویزای تحصیلی روی سن متقاضیان سختگیری دارد و به افرادی که سن بالایی داشته باشند ویزای تحصیلی نمی‌دهد. بنابراین بر اساس تجربه گپ تحصیلی تا 2 سال مورد قبول است.

شرط معدل برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

شرط معدل یکی از سوالات مهم متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کانادا است. همانطور که اشاره شد دانشگاه‌های کانادا معمولا یک آزمون ورودی برای پذیرش برگزار می‌کنند که کسب نمره قبولی در این آزمون بسیار مهم است. اما با این حال از نظر آکادمیک نیز دانشجویان باید دارای رزومه تحصیلی خوب و معدلی بین 15 الی 17 باشند. همچنین ارائه نمره زبان انگلیسی آیلتس 7 و یا مدرک زبان فرانسوی معتبر بسته به زبان مورد انتخاب برای تحصیل مورد نیاز است.

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در کانادا

رشته دندانپزشکی در کانادا به 3 دوره تحصیلی تقسیم می‌شود که دانشجویان پس از سپری کردن این 3 دوره می‌توانند مهارت و دانش کافی را به دست آورده و بعد از اخذ مدرک شروع به کار کنند. دوره اول و دوم دندانپزشکی در کانادا 2 سال به طور می‌انجامند و در این مدت دانشجویان دروس پایه و تخصصی دندانپزشکی را مطالعه خواهند کرد. دوره سوم یک دوره 1 الی 3 ساله است و مخصوص دانشجویانی است که علاقه دارند تا در یکی از رشته‌های ارتودنسی یا جراحی دندان مدرک تخصص خود را اخذ کنند.

آزمون ورودی دندانپزشکی در کانادا

برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا دانشجویان باید در آزمون ورودی DAT شرکت کنند. این آزمون از طرف انجمن دندانپزشکی کانادا برگزار می‌شود و در اکثر دانشگاه‌های آمریکا نیز مورد قبول است. آزمون به دو زبان انگلیسی و فرانسوی برگزار می‌شود و شامل 4 بخش مهارت دستی، علوم طبیعی، توانایی ادراکی و درک مطلب در آزمون انگلیسی است. مدت زمان آزمون به زبان انگلیسی 3 ساعت و به زبان فرانسوی 2 ساعت خواهد بود.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی بین 45 تا 120 هزار دلار کانادا استبورسیه دندانپزشکی در کانادا

دانشجویان دندانپزشکی این امکان را دارند تا در صورت داشتن شرایط و صلاحیت لازم از بورسیه‌های تحصیلی در کشور کانادا استفاده کنند. بیش از 200 بورسیه در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان دندانپزشکی در نظر گرفته شده است که بعضی از این بورسیه‌ها به صورت فول فاند بوده و تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی را پوشش می‌دهند و بعضی دیگر به صورت کمک هزینه تحصیلی هستند. مبلغ بورسیه‌های کمک هزینه نیز 5 هزار تا 70 هزار دلار بر اساس نوع بورسیه متفاوت است. دانشگاه لاوال یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کانادا است که برای دانشجویان دندانپزشکی بورسیه‌های تحصیلی ارائه می‌کند. این دانشگاه دارای گروه تحقیقاتی در زمینه دهان و دندان است و حمایت‌های مالی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته است.

تحصیل رایگان دندانپزشکی در کانادا

دانشجویان بومی کانادا این امکان را دارند تا در دانشگاه‌های دولتی به صورت رایگان به تحصیل دندانپزشکی بپردازند اما امکان تحصیل دندانپزشکی به صورت رایگان برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا وجود ندارد. با این وجود دانشجویان می‌توانند با دریافت بورسیه‌های تحصیلی و همچنین کار حین تحصیل، هزینه‌های تحصیل خود را کاملاً و یا تقریباً رایگان کنند.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا بدون آزمون

دانشجویان برای ورود به رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های کانادا باید در آزمون ورودی شرکت کنند اما تمام دانشگاه‌ها شرایط پذیرش یکسانی ندارند و بعضی دانشگاه‌ها بدون آزمون ورودی و بر اساس معدل و رزومه تحصیلی دانشجویان را پذیرش می‌کنند. بنابراین متقاضیان باید وارد سایت دانشگاه مد نظرشان شده و شرایط لازم برای پذیرش رشته دندانپزشکی را بررسی نمایند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش دندانپزشکی در کانادا

برای اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی متقاضیان باید ابتدا در یک رشته علوم پایه در مقطع لیسانس تحصیل کنند و به عبارتی نمی‌توانند مستقیماً وارد رشته دندانپزشکی شوند. بنابراین شما برای پذیرش در رشته دندانپزشکی کانادا نیاز به یک مدرک کارشناسی علوم پایه از دانشگاه‌های کانادا دارید. همچنین متقاضیان باید حتما مدرک زبان معتبر ارائه کند. سایر مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا عبارتند از:

  • ارائه نمره قبولی در آزمون ورودی
  • ترجمه مدرک دیپلم و ریزنمرات
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی برای یک سال زندگی در کانادا
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی سلامت پزشکی

تحصیل تخصص دندانپزشکی در کانادا

9 تخصص برای رشته دندانپزشکی در کشور کانادا وجود دارد و دانشجویان پس از اتمام دوره عمومی دندانپزشکی می‌توانند وارد دوره تخصص شوند. این دوره‌ها توسط انجمن دندانپزشکی کانادا (CDAC) تأیید می‌شوند. عنوان تخصص‌های دندانپزشکی کانادا عبارتند از:

  • ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت
  • ریشه درمانی
  • بهداشت عمومی دندان
  • رادیولوژی فک و دهان
  • دندانپزشکی کودکان
  • جراحی فک و دهان
  • پروتز دندان
  • لثه درمانی
  • پاتولوژی دهان

کار حین تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

دانشجویانی که به تحصیل دندانپزشکی در کانادا مشغول هستند این امکان را دارند تا حدود 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت حین تحصیل کار کنند. باید در نظر بگیرید که بعضی دانشگاه‌ها محدودیت‌هایی را برای کار دانشجویی در نظر گرفته‌اند.

بنابراین حتما باید مجوزهای لازم را دریافت کنید و کار مورد نظر نباید به تحصیل شما لطمه بزند. همچنین بعضی دانشگاه‌ها شرایطی را فراهم آورده‌اند که دانشجویان در محیط دانشگاه به کارهای پژوهشی، فرهنگی، شرکت در انجمن‌های دانشجویی و کمک در تدریس مشغول شوند و حقوق دریافت کنند.

درآمد دندانپزشکان در کانادا

دندانپزشکی یکی از پردرآمدترین مشاغل کانادا محسوب می‌شود. البته میزان حقوق بر اساس استان و شهر محل زندگی و همچنین گرایش تخصص شما (در صورتی که تخصص دریافت کنید) متفاوت خواهد بود اما درآمد یک دندانپزشک در کانادا می‌تواند تا سالانه 350 هزار دلار کانادا نیز برسد. همچنین میزان سابقه شغلی نیز در درآمد بسیار تأثیرگذار است. کانادا با کمبود دندانپزشک به خصوص در شهرهای کوچک و روستاها مواجه است و در حال حاضر حدود 2000 فرصت شغلی خالی برای دندانپزشکان در این کشور وجود دارد.

اقامت کانادا از طریق تحصیل دندانپزشکی

دانشجویان پس از اتمام تحصیل خود در کانادا می‌توانند در کانادا بمانند و به دنبال کار باشند. با توجه به کمبود دندانپزشک در کشور کانادا فرصت‌های شغلی مناسبی در این کشور برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود خواهد داشت. دانشجویان دندانپزشکی این اجازه را دارند تا به مدت 3 سال در کانادا بمانند و کاریابی کنند. پس از پیدا کردن کار متقاضی می‌تواند برای دریافت ویزای کاری اقدام کند و بعد از 5 سال کار در کانادا برای اخذ اقامت دائم خود درخواست دهد.

سخن پایانی

در این مقاله تحصیل دندانپزشکی در کانادا مورد بررسی قرار گرفت. کانادا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل و شغل دندانپزشکی است و این قشر جزو پردرآمدترین شاغلین کانادا محسوب می‌شوند. چنانچه شما نیز تمایل به تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا دارید، می‌توانید از خدمات موسسه مهاجرتی اصطهباناتی استفاده کنید. کارشناسان مجرب موسسه پس از بررسی دقیق شرایط شما، در تمامی مراحل آماده‌سازی مدارک و اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی همراهتان خواهند بود و به بهترین شکل ممکن پرونده اقامت شما را مدیریت خواهند کرد.

سوالات متداول در مورد تحصیل دندانپزشکی در کانادا

1- آیا امکان تحصیل رایگان دندانپزشکی در کانادا وجود دارد؟

خیر، اما امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که هزینه‌های تحصیل را کاهش خواهد داد.

2- آیا بدون مدرک زبان امکان پذیرش در رشته دندانپزشکی در کانادا وجود دارد؟

خیر، برای پذیرش ارائه مدرک زبان معتبر با نمره خوب الزامی است.

3- طول دوره دندانپزشکی در کشور کانادا چند سال است؟

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در کانادا حدود 5 سال است.

4- آیا امکان اخذ اقامت پس از تحصیل دندانپزشکی در کانادا وجود دارد؟

بله، دانشجویان پس از اتمام تحصیل می‌توانند به دنبال کار باشند و پس از پیدا کردن کار برای اخذ اقامت خود اقدام کنند.

5- بهترین دانشگاه دندانپزشکی در کانادا کدام است؟

دانشگاه تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا برترین دانشگاه دندانپزشکی در کشور کانادا هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *