تحصیل دندانپزشکی در نروژ

در دهه های اخیر، مهاجرت از کشور های مختلف به نروژ افزایش چشمگیری داشته است و به یکی از بهترین مکان های تحصیل در اروپا تبدیل شده است. هدف مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) از نگارش این مقاله آشنایی شما با مزایا و شرایط تحصیل دندانپزشکی در نروژ می باشد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

تحصیل دندانپزشکی در نروژ مقطع کارشناسی

مدرک کارشناسی در بهداشت دندانپزشکی یک برنامه ی سه ساله است و متشکل از 180 امتیاز تحصیلی است. مدرک به زبان نروژی ارائه می شود. این برنامه به یک واحد تخصصی متشکل از دوره ی مراقبت، بالینی و دندانپزشکی تقسیم می شود که 110 امتیاز تحصیلی را تشکیل می دهد.

 دوره های متوسطه از مراقبت از دندان، علوم پایه (30 امتیاز تحصیلی) و بهداشت دهان و دندان، علوم اجتماعی و علوم رفتاری (40 امتیاز تحصیلی) تشکیل شده است. این برنامه به زبان نروژی تدریس می شود. اگر شما می خواهید برای تحصیل در نروژ و پذیرش در برنامه های مدرک کارشناسی درخواست دهید، باید از طریق مرکز پردازش برنامه ی متمرکز N.U.C.A.S، به زبان نروژی اقدام کنند.

دانشگاه برگن هیچ برنامه ی مدرک کارشناسی به زبان انگلیسی را ارائه نمی دهد.  پذیرش جهت تحصیل فارغ التحصیلی نیاز به مهارت در زبان نروژی دارد. دانشگاه های نروژی یک تنوع از برنامه های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می دهند. سیستم پذیرش N.U.C.A.S در مرحله ی اول برای شهروندان نروژی و دیگران با اجازه ی اقامت دائم و یا تجدید پذیر می باشد.

به منظور واجد شرایط شدن برای پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه برگن، متقاضیان باید حداقل شرایط لازم برای پذیرش برای ورود به آموزش عالی در نروژ را داشته باشند. همه ی متقاضیان ملزم به داشتن مدرک تسلط کافی در هر دو زبان نروژی و انگلیسی به منظور برخورداری از الزامات پذیرش عمومی می باشند. N.O.K.U.T، آژانس نروژی برای تضمین کیفیت در آموزش، یک لیست از شرایط لازم برای پذیرش عمومی برای دانشگاه های نروژی/ آموزش عالی برای متقاضیان با شرایط  خارج از کشور دارد. ما به این لیست به عنوان لیست G.S.U مراجعه می کنیم.

آموزش دندانپزشکی در نروژ

مطالعات کارشناسی ارائه شده در دانشگاه برگن به زبان نروژی تدریس می شود، و بنابراین متقاضیان باید مدرک مهارت در این زبان را داشته باشند. این را می توان به یکی از روش های زیر انجام داد:

  • زبان نروژی (به عنوان زبان دوم) در دبیرستان، در سال 3 با نمره ی 2 یا بهتر است.
  • تست زبان نروژی  – سطح پیشرفته، آزمون کتبی با نمره ی “bestrew”   از پاییز 2009 و یا نمره ی حداقل 450 امتیاز ( آزمون در بهار 2009 و قبل از آن برگزار می گردد).
  • آزمون سطح 3 به زبان نروژی برای دانشجویان خارجی در دانشگاه های نروژی.

آموزش دندان پزشکی، ارشد دندانپزشکی، به مدت 5 سال طول می کشد و منجر به صدور مجوز به عنوان یک دندانپزشک به صورت کارآموز می شود. صلاحیت ورود برای آموزش عالی یا یادگیری معادل اولیه و سابقه ی کار. متقاضیان همچنین باید الزامات مربوطه M.E.R.O.D)  مورد نیاز) را دارا باشند: ریاضیات R.1 ( یا ریاضیات S.1 و S.2)، فیزیک 1 و شیمی 1 و 2. همچنین یک تقاضا برای مهارت به زبان نروژی نیز وجود دارد.

تحصیل دندانپزشکی در نروژ

ورود به کارشناسی ارشد برنامه ی دندانپزشکی از طریق خدمات پذیرشی دانشگاه ها و کالج های نروژی (N.U.C.A.S) می باشد. به وب سایت N.U.C.A.S برای کسب اطلاعات در مورد نحوه ی درخواست و همچنین موارد مورد نیاز زبان نروژی و انگلیسی مراجعه کنید. تمام برنامه هایی که از طریق N.U.C.A.S پیش می رود، نیاز دارد که متقاضی یک مجوز اقامت دائمی / تجدید پذیر در نروژ را داشته باشد.

هزینه و شهریه دانشگاه های دندانپزشکی نروژ

واحد پول نروژ کرون نروژی (N.OK) می باشد. دانشگاه های عمومی نروژ هزینه ی شهریه دریافت نمی کنند حتی از دانش جویان بین المللی. بسته به رشته ای که برای تحصیل انتخاب می کنید , ممکن است نیاز باشد که برای هر ترم هزینه ی اندکی پرداخت کنید , اما این مبلغ چیزی حدود 300 تا 600 کرون نروژ است. ( 35 تا 70 دلار امریکا ). این هزینه ی ترم , حق عضویت شما در اتحادیه ی دانشجویان است , که منجر به دسترسی شما درخدمات سلامتی و بهداشتی , مشاوره و امکانات ورزشی و نیز کارت دانشجویی رسمی می شود.

کارت دانشجویی جهت ادامه تحصیل در نروژ می تواند هزینه های حمل و نقل عمومی شما را کاهش داده و برای موزه ها و نمایشگاه ها تخفیف شامل شما شود. برخی از دوره های تحصیلی در دانشگاه های عمومی وجود دارد که ممکن است مجبور باشید برای آنها هزینه پرداخت کنید , اما این ممکن است به ندرت و در مقطع کارشناسی ارشد باشد.

اگر شما یک موسسه خصوصی را برای تحصیل انتخاب کردید , در این صورت نیاز به پرداخت هزینه ی شهریه می باشد و در دانشگاه های مختلف این مبلغ متفاوت است. مخارج زندگی شما بستگی به انتخاب شما برای نوع زندگیتان دارد . شهر های بزرگتر معمولا از شهر های کوچکتر و شهرستان ها گران تر هستند. شما ممکن است بتوانید برای تامین هزینه هایتان از صندوق وام تحصیلی ایالتی نروژ درخواست کمک کنید .

به طورمیانگین , شما باید بین 9500 تا 20000 کرون نروژ (1120 تا 2350 دلار امریکا) برای هر ماه بودجه داشته باشید. دانشجویان که از جاهای دیگر برای تحصیل به نروژ آمده اند باید قبل از کار پاره وقت برای کارکردن درخواست مجوز بدهند. فرقی نمیکند که شما از کجا آمده اید , شما در طول تحصیل اجازه دارید تا 20 ساعت در هر هفته به کار مشغول شوید و همچنین در زمان تعطیلات نیز میتوانید به صورت تمام وقت مشغول به کار باشید.

تحصیل دندانپزشکی در نروژ به زبان انگلیسی

نروژ دو زبان رسمی دارد که هر کدام به گویش‌های مختلفی صحبت می‌شود. اولین زبان رسمی، نروژی است که به دو صورت بوکمال و نینورسک صحبت می‌شود. دومین زبان رسمی سامی است که گویش‌های شمالی، جنوبی و لول دارد.علاوه بر این‌ها، سه زبان رسمی دیگر نیز وجود دارد که به نسبت کمتر صحبت می‌شوند: K.v.e.n، رومی و Romans.

تحصیل دندانپزشکی در نروژ به زبان انگلیسی

استفاده از زبان نروژی و انگلیسی در موسسات نروژ رایج است. اکثریت مردم به خوبی به انگلیسی صحبت می‌کنند.گاهی اوقات سه ماه از ترم هشتم دندانپزشکی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. (ترم بهار؛مارچ-ژوئن). یک دانشجوی دندانپزشکی هم چنین به صحبت به زبان اسکاندیناوی نیاز پیدا خواهد کرد. اکثر دانشگاه‌های نروژی، واحدهای رشته‌ی دندانپزشکی را به زبان نروژی ارایه می‌دهند و ممکن است تنها 30% درس‌های این رشته به زبان انگلیسی باشند.

شرایط کار پس از تحصیل رشته دندانپزشکی در نروژ

شخصی که به عنوان یک دندان پزشک در کشور نروژ کار می کند به طور معمول حدود 38125 کرون نروژ ( معادل 4500.47 دلار آمریکا ) درآمد دارد. این مقدار، به صورت میانگین در آمد تخمین زده شده است و شامل خانه، وسیله نقلیه و سایر مزایا می شود. درآمد دندان پزشک ها در کشور نروژ می تواند تا حد بسیار زیادی متفاوت باشد و بستگی به میزان تجربه، مهارت ها ، جنسیت دندان پزشک و مکان کار آنها خواهد داشت.

بسیاری از افراد نروژی تحصیل کرده می توانند به خوبی به زبان انگلیسی صحبت کنند ، و برخی از شرکت های بزرگ تر از زبان انگلیسی به عنوان زبان کاری خود استفاده میکنند. در هر صورت، کار کردن در اکثر مشاغل ملزم خوب دانستن زبان نروژی است. صرف نظر از این قضیه ، یادگیری آن می تواند تا حد زیادی گزینه های پیش روی شما را افزایش دهد و بالطبع به کسب درآمد بیشتر ختم شود.

افراد خارجی غیر اروپایی، برای کسب مجوز اقامت به سفارت نروژ مراجعه کنند و بعد از سه سال ، اقامت دائم کشور نروژ را کسب کنند. یک هفته کاری در کشور نروژ ، معادل 40 ساعت کار می باشد. هر مقدار بیشتر از 40 ساعت کار کنید، به صورت قانونی ، اضافه کاری به حساب می آید که به حقوق افراد اضافه می کند. ساعات کاری به طور کلی بین 8 صبح تا 4 بعد از ظهر و از دوشنبه تا جمعه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید در رابطه با تحصیل دندانپزشکی در نروژ با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) در دفاتر تهران و شیراز تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد تحصیل دندانپزشکی در نروژ

1- مقطع کارشناسی دندانپزشکی در نروژ چند ساله است؟

مدرک کارشناسی در رابطه با بهداشت دندانپزشکی است که یک دوره ی 3 ساله است.

2- زبان تحصیل رشته ی دندانپزشکی در نروژ چیست؟

عمدتا دروس به زبان نروژی ارائه میشوند.

3- آیا برای ورود به دانشگاه های دندانپزشکی نروژ نیازی به مدرک زبان است؟

بله تسلط کامل به زبان انگلیسی و نروژی لازمه ی راه متقاضیان است.

4- نام دانشگاه دندانپزشکی نروژ چیست؟

دانشگاه برگن.

5- دوره ی آموزش رشته ی دندانپزشکی نروژ چند ساله است؟

دوره ی آموزش 5 ساله است که پس از آن مجوز کار آموزی به افراد داده میشود.

6- شهریه ی دانشگاه های دولتی برای رشته ی دندانپزشکی در نروژ چقدر است؟

این دانشگاه ها عمدتا رایگان هستند.

7- هزینه ی زندگی دانشجویان در نروژ چقدر است؟

به طور میانگین در حدود 1120 تا2350 دلار ماهانه میباشد.

8- آیا دانشجویان دندانپزشکی در نروژ اجازه ی کار دارند؟

بله به صورت پاره وقت در حدود 20 ساعت در هفته میباشد.

9- آیا رشته ی دندانپزشکی در نروژ به زبان انگلیسی هم ارائه میشود؟

اکثر دروس این رشته به زبان نروژی ارائه میشود وشاید 30 % دروس به زبان انگلیسی ارائه شوند.

10- مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی دندانپزشکی نروژ چیست؟

فرم درخواست تکمیل شده-پاسپورت-عکس-نامه پذیرش-تمکن مالی.

11- کیفیت دانشگاه های دندانپزشکی نروژ چگونه است؟

دانشگاه های این کشور در رنکینگ جهانی رتبه ی بسیار بالایی دارند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *