تحصیل در عمان

در این مطلب میخوانید

تحصیل در دانشگاه های عمان، یکی از توسعه یافته ترین کشورهای جهان عرب، که از یک کالج در سال 1995 به 30 دانشگاه معتبر در زمان حاضر گسترش یافته است، از بهترین گزینه های مهاجرت تحصیلی است. دولت عمان بودجه آموزش و پرورش را در سال های اخیر افزایش داده و تعهد خود را به جذب استعدادهای بین المللی ثابت کرده است. فرهنگ غنی، زیرساخت های عالی و کیفیت بالای آموزشی از دلایل تحصیل در دانشگاه های عمان است. در این مقاله ما مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی به ارائه شرایط تحصیل در عمان و دیگر موارد لازم می پردازیم. با ما همراه باشید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

کمی در مورد کشور عمان

عمان که به طور رسمی به عنوان سلطان نشین عمان شناخته می شود، در سواحل جنوب شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده است. اقتصاد عمان یک اقتصاد قوی مبتنی بر صادرات نفت با رشد روزافزون صنعت گردشگری است که در نهایت کشاورزی یک درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد. خصوصی سازی بسیاری از بخش ها باعث ایجاد مشاغل بسیاری در این کشور شده است. عمان نرخ باسوادی بسیار بالا در حدود 99.7 درصد دارد و به دلیل کیفیت بالای زندگی و همچنین دانشگاه های جهانی، یکی از مقاصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین المللی است. شاید کشورهای ثروتمند از بسیاری از مشکلاتی که یک کشور در حال توسعه با آن مواجه است، دور باشند و همین عمان را به گزینه ای عالی برای مهاجرت تحصیلی تبدیل می کند.

پایتختمسقط
جمعیت2.595.000 نفر
مساحت کلی309.500 کلیومتر مربع
ارزش ناخالص ملی GDP198.224 میلیارد دلار
واحد پولریال عمانی OMR
کد تماس+968

چرا تحصیل در عمان؟

تحصیل در دانشگاه های عمان به زبان انگلیسی و دریافت مدرک معتبر این کشور فرصت های شغلی با درآمد بهتری را در داخل یا خارج از کشور به دانشجویان بین المللی و از جمله ایرانی ها ارائه می دهد. در مقایسه با دیگر مقاصد تحصیلی بین المللی، دانشگاه های عمان هزینه های مقرون به صرفه تری برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند. تحصیل در عمان برای دانشجویان ایرانی یک مزیت ویژه دارد و آن هم نزدیکی جغرافیایی به کشور ایران است. دانشجویان ایرانی نیازی به صرف هزینه‌ های زیاد برای سفر به ایران ندارند و در تعطیلات می ‌توانند با خانواده و دوستان خود دیدار کنند.

تحصیل در عمان

تحصیل در عمان

سیستم آموزشی در کشور عمان

سیستم آموزشی کشور عمان به سیستم آموزشی ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی شباهت دارد. تحصیل رایگان از کلاس اول تا پایه دوازدهم دبیرستان و همچنین وجود 3 سطح آموزشی قبل از دانشگاه از ویژگی های سیستم آموزشی در عمان است.

دوره آموزشیمدارس/سطحپایهاز سنمدت تحصیل
دوره ابتداییدوره آموزش ابتدایی Primary Educationاز پایه اول تا ششماز 6 تا 12 سالگی6 سال
دوره متوسطهدوره آموزش راهنمایی Middle Educationاز پایه هفتم تا نهماز 12 تا 15سالگی3 سال
دوره دبیرستاندوره آموزش دبیرستان Secondary Educationاز پایه دهم تا دوازدهماز 15 تا 18 سالگی3 سال
دوره کارآموزیدوره آموزش حرفه ای Vocational Educationاز فارغ التحصیلی دبیرستاناز 18 تا 21 سالگیاز یک تا 3 سال
مقطع کارشناسی دانشگاهBachelor Degreeبا پایان دبیرستاناز 18 سالگی به بعددر حدود 4 سال
مقطع کارشناسی ارشدMaster Degreeپس از مقطع کارشناسیاز حدود یک تا 2 سال
مقطع دکتراDoctoral Degreeپس از مقطع کارشناسی ارشداز حدود 2 تا 3 سال

تحصیل در مدارس عمان

یکی از انواع ویزای تحصیلی عمان ویزای اقامت تحصیلی برای دانش آموزان بین المللی است. کودکان و نوجوانان بومی و بین المللی در عمان از سن 6 سالگی وارد مدارس می شوند و سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را طی می کنند. مدارس بین المللی عمان به زبان انگلیسی تدریس می کنند. از مدارس معروف عمان می توان به Batane ABA، KGIS و MIS اشاره کرد که از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند. سطوح آموزشی در مدارس و دانشگاه های عمان عبارت اند از:

دوره آموزش ابتدایی Primary Education

در کشور عمان، آموزش در مدارس تا قبل از ورود به دانشگاه رایگان است. آموزش ابتدایی در این کشور 6 سال طول می کشد و از بسیاری جهات به دبستان های کشورهای اروپایی شباهت دارد.

دوره آموزش راهنمایی Middle Education

دوره راهنمایی در عمان پس از تمام شدن دوره ابتدایی شروع می شود و تا 3 سال طول می کشد. دانش آموزان بر اساس نمره های خود و یا علاقمندی به کار ممکن است در پایان دوره راهنمایی وارد بازار کار شوند. بیشتر دانش آموزان پس از دریافت مدرک راهنمایی وارد دبیرستان های عمان می شوند.

دوره آموزش دبیرستان Secondary Education

در طول 3 سال دوره دبیرستان، دانش ‌آموزان در کشور عمان می ‌توانند در رشته ‌های علوم یا هنر دانش، تخصص و مهارت لازم را فرا گیرند، مشروط بر اینکه نتایج دوره راهنمایی استعداد آن ها را تأیید کند. دانش آموزان با تحصیل در دوره دبیرستان چه در رشته های هنری و چه رشته های علوم می توانند در پایان تحصیلات گواهی پایان دوره متوسطه را دریافت کنند.

دوره آموزش حرفه ای Vocational Education

شبکه ‌ای از مراکز حرفه ‌ای در عمان فرصت‌ هایی را برای فارغ ‌التحصیلان دبیرستان که نیاز به آموزش حرفه‌ای بین 1 تا 3 سال دارند، فراهم می ‌کند. در واقع فارغ التحصیلان دوره دبیرستان در عمان با شرکت در این دوره های آموزش حرفه ای آمادگی های لازم برای کار و اشتغال را کسب می کنند.

دوره آموزش دانشگاهی Tertiary Education

در شهر مسقط در کشور عمان 6 کالج علمی کاربردی، 7 کالج فنی و 1 کالج عالی فناوری وجود دارد. دانشگاه سلطان قابوس تنها دانشگاه دولتی عمان است که در سال 1986 افتتاح شد. در این دانشگاه 9 کالج کشاورزی، هنر، بازرگانی و اقتصاد، آموزش، مهندسی، حقوق و معارف اسلامی، پزشکی، پرستاری و علوم برنامه های تحصیلی مختلف را به دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می دهند. ثبت نام در دانشگاه سلطان قابوس عمان عمدتاً بر اساس عملکرد و نمره های دبیرستان است.

تحصیل در مقطع کارشناسی در عمان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی دانشگاه های عمان برای مقاطع تحصیلی مختلف و از جمله کارشناسی کمی ساده تر از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است. دانشگاه های بسیار معتبری در این کشور وجود دارند که برنامه های تحصیلی مختلفی را در رشته های مهندسی، علوم اجتماعی، پزشکی و علوم پایه در مقطع کارشناسی به دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می دهند. شرایط و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های عمان عبارت است از:

  • برای دریافت ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی در عمان، دانشجویان بین المللی باید دارای مدرک دیپلم 12 ساله و مدرک زبان آیلتس 5.5 باشند.
  • به طور متوسط، هزینه و شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های عمان سالانه از حدود 1.000 تا 2.500 دلار است.
  • مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در عمان در حدود 4 سال است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در عمان

دانشگاه های عمان برنامه های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مختلف مدیریت، اقتصاد، بازرگانی، امور مالی، ارتباطات و غیره را در دانشگاه های بین المللی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. هزینه ها و شرایط تحصیل در عمان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های بین المللی عبارت است از:

  • دانشجویان برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد در عمان باید دارای مدرک کارشناسی و مدرک زبان آیلتس 6.5 باشند.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در عمان برای هر ترم از حدود 4.000 تا 6.000 دلار است.
  • مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در عمان 2 سال است.
هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در عمان

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در عمان

تحصیل در مقطع دکترا در عمان

دانشجویان دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های خارج از عمان می توانند برای تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه های بین المللی عمان درخواست دهند. شرایط تحصیل در عمان در مقطع دکترا دانشگاه های این کشور عبارت است از:

  • دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های عمان نیاز به رزومه علمی تحصیلی قوی دارد.
  • علاوه بر دارا بودن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدرک زبان آیلتس 7 نیز برای پذیرش در دوره های دکترا در دانشگاه های عمان مورد نیاز است.
  • انتشار مقاله های تحقیقی در ژورنال های علمی جهان و ISI از دیگر شرایط پذیرش در این مقطع تحصیلی می باشد.
  • مدت زمان تحصیل دکترا در عمان در حدود 2 تا 4 سال است.

زبان تحصیل در دانشگاه های عمان

بیشتر دانشگاه‌ های عمان با امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دیگر کشورها معتبر هستند و به طور کامل یا جزئی از طرف دانشگاه‌ های کشورهای دیگر به رسمیت شناخته می شوند. بنابراین، دانشجویان ایرانی با تحصیل در دانشگاه های عمان شانس بیشتری برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر اروپا، ایالات متحده، آمریکا، کانادا یا استرالیا خواهند داشت. تحصیلات به زبان انگلیسی در عمان فرصتی عالی برای ایجاد یک شبکه حرفه ای و منبع عالی فرصت های کاری و همکاری بالقوه پس از فارغ التحصیلی است.

آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز برای تحصیل در عمان

اگر دانشجویان ایرانی برای تحصیل در یک برنامه تحصیلی در عمان اقدام می کنند، باید ثابت کنند که دارای مهارت های زبانی اندازه کافی خوب هستند، به گونه ای که می توانند در کلاس های درس به زبان انگلیسی شرکت کنند و امتحان ها را با موفقیت پشت سر بگذارند. شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی دانشجویان را برای هر یک از آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه ها آماده می کند. برای تحصیل در دانشگاه های عمان، دانشجویان باید مدرک مهارت زبان انگلیسی را ارائه دهند. برخی از مدارک زبان انگلیسی مورد پذیرش دانشگاه های عمان عبارت است از:

  • مدرک زبان انگلیسی آکادمیک PTE
  • مدرک زبان انگلیسی تافل iBT
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک
  • مدرک زبان انگلیسی C1 Advanced یا C2 Proficiency

با این حال، دانشجویان باید همیشه وب سایت دانشگاه خود را بررسی کنند تا مطمئن شوند که الزامات زبان و مدرک زبان مورد تایید دانشگاه چیست.

رشته های تحصیلی دانشگاه های عمان

دانشگاه های عادی و بین المللی کشور عمان دارای کالج های مختلف با برنامه های تحصیلی متنوع هستند. کالج های دانشگاه های عمان رشته های مختلف از علوم پزشکی و مهندسی گرفته تا علوم انسانی و فناوری را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. برخی از رشته های تحصیلی دانشگاه های عمان عبارت اند از:

  • کشاورزی و جنگلداری (3 گرایش)
  • علوم و حرفه های کاربردی (1 گرایش)
  • هنر، طراحی و معماری (1 گرایش)
  • مدیریت و کسب و کار (9 گرایش)
  • علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات (5 گرایش)
  • آموزش و پرورش (2 گرایش)
  • فناوری مهندسی (14 گرایش)
  • مطالعات محیطی و علوم زمین (5 گرایش)
  • توریسم، اوقات فراغت و ورزش
  • علوم انسانی (1 گرایش)
  • روزنامه نگاری و رسانه
  • حقوق و وکالت
  • پزشکی و سلامت (6 گرایش)
  • علوم طبیعی و ریاضی (16 گرایش)
  • علوم اجتماعی (3 گرایش)

رشته های تحصیلی محبوب در عمان

بیشتر دانشجویان بین المللی و از جمله ایرانی ها برای تحصیل پزشکی در عمان، تحصیل دندانپزشکی در عمان، تحصیل داروسازی در عمان و تحصیل رشته های مهندسی در عمان اقدام می کنند. اما به جز این رشته های تحصیلی برنامه های دیگری نیز در دانشگاه های عمان پرتقاضا و محبوب هستند. برخی از محبوب ترین رشته های تحصیلی دانشگاه های عمان برای دانشجویان بین المللی عبارت است از:

  • رشته تجارت و بازرگانی در عمان
  • رشته های مهندسی در عمان
  • رشته پزشکی در عمان
  • رشته دندانپزشکی در عمان
رشته های تحصیلی محبوب در عمان

رشته های تحصیلی محبوب در عمان

دانشگاه های برتر عمان

کشور کوچک عمان که به عنوان یکی از توسعه یافته ترین کشورهای جهان عرب، محسوب می شود، در سال 1995 فقط یک کالج آموزشی داشت. در این 28 سال دولت عمان تعداد دانشگاه های این کشور را به 30 دانشگاه رسانده که برخی از این دانشگاه ها دارای شهرت جهانی هستند. از دانشگاه های مهم و مطرح عمان موارد زیر را می توان نام برد:

  • دانشگاه سلطان قابوس Sultan Qaboos University
  • دانشگاه نیزوا Nizwa University
  • کالج خاورمیانه Middle East College
  • دانشگاه ملی علم و صنعت National University of Science and Technology
  • دانشگاه آزاد عرب Arab Open University
  • دانشگاه سوهار Sohar University

2 دانشگاه برتر عمان در سطح جهان

کشور عمان با اینکه چند سالی بیشتر از عمر سیستم دانشگاهی آن نمی گذرد، اما در طی همین چند سال 2 دانشگاه آن توانسته در رنکینگ های جهانی رتبه های شاخصی را دریافت کند. 2 دانشگاه مطرح و معتبر عمان که همواره در سیستم های رتبه بندی جهانی رتبه های بالایی را به خود اختصاص داده اند، عبارت اند از:

دانشگاه نیزوا Nizwa University

دانشگاه نیزوا عمان یکی از معروف ترین موسسه های آموزشی و دانشگاه های این کشور است که از نظر سطح علمی در رتبه 4305 جهان قرار دارد.

مرکز آموزشی سلطان قابوسSultan Qaboos Educational Center

از برترین دانشگاه های عمان مرکز آموزشی سلطان قابوسSultan Qaboos Educational Center را نام برد که در بین 1500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

نحوه درخواست برای تحصیل در دانشگاه های عمان

دانشجویان بین المللی و از جمله ایرانی هایی که تصمیم به تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترای دانشگاه های عمان دارند، باید مدارک مناسب را ارائه کنند تا ثابت کنند که با شرایط دانشگاه مطابقت دارند. از جمله مدارک مهم برای تحصیل در دانشگاه های عمان اطلاعات شخصی، صلاحیت های تحصیلی، گواهی مالی و انگیزه نامه را می توان نام برد.

مدارک لازم برای درخواست پذیرش دانشگاه عمان

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های عمان باید واجد شرایط باشند و مدارک لازم را ارائه دهند. لیست مدارک به شرایط خاص دانشگاه های عمان بستگی دارد، بنابراین ممکن است از دانشجو خواسته شود که مدارک اضافی را ارائه دهد.

همچنین این احتمال وجود دارد که دانشجو ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک خود یا ترجمه آن ها را ارائه دهد. از جمله مدارک لازم برای درخواست تحصیل در دانشگاه عمان موارد زیر را می توان نام برد:

  • شناسنامه و اوراق هویتی
  • عکس های اخیراً گرفته شده
  • پاسپورت یا کارت ملی
  • تاییدنامه از کارفرمایان یا اساتید مقطع تحصیلی قبل
  • کپی مدارک یا گواهینامه های تحصیلی (دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • ریز نمره های دانشگاهی
  • انگیزه نامه تحصیلی قوی
  • رزومه کاری و تحصیلی
  • گواهی تمکن مالی با اثبات توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل در مدت اقامت تحصیلی در عمان
  • نتیجه آزمون های GRE، GMAT یا LSAT (بر اساس رشته یا تخصص کارشناسی ارشد یا دکترا)
  • مدرک زبان آیلتس، تافل یا C1 Advanced (دانشجو باید حداقل نمره زبان تعیین شده توسط دانشگاه را داشته باشد و از زمان دریافت مدرک زبان نباید بیشتر از 1-2 سال گذشته باشد. اگر دانشجو حداقل الزامات زبان را ندارد، باید با شرکت در دوره آمادگی زبان انگلیسی، مهارت خود را ارتقا دهد.)

مهلت ارائه درخواست پذیرش دانشگاه های عمان

مهلت درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه های عمان برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معمولا در تابستان (ژوئن-جولای) یا در زمستان (ژانویه-فوریه) است. ذکر این نکته ضروری است که برخی از دانشگاه های عمان مهلت درخواست ندارند، به این معنی که هر زمان که مدارک دانشجو آماده باشد و دانشجو دارای شرایط لازم باشد، می تواند درخواست دهد. بهتر است برای جلوگیری از تاخیر یا از دست دادن مهلت های تعیین شده برای دانشگاه های برتر عمان، دانشجویان مدارک مورد نیاز خود را با زمان کافی از قبل ارسال کنند.

مهلت ارائه درخواست پذیرش دانشگاه های عمان

مهلت ارائه درخواست پذیرش دانشگاه های عمان

مدارک لازم ویزای تحصیلی عمان

مراحل اخذ ویزای تحصیلی عمان به این صورت است که ابتدا باید با دانشگاه مورد نظر مکاتبه شود و در صورت موافقت دانشگاه و دریافت نامه پذیرش مدارک به سفارت عمان در کشور مبدا ارائه شود. البته برای دریافت ویزا دانشجویان بین المللی باید دارای شرایط تحصیلی خوبی باشند و در آزمون های ورودی دانشگاه ها در مقاطع تحصیلی مختلف در عمان نمره لازم را کسب کرده باشند. سرعت توسعه این کشور عربی باعث شده است که درخواست مهاجرت تحصیلی به عمان هر روز افزایش یابد. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی عمان عبارت است از:

  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • عکس های اخیراً گرفته شده
  • گواهی دیپلم 12 ساله دبیرستان در رشته علوم تجربی
  • مدرک زبان انگلیسی مورد تایید دانشگاه
  • سوابق کاری (این مدرک اختیاری است و احتمال اخذ ویزا را افزایش می دهد.)
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه عمان
  • مدارک و سوابق هویتی
  • فرم های درخواست ویزا

دانشگاه سلطان قابوس Sultan Qaboos University

دانشگاه سلطان قابوس تحقق وعده ای است که سلطان قابوس بن سعید در دهمین سالگرد روز ملی عمان در سال 1980 اعلام کرد. ساخت دانشگاه سلطان قابوس در سال 1982 آغاز شد و اولین دانشجویان در سال 1986 در این دانشگاه ثبت نام و تحصیل را شروع کردند. برنامه های تحصیل پزشکی در عمان، تحصیل دندانپزشکی در عمان، تحصیل داروسازی در عمان، تحصیل علوم مهندسی، کشاورزی، آموزش و علوم و غیره در دانشگاه سلطان قابوس ارائه می شود. علاوه بر این، کالج هنر در سال 1987 و کالج بازرگانی و اقتصاد در سال 1993 به این دانشگاه اضافه شد. دانشگاه سلطان قابوس با هدف انجام تحقیقات و مطالعات نظری و کاربردی برای خدمت به جامعه و کمک به ایجاد راه حل های علمی برای مشکلات اجتماعی و اقتصادی تاسیس شد. تحقیقات در دانشگاه سلطان قابوس در راستای برنامه های توسعه جامع و چشم انداز اجتماعی است. علاوه بر این آماده سازی دانشمندان، محققان و کارشناسان که قادر به انجام کارهای سازمان یافته، سیستماتیک و نوآورانه در زمینه های مختلف علم، هنر و فناوری هستند نیز در این دانشگاه انجام می شود.

دانشگاه سلطان قابوس در یک نگاه

دانشگاه برتر عمانرتبه جهانی در سیستم QS 2023رتبه جهانی در سیستم

THE

2023

رتبه جهانی در سیستم U.S.News

2023

تعداد دانشجویان در حال تحصیلتعداد دانشجویان بین المللیتعداد برنامه های مقطع کارشناسی ارشدنوع دانشگاه
دانشگاه سلطان قابوس3846017506.755 نفر270 نفر38دولتی

رشته های تحصیلی دانشگاه سلطان قابوس

کالج های مختلف دانشگاه سلطان قابوس از جمله کالج پزشکی، کالج مهندسی، کالج علوم، کالج هنرهای زیبا و کالج تجارت و بازرگانی کالج بازرگانی و اقتصاد برنامه ها و رشته های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. این دانشگاه طیف وسیعی از برنامه های تحصیلات تکمیلی را در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از طریق کار دوره های پیشرفته و تحقیقات در ترکیب های مختلف ارائه می دهد. از مهم ترین برنامه ها و رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سلطان قابوس موارد زیر را می توان نام برد:

  • علوم طبیعی و ریاضیات (16 گرایش)
  • مهندسی و فناوری (14 گرایش)
  • تجارت و مدیریت (9 گرایش)
  • پزشکی و سلامت (6 گرایش)
  • علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات IT (5 گرایش)
  • مطالعات محیطی و علوم زمین (5 گرایش)
  • کشاورزی و جنگلداری (3 گرایش)
  • علوم اجتماعی (3 گرایش)
  • آموزش و پرورش (2 گرایش)
  • علوم و حرفه های کاربردی (1 گرایش)
  • هنر، طراحی و معماری (1 گرایش)
  • علوم انسانی (1 گرایش)

تحصیل پزشکی MBBS در عمان

کشور عمان اکنون به یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی و ایرانی های علاقمند به رشته پزشکی تبدیل شده است.

استانداردهای کیفیت آموزش در دانشگاه های پزشکی عمان با سیستم آموزشی بین المللی برابر است و برنامه درسی با نیاز و زمان ارتقا می یابد. محل اقامت دانشجویی و خوابگاه ها و همچنین دیگر امکانات چه در داخل و چه خارج از محوطه دانشگاه در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. در واقع سبک زندگی راحت و ساده در عمان این کشور را به مکانی جذاب برای تحصیل پزشکی تبدیل کرده است. فضای کشور عمان برای دانشجویان بین المللی کاملاً امن است و دانشجویان از تحصیل و اقامت در این کشور لذت می برند. کالج های برتر پزشکی MBBS در عمان عبارت اند از:

  • کالج پزشکی عمانOman Medical College
  • کالج پزشکی و علوم بهداشتی (پردیس Sohar)

مدت زمان تحصیل پزشکی MBBS در عمان چقدر است؟

وقتی صحبت از تحصیل پزشکی در عمان به میان می آید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. کالج های پزشکی عمان دوره های دکترای پزشکی (MD) را ارائه می دهند که 6 تا 7 سال طول می کشد. دوره آموزش پزشکی در عمان 7 سال است که 2 سال آن در رشته علوم پایه، 2 سال تحصیل پزشکی، 2 سال آموزش بالینی و 1 سال کارآموزی می باشد. مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی داروسازی (B. Pharm) در حدود 5 سال است. مدت زمان تحصیل برنامه معمولی MBBS پزشکی یا برنامه دکترای پزشکی (MD) بر اساس نوع دانشگاه در عمان تقریباً 6 تا 7 سال می باشد.

مدت زمان تحصیل پزشکی در عمان

مدت زمان تحصیل پزشکی در عمان

آیا امکان تحصیل پزشکی در عمان با مدرک تحصیلی کشورهای دیگر وجود دارد؟

دانشجویان از دیگر کشورهای جهان برای ادامه تحصیل در دانشگاه های عمان باید مدارک خود را معادل سازی کنند. به منظور معادل سازی مدرک دیپلم و یا کارشناسی در کشور عمان برای دانشجویانی که مدرک خود را از دانشگاه های خارج از عمان دریافت کرده اند، شرکت در آزمون های بین المللی عمان، دارا بودن سابقه کاری کافی، دارا بودن رزومه معتبر و پذیرش در مصاحبه های مراکز درمانی این کشور الزامی است. علاوه بر این دانشجویان باید با مجموع 70 درصد نمره در موضوعات PCB (شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زبان انگلیسی) دبیرستان قبول شده باشد.

خدمات موسسه اصطهباناتی در مورد تحصیل در کشور عمان

این روزها بسیاری از دانشجویان ایرانی برای تحصیل در کشورهای عربی مانند عمان اقدام می کنند. اما برخی از این دانشجویان از شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشورها اطلاع ندارند. این دانشجویان بهتر است با وکلا و مشاوران یک موسسه مهاجرتی مشورت کنند. مشاوران موسسه مهاجرتی اصطهباناتی با آگاهی از شرایط تحصیل در کشور عمان، نحوه اخذ اقامت تحصیلی، اخذ ویزای تحصیلی، شرایط تحصیل پزشکی و تحصیل داروسازی در عمان، شرایط تحصیل رایگان در عمان و بورسیه تحصیلی عمان و هزینه های تحصیلی می توانند راهنمایی های سودمندی به این دانشجویان ارائه دهند. موسسه مهاجرتی ما با دارا بودن سوابق طولانی در اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی دانشگاه های کشورهای عربی روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان را با اطمینان و قدرت طی می کند. موفقیت های پی در پی در روند اخذ ویزای تحصیلی، اقامتی، توریستی، سرمایه گذاری، کاری و خانوادگی نشان از تبحر و مهارت گروه کاری مجموعه مهاجرتی ما دارد. اگر در مورد هزینه تحصیل در عمان و یا شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور سوال دارید، همین حالا با مشاوران موسسه مهاجرتی ما تماس بگیرید و آینده ای درخشان را برای خود در بهترین کشورهای جهان رقم بزنید.

شرایط اخذ پذیرش پزشکی MBBS یا BDS عمان

دانشجویان برای تحصیل در دوره های پزشکیMBBS یا BDS دانشگاه های عمان باید واجد شرایط لازم باشند. از مهم ترین شرایط اخذ پذیرش پزشکی کالج های پزشکی این کشور موارد زیر را می توان نام برد:

  • دارا بودن مدرک رشته علوم تجربی دبیرستان یا مقطع کارشناسی علوم پایه مورد تایید OMSB یا هیئت تخصصی پزشکی عمان
    کسب نمره لازم در آزمون های گزینش و مبانی بین المللی پزشکی (IFOM)
  • موفقیت در مصاحبه با کمیته آموزش
  • دانشجویان باید 10+2 سال دبیرستان یا معادل آن را با تحصیل دروس PCB (شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زبان انگلیسی دبیرستان) گذرانده باشد.
  • دانشجویان باید دارای 18 سال تمام در زمان پذیرش تحصیلی باشند.

هزینه تحصیل پزشکی MBBS در عمان چقدر است؟

هزینه تحصیل در رشته های مختلف تحصیلی در عمان برای دانشجویان بین المللی از حدود 3.000 تا 10.000 دلار در سال است. هزینه تحصیل پزشکی در عمان حدود 9.000 تا 13.000 ریال عمانی است. دانشجویان بین المللی باید دیگر هزینه های اقامت در عمان مانند هزینه های زندگی شامل هزینه های اقامت دانشجویی و خورد و خوراک را نیز پرداخت کنند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی MBBS در عمان

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی کالج های پزشکی عمان باید پس از اخذ پذیرش تحصیلی برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. دانشجویان باید ویزای تحصیلی عمان را از سفارت عمان در کشور خود دریافت کنند. دانشجویان برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های پزشکی عمان باید مدارک لازم را تهیه و ارائه کنند. از مهم ترین مدارک لازم موارد زیر را می توان نام برد:

  • پاسپورت با حداقل 18 ماه اعتبار
  • مدارک تحصیلی مانند گواهی نامه های کلاس 10 و 12 دبیرستان
  • شناسنامه و اوراق هویتی
  • نامه پذیرش از دانشگاه پزشکی عمان
  • 4 قطعه عکس در سایز پاسپورت
  • تایید همه اسناد و مدارک از مقامات آموزشی ایران
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاه
  • رسید پرداخت هزینه های ویزا
  • گواهی سلامت جسمی و روحی
  • گواهی عدم سوء پیشینه و جرم و جنایت
  • آخرین صورتحساب مالی برای اثبات در دسترس بودن وجوه مالی
  • گواهی تمکن مالی برای اثبات توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل در مدت اقامت تحصیلی در عمان

تحصیل در کالج پزشکی عمان Oman Medical College

کالج پزشکی عمانOman Medical College دومین کالج پزشکی در کشور عمان است که در مسقط و سوهار در منطقه باتینها شمالی North Batinha واقع شده است. پردیس داروسازی این کالج در منطقه بوشر Bowsher قرار دارد. سال اول پزشکی به عنوان دوره پایه و سال دوم و سوم در کالج پزشکی پردیس سوهار ارائه می شود. دانشجویان پزشکی باید بخشی از دوره پزشکی خود را در بیمارستان رستاق Rustaq و با آموزش های پزشکان متخصص بگذرانند. بیمارستان سوهار یکی از بزرگترین بیمارستان های دولتی کشور عمان است که مختص کارآموزی دانشجویان پزشکی می باشد. مدت زمان تحصیل در دوره پزشکی کالج پزشکی عمان یک دوره 7 ساله است. فارغ التحصیلان دوره پزشکی می توانند مدرک دکترای پزشکی M.D را دریافت کنند. پردیس بوشر Bowsher همچنین دوره تحصیل داروسازی در عمان (کارشناسی علوم داروسازی) را ارائه می دهد.

مدت زمان تحصیل داروسازی در عمان 5 سال و نیم است.

تحصیل دندانپزشکی در عمان

شرایط تحصیل دندانپزشکی در عمان نیز مانند پزشکی سخت است. دانشجویان دندانپزشکی در طول تحصیل مجاز به کار و اشتغال دانشجویی نیستند. دارا بودن تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی در عمان نیز ضروری است. اعتبار و ارزش جهانی کالج های پزشکی و دندانپزشکی عمان موجب شده است تا فارغ التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی این کشور بتوانند در کشورهای برتر جهان مشغول کار و طبابت شوند.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی جراحی دندان (BDS)

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کالج های دندانپزشکی دانشگاه های عمان باید واجد شرایط باشند. از مهم ترین شرایط لازم تحصیل دندانپزشکی در کالج های عمان موارد زیر را می توان نام برد:

  • دارا بودن 18 سال تمام در زمان ارائه درخواست پذیرش دندانپزشکی
  • دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6
  • دارا بودن مدرک یا گواهی نامه دوره 12 ساله دبیرستان
  • دارا بودن نمره های بالا در دروس زبان انگلیسی، زیست شناسی، شیمی و حتی ریاضیات
  • دارا بودن دیپلم آموزش عمومی عمان با حداقل نمره “B” در زبان انگلیسی، شیمی و زیست شناسی همراه با حداقل نمره “C” در ریاضیات محض یا کاربردی
  • دارا بودن مدارک بین المللی معادل مانند IB، A-levels یا CBSE و غیره

تحصیل در کالج دندانپزشکی عمان Oman Dental College

کالج دندانپزشکی عمان Oman Dental College اولین و در حال حاضر تنها کالج دندانپزشکی در کشور عمان است. کالج دندانپزشکی عمان یکی از اعضای وابسته انجمن آموزش دندانپزشکی در اروپا است. این دانشگاه اولین گروه از دانشجویان خود را در سال تحصیلی 2006 پذیرفت و تا به امروز 3 نسل از جراحان دندانپزشک واجد شرایط را با مدرک کارشناسی جراحی دندان (BDS) با موفقیت فارغ التحصیل کرده است. برنامه های دندانپزشکی به دانشجویان کمک می کند تا در مورد نحوه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های مختلف در بیماران بیاموزند. تحصیل در یک برنامه علوم دندانپزشکی می تواند راه را برای مسیرهای شغلی تخصصی مانند تبدیل شدن به یک متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک دامپزشکی باز کند. این کالج یک محیط آکادمیک عالی را فراهم می کند و دارای امکانات آموزشی و تحصیلی دانشجویی شامل آزمایشگاه های عمومی و تخصصی، سالن های سخنرانی متعدد، اتاق های آموزشی کوچک، کتابخانه مجهز، اتاق چند رسانه ای و دیگر امکانات دانشجویی است.

این کالج همچنین دارای یک مرکز بالینی دندانپزشکی سرپایی مدرن و کاملا مجهز با 67 صندلی دندانپزشکی، امکانات اشعه ایکس، بخش تامین استریل مرکزی و مجموعه سالن عمل می باشد. همه این امکانات با بالاترین استانداردها و با استفاده از آخرین تکنولوژی موجود در حال حاضر مجهز شده اند. علاوه بر ارائه آموزش بالینی در مقطع کارشناسی دندانپزشکی در عمان، بیمارستان آموزشی بالینی دندانپزشکی امکانات سرپایی دندانپزشکی را فراهم می کند و در نتیجه دسترسی بیماران به مراقبت های بهداشتی با کیفیت دندان را بهبود می بخشد.

تحصیل پرستاری در عمان

میزان درآمد و حقوق پرستاران در کشور عمان بسیار زیاد است و بر همین اساس بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل پرستاری در عمان اقدام می کنند. البته امکان دریافت بورسیه تحصیلی در رشته پرستاری در عمان وجود ندارد. هزینه های تحصیل در رشته پرستاری در عمان حدود 30.000 دلار است. مدت زمان تحصیل پرستاری در عمان در حدود 3 تا 5 سال می باشد.

بورسیه تحصیلی عمان

دولت عمان شرایط اخذ بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان مشغول تحصیل در این کشور فراهم کرده است. بسیاری از دانشجویان بین المللی می توانند از این فرصت برای تامین بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل در عمان بهره مند شوند.

میزان بورسیه تحصیلی در دانشگاه های عمان و با شرایط متفاوت متغیر است. به طور کلی مبلغ بورسیه تحصیلی دانشگاه های عمان ممکن است از حدود 2.000 تا 26.000 دلار باشد. دانشجویان برای دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه های عمان به دو دسته تقسیم می شوند:

گروه اول: دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی

این گروه از دانشجویان علاوه بر شهریه و هزینه های تحصیل در دانشگاه کمک هزینه زندگی در عمان را نیز دریافت می کنند.

کسب نمره بالا در آزمون ورودی دانشگاه ها، دارا بودن مدرک زبان با نمره بالا و رزومه علمی قوی از جمله شرایط دریافت این بورسیه های تحصیلی در عمان می باشد.

گروه دوم: شرایط تحصیل رایگان در عمان

این گروه از دانشجویان به دلیل داشتن رزومه علمی قوی می توانند پذیرش دانشگاه عمان را دریافت کرده و شرایط تحصیل رایگان در عمان را فراهم کنند. عدم پرداخت شهریه باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های زندگی و اقامت دانشجویی و همچنین تحصیل رایگان در عمان می شود.

شرایط کار در حین تحصیل در کشور عمان

امکان کار و اشتغال در حین تحصیل در عمان برای دانشجویان به صورت پاره وقت وجود دارد. دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می توانند تا 20 ساعت در هفته به کار پاره وقت دانشجویی بپردازند. کار و اشتغال دانشجویی نباید با ساعات درسی دانشجویان تداخل داشته باشد و یا مانع تحصیل و آمادگی برای آزمون های آخر ترم دانشگاه شود.

شرایط کار در حین تحصیل در کشور عمان

شرایط کار در حین تحصیل در کشور عمان

شرایط کار پس از تحصیل در کشور عمان

کشور عمان به هنگام جذب نیروی کار اولویت را به دانشجویان و فارغ التحصیلان بومی این کشور می دهد، اما به دلیل رشد بالای صنایع مختلف در این کشور فرصت های شغلی زیادی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان بین المللی وجود دارد. اگر دانشجویان بتوانند پس از تحصیل در عمان شغل مناسب پیدا کنند، می توانند ویزای کار عمان را دریافت کنند. پس از اخذ ویزای کار عمان امکان کار تمام وقت در این کشور وجود دارد.

زندگی در عمان

کشور عمان دارای آب و هوای مشابه با دیگر مناطق خلیج فارس است و در بیشتر مواقع سال هوای گرم و خشک دارد. بارش های جوی بیشتر در ماه ژانویه است و در کوه های ظفار آب و هوای گرمسیری تر به معنای بارش بیشتری وجود دارد. بارش برف در کوه ها ممکن است هر چند سال یک بار رخ دهد. برخی از مناطق عمان ممکن است یک سال تمام را بدون بارش سپری کنند. فرهنگ کشور عمان کاملاً عربی است، با برخی تمایزات فرهنگی که از تأثیر آفریقا و بریتانیا در طول تاریخ آن ناشی می شود. مردم این کشور صمیمی و خوش برخورد هستند، اما به دلیل نفوذ اسلام در زندگی مردم، تمایز بین نقش مرد و زن رایج است. بیشتر مردم عمان تحصیلکرده و از کیفیت زندگی خوبی برخوردار هستند. دانشجویان بین المللی برای سفر به عمان برای تحصیل، باید مدت ها قبل از ورود به این کشور برای ویزای دانشجویی درخواست دهند.

هزینه های زندگی دانشجویی در عمان

عمان از ثروتمندترین کشورهای عربی است که با توجه به این ثروت رفاه فراوانی را برای مردم این کشور فراهم کرده است.

دانشجویان بین المللی با تحصیل در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی به هزینه های کمتری نیاز دارند. هزینه های زندگی دانشجویی در کشور عمان برای دانشجویان بین المللی عبارت است از:

هزینه اجاره یک اتاق در آپارتمان اشتراکیماهانه در حدود 325 یورو
هزینه اشتراک اینترنتماهانه در حدود 74 یورو
هزینه مصرف آب و برقماهانه در حدود 30 یورو
هزینه حمل و نقل محلیماهانه در حدود 49 یورو
غذای فست فوددر حدود 7 یورو
یک بلیط سینمادر حدود 9 یورو

مزایای تحصیل در کشور عمان

دانشجویان بین المللی که موفق به اخذ پذیرش و تحصیل در یکی از دانشگاه های کشور عمان می شوند، می توانند از مزایای تحصیل و اقامت در این کشور برخوردار شوند. از مهم ترین مزایای تحصیل در کشور عمان برای دانشجویان بین المللی موارد زیر را می توان نام برد:

  • تحصیل رایگان با دریافت بورسیه های تحصیلی عالی
  • تحصیل در دانشگاه های معتبر و جهانی با رتبه های برتر جهان
  • هزینه های زندگی مقرون به صرفه در مقایسه با کشورهای اروپایی
  • امکان دریافت مجوز کار دانشجویی و کار و اشتغال تا 20 ساعت در هفته
  • امکان یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی و کار در کشوری ثروتمند و مرفه
  • امکان زندگی با شرایط مناسب، رفاه، امنیت و ثبات بین المللی

سخن آخر

در این مقاله در مورد تحصیل در عمان اطلاعات جالبی ارائه شد. علاوه بر این شرایط مهاجرت تحصیلی به عمان و نکات ضروری در مورد تحصیل در این کشور عربی توضیح داده شد. برای آگاهی از شرایط تحصیل در کشور عمان و یا دیگر کشورهای عربی و همچنین کشورهای اروپایی و آسیایی و هزینه های زندگی در این کشورها می توانید با مشاوران موسسه اصطهباناتی مشاوره کنید. مشاوران موسسه ما با ارائه خدمات مشاوره ای رایگان شما را در مسیر مهاجرت به کشورهای اروپایی تنها نمی گذارند.

سوالات متداول در مورد تحصیل در عمان

1- مدت زمان تحصیل پزشکی در دانشگاه های عمان چقدر است؟

دوره آموزش پزشکی در عمان 7 سال است که 2 سال آن در رشته علوم پایه، 2 سال تحصیل پزشکی، 2 سال آموزش بالینی و 1 سال کارآموزی می باشد.

2- هزینه تحصیل در عمان چقدر است؟

هزینه تحصیل در عمان برای مقاطع مختلف متفاوت است و به طور کلی 3 تا 10 هزار دلار در سال می باشد.

3- آیا امکان کار در حین تحصیل در عمان وجود دارد؟

بله. هر دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می تواند 20 ساعت در هفته کار کند.

4- دانشگاه های برتر عمان کدام اند؟

دانشگاه نیزوا عمان و مرکز آموزشی سلطان قابوس از بهترین مراکز آموزشی در عمان هستند.

5- هزینه تحصیل پزشکیMBBS در عمان چقدر است؟

هزینه تحصیل در عمان برای دانشجویان بین المللی حدود 3 تا 10 هزار دلار در سال و هزینه تحصیل پزشکی در عمان حدود 9 تا 13 هزار ریال عمانی است.

3.5/5 - (4 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “تحصیل در عمان + شرایط و هزینه

  1. آرمیتا جهانشاهی گفت:

    شنیدم که کیفیت آموزشی و تحصیلی بالایی داره عمان. این موضوع درسته؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      با سلام و عرض ادب
      سیستم آموزشی عمان از کیفیت خوبی برخوردار است و در سراسر جهان دانشگاه های این کشور به رسمیت شناخته شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *