مقایسه تحصیل در آلمان و اتریش

همیشه موارد مربوط به مقایسه دو کشور با یکدیگر جهت ادامه تحصیل، از موضوعات مهم و با اهمیت بوده است. زیرا هر کشور در قبال داشتن مزایا، ممکن است معایبی نیز داشته باشد که می‌بایست به دقت مورد بررسی قرار گیرد. همچنین مقایسه اعتبار دانشگاه ها، هزینه های تحصیل و شرایط اخذ پذیرش نیز از موارد بسیار مهم است. با توجه به اهمیت موضوع، همکاران ما در موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در این مقاله به مقایسه تحصیل در آلمان و اتریش پرداخته اند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

مقایسه شرایط تحصیل در آلمان و اتریش

شما با مقایسه شرایط تحصیل در آلمان و اتریش، متوجه محبوبیت این کشورها در نظر مهاجران خواهید شد. در ابتدا به بررسی

 

شهریه کمتر:

دانشگاه های دولتی برای دوره های کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود هیچ شهریه ای از دانشجویان بومی یا بین المللی دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل دانشجویان فقط نیاز به پرداخت هزینه های سالانه اداری و ترمی دارند. در زیر موسسات آموزشی بدون شهریه در آلمان ذکر شده اند:

دوره های تدریس به زبان انگلیسی:

علی رغم اینکه آلمان یکی از کشورهای غیر انگلیسی زبان است، دوره هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. بسیاری از دانشگاه های آلمان برنامه کارشناسی ارشد، خصوصاً در رشته مهندسی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

در دسترس بودن بورس تحصیلی:

تحت عنوان (DAAD)، یعنی دویچر آکادمی شهر آستاواش، آلمان گزینه های بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی فراهم می‌کند. سایر بورس های تحصیلی موجود عبارتند از:

  • تبادل دو جانبه دانشگاهیان
  • برنامه کمک هزینه های پژوهشی (DLR-DAAD)
  • بورس های پژوهشی لایب نیتز، (DAAD) و موارد دیگر

مطالب مرتبط:

تحصیل پزشکی در آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت به آلمان

دانشگاههای معتبر در جریان مهندسی:

آلمان به دلیل دانشگاه های برتر و عملکرد کلی دانشگاهی اش شناخته شده است. رتبه بندی دانشگاه جهانی QS اظهار می دارد که 7 موسسه آموزشی برترین موسسات آموزش عالی در زمینه مهندسی و فناوری آلمان می‌باشند:

مقایسه شرایط تحصیل در آلمان و اتریش

مقایسه شرایط تحصیل در آلمان و اتریش

ایمنی:

آلمان کشوری امن در مقایسه با سایر کشورها است. دانشجویان می‌توانند آزادانه در روز در شهر یا در حومه شهر حرکت کنند. این کشور ثبات اقتصادی و سیاسی را فراهم می‌کند و این امر آن را به یک مقصد تحصیلی ایده آل برای دانشجویان بین المللی تبدیل می‌کند.

دلایل تحصیل در خارج از کشور در اتریش

آموزش ارزان و (به طور منطقی) آرام است:

نه اینکه هنگام تحصیل در خارج از کشور، مجبور نیستید کاری انجام دهید. این کاملا انتخاب شماست، اما، مزیت تحصیل در اتریش، ذهنیت آرام اتریشی ها نسبت به دانشگاه است. به طور کلی برنامه های تحصیلات دانشگاهی از سه تا پنج سال به طول می انجامند، اما از نظر فنی هیچ محدودیتی برای طولانی شدن مدت زمان ادامه تحصیل وجود ندارد. این بدان معناست که دانشجویان در اتریش نسبت به دانشجویان انگلستان از استرس بسیار کمتری برخوردار هستند. علاوه بر این هزینه دوره در دانشگاه های اتریش ناچیز است، به خصوص اگر شما از یک کشور عضو اتحادیه اروپا آمده باشید. به علاوه می‌توانید در هنگام حضور در آنجا درخواست کمک هزینه اراسموس دهید. این کمک هزینه فشار اقتصادی را کم می‌کند و باعث می‌شود یک تجربه عالی کسب کنید.

شما این فرصت را دارید که آلمانی یاد بگیرید:

مسلماً، آلمانی گسترده ترین زبان دنیا نیست. با این حال، در هنگام یافتن شغل فقط داشتن مهارت آلمانی به شما کمک می‌کند. به خصوص کسانی که در صنایع مکانیکی، مهندسی، خودروسازی، مالی و نساجی فعالیت می‌کنید. این دانش فرصت یافتن کار در اتریش و آلمان را زیاد می‌کند و شما را برای کارفرمایان کشورتان جذاب تر می نماید. بیشتر دانشگاه های اتریش از شما انتظار دارند که یک کلاس آلمانی را به عنوان بخشی از واحد های ترم خود انتخاب کنید که انتخاب این زبان را آسان تر می‌کند.

بسیاری از دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود:

دانشجویان بین المللی درصد زیادی از کسانی را که در دانشگاه های اتریش ثبت نام کرده اند، به ویژه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، تشکیل می دهند. بنابراین معقول است که دانشگاهها دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه کنند و حتی در سطح کارشناسی ارشد این امر رایج تر است.

مقایسه تحصیل در آلمان و اتریش از لحاظ هزینه

دانشگاه های رایگان در اتریش

اگر دانشجوی غیر اتحادیه اروپا و EEA باشید، برای دانشگاه های فدرال/ دولتی در اتریش، فقط 363,36 تا 726,72 یورو در هر ترم برای شهریه، به علاوه 19,20 یورو برای عضویت در اتحادیه دانش جویان (ÖH-Beitrag) و هزینه بیمه حوادث دانشجویی پرداخت می‌کنید. اگر در برنامه های تبادل و مشارکت دانشگاه یا شهروند یک کشور حداقل توسعه یافته شرکت کرده باشید، ممکن است از پرداخت شهریه در دانشگاه های دولتی اتریش معاف شوید.دانشجویان سایر کشور های در حال توسعه و کشور های اروپای مرکزی و اروپای شرقی ممکن است معاف باشند و یا درخواست بازپرداخت کامل یا جزئی از شهریه را طبق قوانین خود دانشگاه ها ارائه دهند. اطلاعات بیشتر به طور مستقیم در وب سایت دانشگاه موجود است.800 یورو در ماه نیز هزینه های مربوط به اقامت، خورد و خوراک و هزینه های شخصی دانشجویان خواهد بود.

دانشگاه های رایگان در آلمان

از اکتبر سال 2014، تمام دانشگاه های آلمان به جز بادن – وورتمبرگ، هیچ شهریه ای را برای دوره های کارشناسی و دوره های کارشناسی ارشد از دانشجویان از جمله دانشجویان بین المللی دریافت نمی‌کنند. در برخی از ایالت های فدرال، دانشگاه ها سهم ترم (حدود 50 یورو) و یا هزینه های مدیریت (حدود 50 یورو) را پرداخت می‌کنند. در حال حاضر ایالت فدرال بادن – وورتمبرگ شهریه (برای برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دیپلم و مدرک دانشگاهی) را برای هر ترم 1,500 یورو، برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا پرداخت می‌کند.برخلاف تحصیلات کارشناسی، بیشتر تحصیلات کارشناسی ارشد در آلمان با شهریه انجام می‌شود، اما به اندازه سایر کشور ها نمی‌باشد. از طرف دیگر، مطالعات دکترا در دانشگاه های آلمان در اصل رایگان است. دانشجویان مقطع دکترا فقط پس از گذراندن شش ترم اول خود به آنها مبالغی پرداخت می‌شود، اما آن ها باید در هر ترم حدود 150 200 یورو را نیز به دانشگاه پرداخت کنند. دانشجویان دکترا معمولاً روی یک پروژه تحقیقاتی کار کرده و یا بورس تحصیلی دریافت می‌کنند.

هزینه تحصیل در آلمان

به طور متوسط، دانشجویان آلمانی حدود 500 – 800 یورو برای هزینه های اقامت، حمل و نقل، غذا و هزینه های دیگر پرداخت می‌کنند.

مقایسه سیستم آموزشی آلمان و اتریش

سیستم آموزش عالی در آلمان:

آلمان کشوری فدرال است. بخش آموزش عالی آلمان تا حدودی در سطح فدرال، اما عمدتاً در سطح ایالتی تنظیم می‌شود.

انواع موسسات:

در آلمان، آموزش در سه نوع موسسه آموزش عالی ارائه می‌شود.

دانشگاه ها (Universitäten)

این موسسات طیف وسیعی از رشته های دانشگاهی را ارائه می دهند. در آلمان، دانشگاه ها به طور خاص روی تحقیقات اساسی تمرکز می‌کنند، به طوری که مراحل پیشرفته تحصیلی عمدتاً دارای جهت گیری نظری و مؤلفه های محور پژوهش می‌باشند.

دانشگاه های علوم کاربردی (Fachhochschulen)

این مؤسسات برنامه های مطالعاتی خود را در رشته های مهندسی و سایر رشته های فنی، مطالعات مرتبط با مشاغل، کار اجتماعی و مناطق طراحی متمرکز می‌کنند. مأموریت مشترک تحقیقات کاربردی و توسعه حاکی از تمرکز برنامه گرا و شخصیت حرفه ای مطالعات است که شامل تکالیف کاری یکپارچه و نظارت شده در صنعت، شرکت ها یا سایر نهاد های ذیربط می‌باشد.

دانشگاه های هنر – موسیقی (Kunst – und Musikhochschulen)

این مؤسسات برای مشاغل هنری، هنر های نمایشی و موسیقی برنامه های تحصیلی را ارائه می دهند. در زمینه هایی مانند کارگردانی، تولید، نویسندگی در تئاتر، فیلم و سایر رسانه ها و در زمینه های مختلف طراحی، معماری، رسانه و ارتباطات می‌باشد.علاوه بر این سه نوع اصلی که ممکن است یا مؤسسات دولتی یا مؤسسات خصوصی به رسمیت شناخته شده توسط دولت باشند، برخی از دسته بندی های ویژه مانند کالج های کلیسا ها، دانشگاه های آموزش تعاون (Berufsakademien)، کالج های آموزشی یا کالج های مدیریت دولتی وجود دارد. در عملکرد از جمله سازماندهی مطالعات و تعیین و اعطای مدرک تحصیلی، کلیه آن ها تابع قانون آموزش عالی هستند.

انواع برنامه ها

تحصیلات عالی آلمانی قبلاً در برنامه های یکپارچه “طولانی مدت” منتهی به مدارک دیپلم یا کارشناسی ارشد ارائه می شد یا توسط (Staatsprüfung)(امتحان دولتی) تکمیل می شد.تحصیلات عالی آلمان در حال حاضر با سیستم سه دوره ای درجه آموزش عالی اروپا سازگار است. بنابراین سیستم جدید با موفقیت جایگزین برنامه های قدیمی می‌شوند. برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد اکنون به جای برنامه های یکپارچه “طولانی مدت”، به جز بیشتر برنامه های تحصیلی در رشته های حقوق و پزشکی، در اکثر موسسات ارائه می‌شود. برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد به گونه ای طراحی شده است که تنوع و انعطاف پذیری بیشتری را برای دانشجویان در برنامه ریزی و پیگیری اهداف آموزشی فراهم کند و همچنین سازگاری بین المللی تحصیلی و در نتیجه تحرک بین المللی را تقویت می‌کند. به طور فزاینده، مؤسسات آموزش عالی برنامه هایی را برای تدریس به زبان انگلیسی برای جذب تعداد بیشتر دانشجویان ورودی ارائه می دهند. برنامه های دکترا یا (PhD) در بیشتر موارد تابع مقررات ایالتی نیستند، اما روند مشخصی نسبت به برنامه های یکپارچه تر وجود دارد.

سیستم آموزش در اتریش

دانشگاه های اتریش از نظر اندازه و ساختار تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در اتریش با برنامه های تحصیلی در دانشگاه های کلاسیک در وین، گراس، اینسبروک، کلاگنفورت، لینز و سالزبورگ رو به رو هستند، طیف گسترده ای از موضوعات مختلف دانشگاهی را پوشش می دهند. دانشگاه های تخصصی برای آموزش در اتریش، به عنوان مثال دانشگاه لوبن، روی رشته های خاص نظری و کاربردی تمرکز دارند.تدریس و پژوهش به عنوان واحد تفکیک ناپذیر در دانشگاه های اتریش دیده می‌شود. دوره های آموزشی در کلیه رشته های دانشگاهی (علوم انسانی، علوم طبیعی، حقوق، علوم اجتماعی و اقتصادی، پزشکی، فناوری، علوم معدن، منابع طبیعی و علوم زندگی کاربردی و دامپزشکی موجود است)، اما تأکید بیشتر بر کار های بین رشته ای می‌باشد. کار تحقیقاتی میان رشته ای باعث ارتقاء آموزش دانشگاه می‌شود که هدف آن توسعه مفاهیم می‌باشد. گفتگوی دائمی با تجارت و صنعت به ایجاد تعداد زیادی از مراکز صلاحیت منجر شده است که در آن همکاری نوآورانه بین ادارات دانشگاه و شرکت ها صورت می گیرد .

ساختار برنامه های تحصیلی در دانشگاه های اتریش

در چند سال گذشته، سیستم آموزش در اتریش طبق روال بولونیا سیستم مدرک سه دوره ای اروپا را معرفی کرده است. علاوه بر این، سیستم دو دوره ای قدیمی هنوز هم در برخی زمینه ها و دانشگاه ها وجود دارد. (برای مثال پزشکی)

برنامه های کارشناسی

برنامه های کارشناسی معمولاً توسط دانشگاه های علوم کاربردی و کالج های دانشگاهی تنظیم می‌شود. تحصیل معمولاً به مدت 3 سال ادامه می یابد. (اعتبار 180 ECTS یا 6 تا 8 ترم) در بعضی موارد اعتبار 240 بستگی به شرایط دانشگاه یا شرایط اشتغال دارد. از طرف دیگر تحصیلات کارشناسی ارشد نیاز به اتمام موفقیت آمیز برنامه تحصیلات لیسانس دارد، که حدود 2 الی 4 ترم می‌باشد.

تحصیل دکترا (PHD)

دکترا بر اساس تکمیل مدرک دیپلم یا کارشناسی ارشد انجام می‌شود. برنامه ها حداقل 6 ترم (2 سال) به طول می انجامند و مبتنی بر توانایی تحقیقات مستقل می‌باشند.

برنامه های سنتی مدرک تحصیلی

برنامه های سنتی مدرک تحصیلی (Magistra یا Magister) در اکثر رشته ها یا (Diplomingenieur) برای مهندسی 4 تا 6 سال به طول می انجامد.

دوره های آموزش دانشگاه

دوره های آموزش بیشتر در دانشگاه هستند. سطح تحصیلات از دوره کارشناسی تا کارشناسی ارشد و غالباً 2 تا 4 ترم می‌باشد. محتوا، اهداف، ساختار و مدت زمان این دوره ها توسط دانشگاه ها مشخص می‌شود که مسئول برنامه درسی فردی هستند و اطلاعاتی در مورد این فرصت ها ارائه می دهند. پس از اتمام دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاهی، عناوین آکادمیک مانند کارشناسی ارشد مطالعات پیشرفته (MAS) یا کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA)، می‌توانند اعطا شوند.

مقایسه زبان تحصیل در اتریش و آلمان

زبان آلمانی، زبان رسمی اتریش و زبان اصلی آموزش در دانشگاه ها و کالج های این کشور می‌باشد. تنها تعداد کمی از رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. بنابراین برای تحصیل در آلمان باید مهارت زبان آلمانی شما اثبات شود. برای تحصیل در برخی از دانشگاه ها به سطح (B2) مهارت زبان آلمانی و برای برخی دیگر به سطح (C1) چارچوب مرجع مشترک زبان های اروپایی نیاز دارید. اگر قصد پذیرش در دوره آلمانی مقدماتی دانشگاهی را دارید، باید حداقل مهارت زبانی شما در سطح (A2)(طبق چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها، CEFR) ثابت شود.برای تحصیل در اکثر دانشگاه های اتریش، باید تا حدودی به زبان آلمانی مسلط باشید، زیرا بسیاری از رشته ها، به خصوص رشته های کارشناسی، حداقل تا حدودی به زبان آلمانی تدریس می‌شوند. برای تحصیل در رشته های انگلیسی، باید مهارت شما در زبان انگلیسی ثابت شود.برای درخواست به رشته مورد نظر، باید ثابت کنید که در کشور خود که آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم دبیرستان) را دریافت کرده اید و قادر به درخواست به دانشگاه هستید.در آلمان زبان آموزش در اکثر دانشگاه ها، آلمانی است. تمام دانشجویان برای تحصیل در رشته های آلمانی باید مهارت زبان خود را یا با شرکت در آزمون های زبان و یا در دوره های مقدماتی زبانی ثابت کنند.

آزمون های اثبات مهارت زبان آلمانی عبارتند از:

  • DSH (آزمون ورود به دانشگاه های آلمانی زبان برای متقاضیان بین المللی)
  • TestDaF (آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه)
  • GDS (دیپلم زبان آلمانی موسسه گوته)
  • DSD (دیپلم زبان آلمانی کنفرانس ثابت وزارت آموزش و امور فرهنگی ، سطح دوم)
مقایسه تحصیل در آلمان و اتریش

مقایسه زبان تحصیل در اتریش و آلمان

اگر برای یک یا دو ترم دوره زبان آلمانی را بگذرانید، به آزمون های فوق نیازی نخواهید داشت.در صورتی که دانش کمی نسبت به زبان آلمانی دارید، می‌توانید برای رشته های انگلیسی زبان درخواست دهید. تعداد رشته های انگلیسی زبان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های آلمان در حال افزایش است. اگر دانشجوی غیر انگلیسی زبان هستید، باید مهارت زبان خود را با شرکت در آزمون (TOEFL) یا (IELTS) ثابت کنید. اگر دانشگاه مورد نظر به این مدرک نیاز داشته باشد، آن را جز فهرست شرایط لازم برای ورود به دانشگاه قرار می دهد. با این حال، حتی اگر به زبان انگلیسی به تحصیل می پردازید، توصیه می‌شود زبان آلمانی را در سطح ابتدایی یاد بگیرید تا بتوانید با آلمانی زبان ها بهتر ارتباط برقرار کنید.

مقایسه امتحان‌های ورودی برای تحصیل در آلمان و اتریش

آزمون های ورودی مختلفی جهت ادامه تحصیل در مقاطع عالی وجود دارد. به خصوص اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید، این لیست بزرگ تر خواهد شد.هر یک از آزمون ها اهمیت و اهداف مختص به خود را دارند. معمولا پذیرفته شدن آزمون‌های ورودی به دانشگاه و رشته مورد نظر بستگی دارد. دانشگاه‌ها شرایط زبانی متفاوتی دارند که ممکن است هر کدام آزمون زبان خاصی را ترجیح دهند. با این حال باید به خاطر داشته باشید که آزمون های زبان، هزینه زیادی دارند و به همین دلیل است که باید در انتخاب آزمون با توجه به دانشگاه و رشته مورد نظر دقت کرد.

(IELTS)

مانند (TOEFL)، آزمون (IELTS) نیز در تمام کشورهای انگلیسی زبان و همچنین برای بسیاری از رشته های انگلیسی زبان به رسمیت شناخته شده است. علاوه بر این (IELTS) به عنوان مدرکی برای اثبات زبان جهت اخذ مجوز کار برای مهاجرت نیز مورد قبول است. این مدرک به مدت دو سال معتبر می‌باشد. ارزیابی آزمون (IELTS) طی 13 روز انجام می‌شود. پس از آن نتایج را می‌توانید به صورت آنلاین که در همان روز از سوی اداره ملی ارسال می‌شوند، مشاهده کنید.

(GRE)

آزمون (GRE) مورد قبول هزاران دانشکده تحصیلات تکمیلی و بیزینسی می‌باشد. این آزمون ورودی، شما را در زمینه های استدلال کلامی، استدلال کمی و تحریر تحلیلی ارزیابی می‌کند. برای ورود به برخی از موسسات آموزش عالی به خصوص اگر قصد ادامه تحصیل در رشته های مهندسی را داشته باشید، شرکت در این آزمون اجباری است. دانشگاه های متعددی در آلمان نمرات (GRE9 را به عنوان پیش نیاز پذیرش نیاز دارند.

(GMAT)

آزمون (GMAT) یک بخش ترجیحی و قابل اعتماد در پروسه پذیرش برای بیش از 6,000 رشته بیزینسی و مدیریتی در سراسر جهان است. این آزمون شامل ارزیابی نوشتاری تحلیلی، استدلال تلفیقی، استدلال کمی و استدلال کلامی می‌شود. (GMAT) در اصل یک آزمون استعدادیابی است که توانایی و استعداد دانشجویان را در زمینه های ذکر شده ارزیابی می‌کند. سالیانه هزاران دانشجو برای واجد شرایط بودن در دوره های مختلف مدیریتی در این آزمون شرکت می‌کنند.

(TestDaF)

(TestDaF) معادل آلمانی آزمون های زبان (TOEFL) و (IELTS) است. این آزمون استاندارد است و می‌توانید در این آزمون در بیش از 400 مرکز آزمون در سراسر جهان پیش از ورود به آلمان شرکت کنید. (TestDaF) الگوی مشابهی با سایر آزمون های زبان دارد، یعنی شامل بخش های reading ،writing ،listening و speaking می‌شود. معمولا داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل به زبان آلمانی را دارند، در این آزمون شرکت می‌کنند. با این حال ممکن است برای برخی از دانشگاه ها با وجود رشته انگلیسی زبان شما، نتیجه آزمون مورد نیاز باشد.

(DSH)

(DSH) یک آزمون استاندارد برای اثبات مهارت زبان آلمانی است. این آزمون در بسیاری از دانشگاه های آلمان ارائه می‌شود و الگوی آن کمی متفاوت تر (TestDaF) است.

آزمون (DSH) به جای 4 بخش مانند سایر آزمون های زبان، از 5 بخش تشکیل شده است:

  • درک مطلب listening
  • درک مطلب reading
  • درک مطلب writing
  • کاربرد علم و زبان مرتبط با تحصیل
  • آزمون شفاهیاین آزمون بر خلاف (TestDaF) تنها در آلمان برگزار می‌شود.

دانشجویان برای برخی رشته ها مانند رشته های دانشگاه پزشکی، دانشگاه های هنر و رشته های (UAS) باید در آزمون ورودی شرکت کنند. درباره آخرین مهلت، شرایط خاص و تاریخ آزمون های ورودی در موعد مقرر از دانشگاه سوال کنید.درخواست برای آزمون های ورودی از 6 ماه قبل از شروع ترم آغاز می‌شود.

مقایسه شرایط تحصیل در آلمان و اتریش

برای درخواست تحصیل در اتریش، باید فرم درخواست و مدارک لازم را به دانشگاه، دانشگاه علوم کاربردی (Fachhochschule / UAS) یا رشته (UAS) ارسال کنید. درخواست های ارسال شده توسط مقامات اتریشی به موسسات آموزشی ارسال خواهند شد. درخواست ها باید به موقع به دانشگاه ها فرستاده شوند. در نظر داشته باشید که ارسال درخواست ها زمان بر است، در نتیجه باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. برخی دانشگاه ها درخواست های آنلاین ارائه می دهند و اطلاعات بیشتر را از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کنند.

آخرین مهلت درخواست (ددلاین) به دانشگاه ها

تمام مدارک برای ترم زمستان باید تا 1 سپتامبر و برای ترم تابستان تا 1 فوریه برای دانشگاه ارسال شوند که این تاریخ غیرقابل تمدید است. از آنجا که رسیدگی به درخواست ها زمان بر است، توصیه می‌شود درخواست ها را در اسرع وقت ارسال کنید.
دانشجویان برای برخی رشته ها مانند رشته های دانشگاه پزشکی، دانشگاه های هنر و رشته های (UAS) باید در آزمون ورودی شرکت کنند. درباره آخرین مهلت، شرایط خاص و تاریخ آزمون های ورودی در موعد مقرر از دانشگاه سوال کنید. درخواست برای آزمون های ورودی از 6 ماه قبل از شروع ترم آغاز می‌شود.

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه ها

  • فرم درخواست به دانشگاه (می‌توانید از وب سایت دانشگاه این فرم را دانلود کنید یا توسط آنها ارسال می‌شود.) داوطلبان باید رشته تحصیلی مورد – نظرخود و اطلاعات شخصی را در این فرم قید کنند.
  • تعیین هویت با کپی کارت ملی رسمی و عکس یا مدرک معتبر سفر (در صورت لزوم)

الزامات عمومی ورود به دانشگاه (نسخه های تایید شده برای دانشجویان بین المللی):

  • برای رشته های کارشناسی: دیپلم دبیرستان یا معادل آن
  • برای رشته های کارشناسی ارشد: مدرک کارشناسی یا معادل آن
  • برای رشته های دکترا: مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن

برای اکثر رشته ها اثبات مهارت زبان آلمانی الزامی است و مدرک اثبات مهارت زبان، باید همراه با سایر مدارک ضمیمه شود. (به عنوان مثال آزمون زبان آلمانی همراه با امتحانات پایانی، دیپلم دوره زبان)

آلمان:

برای اکثر رشته ها، می‌توانید مستقیما به اداره بین المللی دانشگاه درخواست دهید. همچنین می‌توانید از وب سایت (www.uni-assist.de) که یک پرتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان بین المللی است و توسط موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) اداره می‌شود، استفاده نمایید، اما باید توجه داشت که تمام دانشگاه ها از این خدمات استفاده نمی‌کنند. ممکن است بخواهید برای دوره ها و دانشگاه های مختلف به طور جداگانه درخواست دهید تا بتوانید شانس پذیرش خود را افزایش دهید.در بسیاری از دانشگاه های آلمان امکان پذیرش دو بار در سال (ترم زمستان یا تابستان) وجود دارد. به طور کلی، درخواست های مربوط به ثبت نام در ترم زمستان باید تا 15 جولای و درخواست های مربوط به ثبت نام در ترم تابستان تا 15 ژانویه ارسال شوند. اما باید گفت که آخرین مهلت ارسال درخواست، در میان موسسات متفاوت است و ممکن است یک دانشگاه ددلاین متفاوتی برای هر رشته داشته باشد. حتما تاریخ دقیق ددلاین رشته انتخابی خود را با دقت بررسی کنید.
توصیه می‌شود حداقل 6 هفته پیش از آخرین مهلت، درخواست خود را ارسال کنید تا در صورت نیاز به اصلاح یا ارسال مدارک بیشتر زمان کافی داشته باشید. نامه پذیرش یا عدم پذیرش را باید حدود 1 الی 2 ماه پس از آخرین مهلت دریافت کنید.
مدارک خاص مورد نیاز و پروسه درخواست هر موسسه با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی باید مدارک زیر را ارسال کنید:

  • کپی برابر اصل دیپلم دبیرستان یا آخرین مدرک اتخاذ شده و سایر مدارک مرتبط به زبان اصلی
  • ترجمه کلی از واحد ها و نمرات اتخاذ شده
  • یک قطعه عکس در سایز و فرمت عکس پاسپورت
  • کپی پاسپورت (صفحه اطلاعات شخصی و صفحه عکس دار)
  • اثبات مهارت زبان (گواهی زبان یا معادل آن به صورت آنلاین)

ممکن است لازم باشد هزینه درخواست را نیز پرداخت کنید.برای برخی از رشته ها، ظرفیت دانشجویانی که می‌توانند ثبت نام کنند، مشخص شده است. برای این رشته ها (که عمدتا مربوط به بخش علوم زیستی می‌باشد)، متقاضیان اروپایی (به علاوه نروژ، ایسلند یا لیختن اشتاین)، باید از طریق بنیاد پذیرش آموزش عالی اقدام کنند. دانشجویان غیر اروپایی باید به طور عادی اقدام نمایند.

مقایسه تحصیل در آلمان و اتریش و بازار کار

آلمان:

آلمان دارای بزرگترین اقتصاد اروپا و چهارمین کشور بزرگ جهان است و به همین دلیل به مکانی ایده آل برای شروع کار تبدیل شده است. پس از فارغ التحصیلی، باید خود را برای ورود به دنیای کار آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک از جمله مجوز اقامت در دسترس باشند.جهت کار در آلمان باید رزومه ای را تهیه کنید که تحصیلات، هر گونه سابقه کار و جزییات محل کار در آن ذکر شده باشد. همچنین مهارت های زبان و کامپیوتر و سایر اطلاعات مرتبط را قید کنید.زمانی که شغلی با قرارداد حداقل یک ساله بدست آوردید، می‌توانید برای مجوز اقامت دائم و بلو کارت اروپایی که امکان کار و زندگی در آلمان را فراهم می‌کند، درخواست دهید.

بازار کار برای فارغ التحصیلان در آلمان

چطور می‌توان پس از فارغ التحصیلی در آلمان شغلی پیدا کرد؟از آنجا که آلمان دارای اقتصاد قوی و پایداری است، چشم انداز شغلی برای فارغ التحصیلان بسیار خوب است. شرکت های سراسر کشور به دنبال استخدام افرادی هستند که دارای مدارکی از دانشگاه های آلمان باشند.فرصت های شغلی در تابلوی اعلان دانشگاه ها آگهی می‌شوند، بنابراین می‌توانید در هنگام تحصیل، موقعیت های شغلی موجود را دنبال کنید. با این کار تا زمانی که فارغ التحصیل شوید، ایده بهتری درباره مشاغل موجود خواهید داشت و می‌توانید برای شغلی که به آن علاقه دارید، درخواست دهید. وب سایت های متعددی نیز وجود دارند که مشاغل مختلف را آگهی می‌کنند. می‌توانید هزاران شغل را در آلمان از طریق (EURES)، پورتال مشاغل اروپا جستجو کنید. می‌توانید مشاغلی را که با سطح تحصیلات، سابقه و علاقه های شما مطابقت دارد، جستجو نمایید. همچنین فرصت های شغلی در روزنامه های محلی و ملی و هم در پاتوق های دانشجویی محبوب، مانند کافه ها و در محوطه دانشگاه هم منتشر می‌شوند.حتی اگر نتوانید بلافاصله پس از تحصیل شغل مرتبط با رشته خود را پیدا کنید، می‌توانید در حالی که به جستجو ادامه می دهید، به صورت نیمه وقت یا موقت کار کنید.

چه مدت طول می کشد تا پس از فارغ التحصیلی شغلی پیدا کرد؟

میانگین زمان برای یافتن کار پس از فارغ التحصیلی به رشته و مدارک تحصیلی بستگی دارد. مشاغل با بیشترین تقاضا شامل پزشکان خدمات درمانی، مهندسین و متخصصان فناوری اطلاعات می‌شود. اگر به دنبال کار در یکی از این بخش ها هستید، ممکن است سریع تر از دیگران کار پیدا کنید. به طور کلی، به دلیل اینکه جمعیت آلمان رو به میانسالی است، فرصت های شغلی بسیاری در این کشور وجود دارد و به افراد بسیار ماهر که اخیرا فارغ التحصیل شده اند، بسیار نیاز است.

اتریش:

در بازار کار در اتریش به فارغ التحصیلان ماهر، بسیار نیاز است. کار در اتریش با تعطیلات خوب، میزان جرم و جنایت کم و گشت و گذار در زمان محدود می‌تواند پیشنهاد وسوسه انگیزی باشد. این کشور در گزارش سال 2018، هشتمین کشور شاد جهان است و جمعیت هشت میلیون نفری آن به دلیل پایین بودن میزان بیکاری و رونق اقتصادی از سطح زندگی بالایی برخوردار هستند.شهروندان انگلستان، اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا برای ورود به این کشور و جستجوی شغل به مجوز کار یا ویزا نیاز ندارند. نقل مکان به اتریش برای آنها ساده تر از آن چیزی است که تصور می‌کنند. گرچه بسیاری از مردم در اتریش به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، اما باید در نظر داشت که زبان رسمی در این کشور آلمانی است و برای کار باید مهارت زبانی شما به خوبی اثبات شود.در اوقات فراغت و تعطیلات، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید و از مکان های دیدنی لذت ببرید. اتریش به دلیل مناظر زیبا و تاریخ فرهنگی غنی خود شناخته شده است، بنابراین فرصت پیاده روی، اسکی، شرکت در کنسرت ها، بازدید از گالری و موزه ها و غذا خوردن در رستوران ها و کافی شاپ ها برای شما فراهم است.

کمبود نیروی کار

در حالی که تعدادی از صنایع در طول سال دارای نیروی کاری مطلوبی هستند، اما برخی دیگر به خصوص بخش مهندسی و مشاغل کار دستی با کمبود نیرو مواجه می‌باشند.

در حال حاضر تقاضا برای مشاغل زیر زیاد است:

  • پیمانکاری ساختمان
  • پردازش داده ها
  • پرستاری
  • مندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • سازنده یا تعمیر کننده بام

آلمان و اتریش کشورهایی اروپایی هستند که مقاصد مورد علاقه بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌باشند. با توجه به مقایسه تحصیل در آلمان و اتریش که در این مقاله در اختیار شما قرار گرفت، با شرایط تحصیل در این دو کشور آشنا شدید و حال می‌توانید راحت‌تر کشور مورد نظر خود جهت ادامه تحصیل را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی در این زمینه با شعب موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهرهای شیراز، تهران، مشهد و اصفهان در ارتباط باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

2 دیدگاه برای “مقایسه تحصیل در آلمان و اتریش

  1. رضا صالحیان گفت:

    سلام
    میخواستم بپرسم بین این دو کشور کدومشون برای ویزای تحصیلی به همراه دانشجو راحت تر ویزا میدن؟؟

    1. کارشناس مهاجرتی اصطهباناتی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      شانس شما برای دریافت ویزا بستگی به شرایط خودتان دارد. به طور کلی دریافت ویزای کشور اتریش سخت گیری های بسیاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *