تحصیل دبیرستان در ترکیه

تحصیل دبیرستان در ترکیه از جهت وجود دبیرستان های عالی در این کشور یک گزینه عالی برای دانش آموزان ایرانی محسوب می شود. دبیرستان های ترکیه آموزش های با کیفیتی را مطابق با استانداردهای جهانی ارائه داده و دانش آموزان را جهت ورود به بهترین دانشگاه ها آماده می کنند. تحصیل در دبیرستان های ترکیه می تواند با اخذ بورسیه تحصیلی همراه باشد. شما دانش آموزان عزیز می توانید مقاله ای که توسط موسسه حقوقی اصطهباناتی در این خصوص تهیه شده است را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

سیستم آموزشی در ترکیه

نظام آموزشی این کشور تحت نظارت و کنترل مستقیم دولت ترکیه قرار دارد. دانش آموزان از سن 6 تا 14 سالگی به صورت اجباری به تحصیل می پردازند. زمان شروع تحصیل در مدارس از اواسط ماه سپتامبر تا اواسط ماه ژوئن ادامه دارد. مدارس این کشور پنج روز در هفته و به مدت 35 تا 40 ساعت به آموزش مشغول می باشند. اصولا اکثر دبیرستان های ترکیه دارای آزمون ورودی بوده و این شرط اصلی برای پذیرش در آن ها می باشد.

تحصیل دبیرستان در ترکیه

تحصیل دبیرستان ترکیه به مدت چهار سال زمان خواهد برد. هزینه تحصیل در دبیرستان های دولتی ترکیه رایگان است. تحصیل در سال های اول شامل زبان و ادبیات ترکی، هندسه، فیزیک و شیمی می شود. پس از اتمام تحصیل در این مقطع، دانش آموزان در آزمون دو مرحله ای YGS و LYS شرکت می کنند. این آزمون ها توسط مرکز OSYM برگزار می شود. چنان چه دانش آموزان در دبیرستان های کشور ترکیه به تحصیل مشغول شوند، جهت ورود به دانشگاه های این کشور نیازی به شرکت در آزمون YOS نخواهند داشت.

هدف از آموزش در دبیرستان های این کشور

هدف از تحصیلات متوسطه این است که دانش آموزان حداقل فرهنگ مشترک، شناسایی مشکلات فردی و اجتماعی، جستجوی راه حل، افزایش آگاهی به منظور کمک به توسعه اقتصادی و فرهنگی اجتماعی کشور را کسب کنند. تحصیل در دبیرستان مرحله ای مهم برای آماده سازی دانش آموزان برای تحصیلات بالاتر، پیدا کردن حرفه، زندگی و تجارت متناسب با علاقه و مهارت آن ها می باشد.

انواع دبیرستان ترکیه

کشور ترکیه دارای چند نوع دبیرستان دولتی، خصوصی، فنی و حرفه ای و بین المللی می باشد. دانش آموزان می توانند در هر یک از این دبیرستان ها به ادامه تحصیل مشغول شوند.

انواع دبیرستان ترکیه

انواع دبیرستان ترکیه

دبیرستان های دولتی

دبیرستان های دولتی این کشور دارای سه گرایش ریاضی، تجربی و علوم انسانی است. زبان تحصیل در دبیرستان های دولتی ترکی بوده و هزینه تحصیل در آن ها نیز رایگان می باشد. انواع مختلف دبیرستان های دولتی در کشور ترکیه شامل موارد زیر می شود:

  • دبیرستان های عادی؛
  • دبیرستان های آناتولی که در آن دروس بیشتری به زبان انتخابی خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانسوی) ارائه می شود؛
  • دبیرستان های علوم که تمرکز آن ها بیشتر بر روی آموزش علوم است؛

دبیرستان های خصوصی

دبیرستان های خصوصی توسط شرکت های خصوصی تأسیس می شوند و دروس بیشتری را به زبان های انتخابی خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانسوی) ارائه می دهند. هزینه تحصیل در دبیرستان های خصوصی ترکیه از دبیرستانی به دبیرستان دیگر متفاوت خواهد بود.

دبیرستان های فنی و حرفه ای

مدارس متوسطه فنی و حرفه ای بر نوع خاصی از حرفه تمرکز دارند. دبیرستان های فنی و حرفه ای شامل موارد زیر می شوند:

  • مدارس متوسطه فنی برای تحصیل مهندسی، الکترونیک، شیمی، ماشین آلات، ساخت و ساز
  • مدارس متوسطه حرفه ای برای تحصیل گردشگری، مطالعات صنعتی، بهداشت عمومی، آموزش های تجاری و کشاورزی

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده ارائه هر گونه مشاوره در خصوص تحصیل در دبیرستان های کشور ترکیه به هم وطنان عزیز می باشند.

دبیرستان های بین المللی در ترکیه

دبیرستان های بین المللی ترکیه از سطح آموزشی بالایی برخوردارند. زبان اول تدریس در این مدارس انگلیسی بوده و زبان دوم آن ها اغلب آلمانی یا فرانسه است. ورود به این دبیرستان ها اغلب با آزمون ورودی همراه می باشد. معروف ترین دبیرستان های بین المللی در کشور ترکیه به شرح زیر می باشند:

  • مدرسه بین المللی استانبول

این مدرسه دارای مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه می باشد. امکانات موجود در این مدرسه شامل سرویس رفت و آمد، نهار خوری و سالن های ورزشی می شود. شیوه آموزش در این مدرسه مطابق با استانداردهای تأیید شده دانشگاه کمبریج می باشد.

  • مدرسه بین المللی الجزاری در استانبول

شیوه آموزشی در این مدرسه مطابق با محتوای درسی مدارس آمریکا است. زبان تحصیل در این مدارس انگلیسی است اما در کنار آن، زبان های ترکی و عربی نیز ارائه می شوند. مدرسه بین المللی الجزاری دارای دو کمپ فتیح و آتاکنت می باشد.

  • مدرسه بین المللی MEF استانبول

این مدرسه در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده است. این مدرسه در نزدیکی تنگه بسفورس قرار داشته و به مراکز خرید مدرن استانبول مشرف است. امکانات این مدرسه شامل آزمایشگاه، کتابخانه، زمین های بازی، ژیمناستیک و زمین تنیس می شود.

سیستم نمره دهی هنگام تحصیل دبیرستان در ترکیه

تمام دانش آموزانی که به تحصیل در دبیرستان های ترکیه مشغول هستند، تحت مقررات ملی آموزش و پرورش این کشور قرار می گیرند و تمام امتحانات، تکالیف و پروژه های آن ها در یک مقیاس 100 نمره ای مورد ارزیابی قرار می گیرد. این ارزیابی به شرح زیر می باشد:

  • رتبه 5 (عالی): شامل نمرات بین 100 تا 85 می شود.
  • رتبه 4 (خوب): شامل نمرات بین 84 تا 70 می شود.
  • رتبه 3 (رضایت بخش): شامل نمرات بین 69 تا 55 می شود.
  • رتبه 2 (قبولی): شامل نمرات بین 54 تا 45 می شود.
  • رتبه 1 (عدم قبولی) : شامل نمرات بین 44 تا 25 می شود.
  • رتبه 0 (مردود) : شامل نمرات بین 24 تا صفر می شود.
سیستم نمره دهی هنگام تحصیل دبیرستان در ترکیه

سیستم نمره دهی هنگام تحصیل دبیرستان در ترکیه

شرایط تحصیل در دبیرستان های ترکیه

تحصیل در دبیرستان های کشور ترکیه با اخذ نامه پذیرش و موافقت دبیرستان به دست می آید. همان طور که گفته شد، تحصیل در دبیرستان های این کشور با آزمون ورودی همراه است. برای تحصیل در دبیرستان های دولتی این کشور ارائه مدرک اقامت و آدرس محل سکونت دانش آموزان که به تأیید شهرداری رسیده باشد، الزامی است. دانش آموزان باید در هنگام اخذ پذیرش مدارکی را به مدرسه ارائه دهند. از جمله مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دبیرستان های کشور ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن گذرنامه معتبر
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • ارائه توصیه نامه از طرف موسسه و معلمین
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • مدرک زبان معتبر
  • تمکن مالی

هر گونه سوال در رابطه با تحصیل دبیرستان در کشور ترکیه را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در میان بگذارید.

هزینه تحصیل دبیرستان در ترکیه

هزینه تحصیل دبیرستان در ترکیه با توجه به دبیرستان انتخابی دانش آموزان (دولتی، خصوصی و بین المللی) متفاوت خواهد بود. هزینه تحصیل در تمام مدارس دولتی این کشور رایگان می باشد. هزینه تحصیل در دبیرستان های خصوصی ترکیه با توجه به امکاناتی که ارائه می دهند و نیز سرویس و تغذیه متغیر است. بیشترین هزینه تحصیل مربوط به دبیرستان های بین المللی این کشور است.

هزینه زندگی

هزینه زندگی دانش آموزان بین المللی در کشور ترکیه می تواند 400 تا 650 یورو در ماه باشد. این قیمت در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در جهان بسیار مقرون به صرفه است. متوسط ​​هزینه های زندگی دانش آموزان بسته به سبک زندگی و عادت های آن ها بالا یا پایین می رود. برخی از هزینه های ماهانه زندگی در کشور ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • سه وعده غذا برای دو نفر در رستوران با قیمت متوسط: 11.34 یورو
  • غذا در مک دونالد (یا معادل آن): 2.58 یورو
  • شیر (معمولی)، (یک لیتر): 0.61
  • قرص نان سفید تازه (500 گرم): 0.29 یورو
  • برنج (سفید)، (یک کیلوگرم): 1.28 یورو
  • تخم مرغ: 1.30 یورو
  • بلیط یک طرفه (عبور محلی): 0.36 یورو
  • رفت و آمد ماهانه (قیمت معمولی): 20.62 یورو
  • یک جفت جین Levis 501 (یا معادل آن): 26.08 یورو
  • یک لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای (Zara، H&M و …): 22 یورو
  • آپارتمان (یک خوابه) در مرکز شهر: 158.58 یورو
  • آپارتمان (یک خوابه) خارج از مرکز شهر: 102.53 یورو
  • آپارتمان (سه خوابه) در مرکز شهر: 272.45 یورو
  • آپارتمان (سه خوابه) خارج از مرکز شهر: 176.12 یورو

بورسیه دبیرستان ترکیه

بورسیه دبیرستان ترکیه توسط سازمان های دولتی این کشور ارائه می شود. این بورسیه ها شامل دانش آموزان بی بضاعت و یا افراد بااستعدادهای درخشان می شود. همان طور که بارها به آن اشاره شد، هزینه تحصیل در دبیرستان های دولتی ترکیه رایگان می باشد و دانش آموزان دبیرستان های خصوصی و بین المللی بسته به رزومه تحصیلی و نمرات خود ممکن است شامل دریافت بورسیه تحصیلی شوند.

بورسیه دبیرستان ترکیه

بورسیه دبیرستان ترکیه

امکانات دبیرستان های ترکیه

امکاناتی که در مدارس ترکیه ارائه می شود بسیار متفاوت از یک دیگر هستند. مدارسی که از دانش آموزان شهریه دریافت می کنند امکانات بهتری را نسبت به دیگر مدارس ارائه می دهند. تدریس در این مدارس توسط بهترین معلم ها صورت گرفته و در کنار زبان انگلیسی، به دانش آموزان زبان آلمانی و فرانسه نیز آموزش داده می شود. برگزاری کلاس های فوق برنامه از جمله کلاس های ورزشی، کامپیوتر و مهارت های زندگی از دیگر ویژگی های این مدارس به حساب می آید.

سخن آخر

موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با دارا بودن وکلا و مشاوران برجسته و مجرب یکی از برترین موسسه های مهاجرتی در کشور می باشد که می تواند در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ترکیه متقاضیان را راهنمایی و کمک کند. اگر در مورد تحصیل دبیرستان در ترکیه و نیز بورسیه دبیرستان ترکیه نیازمند اطلاعات بیشتری می باشید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت و مشهد برخوردار شوید.

سوالات متداول در رابطه با تحصیل دبیرستان در ترکیه

  1. آیا تحصیل دبیرستان در ترکیه می تواند انتخاب مناسبی برای دانش آموزان ایرانی باشد؟

    بله، دبیرستان های ترکیه آموزش های با کیفیتی را مطابق با استانداردهای جهانی ارائه داده و دانش آموزان را جهت ورود به بهترین دانشگاه ها آماده می کنند.

  2. سال تحصیلی در دبیرستان های ترکیه چه وقت است؟

    زمان شروع تحصیل در مدارس از اواسط ماه سپتامبر تا اواسط ماه ژوئن ادامه دارد.

  3. آیا تحصیل دبیرستان در ترکیه با آزمون ورودی همراه است؟

بله، اصولا اکثر دبیرستان های ترکیه دارای آزمون ورودی بوده و این شرط اصلی برای پذیرش در آن ها می باشد.

  1. مدت زمان تحصیل دبیرستان در ترکیه چند وقت است؟

تحصیل دبیرستان ترکیه به مدت چهار سال زمان خواهد برد.

  1. هدف از آموزش در دبیرستان های ترکیه چیست؟

    هدف از تحصیلات متوسطه این است که دانش آموزان حداقل فرهنگ مشترک، شناسایی مشکلات فردی و اجتماعی، جستجوی راه حل، افزایش آگاهی به منظور کمک به توسعه اقتصادی و فرهنگی اجتماعی کشور را کسب کنند.

  2. انواع دبیرستان های ترکیه کدامند؟

    دبیرستان های ترکیه شامل دبیرستان های دولتی، خصوصی و بین المللی می شوند.

  3. تحصیل در دبیرستان های بین المللی ترکیه چگونه است؟

    دبیرستان های بین المللی ترکیه از سطح آموزشی بالایی برخوردارند و زبان اول تدریس در این مدارس انگلیسی بوده و زبان دوم آن ها اغلب آلمانی یا فرانسه است.

  4. سیستم نمره دهی در دبیرستان های ترکیه به چه صورت است؟

    تمام امتحانات، تکالیف و پروژه های دانش آموزان در یک مقیاس 100 نمره ای مورد ارزیابی قرار می گیرد.

  5. مدارک لازم برای تحصیل دبیرستان در ترکیه چیست؟

    مدارک لازم برای تحصیل دبیرستان در ترکیه شامل آخرین مدرک تحصیلی، ریز نمرات، مدرک زبان و سایر موارد دیگر می شود.

  6. هزینه تحصیل دبیرستان در ترکیه چگونه است؟

هزینه تحصیل دبیرستان در ترکیه با توجه به دبیرستان انتخابی دانش آموزان (دولتی، خصوصی و بین المللی) متفاوت خواهد بود. هزینه تحصیل در تمام مدارس دولتی این کشور رایگان می باشد.

  1. آیا می توان برای تحصیل دبیرستان در ترکیه از بورسیه استفاده کرد؟

    بله، بورسیه دبیرستان ترکیه توسط سازمان های دولتی این کشور ارائه می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *