تحصیل داروسازی در هلند

علم داروسازی یکی از ارزشمندترین رشته‌های تحصیلی در زمینه‌ی بهداشت و درمان و پیوندی میان دانش زندگی و شیمی است که با بهبود بخشیدن و تولید داروهای مورد نیاز و اطمینان‌ بخشیدن به سلامت بیمار و استفاده‌ی صحیح از آن‌ها سرو کار دارد. تحصیل داروسازی در هلند یکی از گزینه‌های بسیار مطمئن و خوش‌آتیه در بین گزینه های تحصیل در کشورهای مختلف است که با راهنمایی کارشناسان مجرب موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) هدفی کاملاْ دست‌یافتنی است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل رشته داروسازی در هلند

دو مدرسه داروسازی در هلند وجود دارد ـ یکی در اوترخت دقیقاً در جنوب آمستردام، دیگری در خرونینگن در شمال کشور. چند ماه پیش پاملا میسون از دانشگاه خرونینگن بازدید کرد و برخی از شباهت ها و تفاوت ها را بین سیستم تحصیلی هلندی و بریتانیایی داروسازان کشف کرد.  در هلند دوره تحصیلی شش سال طول می کشد علاوه بر این، هیچ پیش ثبت نامی برای ورود به این رشته وجود ندارد به جز یک دوره شش ماهه تجربه عملی که در سال آخر مدرسه داروسازی انجام می شود.

تحصیلات به دو بخش اصلی تقسیم می شود ـ چهار سال اول، که تأکید بسیاری بر علوم پایه و دارویی دارد و دو سال آخر، که در طول آن مهارت های عملی تدریس می شوند. دانشجویان پس از چهار سال اول می توانند در امتحانات کارآموزی شرکت کنند، موفقیت کامل در آن منجر به مدرک کارشناسی ارشد می شود؛ اگر چه مدرک کارشناسی ارشد را نیز می توان پس از شش سال به دست آورد.

علاوه بر این دانشجویان می توانند در پایان چهار سال تصمیم بگیرند داروسازی را تکمیل نکنند و در عوض به تحقیق و پژوهش بپردازند. با این حال اکثراً برنامه شش ساله را تکمیل می کنند و به عنوان داروساز واجد شرایط می شوند، مدرکی دریافت می کنند که همانند صلاحیت دکترای داروسازی آمریکا می باشد.

شرایط و‌ مدارک اخذ پذیرش رشته داروسازی در هلند

فرد متقاضی برای مهاجرت به هلند باید دارای حداقل شرایط پذیرش باشد، تا در مقطع مورد نظر که در زیر مشخص شده است، شرکت کند. مدارک مورد نیاز برای دوره متوسطه، درخواست نامه باید دارای:

  • دیپلم اروپایی
  • ریاضیات (حداقل 3 ساعت در هفته در 2 سال آخر)
  • فیزیک
  • شیمی
  • مدرک دیپلم بین المللی
  • نمره بالا در درس شیمی
  • سطح استاندارد: فیزیک، ریاضیات
  • یا هر مدرک بین المللی که قابل تطابق باشد
  • آیلتس، مدل آکادمیک، حداقل نمره: 6 کلی، 5.5 برای نوشتن.
  • تافل، بر مبنای اینترنت. حداق نمره: 83. نمره های آموزشگاهی مورد قبول نیست.
  • کد آموزشگاهی تافل برای دانشگاه اوترخت، 9062 است.
  • گواهی های کمبریج (Cambridge Certificates)
  • انگلیسی کمبریج C.1 پیشرفته (C.A.E). حداقل نمره: کلی 169. نوشتاری: 162
  • انگلیسی کمبریج C.2 مهارتی (C.P.E). حداقل نمره: کلی 180. نوشتاری: 162
  • آزمون ارزیابی زبان میشیگان کمبریج، گواهی C.2

شرایط و‌ مدارک اخذ پذیرش رشته داروسازی در هلند

 

دانشگاه های داروسازی معتبر مورد تایید وزارت بهداشت در هلند

دانشگاه رابوود ،یک دانشگاه عمومی است که تمرکز زیادی بر تحقیق در نایمنگ هلند دارد. این دانشگاه در 17 اکتبر 1923 تاسیس شد و در قدیمی ترین شهر هلند قرار داردو دارای هفت دانشکده است. دانشگاه اراسموس روتردام یک دانشگاه عمومی واقع در روتردام هلند است. این دانشگاه به نام Desiderius Erasmus Roterodamus، انسان شناس و متکلم قرن 15 میلادی نامگذاری شده است.

دانشگاه آمستردام یکی از قدیمی ترین دانشگاه های هلند است که در سال 1632 توسط مقامات شهرداری تاسیس شد و بعدها به نام شهر آمستردام تغییر نام داد. دانشگاه لیدن، در شهر لیدن تاسیس شده است، قدیمی ترین دانشگاه در هلند است. این دانشگاه در سال 1575 توسط ویلیام، شاهزاده نارنجی، رهبر انقلاب هلندی در جنگ هشت ساله تاسیس شد.

دانشگاه ماستریخت یک دانشگاه عمومی در ماستریخت، هلند است. این موسسه در سال 1976 تاسیس شد و دومین دانشگاه جوان از سیزده دانشگاه هلند است. دانشگاه اوترخت یک دانشگاه در اوترخت هلند است. یکی از قدیمی ترین دانشگاه های هلند در سال 1636 تاسیس شد. دانشگاه گرونینگن یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در شهر گرونینگن در هلند است. این دانشگاه در سال 1614 تأسیس شد. از زمان تاسیس آن، بیش از 200،000 دانش آموز فارغ التحصیل شده اند.

دانشگاه وریج آمستردام یک دانشگاه در آمستردام هلند است که در سال 1880 تأسیس شده است. VU یکی از دو دانشگاه بزرگ تحقیقاتی در دانشگاه است که یکی دیگر از دانشگاه های آمستردام است. دانشگاه تونته یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی واقع در Enschede، هلند است. Academic Center for Dentistry Amsterdam، در سطح ملی و بین المللی، در میان پنج مرکز تحقیقاتی در زمینه دندانپزشکی قرار دارد. A.C.T.A سه بخش دارد، هر بخش مسئول توسعه منطقه علم است.

شهریه و هزینه تحصیل داروسازی در هلند

طی تصمیماتی که اخیرا گرفته شده است، دولت هلند تصویب کرد که هزینه های تحصیل برای ورودی های سال 2018 نصف خواهد شد! اما شهریه ها برای دانشجویان سال تحصیلی 2020 – 2019 به حالت عادی خود بازخواهد گشت. در مورد استاندارد های شهریه های دانشگاه ها استثنائاتی وجود دارند. دانشگاه های خصوصی همیشه شهریه های بالاتری دارند. به هر حال شهریه های اعلام شده در مورد اکثر رشته هایی که در کشور هلند به زبان انگلیسی تدریس می شوند صدق می کند.

شهریه و هزینه تحصیل داروسازی در هلند

این شهریه ها هر ساله توسط دولت تعیین می شوند و با توجه به نرخ تورم تغییر می کنند. کالج های کشور هلند، شهریه های بیشتری از دانشجویان خود دریافت میکنند. این شهریه ها هرگز بیشتر از دوبرابر استاندارد های تعیین شده نیستند و در برخی از موارد تنها مقدار کمی شهریه ها بالاترند. همیشه این مقدار از 9000 یورو در سال کمتر است. دانشگاه هایی که دارای دپارتمان تخصصی داروسازی هستند و میانگین شهریه های دانشگاهی برای یک سال تحصیلی:

  • دانشگاه لیدن: شهریه های دانشگاه میتوانند از حداقل 1530 یورو ( برای دانشجویان اروپایی) تا 15750 یورو (برای دانشجویان غیر اروپایی) متفاوت باشد. نرخ شهریه با توجه به نرخ ارز تغییر میکند و شهریه ها باید به یورو پرداخته شوند.
  • مقطع کارشناسی ارشد : 10.190یورو
  • مقطع دکتری: 12970یورو

هزینه های زندگی: تجربه نشان داده است که دانشجویانی که در کشور هلند زندگی میکنند و در این کشور مشغول به تحصیل اند ماهیانه بین 800 تا 1.100 یورو خرج می کنند.

آزمون ورودی رشته داروسازی در هلند

پذیرش به یک برنامه آموزشی داروسازی بستگی دارد به دانش آموزانی که دارای دیپلم متوسطه هستند و نیاز به شرکت در ازمون علوم دارند -معمولا شیمی و فیزیک، بلکه ریاضیات و زبان انگلیسی نیز در پایان امتحانات دانش آموزان دبیرستانی که توسط مدرسه و دولت مورد بررسی قرار می گیرند، مطلوب هستند. آن ها باید هر دو دیپلم خود را دریافت کنند تا به آن ها اجازه ورود به دانشگاه داده شود. برای دانشکده داروسازی هیچ نمره خاصی لازم نیست، اگر چه این مورد برای تحصیل پزشکی در هلند نیست.

تحصیل دکترای داروسازی در هلند

شیمیدانان، زیست شناسان، داروسازان و پزشکان و دانشمندان کلینیکی، در چارچوب یک همکاری بین رشته ای، به بهترین شیوه زمینه تحقیق در نوآوری دارویی را توضیح داده اند تا بتوانند فرضیات علمی محصولات مراقبتی، درمانی و پیشگیری از بیماری ها را ترجمه کنند. هدف مؤسسه علوم داروسازی اوترشت (U.I.P.S) از این برنامه عبارت است از اینکه تفکیک زمینه و تحقیق اکتشافی را در زمینه های حمایت از نوآوری دارویی از قبیل اهداف بیماری، مولکول های زیستی فعال، هدف گیری دارویی و فعالیت و ارزیابی به انجام برساند.

به این ترتیب در نهایت تحقیقات به سوی مولکول ها، روش ها، مفاهیم و رویکردهایی که جامعه برای نتایج موفقیت آمیز توسعه دارویی در صنعت داروسازی و پزشکی استفاده می کند، هدایت می شوند. افرادی که مدرک کارشناسی ارشد علوم زیستی (برای مثال داروسازی، شیمی یا علوم زیستی) خود را در هلند یا دیگر کشورها اخذ کرده¬ اند، می توانند برای پذیرش در مقطع دکتری اقدام کنند. دانشجویان مقطع دکتری بر اساس پروژه تحقیقی پذیرش می شوند.

دانشجو همچنین باید مهارت های تئوریک و آزمایشگاهی مورد نیاز را داشته باشد. متقاضیان پذیرش در مقطع دکتری باید عضو تیم تحقیقی نیز بوده و مهارت های ارتباطی مطلوبی داشته باشند، باید دارای درجه بالایی از موفقیت و ابتکار عمل باشند و از دانش زبان انگلیسی (نوشتن و صحبت کردن) مطلوبی برخوردار باشند.

افرادی که در مقطع ارشد این رشته فارغ التحصیل می شوند و مدرکشان را دریافت می کنند بلافاصله وارد مقطع دکتری می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید در رابطه با تحصیل در هلند و تحصیل داروسازی در هلند با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد تحصیل داروسازی در هلند

1- مدارس مختص به رشته ی داروسازی در کدام یک از شهر های هلند وجود دارند؟

یک مدرسه ی داروسازی در اوترخت (جنوب آمستردام) و دیگری در خرونینگن (شمال کشور هلند) وجود دارند.

2- دوره ی تحصیل داروسازی در هلند چند ساله است؟

این رشته شش سال طول میکشد و در پایان دوره دوره ی شش ماهه ی تجربه ی عملی وجود دارد.

3- رشته ی داروسازی در هلند شامل چه دروسی میشود؟

چهار سال اول تاکید بسیاری بر علوم پایه و دارویی دارد و دو سال آخر مهارت های عملی تدریس میشود.

4- اعتبار مدرک داروسازی هلند چگونه است؟

این مدرک معادل دکتای داروسازی آمریکا صلاحیت دارد.

5- آیا مدرک زبان برای پذیرش رشته ی داروسازی هلند لازم است؟

بله-آیلتس آکادمیک حداقل نمره ی 6 و یا تافل با نمره ی 83.

6- دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در هلند کدامند؟

دانشگاه های رابورد(در شهر نایمنگ)-دانشگاه اراسموس(در شهر روتردام)-دانشگاه آمستردام(در شهر آمستردام)-دانشگاه لیدین(در شهر لیدین)-دانشگاه ماستریخت(در شهر ماستریخت هلند)-دانشگاه اوترخت(در شهر اوترخت)-دانشگاه گرونگین(در شهر گرونگین)-دانشگاه وریج(در شهر آمستردام)-دانشگاه تونته

7- قدیمی ترین دانشگاه هلند چیست؟

دانشگاه لیدین در شهر لیدین است.

8- متوسط نرخ شهریه ها در هلند چقدر است؟

حدود 9000 یورو سالانه میباشد.

9- نرخ شهریه دانشگاه لیدین چقدر است؟

از حداقل 1530 یورو برای دانشجویان اروپایی تا 15750 برای دانشجویان غیر اروپایی متغییر است.

10- شهریه سالانه ی مقطع کارشناسی ارشد در هلند چقدر است؟

در حدود 10190 یورو میباشد.

11- شهریه ی سالانه ی مقطع دکتری در هلند چقدر است؟

در حدود 12970 یورو میباشد.

12- هزینه های زندگی در هلند چقدر است؟

معمولا برای دانشجویان بین 800 تا 1100 یورو میباشد.

13- آیا با داشتن مدرک کارشناسی ارشد میتوان برای دکتری داروسازی در هلند اقدام کرد و ادامه تحصیل داد؟

بله-افرادی که مدرک کارشناسی ارشد علوم زیستی دارند(مثل رشته های داروسازی/شیمی /علوم زیستی)میتوانند برای پذیرش دکتری داروسازی هلند اقدام کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *