تحصیل داروسازی در فرانسه

رشته داروسازی در فرانسه به طور کلی با تکنیک های تهیه و توزیع دارو سر و کار دارد. دانشجویان رشته داروسازی در فرانسه با انواع مختلف داروها و اثرگذاری آنها بر بدن انسان و دیگر موجودات آشنا می شوند. آنها همچنین نحوه ترکیب و تعامل شیمیایی داروها را با یکدیگر فرا می گیرند. رشته داروسازی در فرانسه مفاهیم علمی در خصوص مواد دارویی و کاربرد آن ها برای مصارف درمانی را به دانشجویان آموزش می دهد. دانشگاه های برتر فرانسه دوره های داروسازی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان بین الملل ارائه می دهند. علاوه بر این، تحصیل داروسازی در فرانسه شامل انجام تحقیقات آزمایشگاهی و یادگیری فرمول های شیمیایی می شود. برخی از برنامه ها تحت عنوان داروسازی، شیمی دارویی، داروشناسی و عملیات دارویی به دانشجویان ارائه می شود. دانشجویان رشته داروسازی در فرانسه با یادگیری مبانی علوم دارویی می توانند فرمول های جدیدی را کشف کنند.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

در سال های اول تحصیل داروسازی در فرانسه، دانشجویان در زمینه هایی مانند پزشکی، شیمی، زیست شناسی و حتی اخلاق دانش لازم را کسب می کنند. آنها همچنین موضوعاتی از جمله آناتومی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، فارماکولوژی، و فیزیولوژی آموزش می بینند. در طی سالهای پایانی مباحث تئوری به بخش های عملی تغییر پیدا می کنند. در پایان دوره همچنین دانشجویان می بایست یک پروژه تحقیقاتی ارائه و دستاوردهای خود را شرح دهند.

پس از اتمام تحصیلات داروسازی در فرانسه دانشجویان با تمام موضوعات در خصوص داروهای تجویزی، اثرات داروها و نحوه تولید دارو آشنا هستند. آنها همچنین مهارتهای برقراری ارتباط را به طور کامل فرا می گیرند تا بتوانند با بیماران به بهترین شکل ممکن ارتباط برقرار کنند، آنها را درک کرده و درمان مناسب را به آنها توصیه کنند.

در سال های اول تحصیل داروسازی در فرانسه

در سال های اول تحصیل داروسازی در فرانسه

شرایط عمومی تحصیل داروسازی در فرانسه

رشته داروسازی یکی از پرتقاضاترین رشته های تحصیلی در فرانسه به شمار می رود. یکی از دلایل این تقاضای بالا وجود بازار کار گسترده برای دانشجویان بلافاصله پس از فارغ التحصیلی است. متخصصان رشته داروسازی در فرانسه به راحتی می توانند در مراکز درمانی، داروخانه ها و آزمایشگاه ها مشغول به کار شوند. از دیگر دلایلی تقاضای بالای دانشجویان بین الملل برای تحصیل در رشته داروسازی در فرانسه، رویکرد تحقیقاتی دوره های ارائه شده توسط دانشگاه های این کشور است. فرانسه از معدود کشورهایی است که از پیشینه قوی در زمینه تولید دارو و کشف بیماری ها برخوردار است.

در جواب این سوال که شرایط عمومی تحصیل داروسازی در فرانسه چیست؟ باید گفت که در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که شرایط کلی برای ورود به رشته داروسازی در فرانسه وجود ندارد. الزامات تحصیل رشته داروسازی در این کشور توسط دانشگاه ها تعیین می شود. از همین رو شرایط پذیرش در این رشته پرتقاضا در هر دانشگاه متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت که با توجه به اینکه اکثر برنامه ها به ویژه در مقطع کارشناسی به زبان فرانسه ارائه می شود، تسلط به زبان فرانسه از مهمترین شرایط تحصیل داروسازی در این کشور به شمار می رود.

افرادی که قصد تحصیل در دوره کارشناسی داروسازی در فرانسه را دارند معمولا به مدارک تحصیلی ( دیپلم دوره متوسطه)، نامه انگیزه، ریز نمرات تحصیلی، توصیه نامه نیاز دارند. در مقاطع تحصیلات تکمیلی داروسازی دانشجویان علاوه بر مدارک بالا می بایست از سوابق تحصیلی و تحقیقاتی خوبی برخوردار باشند. به طور مثال از شرایط عمومی تحصیل داروسازی در فرانسه در مقطع دکترا داشتن چندین سال سابقه کار در زمینه داروسازی و پروژه های تحقیقاتی است.

شما می توانید با مراجعه به سایت دانشگاه انتخابی از شرایط عمومی تحصیل داروسازی در مقاطع مختلف مطلع شوید.

دوره PCEM در فرانسه

دانشگاه های فرانسه همواره به دلیل ارائه آموزش های با کیفیت بالا و اعطای مدارک تحصیلی معتبر مورد توجه دانشجویان از سراسر جهان بوده است. رشته های پزشکی با توجه به سابقه طولانی و درخشان فرانسه در این زمینه با استقبال فراوانی از سوی متقاضیان بین الملل رو به رو است. دانشگاه های فرانسه مکانیزم و روش خاصی را برای رشته های پزشکی در نظر می گیرند. تحصیلی پزشکی در این کشور به سه دوره تقسیم می شود که اولین دوره آن PCEM یا به عبارتی Premier Cycle d’études Médicales نام دارد. دوره PCEM شامل سال اول پزشکی در فرانسه می شود که دروس آن میان رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و فیزیوتراپی یکسان است.

پس از پایان دوره، صرفنظر از آموزش هایی که دانشجویان دریافت کرده اند، همگی می بایست در آزمون رقابتی شرکت کنند. توجه داشته باشید که تنها 15 تا 20 درصد دانشجویان موفق به دریافت نمره قبولی در این آزمون می شوند. علاوه بر این برای ورود به سال دوم پزشکی پذیرفته شدن در آزمون الزامی است.

دوره DCEM در فرانسه

دوره دوم تحصیل پزشکی در فرانسه DCEM یا Deuxième Cycle des Etudes Médicales نامیده می شود. افرادی که با موفقیت دوره اول را به پایان رسانده اند وارد دوره چهار ساله DCEM می شوند. در این دوره دانشجویان علاوه بر دریافت آموزش های آکادمی در زمینه های آناتومی بدن انسان، شناخت بیماری های مختلف و علائم آنها با شرکت در دوره های کارآموزی بیمارستان و سمینارها و کنفرانس ها مهارت های عملی خود را برای کار در مراکز بهداشت و درمان تقویت می کنند.

دانشجویانی که موفق به دریافت نمرات خوب در دروس آکادمی و عملکرد قوی در بخش کارآموزی باشند، می توانند وارد دوره سوم تحصیل پزشکی در فرانسه شوند. توجه داشته باشد که ورود به دوره سوم و انتخاب تخصص بر اساس یک سیستم رتبه بندی انجام می شود. دانشجویان طبق رتبه ای که دریافت می کنند امکان انتخاب تخصص های مختلفی را دارند.

دوره رزیدنتی پزشکی عمومی در فرانسه

پس از تکمیل دوره دوم تحصیل پزشکی در فرانسه، دانشجویان وارد دوره سوم با نام DES می شوند. در این دوره دانشجویان می توانند دوره عمومی پزشکی یا تخصص ها را انتخاب کنند. دانشجویان در پایان دوره می بایست یک پایان نامه ارائه و از آن دفاع کنند. پس از تکمیل دوره دانشجویان مدرک DES خود را دریافت خواهند کرد. دانشجویان در پایان این دوره می توانند برای برخی از تخصص ها DESC ( مطالعات تکمیلی تخصص های پزشکی) درخواست دهند. این دوره ها دو ساله هستند و شامل تخصص های متعددی می شوند.

شرایط ورود و تحصیل در رشته داروسازی در فرانسه

در فرانسه دانشجویانی که قصد دارند برای تحصیل در رشته داروسازی درخواست دهند می بایست مدرک دوره متوسطه خود که در فرانسه با نام Baccalauréat شناخته می شود را ارائه دهند. در خصوص متقاضیان بین الملل که تحصیلات دبیرستان خود را در کشورهای غیر اتحادیه اروپا گذرانده اند، می بایست مدرک تحصیلی خود را معادل سازی کنند. با توجه به اینکه شرایط ورود تحصیل داروسازی فرانسه در هر دانشگاه متفاوت است، باید گفت که برخی از موسسات آموزش عالی این کشور از متقاضیان بین الملل می خواهند که نمرات بالایی را در دروس تخصصی همچون فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی ارائه دهند. در صورتیکه در برخی دیگر از دانشگاه ها ممکن است آزمون ورودی برای دانش آموزان بین الملل در نظر گرفته شده باشد.

از دیگر شرایط ورود و تحصیل در رشته داروسازی در فرانسه می توان به مدرک زبان فرانسه/ انگلیسی اشاره کرد. اکثر برنامه های داروسازی در سطح کارشناسی به زبان فرانسه ارائه می شود؛ در حالیکه در مقاطع تحصیلات تکمیلی برنامه های زیادی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین الملل در دسترس است. بنابراین، بسته به زبان تدریس دوره مورد نظر، متقاضیان می بایست مهارتهای زبان خود را اثبات کنند.

علاوه بر مدارک بالا، متقاضیان بین الملل می بایست با ارائه نامه انگیزه اهداف و برنامه های خود را برای تحصیل در رشته داروسازی در فرانسه توضیح دهند. ارائه مدارک دیگری همچون رزومه، توصیه نامه، ریز نمرات تحصیلی نیز مورد نیاز است. البته در برخی از موارد دانشجویان بین الملل برای ورود به این رشته به مدارک دیگری همچون مدارک هویتی، نامه عدم سوء پیشینه پلیس و اثبات تمکن مالی نیاز دارند.

شرایط ورود و تحصیل در رشته داروسازی در فرانسه

شرایط ورود و تحصیل در رشته داروسازی در فرانسه

مباحث رشته داروسازی در فرانسه

رشته داروسازی در فرانسه به دوره های مختلفی تقسیم می شود. در هر یک از این دوره ها مباحث ارائه شده متغیر است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، برنامه های مباحث رشته داروسازی در سال اول با دیگر رشته های حوزه بهداشت و درمان در فرانسه مشابه است. دانشجویان با مباحث علوم پایه ریاضی، زیست، شیمی و فیزیک آشنا می شوند. در طول سالهای بعد دانشجویان با علوم تخصصی رشته خود از جمله بیولوژی دارویی، داروسازی بالینی، ایمنی بیمار، خواص دارویی و دوز مورد استفاده و تولید توسعه داروها آشنا می شوند.

به طور کلی می توان گفت که مباحث رشته داروسازی در فرانسه تمام علوم کاربردی و تخصصی در این رشته را در بر میگیرد. دانشجویان با دریافت آموزش های جامع و به روز برای کار در محیط درمانی و تحقیقاتی آماده می شوند.

برنامه درسی رشته داروسازی در فرانسه

دانشگاه های فرانسه به دلیل ارائه آموزش های جامع و کاربردی در سراسر جهان شناخته شده هستند. دانشجویان رشته داروسازی با یادگیری تمام جنبه های علم داروسازی آمادگی شروع به کار در برجسته ترین مراکز درمانی و تحقیقاتی اروپا و جهان را دارند. برنامه درسی رشته داروسازی در فرانسه بسته به سالهای تحصیل از آموزش تئوری به آموزش های عملی تغییر می کند.

دانشجویان در سالهای اول به یادگیری علوم پایه همچون شیمی، ریاضی، فیزیک و زیست می پردازند. در طول سالهای بعدی دانشجویان با مباحث علوم دارویی و زیست شناسی بالینی آشنا می شوند. دانشجویان همچنین اطلاعات جامع در خصوص دانش دارویی از تولید تا کاربرد درمانی آنها، بیماری های اصلی و داروهای مورد استفاده در درمان آنها و نظام بهداشت و سلامت از پیشگیری، نظارت تا اطلاع رسانی و آموزش بیماران کسب می کنند.

برنامه های درسی ارائه شده در رشته داروسازی همچنین مهارت های ارتباطی دانشجویان، ظرفیت تفکر تحلیلی و انتقادی در زمینه های تخصص داروسازی و مراقبت از بیمار را تقویت می کند. علاوه بر این، برنامه داروسازی در فرانسه در دوره دوم شامل دوره اصلی مشترک common core course) یا به اختصار CCC و دروس اختیاری است. این دوره شامل برنامه های درسی اجباری و یک دوره آموزشی در بیمارستان می شود.

دانشگاه های فرانسه

دانشگاه های فرانسه

دوره های مطالعاتی داروسازی در دانشگاه های فرانسه

افرادی که تمایل دارند مدرک Docteur en Pharmacie فرانسه را دریافت کنند می بایست تمام دوره های بالینی و عملی رشته داروسازی در فرانسه را با موفقیت به اتمام برسانند و سپس با ارائه پایان نامه برای دریافت مدرک خود اقدام کنند. دوره Docteur en Pharmacie بین 6 تا 9 سال طول می کشد. رشته داروسازی به سه دوره تقسیم می شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

دوره اول شامل سالهای اول تحصیل داروسازی می شود. در طول این دوره دانشجویان با مباحث علوم پایه از جمله زیست شناسی، فیزیک، ریاضی، شیمی، فیزیولوژی و بهداشت عمومی آشنا می شوند.

دوره دوم سالهای سوم و چهارم تحصیل داروسازی در فرانسه را شامل می شود. در این دوره دانشجویان با اصول اولیه داروسازی، ترکیبات دارویی و ویژگی های عناصر شیمیایی آشنا می شوند.

در دوره سوم که شامل سال پنجم و ششم داروسازی در فرانسه می شود، دانشجویان همه آموزش های آکادمیک و عملی خود را دریافت می کنند. دانشجویان در پایان دوره پس از شرکت در یک دوره کارآموزی می بایست از پایان نامه خود دفاع کنند.

هزینه تحصیل داروسازی در فرانسه

یکی از مهم ترین فاکتورها برای تحصیل در خارج از کشور، برآورد هزینه ها است. در اکثر کشورها افرادی که می خواهند در رشته های حوزه بهداشت و درمان تحصیل کنند، می بایست بالاترین هزینه ها را بپردازند. اما به طور کلی می توان گفت هزینه تحصیل داروسازی در فرانسه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. در فرانسه دانشجویان هزینه های بسیار کمی را برای تحصیل داروسازی پرداخت می کنند. با توجه به اینکه هزینه های تحصیل در دانشگاه ها با یکدیگر متفاوت است، به طور متوسط دانشجویان بین 3000 یورو تا 6000 یورو برای رشته داروسازی هزینه می کنند. شما می توانید با مراجعه به وب سایت رسمی دانشگاه از هزینه تحصیل داروسازی در دانشگاه انتخابی مطمئن شوید.

هزینه تحصیل داروسازی در فرانسه

هزینه تحصیل داروسازی در فرانسه

هزینه زندگی دانشجویی برای تحصیل داروسازی در فرانسه

اینکه به چقدر پول برای زندگی دانشجویی در فرانسه نیاز دارید بسته به شهر و منطقه ای که برای تحصیل انتخاب می کنید و سبک زندگی شما متفاوت است. هزینه زندگی دانشجویی در برخی از شهرهای فرانسه مانند پاریس بسیار بیشتر از شهرهای کوچکتری مانند متس، ورسای و مون پلیه است. در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی باید گفت که هزینه زندگی برای دانشجویان در این کشور نسبتا زیاد است؛ اما شما می توانید با برنامه ریزی دقیق هزینه های خود را مدیریت کنید. در ادامه به بررسی هزینه زندگی دانشجویی برای تحصیل داروسازی در فرانسه می پردازیم.

هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه شامل مسکن، مواد غذایی، آب و برق، حمل و نقل، بهداشت و درمان، وسایل آموزشی، هزینه های سفر و تفریح و سرگرمی می شود.

اجاره محل اقامت بیشترین هزینه زندگی دانشجویی را شامل می شود. دانشجویانی که تصمیم می گیرند در پانسیون ها و اقامتگاه های دانشجویی زندگی کنند ماهانه بین 600 تا 1000 یورو در سال پرداخت می کنند. البته هزینه این پانسیون ها در شهر پاریس بین 1200 تا 1800 یورو در ماه است. دانشجویانی که خوابگاه های دانشجویی را انتخاب می کنند می بایست ماهانه 200 تا 300 یورو پرداخت کنند. به طور کلی هزینه اقامتگاه های دانشجویی در فرانسه بالاتر از میانگین بین المللی است.

گزینه های دیگری نیز برای اقامت دانشجویان در فرانسه وجود دارد. دانشجویانی که به دنبال محل اقامت با هزینه های پایین تری هستند می توانند در سالن های دانشجویی زندگی کنند. هزینه این سالن های اقامت 200 یورو در ماه است. با توجه به هزینه های پایین این سالن ها، دانشجویان زیادی خواستار اقامت در آنها هستند، از همین رو ظرفیت این مراکز به سرعت تکمیل می شود.

دانشجویانی که تصمیم می گیرند در آپارتمان های مشترک اقامت داشته باشند ماهانه بین 400 تا 700 یورو پرداخت می کنند. البته دانشجویانی که به همراه همسر و فرزندان خود برای تحصیل به فرانسه مهاجرت کرده اند، اجاره ماهانه آپارتمان برای یک خانواده تقریبا 3 نفری در این کشور 700 تا 1000 یورو است. البته آپارتمان هایی که در مرکز شهر قرار دارند از اجاره بهای بیشتری برخوردار هستند. علاوه بر این هزینه های آب، برق، گاز و اینترنت حدود 200 یورو در ماه است.

یکی دیگر از گزینه های اقامتی محبوب در میان دانشجویان بین الملل زندگی در کنار خانواده های فرانسوی است. دانشجویان با پرداخت فقط 200 یورو در ماه نه تنها از یک محل اقامت خوب برخوردار هستند، بلکه مهارت های زبان فرانسوی خود را نیز تقویت کرده و با فرهنگ مردم فرانسه آشنا می شوند. البته هزینه اقامت در کنار خانواده های میزبان در شهری مثل پاریس 800 یورو در ماه است.

در خصوص هزینه های غذا در فرانسه باید گفت که هزینه مواد غذایی در این کشور بالا است. دانشجویان در ماه به طور متوسط 250 تا 300 یورو برا تهیه مواد غذایی می بایست هزینه کنند. هزینه های حمل و نقل در فرانسه معمولا بین 30 تا 70 یورو در ماه است. البته به دانشجویان کات های تخفیفی تعلق می گیرد که هزینه های حمل و نقل آنها بسیار کاهش می دهد. هزینه های دیگر مانند خرید لباس، سرگرمی و تفریح بسته به سبک زندگی شخصی شما متفاوت است.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی رشته داروسازی در فرانسه

فرانسه به عنوان یک کشور ایده آل برای تحصیل داروسازی، بهترین شرایط را برای دانشجویان بین الملل فراهم می کند. دلایل متعددی وجود دارد که بسیاری از افراد این کشور را برای تحصیل داروسازی انتخاب می کنند؛ اما یکی از اصلی ترین دلایل ، بورسیه های تحصیلی فرانسه است. بورسیه های تحصیلی فرانسه توسط دولت این کشور، موسسات آموزش عالی و بنیادهای خصوصی ارائه می شود. برخی از این بورسیه های تحصیلی به صورت فول فاند و برخی دیگر به صورت پارشال فاند ارائه می شوند.

به منظور واجد شرایط بودن برای بورسیه تحصیلی رشته داروسازی در فرانسه معمولا شرایط سنی، تحصیلی و مالی دانشجویان در نظر گرفته می شود. دانشجویانی که کمتر از 30 سال سن دارند از شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی برخوردار هستند. در مورد شرایط تحصیلی دانشجویان باید گفت که بورسیه به افرادی که برتری تحصیلی نسبت به سایر دانشجویان دارند و از شایستگی تحصیلی برخوردار هستند تعلق می گیرد. در برخی از بورسیه های تحصیلی شرایط مالی متقاضیان نیز در نظر گرفته می شود و تنها دانشجویانی که از تمکن مالی پایینی برخوردار هستند، واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی خواهند بود.

بهترین دانشگاه های فرانسه برای رشته داروسازی

تحصیل رشته داروسازی در فرانسه به یک گزینه بسیار جذاب برای دانشجویان بین الملل تبدیل شده است. فرانسه نه تنها یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان محسوب می شود، بلکه از فرهنگ و تاریخ غنی برخوردار است که واقعا برای دانشجویان خارجی از سراسر جهان جالب است. برخی از دانشگاه های فرانسه در رتبه های بالای رنکینگ های جهانی برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی از جمله داروسازی قرار دارند. در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه های فرانسه برای رشته داروسازی می پردازیم:

دانشگاه پاریس – Université de Paris

دانشگاه پاریس با 62.000 دانشجو که حدود 11.000 نفر از جمعیت دانشجویی آن را متقاضیان بین الملل تشکیل می دهند، یکی از بهترین موسسات آموزش عالی فرانسه برای تحصیل رشته داروسازی به شمار می رود. این دانشگاه پس از ادغام دو دانشگاه دکارت پاریس و دانشگاه دیدرو در سال 2019 ایجاد شد. دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس رشته داروسازی را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می کند.

دانشگاه سوربن- Sorbonne Universite

دانشگاه سوربن که در رتبه 51 رنکینگ QS قرار دارد، یکی از برترین دانشگاه های فرانسه محسوب می شود. ریشه های این دانشگاه به سال 1257 باز می گردد. این دانشگاه در سال 2018 با ادغام دانشگاه پاریس- سوربن و دانشگاه ماری کوری و چند موسسه کوچکتر به شکل فعلی در آمده است. این دانشگاه دارای مراکز تحقیقاتی پیشرفته در بخش های مختلف علوم پزشکی است. مقالات تحقیقاتی این دانشگاه در معتبرترین مجلات جهانی به چاپ می رسد.

دانشگاه مونپلیه – University Of Montpellier

دانشگاه مونپلیه یک مرکز آموزشی- تحقیقاتی دولتی در فرانسه است که در سال 1289 تاسیس شده و به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فرانسه شناخته می شود. این دانشگاه دارای بیش از 15000 دانشجو است که در 8 دانشکده مونپلیه تحصیل می کنند. دانشگاه مونپلیه همچنین به عنوان یکی از ارزان ترین دانشگاه های فرانسه هر ساله میزبان تعداد زیادی دانشجویان بین الملل از سراسر جهان است.

دانشگاه بوردو – University of Bordeaux

دانشگاه بوردو یه موسسه آموزش عالی دولتی در فرانسه است که به عنوان سومین دانشگاه بزرگ این کشور نیز شناخته می شود. این دانشگاه حدود 10000 دانشجو دارد که حدود 12 درصد جمعیت آنها دانشجویان بین الملل هستند.این دانشگاه از نظر امکانات پژوهشی در رتبه اول کشور فرانسه قرار دارد. دانشگاه بوردو در سال 1441 تاسیس شده و در سال 1970 به چهار دانشگاه جداگانه تقسیم شد.

دانشگاه اکس مارسی – Aix-Marseille University

دانشگاه اکس مارسی که در سال 1409 تاسیس شده است به عنوان یکی از برترین موسسات آموزش عالی فرانسه برای تحصیل دانشجویان بین الملل شناخته می شود . این دانشگاه پس از ادغام سه موسسه پرووانس، دانشگاه مدیترانه و دانشگاه پل سزان به وجود آمد. دانشگاه اکس مارسی با بیش از 80.000 دانشجو بزرگترین دانشگاه فرانسوی زبان دنیا شناخته می شود. دانشکده پزشکی اکس مارسی که رشته داروسازی را ارائه می دهد در سال 1930 تاسیس شده است.

ویزای دانشجویی در کشور فرانسه

به طور کلی تمام دانشجویان بین الملل برای تحصیل در موسسات آموزش عالی فرانسه به ویزا نیاز دارند. دانشجویان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه انتخابی با مراجعه به سفارت یا کنسولگری فرانسه می بایست برای دریافت ویزا اقدام کنند. کشور فرانسه سه نوع ویزا برای دانشجویان ارائه می کند:

ویزای تحصیلی کوتاه مدت (Visa de court séjour pour etudes) :

ویزای تحصیلی کوتاه مدت برای افرادی ارائه می شود که قصد دارند کمتر از سه ماه در فرانسه مشغول به تحصیل شوند. این ویزا برای دوره های کوتاه مدت آموزشی و برنامه های زبان صادر می شود. برای تحصیل در دوره های کوتاه مدت دانشجویان به مجوز اقامت نیاز نخواهند داشت و پس از منقضی شدن ویزا می توانند برای تمدید آن اقدام کنند.

ویزای اقامت موقت طولانی مدت (Visa de long séjour temporaire pour etudes):

ویزای اقامت موقت طولانی مدت برای افرادی صادر می شود که قصد دارند در دوره های مطالعاتی بین 3 تا 6 ماه تحصیل کنند.

ویزای بلند مدت تحصیلی (Visa de long séjour etudes) :

متقاضیانی که خواستار تحصیل در دوره های بلند مدت در فرانسه هستند می بایست برای ویزای بلند مدت تحصیلی درخواست دهند. این ویزا به دانشجویان بین الملل اجازه می دهد که برای کل طول دوره تحصیل خود در فرانسه زندگی و کار کنند. علاوه بر این دانشجویان می توانند بعد از فارغ التحصیلی برای مجوز اقامت یکساله درخواست دهند. افراد به منظور درخواست برای ویزای تحصیلی بلند مدت می بایست مدارک زیر را ارائه دهند:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر و کپی ویزاهای قبلی
  • نامه پذیرش یا ثبت نام رسمی در یکی از موسسات آموزش عالی فرانسه
  • اثبات داشتن تمکن مالی ( حدود 615 یورو در ماه ) برای پوشش هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه
  • خرید یا رزرو بلیط هواپیما برای نشان دادن تاریخ خروج از فرانسه
  • بیمه درمانی بین 300 تا 750 یورو
  • مدارکی مبنی بر اثبات داشتن محل اقامت در فرانسه
  • مدرک زبان فرانسه ( در صورتیکه در دوره های فرانسوی زبان ثبت نام کرده باشید)
  • پرداخت هزینه های ویزا ( بین 50 تا 100 یورو )
  • اثبات وضعیت مدنی (در صورت نیاز )

مدارک لازم برای پذیرش رشته داروسازی در فرانسه

دانشجویانی که فرانسه را به عنوان کشور مقصد خود برای تحصیل داروسازی انتخاب می کنند، علاوه بر دریافت آموزش با کیفیت و مقرون به صرفه در دانشگاه های معتبر جهانی، زندگی در یکی از خارق العاده ترین کشورهای جهان را تجربه می کنند.

در خصوص شرایط پذیرش در این رشته پرتقاضا مطمئن نیستند. به طور کلی باید گفت که هر چند که الزامات پذیرش در دانشگاه های فرانسه برای تحصیل داروسازی متفاوت است، اما متقاضیان برای دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه های این کشور در ابتدا می بایست تحصیلات دوره متوسطه خود را تکمیل کنند. برخی از دانشگاه های فرانسه از دانشجویان می خواهند که نمرات بالایی را در دروس تخصصی همچون فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی ارائه دهند.

یکی دیگر از الزامات دیگر تحصیل داروسازی در فرانسه اثبات مهارت های زبان فرانسوی است. دانشجویان با ارائه مدارک زبان فرانسه که مورد تایید موسسات آموزش عالی این کشور است می بایست مهارت های زبان خود را ثابت کنند. از آزمون های معتبر زبان فرانسه می توان به DELF و DALF اشاره کرد که از سوی وزارت علوم فرانسه برای ارزیابی مهارت های غیر فرانسوی زبانان طراحی شده است. مدارک این آزمون ها مادام العمر معتبر هستند و در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شوند.

آزمون های TEF و TCF از دیگر آزمون های برای ارزیابی سطح دانش زبان فرانسه است که برخلاف آزمون های DELF و DALF مادام العمر نبوده و تنها برای دو سال اعتبار دارند.

علاوه بر مدارک بالا، دانشجویان بین الملل می بایست با ارائه انگیزه نامه، اهداف خود را برای تحصیل در دانشگاه و رشته داروسازی را ارائه دهند. ارسال رزومه، توصیه نامه، ریز نمرات تحصیلی و مدارک شناسایی از دیگر مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در فرانسه است. البته به این مسئله باید توجه کرد که مدارک مورد نیاز برای مقاطع تحصیلات تکمیلی کمی متفاوت است. دانشجویانی که برای دوره های کارشناسی ارشد و دکترا درخواست می دهند می بایست پروژه های تحقیقاتی و سابقه کار مرتبط نیز داشته باشند.

مشاغل مرتبط با رشته داروسازی در فرانسه

با توجه به درخواستهای زیادی که برای داروسازان در فرانسه وجود دارد، دانشجویان جوان بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی می توانند مشغول به کار شوند. متخصصان داروسازی در فرانسه می توانند در طیف وسیعی از صنایع و موسسات از جمله بیمارستان ها، مراکز درمانی و تحقیقاتی، مراکز بهداشتی، داروسازی صنعتی، شرکت های داروسازی و سازمان های دولتی کار کنند. آنها تحت عناوین ش

مشاغل مرتبط با رشته داروسازی در فرانسه

مشاغل مرتبط با رشته داروسازی در فرانسه

غلی داروساز صنعتی، داروساز بالینی، داروساز بیمارستان و غیره استخدام می شوند. در نتیجه گستردگی کاربرد رشته داروسازی و شهرت جهانی فرانسه در این حوزه با اطمینان می توان گفت که دانشجویان داروسازی در این کشور از آینده شغلی بسیار خوبی برخوردار هستند.

شرایط تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی در فرانسه

یکی از مهم ترین دلایلی که دانشجویان بین الملل زیادی متقاضی تحصیل رشته های علوم پزشکی در فرانسه هستند، شهرت جهانی این کشور در زمینه پزشکی است. از کشف علت ژن سندروم دوان در سال 1958 تا جداسازی اتوماتیک سلول های قرمز از سلول های بنیادی در سال 2021، فرانسه را در دنیای پزشکی مطرح کرده است. دانشگاه های فرانسه اکثر رشته های پزشکی از جمله پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، پیراپزشکی، داروسازی، مامایی و پرستاری را ارائه می دهد.

با توجه به اینکه رشته های پزشکی در فرانسه با تقاضای زیادی از سوی دانشجویان داخلی و خارجی روبه رو است، باید گفت که پذیرش در این رشته ها کاملا رقابتی است. دانشجویانی که از برتری تحصیلی نسبت به سایرین برخوردار باشند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی فرانسه دارند. به طور مثال متقاضیان رشته پزشکی در این کشور می بایست از سوابق تحصیلی عالی برخوردار باشند. علاوه بر این، دانشجویان در طول دوره باید در آزمون های مختلف شرکت کنند.

دانشجویان در پایان سال اول پزشکی می بایست در آزمونی شرکت کنند که تنها 20 تا 25 درصد آنها موفق به دریافت نمره قبولی می شدند.

در خصوص دندانپزشکی در فرانسه باید گفت این رشته یکی از پرتقاضاترین برنامه های تحصیلی است و بسیاری از افراد به دلیل ارائه آموزش با کیفیت و کسب مهارت های عملی ویژه، خواستار تحصیل در این رشته هستند. دندانپزشکی یک دوره شش ساله است که مستلزم دریافت آموزش فشرده و جامعی است که توسط دانشگاه های معتبر فرانسه ارائه می شود.

شرایط پذیرش در رشته دندانپزشکی تقریبا شبیه پزشکی در فرانسه است. دانشجویان می بایست مدارک تحصیلی دوره متوسطه، ریز نمرات، مدارک شناسایی، رزومه و دیگر مدارک مورد نیاز را ارائه دهند. در رشته دندانپزشکی نیز دانشجویان در سال اول تحصیل می بایست در آزمون شرکت کنند که تنها درصد کمی از آنها موفق به دریافت نمره قبولی و ورود به سال دوم تحصیل می شوند.

رشته پرستاری و فیزیوتراپی یک دوره 3 تا 4 ساله است که در اکثر دانشگاه ها و موسسات آموزشی این کشور ارائه می شود. دانشگاه فرانسه متعهد به ارائه آموزش جامع به دانشجویان رشته های پزشکی است. دانشجویان با یادگیری روش های درمان و نحوه برخورد با بیمار برای کار در مراکز درمانی و بیمارستان ها آماده می شوند. با توجه به نیاز فرانسه به نیروهای کادر درمان، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند در بخش های مختلفی مشغول به کار شوند.

وضعیت کار پس از تحصیل داروسازی در فرانسه

پیش بینی می شود بین سالهای 2020 تا 2030 بازار کار داروسازی در فرانسه 6 درصد افزایش داشته باشد. در طول سال های گذشته درخواست برای داروسازان در فرانسه به طور چشمگیری افزایش یافته و فرصتهای شغلی متعددی در بیمارستان ها، مراکز درمانی، داروخانه ها، بخش های تحقیقاتی، شرکتهای داروسازی، و سازمان های دولتی برای داروسازان در این کشور به وجود آمده است. دانشجویان بین الملل پس از فارغ التحصیلی این شانس را دارند که در یکی از بهترین کشورهای اروپایی مشغول به کار شوند. دانشجویانی که دارای نمره های بالا و عملکرد تحصیلی عالی هستند می توانند در شرکتهای داروسازی معتبر دنیا استخدام شوند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی را دارند با دریافت مدارک فوق لیسانس و دکترا موقعیت های شغلی بهتری برای آنها وجود دارد.

1/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *