تحصیل داروسازی در بنگلادش

یکی از مشهورترین دانشگاه ها جهت تحصیل داروسازی در بنگلادش ، دانشگاه دولتی این کشور می باشد که تحصیلات با کیفیت بالایی را به دانشجویان بین الملل ارائه می دهد. شما برای پذیرش در دانشگاه های این کشور باید توجه داشته باشید که در حال حاضر دانشگاهی مورد تایید وزارت بهداشت در این کشور وجود ندارد. در هر حال پیشنهاد می کنم مقاله زیر را در مورد شرایط تحصیل در بنگلادش که توسط کارشناس موسسه حقوقی توسعه گران مهر نگاشته شده است، حتما مطالعه کنید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

شرایط تحصیل رشته داروسازی در بنگلادش

تحصیل داروسازی در بنگلادش از سال 1964 پس از ایجاد دپارتمان داروسازی دانشگاه داکا آغاز شد. اولین دوره ی آکادمیک (1964-1965) این دپارتمان با 24 دانشجو شامل 4 دانشجوی دختر شروع شد. با این حال در بنگلادش پس از اعلامیه ی دستورالعمل داروسازی در سال 1976 بود که داروسازی در بنگلادش به عنوان یک حرفه رسمیت یافت. در آغاز برنامه ی تحصیلی آکادمیک شامل یک دوره ی 3 ساله ی کارشناسی و یک دوره ی 4 ساله ی کارشناسی ارشد بود.

بعدها و در سال 1996 دوره ی کارشناسی به دوره ی 4 ساله ی کارشناسی داروسازی ارتقاء یافت. در سال 2010 دوره ی کارشناسی 5 ساله شد و یک دوره ی کارآموزی در بیمارستان ها و صنایع دارویی هم به آن اضافه شد تا با دوره های دکترای داروسازی بین المللی تطابق داشته باشد. فارغ التحصیلان داروسازی در بنگلادش عموما در بخش های مختلف صنایع دارویی این کشور مشغول به کار می شوند. اخیرا تعدادی از داروساز ها به عنوان داروساز بیمارستان در برخی بیمارستان های خصوصی بسیار مشهور مشغول به کار شده اند.

فهرست دانشگاه هایی که دوره های داروسازی در بنگلادش را ارائه می نمایند:

  1. دانشگاه داکا
  2. دانشگاه جهانگیرناگار
  3. دانشگاه راجشاهی
  4. دانشگاه خولنا
  5. دانشگاه علوم و فناوری نواخالی
  6. دانشگاه جاگانات
  7. دانشگاه جسور

شرایط و‌ مدارک اخذ پذیرش رشته داروسازی در بنگلادش

مدرک کارشناسی داروسازی در بنگلادش عموما تحت عنوان B.Pharm شناخته می شود. این دوره ، دوره ای چهار ساله است که به 8 نیمسال تقسیم می شود. دانشگاه های بنگلادش که دوره های داروسازی (دکترای داروسازی، کارشناسی داروسازی، کارشناسی ارشد داروسازی و دیپلم داروسازی) ارائه می کنند باید توسط شورای داروسازی این کشور (PCB) تایید شوند. حتی از این مهم تر، برای این که یک دانشجو در بنگلادش به عنوان داروسازی شناخته شود، دانشگاهی که دانشجو از آن فارغ التحصیل شده می بایست توسط PCB تایید شده و از قوانین و مقررات PCB پیروی نماید.

دوره های تحصیل داروسازی بنگلادش

حوزه ی داروسازی موقعیت های شغلی بسیاری را پیش روی شما قرار می دهد. اگر شما قصد ساخت آینده ی خود در بخش داروسازی را دارید می توانید از بین چندین دوره ی مختلف زیر یکی را انتخاب نمایید.

  • دیپلم داروسازی  (D.Pharm):

دیپلم داروسازی دوره ی پایه ی حوزه ی دارو است. معمولا آن دوره 3 سال طول می کشد و اطلاعات پایه ی مربوط به حوزه ی داروسازی را پوشش می دهد.

  • کارشناسی داروسازی (B.Pharm):

کارشناسی داروسازی دوره ای 4 ساله است و پس از تکمیل این دوره فرد می تواند به عنوان داروساز یا شیمیست مشغول به کار شود.

  • کارشناسی ارشد داروسازی (M.Pharm):

کارشناسی ارشد داروسازی از مدارک تحصیلات تکمیلی به شمار می رود که پس از تکمیل کارشناسی داروسازی دانشجویان وارد آن می شوند.

  • دکترای داروسازی (Pharm. D)
دوره های تحصیل داروسازی بنگلادش

دوره های تحصیل داروسازی بنگلادش

شرایط پذیرش کارشناسی داروسازی بنگلادش

بر اساس آنچه طبق مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های بنگلادش گفته شده، متقاضی باید تجمعی 6.5 در سطح SSC/O یا معادل آن و یا سطح HSC/A یا امتحانات هم ارز آن را کسب نماید (از نمره ی کل 10). متقاضی باید سطح HSC/A یا آزمون معتبر معادل آن را حداقل نمره ی 3 در درس های شیمی و زیست شناسی و نمره ی 2 در ریاضیات (در مقیاس 5) گذرانده باشد. دارندگان دیپلم داروسازی صلاحیت ورود به کارشناسی داروسازی را پس از تکمیل دوره ی D.Pharm دارند.

دانشگاه های داروسازی معتبر مورد تایید وزارت بهداشت در بنگلادش

در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت برای ورودی 2019-2020 هیچ دانشگاهی از کشور بنگلادش مورد تایید نیست.

شهریه و هزینه تحصیل داروسازی در بنگلادش

  • ارشد داروسازی ( عمومی ) 1،807.71 یورو
  • ارشد داروسازی ( تز )2،066.03 یورو

آزمون ورودی رشته داروسازی در بنگلادش

هر دانشگاه آزمون پذیرش مخصوص به خود را دارد. آزمون پذیرش پزشکی یا آزمون پذیرش پزشکی در سطح لیسانس؛ این آزمون ورودی در سطح ملی می باشد.

تحصیل دکترای داروسازی در بنگلادش

مقطع لیسانس داروسازی در بنگلادش، به زبان ساده به صورت B.pharm شناخته می شود. این مقطع، یک رشته چهار ساله است که به هشت نیمسال تحصیلی تقسیم می شود. دانشگاه هایی از بنگلادش که تحصیل در داروسازی و رشته های مرتبط با آن را ارائه می کنند (لیسانس داروسازی، فوق لیسانس داروسازی و دکترای حرفه ای داروسازی)، باید توسط انجمن داروسازی بنگلادش (PCB) تایید شوند.

علاوه بر آن، برای اینکه دانشجو واجد شرایط ثبت نام در بنگلادش به عنوان یک داروساز باشد، دانشگاهی که وی از آن فارغ التحصیل شده است باید توسط انجمن داروسازی بنگلادش (PCB) تایید شده و از قوانین و مقررات PCB پیروی نماید.

مقطع دکترای داروسازی معمولا با نام کوتاه PharmD قید می شود. فارغ التحصیلان واجد شرایط دکترای داروسازی، مدرک دکترای حرفه ای داروسازی که مشابه دکترای حرفه ای پزشکی (MBBS) می باشد را اخذ می کنند. امروزه، رشته تحصیلی دکترای داروسازی (PharmD) تقریبا در همه کشورهای جهان، توسط اکثر دانشکده های داروسازی ارائه می شود. کشورهای همسایه بنگلادش مانند هند، نپال و… ارائه این مقطع از داروسازی را از سال تحصیلی 2008-9 آغاز کردند.

چند سال دیگر زمان می برد تا بنگلادش ارائه این مقطع از رشته داروسازی را آغاز کند؟

برخی از دانشکده های داروسازی این کشور، بسیار علاقه مند بوده و آمادگی های اولیه برای آغاز این مقطع را دارند. PharmD، مقطع دکترای حرفه ای داروسازی می باشد، بنابراین دپارتمان ها یا دانشکده های داروسازی علاقه مند، برای ارائه این مقطع به مجوز و تاییدیه رسمی انجمن داروسازی بنگلادش (PCB) نیاز خواهند داشت. برای مصلحت دانشجویان آینده و مردم بنگلادش، PCB و UGC اصولا در درک فوریت و لزوم آغاز رشته تحصیلی دکترای داروسازی در برخی از دانشگاه های دولتی و خصوصی آینده توافق نظر دارند.

رشته تحصیلی دکترای داروسازی واحدهای درسی، برنامه تحصیلی و آموزش در جهت اعطای ظرفیت های درونی به داروسازان واجد شرایط، در تمام علوم پایه و کاربردی علوم دارویی، علوم زیست پزشکی، علوم بالینی و کار داروسازی را در بر می گیرد. دانشجویان این مقطع، با مهارت های ضروری درمورد مراقبت های دارویی برای پیشگیری و مدیریت شرایط مریضی بیماران، آموزش داده شده و تجهیز می شوند. دکترای داروسازی همچنین، دروازه ای رو به رشته های ترکیبی مانند دکترای داروسازی/مدیریت ارشد کسب و کار (PharmD/MBA)، دکترای داروسازی/فوق لیسانس بهداشت عمومی (PharmD/MPH)، دکترای داروسازی/دکترا (PharmD/PhD) و غیره می گشاید؛ این امر به دانشجویان امکان می دهد که در مدت زمان کوتاهی، در دو رشته تحصیل کنند.

مقطع دکترای داروسازی، دانش ها، مهارت ها و روش های رفتاری دانشجویان را به منظور شایسته سازی آن ها در انجام عملکردهایی که مزایای مذکور را تامین خواهد کرد و همچنین نشان دادن برتری خدمات و مهارت های فارغ التحصیلان دکترای داروسازی، توسعه خواهد داد. شرکت های دارویی برتر بنگلادش که فارغ التحصیلان معمولا در آن ها مشغول به کار می شوند عبارت اند از:

  1. شرکت خصوصی دارویی اسکوئر ، اینسپتا
  2. شرکت خصوصی دارویی محدود، بکزیمکو
  3. شرکت دارویی خصوصی محدود، رِنِتا
  4. شرکت دارویی خصوصی محدود اوپسونین، اِسکایف
  5. شرکت خصوصی محدود بنگلادش، ACI
  6. شرکت خصوصی محدود آریستوفارما، مراقبت بهداشتی
  7. شرکت خصوصی دارویی محدود، ACME
  8. شرکت خصوصی آزمایشگاهی محدود، رادیانت
  9. شرکت خصوصی دارویی محدود، جنرال
  10. شرکت خصوصی دارویی محدود، سانوفی بنگلادش
  11. شرکت خصوصی دارویی بین المللی، پاپیولار
  12. شرکت خصوصی دارویی محدود، نوو نوردیسک
  13. شرکت خصوصی دارویی محدود، یونی مد یونی هلث
  14. شرکت خصوصی دارویی محدود MFG، نوارتیس (بنگلادش)
  15. شرکت خصوصی محدود گلکسوسمیث کلاین بنگلادش
  16. شرکت خصوصی دارویی محدود نویستا

برای پذیرش و پیگیری پروسه های دیگر مانند تابعیت و اقامت بنگلادش می توانید با موسسه مجاز و معتبر حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید و درخواست مشاوره رایگان تحصیلی نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *