تابعیت و شهروندی مجارستان

مجارستان سرزمینی با قدمت بیش از هزار و صد سال در مرکز قاره سبز اروپا قرار دارد.کشوری زیبا و سبز و آرام. فرهنگ و آداب و رسوم این کشور یکی از غنی ترین فرهنگ های اروپایی محسوب می شود. موسیقی و سوارکاری دو بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم مجارستان است. این کشور از دیرباز مهد دانشمندان و مخترعان بزرگی بوده است. سحرآمیزی رود زیبای دانوب، اصالت شگفت انگیز معماری و تاریخ این کشور، آب و هوای معتدل، تضاد زیبای سنت و مدرنیته در این پایتخت فرهنگی اروپا و امتیازها و ویژگی های فراوان دیگری موجب شده است تا مهاجران زیادی را به سمت خود جذب کند. از دیگر عوامل و معیارهایی که موجب می شود تا اتباع خارجی ترک وطن کنند و آینده درخشان و زندگی ایده آل خود را در مهاجرت به این کشور اروپایی ببینند، می توان به پایین بودن نرخ جرم و جنایت، ثبات سیاسی و اجتماعی، امنیت اجتماعی و مردم صلح دوست، بالا بودن استانداردهای زندگی و هزینه پایین اشاره کرد. در ذکر اهمیت و اعتبار جهانی این کشور کافی است بدانیم که این کشور عضو سازمان های مهم جهانی مانند سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، شورای اروپا و بانک جهانی است. این کشور از لحاظ تولید ناخالص ملی دارای اقتصادی قدرتمند و پویا است.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

کشور مجارستان به عنوان پلی در جهت اقامت و زندگی در دیگر کشورهای برتر اروپایی محسوب می شود. از آن جا که این کشور اقتصاد فعال و پویایی دارد، سرمایه گذاران خارجی ترجیح می دهند تا سرمایه خود را در این کشور اروپایی امن سرمایه گذاری کنند، تا نه تنها سود و منفعتی حاصل نمایند؛ بلکه از این طریق تابعیت و شهروندی این کشور زیبا را نیز بدست آورند.کشورهای اروپایی به منظور اعطای تابعیت و شهروندی به اتباع خارجی روش های زیادی را در نظر گرفته اند. این کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست. در راستای شفاف سازی و رفع ابهامات موجود و پاسخ به سوالات بی شمارمهاجران،مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برجسته اصطهباناتی این مقاله را تهیه کرده اند تا ضمن آگاهی و اطلاع موکلان و مهاجران، به منظور ارائه اطلاعات و جزئیات بیشتر خدمات مشاوره ای را به آن ها ارائه دهند. در این مقاله می خوانید:

  • اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق تحصیل
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان
  • اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق سرمایه گذاری
  • سرمایه گذاری به روش ثبت شرکت
  • سرمایه گذاری به روش خرید املاک
  • سرمایه گذاری به روش خرید اوراق قراضه دولتی
  • سرمایه گذاری به روش کارآفرینی
  • سرمایه گذاری به روش برنامه رزیدنسی باند
  • اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق کار
  • سایت ها و موسسه های کاریابی کشور مجارستان
  • شغل های پرطرفدار در کشور مجارستان
  • اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق تولد
  • افراد دارای تابعیت و شهروندی مجارستان
  • شرایط اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان
  • شرایط اخذ اقامت 3 ساله مجارستان
  • شرایط اخذ اقامت 5 ساله مجارستان
  • اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق ازدواج
  • اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق ازدواج برای ایرانی ها
  • اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق پناهندگی
  • مزایای اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان
  • هزینه های زندگی در مجارستان
  • تفاوت تابعیت و اقامت مجارستان
  • اعتبار پاسپورت مجارستان

اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق تحصیل

یکی از روش های اخذ تابعیت این کشور، اخذ ویزای تحصیلی مجارستان است. دانشگاه های کشور مجارستان در میان دانشگاه های کشورهای اروپایی از ارزش و عتبار خاصی برخوردار هستند. نظام آموزشی دانشگاهی کشور مجارستان بر اساس نظام بولونیا است. بر اساس این سیستم دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های این کشور در صورت تمایل می توانند پس از گذراندن چند ترم تحصیلی به دانشگاه های دیگر کشورهای برتر اروپایی منتقل شوند. علاوه بر این، بر اساس برنامه اراسموس دانشجویان می توانند برنامه مبادله دانشجویی را انجام دهند. به منظور دریافت ویزای تحصیلی باید درخواست پذیرش در دانشگاه مورد نظر را به دانشگاه مجارستان ارسال کنید. این نکته را مد نظر داشته باشید که به منظور اخذ پذیرش از دانشگاه های مجارستان و اخذ ویزای تحصیلی مجارستان باید از سفارت مجارستان در کشور خود اقدام کنید. دانشجویان پس از گذراندن دوره تحصیلی خود می توانند با پیدا کردن کار مناسب و یا قرارداد کاری، مجوز اقامت کاری مجارستان را اخذ کنند. پس از اشتغال در کار و شغل انتخابی و همچنین پرداخت مالیات به مدت 5 سال، متقاضیان اخذ تابعیت مجارستان می توانند برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنند. پس از گذشت 8 سال از دریافت اقامت کاری مجارستان، متقاضیان می توانند برای اخذ تابعیت و شهروندی این کشور اقدام کنند.

در روش اخذ تابعیت و شهروندی از طریق تحصیل، دانشجویان پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود به مدت یک سال تا 15 ماه فرصت اقامت در کشور مجارستان را برای جستجوی کار دارند. از آن جا که نرخ بیکاری کشور مجارستان بسیار پایین است،بیشتر دانشجویان در این کشور مشغول به کار می شوند و احتمال اشتغال آن ها به نسبت دیگر کشورهای اروپایی بسیار بالاتر است. دانشجویان علاوه بر کاریابی در کشور مجارستان از این مزیت برخوردار هستند که می توانند در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز درخواست کاریابی دهند. متقاضیان برای اخذ تابعیت مجارستان از طریق تحصیل باید به مدت 5 سال در این کشور تحصیل کنند. دانشجویان پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار مجارستان تبدیل کنند.

اخذ تابعیت مجارستان از طریق تحصیل

اخذ تابعیت مجارستان از طریق تحصیل

دانشگاه های معتبر کشور مجارستان دوره های تحصیلی را در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و همچنین رشته های پزشکی و دندانپزشکی به دانشجویان ارائه می دهند. دولت مجارستان به منظور پذیرش دانشجویان در رشته ها و مقاطع گوناگون شرایط راحت تری را به نسبت دیگر کشورهای اروپایی در نظر گرفته است. یکی از این موارد عدم نیاز به ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی است، البته داشتن این مهارت یک امتیاز محسوب می شود. در واقع سیاست کلی دولت مجارستان، ایجاد تسهیلات لازم در جهت پذیرش سهل و راحت متقاضیان تحصیل در این کشور و سپس اشتغال آن ها در فرصت های شغلی گوناگون است. از آن جا که نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین می باشد، اشتغال اتباع خارجی تحصیل کرده به سرعت صورت می گیرد و این گونه نه تنها اتباع خارجی از مزایای اخذ اقامت و تابعیت این کشور اروپایی برخوردار می شوند، بلکه چرخ های اقتصاد کشور با اشتغال و به کارگیری این افراد بیشتر به چرخش در می آید و موجب رونق اقتصادی و رشد کشور می شود. دانشجویان فارغ تحصیل از طریق ویزای تحصیلی و سپس اخذ اقامت مجارستان و تابعیت این کشور می توانند از مزایای شهروندی یک کشور اروپایی برخوردار شوند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

متقاضی تحصیل در کشور مجارستان در ابتدا باید از دانشگاه مورد نظر درخواست پذیرش تحصیلی کند. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مجارستان، متقاضی باید مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی را ارائه دهد. مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی مجارستان عبارت است از:

  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه آن
  • ارائه رزومه تحصیلی علمی
  • ارائه گواهی مهارت زبان انگلیسی
  • ارائه بیمه نامه سلامت
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی
  • ارائه گواهی تمکن مالی مبنی بر توانایی تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کشور مجارستان
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه اجاره محل اقامت

تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان از 8000 یورو تا 10.000 یورو در نوسان است. این مبلغ در حدود 3 ماه قبل از این که متقاضی به سفارت مجارستان مراجعه کند باید در حساب وی باشد. مدت زمان اعلام نتیجه ویزای تحصیلی مجارستان بین 2 تا 4 ماه است.

اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق سرمایه گذاری

متقاضیان اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق سرمایه گذاری به 5 روش می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند؛ سرمایه گذاری به روش ثبت شرکت تجاری، سرمایه گذاری به روش خرید املاک و مستغلات، سرمایه گذاری به روش خرید اوراق قراضه، سرمایه گذاری به روش کارآفرینی و سرمایه گذاری به روش برنامه رزیدنسی باند(Residency Bond). در ادامه به شرح مختصر هریک از این روش ها می پردازیم.

سرمایه گذاری به روش ثبت شرکت تجاری

کشور مجارستان از لحاظ وضعیت کاری و تجاری برای سرمایه گذاران فضای مناسبی است. سرمایه گذاران در صورت ثبت شرکت در کشور مجارستان می توانند برای خانواده خود تابعیت و شهروندی دریافت کنند. حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در کشور مجارستان در حدود 10.000 یورو می باشد. البته سرمایه گذار قبل از شروع پروسه مهاجرت و ثبت شرکت در مجارستان باید حداقل 30.000 یورو در حساب بانکی خود داشته باشد. در این روش سرمایه گذار ملزم به سپرده گذاری سهم سرانه در بانک نمی باشد. در واقع سرمایه گذار می تواند همه سرمایه لازم را برای راه اندازی شرکت هزینه کند.به منظور ثبت شرکت تجاری در کشور مجارستان در ابتدا متقاضی باید طرح تجاری را ارائه دهد. مقامات درگیر در امر مهاجرت مجارستان در صورتی طرح تجاری را تائید می کنند که این طرح توجیه اقتصادی داشته باشد. در واقع متقاضی در این شرکت تجاری بتواند حداقل یک کارمند اهل مجارستان را با حقوق و درآمد 15000یورو تا 35000 یورو به کار بگیرد.

سرمایه گذاری به روش خرید املاک و مستغلات

سرمایه گذاری در این کشور از طریق خرید ملک در مجارستان و خرید آپارتمان امکان پذیر است. در این روش و به منظور اخذ تابعیت و شهروندی این کشور متقاضی می تواند حداقل 2 آپارتمان در شهر بوداپست با مبلغی بالغ بر 200.000 یورو را خریداری کند و سپس آن ها را اجاره دهد. در واقع مجوز اقامت متقاضی بر اساس سود حاصل از اجاره این آپارتمان ها صادر می شود.

سرمایه گذاری به روش خرید اوراق قراضه

سرمایه گذاری به روش خرید اوراق قراضه یکی از برنامه های جدید دولت مجارستان در راستای سرمایه گذاری خارجی است.در این روش متقاضی با سرمایه گذاری 300.000 یورو اقدام به خرید اوراق قراضه دولتی کشور مجارستان می کند. هزینه پروسه اداری این نوع سرمایه گذاری نیز 60.000 یورو می باشد. در واقع سرمایه گذار به طور کلی در حدود 360.000 یورو برای خرید اوراق قراضه دولتی مجارستان هزینه می کند. پس از 5 سال دولت مجارستان سرمایه 300.000 یورو متقاضی برای خرید اوراق قراضه را به متقاضی بر می گرداند. این اوراق قراضه دولتی قابل خرید و فروش می باشند. این سرمایه گذاری به نفع سرمایه گذار و دولت مجارستان است. در این روش متقاضی در عرض 6 ماه می تواند کارت اقامت موقت را دریافت کند. پس از گذشت 8 سال متقاضی می تواند برای اخذ پاسپورت مجارستان اقدام کند. از این سرمایه گذاری متقاضی یکی از مزیت های سرمایه گذاری به روش خرید اوراق قراضه دولتی مجارستان این است که متقاضی ملزم به پرداخت مالیات نمی باشد.

سرمایه گذاری به روش کارآفرینی

به منظور سرمایه گذاری به روش کارآفرینی و اشتغال زایی در کشور مجارستان، متقاضی باید 60.000 یورو و در حدود 15 میلیون فورینت مجارستان سرمایه گذاری کند. در صورتی که سرمایه گذار بتواند از محل این کارآفرینی گردش مالی خوبی داشته باشد، پس از 5 سال اقامت و فعالیت این طرح می تواند برای اخذ تابعیت و اقامت دائم اقدام کند.

سرمایه گذاری به روش برنامه رزیدنسی باند(Residency Bond)

در برنامه رزیدنسی باند یا خودحمایتی، متقاضی سرمایه گذاری با پرداخت 300.000 یورو سرمایه اصلی و 60.000 یورو هزینه های دولتی اقدام به سرمایه گذاری در کشور مجارستان می کند. دولت مجارستان این نوع سرمایه گذاری را به منظور تسریع اخذ تابعیت و اقامت این کشور اروپایی برنامه ریزی کرد. با سرمایه گذاری در این نوع برنامه متقاضی در مدت 15 روز می تواند ویزای سرمایه گذاری مجارستان را اخذ کند. این نوع ویزا پس از 5 سال قابل تمدید است. پس از 8 سال از اخذ این ویزا متقاضی می تواند برای اخذ تابعیت و شهروندی و پاسپورت مجارستان اقدام کند. مزایای این نوع سرمایه گذاری به شرح زیر است:

  • حمایت 5 ساله دولت مجارستان از سرمایه سرمایه گذار
  • امکان اقامت دائم همسر و فرزندان سرمایه گذار در کشور مجارستان
  • امکان اقامت دائم سرمایه گذار در کشور مجارستان
  • امکان دریافت حق و حقوق شهروندی کشور مجارستان
  • عدم نیاز به مدرک مهارت زبان
  • عدم نیاز به مدرک تحصیلی دانشگاهی
  • امکان سفر به کشورهای عضو شینگن بدون نیاز به ویزا

ذکر این مهم ضروری است که برنامه سرمایه گذاری رزیدنسی باند از سال 2017 به حالت تعلیق درآمده است. متقاضیان می توانند در حال حاضر دیگر روش های سرمایه گذاری در کشور مجارستان را امتحان کنند.

اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق کار

اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق کار بر اساس قرارداد کاری با کارفرما می باشد. متقاضیانی که ملیتی به غیر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارند، برای دریافت ویزای کار مجارستان باید پیشنهاد کاری(Job Offer) از یک کارفرمای مجارستانی داشته باشند. کارفرمای مجارستانی در مرحله اول کار مورد نظر را به مدت 3 ماه در داخل کشور مجارستان و سپس برای مدت 3 ماه دیگر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا آگهی می کند. در صورتی که در طی این مدت نیروی کار مجارستانی و یا اروپایی برای این کار یافت نشد، کارفرما با متقاضی قرارداد کاری منعقد می کند. یکی از شرط های دریافت این ویزا دارا بودن مهارت نسبی زبان مجاری است. متقاضی کار به همراه ویزای کار مجارستان، ویزای ورود به این کشور را نیز دریافت می کند. مدت اعتبار ویزای ورود یک ماه است. متقاضی باید برای دریافت ویزای کار مجارستان 60 یورو پرداخت کند. در حدود 70 روز پس از ارائه درخواست ویزای کار، نتیجه به متقاضی اعلام می شد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار مجارستان

متقاضیان به منظور اخذ ویزای کار مجارستان به مدارک زیر نیاز دارند:

  • معرفی نامه کارفرما
  • رسید پرداخت هزینه ویزای کار
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای کار
  • ارائه کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه قرارداد کاری رسمی و امضا شده
  • رسید اجاره محل اقامت
  • کپی مدارک تحصیلی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه عکس
  • ارائه مدارک شغلی و حرفه ای

سایت ها و موسسه های کاریابی کشور مجارستان

متقاضیان کار در مجارستان می توانند از طریق سایت ها و موسسه های های کاریابی اقدام کنند. متقاضیان پس از مراجعه و ثبت نام در این سایت ها می توانند سوابق کاری و حرفه ای خود را برای کارفرما ارسال کنند. از جمله سایت ها و موسسه های کاریابی مجارستان می توان چند مورد زیر را نام برد:

  • workabroad.ph
  • workania.hu/en
  • glassdoor.com
  • موسسه کاریابی Adecco
  • موسسه کاریابی Hays

شغل های پرطرفدار در کشور مجارستان

کشور مجارستان دارای اقتصاد فعال و پویا است و نرخ بیکاری آن در یایین ترین حد خود قرار دارد. از شغل های پرطرفدار در میان مردم این کشور می توان شغل های زیر را نام برد:

  • مدیر فروش
  • لیسانس توسعه بازار
  • لیسانس مدیریت منابع انسانی
  • مهندس IT
  • مدیر امور مالی
  • فوق لیسانس حسابداری
  • مدیر شبکه
  • مدیر سئو
  • توسعه دهنده نرم افزار

اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق تولد

اخذ تابعیت و شهروندی کشورهای جهان بر اساس دو قانون انجام می شود؛ قانون خون و قانون خاک. قانون خاک بر این اساس است که محل تولد کودک، تابعیت کودک متولد شده را مشخص می کند. در حالی که قانون خون بر این اصل استوار است که تابعیت پدر و مادر، تابعیت کودک متولد شده را تعیین می کند. کشور مجارستان مانند بیشتر کشورهای اروپایی از قانون خون تبعیت می کند. بر اساس قانون خون اگر کودکی از پدر و مادر دارای تابعیت مجارستان متولد شود، آن کودک نیز تابعیت مجارستان را اخذ می کند. اگر کودک دارای والدینی باشد که اصل و نسب مجارستانی داشته باشد نیز همین قانون صدق می کند. در واقع محل تولد کودک تاثیری در اخذ تابعیت و شهروندی او ندارد. اگر کودک از پدر و مادر خارجی در مجارستان متولد شود، امکان اخذ شهروندی و تابعیت مجارستان برای این کودک وجود ندارد. در این مورد، در صورتی کودک می تواند تابعیت و شهروندی مجارستان را اخذ کند که پدر و مادر این کودک مشخص نباشد و یا این که هنوز وضعیت تابعیت پدر و مادر کودک مشخص نشده باشد. اگر پدر کودک متولد شده دارای تابعیت و شهروندی مجارستان باشد، تا قبل از این که کودک 7 ساله شود پدر باید مسولیت پدری خود را بپذیرد. در صورتی که پدر پس از 7 سالگی کودک خود اعلام کند که پدر این کودک است، قانون به دو روش عمل می کند؛ پدر کودک باید با انجام آزمایش های پزشکی ثابت کند که پدر واقعی کودک است. در صورتی که انجام آزمایش های پزشکی امکان پذیر نباشد، پدر کودک باید تا 3 سال همه هزینه های زندگی کودک را تامین کند. کودکی که از طرف پدر و مادر مجارستانی به فرزندخواندگی پذیرفته شده است، می تواند برای اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان اقدام کند. تا قبل از سال 1993 قوانین متفاوتی در مورد تابعیت و شهروندی کشور مجارستان وجود داشت. در سال 2011 قانونی تصویب شد که بر طبق آن قانون، این افراد می توانستند تابعیت و شهروندی مجارستان را دریافت کنند:

  • افرادی که قبل از این سال دارای شهروندی و تابعیت مجارستان بودند.
  • افرادی که قبل از سال 1920 شهروند و تبعه مجارستان بودند.
  • افرادی که در فاصله سال های 1941 تا 1945 شهروند و تبعه مجارستان بودند.

این افراد حتی اگر در کشور مجارستان زندگی نکرده بودند، نیز می توانستند تابعیت آن کشور را بدست بیاورند. دولت مجارستان در سال 2015 به 7000000 نفر از کشورهای رومانی و اکراین و صربستان تابعیت و شهروندی مجارستان را اعطا کرد.

افراد دارای تابعیت و شهروندی مجارستان

افراد زیر دارای تابعیت و شهروندی مجارستان می شوند:

  • اگر پدر یا مادر کودک متولد شده در کشور مجارستان تابعیت مجارستان را داشته باشد، کودک آن ها نیز این تابعیت را دریافت می کند.
  • اگر وضعیت تابعیت پدر و مادر کودک متولد شده هنوز مشخص نباشد، کودک متولد شده از آن ها در مجارستان این تابعیت و شهروندی را دریافت می کند.

شرایط اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان

به منظور اخذ تابعیت و شهروندی کشور مجارستان فرد باید دارای شرایط زیر باشد:

  • به طور مداوم و مستمر به مدت 8 سال در کشور مجارستان زندگی کرده باشد.
  • توانایی تامین هزینه های زندگی خود در مدت زندگی در مجارستان را داشته باشد.
  • به خوبی با قوانین و مقررات کشور مجارستان آشنایی داشته باشد و از آن ها تبعیت کند.
  • دارای سابقه کیفری و جرم و جنایت در کشور مجارستان نباشد.
  • دارای شخصیت مستقل و ویژگی های اخلاقی مناسب و معقول باشد.

شرایط اخذ اقامت 3 ساله مجارستان

بر طبق قوانین کشور مجارستان که در سال 2011 به تصویب رسید، افراد زیر می توانند اقامت 3 ساله مجارستان را اخذ کنند:

  • افرادی که نسل و تبار آن ها اهل مجارستان باشند.
  • افرادی که با ادله محکم اثبات کنند که اهل مجارستان هستند.
  • افرادی که با شهروندان مجارستانی ازدواج کرده اند و مدت 3 سال از ازدواج آن ها می گذرد.
  • پدر و مادرانی که کودک آن ها تابعیت و شهروندی کشور مجارستان را دارد.
  • افرادی که به عنوان پناهنده به کشور مجارستان مهاجرت کرده اند.
  • افرادی که سوگند وفاداری به این کشور را ادا کرده باشند.

شرایط اخذ اقامت 5 ساله مجارستان

بر طبق قوانین کشور مجارستان افراد زیر می توانند اقامت 5 ساله مجارستان را اخذ کنند:

  • افرادی که در کشور مجارستان متولد شده اند.
  • افرادی که تا قبل از 18 سالگی در کشور مجارستان زندگی کرده اند.

اخذ تابعیت و شهروندی کشور مجارستان از طریق ازدواج

اگر یک شهروند و تبعه کشور مجارستان با شهروند خارجی ازدواج کند، شهروند خارجی می تواند تابعیت و شهروندی مجارستان را اخذ کند. در واقع با ازدواج تابعیت و شهروندی مجارستان اعطا می شود. اما اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق تولد به این سادگی نیست. به منظور اخذ تابعیت مجارستان از طریق ازدواج، شرایط خاصی وجود دارد. این شرایط عبارت است از:

  • ازدواج تبعه و شهروند مجارستان با شهروند خارجی باید یک ازدواج واقعی و قانونی باشد و نه ازدواج صوری و ظاهری.
  • این ازدواج به طور قانونی و رسمی و بر اساس قوانین کشور مجارستان ثبت شود.
  • شهروند خارجی با تبعه و شهروند مجارستان به مدت 10 سال در کنار یکدیگر زندگی کنند.

اگر در مدت ازدواج و زندگی مشترک تبعه و شهروند مجارستانی با شهروند خارجی، کودکی متولد شود؛ شرط اخذ تابعیت و شهروندی برای شهروند خارجی به 5 سال کاهش می یابد. البته شهروند خارجی باید واجد شرایط دیگری نیز باشد. از میان این شرایط می توان به اثبات عدم سوپیشینه و مهارت کامل به زبان رسمی مجارستان اشاره کرد. در صورتی که شهروند خارجی همه این شرایط را دارا باشد، می تواند برای اخذ تابعیت و شهروندی کشور مجارستان اقدام کند.

اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق ازدواج برای ایرانی ها

قوانین اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان برای همه ملیت ها مشترک است اما لازم است مواردی را در مورد ازدواج ایرانی ها با تبعه و شهروند مجارستان ذکر کنیم. اگر مرد یا زن ایرانی قصد ازدواج با یک تبعه و شهروند مجارستان را داشته باشد، تبعه و شهروند مجارستان باید تعهد نماید که همه هزینه های مرد یا زن ایرانی را در مدت 2 سال زندگی مشترک در مجارستان تامین کند. اگر تبعه و شهروند مجارستان به این تعهد پایبند بماند، همسر ایرانی وی می تواند مجوز اقامت در این کشور را دریافت کند. پس از چند سال زندگی مشترک این فرد می تواند برای اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان اقدام کند. ذکر این نکته ضروری است که همسر مجارستانی باید شهروند مجارستان باشد و یا دارای اقامت دائم این کشور باشد. در واقع اخذ تابعیت و شهروندی کشور مجارستان از طریق ازدواج با افرادی که مجوز اقامت موقت مجارستان را دارند، امکان پذیر نمی باشد.

اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق پناهندگی

پناهندگی یکی از روش های اخذ تابعیت و شهروندی کشور مجارستان محسوب می شود، اما موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی به هیچ وجه این روش را به متقاضیان توصیه نمی کند. ذکر این روش به عنوان یکی از روش های اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان صرفا به منظور آگاهی و اطلاع متقاضیان از همه روش های مهاجرت و اخذ تابعیت می باشد. همه کشورها برای اعطای تابعیت و شهروندی از طریق پناهندگی قوانین سخت و دست و پا گیری را وضع کرده اند. علاوه بر این، پناهندگی روش پرخطر و ناامنی است. به منظور درخواست پناهندگی کشور مجارستان، متقاضی باید در این کشور حضور داشته باشد. پس از ورود به کشور مجارستان، متقاضی باید همه مدارک شناسایی و هویتی خود را به افسر مهاجرتی تحویل دهد. در صورتی که با پناهندگی متقاضی موافقت شود، بر طبق کنوانسیون پناهندگی ژنو، دولت مجارستان موظف است تا حداقل امکانات لازم برای زندگی متقاضی پناهنده را فراهم کند.

مزایای اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان

اخذ تابعیت و شهروندی کشور اروپایی مجارستان مزایایی درپی دارد که در زیر برخی از مهم ترین مزیت های آن ارائه می شود:

  • سفر به کشورهای دیگر اروپایی( کشورهای عضو شینگن) بدون نیاز به اخذ ویزا
  • تبدیل شدن به یک شهروند و تبعه اروپا
  • امکان تحصیل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • امکان کار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • پایین بودن هزینه های زندگی در کشور مجارستان
  • بالا بودن اعتبار مدارک تحصیلی کشور مجارستان در کشورهای اروپایی
  • امکان ثبت شرکت در مجارستان
  • دارا بودن پاسپورت معتبر مجارستان( پاسپورت مجارستان در رتبه نهمین پاسپورت جهان قرار دارد)
  • دارا بودن حق شهروندی ضمنی اتحادیه اروپا
  • دارا بودن تابعیت دوگانه(تابعیت کشور متقاضی و تابعیت مجارستان)
  • استفاده از سیستم های بهداشتی و درمانی پیشرفته مجارستان
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان
  • بالا بودن سطح رفاه و امنیت اجتماعی
  • امکان استفاده از تسهیلات بانکی کشور مجارستان
مزایای اخذ تابعیت مجارستان

مزایای اخذ تابعیت مجارستان

هزینه های زندگی در مجارستان

به طور کلی هزینه های زندگی در کشور مجارستان برای افرادی که تابعیت و شهروندی این کشور را اخذ کرده اند، به طور متوسط ماهانه در حدود 600 یورو می باشد. این در حالی است که بر طبق آمارهای معتبر هزینه های زندگی در کشور مجارستان 57% ارزان تر از هزینه های زندگی در شهر لندن است. هزینه های اجاره خانه در مجارستان به مراتب پایین تر از ایران است. هزینه ماهانه اجاره آپارتمان 70 متری در مرکز شهر بوداپست در حدود 300 یورو است. البته هزینه زندگی در مجارستان خیلی پایین نیست اما به نسبت دیگر کشورهای اروپایی و در مقایسه با سطح زندگی و کیفیت و استانداردهای بالای زندگی در این کشور مقرون به صرفه است.

تفاوت تابعیت مجارستان با اقامت مجارستان

اقامت یک کشور با تابعیت و شهروندی یک کشور متفاوت است. در واقع به منظور اخذ تابعیت یک کشور مانند کشور مجارستان متقاضی باید در ابتدا مجوز اقامت این کشور را داشته باشد. فردی که دارای مجوز اقامت مجارستان است، حق رای دادن و کاندید شدن در این کشور را ندارد. اما فردی که تابعیت و شهروندی کشور مجارستان را دارد، از حق رای دادن و کاندید شدن مانند همه شهروندان برخوردار است.

اعتبار پاسپورت کشور مجارستان

افرادی که با روش های ذکر شده تابعیت و شهروندی کشور مجارستان را اخذ کردند، می توانند پاسپورت این کشور را نیز دریافت کنند. پاسپورت کشور مجارستان در میان رتبه بندی و رنکینگ پاسپورت کشورهای جهان در رتبه نهم قرار دارد. در واقع می توان گفت که پاسپورت کشور مجارستان یکی از معتبرترین پاسپورت های جهان است. دارندگان این پاسپورت می توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به 154 کشور جهان سفر کنند. برخی از این کشورها عبارت است از:

آرژانتین، ارمنستان، اتریش، مالزی، ایسلند، دانمارک، فرانسه، یونان، فنلاند، اندونزی، اسرائیل، هلند، نروژ، پرتغال، قطر، اسپانیا، سوئد، آذربایجان، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، برزیل، بلغارستان، کلمبیا، کرواسی، انگلستان، آمریکا، نیوزلند، ترکیه، امارات متحده عربی، کانادا، لوگزامبورگ، لهستان، اسلونی و…

سوالات متداول در مورد تابعیت و شهروندی مجارستان

1- اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق تحصیل پس از چند سال امکان پذیر است؟دانشجویان پس از اشتغال در کار و شغل انتخابی و همچنین پرداخت مالیات به مدت 5 سال، می توانند برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنند. پس از گذشت 8 سال از دریافت اقامت کاری مجارستان، دانشجویان می توانند برای اخذ تابعیت و شهروندی این کشور اقدام کنند.

2- میزان تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان چقدر است؟تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان از 8000 یورو تا 10.000 یورو متفاوت است. این مبلغ در حدود 3 ماه قبل از این که متقاضی به سفارت مجارستان مراجعه کند باید در حساب وی باشد.

3- متقاضیان اخذ تابعیت و شهروندی مجارستان از طریق سرمایه گذاری به چند روش می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند؟سرمایه گذاری به روش ثبت شرکت تجاری، سرمایه گذاری به روش خرید املاک و مستغلات، سرمایه گذاری به روش خرید اوراق قراضه، سرمایه گذاری به روش کارآفرینی و سرمایه گذاری به روش برنامه رزیدنسی باند(Residency Bond).

4- مقامات امر مهاجرت مجارستان در چه صورتی طرح تجاری ثبت شرکت را تائید می کنند؟در صورتی که این طرح توجیه اقتصادی داشته باشد. در واقع متقاضی در این شرکت تجاری بتواند حداقل یک کارمند اهل مجارستان را با حقوق و درآمد 15000یورو تا 35000 یورو به کار بگیرد.

5- آیا در روش سرمایه گذاری به روش خرید اوراق قراضه همه مبلغ سرمایه گذاری شده به سرمایه گذار برگردانده می شود؟خیر. در این روش متقاضی با سرمایه گذاری 300.000 یورو اقدام به خرید اوراق قراضه دولتی می کند. هزینه پروسه اداری این نوع سرمایه گذاری نیز 60.000 یورو است. در واقع سرمایه گذار به طور کلی در حدود 360.000 یورو برای خرید اوراق قراضه دولتی مجارستان هزینه می کند. اما پس از 5 سال دولت مجارستان سرمایه 300.000 یورو متقاضی برای خرید اوراق قراضه را به متقاضی بر می گرداند.

6- شرایط دریافت ویزای کار مجارستان چیست؟متقاضی باید پیشنهاد کاری(Job Offer) از یک کارفرمای مجارستانی داشته باشند.

7- کشور مجارستان برای اعطای تابعیت مجارستان از طریق تولد بر کدام قانون استوار است؛ قانون خون یا قانون خاک؟کشور مجارستان مانند بیشتر کشورهای اروپایی از قانون خون تبعیت می کند. بر اساس قانون خون اگر کودکی از پدر و مادر دارای تابعیت مجارستان متولد شود، آن کودک نیز تابعیت مجارستان را اخذ می کند.

8- مهم ترین شرط اخذ تابعیت و شهروندی کشور مجارستان چیست؟متقاضی باید به طور مداوم و مستمر به مدت 8 سال در کشور مجارستان زندگی کرده باشد. توانایی تامین هزینه های زندگی خود در مدت زندگی در مجارستان را داشته باشد و دارای سابقه کیفری و جرم و جنایت در کشور مجارستان نباشد.

9- شرط ازدواج مرد یا زن ایرانی با یک تبعه و شهروند مجارستانی چیست؟زن یا مرد تبعه و شهروند مجارستانی باید تعهد نماید که همه هزینه های مرد یا زن ایرانی را در مدت 2 سال زندگی مشترک در مجارستان تامین کند.

10- اخذ تابعیت مجارستان با اخذ اقامت مجارستان چه تفاوتی دارد؟فردی که دارای مجوز اقامت مجارستان است، حق رای دادن و کاندید شدن در این کشور را ندارد. اما فردی که تابعیت و شهروندی کشور مجارستان را دارد، از حق رای دادن و کاندید شدن مانند همه شهروندان برخوردار است.

11- در برنامه رزیدنسی باند یا خودحمایتی، متقاضی چه مبلغی را سرمایه گذاری می کند؟متقاضی با پرداخت 300.000 یورو سرمایه اصلی و 60.000 یورو هزینه های دولتی اقدام به سرمایه گذاری در کشور مجارستان می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *