تابعیت و شهروندی آلمان

کشور آلمان که به عنوان سومین کشور مهاجرپذیر جهان محسوب می شود، در قلب اروپا قرار دارد. این کشور مقصد و گزینه شماره یک بسیاری از متقاضیان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی و کاری می باشد. بر این اساس در این مقاله به چگونگی اخذ تابعیت این کشور می پردازیم. در این مقاله می خوانید:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • چرا تابعیت و شهروندی آلمان؟
  • تابعیت و شهروندی آلمان از طریق تحصیل
  • تابعیت و شهروندی آلمان از طریق کار
  • تابعیت و شهروندی آلمان از طریق سرمایه گذاری
  • تابعیت و شهروندی آلمان از طریق ازدواج
  • تابعیت و شهروندی آلمان از طریق تولد
  • تابعیت و شهروندی آلمان از طریق پناهندگی
  • نکات مهم در مورد اخذ تابعیت و شهروندی آلمان
  • اقامت و تابعیت آلمان
  • شرایط اخذ تابعیت و شهروندی آلمان
  • جدیدترین قوانین اخذ تابعیت و شهروندی آلمان ۲۰۲۰
  • اعتبار پاسپورت آلمان
  • هزینه های زندگی و اقامت در آلمان
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد تابعیت و شهروندی آلمان

چرا تابعیت و شهروندی آلمان؟

آلمان هفتمین کشور پربازدید جهان و کشوری قانونمند و قدرتمند است. بالا بودن سطح آموزشی دانشگاه ها، بالا بودن کیفیت و سیستم آموزشی، مدرک های مورد اعتبار و باارزش و امنیت اجتماعی و اقتصادی از عوامل مهم در گرایش مهاجران تحصیلی به این کشور محسوب می شود. بالا بودن رفاه اجتماعی و ثبات و امنیت، ثبات اقتصادی و مدیریت مناسب و پایین بودن نرخ بیکاری و تورم از عوامل مهم در رونق و رشد اقتصادی این کشور محسوب می شود.وجود سیستم آموزشی برتر و پایین بودن هزینه های تحصیل در حد رایگان و وجود رشته های پزشکی و مهندسی موجب می شود تا مهاجران تحصیلی این کشور را درفهرست اول مقاصد مهاجرت خود قرار دهند. کشور آلمان با تسهیل روند مهاجرپذیری و حمایت از سرمایه گذاران خارجی به امر توسعه اقتصادی این کشور در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی کمک شایانی کرده است.

این کشور در سالیان اخیر بسیار مورد توجه مهاجران ایرانی واقع شده است. بر این اساس مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی با تهیه این مقاله به بررسی چگونگی تابعیت و شهروندی کشور آلمان پرداخته اند. اگر درصدد اخذ تابعیت آلمان می باشید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق تحصیل

دانشجویان با تحصیل در دانشگاه های رایگان آلمان و کار و اشتغال پس از فارغ تحصیلی می توانند اقامت این کشور را اخذ کنند. دانشجویان فقط با تحصیل در دانشگاه های این کشور نمی توانند اقامت آلمان را دریافت کنند بلکه پس از فارغ تحصیلی باجست و جوی کار و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری می توانند اقامت دائم این کشور را اخذ کنند. فارغ تحصیلان این کشور با مهلت۱۲ تا ۱۸ ماهه جست و جوی کار پس از تمام شدن دوره تحصیلی می توانند با یافتن کار مناسب و مرتیط با رشته تحصیلی ویزای کاری آلمان را دریافت کنند. فارغ تحصیلان پس از ۳ تا ۵ سال کار و اشتغال در این کشور و پرداخت منظم مالیات می توانند اقامت دائم آلمان را دریافت کنند. پس از چند سال کار مداوم و مستمر امکان دریافت تابعیت و شهروندی این کشور وجود دارد. اصلی ترین شرط اخذ تابعیت آلمان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و کار و اشتغال مداوم در این کشور می باشد.

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق کار

متقاضی با دریافت ویزای کار از روش پیشنهاد کارJob Offer و یا ویزای کار از روش جستجوی کارJob Seeker ویزای کار آلمان را اخذ می کند. پس از دریافت ویزای کار آلمان در صورتی که متقاضی به مدت ۵ سال در این کشور مشغول کار باشد و در این کشور زندگی کند و مالیات های خود را بپردازد، می تواند اقامت دائم آلمان را اخذ کند. پس از گذشت ۳ سال از اخذ اقامت دائم متقاضی می تواند برای دریافت تابعیت و شهروندی آلمان اقدام کند.متقاضی برای اخذ ویزای جست و جوی کار باید دارای ۳ سال سابقه کار باشد و توانایی تامین هزینه های خود در مدت ۶ ماه جست و جوی کار در آلمان را نیز داشته باشد. متقاضی با اخذ این ویزا می تواند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را در این کشور همراه داشته باشد. متقاضی با اخذ این ویزا و طی مدت ۳۳ ماه می تواند برای اخذ اقامت آلمان اقدام کند. اگر متقاضی در طی این مدت مدرک مهارت زبان آلمانی B1 را کسب کند، این زمان به ۲۱ ماه کاهش می یابد. پس از گذشت ۳ تا ۵ سال کار و اشتغال و اخذ اقامت دائم در صورتی که متقاضی مالیات های خود را به طور منظم پرداخت کند، می تواند برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان اقدام کند.

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق کار

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق کار

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در آلمان باید یک طرح تجاری و ایده جدید ارائه دهد و یا از طریق کارآفرینی کسب و کار جدیدی را در این کشور راه اندازی کند. سرمایه گذار باید با ارائه مدارک ثابت کند که این طرح کارآفرینی می تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور آلمان داشته باشد. به منظور اجرای طرح تجاری برای ثبت شرکت، متقاضی باید روال تجاری خاص آن را طی کند. سرمایه گذار باید در حدود ۲۵.۰۰۰ یورو برای ثبت این شرکت سرمایه گذاری کند. سرمایه گذار در مدت اقامت خود باید سوددهی و گردش مالی مطلوب طرح تجاری را اثبات کند. در این صورت پس از گذشت ۳ تا ۵ سال فعالیت اقتصادی و تجاری با پرداخت بیمه و مالیات متقاضی می تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند. پس از اخذ اقامت دائم و گذشت چند سال متقاضی می تواند برای دریافت تابعیت و شهروندی آلمان اقدام کند.

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق سرمایه گذاری

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق سرمایه گذاری

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق ازدواج

متقاضی با ازدواج با شهروند و تبعه آلمانی در ابتدا اقامت موقت یک ساله تا ۳ ساله را اخذ می کند. در صورتی که متقاضی در این ۳ سال با همسر خود در آلمان زندگی کرده باشد و هنوز هم در حال زندگی مشترک باشد، می تواند برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان اقدام کند. متقاضی برای دریافت تابعیت آلمان باید از حداقل ۳ سال اخذ اقامت این کشور یک سال و نیم اولیه را در این کشور حضور داشته باشد. متقاضی پس از ۳ سال از گذشت ازدواج و اخذ اقامت آلمان می تواند برای اخذ تابعیت این کشور اقدام کند.

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق ازدواج

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق ازدواج

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق تولد

به طور کلی کشورهای جهان به منظور اعطای تابعیت و شهروندی بر اساس دو قانون خون و قانون خاک عمل می کنند. بر اساس قانون خون اگر کودکی در یک کشور مشخص از پدر و مادری متولد شود که دارای تابعیت و شهروندی آن کشور باشند، آن کودک نیز تابعیت آن کشور را اخذ می کند. بر اساس قانون خاک اگر کودکی در خاک یک کشور مشخص متولد شود، صرف نظر از تابعیت پدر و مادر، این کودک تابعیت و شهروندی آن کشور را بر اساس تولد در خاک آن کشور اخذ می کند.کشور آلمان از این لحاظ بر اساس قانون خون عمل می کند. بر این اساس اگر کودکی که دارای پدر و مادر آلمانی است در این کشور متولد شود، این کودک تابعیت آلمانی را دریافت خواهد کرد. اگر والدین کودکی با مجوز اقامت ۳ ساله در این کشور زندگی کنند و یا اگر والدین کودکی تا ۸ سال در این کشور زندگی کرده باشند، علی رغم تابعیت والدین این کودک می تواند تابعیت و شهروندی آلمان را اخذ کند.اگر پدر و مادر کودکی فاقد تابعیت آلمانی باشند و در این کشور اقامت داشته باشند، فرزند آن ها در صورتی که از ۲۱ سال اول زندگیش ۸ سال را در آلمان زندگی کرده باشد و یا این که به مدت ۶ سال در مدارس این کشور تحصیل کرده باشد، می تواند تابعیت و شهروندی آلمان را اخذ کند.

تابعیت و شهروندی آلمان از طریق پناهندگی

متقاضی اخذ تابعیت و شهروندی آلمان از طریق پناهندگی می تواند تابعیت این کشور را اخذ کند. البته موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی به هیچ عنوان گزینه پناهندگی را به متقاضیان مهاجرت به کشور آلمان پیشنهاد نمی دهد و ذکر این مطلب در این مقاله صرفا در جهت آگاهی و اطلاع متقاضیان از روش های اخذ اقامت دائم این کشور می باشد و هدف دیگری ندارد.به طور کلی پناهندی فردی است که بنا به داشتن عقاید مذهبی، اجتماعی، سیاسی و قومی متفاوت در کشور خود امنیت جانی ندارد و در صورت برگشت به کشور خود مورد آسیب و تهدید و حتی مرگ قرار می گیرد. متقاضیان پناهندگی به محض ورود به کشور آلمان باید تقاضای پناهندگی خود را مطرح کنند. این افراد پس از ارائه مدارک جهت درخواست پناهندگی باید تا زمان اعلام نتیجه در کمپ های پناهندگان اقامت کنند. گاهی متقاضیان پناهندگی باید ماه ها منتظر اعلام نتیجه پناهندگی خود باشند و شرایط نامناسب زندگی در کمپ های پناهندگان را تحمل کنند.

اگر برای کشور آلمان ثابت شود که متقاضی نمی تواند بنا به دلایل ذکر شده در کشور خود بماند، با درخواست پناهندگی متقاضی موافقت می شود. متقاضیان پناهندگی به محض ورود به کشور آلمان باید تقاضای پناهندگی خود را مطرح کنند. این افراد پس از ارائه مدارک جهت درخواست پناهندگی باید تا زمان اعلام نتیجه در کمپ های پناهندگان اقامت کنند. در طی مدت اعلام نتیجه موافقت و یا رد پناهندگی، متقاضی باید شرایط سخت زندگی در کمپ های پناهندگان، وضعیت دشوار زندگی در این مکان و بلاتکلیفی از آینده ای نامعلوم را تحمل کند.متقاضی پناهندگی در صورت موافقت با درخواست وی می تواند با اخذ مجوز اقامت دائم در این کشور زندگی کند و پس از ۸ سال زندگی و اقامت در این کشور برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان اقدام کند. مشاوران موسسه وکلای برگزیده اصطهباناتی به متقاضیان توصیه می کنند که روش های قانونی و مطمئن اخذ تابعیت و شهروندی کشور آلمان را امتحان کنند.

نکات مهم در مورد اخذ تابعیت و شهروندی آلمان

  • میزان رضایتمندی مهاجران از زندگی و اقامت در این کشور بیش از ۹۸ درصد می باشد.
  • پایین بودن نرخ بیکاری ۷ درصد که پایین ترین نرخ بیکاری در اروپا می باشد موجب شده است تا کشور آلمان تقاضای فراوانی برای نیروی کار متخصص و حرفه ای داشته باشد.
  • بهترین روش اخذ تابعیت آلمان روش ثبت شرکت می باشد. در این روش متقاضی پس از ۳ سال می تواند اقامت این کشور را اخذ کند. تمکن مالی برای ثبت شرکت در حدود ۲۵.۰۰۰ یورو می باشد.
  • کم هزینه ترین روش اخذ تابعیت و شهروندی آلمان روش اخذ ویزای کار می باشد.
  • از زمان اخذ اقامت آلمان باید حداقل ۵ سال گذشته باشد تا متقاضی بتواند برای اخذ تایعیت این کشور اقدام کند.
  • متقاضی اخذ پاسپورت آلمان باید کاملا به زبان آلمانی مسلط باشد.

اقامت و تابعیت آلمان

اقامت هر کشور به خصوص کشور آلمان به دو صورت اقامت موقت و اقامت دائم می باشد. در مورد اقامت آلمان باید به این نکته توجه کرد که متقاضی با اخذ اقامت آلمان در بخشی از این کشور به کار و زندگی مشغول است. متقاضی با اخذ اقامت آلمان از خیلی از مزیت های شهروندی این کشور برخوردار نمی باشد. اما تابعیت و شهروندی از جمله روابطی است که میان متقاضی و دولت آلمان برقرار می باشد.در اعطای تابعیت آلمان متقاضی از مزایای شهروندی آلمان مانند دیگر شهروندان بهره مند می شود. متقاضی می تواند در منسب های سیاسی مشغول کار شود و حتی حق رای در انتخابات را دارد. از آن جا که کشورآلمان دو تابعیتی را رسمی و قانونی نمی داند، متقاضی برای اخذ اقامت و تابعیت این کشور باید تابعیت فعلی خود را ترک کنند تا بتوانند تابعیت و شهروندی آلمان را دریافت کنند.

شرایط اخذ تابعیت و شهروندی آلمان

متقاضیانی که از روش های ذکر شده در این مقاله، روش سرمایه گذاری، تحصیل و ویزای کار و یا ازدواج اقامت آلمان را اخذ کرده اند در صورتی که واجد شرایط باشند، می توانند تابعیت و شهروندی این کشور را دریافت کنند. از مهم ترین شرایط لازم برای اخذ تابعیت و شهروندی آلمان موارد زیر را می توان ذکر کرد:

  • متقاضی در مدت زندگی و اقامت در آلمان مرتکب جرم و جنایتی نشده باشد.
  • متقاضی در مدت زندگی در آلمان با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور آشنایی پیدا کرده باشد.
  • متقاضی با زندگی در جامعه آلمانی ها سازگاری و تطابق پیدا کرده باشد.
  • متقاضی با قوانین و مقررات کشور آلمان آشنا باشد و از آن ها تبعیت کند.
  • متقاضی به خوبی با زبان آلمانی آشنایی داشته باشد.
  • متقاضی در مدرسه های آلمان تحصیل کرده و فارغ تحصیل شده باشد.
  • متقاضی به مدت ۸ سال در آلمان کار کرده باشد و مالیات خود را به موقع پرداخت کرده باشد.
  • متقاضی در آلمان به آموزش های حرفه ای پرداخته و در این کشور به موفقیت رسیده باشد.
  • پدر و مادر متقاضی در آلمان اقامت دائم داشته باشند و یا بیش از ۸ سال در این کشور زندگی کرده باشند.
شرایط اخذ تابعیت و شهروندی آلمان

شرایط اخذ تابعیت و شهروندی آلمان

متقاضیان به منظور اخذ تابعیت و شهروندی آلمان باید در آزمونی شرکت کنند و امتیاز لازم را برای دریافت تابعیت این کشور کسب کنند. متقاضیانی که در مدارس آلمان تحصیل کرده اند و یا کمتر از ۱۶ سال دارند و یا دارای معلولیت و بیماری می باشند، از شرکت در این آزمون معاف می باشند.

جدیدترین قوانین اخذ تابعیت و شهروندی آلمان ۲۰۲۰

دولت آلمان در جدیدترین اقدامات خود در نیمه سال ۲۰۲۰ مصمم به سخت کردن شرایط تابعیت و شهروندی می باشد. یکی از این شرایط زندگی و اقامت در این کشور حداقل به مدت ۸ سال می باشد. در قانون جدید اگر مشخص شود که متقاضی اخذ تابعیت آلمان به هنگام دریافت اقامت این کشور هویت اصلی خود را پنهان کرده است، سال های اقامت متقاضی در آلمان برای اخذ تابعیت به حساب نمی آیند.بر اساس قانون جدید دیگری اگر پس از تولد کودک برای دولت آلمان ثابت شود که پدر و مادر این کودک اطلاعات نادرست و جعلی برای دریافت اقامت این کشور ارائه داده اند، این کودک تابعیت آلمانی خود را از دست می دهد. بر طبق این قوانین پناهجویانی که بر اساس قوانین ژنو اقامت دائم این کشور را اخذ کرده اند، باید تابعیت قبلی خود را ترک کنند که بر این اساس یک چهارم پناهجویان در آلمان مشمول این قانون می شوند.

اعتبار پاسپورت آلمان

متقاضیانی که با روش های تحصیل، سرمایه گذاری، ویزای کار و یا ازدواج موفق به اخذ اقامت دائم و سپس تابعیت و شهروندی آلمان شدند، می توانند برای دریافت پاسپورت آلمان نیز اقدام کنند. پاسپورت کشور آلمان در سال ۲۰۱۹ به عنوان قوی ترین و برترین پاسپورت در جهان شناخته شد. متقاضیان با دریافت پاسپورت این کشور می توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به ۱۶۶ کشور جهان رفت و آمد کنند. از لحاظ اعتبار و ارزش پاسپورت کشور آلمان در زمره برترین پاسپورت های جهان می باشد و کشورهای دانمارک، سوئد، فنلاند در رتبه های بعدی پس از آلمان قرار دارند.

هزینه های زندگی و اقامت در آلمان

هزینه های زندگی هر شخص به سبک زندگی و الگوی مصرف وی بستگی دارد. کشور آلمان به دلیل قرار گرفتن در مرکز اروپا و همچنین صنعتی بودن باید کشوری گران باشد، اما در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی کشوری ارزان و مقرون به صرفه است. هزینه زندگی در آلمان در شهرهای مختلف این کشور با هم متفاوت است. هزینه های زندگی در گران ترین شهر این کشور، دوسلدروف ماهانه در حدود ۲۵۰۰ یورو می باشد.

هزینه های زندگی و اقامت در آلمان

هزینه های زندگی و اقامت در آلمان

سخن آخر

این مقاله به چگونگی اخذ تابعیت و شهروندی آلمان پرداخت و روش های اخذ تابعیت این کشور را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی از مجموع موارد ذکر شده می توان دریافت که کشور آلمان یکی از ارزان ترین و بهترین کشورها از لحاظ هزینه های زندگی و تحصیل محسوب می شود. پایین بودن هزینه های تحصیل و اعتبار مدارک دانشگاهی کشور آلمان موجب شده است تا افراد زیادی برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنند. در مجموع می توان گفت که اگر قصد تحصیل و یا سرمایه گذاری و اشتغال در یکی از بهترین و با امنیت ترین کشورهای جهان را دارید، کشور آلمان یک گزینه مناسب می باشد.

اگر قصد اخذ تابعیت و شهروندی کشور آلمان را دارید و نگران وقت طولانی سفارت و دشواری های این کار می باشید، می توانید از خدمات مشاوره ای مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی وکلای برگزیده اصطهباناتی برخوردار شوید. مشاوران و کارشناسان این موسسه برتر در شعبه های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد با آگاهی از به روزترین قوانین حقوقی و مهاجرتی بهترین گزینه اخذ تابعیت این کشور را به شما ارائه دهند. با ما در تماس باشید.

سوال های متداول در مورد تابعیت و شهروندی آلمان

1- بهترین روش اخذ تابعیت و شهروندی آلمان چیست؟

اخذ ویزای کارتحصیل در دانشگاه های آلمان سرمایه گذاری

2- کم هزینه ترین روش اخذ تابعیت آلمان چیست؟

اخذ ویزای کاری از طریق پیشنهاد کاری و تحصیل در دانشگاه های این کشور

3- آیا با اخذ تابعیت آلمان متقاضی حق رای دارد؟

متقاضی با اخذ تابعیت آلمان حق رای و داشتن پست و مقام های سیاسی در این کشور را دارد.

4- هزینه زندگی و اقامت در آلمان چقدر است؟

در گران ترین شهر آلمان، دوسلدروف متوسط هزینه ماهانه زندگی در حدود ۲۵۰۰ یورو می باشد.

5- پس از چند سال کار متقاضی می تواند تابعیت آلمان را اخذ کند؟

پس از ۸ سال کار و اشتغال و پرداخت مالیات

6- متقاضی چند سال پس از ازدواج می تواند تابعیت آلمان را اخذ کند؟

پس از گذشت ۳ سال از ازدواج و اقامت و اثبات این که متقاضی و همسر وی با هم در آرامش زندگی می کنند، متقاضی می تواند برای اخذ تابعیت آلمان اقدام کند.

7- قانون اعطای تابعیت آلمان بر اساس قانون خون است یا خاک؟

بر اساس قانون خون

8- سرمایه مورد نیاز برای اخذ تابعیت آلمان از طریق ثبت شرکت چقدر است؟

در حدود ۲۵.۰۰۰ یورو

9- چند سال پس از اخذ ویزای کار آلمان متقاضی می تواند اقامت دائم این کشور را اخذ کند؟

پس از ۵ سال کار مداوم و اقامت و زندگی در این کشور و پرداخت منظم مالیات

10- آیا با تحصیل می توان تابعیت آلمان را اخذ کرد؟

صرفا تحصیل در آلمان موجب اخذ اقامت و تابعیت نمی شود، دانشجو پس از فارغ تحصیلی با پیدا کردن کار و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار می تواند مقدمات اخذ اقامت و تابعیت این کشور را فراهم کند.

11- بهترین روش اخذ ویزای کار آلمان برای ایرانی ها چیست؟

اخذ ۶ ماهه ویزای جست و جوی کار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *