اقامت پس از تحصیل در نروژ

یکی از مسائل مهم و اساسی که تقریبا تمامی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به دنبال آن هستند، اقامت پس از تحصیل است. زیرا فارغ التحصیلان از این طریق این امکان را خواهند داشت که به جستجوی کار بپردازند و در صورت یافتن کار ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و پس از گذشت مدت زمان لازم، در کنار داشتن شرایط مورد نظر، به اقامت بلند مدت و در نهایت اخذ تابعیت کشور مورد نظر دست یابند. البته لازم به ذکر است که از طریق راه های دیگر نیز می توان به اقامت پس از تحصیل دست یافت. کارشناسان ما در موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی، در این مقاله به شرح موارد مربوط به شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ در قالب عناوین زیر پرداخته اند:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • تحصیل در نروژ
  • اقامت پس از تحصیل در نروژ
  • اقامت پس از تحصیل در نروژ از طریق تحصیل در مقاطع بالاتر
  • اقامت پس از تحصیل در نروژ از طریق کار
  • جستجوی کار جهت اقامت پس از تحصیل در نروژ
  • فرصت های شغلی جهت اقامت پس از تحصیل در نروژ
  • اخذ شهروندی و تابعیت بعد از اقامت پس از تحصیل در نروژ

تحصیل در نروژ

در ابتدا شاید بهتر باشد که توضیح مختصری درباره تحصیل در نروژ داشته باشیم. نظام آموزشی کشور نروژ، شرایط تحصیل رایگان را برای متقاضیان بومی و خارجی و غیر اروپایی فراهم کرده است. بنابراین به دلیل رایگان بودن تحصیل در این کشور، متقاضیان بین المللی زیادی به دنبال تحصیل در این کشور می باشند. همچنین وجود فرصت های شغلی بسیار و در نتیجه امکان یافتن کار پس از تحصیل، باعث ترغیب بیشتر متقاضیان به مهاجرت به این کشور اروپایی مرفه شده است.
اما باید اضافه کنیم که مشکلاتی نیز در این بین وجود دارد که می توان از آن ها در درجه اول به سخت گیری سفارت نروژ در اعطای ویزا به ایرانیان و سپس آب و هوای سرد این کشور اشاره کرد.

اقامت پس از تحصیل در نروژ

متقاضیان تحصیل در کشور نروژ و همچنین دانشجویان بین المللی که دوران تحصیل خود را در نروژ گذرانده باشند، از طریق راه های مختلف می توانند به اقامت پس از تحصیل در این کشور دست یابند. در این باره ممکن است سوالاتی از قبیل موارد در ذهن متقاضیان مطرح شود:

  1. شرایط لازم جهت اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ چیست؟
  2. مدت زمان لازم جهت اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژد چقدر است؟
  3. آیا اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ از طریق تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای ازدواج، سرمایه گذاری، کار و غیره امکان پذیر است؟
  4. جهت اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ، چگونه می توان به جستجوی کار پرداخت؟
اقامت پس از تحصیل در نروژ

اقامت پس از تحصیل در نروژ

متقاضیانی که قصد اقامت نروژ پس از تحصیل در این کشور را داشته باشند، موظف هستند که در ابتدا این مسئله را مشخص کنند که قصد دارند از راه تغییر ویزای تحصیلی خود به کدام نوع ویزا(کاری، سرمایه گذاری، ثبت شرکت، ازدواج، پناهندگی و غیره) در این کشور بمانند.

همکاران پر تلاش ما در موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی آماده اند تا جوابگوی تمامی سوالات شما در این زمینه و سایر زمینه های مهاجرت تحصیلی به نروژ و سایر کشورها باشند.

اقامت پس از تحصیل در نروژ از طریق تحصیل در مقاطع بالاتر

یکی از متداول ترین راه های ممکن جهت اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ برای دانشجویان بین المللی، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می باشد. در مورد این گزینه ، یعنی تمدید ویزای تحصیلی، متقاضیان می بایست موارد زیر را رعایت کنند:

  • آنها موظف هستند که سه ماه قبل از پایان یافتن مهلت ویزای تحصیلی خود، نسبت به تمدید آن اقدام نمایند.
  • می بایست تمام هزینه های مربوط به درخواست تمدید ویزا را پرداخت نمایند.
  • دوران تحصیل متقاضیان می بایست بدون وقفه و پیوسته باشد.
  • متقاضیان در ابتدا می بایست جهت تحصیل در مقاطع بالاتر، از وجود ظرفیت خالی در دانشگاه مورد نظر مطمئن باشند.
  • متقاضی می بایست حتما دانشجوی دوره تمام وقت باشد.
  • جهت تمدید اعتبار ویزای تحصیلی نیز، اثبات تمکن مالی با ارائه مدرک الزامی است.

نکته بسیار مهم در این خصوص این است که دانشجویانی که دوران تحصیل خود را در موسسات دینی و یا مذهبی پشت سر گذاشته اند و یا فارغ التحصیل دبیرستان های دولتی کشور نروژ باشند، تنها می توانند به مدت یک سال ویزای تحصیلی خود را تمدید نمایند.

اقامت پس از تحصیل در نروژ از طریق کار

از دیگر راه های متداول جهت اقامت پس از تحصیل در نروژ، تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در این کشور می باشد. جهت این کار، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های نروژ این اجازه را خواهند داشت که به جستجوی کار بپردازند و در صورت یافتن کار، با اخذ ویزای کار نروژ، در این کشور اقامت بیشتری داشته باشند.جهت تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار در کشور نروژ نیز شرایطی وجود دارد که متقاضیان موظف به رعایت آن ها می باشند که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارائه مدارک تحصیلی که در برگیرنده اطلاعات مربوط به دانشگاه، مقطع، سطح و دوره تحصیلی متقاضی در زمان تحصیل باشد.
  • ارائه سوابق شغلی و رزومه کاری در صورت وجود
  • ارائه اطلاعات در مورد کارفرمای سابق در صورت وجود
  • ارائه گواهی تمکن مالی جهت اثبات توانایی پرداخت هزینه کار و زندگی در نروژ
  • ارائه مدارک لازم جهت اثبات داشتن محل اقامت در نروژ که می تواند شامل اجاره نامه یا گواهی اقامت در خوابگاه و یا منزل آشنایان و غیره باشد.

جستجوی کار جهت اقامت پس از تحصیل در نروژ

همان گونه که ذکر شد متقاضیانی که قصد تبدیل ویزای تحصیلی نروژ خود را به ویزای کاری دارند، می بایست به جستجوی کار بپردازند و این جستجو از طریق راه های مختلف امکان پذیر است که از این راه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جستجوی کار در اینترنت:

اغلب کارفرمایان در نروژ که به دنبال استخدام نیروی کار می باشند، درخواست خود را در اینترنت آگهی می نمایند و متقاضیانی که به دنبال کار هستند می توانند با سرچ در اینترنت، شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

جستجوی کار در وب سایت های کاریابی:

برخی وب سایت ها در کشور نروژ مخصوص انتشار آگهی های کار طراحی شده اند و این آگهی ها را به صورت دسته بندی شده و در زمینه های کاری تفکیک شده ارائه می دهند و متقاضیان می توانند به راحتی در رشته مورد نظر خود به جستجوی کار بپردازند.

جستجوی کار در آژانس های کاریابی:

در کشور نروژ نیز مانند سایر نقاط جهان، افراد می توانند در آژانس های کاریابی به جستجوی کار بپردازند. روند کار آژانس های کاریابی به این نحو است که اطلاعات مربوط به کارفرمایان و فرد مورد نظر آن ها جهت استخدام را ثبت می نمایندو در مرحله بعد در اختیار افرادی که به دنبال کار در نروژ هستند، قرار می دهند. به این ترتیب کارفرمایان و افراد متقاضی کار با یکدیگر آشنا می شوند و در صورت توافق، شروع به همکاری می کنند.

جستجوی کار در روزنامه ها:

از دیگر راه های جستجوی کار در نروژ، مطالعه مرتب روزنامه ها می باشد. زیرا اکثر روزنامه ها بخشی را به چاپ آگهی های مربوط به کار اختصاص می دهند ومتقاضیان این امکان را خواهند داشت که با مطالعه آن ها شغل مورد نظر خود را بیابند.

جستجوی کار از طریق پرس و جو از دوستان

و اما ساده ترین راه پرس و جو از دوستان و آشنایان است. زیرا آن ها ممکن است در محل کار خود و در بین دوستانشان با افرادی آشنایی داشته باشند که به دنبال استخدام فردی برای کار باشند. بنابراین بهتر است که این مسئله را که به دنبال کار هستید را با دوستان خود نیز مطرح کنید.

جستجوی کار از طریق پرسیدن از دوستان

جستجوی کار از طریق پرسیدن از دوستان

فرصت های شغلی جهت اقامت پس از تحصیل در نروژ

جهت یافتن کار پس از تحصیل، متقاضیان با فرصت های شغلی متفاوتی رو به رو هستند. آن ها این امکان را دارند که هم در رشته ای که در آن فارغ التحصیل شده اند مشغول به کار شوند و هم در رشته های غیر مرتبط. در کشور نروژ صنایع و گرایش های شغلی وابسته به نفت و گاز، نفت دریای شمال، پرورش آبزیان و غیره بسیار بیشتر از سایر زمینه های شغلی می باشد و متقاضیان با فرصت های شغلی خوبی در این زمینه رو به رو خواهند بود. از جمله شهرهای نروژ که می توان فرصت های شغلی بسیاری را در آن یافت، شهر اسلو است و متقاضیان کار بهتر است ابتدا در این شهر به جستجوی کار بپردازند. شهر برگن در رده بعدی قرار دارد.

اخذ شهروندی و تابعیت بعد از اقامت پس از تحصیل در نروژ

هدف اصلی بسیاری از متقاضیان اقامت پس از تحصیل در نروژ، این است که سرانجام به شهروندی و تابعیت این کشور دست یابند که این مسئله مستلزم دارا بودن شرایط خاصی می باشد. مهمترین نکته در زمینه اخذ تابعیت کشور نروژ این است که، قوانین ای کشور به هیچ عنوان تابعیت مضاعف را نمی پذیرد و این بدان معناست که شما نمی توانید دو تابعیت هم زمان داشته باشید. بنابراین می بایست ابتدا از تابعیت قبلی خود انصراف داده و سپس جهت اخذ تابعیت نروژ درخواست دهید. از دیگر شرایط لازم دارا بودن سن بین 18 تا 55 سال است و افرادی که خارج از این محدوده سنی می باشند لازم است شرایط دیگری را نیز دارا باشند که از آن جمله می توان به به اقامت 5 ساله و زندگی در نروژ در 7 سال اخیر اشاره کرد.

امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما قرار گرفت، برای شما مفید بوده و پاسخگوی سوالات شما در زمینه شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ باشد. مشاوران مجرب ما در شعب رسمی موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی در شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اصفهان و تبریز آماده اند تا شما را در تمامی امور مهاجرتی از جمله مهاجرت تحصیلی به اکثر کشورهای دنیا راهنمایی نمایند.

سوالات متداول

  1. آیا شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل جهت فارغ التحصیلان در کشور نروژ وجود دارد؟بله، متقاضیان می توانند از طریق راه های مختلف و در صورت داشتن شرایط لازم پس از تحصیل در کشور نروژ اقامت داشته باشند.
  2. مزایای اقامت پس از تحصیل در نروژ چیست؟اقامت طولانی تر در این کشور و در نهایت دست یافتن به تابعیت و شهروندی این کشور
  3. راه های اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ چیست؟تحصیل در مقاطع بالاتر، یافتن کار، سرمایه گذاری، ثبت شرکت، ازدواج و غیره
  4. اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ از طریق ازدواج به چه صورت است؟اگر فرد متقاضی با یک شهروند نروژی و یا فردی که دارای تابعیت این کشور است، ازدواج رسمی کند، می تواند پس از پایان تحصیلات در این کشور بماند.
  5. آیا اثبات تمکن مالی جهت اقامت پس از تحصیل در نروژ الزامی است؟بله
  6. اخذ اقامت دائم از طریق کار پس از تحصیل در نروژ، چقدر زمان می برد؟در صورت داشتن قرارداد کاری و پرداخت مالیات به زمانی در حدود پنج سال نیاز است.
  7. آیا دانشجویان بین المللی می توانند با کار در نروژ به اقامت پس از تحصیل دست یابند؟بله، در صورت یافتن کار این امکان وجود دارد.
  8. از الزامات اقامت پس از تحصیل در نروژ از طریق کار، چیست؟داشتن حداقل 238000 درآمد سالیانه
  9. پروسه اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ چه مدت به طول می انجامد؟3 تا 6 ماه
  10. آیا جهت تحصیل در تروژ به مدرک زبان نیاز است؟بله، متقاضیان می بایست دارای مدرک زبان آیلتس(شش و نیم) و یا تافل باشند که طی دو سال اخیر اخذ شده است.
  11. آیا امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان در کشور نروژ وجود دارد؟بله، دانشجویان متقاضی می توانند تا 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت به کار مشغول شوند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *