سرمایه گذاری در ایتالیا

امروزه سرمایه گذاری‌های خارجی و شرکت‌های چند ملیتی در ایتالیا، بخش مهمی‌ از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند. بر اساس شاخص اعتماد سرمایه گذاری، ایتالیا حتی از کشورهایی مانند هلند، سوئد و ایرلند نیز پیشی گرفته است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی روش ها و شرایط سرمایه گذاری در ایتالیا بپردازیم. پس اگر شما نیز قصد مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری و دریافت اقامت این کشور را دارید، این مقاله می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قراردهد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

همه چیز درباره سرمایه گذاری در ایتالیا در سال 2023

کشور ایتالیا با داشتن اقتصادی قوی و همچنین موقعیت جغرافیایی عالی در اروپا، مقصدی ایده آل جهت سرمایه گذاری و انجام امور تجاری است. اکنون حدود 30 سال است که ایتالیا به عنوان دومین اقتصاد تولیدی بزرگ در اروپا شناخته می‌شود و امروزه جایگاه ششم تا هفتم را در بین تولید کنندگان برتر جهان به خود اختصاص داده است. اختصاص طرح ها و معافیت‌های مالیاتی گسترده برای سرمایه گذاران نیز به محبوبیت این کشور افزوده است.

علاوه برآنکه شرایط اقتصادی مساعد ایتالیا برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است، این کشور به سرمایه گذاران جهان که موجب رونق بیشتر اقتصاد این کشور شوند نیز در اکثر موارد، ویزای طلایی (golden visa)، اقامت و شهروندی اعطا می‌کند.

کیفیت بالای زندگی، هزینه‌های مقرون به صرفه، آزادی‌های اجتماعی و امکان بهرمندی از امکانات فراوان، باعث شده است تا سرمایه گذاران جهان مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

روش‌های مختلفی جهت مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری و اخذ ویزای طلایی این کشور وجود دارد که به همه متقاضیان با شرایط و سرمایه‌های متفاوت امکان می‌دهد شانس ورود به بازار تجارت ایتالیا و مشارکت در اقتصاد این کشور را داشته باشند. اما باید توجه داشته باشید تنها برخی از این روش ها منجر به اخذ اقامت و شهروندی ایتالیا خواهد شد.

سرمایه گذاری در ایتالیا

شرایط مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

کشور ایتالیا با داشتن کیفیت بالای زندگی، امکان دسترسی به آموزش با کیفیت، امکان بهرمندی از سیستم بهداشت و سلامت عالی و بسیاری مزایای دیگر، مکانی ایده آل برای زندگی است.

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره شد، برخی از روش‌های سرمایه گذاری در ایتالیا می‌تواند متقاضیان را به دریافت اقامت و شهروندی ایتالیا برساند. در نتیجه، نوع سرمایه گذاری می‌تواند در شانس سرمایه گذاران جهت اخذ اقامت ایتالیا موثر باشد.

در اکثر موارد، سرمایه گذاران می‌توانند پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در ایتالیا و پرداخت مالیات، اقامت دائم ایتالیا را درخواست کنند. البته این امر منوط به حفظ سرمایه گذاری خود و همچنین داشتن برخی شرایط دیگر است.

سرمایه گذارانی که موفق به اخذ اقامت دائم ایتالیا شوند می‌توانند با گذشت 10 سال از اقامت دائم خود در ایتالیا و داشتن شرایطی مانند تسلط به زبان ایتالیایی و ادغام با فرهنگ این کشور، درخواست شهروندی دهند و پاسپورت ایتالیا را دریافت کنند.

بررسی استانداردهای سرمایه گذاری در ایتالیا

لازم است علاقه مندان مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری، پیش از هر گونه اقدام حتما استانداردهای سرمایه گذاری در این کشور مانند ریسک مصادره اموال، نرخ مالیات و همچنین شرایط اقتصادی-سیاسی ایتالیا را بررسی نمایند و با اطمینان بیشتری نسبت به ورود سرمایه خود به ایتالیا اقدام کنند.

ریسک مصادره اموال در ایتالیا

ریسک مصادره اموال بدان معناست که آیا امکان دارد دولت ایتالیا نسبت به سلب مالکیت افراد از سرمایه و دارایی آنها اقدام کند؟ در جواب این سوال باید بدانید که ریسک مصادره اموال در ایتالیا بسیار پایین است و امنیت این کشور جهت سرمایه گذاری بسیار بالا می‌باشد.

نرخ مالیات در ایتالیا

نرخ مالیات در ایتالیا در سال 2022، تقریبا 26% بوده است که نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است.

شرایط اقتصادی-سیاسی ایتالیا

لازم است سرمایه گذاران فاکتورهایی مانند ثبات اقتصادی، ثبات سیاسی، عدم وجود بحران‌های مالی و یا درگیری‌های سیاسی را در ایتالیا بررسی کنند و از امن بودن این کشور جهت ورود سرمایه خود اطمینان حاصل نمایند. باید بدانید که در حال حاضر، ایتالیا دارای هیچگونه بحران و درگیری سیاسی و اقتصادی نیست و از امنیت بالایی برخوردار است و مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری می تواند انتخاب مناسبی باشد.

کیفیت نظارتی

به طور معمول، هنگامی‌ که یک کشور با رشد اقتصادی همراه است و به پیشرفت‌های زیادی در زمینه اقتصادی و تجاری می‌رسد، گفته می‌شود که آن کشور دارای کیفیت نظارتی بالا است و کنترل بخش‌های مختلف تجاری با نظارت‌های صحیح همراه بوده است. بنابراین باید قبل از اقدام به میزان کیفیت نظارتی دولت این کشور در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

روش‌های سرمایه گذاری در ایتالیا

روش‌های مختلفی جهت مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری وجود دارد، اما متقاضیان باید بر اساس شرایط خود، میزان سرمایه خود و همچنین نوع فعالیت و حیطه کاری خود، بهترین روش را انتخاب نمایند که علاوه بر اخذ اقامت ایتالیا برای آنها، منجر به سودآوری نیز بشود. در این قسمت، برخی از محبوب ترین روش‌های مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری عبارت است از:

  • ثبت شرکت در ایتالیا
  • خرید ملک در ایتالیا
  • خودحمایتی در ایتالیا
  • کارآفرینی در ایتالیا
  • خرید اوراق قرضه و سهام در ایتالیا

سرمایه ‌گذاری در ایتالیا از طریق ثبت شرکت

قطعا ثبت شرکت، یکی از بهترین و محبوب ترین روش‌های سرمایه گذاری در جهان است. در کشور ایتالیا نیز روش ثبت شرکت، متقاضیان فراوانی دارد و می‌توان گفت این روش، به طور تضمینی منجر به اخذ اقامت و شهروندی ایتالیا خواهد شد. در واقع متقاضیان ثبت شرکت در ایتالیا می‌توانند پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در ایتالیا و همچنین پرداخت به موقع مالیات، اقامت دائم ایتالیا را درخواست کنند.

مهم ترین شرط جهت ثبت شرکت، ارائه یک طرح تجاری (بیزنس پلن) جدید و سودآور است. به عبارتی دیگر، متقاضیان ثبت شرکت باید ثابت کنند که طرح تجاری آنها به نفع اقتصاد ایتالیا است و موجب سودآوری و یا اشتغال زایی در این کشور می‌شود. طرح‌های تجاری باید توسط اداره صنعت و تجارت ایتالیا به تایید برسند. در صورت تایید، مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری برای متقاضیان ممکن می شود و آن ها می‌توانند در شرکت تازه تاسیس خود در ایتالیا مشغول به کار شوند.

انواع مختلفی از شرکت ها در ایتالیا قابل تاسیس هستند که عبارت اند از:

  • شرکت ها با مسئولیت محدود
  • شرکت ها با مشارکت محدود
  • شرکت ها با سهام محدود

از بین شرکت هایی که در بالا به آن اشاره شد، شرکت ها با مسئولیت محدود بیشترین متقاضی را دارد. سرمایه لازم جهت ثبت شرکت‌ها با مسئولیت محدود در ایتالیا، حداقل 10000 یورو است. در ضمن، لازم به ذکر است که خرید یک شرکت از پیش تاسیس شده در ایتالیا نیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب جهت سرمایه گذاری در کشور ایتالیا و اخذ اقامت این کشور باشد.

متقاضیان سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق ثبت شرکت می‌توانند جهت بررسی تخصصی شرایط و سرمایه خود و انتخاب بهترین روش ثبت شرکت در ایتالیا، با کارشناسان و وکلای مجرب موسسه اصطهباناتی مشاوره دریافت نمایند.

سرمایه‌ گذاری در ایتالیا از طریق خرید ملک

یکی از روش‌های سرمایه گذاری پرسود و مطمئن در ایتالیا، خرید املاک و مستغلات این کشور است. در حال حاضر، هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاران خارجی جهت خرید ملک در ایتالیا وجود ندارد و خارجی ها می‌توانند در این کشور به راحتی اقدام به خرید املاک و مستغلات نمایند.

علاقه مندان به سرمایه گذاری در کشور ایتالیا از طریق خرید ملک می‌توانند به صورت مقرون به صرفه ای ملک مورد نظر خود را در این کشور خریداری کنند و در عین حال به سود بالایی برسند. ممکن است قیمت املاک در شهرهایی مانند وینز، میلان و یا فلورانس بالا باشد، اما در مناطقی مانند Umbria و یا Trapani می‌توان املاک را حدود 400 یورو در هر متر مربع ارزان تر خریداری کرد.

از آنجایی که هدف بسیاری از افراد جهت سرمایه گذاری در ایتالیا، به دست آوردن اقامت و شهروندی این کشور است، باید بدانید که خرید ملک در ایتالیا فقط جنبه سودآوری دارد و منجر به اخذ اقامت این کشور نمی‌ شود. این بدان معناست که در حال حاضر دولت ایتالیا هیچ گونه طرحی بابت اعطای اقامت و شهروندی از طریق سرمایه گذاری در بخش املاک ایتالیا ندارد. پس توصیه کارشناسان موسسه اصطهباناتی به متقاضیان مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری آن است که سایر روش‌های سرمایه گذاری در این کشور را که منجر به اخذ اقامت می‌شود انتخاب نمایند.

سرمایه‌ گذاری در ایتالیا از طریق خرید ملک

سرمایه‌ گذاری در ایتالیا از طریق خرید ملک

سرمایه گذاری از طریق خودحمایتی در ایتالیا

روش خودحمایتی که با نام روش تمکن مالی نیز شناخته می‌شود، یکی از آسان ترین روش‌های مهاجرت به ایتالیا و اخذ اقامت و شهروندی این کشور است. در این روش، متقاضی باید با اثبات تمکن مالی خود از طریق ارائه صورت حساب‌های بانکی، اثبات اموال و دارایی ها، ارائه مدارک مربوط به حقوق بازنشستگی و یا حتی اجاره املاک خود، ثابت کند که پول کافی برای تامین مخارج خود و اعضای خانواده خود در ایتالیا را دارا می‌باشد و نیازی به کار در این کشور و دریافت کمک‌های دولتی ندارد. استعلام تمکن مالی توسط سفارت ایتالیا انجام می‌شود و در خصوص تمکن مالی سفارت ایتالیا تصمیم می‌گیرد.

در سال 2022، میزان تمکن مالی لازم جهت مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری، 38000 یورو برای متقاضی اصلی بوده است. جهت اخذ اقامت خودحمایتی برای همسر و فرزندان نیز باید به ترتیب 20 درصد و 5 درصد از مبلغ اصلی را به آن اضافه کرد. در روش خودحمایتی، متقاضیان اجازه کار در ایتالیا و دریافت حقوق را نخواهند داشت اما می‌توانند به کارآفرینی و را اندازی کسب و کار خود در ایتالیا مشغول شوند. در ضمن، در این روش نیازی به ارائه مدرک زبان و یا انتقال سرمایه وجود ندارد.

سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی در ایتالیا

متقاضیان می‌توانند اقدام به کارآفرینی در ایتالیا (استارت آپ) نمایند و از این طریق ویزا و اقامت ایتالیا را دریافت کنند. در این روش نیز همانند روش ثبت شرکت، ارائه طرح تجاری جدید و سودآور که به نفع اقتصاد ایتالیا باشد الزامی‌ است و باید به تایید اداره تجارت و بازرگانی ایتالیا برد. حداقل سرمایه لازم جهت کارآفرینی در ایتالیا، 10000 یورو است. برخی از مزایای کارآفرینی در ایتالیا عبارت اند از:

  • حفظ مالکیت 100% شرکت برای متقاضی
  • پایین بودن میزان مالیات در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی
  • امکان اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال
  • امکان سفر آزادانه به کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن
  • عدم نیاز به استخدام کارمند ایتالیایی
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان ایتالیایی
  • حمایت ویژه دولت ایتالیا از کارآفرینان خارجی

سرمایه گذاری از طریق خرید سهام و اوراق قرضه در ایتالیا

خرید سهام و اوراق قرضه در ایتالیا منجر به دریافت اقامت و حتی شهروندی ایتالیا خواهد شد، اما از آنجایی که سرمایه لازم جهت خرید سهام و اوراق قرضه در ایتالیا بالا است، اکثرا متقاضیان سایر روش‌ها را انتخاب می‌کنند.

سرمایه لازم جهت خرید اوراق قرضه در ایتالیا، حداقل 2,000,000 یورو و سرمایه لازم جهت خرید سهام شرکت ها در ایتالیا نیز حداقل 1,000,000 یورو می‌باشد.

سرمایه گذاری از طریق خرید سهام و اوراق قرضه در ایتالیا

سرمایه گذاری از طریق خرید سهام و اوراق قرضه در ایتالیا

خدمات موسسه اصطهباناتی در زمینه سرمایه گذاری در ایتالیا

موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی با سالها تجربه و هزاران پرونده موفق در زمینه مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری، قادر است به طور تضمینی متقاضیان گرامی‌ را به اقامت و شهروندی ایتالیا برساند. کارشناسان و وکلای مجرب موسسه اصطهباناتی می‌توانند با بررسی تخصصی شرایط متقاضیان و همچنین بررسی سرمایه آنها، بهترین روش سرمایه گذاری در ایتالیا را به آنها پیشنهاد داده و در کمترین زمان ممکن، ویزای طلایی و اقامت ایتالیا را برای آنها دریافت کنند.

متقاضیان گرامی‌ می‌توانند صفر تا صد امور مربوط به سرمایه گذاری در کشور ایتالیا را به کارشناسان و وکلای موسسه اصطهباناتی بسپارند. کارشناسان و وکلای ما در موسسه اصطهباناتی، از طریق ارتباط با وکلای ایتالیا و همچنین با اطلاع از جدیدترین قوانین سرمایه گذاری در ایتالیا، قادر می‌باشند علاوه بر آنکه شما را به سود دهی بالا برسانند، به طور تضمینی اقامت این کشور را نیز برای شما دریافت کنند.

مزایای رقابتی سرمایه ‌گذاری در ایتالیا

ایتالیا در زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی و همچنین اعطای مزیت‌های فراوان به آنها، در حال رقابت با سایر کشورهای اروپایی است. به عبارتی دیگر، ایتالیا در تلاش است تا سرمایه گذاران اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا را به این کشور بکشاند و اقتصاد خود را بیش از پیش رونق دهد. به همین منظور، معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه گذاران در ایتالیا در نظر گرفته شده است و فرآیندهای تجاری مانند ثبت شرکت و یا افتتاح حساب‌های بانکی با سرعت بیشتر و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

برای مثال، در کشوری مانند انگلستان که پروسه ثبت شرکت در آن کوتاه است، فرآیند اخذ شماره مالیاتی ممکن است بسیار طولانی شود. اما در ایتالیا کلیه تمهیدات لازم جهت ثبت شرکت و ارائه شماره مالیاتی برای مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری در کوتاه ترین زمان ممکن در نظر گرفته شده است.

رقابت‌های سرمایه گذاری در کشورهای مختلف جهان وجود دارد و لازم است سرمایه گذاران پیش از هر گونه اقدام، حتما شرایط کشورهای مختلف را جهت سرمایه گذاری مقایسه کنند و بهترین انتخاب را داشته باشند. بررسی ریسک ها ی سرمایه گذاری و شاخص‌های مهم سرمایه گذاری در کشور مقصد، باید همواره در اولویت متقاضیان مهاجرت از طریق سرمایه گذاری باشد.

بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در ایتالیا

قطعا سرمایه گذاری در هر کشوری دارای مزایا و معایب فراوان است و کشور ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نمی‌ باشد. برخی از برترین مزایا عبات اند از:

  • ایتالیا دارای نیروی کار ماهر و تحصیل کرده‌است
  • ایتالیا به عنوان پل ارتباطی بین کشورهای اتحادیه اروپا است
  • سیستم صادرتی ایتالیا بسیار قوی می‌باشد
  • بخش‌های مربوط به مد، شراحی و همچنین ماشین آلات در ایتالیا به سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است
  • در زمینه سرمایه گذاری دیجیتال، ایتالیا دومین مقصد عالی در می‌ان سایر کشورهای توسعه یافته است
  • از استارت آپ‌های نوآورانه و خلاق به شدت در ایتالیا استقبال می‌شود
  • هر ساله نمایشگاه‌های بزرگ تجاری در ایتالیا برگزار می‌شود
  • ایتالیا در زمی‌نه تولید در حال پیشی گرفتن از بسیاری از کشورها مانند آلمان است
  • زیرساخت‌های ایتالیا جهت سرمایه گذاری بسیار ایده آل است
  • صنعت گردشگری ایتالیا بسیار قوی است
  • قوانین کار در ایتالیا بازنگری شده اند
  • بهره برداری از نفت و گاز در ایتالیا در حال افزایش است

علاوه بر این مزایای فراوان، با برخی معایب نیز همراه است که عبارت اند از:

  • هزینه نیروی کار در ایتالیا تقریبا بالا است
  • نرخ بیکاری در ایتالیا بالا می‌باشد
  • پروسه انجام امور اداری در ایتالیا هزینه بر است و با کندی همراه می‌باشد
  • سرمایه گذاری در بخش‌های دولتی اندک است
  • برخی نابرابری‌های منطقه ای در این کشور مشاهده می‌شود
  • سیستم بانکی ایتالیا بسیار قوی نمی‌ باشد

شرایط مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاران در ایتالیا که موفق شوند کلیه شرایط را برآورده کنند، ابتدا یک اقامت دو ساله دریافت خواهند کرد. این اقامت به مدت 3 سال قابل تمدید می‌باشد و پس از 5 سال کار مستمر و پرداخت مالیات، در صورتی که درآمد حاصل از سرمایه گذاری انجام شده به میزان تعیین شده از سوی دولت ایتالیا باشد، امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد. حال سرمایه گذارانی که 10 سال از اقامت دائم آنها در ایتالیا گذشته باشد، می‌توانند جهت اخذ شهروندی ایتالیا و دریافت پاسپورت این کشور درخواست دهند.

برخی از شروط مهم جهت مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری عبارت اند از:

  • عدم ارتکاب به جرم در طول اقامت خود در ایتالیا
  • پرداخت به موقع مالیات
  • تسلط به زبان ایتالیایی
  • رعایت قوانین ایتالیا و ادغام با فرهنگ این کشور

سخن پایانی

در این مقاله، شرایط و روش‌ها مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مخاطب عزیز مفید بوده باشد. کشور ایتالیا علاوه برآنکه یکی از جاذبه‌های توریستی بی نظیر در اروپا است، با داشتن اقتصاد قوی و نرخ تولید بالا، به مقصدی عالی جهت انجام امور تجاری و سرمایه گذاری نیز تبدیل شده است. متقاضیان می‌توانند با تامین سرمایه لازم و داشتن سایر شروط تعیین شده، ویزای طلایی دریافت نمایند و اقامت و همچنین شهروندی ایتالیا را کسب کنند.

سوالات متداول در مورد سرمایه گذاری در ایتالیا

1- آسان ترین روش سرمایه گذاری در ایتالیا کدام است؟

به شرایط متقاضی بستگی دارد ولی در حالت کلی، روش خودحمایتی راحت ترین روش جهت مهاجرت سرمایه گذاری به ایتالیا است.

2- آیا با سرمایه گذاری در ایتالیا امکان اخذ ویزای همراه وجود دارد؟

بله. در اکثر موارد امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد.

3- آیا ایرانیان می‌توانند در ایتالیا سرمایه گذاری کنند؟

بله. شرایط ایتالیا برای سرمایه گذاران ایرانی مساعد است.

4- سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در ایتالیا چگونه ممکن است؟

شما می‌توانید ملکی که در ایتالیا خریداری کرده اید را اجاره دهید و یا پس از بازسازی به فروش برسانید; اما امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک را نخواهید داشت.

5- آیا می‌توان در بازار بورس ایتالیا سرمایه گذاری کرد؟

بله، اما امکان اخذ اقامت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری در بورس این کشور وجود ندارد.

6- حداقل سرمایه لازم برای اخذ ویزای طلایی ایتالیا چقدر است؟

به روش سرمایه گذاری بستگی دارد ولی در حالت کلی حداقل 10000 یورو لازم است.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *