اعزام دانشجو به ژاپن

در این مقاله هدف ما بررسی اعزام دانشجو به ژاپن است و در راستای مهاجرت تحصیلی به این کشور توسط محققان و کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی تهیه و تالیف شده است. در سال های اخیر دانشجویان ایرانی تمایل بیشتری نسبت به روند مهاجرت تحصیلی پیدا کرده اند و برای ادامه تحصیلات خود کشور های مختلفی را بسته به شرایط خود انتخاب نموده اند. در این مقاله به دلیل موضوع پیش رو ما در ارتباط با ژاپن صحبت خواهیم کرد.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

ژاپن کشوری است که در آسیای شرقی قرار دارد و در حقیقت متشکل از جزایر بسیاری در اقیانوس آرام می باشد. ژاپن کشوری پادشاهی است و یکی از قدرت های اصلی اقتصادی جهان محسوب می شود.‌ این کشور که کاملا در آب محصور شده دارای مرز های آبی با کشور های چین، کره جنوبی، کره شمالی و روسیه است. پایتخت کشور ژاپن شهر توکیو است که البته بزرگ ترین شهر این کشور نیز محسوب می شود. مساحت این کشور آسیایی و با قدمتی دیرینه سیصد و هفتاد و هفت هزار و نهصد و هفتاد و سه کیلومتر مربع می باشد و در آخرین سرشماری جمعیت آن را صد و بیست و شش میلیون و سیصد و هفده هزار نفر برآورد کرده اند. زبان رسمی مردم این کشور ژاپنی است. ژاپن که رشد اقتصادی چشم گیری را در سال های گذشته داشته است، با واحد پولی ین در جهان معروف می باشد.

ایرانیان زیادی از سال های دور برای مهاجرت به ژاپن اقدام می کردند و مقصد کاری مناسبی برای این افراد بوده است. اما راه مهاجرت یه ژاپن تنها از طریق مهاجرت کاری به ژاپن نیست. بلکه می توان از روش های دیگری مانند مهاجرت تحصیلی به ژاپن، مهاجرت سرمایه گذاری به ژاپن، ازدواج با تبعه ژاپنی، ثبت شرکت در ژاپن و … برای حضور در این کشور اقدام نمود. همانند سایر کشور ها برای مهاجرت و حضور در این کشور نیازمند انجام فعالیت هایی هستیم. این فعالیت ها می بایست با مشورت متخصصین و افراد آگاه صورت پذیرد تا روند مهاجرت به درستی انجام پذیرد. از این رو بهتر این است که به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی مراجعه نمایید. کارشناسان و وکلای کارآزموده موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهر های شیراز، تهران، اصفهان، مشهد و تبریز پاسخگوی شما خواهند بود.

اعزام دانشجویان به ژاپن

ژاپن یکی از کشور های آسیایی و به شدت فعال است. خصوصا از جنگ جهانی دوم و مشکلات پیش آمده برای این کشور و مردم، دولت و جامعه دست به دست هم برای رشد و اعتلای کشور ژاپن تلاش کردند. همین امر باعث شده است تا جایگاه علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این کشور روز به روز با پیشرفت بسیاری مواجه شود. مهاجرت تحصیلی به کشور ژاپن روز به روز افزایش یافته است و همین امر دلیلی بر موفقیت تلاش جامعه ژاپن برای پیشرفت دانشگاه های این کشور محسوب می شود.

اگر شما نیز تمایل دارید برای تحصیل در ژاپن وارد این کشور شوید، می بایست با دقت بسیاری در این مسیر گام بردارید. در ابتدای راه اعزام دانشجو به ژاپن جهت تحصیل در این کشور، درست ترین کار کسب اطلاعات در ارتباط با روند تحصیلی و شرایط تحصیلی است. در مورد بعدی می بایست روند مربوط به اخذ پذیرش از دانشگاه های ژاپن به درستی صورت گیرد. برای دریافت پذیرش لازم است تا شما با دانشگاه های ژاپن به خوبی آشنا شوید. چرا که هر دانشگاهی شرایط و ضوابط مربوط به خود را دارد. آشنایی با دانشگاه های ژاپن به شما کمک می کند تا در مسیر اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور با موفقیت گام بردارید.

زمانی که پذیرش از دانشگاه دریافت می شود، می توان گفت گام اصلی برداشته شده. مرحله بعدی دریافت ویزای تحصیلی ژاپن می باشد. برای دریافت ویزای ژاپن جهت تحصیل در این کشور و اقامت در ژاپن لازم است تا مدارک و شرایط لازم مهیا شود. تمام مطالبی که ذکر کردیم، خلاصه ای از شرایط روند اعزام دانشجو به کشور ژاپن بود. اما درست ترین کار این است که به موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی مراجعه کنید. در ادامه مقاله ما این روند را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

شرایط تحصیلی در ژاپن برای اعزام دانشجو

به منظور اعزام دانشجو به کشور ژاپن برای تحصیل در این کشور لازم است تا روند خاصی طی شود. همان طور که در بخش قبل توضیح دادیم، یکی از اولین کار ها و شاید مهم ترین کار در این راه، کسب اطلاعات در ارتباط با شرایط تحصیلی در ژاپن است‌. در این مقاله بخش از مقاله در ارتباط با شرایط تحصیلی در ژاپن صحبت می کنیم.

تحصیل در ژاپن

تحصیل در ژاپن

در ابتدای امر باید به این نکته توجه داشته باشیم که معمولا دانشگاه های ژاپن برای پذیرش دانشجو، آزمونی اخذ می کنند. امتحان پذیرش دانشگاه ژاپن برای دانشجویان بین المللی EJU یک آزمون استاندارد است که روند پذیرش در دانشگاه های ژاپن را برای دانشجویان بین المللی ساده تر می کند. در این امتحان علوم، ریاضیات، تاریخ ژاپن و جهان و … در بر گرفته می شود و به طور دو سالانه در ژاپن و شهر های منتخب خارج از ژاپن برگزار می شود. این آزمون می تواند به زبان ژاپنی یا انگلیسی برگزار گردد. تقریبا همه دانشگاه های ملی و بسیاری از دانشگاه های خصوصی از آزمون EJU به عنوان معیار پذیرش برای دانشجویان بین المللی استفاده می کنند.

اما بیینیم شرایط تحصیلی در دوره های مختلف دانشگاهی کشور ژاپن چگونه است. بیشتر دوره های دانشگاهی در ژاپن فقط به زبان ژاپنی موحود است. با این حال تعداد کمی از دانشگاه ها دوره های کارشناسی چهار ساله را با دوره هایی که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند، ارائه می دهند. در نهایت این که چندین دانشگاه یک یا چند دوره را به زبان انکلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری ارائه می دهند. دوره تحصیلی کارشناسی در دانشگاه های ژاپن چهار ساله است و لازم است تا دانشجویان صد و بیست و چهار واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارند.

البته توجه داشته باشید که اگر شما تحصیل پزشکی در ژاپن یا تحصیل دندانپزشکی در ژاپن را انتخاب می کند، لازم است تا صد و هشتاد و هشت واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارید. دقت داشته باشید از انحا که معمولا تحصیل در مقطع کارشناسی در ژاپن به زبان ژاپنی است و برخی دوره ها انگلیسی هستند، حتما در ارتباط با شرایط دانشگاه و تحصیل اطلاعات لازم را کسب کنید‌.‌

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های ژاپن می بایست در یک دوره دو ساله شرکت کنید و برای ورود به آن نیاز به داشتن مدرک کارشناسی خواهد بود. دقت کنید که برای تصحیل در این مقطع می بایست در یک ازمون ورودی شرکت کنید و در صورت قبولی در این ازمون می توانید برای حضور در مقطع فوق لیسانس اقدام نمایید. اگر تحصیل در این مقطع یه زبان‌ انکلیسی باشد، لازم است تا در آزمون های زبان شرکت کرده و مدرک زبان ارائه کنید. مدرک زبان با حداقل نمره آیلتس شش و نیم مورد نیاز خواهد بود.

دقت کنید که برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های ژاپن، به خدود پنج تا شش سال تحصیل نیاز است و پس از ان برای دوره کارآموزی می بایست مشغول به کار در ژاپن شوید. برای تحصیل در مقطع دکتری لازم است تا دانشجویان به دنبال یک استاد راهنما یا سوپروایزر باشند و با کمک این شخص برای دریافت پذیرش تحصیلی خود اقدام نمایند. تحصیل در ژاپن در مقطع دکتری معمولا بین سه تا پنج سال به طول می انجامد.‌

اطلاعات درباره بورسیه تحصیلی و کار در ژاپن برای اعزام دانشجو

اما ببینیم آیا امکان دریافت بورسیه های تحصیلی ژاپن برای دانشجویان وجود دارد؟! بورسیه های تحصیلی باعث می شود تا دانشجویان بتوانند برای روند تحصیل در این کشور به راحتی پیش بروند و علاوه بر هزینه های تحصیل در ژاپن، تمام یا بخشی از هزینه های زندگی در ژاپن نیز پوشش داده شود‌. برنامه های بورسیه های تحصیلی در ژاپن برای دانشجویان بین الملل توسط دولت ژاپن، دولت های محلی، سازمان خدمات دانشجویی ژاپن (JASSO) سازمان های خصوصی، بنیاد ها، شرکت ها و … ارائه می شود. از این رو دانشجویان و دانش آموزان متقاضی تحصیل در ژاپن می توانند از این امکانات استفاده نمایند.

در صورت داشتن ویزای دانشجویی ژاپن شما می توانید برای مدت زمان حداکثر بیست و هشت ساعت در هفته و در طول تعطیلات حداکثر هشت ساعت در هفته مشغول به کار شوید. با کار در زمان تحصیل در ژاپن به یک فرصت مناسب دست پیدا می کنید که یک راه عالی برای جبران هزینه های زندگی شما در ژاپن خواهد بود. حداقل دستمزد به طور میانگین برای کار های دانشجویی تقرییا هشتصد ین است. به طور مثال در توکیو حداقل دستمزد حدودا هزار ین در ساعت می باشد.‌ دقت کنید که زمانی که به سطح بالاتری از توانایی در زبان برسد، فرصت های شغلی شما افزایش می یابد و در نهایت می توانید از مدرک تحصیلی خود برای کار در ژاپن و اخذ ویزای کاری ژاپن استفاده نمایید‌.

کار در زمان تحصیل در ژاپن

کار در زمان تحصیل در ژاپن

دانشگاه های ژاپن برای اعزام دانشجو

همان طور که گفتیم کسب اطلاعات در ارتباط با دانشگاه های کشور ژاپن می تواند به دانشجویان در زمینه اخذ ویزای تحصیلی ژاپن جهت اقامت در ژاپن برای تحصیل در این کشور، به ما کمک بسیار زیادی کند‌. از این رو در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با دانشگاه های ژاپن برای شما نکاتی ارائه کنیم. در این بخش به طور خلاصه و لیست وار شما را با دانشگاه ها آشنا می کنیم.

از جمله دانشکاه های کشور ژاپن عبارتند از: دانشکاه آیچی بونیکو، دانشکده مرستاری آچی کیوامی، دانشگاه علوم پزشکی اچی، دانشکاه بهداشت فوجیتا، دانشگاه چوکیو، دانشگاه کینجو، دانشگاه میژو، دانشگاه ناگویا گاکویین، دانشگاه شهر ناگویا، کالج موسیقی ناگویا، دانشگاه هنر ناگویا، دانشگاه شوون، دانشگاه بین المللی آکیتا، دانشگاه هنر آکیتا، دانشکاه هاچینو، دانشگاه هیروساکی، دانشگاه چیبا، دانشگاه ادوگاوا، دانشگاه بین المللی بودو، دانشگاه بین المللی جوزای، دانشگاخ کیای، دانشگاه میکای، دانشگاه ریتاکو، دانشگاه سیوا، دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو، دانشگاه اوزاکا، دانشگاه توهوکو، دانشگاه ناگویا و … اشاره نمود.

اما نکته مهم بعدی این است که کدام یک از دانشگاه های کشور ژاپن مورد تایید وزارت علوم ایران هستند. در ادامه قصد داریم به معرفی این دانشگاه ها بپردازیم. از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران عبارتند از: دانشگاه کیوتو، دانشگاه کیو، دانشگاه هوکایدو، دانشگاه کیوشو، دانشگاه اوزاکا، دانشگاه توکیو، دانشگاه توهوکو، دانشگاه تسوکوبا، دانشگاه ناگویا، موسسه فناوری توکیو، دانشگاه هیروشیما، دانشگاه کانازاوا، دانشگاه کوبه، دانشگاه ناگازاکی، دانشگاا اوکایاما و … .

اما از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ژاپن می توان به دانشگاه علوم پزشکی و دندانپزشکی توکیو، دانشگاه اوازکا، دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو، دانشگاه کیو، دانشگاه اهیمه، دانشگاه پزشکی جیکی، دانشگاه شیشنشو، دانشگاه توکوشیما و ‌… اشاره نمود.

اخذ ویزای تحصیلی ژاپن

در آخرین مرحله از مراحل مربوط به اعزام دانشجو به ژاپن و تحصیل در ژاپن، می خواهیم در ارتباط با اخذ ویزای تحصیل ژاپن جهت تحصیل در این کشود مطالبی را به طور خلاصه ارائه کنیم. مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیل ژاپن عبارتند از: پاسپورت معتبر، عکس، فرم درخواست ویزای تحصیلی، نامه پذیرش دانشگاه، تمکن مالی، گواهی سلامت، گواهی عدم سوپیشینه، محل اقامت، پرداخت هزینه های درخواست ویزا و … .

سوالات متداول در ارتباط با اعزام دانشجو به ژاپن

  1. تحصیل در دانشگاه های کشور ژاپن به چه زبانی است؟

    اغلب کورس های تحصیلی در ژاپن به زبان ژاپنی هستند و در مواردی می توان کورس های تحصیلی با زبان انگلیسی را یافت.

  2. آیا برای پذیرش در دانشگاه های ژاپن نیاز به شرکت در آزمون است؟

    بله دانشگاه های ژاپن برای پذیرش تحصیلی اقدام به برگزاری آزمون می کنند.

  3. آیا دانشگاه های ژاپن معتبر هستند؟

    بله دانشگاه های ژاپن به دلیل پیشرفت بسیار علمی این کشور در سطح بالای اعتباری در دنیا هستند.

  4. آیا ژاپن کشوری مناسب برای تحصیل و زندگی است؟

    بله کشور ژاپن به لحاظ شرایط زندگی ، تفریحی، اجتماعی و تحصیلی با پیشرفت بسیار محل مناسبی برای زندگی می باشد.

  5. آیا امکان کار در زمان تحصیل در ژاپن وجود دارد؟

    بله دانشجویان می توانند برای مدت بیست و هشت ساعت در هفته و به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند.

  6. آیا امکان دریافت بورسیه های تحصیلی در ژاپن وجود دارد؟

    بله دانشجویان می توانند برای ادامه تحصیلات خود از شرایط بورسیه های تحصیلی در ژاپن استفاده کنند.

  7. کدام یک از دانشگاه های ژاپن مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؟

    دانشگاه های بسیاری مورد تایید وزارت علوم ایران هستند. از جمله می توان به دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو، دانشگاه کیو، دانشگاه هوکایدو، دانشگاه کیوشو، دانشگاه اوزاکا و … اشاره نمود.

  8. کدام یک از دانشگاه های ژاپن مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟

    از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران عبارتند از: دانشگاه علوم پزشکی و دندانپزشکی توکیو، دانشگاه اوازکا، دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو، دانشگاه کیو، دانشگاه اهیمه و … .

  9. مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای تحصیلی ژاپن چیست؟

    مدارک لازم جهت دریافت ویزای تحصیل ژاپن عبارتند از: پاسپورت معتبر، عکس، فرم درخواست ویزای تحصیلی، نامه پذیرش دانشگاه، تمکن مالی و … .

  10. آيا تحصیل در دانشگاه های ژاپن رایگان است؟

    خیز برای تحصیل در دانشگاه های ژاپن می بایست هزینه و شهریه مربوطه را پرداخت نمود.

  11. تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه های ژاپن چند سال به طول می انجامد؟

    برای تحصیل در این رشته ها می بایست بین پنج تا شش سال زمان گذاشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *