اعزام-دانشجو-به-جمهوری-چک

شرایط اعزام دانشجو به جمهوری چک

بیش از 42000 دانشجو در موسسات آموزش عالی جمهوری چک مشغول تحصیل هستند. بیشتر این دانشجویان تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب کرده اند و علاقه به اعزام دانشجو به چک به زبان انگلیسی روز به روز در حال افزایش می باشد. قدمت این موسسات آموزش عالی به 600 سال پیش بر می گردد. در این مقاله شرایط تحصیل در جمهوری چک را نیز بررسی می کنیم و شما می توانید جهت هرگونه سوال با کارشناسان ما در موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی (توسعه گران مهر) تماس حاصل فرمایید.

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

موسسات آموزش عالی چک

موسسات آموزش عالی چک به سه دسته تقسیم می گردد. موسسات عمومی، دولتی و خصوصی.

  • 24 موسسه آموزش عالی عمومی
  • 2 موسسه آموزش عالی دولتی
  • 43 موسسه آموزش عالی خصوصی

دوره های تحصیلی در این کشور به 2 دسته فصل، سال  تقسیم می شود. تمامی این دوره ها شامل دوره تدریس، امتحانات و تعطیلات می شود. آغاز دوره تحصیلی در این کشور ماه اکتبر می باشد. هرسال تحصیلی به دو ترم تقسیم می گردد. ترم زمستان و تابستان. شایان ذکر است که هر ترم، شامل 20 هفته می باشد از این 20 هفته،15هفته مختص تدریس و 5 هفته آخر مربوط به دوره امتحانات می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت اعزام دانشجو به چک

اساسی ترین و اصلی ترین مدرک جهت پذیرش در مقطع لیسانس، مدارک تکمیلی دوره دبیرستان اعم از اصل دیپلم و ریزنمرات و در مقطع ارشد، علاوه بر مدارک دوره دبیرستان مدرک دوره لیسانس و ریز نمرات نیز مورد نیاز است. عزیزانی که متقاضی تحصیل تمام وقت هستند باید مستقیم از دانشگاه درخواست تحصیل تمام وقت را داشته باشند. آخرین مهلت جهت ثبت نام و درخواست پذیرش، اواخر فوریه یا مارچ می باشد.

بیشتر موسسات آموزش عالی دارای آزمون می باشند و قبولی در این آزمون را یکی از شرایط ارائه پذیرش قرار داده اند. این آزمون ها بین ماه های جون تا سپتامبر برگزار می شود. آزمون موسسات عالی هنر زود تر و در ماه ژانویه برگزار می شود و آخرین مهلت ثبت نام آن اواخر نوامبر می باشد. سازمان مربوط به پذیرش، تمامی اطلاعات، مدارک مورد نیاز و شرایط اخذ پذیرش را به صورت کامل ارائه خواهد داد.

درصورتی که عزیزان متقاضی تحصیل به زبان چکی باشند، باید جهت پذیرش مدرک زبان چکی را ارائه دهند و یا در آزمون مربوط به سنجش میزان دانش زبان که توسط دانشگاه برگزار می شود قبول شوند. دانشجویان خارجی در صورت نیاز، قبل از تحصیل باید مجوز اقامت بلند مدت یا ویزا، پاسپورت و کارت شناسایی خود را ارائه دهند.

تحصیل مقاطع لیسانس و دکترا

کشور جمهوری چک در زمینه تحصیل علی الخصوص رشته های علوم، مهندسی و پزشکی یدی طولانی دارد. مدارک دانشگاه های چک در تمامی مقاطع از لیسانس تا دکتری دارای اعتباری بسیار بالا می باشد. دانشگاه های قدیمی این کشور تحصیل در تمامی مقاطع را ساپورت می کند درحالی‌که موسسات غیردانشگاهی آن فقط تحصیل در مقطع لیسانس را پوشش می دهد. باید خاطر نشان کرد دانشجویان می توانند در دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت شرکت کرده و تمامی اصول جدید و قدیمی تحصیل را در این دوره ها فراگیرند.

شرایط اعزام دانشجو به چک ؛ تحصیل در مقطع لیسانس 3 تا 4 سال به طول می انجامد. پایان دوره لیسانس یک امتحان کلی از دانشجو گرفته می شود که این امتحان شامل ارائه تز و پایان نامه نیز می شود. دوره ارشد بعد از لیسانس ارائه می شود و بین 1 تا 3 سال به طول می انجامد و بعد از اتمام ارشد می توان وارد دکتری شد و این دوره سه سال زمانبر است. درضمن در مقطع دکتری تمامی تمرکز تحصیل به روی پژوهش و تحقیق می باشد و حتما در اتمام دکتری باید پایان نامه ارائه شود.

شرایط اعزام دانشجو پزشکی به چک

تحصیل در رشته های علوم پزشکی در جمهوری چک پیشینه ای طولانی از قرن چهاردهم میلادی دارد و دانش آموزان از سراسر دنیا به خاطر دوره های تحصیلی منتوع در رشته های علوم پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های چک، مایل به تحصیل در این رشته ها در این کشور می باشند. دانشگاه های علوم پزشکی جمهوری چک یکی از بهترین گزینه ها برای دانش آموزانی است که به دنبال تحصیل در رشته های علوم پزشکی در خارج از کشور هستند.

در اکثر دانشگاه های علوم پزشکی در چک دوره های پزشکی عمومی 6 سال، دندانپزشکی 5 سال و دوره های دارو سازی نیز 5 سال زمان می برند که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، همچنین دوره های کارشناسی پرستاری و کارشناسی ارشد اپتومتری در این دانشگاه ها نیز به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

پذیرش بر اساس دیپلم

پذیرش در دوره های تحصیلی علوم پزشکی در چک بر اساس دیپلم دبیرستان (با داشتن نمره خوب در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک) و هم چنین مهارت در زبان انگلیسی می باشد( که ممکن است توسط اسکایپ از دانش آموز تست گرفته شود)، در بسیاری از موارد نیز دانشگاه ها دارای آزمون ورودی و مصاحبه می باشند که آزمون های ورودی در دانشگاه ها و توسط برخی از دفاتر نمایندگی در خارج از کشور سازمان دهی می شوند.

زمان درخواست برای تحصیل در دانشگاه های چک نیز بستگی به دانشگاه انتخابی دارد و معمولا آخر ماه مه زمان درخواست برای اکثر دانشگاه های این کشور می باشد، همچنین درخواست تحصیل در بیش تر دانشگاه های جمهوری چک در ابتدا باید به صورت آنلاین انجام شود و پس از تایید آن و پرداخت هزینه های پیش پرداخت مدارک و نسخه های چاپی ارسال شوند.

اکثر دانش آموزان بین المللی که در جمهوری چک مشغول به تحصیل در رشته های علوم پزشکی هستند از کشور های نروژ، سوئد، آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، نیجریه، مالزی و اسرائیل می باشند. اکثر دانشکده های علوم پزشکی در جمهوری چک از سوی وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده ی آمریکا برای مشارکت در برنامه های کمک های مالی دانش آموزی تایید شده و توسط این وزارت در فهرست موسسات آموزش عالی منتشر و تأیید شده اند.

دانشگاه چارلز

پیش نیاز اساسی برای پذیرش در دوره ی تحصیلی کارشناسی، اتمام تحصیلات دوره ی متوسطه ی متقاضی می باشد. پیش نیاز پذیرش در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد، داشتن مدرک کارشناسی متقاضی بوده و پیش نیاز پذیرش در دوره ی تحصیلی دکترا، داشتن مدرک کارشناسی ارشد متقاضی می باشد.

متقاضی برای پذیرش باید مدارکی را مبنی بر اتمام سطح مورد نیاز آموزشی شامل مدارک تحصیلی متوسطه، دیپلم و غیره را ارائه دهد؛ در غیر این صورت باید یک قرارداد بین المللی که سندی حاوی مدارک تحصیلی متوسطه است و توسط یک موسسه ی آموزش عالی در خارج از کشور صادر شده است همراه با اسنادی که این مدارک خارجی( یا بخشی از آن را) را تایید کرده باشند درجمهوری چک ارائه دهد.

اسناد لازم برای ارسال درخواست

برای گرفتن پذیرش، ارسال فرم درخواست رسمی به صورت آنلاین به دانشکده ی مربوطه، چاپ و امضا ی آن به همراه با اسناد زیر لازم می باشد:

  • کپی گواهی نامه ی پایان دوره ی دبیرستان یا مدرک کارشناسی یا مدرک کارشناسی ارشد
  • رو نوشت رسمی از مطالعات تحصیلی در دانشگاه قبلی فرد
  • ترجمه رسمی از موارد ذکر شده در بالا به زبان چک (اگر مدارک اصلی به زبان انگلیسی منتشر شده باشند، نیازی به ترجمه نیست)
  • گواهی معادل سازی تحصیلی صادر شده از مقامات آموزشی در چک که بیان کند مدارک تحصیلی فرد در جمهوری چک به رسمیت شناخته شده اند(در صورتی که فرد تحصیلات قبلی خود را در خارج از کشور چک به اتمام رسانده باشد)
  • رسیدی که پرداخت هزینه های درخواست توسط فرد را نشان دهد.

تحصیل پزشکی در چک به زبان انگلیسی شامل 1 سال دوره آماده سازی است که توسط موسسه برای آموزش زبان و آماده سازی تحصیل در رشته ی پزشکی سازمان دهی شده است. دوره قبل از تحصیل پزشکی (دوره 5 ماهه که توسط سومین دانشکده ی پزشکی در پراگ برگزار می شود)، به دانشجویان این امکان را می دهد که حداکثر آمادگی لازم برای موفق شدن در آزمون ورودی تحصیلات پزشکی عمومی به زبان انگلیسی را به دست آورند.

دانشگاه های مربوط به رشته مدیریت تمامی انرژی خود را به روی دانش و مهارت های تئوری و عملی مدیریت متمرکز کرده اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون شرایط تحصیل در جمهوری چک می توانید با مشاورین موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد اعزام دانشجو به چک

1- اعزام دانشجو به چک در چه مقاطعی انجام می شود؟

در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر است.

2- آیا جهت اعزام دانشجو به مدرک زبان نیاز است؟

بله، به دلیل ارائه رشته های مختلف به زبان انگلیسی، داشتن مدرک زبان آیلتس الزامی است.

3- دانشگاه های برتر چک کدامند؟

Charles University، Masaryk University، Brno University of Technology، Czech Technical University، Ostrava University و غیره

4- تاریخ اخذ پذیرش جهت اعزام دانشجو به چک چه زمانی است؟

مهلت پذیرش و ثبت نام جهت اعزام دانشجو به چک، ماه های فوریه و آوریل می باشد.

5- هزینه های زندگی دانشجویی، چه میزان است؟

به طور میانگین مابین 500 تا 600 یورو در ماه هزینه های زندگی دانشجویی در جمهوری چک می باشد.

6- جهت اعزام دانشجو به چک چند نوع ویزای دانشجویی صادر می شود؟

دو نوع ویزا، ویزای کوتاه مدت 90 روزه و ویزای بلند مدت جهت اقامت بیش از 90 روز

7- آیا به داشتن تمکن مالی نیاز است؟

بله، ارائه تمکن مالی جهت تامین هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی دانشجویی در چک، الزامی است.

8- مدارک لازم جهت اعزام دانشجو چیست؟

مدرک مقطع تحصیلی پیشین به همراه ریز نمرات و ترجمه، مدرک زبان، انگیزه نامه، رزومه یا سی وی و غیره

9- مدت زمان تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در جمهوری چک چه مدت است؟

دوره تحصیلی مقطع فوق لیسانس در چک بین یک تا سه سال خواهد بود.

10- آیا دانشگاه های پزشکی چک جهت اعزام دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی مورد تایید هستند؟

بله، چهار دانشگاه در چک توسط وزارت بهداشت ایران مورد تایید می باشد.

11- تحصیل مقطع کارشناسی در چک چه مدت به طول می انجامد؟

تحصیل دوره کارشناسی با توجه به رشته تحصیلی مورد نظر، سه تا چهار سال به طول خواهد انجامید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *