اعزام دانشجو به هلند

در این مقاله که با تلاش گروه تحقیقاتی موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی تهیه و تدوین شده است، ما به بررسی مسئله اعزام دانشجو به هلند می پردازیم. داوطلبان و متقاضیان بسیاری در شهر های مختلف ایران برای تحصیل در کشور جدید و مهاجرت تحصیلی اقدام می کنند. اما اگر این کار با دقت و درایت انجام نگیرد، می تواند با خود چالش های سنگینی به همراه بیاورد. از این رو استفادخ از کارشناسان با تجربه می تواند در این زمینه راهگشای بسیار خوبی باشد. در ابتدا ببینیم شرایط عمومی کشور هلند برای حضور در این کشور و اعزام دانشجو چگونه است؟!

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان

هلند که به آن ندرلند نیز گفته می شود، کشوری است که در شمال غربی اروپا قرار گرفته و بیش از شانزده و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. مساحت کشور هلند چهل و یک هزار و پانصد و چهل و سه نفر است. پایتخت کشور هلند، شهر آمستردام است که بزرگ ترین شهر این کشور محسوب می شود. دومین شهر در کشور هلند شهر روتردام است که به دلیل مساحت و تعداد اسکله هایی که دارد بزرگ ترین بندر اروپا به شمار می رود. هلند با کشور های آلمان، بلژیگ، و بریتانیا مرز مشترک دارد. هلند را به عنوان کشور گل لاله و سرزمین آسیاب بادی می شناسند. زبان رسمی مردم در این کشور زبان هلندی است. واحد پول این کشور یورو است.

برای مهاجرت به این کشور می توان از روش های مختلفی اقدام نمود. از جمله روش های مهاجرتی به کشور هلند عبارتند از: مهاجرت تحصیلی به هلند، مهاجرت کاری به هلند، سرمایه گذاری در هلند، ازدواج با تبعه هلندی و … . هر کدام از این روش های مهاجرتی نحوه کاری خود را دارند از این رو برای یافتن شرایط و اطلاعات لازم است تا با افراد مطلع و آگاه که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید. گروه متخصصان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. نمایندگی های موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهر های شیراز، اصفهان، تهران ، مشهد و تبریز فعالیت می کنند.

اعزام دانشجو به هلند

مهاجرت به هلند یکی از محبوب ترین کشور های اروپایی برای دانشجویان ببن المللی از اقصی نقاط جهان است. چای تعجب نیست که بهترین دانشگاه های جهان با رویکردی نوین در زمینه آموزش و محیط تحصیلی مورد استقبال دانشجویان قرار بگیرند. هلند اولین کشور غیر انگلیسی زبان بود که دوره های دانشگاهی را به زبان‌ انکلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه داد. در این کشور دانشجویان می توانند برنامه های تحصیلی را به زبان انگلیسی و هلندی مطالعه کنند. برای کشور کوچکی مانند هلند جهت گیری بین المللی در زمینه آموزش و پرورش در جهان به طور فزاینده ای دارای اهمیت است.

علاوه بر این یک نکته مهم این است که بیش از نود و پنج درصد از ساکنان به زبان‌ انگلیسی صحبت می کنند و شما می تواند در مدت زمان زندگی خود به راحتی در این کشور گذران زندگی داشته باشید.‌ سیستم اموزشی در کشور هلند بر کار گروهی متمرکز است و یک محیط ایده آل را برای دوستی ایجاد می کند. سبک تدریس در هلند می تواند به عنوان مدل تعاملی و دانش محوری توصیف شود و توجه و آزادی مورد نیاز دانشجویان را برای ایجاد نظرات و خلاقیت های خود در استفاده از دانش کسب شده در اختیار قرار بدهد. با تحصیل در هلند شما دارای یک ذهن باز خواهید بود و گرایش بین المللی خود را داشته باشید.

سیستم آموزشی در هلند به دلیل کیفیت بالایی که دارد از شهرت جهانی برخوردار است. تجربه نشان می دهد که افرادی که در یک موسسه آموزشی در هلند تحصیل کرده اند، در سایر نقاط جهان بسیار خوب عمل می کنند. این کیفیت از طریق یک سیستم مقررات ملی و تضمین کیفیت اموزشی حاصل می شود. اخذ مدرک دیپلم در هلند کلید اصلی موفقیت در حرفه های جهانی است. موسسات آموزش عالی در هلند به طور مشترک هزار و پانصد و شصت برنامه و دوره مطالعاتی بین المللی ارائه می دهند که هزار و پانصد و جهل و سه دوره در آن ها کاملا به زبان‌ انگلیسی است. همین امر باعث می شود تا هلند پیشرو در قاره اروپا باشد.

چرا تحصیل در هلند؟!

در مسئله اعزام دانشجو به هلند، باید مسئله ای را بررسی کرد که بسیار مهم است. تحصیل در هلند دلایل بسیار زیادی دارد. در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با دلیل تحصیل در هلند صحبت کنیم و پاسخ به این سوال را بدهیم که چرا تحصیل در هلند؟! دلایل مختلفی وجود دارد که هلند برای افرادی که به دنبال تحصیل و شروع یک کار حرفه ای در هلند هستند. از این رو می توان گفت که هلند یک‌ انتخاب محبوب است. هلند را می توان محل دانشگاه های معتبر جهانی دانست. به طور مثال دانشگاه اراسموس روتردام در رتبه شصت و نه جهانی قرار دارد.

دلیل بعدی که می توان در زمینه تحصیل در هلند به آن اشاره کرد این است که سیستم آموزش و پرورش هلند به دلیل کیفیت بالا بسیار شناخته شده و مورد احترام است‌. آموزش در سطح دانشگاه در این کشور از قرن شانزدهم در این کشور وجود داشته است. دلیل بعدی این است که بیشتر دوره های تحصیلی در این کشور به زبان‌ انگلیسی تدریس می شوند. هلند یک کشور با افتخار و چند فرهنگی است و دارای سابقه طولانی مهاجرتی می باشد. حال که با دلایل تحصیل در هلند آشنا شدیم، ببینیم در این کشور چه دانشگاه هایی فعال هستند.

تحصیل در هلند

تحصیل در هلند

دانشگاه های هلند برای اعزام دانشجو

بررسی اطلاعات دانشگاه های کشور هلند برای اقدام به دریافت پذیرش دانشگاه کمک بسیار زیادی به ما می کند. از این رو در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی دانشگاه های هلند بپردازیم. از ان جا که تحصیل در هلند برای افراد زیادی اولویت است، کسب اطلاعات در زمینه دانشگاه های این کشور می تواند قدم بزرگی در جهت فعالیت های مهاجرتی و اخذ ویزای تحصیلی هلند باشد. در ادامه ما به بررسی لیست وار دانشگاه های هلند می پردازیم.

از جمله دانشگاه های این کشور می توان به دانشگاه امستردام، اکادمی مرکزی پزشکی، کالج دانشگاه امستردام، دانشگاه VU آمستردام، دانشگاه گرونینگن، دانشگاه لیدین، دانشگاه ماستریچت، دانشگاه رادبود، دانشگاه اراسموس، دانشگاه تیلبورگ، دانشگاه اوترچ، دانشگاه تکنولوژی دلفت، دانشگاه تکنولوژی اندهووین، دانشگاه توینت، دانشگاه و مرکز تحقیقات مرکزی واگنیگن، دانشگاه کسب و کار نینردو، دانشگاه کاتولیک اوترچ و … اشاره نمود. نکته بسیار مهم این است که باید دید کدام یک از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت علوم ایران یا وزرات بهداشت و درمان ایران هستند‌.

قبل از ان اجازه دهید تا برخی دانشگاه های هلند با رنکینگ جهانی سال دو هزار و بیست میلادی ان ها را ارائه دهیم. دانشگاه واگنینگن در رتبه صد و بیست و پنج جهانی، دانشگاه آمستردام در رتبه شصت و چهار جهانی، دانشگاه تکنولوژی دلف در رتبه پنجاه جهانی، دانشگاه لیدن در رتبه صد و هجده جهانی، دانشگاه اراسموس روتردام در رتبه صد و هشتاد و سه جهانی، دانشگاه گورگنین در رتبه صد و چهارده جهانی، دانشگاه اوترچت در رتبه صد و بیست جهانی، دانشگاه ماستریچت در رتبه دویست و سی و نه جهانی، دانشگاه رادبود در رتبه دویست و هفده جهانی و … قرار دارند.

حال ببینیم کدام دانشگاه ها مورد تایید وزارت علوم هستند‌. این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه دلفت، دانشگاه اندهاون، دانشگاه اراسموس، دانشگاه لیدن، دانشگاه ماستریچت، دانشگاه رادبود، دانشگاه تیلبورگ، دانشگاه آمستردام، دانشگاه گورگنین، دانشگاه تونت، دانشگاه اوترچت و … . دقت کنید که هر ساله این لیست توسط وزارت علوم اعلام می شود و ممکن است تغییراتی در ان حاصل شود. از این رو لازم است تا قبل از اقدام به مهاجرت این لیست مورد بررسی قرار گیرد.

حال می خواهیم ببینیم کدام دانشگاه ها در کشور هلند مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند و آیا دانشگاهی در این کشور مورد تایید وزارت بهداشت برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هلند و یا تحصیل داروسازی در هلند می باشد؟! از جمله دانشگاه های هلند و مورد تایید وزارت بهداشت ایران می توان به دانشگاه VU ، دانشگاه ویرجه، دانشگاه دندانپزشکی آمستردام و … اشاره نمود‌.

شرایط تحصیل در دانشگاه های هلند برای اعزام دانشجو

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم دانشگاه های بسیاری در هلند وجود دارند که از بین ان ها چهارده دانشگاه به صورت تحقیقاتی و با بودجه دولتی فعالیت می کنند. این موسسات اموزشی اساسا دانشجویان را در زمینه مطالعات و تحقیقات خاص سوق می دهند. در دانشگاه های تحقیقاتی هلند تمام برنامه های اموزشی سال اول خود را با دوره های پایه ای PROPEDUSE شروع می کنند. این دوره پایه و اساس ادامه تحصبل و تخصص های بعدی را پایه گذاری می کنند. اما بینیم مدت زمان برنامه های مطالعاتی چقدر است؟!

لیسانس علوم پایه در این کشور سه سال به طول می انجامد. لیسانس رشته های هنری نیز در این کشور برای مدت زمان سه سال طول می کشد‌. برای تحصیل در کارشناسی ارشد باید بین یک تا دو سال وقت گذاشت و مدت زمان تحصیل در دوره دکتری چهار ساله است.

اما برخی از دانشگاه های این کشور با سیستم علوم کاربردی فعالیت می کنند و انواع برنامه های اموزشی را در دوره های تمام وقت و نیمه وقت را در چندین بخش ارائه می کنند. کلیه برنامه های تحصیلی در این دانشگاه شامل یک مرحله بنیادی و یک مرحله اصلی است که با یک پروژه و مایان نامه به اتمام می رسد.‌ مولفه اصلی برنامه های تحصیلی در این دانشگاه ها دوره کارآموزی است که از طریق آن دانش اموزان در موقعیت های کار واقعی تجربه عملی کسب می کنند. مدت زمان تحصیل در مقطع لیسانس این دانشگاه ها چهار سال است و مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها بین یک تا دو سال است.

اما هلند بیش از پنجاه سال است که نوعی اموزش عالی به نام آموزش بین المللی IE را ارائه می دهد‌. دوره های مختلف IE و برنامه های مطالعاتی وجود دارد که تعداد زیادی از متقاضیان به تحصیل در هلند را به خود جذب می کنند. این دوره ها حتی در خارج از هلند نیز دارای شهرت فراوانی هستند.‌ این دوره ها مربوط به مطالعات مدیریتی، علوم کشاورزی، نجوم، پزشکی، مهندسی عمران، سنجش از راه دور و هنر است.

دقت داشته باشید که دوره های تحصیلی در مقطع دکتری صرفا در دانشگاه های تحقیقاتی هلند فعال می باشد‌. برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در هلند را دارند بورسیه های تحصیلی هلند بسیار زیاد و مناسب است‌. برنامه های کمک هزینه تحصیلی در هلند توسط وزارت امور خارجه هلند تامین می شود. این بورسیه ها بیشتر برای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری مناسب می باشد.

کار در زمان تحصیل در هلند

اگر می خواهید در طول تحصیلات خود مشغول به کار در هلند شوید، مواردی وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید. اول این که باید بدانید دانشجویان بین الملل نیز قادر به کار در هلند در زمان تحصیل هستند. البته به ملیت و شرایط شما بستگی خواهد داشت. شما می توانید به طور پاره وقت در زمان تحصیل مشعول به کار شوید‌. اگر دانشجویی از اتحادیه اروپا یا EEA یا سوییس هستید، می توانید در کنار تحصیلات خود در ساعاتی که دوست دارید مشغول به فعالیت شوید.

کار در زمان تحصیل در هلند

کار در زمان تحصیل در هلند

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا نیز می توانند در این کشور مشغول به کار شوند و حتی پس از تحصیل خود می توانند برای یافتن کار مورد نطرشان یک سال در این کشور بمانند. در نهایت با یافتن کار می توانند ویزای هلند از طریق تحصیلی را به ویزای کاری هلند تغییر دهند.

سوالات متداول در ارتباط با اعزام دانشجو به هلند

  1. آیا کشور هلند مکانی مناسب برای تحصیل است؟

    بله هلند به دلیل قدمت بالای آموزشی و دانشگاه های مناسبی که دارد مکان مناسبی برای تحصیل می باشد.

  2. آیا کشور هلند محلی امن برای زندگی و تحصیل است؟

    بله کشور هلند کشوری است بدون حاشیه های معمول جوامع مختلف و از نظر امنیت بسیار مناسب است.

  3. آیا دانشگاه های هلند در دنیا اعتبار دارند؟

    بله دانشگاه های هلند در رنکینگ جهانی دارای رتبه های بسیار بالایی هستند و در دنیا اعتبار زیادی دارند.

  4. تحصیل در دانشگاه های هلند به چه زبانی است؟

    اغلب کورس های تحصیلی در کشور هلند به زبان انگلیسی ارائه می شود.

  5. کدام یک از دانشگاه های هلند مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؟

    این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه دلفت، دانشگاه اندهاون، دانشگاه اراسموس، دانشگاه لیدن، دانشگاه ماستریچت، دانشگاه رادبود، دانشگاه تیلبورگ، دانشگاه آمستردام، دانشگاه گورگنین، دانشگاه تونت، دانشگاه اوترچت و … .

  6. کدام یک از دانشگاه های هلند مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟

    از جمله دانشگاه های هلند و مورد تایید وزارت بهداشت ایران می توان به دانشگاه VU ، دانشگاه ویرجه، دانشگاه دندانپزشکی آمستردام و … اشاره نمود‌.

  7. آیا تحصیل در دانشگاه های هلند رایگان است؟

    خیر برای تحصیل در دانشگاه های هلند باید هزینه و شهریه های مربوط به هر دانشگاه را پرداخت کرد.

  8. آیا می توان برای تحصیل در هلند بورسیه تحصیلی دریافت کرد؟

    بله هم دولت هلند و هم دانشگاه های هلند بورسیه های تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان ارائه می کنند.

  9. آیا دانشجویان در هلند امکان کار در زمان تحصیل را دارند؟

    بله در هلند می توان برای کار در زمان تحصیل و به صورت پاره وقت اقدام نمود.

  10. هزینه تحصیل در هلند چقدر است؟

    هزینه تحصیل در هلند معمولا بین هفتصد تا هزار یورو در سال می باشد که برای مقاطع و رشته های مختلف متفاوت است.

  11. آیا هلند برای زندگی گران است؟

    هزینه زندگی در هلند برای اروپای غربی مقرون به صرفه است ، گرچه هزینه زندگی در آمستردام و سایر شهرهای اصلی هلند به طور معمول بیشتر است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *