اخذ اقامت اوکراین از طریق ازدواج

اوکراین دومین کشور پهناور اروپا بوده و کشوری است که گرفتن اقامت دائم آن دارای جذابیت است، در نتیجه اغلب افراد خارجی نه تنها به دنبال گرفتن اجازه اقامت بلکه به دنبال گرفتن شهروندی این کشور نیز می باشند. شرایط گرفتن اقامت اوکراین توسط قانون شهروندی این کشور مشخص می شود. امروزه با توجه به آمادگی اروپا برای قبول درخواست اوکراین جهت عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، درخواست ها برای گرفتن اقامت دائم و پاسپورت اوکراین نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. گرفتن اقامت اوکراین از روش های مختلفی همچون: از طرق تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج، کاری، تولد و پناهندگی امکان پذیر است.اقامت اوکراین از طریق ازدواج، یکی از روش هایی است که امروزه توجه بسیاری از اتباع خارجی خصوصا ایرانیان را به خود جلب کرده است و هر ساله هزاران ویزا به این منظور صادر می شود. و قابل ذکر است که گرفتن اقامت با این روش (از طریق ازدواج) زمان کمتری را نسبت به دیگر روش ها خواهد داشت.در این مقاله که به کوشش کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی تهیه شده است به بررسی اقامت اوکراین از طریق ازدواج خواهیم پرداخت. و موارد زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
  • قوانین اقامت اوکراین از طریق ازدواج
  • شرایط لازم برای ازدواج
  • مدارک لازم برای گرفتن اقامت اوکراین
  • نحوه ثبت نام اقامت اوکراین از طریق ازدواج
  • گرفتن پاسپورت اوکراین
  • مزایای اقامت اوکراین از طریق ازدواج
  • نتیجه گیری

قوانین اقامت اوکراین از طریق ازدواج

همان طور که گفته شد، روش های گوناگونی برای اخذ اقامت اوکراین وجود دارد. گرفتن اقامت اوکراین از طریق ازدواج یکی از روش های محبوب اتباع خارجی بوده و نسبت به دیگر روش های مهاجرت به این کشور ( از طریق تحصیل، کار، سرمایه گذاری و پناهندگی) زمان کمتری می برد (اقامت از طریق ازدواج تنها دو سال زمان می برد و گرفتن اقامت اوکراین از طریق دیگر روش ها حداقل پنج سال زمان خواهد برد). قوانین و اصول حاکم بر روابط خانوادگی اشخاص در ماده 26 قانون اساسی این کشور بیان شده است و مشخص می کند، فرد خارجی که به روش قانونی (از طریق ازدواج) اقامت اوکراین را به دست آورده است از حقوق و آزادی های مشابه با شهروندان اوکراینی برخوردار می شود.

قوانین اقامت اوکراین از طریق ازدواج

قوانین اقامت اوکراین از طریق ازدواج

برای برخورداری از این حقوق و آزادی ها، افراد می بایست ازدواج خود را در کشور اوکراین به ثبت برسانند و مدارک لازم را ارائه دهند. دولت اوکراین پس از بررسی های لازم و ارزیابی مدارک زوجین، موافقت خود را اعلام خواهد کرد ( برخی از افراد به ازدواج های صوری روی می آورند در نتیجه دولت اوکراین به منظور جلوگیری از این کار مدارک زوجین را مورد بررسی قرار خواهد داد). مدت زمان لازم برای ثبت ازدواج در اوکراین یک ماه است. لازم به یاداوری است که زوجین باید ازدواج خود را در دفاتر ثبت مدنی انجام دهند و حضور وکیل یا نماینده به نیابت از هر کدام از زوجین قابل قبول نمی باشد. افرادی که در اوکراین ازدواج می کنند، قادرند نام خانوادگی همسر خود را انتخاب کنند یا نام خانوادگی قبلی خود را حفظ کرده و یا نام خانوادگی دیگری را به نامشان اضافه کنند.گفتنی است بلافاصله پس از ازدواج در اوکراین، فرد خارجی قادر به گرفتن اجازه اقامت دائم نمی باشد و باید برای ویزای PR درخواست دهد ( ویزای PR مدرکی است که به فرد خارجی اجازه کار و ماندن در اوکراین را می دهد). ویزای PR باید سالانه تمدید شود، و تنها پس از دو سال زندگی مشترک در اوکراین اجازه اقامت دائمی برای فرد خارجی صادر خواهد شد.

نکته: اجازه اقامت دائم اوکراین قابل لغو نیست. یعنی حتی اگر روز بعد از صدور اجازه اقامت دائم زوجین تصمیم به جدایی گرفتند، برخلاف اجازه اقامت موقت، اجازه اقامت آن ها لغو نخواهد شد.اجازه اقامت دائم در اوکراین سالانه تحت سیستم سهمیه بندی قرار می گیرد. هر ساله حدود 2000 سهمیه اعطا می شود ( معمولا سهمیه ها در ماه مارس اعلام می شوند).

شرایط لازم برای ازدواج در اوکراین

اگر فرد خارجی تعدادی از شرایط زیر را دارا باشد، قادر خواهد بود تا برای ازدواج در اوکراین اقدام نماید:

  • مطابقت با قوانین اوکراین
  • نداشتن تابعیت دیگر
  • دریافت مجوز لازم برای مهاجرت
  • داشتن دانش زبانی کافی
  • در دسترس بودن منابع نقدی برای زندگی در اوکراین

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با اقامت اوکراین از طریق ازدواج می باشند.

مدارک مورد نیاز برای اقامت اوکراین از طریق ازدواج

طبق قانون کشور اوکراین کلیه اتباع خارجی که دارای همسر اوکراینی هستند، صلاحیت گرفتن اقامت دائم این کشور را دارا می باشند. اما این مجوز تنها در صورتی صادر می شود که زوجین حداقل دو سال قبل ازدواج کرده باشند. پس از گرفتن اقامت دائم اوکراین، فرد خارجی از تمام حقوق و مزایای شهروندان اوکراینی برخوردار خواهد شد. برای درخواست اقامت دائم اوکراین ارائه مدارک ذکر شده به اداره مهاجرت اوکراین (OVIR) ضروری است:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت معتبر(با اعتبار حداقل یکساله)
  • شناسنامه یا کارت شناسایی به همراه ترجمه آن
  • سه قطعه عکس در سایز گذرنامه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • مدرک ازدواج
  • کپی گواهی تولد
  • ارائه سندی که مهارت به زبان اوکراینی را مشخص می کند
  • ارائه تایید حمایت مالی شش ماه گذشته از لحظه درخواست
  • کپی گواهی فوت (در صورت فوت همسر)

نحوه ثبت نام اقامت اوکراین از طریق ازدواج

دریافت اقامت اوکراین دارای مراحل قانونی گسترده و پیچیده است. درخواست های تابعیت اوکراین توسط نهادهای زیر مورد بررسی قرار می گیرند:

1- نهادهای ویژه ای که تحت نظارت رئیس جمهور کشور اوکراین قرار دارند و تصمیم نهایی در مورد پذیرش تابعیت را اخذ می کنند.

2- خدمات مهاجرت، نمایندگی دیپلماتیک یا کنسولی که مجاز به تصمیم گیری در موضوعات مختلف شهروندی به جز پذیرش شهروندی می باشند.

گرفتن اقامت اوکراین با بررسی دقیق مدارک ارائه شده آغاز می شود و در صورت کشف نواقص، ظرف حداکثر دو هفته مدارک به متقاضی برگردانده می شود تا آن ها را تکمیل کند. اگر شخصی که می خواهد اقامت اوکراین را کسب کند ظرف دو ماه ایرادات را برطرف نکند، روند اخذ اقامت وی پیگیری نخواهد شد.

مراحل بررسی درخواست به شرح زیر است:

1- بررسی مدارک در اداره پلیس محلی خدمات مهاجرت و سپس ارسال آن ها به LCA منطقه ای و در آخر بررسی توسط سرویس مهاجرت ایالتی اوکراین.

2- بررسی مدارک ارائه شده توسط نهادهای تحت نظارت رئیس جمهور اوکراین.

گرفتن پاسپورت اوکراینی از طریق ازدواج

طبق قانون حاکم در کشور اوکراین شهروندان این کشور مجاز به داشتن تابعیت مضاعف نیستند، اما راه های مختلفی در مورد گرفتن پاسپورت این کشور برای اتباع خارجی وجود دارد. در میان این روش های گوناگون، گرفتن پاسپورت از طریق ازدواج گزینه سهل الوصول و مقرون به صرفه تری است.

مزایای اقامت اوکراین از طریق ازدواج

از جمله مزیت هایی که اتباع خارجی پس از ازدواج با شهروندان اوکراینی و گرفتن اقامت این کشور از آن برخوردار می شود موارد زیر می باشد:

  1. حق کسب تابعیت کشور اوکراین
  2. گرفتن پاسپورت کشور اوکراین که از اعتبار بالایی نیز برخوردار است
  3. با داشتن پاسپورت کشور اوکراین می توان بدون ویزا وارد کشورهای حوزه شنگن شد ( ورود به 130 کشور بدون نیاز به گرفتن ویزا)
  4. امنیت بالای پاسپورت اوکراین
  5. گرفتن اقامت سایر کشورهای اروپایی از طریق پاسپورت اوکراین
  6. گرفتن آسان ویزا برای کشورهای همچون امریکا، کانادا و انگلستان
  7. حق عبور و مرور آزادانه در خاک کشور اوکراین
  8. حق داشتن تحصیل رایگان در این کشور
  9. برخورداری از خدمات ویژه مالی مانند استفاده از وام های بانکی، داشتن کارت بانکی، حساب بانکی و اعتباری
  10. معاف شدن از گرفتن اجازه کار در کشور اوکراین
  11. برخورداری از کلیه مزایا کاری مانند استانداردهای ایمنی و بهداشتی، حقوق تعطیلات و …
  12. استفاده از مزایای حقوق بازنشستگی
  13. معاف شدن از پرداخت حق گمرکی برای ورود وسایل نقلیه به خاک کشور اوکراین
مزایای اقامت اوکراین از طریق ازدواج

مزایای اقامت اوکراین از طریق ازدواج

نتیجه گیری

همان طور که در طول مقاله ذکر شد، ازدواج با یک شهروند اوکراینی یک عنصر مهم برای گرفتن اجازه اقامت دائم اوکراین است. ازدواج باید کاملا قانونی بوده و درخواست اجازه اقامت دائم باید توسط همسر متقاضی مورد حمایت قرار گیرد. اتباع خارجی پس از اخذ اقامت اوکراین، از حقوق یکسانی نسبت به شهروندان اوکراینی ( حقوق اقتصادی، اجتماعی و…) برخوردار خواهند شد . اقامت دائم کشور اوکراین قابل لغو شدن نیست و حتی پس از جدایی نیز باقی خواهند ماند.

در نهایت موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی آماده پاسخ گویی تلفنی و حضوری به هموطنان عزیز و انجام کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت می باشد. هموطنان متقاضی اقامت اوکراین از طریق ازدواج، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به دفاتر موسسه حقوقی برگزیده اصطهباناتی در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز مراجعه نمایند.

سوالات متداول در مورد اخذ اقامت اوکراین از طریق ازدواج

1- امکان گرفتن اقامت اوکراین از طریق ازدواج وجود دارد؟بله. گرفتن اقامت کشور اوکراین از طریق ازدواج یکی از مقرون به صرفه ترین و سریع ترین راه ها است.

2- آیا گرفتن اقامت اوکراین از طریق ازدواج روشی زمان بر است؟خیر. گرفتن اقامت از طریق ازدواج نسبت به دیگر روش های گرفتن اقامت سریع تر می باشد ( حدود دو سال) .

3- چگونه می توان پس از ازدواج، برای گرفتن اقامت کشور اوکراین اقدام کرد؟اتباع خارجی پس از ازدواج با شهروندان اوکراینی باید مدارک خود را به نهادهای تحت نظارت رئیس جمهور و یا خدمات مهاجرت، نمایندگی کنسولی و دیپلماتیک ارائه دهند.

4- آیا ثبت ازدواج در دفاتر مدنی اوکراین الزامی است؟بله . ثبت ازدواج در دفاتر مدنی اوکراین ضروری است.

5- می توان برای ازدواج و گرفتن اقامت اوکراین از طریق وکیل یا نماینده قانونی اقدام کرد؟خیر. حضور زوجین برای ازدواج ضروری است .

6- آیا اجازه اقامت اوکراین پس از متارکه لغو خواهد شد؟خیر. حتی اگر زوجین روز بعد از دریافت اجازه اقامت از یکدیگر جدا شوند اجازه اقامت لغو نخواهد شد.

7- آیا ثبت نام برای گرفتن اجازه اقامت اوکراین از طریق ازدواج سهمیه بندی است؟بله. سالانه حدود 2000 سهمیه برای گرفتن اجازه اقامت اوکراین از طریق ازدواج اعلام می شود.

8- ثبت اقامت اوکراین از طریق ازدواج در کجا صورت می گیرد؟ثبت اقامت اوکراین در نهادهای تحت نظارت رئیس جمهور و یا خدمات مهاجرت، نمایندگی کنسولی و دیپلماتیک صورت می گیرد.

9- آیا اقامت اوکراین از طریق ازدواج دارای مزایای خاصی است؟بله. اقامت اوکراین از طریق ازدواج دارای مزیت خاصی مانند برخورداری از حقوق شهروندی، تحصیل رایگان و … است.

10- آیا پس از گرفتن تابعیت اوکراین از طریق ازدواج امکان سفر به کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد؟بله. از آن جا که پاسپورت اوکراین دارای اعتبار بالایی است، دارندگان این پاسپورت قادر به سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون ویزا هستند.

11- آیا پس از گرفتن پاسپورت اوکراین از طریق ازدواج معافیت های خاصی وجود دارد؟
بله. دارندگان پاسپورت اوکراین از معافیت هایی همچون گرفتن اجازه کار در کشور اوکراین و غیره برخوردار خواهند شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *